jelenski blog

subota, 07.01.2012.

Kralj Srećko i Crni Krišna

Među najvažnijim trenutcima u povijesti tradicije Prosvjetljenja na Tibetu svakako je dolazak velikog bengalskog majstora Atishe. Naslijeđe koje od njega potječe ogromno je, o samome Atishi već je bilo dosta riječi na ovom blogu (OVDJE i OVDJE). Atisha zajedno sa svojim tibetanskim učenicima Drom Tonpom i Ngok Lekpai Sherabom je otpočeo ono što se razvilo u školu Kadam, a kasnije preko velikog reformatora Tsongkhape u školu Gelug iz koje je proistekla linija inkarnacija u svijetu poznata kao linija 14 Dalaj Lama. Ali da ne duljim dalje u tome smjeru jer imam jednu simpatičnu priču iz zbirke Jataka koju je Atisha ispričao svojim učenicima na Tibetu da im objasni njihove i svoj vlastiti prošli život i međusobnu karmičku veza koja ih je ponovno ujedinila u trenutnom životu.
Na kraju obratite pažnju na mali nagradni kviz!

Photobucket
Mural na zidu jednog hrama u Lhasi. U sredini Arya Dipankara Atiša, lijevo Drom Tonpa i desno Ngok Lekpai Sherab.

Ova priča je simpatična i poučna, a osobito mi se sviđa zato jer nema praktički nikakvih nadnaravnih momenata ali poruka je, barem sa stanovišta naše svakodnevice, prilično nadnaravna!

Vladar kraljevstva Varanasija (tj. Benares- grad Buddhine prve propovjedi) nosio je ime Onaj koji ima sreće, dakle Srećko, a imao je dvojicu sinova. Za starijeg sina vjerovao je da je utjelovljenje Avalokitešvare- Bodhisattve Suosjećanja, zato ga je nazvao Božanski Dar. Jednom je tako kralj Srećko raspravljao sa svojim ministrima o problematici vojne obrane kraljevstva. Kralj je zaključio da se sa jačanjem obrambenih snaga uopće ne treba zamarati.
Jednom od ministara nije se sviđao takav stav pa je upitao kralja: „A ako nas napadnu zle vojske, što ćemo onda?“

Kralj je odgovorio: „Moj stariji sin je utjelovljenje Avalokitešvare, Boddhisatttve Samilosti. Nemajte nikakva straha. On će štititi kraljevstvo.“

Kraljević Božji Dar u to vrijeme je boravio u sobi na katu kraljevske palače, prakticirajući meditaciju na ljubav i suosjećanje. Ministri su odlučili posjetiti i njega, poklonili su se pred njim mnogo puta, čelom dotičući njegova stopala i skupljajući dlanove u molitvi.

Kraljević im je rekao: „Ja sam obično dijete i nemam nikakve kvalitete velikosti. O ministri moga oca velikoga kralja, ako u meni vidite išta veliko to može biti samo refleksija vaše vlastite čiste vizije.“

Ministri odgovoriše: „O kraljeviću tvoje riječi milo nam je čuti! Slijediti ćemo te do našeg zadnjega daha. Mi ćemo, kao što nam je savjetovao tvoj otac, posvetiti se predano Trima Draguljima (Buddha-Dharma-Sangha) te ćemo nastojati napredovati na putovima dobrote, mira i harmonije.“

Sav narod Varanasija iskreno je voli dvojicu kraljevića, govorili su: „Otkada su rođena dvojica kraljevića sve je povoljno za nas. Nije bilo preranog mraza, tuče ili oluje koja bi uništila naše usjeve. Nitko nije ozlijeđen od udara munje ili zemljotresa. U prošlim vremenima običavali su dolaziti crni magi i ovdje prakticirati svoje čarobnjaštvo, a znali bi ukrasti srca i krv iz ljudi i životinja, ali ni to se nije dogodilo otkad su dvojica kraljevića rođena. Čak su i kraljevi ministri postali uviđavniji i ugodniji kao da su i sami počeli reflektirati karakter dvojice kraljevića.“ Tako su građani kraljevstva velikodušno hvalili svoje kraljeviće.

