Ciklus o ružnoći

20.09.2009.


sutra na repeat


sutra će biti neko toplo, toplije,
bez skvrčavanja pod nemilosrdnim tušem
koji još sipi ljetno, mirisnije no jučer,
sjesti ću u dva kvadrata novije volje
i odriješiti okrutnosti u tisuće papirnatih ždralova,
prigovoriti nebu i prestati grcati budna preživljeni san,
neću sanjati bivše najbolje prijatelje,
ovo je odšućivanje bilo bolno,
sjela je lijepa i nehajna, on me se nije sjećao,
pogledala sam u tri bijela waltera na stolu
i zaustila sličnost,
predomislila se.., prošli su, kako su samo prošli,
dvije izdaje, sjećanje na novosti
koje nikad više ne mogu biti novije,
odšutjela sam pretežno ravnodušna, prošli su,
kao podsjetnik bolnoj budnosti,
da će i ove ponovljene minuti,
a osmrtnica na uglu odmirovati
svoje u mojim vječnostima.
svoje vječnosti čuvam u tim ždralovima,
one slijeću svake jeseni na popravak krila,
sutra će letjeti negdje , topliji,
neuništeni suznim dlanovima.




ubojstva


izvan tog prostačkog umiljavanja mojim košmarnim tendencijama
umijem biti na tren spuštena,
ne bih li se vinula natrag u nedotaknuto,
asocijacija na prljavo , istrošeno i podatno
nameće se sama, vizualnim grijehom,
taj prijenos na moje ruke, moje kapke, moju kosu,
neuspjeli je transfer bijede,
ostajem čista u toj samogorećoj priči,
onaj pali fitilje pored mojih ukočenih očiju,
misli , još malo pa ću nestati u dimu kestena,
nestati još ove jeseni, imperativno, po nalogu sitnoće,
u nekim ružnim prizorima,
brutalno nezadovoljavajućim izdancima prirode
i ostalim oribanim situacijama,
poliranje savjesti uzrokuje loch ness manire,
na prepad dobiješ dva sata izvrtanja utrobe
i strah za vlastiti opstanak,
što to činimo jedni drugima kad nitko ne gleda?




ružnoća


ova je jesen ružna,
ružnoća se slila posvuda oko mojih udova,
negodljiva egu, prosta i brutalna, ružnoća iscijeđenih snova,
bojim se udahnuti pa zadržavam dah na tim ružnim ulicama,
izdišem u jastuk postupno u tom ružnom krevetu,
gledam ružne filmove,
razmišljam danima,
možda me netko estetski osakatio
i zauvijek učinio invalidnom za ovo stoljeće,
bojim se priznati ako je to ona iskonska ružnoća,
koju ne ispire ni ljubav ni milosrđe ni tisuće divnih ljeta,
ako je to ona što ubire duše,
porezna , kosačke naravi.





šamar


trenutak odluke o nesalomljivoj ljubavi
trenutak je društvene osude,
naime to je rodilište žrtava,
hrabrost, nepokolebljivost, glavomuzid ljubavni pjev,
iza toga žene prestaju biti lijepe, uspješne, djevojke, majke, trgovkinje, spisateljice, frizerke, doktorice
i postaju samo glupe,
beskrajno glupe,
žene s tisuću opravdanja kao košara s cvjetovima
kojima posipaju prag vjenčanja s tragedijom,
tragedija je u sitnicama, kao i svaka ostala ljepota iz perspektive mazohista,
sitnice tipa sruši mi svijet ako podigneš glas,
sitnice tipa, udari da se ne vidi,
sitnice tipa, ne reci tu riječ nikad više, inače...
dar za sitnice , to je njihov problem,
od raritetnih finih duša rade se sapuni za pranje savjesti,
od žena koje zapažaju hod oblaka rade se budale,
od njihovih kosa mirisni tepisi po kojima će prošetati one sretnije,
lijepe, uspješne, djevojke, majke, trgovkinje,spisateljice, doktorice,
pametne žene kojima se to nikad ne može dogoditi,
i jedne i druge su misterij,
s banalnim zlotvorstvom u sredini,
dijete se zabavlja s šalji dalje ranama,
konvertira sadizam u mazohizam
i smije se zatvorenih očiju,
ono zna iscijediti život
na neku alkemijsku foru
frustriranog čarobnjaka...



