Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/ladyviennachick

Marketing

...Pješčana mandala Medicinskog Buddhe, Zagreb 2006...

..ovih dana točnije od petka do nedjelje mjesto mojeg najvećeg zanimanja bila Mandala koju su radili budistički svećenici u Meštrovićevom Paviljonu.. promatrati nastajanje predivnog 3d crteža u pijesku nezaboravno je iskustvo... blagoslovljena sam što sam imala mogućnost i priliku vidjeti uživo stvaranje i razaranje Mandale...

..prostor je odisao harmonijom, mirom i ljepotom... zaista nešto neponovljivo...

...inače se ne svrstavam u neke fanatike ili bilo što slično da ne bi pomislili da sam još jedan frik koji pokušava ljude uvjeravat u neznam ni ja što... NE... ja ne spadam u tu grupicu ljudi...

..sad s vama želim podijeliti nova saznanja u vezi mandale i njenog značenja i simbolike - ako imate volje krenite na čitanje....

... a na kraju sam dodala i prezentaciju vlastitih fotki pa da vidite kak je to bilo i kak to sve zgleda...




SVIJET MANDALE

Mandala simbolizira svemir i obdarena je posvećenom vrijednošću. Praviti mandalu znači prikazati nastanak svemira, a razoriti mandalu znači prikazati netrajnost svih fenomena kao i samog svemira.

Mandala će biti izrađena u H.D.L.U. "Meštrovićev paviljon" u periodu od 30. listopada do 05. studenog od budističkih svećenika izučenih od poznatih majstora u budističkom sveučilištu (Gyume Buddhist College). Sam proces precizne izrade popraćen je molitvama za svjetski mir, sklad, dobro zdravlje i napredak svih bića, koje recitiraju sami svećenici.

S gledišta lijepih umjetnosti, materijali koji se koriste za izradu ove mandale su drobljeni granit, pomiješan s kamenom bojom, različite veličine i teksture, koji se ručno posipa u prije ocrtan oblik. Svaka crta, uzorak, simbol pa i boje predstavljaju različite prosvijetljene aktivnosti Medicinskog Buddhe u ovoj mandali. Svi
upotrijebljeni sastojci su prošli proces pročišćenja i posvećenja ritualima i molitvama svećenika Gyume samostana.

Ono što čini konstrukciju ove posvećene mandale Sveopćeg mira tako posebnom je to što će biti izvedena na isti način kako se to radilo u Tibetu od 6. -7. st. na ovamo što predstavlja očuvanje tibetanske tradicije bazirane na budističkoj kulturi mudrosti. Iako je već nekoliko mandala napravljeno izvan Tibeta i Indije, ono što čini ovaj događaj u Zagrebu tako iznimnim jest rijetkost izrade mandale svemoćnog iscjeliteljskog Buddhe kao središnje figure (Sangye Menle – Medicinskog Buddhe). Stoga, ova mandala ne pripomaže samo miru i harmoniji već posebice pomaže u poboljšanju zdravlja kroz balansiranje elemenata tijela (fizičko zdravlje) i balansiranje emocija (psihološko zdravlje).

Bez obzira na nečija religijska uvjerenja ili poznavanje budističkog panteona, samo viđenje mandale vodi ka pozitivnom otisku u umu kao posljedici vibracije izbalansirane energije, pažljivog odabira boja, same konstrukcije i strukture mandale.

Taj mandalični 'kozmogram' ili dijagram svemira obično se prikazuje kao kvadratna palača okružena vatrom mudrosti unutar koje su prosvijetljena bića (Buddhe i Bodhisattve) sustavno smještena. Krugovi i kvadrati simboliziraju strukturu svijeta, dok prosvijetljena bića (Buddhe i Bodhisattve) predstavljaju njihove sastavne dijelove.

Vidjeti jednu mandalu ili mentalno ući u nju, isto je kao da smo ušli u bilo koju mandalu ili sveto polje gdje se osjećamo kao da smo ušli u prostornu sferu drugačiju od vanjskog svijeta i ulazak u glavnu prostoriju našeg unutarnjeg prostora doživljavamo kao dosizanje središta "posvećene" cjelovitosti u sebi – što sveto polje samo po sebi jest. Stoga, moćno djelovanje mandale je upravo stvaranje posvećenih prostora gdje god se mandala nalazi čime se doprinosi miru i harmoniji u prostoru i okolišu kao i boljitku za gledatelje.

Zbog naše međusobne povezanosti na ovome svijetu i zbog toga što vidjeti ovu mandalu ostavlja pozitivne otiske na naš umni tok, veliki broj ljudi koji sudjeluje u ovom događaju doprinose i Općem skladu u ljudskom društvu.

