film i video https://blog.dnevnik.hr/ninamemis

srijeda, 19.01.2011.

Znanstvena fantastika, horor, melodrama

U znanstvenoj fantastici, znanost, fikcijska ili ne, uvijek funkcionira kao motivacija za prirodu fikcijskog svijeta, njegovih stanovnika i onoga što se u tom svijetu događa, bez obzira da li je sama znanost glavna tema filma.
U znanstvenoj fantastici, znanost i tehnologija su u principu na puno višem stupnju razvoja nego u našem vlastitom svijetu.
Glavne forme znanstvene fantastike na filmu uključuju gradove budućnosti, katastrofe, alternativne povijesti, putovanja kroz vrijeme, prijetnje, upletanje ili najezde tuđinaca.
Vizualna poveznica između znanstveno fantastičnih filmova leži u dosljednom ponavljanju slika koje funkcioniraju na isti način iz filma u film a to je da upućuju na svijet koji je uvijek na neki način pomaknut od svijeta u kojem živimo.
U osnovi, u znanstveno fantastičnim filmovima suočeni smo s opozicijom između slika koje percipiramo kao ‘tuđe’ i onih koje doživljavamo kao poznate.
Takav primjer je spoj ‘čovjek-tuđinac’, inkorporiran u robotima, kiborzima i u principu, u umjetno konstruiranim stvorenjima. Ovakva konfrontacija potiče nas na promišljanje granica ljudskosti.

Photobucket

Peti Element (The Fifth Element) Luc Besson, 1995


Na horor žanr najviše su utjecala dva europska umjetnička pokreta – njemački ekspresionizam i francuski nadrealizam.
U tradicionalnijim horor filmovima, ‘horor’ je projiciran u čudovište (na primjer Nosferatu/vampir).
U modernom horor filmu koji je uveo Hitchcock, u Psihu, ‘horor’ prepoznajemo u čovjeku – glavnom liku u filmu.
Takav izvor horora traži psihološko objašnjenje (ubojica u Psihu je šizofren/podijeljena ličnost)
Filmovi o vampirima zahtjevaju nadnaravna objašnjenja – reference na drevne tekstove, mitove, folklor, religiju.
U smislu interpretacija – ‘čudovište’ obično upućuje na nešto što je isključeno, potisnuto ili skriveno od svakodnevnog svijeta.
Može se reći da horor film prikazuje medij u kojemu se pojavljuje ta skrivena strana ‘normalnog’ svijeta.
Tipična struktura horor filma: našem svijetu prijeti nešto nepoznato. Razvoj priče uključuje niz poteza – red/ravnoteža – narušavanje reda – ponovno uspostavljanje reda/ravnoteže. U principu, ‘čudovište’ (ili čudovišno) je naposlijetku savladano i red je opet (uvjetno) uspostavljen.

Photobucket

Psiho (Psycho) ,Alfred Hitchcock -1960


Melodrama doslovno znači predstava s glazbom. Grčki melos = pjesma/glazba + drama = djelo/radnja
Junaci melodrama obični su ljudi najčešće suočeni s ljubavnim problemima ali i s problemima identiteta, obitelji u krizi, klasnim sukobima.
Melodrame nas često mogu rasplakati zato što redovito naglašavaju senzacionalnu stranu ljudskih osjećaja.
U središtu je neostvarena ljubav, problemi u obitelji, tragedija koju je prouzročila bolest ili neke emotivne ili fizičke poteškoće.
Žrtve odnosno protagonisti koji pate redovito su bili ženski likovi i zbog toga su melodrame bile nazivane “ženskim filmovima”.
Žene u takvim pričama mogu biti prikazane kao žrtve društvenih pritisaka ili poteškoćama s prijateljima, zajednicom, ili obitelji.
Tradicionalna melodrama nudi neku vrstu razriješenja što će reći da nema otvoren kraj.
Obično, razrješenje je povezano s ponovnim uspostavljanjem dominantnih društvenih vrijednosti u datom kulturalnom trenutku.
U principu, melodrama se može sagledati kroz upotrebu glazbe, snažan društveni pritisak, nesposobnost likova da djeluju slobodno.
Melodrama je izrazito popularan žanr koji prelazi klasne, rodne, rasne ili nacionalne granice. Jedan je od najdominantnijih žanrova u globalnoj kulturi.
Melodrame se mogu razmatrati u smislu slijedećih pitanja:
Upotreba glazbe;
Jaki društveni pritisci;
Nemogućnost likova da djeluju slobodno;
Karakterizacija i upotreba stereotipova;
Privilegiranje točke gledišta žrtve;
Česte promjene između ekstremnih emotivnih stanja.

Photobucket

Casablanca (Michael Curtiz, 1942)



19.01.2011. u 18:39 • 0 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

< siječanj, 2011  
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Siječanj 2011 (9)
Prosinac 2010 (1)
Studeni 2010 (2)

Opis bloga

Blog o kratkim filmovima, eksperimentalnim filmovima, studentskim filmovima, nezavisnim filmovima, filmskim radionicama, filmskim festivalima, performansima, video instalacijama te sve vezano uz filmsku i video umjetnost u Hrvatskoj

linkovi

www.hfs.hr

Hrvatski Filmski Ljetopis

www.havc.hr

www.film.hr