Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

Sretna Nova Godina- Losar Taši Deleg!

Danas je Losar! Prema tibetanskom lunisolarnom kalendaru počela je godina Vodenoga Zmaja- 2139. Ovaj broj 2139. bitan je kao povijesna zanimljivost, toliko se naime godina uzima da je prošlo od krunidbe prvog zabilježenog tibetanskog kralja Nyatri Tsanpa, 127 godina pr. Kr.

Photobucket


Kako bi smo pokušali barem okvirno shvatiti tibetanski kalendar pripremio sam dva zasebna teksta. U prvom tekstu, veliki Walter Evans Wentz, klasik tibetologije, objašnjava njegove temeljne postavke u fusnotama knjige „Milarepa-Tibet's Great Yogi“, a u drugom tekstu to čini suvremeni velikan tibetologije, moj poznanik i prijatelj iz vremena u Mongoliji, Glenn H. Mullin (također sam dodao i njegov tekst o samom kralju Nyatri Tsenpi koji otkriva osobite zanimljivosti o početku dinastije ranih tibetanskih kraljeva) u svojoj knjizi „Fourteen Dalai Lamas, A Sacred Legacy of Reincarnation“.

Tibetanski kronološki sustav vuče kombinirano podrijetlo kako iz kineske tako i iz indijske tradicije. Baziran je na dvanaestogodišnjim i šezdesetogodišnjim ciklusima planeta Jupitera.
U dvanaestogodišnjem ciklusu koji se primjenjuje za računanje kraćih vremenskih perioda svaka godina nosi ime jedne od 12 cikličkih životinja, poimence:
1.) Miš, 2.) Vol, 3.) Tigar, 4.)Zec, 5.)Zmaj, 6.)Zmija, 7.)Konj, 8.)Ovca, 9.) Majmun, 10.) Ptica, 11.)Pas i 12.) Svinja

U šezdesetogodišnjem ciklusu imena tih životinja kombiniraju se sa imenima pet elemenata- Drvo, Vatra, Zemlja, Željezo i Voda. Svakome od tih elemenata pridružuje se par životinja, prva životinja iz para smatra se muškom, a druga ženskom. Na primjer 1900.g. bila je godina Željeznog Miša i 34. u šezdesetogodišnjem ciklusu, jer 1867. bila je godina Vatrenog Zeca i bila je posljednja u šezdesetogodišnjem ciklusu (dakle nakon nje je počeo novi šezdesetogodišnji ciklus). Trenutna godina 1928. (te godine je W.E. Wentz pisao ovaj tekst) jest druga u novom šezdesetogodišnjem ciklusu. Godina Muškog Vodenog Zmaja, kada je rođen Milarepa, bila je dvadeset i šesta u pripadajućem šezdesetogodišnjem ciklusu.

Tibetanska lunarna godina nominalno ima 360 dana. Da bi se pomirilo razlike sa solarnom godinom postoji komplicirani sistem dodavanja prijestupnih mjeseci, sedam prijestupnih mjeseci kroz period od 19. godina (?). (više o prijestupnim mjesecima u tibetanskom kalendaru vidjeti: OVDJE)

Nova godina počinje sa mladim mjesecom u veljači. Tibetanski tjedan prema arijevskom sistemu preuzetom iz Indije sastoji se od sedam dana imenovanih prema nebeskim tijelima: Suncu, Mjesecu, Marsu, Merkuru, Jupiteru, Veneri i Saturnu.


Tako je to davnih dana dvadesetih godina prošlog stoljeća veliki učenjak Sir Evans Wentz zapadnom čitateljstvu pokušavao objasniti princip tibetanskog kalendara.

Photobucket
Evo sheme koja zorno prikazuje kako u praksi kako izgleda jedan šezdesetogodišnji ciklus tibetanskog kalendara.

