jelenski blog

nedjelja, 07.07.2013.

Onaj sa tri brige

Svi oni koji me u lice gledajući ponižavaju,
Ili čine kakvo drugo zlo,
Čak i ako me optužuju ili kleveću
Neka dostignu sreću Prosvjetljenja.

--Šantideva, Put Bodhisattve


Šantideva je u budističkoj tradiciji uvršten kao jedan od 84 mahasiddha. Mahasiddha ili veliki siddha, veliki ostvarenik. Popis osamdeset i četvero mahasiddha odnosi se na najveće budističke majstore iz vremena dok je budizam prosperirao na Indijskom potkontinentu i okolnim zemljama. Kao zanimljivost treba reći da je u djelu koji je sastavio redovnik Abhayadatta, a koje predstavlja kompilaciju biografija svih osamdeset i četvero mahasiddha, Šantideva zaveden pod svojim starim nadimkom koji su mu dali kolege u monastičkom sveučilištu Nalanda- mahasiddha Bhusuku :-) Zašto je to smiješno i simpatično vidjeti ćemo kroz današnji članak.

Nećemo ići u sve detalje s početka njegove biografije, dovoljno je reći da je Šantideva vrlo mlad krenuo u studij buddhizma. U tome smjeru potaknula ga je njegova majka objasnivši mu da ako bude naslijedio oca na tronu lokalnoga vladara kako se od njega očekivalo da će mu život proteći u velikim brigama i patnji.
Šantideva se tako umjesto na uglednom mjestu vladara našao u ulozi anonimnog studenta u Nalandi najvećem budističkom učilištu drevne Indije. Pratio ga je glas najgoreg mogućeg studenta. Šantideva je u očima svojih kolega i učitelja bio arhetipski primjer zabušanta. Uvijek je kasnio na predavanja, rijetko je sudjelovao u meditacijskim praksama, činilo se da ni jednu obavezu nije u stanju predano izvršavati, da je krajnje indolenta osoba. Dok su drugi učili i debatirali on je često ležao u svojoj sobi. Zbog toga su mu njegovi kolege pridjenuli nadimak Bhusuku. Tu riječ skovali su od početnih slova tri riječi bhukta, susta i kuchiwa – jesti, spavati i hodati. Zamišljali su da je on osoba koja ima samo tri brige na svijetu- da jede, da spava i da hoda na zahod. Smatrali su da je to sramota za učilište i da bi bilo najbolje da odustane od studija. Međutim kako nije učinio niti jedan od velikih prijestupa zbog kojih bi mogao biti automatski izbačen, nisu znali kako ga se riješiti. Zato su odlučili posramiti ga tako da bi on sam uvidio svoje mane, da se ili popravi ili da ode iz samostana. Uveli su praksu da svaki student mora održati svoje predavanje pred svima ostalima na neku temu koju su u dotadašnjem studiju obrađivali. Svi su bili uvjereni da Šantideva neće imati ništa za reći te da će se posramiti svoga neznanja i pobjeći. Da bi spektakl bio veći pozvali su na predavanje i svjetovnjake iz okolnih mjesta, tako da se tu skupio priličan broj ljudi
Da ga dodatno ometu u dvorani za predavanje složili su mu previsoki tron od jastuka za sjedenje, misleći kako se Shantideva neće moći dostojanstveno popeti ili će se prevrnuti sa sjedišta.
Međutim Šantideva je sjeo na svoje mjesto bez ikakvih poteškoća, svejedno okupljeni redovnici su i dalje nestrpljivo očekivali kako će se predavač osramotiti. Šantideva tako sjedeći na svome visokom tronu pitao je auditorij: Što bi ste dakle htjeli slušati? Da vam čitam nešto što smo radili ili želite čuti nešto što još niste imali prilike čuti?“ A svi su povikali: „Nešto novo, naravno!“

„Od tri učenja koja imam jedno je predugo, drugo prekratko, zato ću vam dati ono koje je u sredini- Bodhicharyavatara, Put Bodhisattve.“ – tako rekavši Šantideva je počeo naizust recitirati. Redovnici koji su samo očekivali da Šantideva nešto zabrlja nisu isprva niti slušali pozorno njegove riječi, tek nakon nekoliko poglavlja počeli su shvaćati da je to što Šantideva govori zaista nešto posebno. Kako je recitirao poglavlje za poglavljem usput je davao i komentare i pojašnjenja, sve naizust bez pomoći ikakvih pisanih bilješki. Dok su redovnici shvatili što se događa i počeli bilježiti njegove riječi već je prošao dobar dio predavanja.
Kad je došao do devetog poglavlja, Šantideva je počeo polako levitirati iznad svoga trona. Kaže se da su neki od prisutnih mogli vidjeti u zraku ispred Šantideve viziju Manjushrija, bodhisattve koji je utjelovljenje buddhinske mudrosti. Postepeno se Šantideva zajedno sa Manjushrijem uzdizao uvis i kroz otvor u stropu dvorane vinuo se u nebo, njegov glas još su neko vrijeme mogli čuti u dvorani, a onda je Šhantideva raširio ruke kao krila i odletio u daljinu.