U to vrijeme sjeverno od Varanasija živio je zli kralj imenom Crni Krišna koji je bio iznimno zavidan dobrom kralju Varanasija.
Jednoga dana pred zlim kraljem pojavila se prosjakinja i zamolila ga za milodar. Kralj je upitao odakle dolazi. –„Iz Varanasija“ odgovorila je prosjakinja. „Kralj Varanasija na glasu je kao dobar“ reče Crni Krišna- „zašto si napustila njegovo kraljevstvo da bi prosila u mojem? Zar ne znaš da smo on i ja neprijatelji?“

„Uistinu kralj Varanasija je vrlo dobar i velikodušan čovjek koji daje siromasima sve što im treba“- odgovorila je prosjakinja- „Ali nisam znala da među vama postoji neprijateljstvo. Nikada od kralja niti njegovih sinova nisam čula ništa negativno o Vama.“

Crni Krišna tada upita: „Nego što onda govore o meni?“
Stara prosjakinja onda mu je objasnila: „Jednog dana dok sam bila u centru grada susrela sam starijeg kraljevića. Dijelio je hranu siromasima iz cijele regije, a među njima sam bila i ja. Nakon što smo završili ručak kraljević nam je dao sljedeći savjet: Sjeverno od Varanasija živi kralj po imenu Crni Krišna. On je bogat, hrabar i plemenit i nikada nikoga ne ostavlja u siromaštvu. Ako ga posjetite ispuniti će sve vaše potrebe. Kraljević je tako lijepo govorio o Vama.“

Crni Krišna bio je skeptičan prema ovim informacijama pa je pitao prosjakinju da li se je spremna zakleti da govori istinu. -„Naravno da jesam. Ako moje riječi nisu istina zašto bih onda napustila Varanasi gdje sam bila osigurana sa svim najnužnijim za život i putovala sve dovde da Vas posjetim?“- uzviknula je stara žena.

Kralj Crni Krišna počeo je razmišljati- „Kraljević Varanasija ne govori o vlastitim vrlinama niti ne kritizira druge. Možda su moji stavovi prema toj obitelji i moje oštre riječi o njima bili nepošteni. Trebam ići u njihovu palaču i ispričati im se.“
S time na pameti kralj Crni Krišna krenuo je prema Varanasiju, ali u pratnji pet tisuća konjanika.

Kada su kraljevi ministri iz Varanasija vidjeli kako se velik broj naoružanog konjaništva približava njihovu gradu jako su se uznemirili i potrčali obavijestiti kralja. „Vaše Veličanstvo“- vikali su „ogromna vojska od pet tisuća konjanika približava se našem gradu pod vodstvom kralja Crnog Krišne. Bez sumnje planiraju nas napasti!“

Kralj je odgovorio: „Idite nenaoružani i primite ih. Imam otvoreno srce, a moji sinovi su bodhisattve. Prema tome nema opasnosti. Ali prvo idite i obavijestite starijeg kraljevića.“

Kad je kraljević Božji Dar čuo da kralj Crni Krišna stiže poslao je više tisuća mladića i djevojaka da mu zapjevaju u znak dobrodošlice. Mladež je bila odjevena u odjeću prekrasnih boja, a izvodili su čudesne pjesme i plesove. Sam kraljević vodio je procesiju, a sa sobom je poveo i nekoliko kraljevskih ministara i akrobatsku skupinu od pet stotina vještih akrobata.

Kralj Crni Krišna pomislio je tada: „Ne bi bilo pristojno da pokazujem ponos nakon što sam ovako dočekan!“. Sjahao je sa svoga konja i prišao vratima grada te pozdravio kraljevića. Nakon dugog razgovora kralj Crni Krišna darovao je kraljeviću pet tisuća mjerica zlata kao znak prijateljstva. Kraljević i kralj Crni Krišna zajedno su ušli u palaču uz veliko slavlje.

Mir je uspostavljen između kraljevstva Crnog Krišne i kraljevstva kralja Srećka.

Na kraju priče kraljević Božji Dar prepustio je nasljedstvo kraljevskog trona svome mlađem bratu, a sam se zaputio u šumu kako bi prakticirao meditaciju uz instrukcije velikog mudraca meditanta koji je tamo prebivao.


Photobucket
Samostan Reting(Reteng). Glavni Atišin tibetski učenik Drom Tonpa (1005.-1064.) osnovao je ovaj samostan godine 1056. sjeverno od Lhase.


Sada se priča takoreći opet vraća u budućnost u 11. stoljeće na Tibetu gdje ju je Atisha ispričao svojim studentima Drom Tonpi i Ngoku Lekpai Sherabu.
„Kraljević Božji dar- to si bio ti Drom Tonpa, a Ngok je bio tvoj mlađi brat, a ja sam bio šumski mudrac!“- objasnio je Atiša.

Atiša je na kraju još napomenuo da priče iz Jatake nisu namijenjene da budu predmet puke fascinacije ili obožavanja nego trebaju biti uputstva i smjernice nama samima kako trenirati i razvijati vlastiti karakter i um.