Photobucket
Ova godina u koju smo danas ušli (prema gregorijanskom kalendaru 2012/13.) upravo je godina Muškog Vodenog Zmaja! Ista dakle kao 1052. u kojoj je prije 960 godina, u mjestu Kyanga Tsa osamdesetak kilometara sjeverno od grada Katmandua, prijestolnice današnje države Nepal, rođen Jetsun Milarepa. Zaista neizrecivo vrijedna i važna spoznaja, uživajte u njoj i promišljajte njenu važnosti! Ja osobno Knjigu počinjem čitati noch einmal… to je najmanje što mogu učiniti ;-)

A ovako je to u modernija vremena opisao G. H. Mullin:

Tibetanci imaju svoj vlastiti kalendar. Za računanje vremena rabe dvanaestogodišnji ciklus sa godinama imenovanim po 12 životinja, slično kao u kineskom kalendaru, kombiniraju imena tih 12 životinja sa nazivima 5 elemenata da bi dobili šezdesetostruki sistem od 12 x 5. Prije sredine 11.st. nisu brojali šezdesetogodišnje cikluse tako da npr. Godina Željeznog Psa prije 11.st. može biti smještena u bilo kojem velikom ciklusu. Kasniji tibetanski povjesničari pokušavali su retroaktivno sortirati ranije datume ali općenito postigli su samo daljnju zbrku u godinama. Prema tome svaki tibetanski datum raniji od 11. st. nije pouzdan osim u slučajevima koji se tiču interakcija i incidenata s Kinom, u tim slučajevima se može uzeti kineska kronologija da se usporedi točnost.

Tibetanska godina je lunarna- mjeseci počinju s mladim mjesecom. Nova godina najčešće počinje s mladim mjesecom u veljači ali to nije uvijek pravilo. Zbog prirode lunarnog ciklusa svake godine izgubi se nekoliko dana u odnosu na solarni ciklus. Da bi se razlika nadoknadila, svake četiri godine dodaje se prijestupni mjesec. Budući da je čitav mjesec dodan, godina koja slijedi nakon prijestupne počinje kasnije, a onda svaka sljedeća nekih tjedan dana ranije. Nova godina neposredno prije prijestupne može početi rano u slučaju mladog mjeseca na kraju siječnja, dok Nova godina nakon prijestupne može početi na kraju veljače. Da bi se stvari još zakomplicirale neke „sitne“ nepodudarnosti poravnavaju se dodavanjem „duplih datuma“ tako da na primjer neki mjesec može imati dva uzastopna dvanaesta datuma, a isto tako može se dogoditi slučaj da neki mjesec nema uopće dvanaesti datum.

Zapadni istraživači često griješe površno tretirajući tibetanske godine kao da se identično poklapaju sa zapadnim kalendarom. Zbog toga se, na primjer, kao godina smrti Prvog Dalaj lame najčešće navodi 1474. jer zna se da je umro u godini Drvenog Konja koja pak u dotičnom šezdesetogodišnjem ciklusu koincidira s 1474.g. Međutim njegova smrt dogodila se u zoru osmog dana, dvanaestog mjeseca, što u konačnici znači da je umro sredinom siječnja 1475.g.

Kralj Nyatri Tsanpo i rođenje DinastijeYarlung

Kralj Nyatri Tsanpo je općenito smatran prvim zabilježenim tibetanskim monarhom i začetnikom Dinastije Yarlung. Egzaktni datumi njegova vladanja nisu poznati ali službena kronologija tibetanskog kalendara smješta početak njegove vladavine u 127. g. prije Krista.
Zapadni istraživači u svojim istraživanjima smještaju ga najčešće dva stoljeća ranije u prošlosti.
Yarlung je dolina jugoistočno od Lhase. Važno obilježje toga kraja je blizina svete planine na kojoj su prema legendi živjeli Majmun i Snježna Žena- preci ljudskih bića (tibetanska verzija Adama i Eve, op. prev.). Cijela dolina smatra se kolijevkom tibetanske civilizacije jer kraljevska dinastija koja će odavde poteći s vremenom je stekla kontrolu nad cijelim Tibetom.