Neko vrijeme nakon tog događaja nije se znalo kamo je nestao. Napokon je stigla vijest da je viđen u džungli i da živi tamo u sjenici pokrivenoj travom. Samostan Nalanda poslao je delegaciju redovnika u potragu da se ispričaju i da ga pozovu natrag. Kada su stigli do njegove travnate nastambe pronašli su ga kako sjedi okružen tigrovima. Životinje je privukla Šantidevina zračeća mirnoća i doselile su se k njemu opušteno se izležavajući uokolo.
Šantideva (Božanski Mir) je odbio vratiti se u samostan ali je pristao izrecitirati cijeli tekst još jednom polako tako da su redovnici mogli zapisati svaku riječ koju su propustili prvi put.

Tako je nastalo i zapisano to kapitalno djelo, do današnjih dana nezaobilazni udžbenik mahayanskog buddhizma punim nazivom Bodhicharyavatara- Vodič na Putu Bodhisattve ili jednostavno Put Bodhisattve.

Shantideva photo Shantideva1_zpsa1f98020.png
Šantideva- uobičajeni prikaz, redovnička halja, specifična kapica, levitacija iznad trona i redovnici koji zadivljeno promatraju.


Ispitaj dakle sebe sa svih strana
Zamijeti štetne misli i svaku uzaludnu težnju.
To je ono što heroji na putu bodhisattve
Koriste kao lijek koji čuva postojan um.

--Šantideva, Bodhicharyvatra- Put Bodhisattve



DODATAK I:
Sa zabrinutošću pratimo vijesti iz Indije, iz Bodhgaye gdje se dogodio teroristički napad u krugu Mahabodhi kompleksa, za sada se zna da je riječ o seriji eksplozija, nasreću bez ljudskih žrtava. Zasada samo toliko, nadam se da ću biti u mogućnosti kroz par dana kako bude više vijesti napisati i više o tome.



http://www.ndtv.com/article/india/bodhgaya-eight-blasts-in-mahabodhi-temple-two-injured-388891

DODATAK II:
vijesti o terorističkom napadu na Mahabodhi hram u Bodhgayi
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=70,11514,0,0,1,0#.Udq0mTuBnZ4

- 09:41 - Komentari (12) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< srpanj, 2013 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Kolovoz 2018 (2)
Srpanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (1)
Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (4)
Prosinac 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (1)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (3)
Rujan 2016 (3)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (3)
Lipanj 2016 (2)
Travanj 2016 (2)
Ožujak 2016 (2)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (2)
Prosinac 2015 (2)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (2)
Srpanj 2015 (2)
Lipanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (2)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (2)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (4)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (3)
Prosinac 2013 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • jelenske teme

    CURRENT MOON


























Linkovi

  • Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa lošom namjerom govori ili radi, tog patnja prati kao kotač volovsku zapregu.

    Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa dobrom namjerom govori ili radi, tog sreća prati nerazdruživo kao sjena
    Buddha Sakyamuni

    Onaj tko se svim raspoloživim sredstvima
    Trudi postići zadovoljstva samsare
    I nije mu stalo do nikoga osim njega samog
    Toga se može nazvati Inferiornom Osobom.

    Onaj tko zapostavlja životne užitke
    I okreće se od grešnih djela
    Ali ipak brine samo za svoj osobni mir
    Taj treba biti nazvan Osrednjom Osobom.

    Onaj tko sasvim traži potpuno dokinuće
    Svih patnji svih bića jer njihova patnja
    Pripada njegovom vlastitom toku svijesti
    Taj jest Superiorna Osoba.

    Atisha, "Svjetiljka na Putu do Prosvjetljenja"


    Veliki orao istoka
    Maše krilima i leti s lakoćom
    Lebdeći slobodno na nebu
    Bez ikakva straha od pada.
    Na isti način nevezani yogi
    Prirodno živi u zabačenim i izoliranim mjestima,
    Ne radi straha od buke ili smetnje
    Nego zato jer je to put siddha.
    -Milarepa


    Dok trčiš za svojim mislima
    poput psa si koji ganja bačeni mu štap
    Svaki put kad je štap bačen trčiš za njim
    Umjesto toga budi poput lava
    koji umjesto da lovi štap
    svoj pogled skreće prema bacaču.
    Na lava se štap baca samo jedanput!
    -Milarepa


    Mila'i Mgur Bum, Milarepina Pjesma Ljubavi i Suosjećanja

    Prostirem se pred Marpom Prevoditeljem
    Neka me blagoslovi i čuva od sukoba

    Blagoslov moga lame dopire do mojeg uma
    Nikada me nisu porazile smetnje

    Meditirajući na ljubav i suosjećanje
    Zaboravio sam na razliku između sebe i drugih

