Teške godine nakon Prvog svjetskog rata, bile su povod da papa Pio XI enciklikom "Quas primas" (11. prosinca 1925.) ustanovi blagdan Krista Kralja. U enciklici kaže da mir postižemo tek onda kad prihvaćamo kraljevstvo Kristovo u privatnom i javnom životu. Isti je papa ustanovio Radio Vatikan, sa željom da se svijetom pronosi poruka: "Christus vincit ... Christus regnat ... Christus imperat"
Krist kraljuje u Kraljevstvu kojeg je propovijedao, čudima potvrdio da je stiglo, uskrsnućem ga učinio mogućim, a učenicima ostavio da ga dovršuju.
ŠTO JE KRALJEVSTVO BOŽJE? (Basileia tou theou)
- Nije mjesto, već dinamičan događaj.
- Događaj spasenja: Isus ga naviješta i pokazuje.
- Eshatološki događaj: Već je tu, ali još ne sasvim.
- Djelo je Božje: besplatni dar.
U pojmu kraljevstva Božjeg izražena su sva čovjekova nadanja i čežnje. Iščekivanje pravednosti za siromahe i bespomoćne, istinskog mira (šalom).
Kad dođe Kraljevstvo Božje nestati će patnja, suze i muka: slijepci će progledati, hromi hodati, nečisti biti očišćeni, gluhi čuti, mrtvi uskrisivati, siromašnima će se naviještati poruka spasenja. (Lk 7,22; Mt 11,5)
Život u kraljevstvu je vođen principom ljubavi, kom se podlažemo.
Kraljevstvo je u tom da se čovjek potpuno pouzda i preda Bogu. Tek tada nastaje mir u čovjeku i čovjeka s drugim čovjekom.
KRALJEVSTVO BOŽJE JE DOŠLO S KRISTOM:
- Ispunilo se vrijeme, približilo se kraljevstvo Božje! Obratite se i vjerujte evanđelju! (Mk 1, 15)
- "Blago očima koje vide, što vi vidite i ušima, koje čuju što vi čujete." (Lk 10, 23) A što vide? "Slijepi gledaju, hromi hodaju, gubavi se čiste, gluhi čuju, mrtvi ustaju." (Mt 11, 5)
- Otac je Sina postavio za "Kralja kraljeva i Gospodara gospodara". (Otk)
BITI S ISUSOM ZNAČI BITI U KRALJEVSTVU:
"Sjeti me se kada dođeš u svoje kraljevstvo."
"Još danas bit ćeš sa mnom u raju."
VEĆ JE TU
"Ako li ja uz pomoć Duha Božjega izgonim zle duhove, znači da je došlo k vama kraljevstvo Božje" (Mt 12, 28) Iz toga slijedi da je neizbježno donijeti odluku: treba se obratiti, prigrliti zahtjeve toga kraljevstva i postati Isusovim učenikom.
ALI JOŠ NE SASVIM
Ono je tu, ali treba iščekivati njegovu puninu. Ono mora rasti (sjeme, gorušičino zrno, kvasac, kukolj i žito, ribolov). Do tada treba moliti "Dođi kraljevstvo tvoje".
"Ovdje na zemlji Kraljevstvo je već otajstveno prisutno, a kada dođe Gospodin, dovršit će se." (GS 39)
POIMANJA KRALJEVSTVA BOŽJEG
- Nacionalisticko i teokratsko (Izraelci, srednji vijek)
- Milenaristicko (sekte)
- Kraljevstvo ljudske slobode i kreposti (Lessing, Kant, Hegel)
- Kraljevstvo se poistovjećivalo s Crkvom (Prije II.Vat. sab.)
CRKVA I KRALJEVSTVO BOŽJE nisu istovjetni, ali Crkva predstavlja klicu i početak tog Kraljevstva na zemlji (LG 5). Ima misiju navješćivati Kraljevstvo Božje i ustanovljivati ga u svim narodima.