Prema legendi kralj Nyatri Tsanpo bio je potomak indijskog Šakya kralja kojeg Tibetanci nazivaju imenom Maggyapa i koji je bio iz Licchavija . Dakle Nyatri Tsangpo bio je po rođenju Indijac. Priča o njegovu djetinjstvu donekle je slična priči o Mojsiju. Njegovo tijelo bilo je obilježeno mnogim neobičnim znamenjem, neki prsti na rukama i nogama bili su spojeni zajedno, tirkizne oči imale su vjeđe koje su se zatvarale odozdo prema gore, a zubi su mu bili u obliku ljušture školjaka. Njegov otac pobojao se da dječak predstavlja loš znak, položio ga je u bakreni sandučić koji je bacio u rijeku Ganges. Sandučić je plutao niz rijeku dok na kraju dijete nije spasio neki zemljoradnik.
Kada je dječak odrastao i saznao što mu se dogodilo savladala ga je tuga i strah. Pobjegao je u Himalaje i pristigao u dolinu Yarlung. Stanovništo Yarlunga bilo je fascinirano njegovom neobičnom pojavom i pitali su ga odakle je došao. Ne razumijevajući njihov jezik podigao je ruku u zrak, a oni su shvatili da je sišao s nebesa. Podigli su ga na ramena i odnijeli u svoje selo gdje su ga okrunili za svoga kralja.
Njegovo ime Nyatri Tsanpo doslovno znači „Gospodin koji je nošen na ramenima“ i posljedica je njegovog prvog susreta s Tibetancima. Postao je prvi u liniji od 33 monarha Dinastije Yarlung, tridesettreći i posljednji u tome nizu bio je Songtsen Gampo koji je sredinom sedmog stoljeća formalno prihvatio budizam i preselio prijestolnicu iz Yarlunga u Lhasu.

Neke pred budističke tradicije Tibeta iznose drugačiji izvještaj o kralju Nyatri Tsanpu i ne povezuju ga s Indijom. Umjesto toga oni vjeruju da je sišao direktno s nebesa preko mističnih ljestava od užeta. Njegovo tijelo kao i tijela šestorice njegovih nasljednika na prijestolju nestala su u trenutku smrti jer kažu da se tih prvih sedmoro kraljeva vratilo direktno u nebesa preko spomenutih ljestava zajedno sa svojim zemaljskim tijelima. Građanski rat je izbio za vladavine osmog kralja i mistične ljestve uništene su i od toga vremena nasljedni vladari pokapani su u mjestu Chonggyey.

Jedna tibetanska legenda povezuje njihovu drevnu povijest sa indijskim epom Mahabharatom u kojoj petorica Pandeva braće ulaze u građanski rat sa svojim rođacima. Prema toj legendi jedna frakcija pobjegla je s bojišta i zaputila se na sjever preko Himalaja da bi na kraju stigla do doline Yarlung na Tibetu. Vođa skupine bio je princ Rupati.

Sabirući sve prethode legende i sagledavajući ih zajedno zapadni istraživači rane povijesti Tibeta pretpostavljaju da se najvjerojatnije dogodilo sljedeće: mala vojska Indijaca je bježeći od sukoba u svojoj domovini pristigla u regiju Yarlung na Tibetu negdje između 400. i 150. godine prije Krista. Za takvu sofisticiranu ratničku skupinu ne bi predstavljalo problem zavladati dolinom Yarlung i odande postupno dovesti susjedna plemena pod svoj utjecaj.

