Veliki Blek - EsseGesse
![]()
Veliki Blek "Il grande Blek" ili " Blek Macigno" produkt je autorskog trojca Giovanni Sinchetto, Dario Guzzon i Pietro Sartoris koji su objavljivali pod umjetničkim imenom ESSEGESSE.
Oni su autori još dva junaka, koji kod nas nisu uživali takvu popularnost kao Blek. Autori su meni osobno vrlo dragog Komandanta Marka koji mi je kao strip neuporedivo uspjeliji od Bleka, te Kapetana Mikija koji mi je uvijek pomalo djelovao kao parodija isto tako puno dražeg mi Kita Telera. Pogotovo kada je u pitanju Komandant Mark primjetna je velika sličnost u crtežu sporednih likova sa likovima iz Velikog Bleka. Veliki Blek, rođen kao Yannick Leroc u Francuskoj, stjecajem okolnosti dolazi u SAD (ovo se saznaje u jednoj kasnijoj epizodi kada Blek prepričava svoje djetinjstvo i mladost). Vođa je skupine trapera koji najveći dio vremena provode u brobama protiv crvenih mundira i kako bismo to popularno rekli domaćih izdajnika, uz pomoć dječaka Rodija i profesora Okultisa, kojem nitko ne zna ni pravo ime ni pravo zanimanje, ali koji ih svojom domišljatošću te širokim spektrom znanja koje posjeduje (od medicine, preko hipnoze i mađioničarskih trikova do japanskog) često izvlači iz nemogućih situacija. Strip je imao i blagu komičnu notu koju ocrtava profesorova proždrljivost te Rodijeva sklonost šali (slične motive nalazimo i kod ostalih njihovih junaka, npr. Žalosna Sova i Flok, te Smuk i Salaso). Kod nas je počeo izlaziti u ediciji Lunov Magnus Strip od broja 128. Iako je strip oduvijek odisao naivnošću, uživao je popriličnu popularnost. Bleka karakterizira enormna snaga, izražen osjećaj za pravdu, poštenje, a karakteristična odjeća mu je otvorena jakna bez rukava od krzna te kapa od dabrove kože koju nosi i ljeti i zimi, a nije mu ispadala ni dok je plivao ili ronio. Blek nije imao nekog stalnog neprijatelja (kao što je Teks imao Mefista ili Zagor Helingena), a jedna od zanimljivosti je i ta što je izdavač kod nas odlučio pratiti talijansku tradiciju, pa se u istom stripu završavala radnja jedne i počinjala radnja druge epizode, prekinuta obično u najzanimljivijem trenutku, tako da je zadnji kaiš imao one čarobne riječi koje su izazivale iščekivanje "NASTAVLJA SE..." Nakon što je orginalni trojac napustio stvaranje stripa, preuzeli su ga drugi talijanski autori, sa sve manjim uspjehom, radnja je bila sve lošija, crteži sve slabiji, sa sve manje sličnosti sa originalom. U Jugoslaviji i Francuskoj preuzeli su ga domaći crtači, što je bilo još gore. Ono što me kao kolekcionara najviše intrigira je podatak da je nakon napuštanja trojca jednu epizodu Velikog Bleka po narudžbi nacrtao veličanstveni autor Zagora Gallieno Ferri. Kaiševi su dimenzija cca 30x13 cm. Radovi ovog trojca su prilično rijetko zastupljeni na tržištu. Zanimljivost kaiševa je u tome što su oblačići sa tekstom i pozadina crtani prije same akcije, koja je crtana na drugom kartonu koji je naljepljen naknadno. Epizoda je iz doba kada je i format stripa bio jednak formatu kaiša, pa je jedan kaiš odgovarao jednoj stranici stripa (zato svaki kaiš u donjem desnom uglu ima broj epizode i broj stranice). Tek kasnije je taj format promijenjen, pa su jednu stranicu stripa činila tri kaiša. Link na album sa fotografijama tabli na servisu imageshack. Veliki Blek |
Zašto blog o crtežima i stripovima
Kažu da je razlika između dječaka i odraslih muškaraca samo u cijeni igračaka.
Kao dijete sam čitao stripove, i kasnije sam ih volio prolistati. Već nekoliko godina bavim se intenzivnije stripom kao umjetnošću, i pokušavam povremeno nabaviti koji originalni crtež. Iako je dio stripova izgubio na značenju kakov je za mene imao kad sam bio mali, i jednostavnost i plošnost likva i radnje je odavno prešla granicu naive, neki stripovi i dalje zadržavaju kvalitetu i izdržali su test vremena koje je proteklo. Iako su ti moji pokušaji u početku bili predmetom podsmijeha, vremenom sam ustanovio da je krug ljudi koji zanima strip i koje zanimaju autori i povijest stripa i strip junaka na ovim prostorima znatno širi. Pa je ovo prilika da se upoznate sa nekoliko crteža iz moje male kolekcije, da razmijenimo iskustva, a možda i pokoji crtež. Vjerujem da znate dosta o strip junacima, i povjesti stripa, čim ste nabasali na ovaj blog, pa bih izbjegao puku faktografiju, više bih se osvrtao na ono što mi znače pojedini junaci i pojedini autori. Najdraži autori su mi Magnus & Bunker, a imao sam privilegiju upoznati i družiti se sa Luciano Secchijem, autorom meni najdražeg strip junaka Alan Forda. Fantastični prijevod Nenada Brixya dao je prepoznatljiv i neponovljiv štih stripu, i mnoge replike su našle svoje mjesto u svakodnevnom žargonu, postale su kao znak prepoznavanja ljubitelja ovog kultnog stripa. Talijanski autori su mi dragi, jer oni su stvarali najpopularnije junake onog doba, Zagor, Tex, Mali rendžer, Komandant Mark, Veliki Blek. U opisivanju ću uglavnom koristiti transkripciju po kojoj znamo te stripove. Belgijanac Maurice de Beverre kreirao je Taličnog Toma, strip koji je bio totalno drugačiji od ostalih, a Rene Goscinny koji je crtao prve epizode je kasnije kreirao Asterixa, zajedno sa Albertom Uderzom. Oba ova stripa su veliki uspjeh imali kao animirani filmovi, Asterix uglavnom kao dugometražni, a Talični Tom većinom u kratkim epizodama. Od američkih autora i junaka, uglavnom se bavim Rip Kirbyem, čiji autori Alex Raymond i John Prentice su kreirali stvarnog, ranjivog junaka koji se činio bližim realnosti od svih drugih (iako postoji jedna SF epizoda koju je nacrtao Prentice). Dik Browne je kreirao Hogara Strašnog, a nakon njegove smrti nastavio je njegov sin Chris, s kojim sam isto tako imao prilike neposredno nakon rata razmjenivati pisma (bilo bi besmisleno reći razmjenjivati iskustva). Iznenadio me za Amerikance netipičnim solidnim poznavanjem prilika u ovom dijelu svijeta, i toplim riječima o našoj domovini. Iako to nije klasični strip junak, jer je riječ o zasebnim dnevnim epizodama koje funkcioniraju po principu gega, postoji nekoliko stripova koji su nastali kao kompletne zaokružene epizode. Eto, iako je moja kolekcija mala, nadam se vremenom ju proširiti, možda i razmijeniti koji strip, a svakako bih volio razmijeniti iskustva sa ostalim ljubiteljima ove umjetnosti. Jer, ma što god dušebrižnici govorili, za mene to jest umjetnost. |
< | siječanj, 2010 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv