propovijedi
29.08.2012., srijeda
22. NEDJELJA KROZ GODINU b
Prekrasna je obala našeg Jadrana. U kristalno plavom moru zrcale se čudnovate stijene i vrleti. Tamne borove krošnje nadkriljuju ubave uvale i šljunčane plaže. Vjerojatno zbog toga tolike tisuće domaćih i stranih turista hrle na more željni sunca i odmora. Ali ne samo na naš Jadran, rijeke turista svakog ljeta kreću put mora kao da je u pitanju neki obred ili ih na to tjera neki unutarnji nevidljivi mehanizam. Stvar postaje još zagonetnija kada se cijela ta predstava, koja se zove godišnji odmor, promatra onako sa strane. Osim dječice koja se iskreno i veselo pračakaju u pličacima, ostali ''sudionici'' zapravo strpljivo podnose vručinu i žarenje sunca. Čak se može primjetiti vidno olakšanje kada ''dođe vrijeme'' za odlazak s plaže. Dok je tijelo opušteno na toplom pijesku misli oslobođene okova dnevnih briga zalaze na područja koja su inače zapostavljena. Planiraju neke preinake u načinu života, prehrani, u svezi posla…. Tako supruga, ležeći na plaži, iznenada glasno zapita muža: ''Čuj, kad smo mi zadnji puta obavili jedno temeljito pospremanje kuće?'' Suprug, jer ga je to pitanje očito omelo u njegovom snatrenju, odgovori: ''A kaj to sad ima veze?'' Pa ima, odgovori ona: ''Vidiš, kad se vratimo kući planiram jedno detaljno, generalno pospremanje kuće. Znaš li ti koliko mi toga bespotrebnoga imamo u našoj kući. To me jednostavno počelo gušiti, a nisam imala snage a ni volje krenuti u tako opsežan zahvat prije odmora. Dragi moj mi u kući trebamo napraviti radikalnu selekciju svega što nam ne treba.'' On se tada potpuno razbudio, sjeo i vrlo žustro počeo tumačiti svojoj supruzi do čega je doveo jedan takav radikali zahvat prije nekoliko godina. ''Tada smo pobacali toliko toga za čime smo kasnije žalili. Sin je doslovce poludio kad si mu najdraže tenesice s ostalom robom odnijela u Karitas…'' Svi smo mi u životu puno puta prošli kroz takve faze radikalnog čišćenja svoga stana ili kuće jer su nas razni darovi, uspomene, suveniri s putovanja doslovce počeli gušiti. Suzili su nam prostor a uz to postali prvoklasni sakupljaći prašine. Pa ipak kada nam se neka uspomena, ma kako bezvrijedna bila, našla u rukama i trebalo ju je samo spustiti u vereču za smeće, zastali bi i cijela bi se priča oko tog predmeta počela u našoj glavi odvijati. Sentiment bi pobijedio i ponovno bi ga spustili na stalažu, a kad bi pospremanje završilo, premda je sada sve puno ljepše, ipak morali bi konstatirati da bi bilo puno ljepše da smo bili radikalniji u selekciji. Na slično razmišljanje navode nas današnja čitanja. U evanđelju čitamo kako je Isus radikalno prionuo čišćenju nekoliko tisuća godina stare židovske vjerske tradicije. Tako evanđelist Marko koji piše za Crkvu u poganskom Rimu mora tumačiti kako Židovi, držeći se predaje , ne jedu ako prije temeljito ne operu ruke. Niti s trga što jedu ako prije ne operu.Tu je i pranje čaša, vrčeva, lonaca…. Nama je to danas posve jasno, ali da bi jednostavan puk mogao takve običaje dovesti u vezu sa širenjem zaraze, pa još Rimljani koji nisu imali te predaje, a niti takva saznanja, jednostavo se to od njih nije moglo očekivati. Židovi su ta svoja higijenska saznanja baštinili od velikih asirsko – babolonsko – egipatskih kultura s kojima su dolazili u doticaj i koje su na njih izvršile veliki kulturni upliv. Takvo dragocjeno iskustvo zacjelo je u očima učenih Židova bilo neprocjenjivo blago koje je moglo biti sačuvano među neukim pukom samo u koliko to bude religijski propis. Židovi su takvih propisa imali na tisuće. Međutim, Mojsije u Ponovljenom zakonu, iz kojeg je izdvojeno današnje prvo čitanje, govori narodu: ''A sada, Izraele, poslušaj zakone i uredbe kojima vas učim….. Niti što nadodajte onome što vam zapovijedam, niti što od toga oduzimljite;'' (Pnz 1-29 Isus to isto, samo na svoj jedinstven način tumači citirajući proroka Izaiju: Ovaj me narod usnama časti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me štuju naučavajući nauke – uredbe ljudske. Napustili ste zapovijed Božju, a držite se predaje ljudske.'' Tada ponovno dozove mnoštvo i stane govoriti: ''poslušajte me svi i razumijte! Ništa što izvana ulazi u čovjeka, ne može ga onečistiti, nego što iz čovjeka izlazi – to ga onečišćuje. Ta iznutra, iz srca čovječjega , izlaze zle namisli: bludništva, krađe, ubojstva, preljubi, lakomstva, opakosti, prijevara, razuzdanost, zlo oko, psovka, uznositost, bezumlje. Sva ta zla iznutra izlaze i onečišćiju čovjeka.'' Slijedom ovog razmišljanja mogli bi smo si i mi sami sebi postaviti pitanje; nije li možda i meni potrebno jedno radikalno pospremanje u