PRISPODOBE O KRALJEVSTVU BOŽJEM
- Sijač i sjeme
- Žito i kukolj
- Gorušičino zrno
- Kvasac i tijesto
- Mreža bačena u more
Karakteristična je nazočnost sadašnjeg stanja i onog što će biti. Smisao je: ono najveće se skriva i djeluje u najmanjem. Božje kraljevstvo dolazi kroz skrovitost, pa i neuspjehu. Kraljevstvo Božje je sakrivena stvarnost, kao što je u ovim usporedbama skriven njihov smisao.
KRALJEVSTO SE OBJAVLJUJE samo poniznima i malenima, a ne mudrima i umnima ovoga svijeta (Mt 11, 25), objavljuje se Isusovim učenicima, a ne ljudima izvana, za koje sve to ostaje zagonetnim. (Mk 4, 11)
KAKO UĆI U KRALJEVSTVO?
- Ono je uvijek ponuda, nikad prisla.
- Vjerovati ("Vjera je već neko imanje onog čemu se nadamo")
- Postati kao dijete
- Obratiti se
- Imati duh siromaha (odreci se bogatstva)
- Odazvati se milosti (okorjeli grešnici neće baštinit kraljevstva)
- Tražiti njegovo kraljevstvo i pravednost
- Biti savršeniji od farizeja
- Svi su u kraljevstvo pozvani, no neće ga svi baštiniti. Iz njega će biti istjeran uzvanik bez svadbenog ruha.
KAKO DJELUJE?
- Raste vlastitom snagom, poput zrna (Mk 4, 26-29).
- Uzburkava svijet kao kvasac što se stavlja u tijesto (Mt 13, 33).
- Kraljevstvo se daje tek "malom stadu" učenika. (Lk 12, 32)
- No ono će se razrasti u veliko stablo na kojem će se gnijezditi sve ptice nebeske (Mt 13, 31). Primiti će u svoje krilo sve narode.
- Ono postoji ovdje na zemlji u onoj mjeri u kojoj ljudi prihvaćaju riječ Božju (Mt 13, 23). Na vani se očituje kao žito na polju izmiješano s kukoljem (Mt 13, 24).
KRALJEVSTVO JE U NAMA
Kraljevstvo Božje po riječi Gospodina i Spasitelja našega ne dolazi primjetljivo te se neće moći kazati: "Evo ga ovdje! ili Eno ga ondje!" nego - kraljevstvo je Božje u nama. Ta blizu je Riječ, u ustima našim i u srcu našemu. Stoga, bez dvojbe, onaj tko moli za dolazak kraljevstva Božjega, zapravo moli za ono kraljevstvo Božje što ga u sebi nosi: da ono nastane, rod donosi i do kraja se razvije. Jer, u svakome od svetih Bog kraljuje i svaki svetac pokorava se duhovnim zakonima Boga koji je u njemu kao u dobro upravljenu gradu. (Origen, O molitvi)
KAKO SI ZNAO?
Sveti Augustin pita dobroga razbojnika, Dizmu: "Kako li si jedini ti tada shvatio kalvarijsku dramu? Zar si čitao Pismo? Zar si bolje razumio Pismo od učitelja Zakona? I odgovara Augustinu Razbojnik: "Ne, nisam proučavao Pismo, nisam razmišljao o proroštvima. Nego, Isus je u me upro svoj pogled i u njegovim očima sam sve shvatio." (Bernard Bro)
BEZ PANIKE
U prošlom stoljeću negdje u Americi, zasjedao je parlament baš u vrijeme kad se dogodila pomrčina sunca, i panika je bila na pomolu. No, narodni zastupnik, koji je upravo govorio, reče: "Gospodo zastupnici! Ovog su časa za nas važna dva pitanja s istim odgovorom: Ili Gospodin dolazi, a u tom slučaju treba da nas nađe na poslu - ili ne dolazi, a onda nema razloga da prekidamo našu sjednicu."
