Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/urbanisland

Marketing

Otoci i Megapolisi

Nastavak priče urbanih otoka ( vidi: http://www.urban-island.org) ide u obliku nedavno objavljenog utopijskog projekta "Hrvatski san" za otok Čiovo, bolje poznatog kao 'modernoga mediteranskog grada iz snova' s 50-100 tisuća stanovnika. Izvrsno kako je Blagaic uspio medijalizirati ovu problematiku. U cijeloj ovoj priči oko megapolisa na otoku, projekt koji sam po sebi nije ništa posebno inovativan ili vizionarski, pa se već referira na priču o New Yorku u malo novijoj verziji. Dobro je to što bi ova senzacija trebala ponukati jednu malo obuhvatniju raspravu o Jadranu, jadranskoj orijentaciji i budućnosti na ovim prostorima. S obzirom da gdin Blagaic tvrdi da ima ozbiljne investitore iza sebe, meni je stvarno za zamisliti se kakovi to pametni ljudi upravljaju tim silnim financijskim moćima na taj način. Osim ako u nekom njihovom financijskom inžinjeringu baš to nije naisplativije... Investicija je financijski zapravo vrlo upitna obzirom na ozbiljna predviđanja vezana uz globalno zatopljenje i podizanje razine mora, što cijeli priobalni pojas čini posebno ranjivim prostorom u najskorijoj budućnosti, pa me onda čudi da se netko usudi ovako investirati u nešto što je moguće kratkog vijeka ili izloženo velikim troškovima održavanja ako se dogodi. Ali tko zna, financijski inžinjering zna često biti malo neuravnotežen.

Kako se već se neko vrijeme bavim ovom temom na nekoliko nivoa, došla sam do zaključka da se zapravo nitko baš previše ne brine ni o očuvanju okoliša, ni o tradiciji prostora ni o baštini, osim kad se iste iskorištava u medijske ili reklamne svrhe. Dok se ne dogodi 1 ovakva provokacija ili neki skandal tipa bespravna gradnja ili JANAF, pa se onda zaštitari i javnost dignu na noge i pričaju o tome 10 dana i onda sve opet po starom...
Da je Blagaic izašao stvarno s nekom avangardnom vizijom prostora/ grada/ otoka na biološki održivom sustavu koja bi mogla izdržati izazove klimatskih i drugih promjena, vjerojatno bi završio nezapaženo ili u najboljem slučaju "Na rubu znanosti" u pol noći.

Vidi kompjutorski prikaz: http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20051203/sdmagazin02.asp

Okoliš ovisi o umjetnom oblikovanju nasuprot kaosu/ prirodnom rastu. Dizajn bi trebao biti svjestan čovjeka i okoliša i integriran u cijelinu ( stvaranje, razmjena, vijek).

U potrošačkom društvu "otpuštanje" stvaralačke kreacije/ dizajna je najednom za nas postala jedna od najtežih i najneprirodnijih stvari, a ipak, može rezultirati nagradom puno većom nego što ju naš um može stvoriti. Veliko pitanje čovječanstva današnjice i budućnosti je kako ohrabriti ovo oslobođenje od umjetnosti/ dizajna per se.




Post je objavljen 16.12.2005. u 16:51 sati.