mojoj vjerničkoj praksi? Što je to ljudsko ili ljudska uredba zbog koje zapostavljam onu Božansku – temeljnu? Vrlo lako bi se našlo dosta materijala. Svatko za sebe najbolje zna. Možda nas grupa ili šira zajednica kojoj pripadamo u tome podržava. Lažni ponos. Ako osjećam da je potrebita detronizacija takvih vrijednosti onda ću za njih potražiti neku drugu ladicu ili stalažu. Isus sigurno nije htio reči da higijena nije potrebita, samo što to nije Božja nego ljudska odredba pa joj je tamo i mjesto. Da bi stvar bila još jasnija pobrinuo se današnji psalam koji na pitanje: ''Gospodine tko smije prebivati u šatoru tvome?'' Odgovara kristalno jasno: Onaj samo tko živi čestito, Koji čini pravicu, i istinu iz srca zbori, i ne kleveće jezikom; Koji bližnjem zla ne nanosi i ne sramoti susjeda svoga; koji zlikovca prezire, a poštuje one što se boje Gospodina; Koji se zaklinje prijatelju, a ne krši prisege, i ne daje novca na lihvu, i ne prima mita protiv nedužna. A mi bismo na kraju rekli amen – što znači tako neka bude! Molitva vjernika Obratimo se Gospodinu, proseći poučljivo srce kako ne bi samo slušali nego i vršili njegove riječi. 1. Za svetu Crkvu da bude rasadnik plemenitih djela u obnavljanju grijehom zarobljenog čovječanstva, - Molimo te. 2. Za sve kršćane svijeta, da se odupru zlu u sebi i oko sebe, - Molimo te. 3. Učvrsti, Gospodine, one koji te žele slijediti da s oduševljenjem čine djela milosrđa i pravednosti, - Molimo te. 4. Za sve koji su zavedeni krivim učenjima i lažima, da ih svojim Svetim Duhom privedeš na pravi put, - Molimo te. 5. Za sve koji trpe na bilo koji način, da im olakšaš njihove patnje, - Molimo te. 6. Za nas ovdje okupljene, da svim srcem prionemo uz našeg Učitelja i da te svojim dobrim djelima slavimo, - Molimo te. 7. Za naše pokojne, da im budeš milosrdan sudac, te ih primiš među svoje odabrane i svete, - Molimo te. Svemogući Bože, ti nam po svome Sinu Isusu Kristu daruješ život i spasenje. Obdari nas svojim Duhom i pomozi nam da trajno hodimo putem istine i pravednosti, putem koji nam je pokazao tvoj Sin koji živi i kraljuje u vijeke vjekova. Amen. |
24.08.2012., petak
DVADESET I PRVA NEDJELJA KROZ GODINU b
Vrlo često slušamo kako je žena u Crkvi zapostavljena. Isto tako i u Bibliji, pa i u Novom Zavjetu za potvrdu čega se citira upravo sv. Pavao. Ti bi trebali pročitati današnju poslanicu sv. Pavla Efežanima. Okvir je doduše u duhu ondašnjeg vremena, ali sadržaj uzdiže ženu u otajstveni život s muškarcem što će postati temelj kršćanskog braka. Bračna ljubav uspoređuje se s ljubavlju Krista i Crkve. Kršćanski brak pruža idealno ozračje u kojemu žive i rastu novi naraštaji sretnih i neopterećenih mladih ljudi koji će biti kadri ostvariti najplemenitije životne snove. Stoga je brak božanska ustanova u kojoj je ljubav bračnih drugova zalog ravnopravnosti. Govoreći tako mogao bi netko prigovoriti; a zar nisu upravo brakovi danas u krizi, a kao plod toga i lutanja i posrtaji mladih ljudi? Da, to je točno, ali upravo zbog toga treba isticati ideal braka i bračne ljubavi. Dobro bračne zajednice. Odgovornost mladih koji stupaju u brak. Isticanje ideala nije idealiziranje. To je vrlo osjetljivo i odgovorno područje. Liberalni pogledi i nasrtaji na brak, te s tim u svezi prigovori Crkvi da je kruta i konzervativna s jedne strane, a s druge strane rone se krokodilske suze nad tolikim mladim ljudima koji su već kao djeca postali životni dezerteri, a korijen svemu je u razorenim brakovima. Stabilan kršćanski brak nema alternative. Umjesto destruktivnih feminističkih nasrtaja na brak treba težiti kršćanskom idealu bračne ljubavi. U čijem ozračju je žena poštivana i cijenjena, a kao majka od Boga blagolovljena. Molitva vjernika Iznesimo Gospodinu svoje molitve i prošnje, da nas trajno obnavlja svojim Duhom na našem životnom putu. 1. Očuvaj Gospodine u svojoj Crkvi kršćanske brakove, da budu rasadnici ljubavi i sreće, - Molimo te. 2. Prosvjetljuj Gospodine mlade roditelje, da osjete veličinu poziva i uzvišene odgovornosti za uzajamni život kao i sreću njihove djece, - Molimo te. 3. Pomozi onim bračnim drugovima koji su zapali u krizu, da smognu snage i volje za novi početak, - Molimo te. 4. Za sve kojima je povjerena briga za zajedničko dobro, da s ljubavlju i zauzetošću vrše svoj poziv, - Molimo te. 5. Za bolesne, napuštene i siromašne, - da nađu pomoć kod svojih bližnjih, - Molimo te. 6. Za naše pokojne da ugledaju svetlost vječnu u zajedništvu svetih, - Molimo te. Molimo te Gospodine, primi ove naše molitve, koje ti prikazujemo po Kristu Gospodinu našemu, koji s tobom živi i kraljuje Bog po sve vijeke vjekova. Amen. |