KRALJ S TRNOVOM KRUNOM
"I biskupa je Toursa Martina, zavideći mu na njegovoj svetosti i krepostima, taj zajednički neprijatelj svih ljudi pokušao obmanuti. Naime, izašao je preda nje sa zlatnom krunom i u grimiznoj odjeci, ohol, uvjeravajući ga da je Krist Kralj i da je sišao s neba da sudi svijetu. No Martin mu, znajući đavolju bahatost i imajući na umu Gospodnju krotkost, reče: "Nije Krist obećao da će tako doći, nego sa svim znacima svoga mučeništva što ga je podnio za nas, tj. s trnovom krunom i ožiljcima od rana te s križem, slavnim znakom svoje pobjede. Kad se tako pojavi, vjerovat ću da je došao. U protivnom, pridržavat ću se ovoga njegova savjeta: "Ako vam tko reče: Evo, ovdje je, ili, ondje - nemojte vjerovati!" Pobijeđen riječima Istine, nečisti se duh na to izgubi ne ostavljajući ondje za sobom ništa svoga doli smrada koji ga izdaje. Došao je u sjaju, a otišao u smradu, zato da vjerujemo da u njemu nema istinskoga svjetla, nego je ono prividno i nestvarno." (M. Marulić, Pouke za čestit život)
Prikupio: p. Luka Rađa, SI
Weston, listopad 1999.
--
Kao što ništa nema pravednost s bezakonjem niti ima kakvo zajedništvo svjetlo s tamom ni kakvu slogu Krist s Belijalom, tako kraljevstvo Božje ne može stajati zajedno s kraljevstvom grijeha.
Najprije se traži obraćenje, novo rođenje bez kojega se ne može vidjeti kraljevstvo Božje. Potrebna je budnost (izlučivanje ljulja iz pšenice, odabiranje dobrih riba, polaganje računa ...)
--
Neće se moći kazati: “Evo ga ovdje! ili Eno ga ondje!” nego - kraljevstvo je Božje u nama. Ta blizu je Riječ, u ustima našim i u srcu našemu. Stoga, bez dvojbe, onaj tko moli za dolazak kraljevstva Božjega, zapravo moli za ono kraljevstvo Božje što ga u sebi nosi: da ono nastane, rod donosi i do kraja se razvije. Jer, u svakome od svetih Bog kraljuje i svaki svetac pokorava se duhovnim zakonima Boga koji je u njemu kao u dobro upravljenu gradu.
Kraljevstvo Božje po riječi Gospodina i Spasitelja našega ne dolazi primjetljivo te se neće moći kazati: “Evo ga ovdje! ili Eno ga ondje!” nego - kraljevstvo je Božje u nama. Ta blizu je Riječ, u ustima našim i u srcu našemu. Stoga, bez dvojbe, onaj tko moli za dolazak kraljevstva Božjega, zapravo moli za ono kraljevstvo Božje što ga u sebi nosi: da ono nastane, rod donosi i do kraja se razvije. Jer, u svakome od svetih Bog kraljuje i svaki svetac pokorava se duhovnim zakonima Boga koji je u njemu kao u dobro upravljenu gradu. Otac, nazočan, stoji uza nj, a s Ocem u toj savršenoj duši sukraljuje Krist, po onoj: K njemu ćemo doći i kod njega se nastaniti.
To kraljevstvo Božje, koje je u nama, prispjet će k vrhuncu trajnim našim napredovanjem, to jest kad se ispuni što Apostol veli: kad Krist, pošto sve neprijatelje podloži sebi, preda kraljevstvo Bogu i Ocu, da Bog bude sve u svemu. Stoga mi neprestanice molimo onom srdačnošću duše koja po riječi postaje božanska i govorimo svome Ocu: Sveti se ime tvoje! Dođi kraljevstvo tvoje!
A glede kraljevstva Božjega valja primijetiti ovo: kao što ništa nema pravednost s bezakonjem niti ima kakvo zajedništvo svjetlo s tamom ni kakvu slogu Krist s Belijalom, tako kraljevstvo Božje ne može stajati zajedno s kraljevstvom grijeha.
Sve se to u nama može zbiti, pa da kao posljednji neprijatelj bude uništena smrt. Neka se stoga već sada ova naša raspadljivost obuče u svetost i neraspadljivost, i neka se ova smrtnost, pošto je smrt obeskrepljena, obuče u očinsku besmrtnost. Tada će u nama kraljevati Bog pa ćemo u sebi već uživati dobra preporoda i uskrsnuća. (Origen, O molitvi)
Post je objavljen 20.11.2016. u 08:00 sati.