Neka vrli čin u izradi ove mandale doprinese općem miru!


GENEZA PJEŠČANE MANDALE MEDICINSKOG BUDHE SANGYE MENLE (BHAISHAJYAI GURU-a)


Mandala Medicinskog budhe od obojenog pjeska (tib.Sangye Menla kyi dultson kyil-khor)


Mjesto na kojem će se izgraditi mandala mora biti za to pripremljeno, te će budhistički svećenici prvo na mjestu rada izvršiti odgovarajuću obrednu molitvu sa prinosom, tražeći blagoslove lokalnih zaštitnika mjesta, božanstava i duhova te sazvati sile dobra i svjetlosti prosvjetljenog uma da budu na tom mjestu svjedoci i zaštitnici tokom izrade ovog savršenog, uzvišenog po svojoj prirodi postojanja i čistog iscjeljujućeg plavog polja.

Zatim se na ravnom plavo obojenom podiju iscrtaju ravnalom, kutomjerom i bjelom kredom glavne i sporedne linije i prostor se geometrijski odredi u odnosu na glavne i sporedne strane svijeta. Tako je nastao kosmogram koji ima sjedište božanstva u centru palače, sa međuprostorom i tri prstena latica koje okružuju taj centar unutar palače sa četiri vrata u četiri smjera, te krugove koji obavijaju ovu trodimenzionalnu zgradu sa vanjske strane i čine drugi kraj horizonta mandale.

Zatim se započinje sa tehnikom polaganja obojenog pjeska po iscrtanim linijama i geometrijskim oblicima počevši od samog središta mandale. U ovom poslu učestvuje istodobno najmanje četiri a ponekad i više, do osam svećenika. Obojeni pijesak je drobljeni granit ili bjeli mramor obojen kamenom bojom a ostale supstance mogu biti obrađene oblice kamena granita različitog promjera do nekoliko milimetara, prah od sušenog cvijeća, bilja i drugi biljni produkti.

Za nanošenje pijeska koristi se posebni za to napravljen metalni lijevak "chag-bu" koji se puni pijeskom a ritmičkim struganjem po njegovoj površini drugim metalom iz njegove valjkaste šuplje unutrašnjosti ravnomjerno ističe pijesak po zadanoj liniji u određenom promjeru. Time je započeo mukotrpan proces slaganja milijuna zrnaca koja se neće širiti samo po prostoru ravne plohe već će rasti i u visinu stvarajući veličanstven trodimenzionalni prizor.

Ovo traži izuzetnu vještinu, strpljenje i preciznost u polaganju pijeska, čija će visinska razlika iznositi do deset centimetara od podija, a da suhi pjesak pritom neće pridržavati nikakvo ljepilo. Održavanje ravnoteže pijeska u ovoj mandali zasniva se na velikoj koncentraciji svećenika i njihovoj predanosti ovom poslu u vještini tehnike nanošenja, koja se prenosi usmeno u samostanskoj tradiciji.

Počinje se radom u samom centru mandale iz kojeg se sve širi prema van, što simbolično označuje začeće djeteta u majčinoj utrobi, kada dođe do spajanja kapi sperme i jajašca. Kao što fetus u majčinoj utrobi raste i dobiva udove i osjetilne organe tako i mandala raste i predstavlja cjeli svemir u njegovom savršenom obliku. Dijete po rođenju upoznaje i doživljava čitav svijet pomoću svojih osjetilnih svijesti i shvaća ga u odnosu na svoju unutarnju predispoziciju iz prošlosti. Ovo predstavlja vanjsko značenje medicinske mandale.


ZNAČENJE SIMBOLIKE BOJA POLJA MEDIC
INSKE MANDALE

Mandala je podjeljena na jednake četvrtine koje čine istokračne trokute i zatvaraju krug. Ovi trokuti imaju različite boje; istočni trokut je bijeli, južni je žuti , zapadni je crveni, a sjeverni je zeleni, dok je podloga u središtu mandaličnog kruga tamno-plava. U mandali medicinskog Budhe bijelo istočno područje predstavlja centar, a plava boja centra nalazi se u istočnom području mandale. Ovakva podjela boja unutar medicinske mandale zasniva se na tantričkoj praksi medicinskog Budhe i specifičnost je medicinske tantre. Svaka od ovih pet boja predstavlja jednu od obitelji Adi-budha ili primordijalnu stvarnost uma tj. njihovu transcendentalnu mudrost u četiri područja i zenitu.