    Meditirajući na svojeg lamu
    Zaboravio sam one koji su utjecajni i moćni

    Meditirajući uporno na svoj yidam
    Zaboravio sam na prosti svijet osjetila

    Meditirajući na upute tajne tradicije
    Zaboravio sam dijalektičke knjige

    Održavajući čistu svjesnost
    Zaboravio sam iluzije neznanja

    Meditirajući na osnovnu prirodu uma- Trikayu
    Zaboravio sam svoje nade i strahove

    Meditirajući na ovaj život i onaj nakon njega
    Zaboravio sam na strah od rođenja i smrti

    Iskusivši radost osamljenosti
    Zaboravio sam na potrebu ugađanja prijateljima i rođacima

    Usvojivši učenje u svoj tijek svijesti
    Zaboravio sam upuštati se u doktrinarne polemike

    Meditirajući na ono što ne nastaje, ne nestaje i ne traje
    Odbacio sam sve konvencionalne forme

    Meditirajući na percepciju svih fenomena u vidu Dharmakaye
    Zaboravio sam na sve konceptualne forme meditacije

    Boraveći u nepromijenjenom stanju prirodnosti
    Zaboravio sam putove licemjerja

    Živeći ponizno u tijelu i umu
    Zaboravio sam prijezirnost i aroganciju velikaša

    Načinivši samostan unutar svoga tijela
    Zaboravio sam samostan izvan njega

    Prigrlivši duh radije nego slovo
    Zaboravio sam igre riječima


    Ova priča o oslobođenju Milarepe
    Poput Dragulja koji ispunjava želje sjajeći svjetlom akcije
    Osvijetlila je učenje svih Buddha
    I ispunila nade i težnje osjetilnih bića.
    Neka ovaj dragocjeni dar bude ugodan Buddhama prošlosti.

  • Niti na nebu
    Niti na dnu oceana
    Ni u planinskoj špilji
    Ne može se naći mjesto na svijetu
    Gdje može krivac uteći
    Od posljedica svoje krivnje.
    Buddha, Dh 127

    "Ja nisam, Ja neću biti.
    Ja nemam, Ja neću imati.
    Ovo plaši svu djecu…,
    I ubija strah u mudrima."
    -Nagarjuna


    Uzrok nemira jest egocentrični um. Kada pojedinac
    prihvati ideju o "Ja" egu nema kraja! Samo Buddha je rekao
    da je to "Ja" bez osnove, nitko drugi nije. Prema tome nema
    druge metode osim njegove da se postigne potpuni mir.
    -Kamalasila


    Buddha reče i ovo:

    "Duga je noć onom koji bdije, dug je put budalastome, koji ne zna za zakon istine.
    Ako putnik ne sretne boljeg od sebe ili bar ravnog sebi, bolje je da sam produži svojim putem,
    jer sa budalastim nema korisnog prijateljstva.

    Budalast čovjek koji je svjestan svojih gluposti, mudar je bar u tome,
    ali budala koja sebe smatra mudrim, stvarno je prava budala.
    Budalasti je najveći neprijatelj samom sebi, jer on čini losa djela koja mu donose samo gorke plodove.

    Jedno djelo je loše djelo kada se čovjek zbog njega mora kajati i njegove plodove sa strahom i suzama primati.
    A dobro djelo je ono djelo za koje se čovjek ne kaje i
    čiji plod prima radosno i zadovoljno."

    " Moji sinovi pripadaju meni i ovo bogatstvo pripada meni.
    Ovakvim mislima budalast čovjek muči sebe.
    Pa, on sam ne pripada sebi, kako će onda sinovi i bogatstvo?"

    "Dobro je lako činiti od dobrog, ali teško od lošeg.
    Loše je lako činiti od lošeg, ali teško od dobrog."

    Lice Tibeta se mijenja ali po volji kineskih vlasti. Tibetanci u svojoj zemlji polako postaju manjina. O tome u našim medijima ni slova a predsjednik Josipović, kao i ostali svjetski političari, putuju u Kinu i dive se njihovim dostignućima. Svaka im čast na dostignućima u ekonomiji, ali, po mom mišljenju, u ljudskim pravima su u Tibetu i Xinjiangu danas najbliže fašizmu.
    -Stipe Božić

    Ovo je moja bitka i samo je na meni da snagu svoju usporedim sa snagom tih čudovišta i samo je moja uloga ovdje biti herojem.
    -Beowulf

    Beowulf: kažu da imate čudovište ovdje? Da je vaša zemlja prokleta?
    Vojnik: Zar tako kažu?
    Wiglaf: Bardovi pjevaju o sramoti Hrothgarovoj od smrznutog sjevera do obala Vinlanda.
    Vojnik: Zar je sramota biti žrtva moćnih demona…
    Beowulf: Ja sam Beowulf i došao sam ubiti vaše čudovište.

    …ako umremo bit će to za slavu… ne za zlato!
    Misliš da si ti prvi koji me pokušao ubiti?
    -Beowulf

    Locations of visitors to this page