Stoji konsenzus da je kralj Nyatri Tsanpo bio indijskog podrijetla i da je bio potomak kraljevstva sa sjevera centralne Indije tj. regije Bihar-Benares. Ujedinio je centralno tibetanska plemena i sagradio ono što se danas smatra najstarijom građevinom u Tibetu- palaču Yambu Lagang koja stoji na rubu doline Yarlung i koja je bila prijestolna palača nasljednih kraljeva. Ta predivna građevina postala je prototip za ono što će kasnije postati jedinstveni tibetanski arhitekturni stil. Izgrađena je od teških kamenih blokova izrezanih u zadivljujućim linijama, a stojeća je na vrhu planine sa panoramskim pogledom na dolje na dolinu i rijeku i gore na nebo uokvireno prstenom planina- potpuna geomantička slika snage i ravnoteže.

Photobucket
Palača prvih tibetanskih kraljeva Yambu Lagang Tsetang, nad dolinom Yarlung, srećom očuvala se u nekom obliku i do današnjih dana.

Kao što je u 15. st. istaknuo tibetanski povjesničar Gos Lotsawa u svome slavnom djelu Plavi Ljetopisi, kralj Nyatri Tsanpo identificiran je kao prvi tibetanski monarh samo zato jer je stvorio trajnu federaciju od dvanaest glavnih plemena centralnog Tibeta. Neki od poglavara tih pojedinih plemena su zacijelo već prije postigli takvu uniju ali njihova vlast nije potrajala. Nyatri Tsanpo ističe se kao poseban jer začeo je dinastiju koja je potrajala i stoga mu je dano posebno počasno mjesto u tibetanskim povijesnim zapisima. Razmjeri teritorija kojim je vladao i metode kojima je postigao i održavao stečenu prevlast ostaju nepoznanica. Možemo samo reći da tibetanska civilizacija kakvu danas podrazumijevamo potječe od dvanaest plemena kojima je on vladao i koje je ujedinio u naciju.

Tibetanski povjesničari sedmog i osmog stoljeća govorili su o kralju Nyatri Tsampu kao o emanenciji Avalokitešvare, bodisatve Suosjećanja. Budući da je Atišin učenik Lama Drom (Tonpa) također bio smatran emanencijom Avalokitešvare bilo je sasvim prirodno pripisati njemu i tu prethodnu inkarnaciju. Prvi Dalaj Lama, kao reinkarnacija lame Droma automatski je stekao nasljedstvo u liniji (ranih tibetanskih vladara).


Nadam se da ste uživali u ovom povijesnom štivu. Meni je osobno najvrednija spoznaja o tome kako je tibetanski narod sačuvao uspomenu na indijsko porijeklo svoga prvog vladara, ujedinitelja tibetanskih plemena i začetnika državnosti. Prema svemu sudeći taj kralj „strane krvi“ bio je dakle iz naroda sjeverno indijskih Šakyi, ratnika kšatrijske kaste od kojih je negdje u to vrijeme ili par stoljeća ranije potekao i Šakyamuni Tathagatha- blagoslovljeni povijesni Buddha našeg vremena. Možemo zaključiti da su veze Tibetanaca sa Indijom fascinantno duboke. Od sedmog stoljeća kada se budizam počeo ozbiljno ustanovljavati na Tibetu uspjeli su uza sve padove i mukotrpne uspone sačuvati i rafinirati ono što je u Buddha Dharmi esencijalno i najefikasnije i najkorisnije na čovjekovom putu pronalaska prirode svoga uma, ono što u drugim tradicijama najčešće ipak ostane nedotaknuto ili jedva okrznuto. No ovom pričom o prvom tibetanskom kralju vidimo da su njihove veze s Indijom još dublje i sežu praktički u vrijeme kada je i sam Buddha Šakyamuni živio, a kao što sam već spomenuo u jednom nedavnom članku i mi danas imamo priliku i privilegiju sami se uvjeriti u živo(tno)st te velike karmičke sveze koja se nastavlja i danas u ovom našem tzv. 21. stoljeću na jedan čudesan način.

Photobucket
Svako dobro želim Vam u godini Vodenog Zmaja, neka svi Vaši blagotvorni poslovi budu uspješni!

Post je objavljen 22.02.2012. u 11:29 sati.