RAZLAGANJE MANDALE PLAVOG ISCJELJUJUĆEG POLJA MEDICINSKOG BUDHE(SANGYE MENLE)

Prije nego što svećenici rastvore cjelinu mandale, izvest će još jednu obrednu molitvu zahvale svim lokalnim božanstvima, polubožanstvima i duhovima područja nastanka mandale na suradnji, a sve zasluge nastale na osnovu pozitivnog čina stvaranja mandale posvetiti će porastu općeg dobra, miru i iscjeljenju zemlje, kao i svim sudionicima, svjedocima i zaštitnicima koji su se zadesili na ovom mjestu u vrijeme nastanka i rastvaranja mandale.

Sudionici i svjedoci rastvaranja pješčane medicinske mandale ojačani su i pročišćeni iscjeljujućim energijama koje su izašle iz polja moći koju mandala posjeduje a prostor u kojem je mandala bila postavljena zadobiva sklad ravnoteže elemenata i pozitivno zrači.

Zatim se pristupa završnom činu ceremonije rastvaranja mandale. Svećenici će započeti sa razlaganjem mandale tako što će vajrom (žezlom) prvo povući rez po pijesku, počevši od same središnje točke u mandali, prema vanjskom rubu sa istočne strane. Linija reza proći će kroz glavna istočna vrata mandale. Ovo je trenutak otpuštanja energije centra i vraćanje božanstava mudrosti koja su sazvana u palaču medicinske mandale u prvoj fazi njezine izgradnje, u njhova prirodna obitavališta tj. stanja. To je indentično prirodnom procesu čovjekove smrti, kada se mandala tijela i uma počinje razgrađivati na svoje elemente, a svijest zadobiva tendenciju napuštanja tijela - kuće u kojem je boravila od samog početka začeća djeteta u majčinoj utrobi. Ovo se naziva povratkom svijesti u svoje prvobitno prirodno stanje. Ovaj je proces popraćen urušavanjem agregata forme a za posljedicu ima fizičku smrt kao i gubljenje grube svijesti i osjećanja kojima je tokom života upravljao ego. Fina svijest koja nije podložna propadanju nastavlja poslije smrti svoje putovanje u dimenziju maternice međustanja, iz koje će ponovno na osnovi sile izvršenih djela u prošlim životima (formi koje je naseljavala), izabrati nepogrešivo pogodnu maternicu i odrediti ponovo formu u vanjskom grubotvarnom svijetu.

Zatim će pijesak mandale svećenici početi mesti od rubova prema središtu što simbolizira povlačenje energija prema srcu, tj. središtu rastvorenog polja mandale. Ovaj postupak indentičan je procesu povlačenja topline, osjećaja i svijesti iz udova umiruće osobe. Sam čin rastvaranja mandale simbolizira prolaznost, promjenljivost i netrajnost svega što je rođeno-stvoreno na ovom svijetu i podložno vrhunskom zakonu uzroka, posljedice i međuzavisnosti na osnovi kojeg sve dolazi u postojanje. Sve složene stvari uvjetovane su uzrocima i uvjetima koji ih drže na okupu izvjesno vrijeme, a budući da su svi uzroci netrajni tako i stvari koje oblikuju posjeduju netrajnu prirodu. Ova netrajna priroda pojava osnova je za krajnju prazninu njihove prirode i na tome je zasnovan koncept o Vrhunskoj Stvarnosti Dharmadatu u budhističkoj filozofiji i kozmologiji samsaričkih fenomena.

Zatim se pijeskom mandale puni vaza (Bum-pa) i odnosi do obližnje rijeke, te se u nju prosipa. Budući da su rijeke prirodno povezane sa svim oceanima i morima svijeta, prosipanje pijeska mandale u rijeku simbolično ukazuje na posvećenje pozitivnih energija mandale kroz njezine substance sveopćem dobru na cijeloj planeti Zemlji. Kroz to jačaju sile svjetla i svjesnosti o univerzalnom dobru, miru i sreći - svjetovne i duhovne naravi.

Time je ova rasprava završena.




Iscjeljujuća mantra Medicinskog Budhe glasi;

"TADYATA OM BHEKANDZE BHEKANDZE MAHA BHEKANDZE RADZAYA SAMUNGATE SOHA"


Sastavio Upasaka Lobsang Norbu (Dragutin Šmalcelj) student iz Sera Jhe tibetanskog budhističkog sveučilišta za Mahayansku filozofiju i dijalektiku - Indija.


Hrvatsko budističko društvo 'Pandamasana'






Post je objavljen 06.11.2006. u 18:33 sati.