Photobucket
Fotografija koju sam načinio u tijeku Velike Izložbe Relikvija u Zagrebu, lani u kolovozu.
Na slici nije idelan kut ali imali smo dakle uživo i dragocjenu priliku vidjeti relikvije i rukotvorine Atiše, (gornji red u sredini) kao i njegovog učenika Dromtonpe tj. Drom Tonpe (gornji red lijevo)

Photobucket
Relikvije pronađene u pepelu nakon spaljivanja tijela velikog majstora Dipankara Atiše koji je došao iz Bengala na Tibet 1042.g. i tamo ostao podučavati sve do svoje smrti 1054.g. (preuzeto s neta).
Pepeo je prenesen u njegovu domovinu, državu Bangladeš tek1978.g., a relikvije su postale dio zbirke dragocjenih relikvija budističkih majstora koju smo imali prilike vidjeti lani u Zagrebu.


Dakle lama Drom Tonpa (nota bene, u starijim tekstovima možda ćete naći njegovo ime u verziji Brom Ton ili pak dvije riječi povezane skupa- Dromtonpa, to je samo pitanje transliteracije tibetanskog jezika i ne treba vas zbunjivati) je ovdje proglašen reinkarnacijom indijskog kraljevića iz Varanasija. A sad pitanje za štovano čitateljstvo jer znam da volite sudjelovati u ovim malim povijesnim kvizovima, a to sam u zadnje vrijeme prilično zapostavio! Ako uzmemo u obzir ono što je kralj Srećko vjerovao za svoga sina tj. da je on utjelovljenje Avalokitešvare- Bodhisattve Suosjećanja/Samilosti, prema tome je Atišin učenik Drom Tonpa bio u istoj liniji inkarnacija dakle Avalokitešvara (tib. Chenrezig), pitanje je dakle tko je prema vašem mišljenju logički onda bio sljedeća reinkarnacija lame Drom Tonpe? A ako nađete i njegovo ime onda još bolje, možete si kupiti poklon, bit će ko da je od mene ;-)
A uz to pobjedniku ću također ponuditi da izabere između nekoliko tema/priča za sljedeći post!

- 20:01 - Komentari (11) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< siječanj, 2012 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Ožujak 2023 (1)
Veljača 2023 (8)
Siječanj 2023 (1)
Prosinac 2022 (4)
Studeni 2022 (1)
Rujan 2022 (1)
Lipanj 2022 (2)
Kolovoz 2021 (3)
Srpanj 2021 (1)
Lipanj 2021 (1)
Svibanj 2021 (2)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (2)
Veljača 2021 (5)
Siječanj 2021 (5)
Listopad 2020 (2)
Rujan 2020 (2)
Svibanj 2020 (1)
Siječanj 2020 (4)
Prosinac 2019 (1)
Studeni 2019 (4)
Listopad 2019 (1)
Rujan 2019 (1)
Lipanj 2019 (1)
Svibanj 2019 (4)
Travanj 2019 (1)
Veljača 2019 (2)
Siječanj 2019 (1)
Prosinac 2018 (3)
Kolovoz 2018 (2)
Srpanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (1)
Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (4)
Prosinac 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (1)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (3)
Rujan 2016 (3)
Kolovoz 2016 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • jelenske teme

    CURRENT MOON


Linkovi

  • Niti na nebu
    Niti na dnu oceana
    Ni u planinskoj špilji
    Ne može se naći mjesto na svijetu
    Gdje može krivac uteći
    Od posljedica svoje krivnje.
    Buddha, Dh 127

    "Ja nisam, Ja neću biti.
    Ja nemam, Ja neću imati.
    Ovo plaši svu djecu…,
    I ubija strah u mudrima."
    -Nagarjuna



    Ovo je moja bitka i samo je na meni da snagu svoju usporedim sa snagom tih čudovišta i samo je moja uloga ovdje biti herojem.

    Beowulf: kažu da imate čudovište ovdje? Da je vaša zemlja prokleta?
    Vojnik: Zar tako kažu?
    Wiglaf: Bardovi pjevaju o sramoti Hrothgarovoj od smrznutog sjevera do obala Vinlanda.
    Vojnik: Zar je sramota biti žrtva moćnih demona…
    Beowulf: Ja sam Beowulf i došao sam ubiti vaše čudovište.

    …ako umremo bit će to za slavu… ne za zlato!
    -Beowulf

    Oni koji se gnušaju pametnih najvjerojatnije su glupi, a ako uz to djeluju i kao da im je odstranjen veći dio mozga, onda su glupi izvan svake sumnje.
    -jelenko medenko