jedan, dva, tri, zacijeli!


minula je bjesomučnost , crno bijeli filmovi
i tuge u boji,
europsko usporavanje scena i američki blues,
hvatači su poetskog u muljevitom, a tuge
su samo obijest množine,
ona koje se bojimo tuga je s malim t,
i izostanak pripadajuće muzike,
tamo gdje blues ne podebljava liniju očnog kapka,
suše se svjetovi,
suši se svijet, jedan
i ljudi sliježu ramenima,
tuga uglavnom nije d moll,
tuge imaju par akorda, da.

O Fowlesovom "Kolekcionaru" i psihopatima

11.09.2009.

" Stvar je u meni. Ja sam njegovo ludilo.
Godinama je tražio nešto u što će smjestiti svoje ludilo. I pronašao je mene. "


Jedna od možda najsimptomatičnijih rečenica u Fowlesovom "Kolekcionaru" jest upravo ta, koja glasom žrtve progovara o razlogu zbog kojeg je običan čovjek iz susjedstva postao psihopat i otmičar. Frederick, kolekcionar rijetkih vrsta leptira svoj sakupljački zanos proširuje na ljudsku vrstu, odabirući jedan umjetnički primjerak mlade dvadesetogodišnje studentice Mirande za svoju "kućnu zbirku". Činovnik nakon dobitka na kladionici i osamostaljenja od stroge tetke i invalidne sestrične skuje plan kako će djevojku oteti i prisiliti na zajednički život vjerujući kako će se dotična jedino na taj način zaljubiti u njega, s obzirom na njihove klasne razlike. Cijeli plan je u početku samo "pretvaranje" kako sam govori, međutim djela koja poduzima , kupnja stare seoske kuće izvan Londona i opremanje podruma dovode na koncu do otmice i u preostalih 270ak stranica pratimo napetu psihološku borbu iz obje perspektive pričane u prvom licu.

Kako nastaju psihopati? Događa li nam se pred očima nešto čega često nismo svjesni, ili proces uistinu može početi na svjesnoj razini za dotičnog i za naknadne svjedoke tek kad stekne hrabrost za poduzimanje zvjerstva? Otklanjajući sve moralne dvojbe putem, provodi proces koji se godinama nije imao gdje kanalizirati, u djelo. Uzima "ono što mu pripada" jer to je zajednički faktor svim psihopatima; oni vjeruju da im društvo i pojedinci duguju, ako su i svjesni pogrešnosti svojih postupaka krivica je isključivo na tom društvu i pojedincima, a njihove namjere plemenite i čiste. Možda je najbolje citirati protagonista romana, nakon otmice: "Moram samo reći da sam te večeri bio vrlo sretan, kao što sam već spomenuo , kao da sam napravio nešto hrabro, recimo da sam se popeo na Mount Everest ili izveo nešto na neprijateljskom teritoriju. Osjećao sam se sretnim i zato što su mi namjere bile najbolje. To je nešto što nikad nije razumjela. "


Njegov je profil odmah iskristaliziran u tih par rečenica i unatoč znatiželji da saznamo sve skrivene misli jednog monstruma, od njegovih misli puno je zanimljivije psihološko seciranje dotičnog od strane žrtve koja uopće nije tipična žrtva i zapravo vlada njime na neki način, pokušavajući preživjeti. Barem se tako naizgled čini, to i ona ponekad misli dok u jednom trenutku u dnevniku kojim krati dane u podrumu ne izjavi sljedeće "On me tjera da se mijenjam, tjera me da plešem oko njega, da ga zbunjujem, zaslijepim, zapanjim. Tako je spor, tako bez imaginacije, tako bez života. Kao cinkova bijela. Vidim da vlada mnome nekom vrstom tiranije. Tjera me da budem promjenjiva, da djelujem. Da se pokazujem. Odvratna tiranija slabića."
Slabićem ne umije ništa više vladati doli dominatnom vrstom tiranina. Zvjerstvo tu dolazi u opasnijem obliku. Međutim, kasniji pokušaji da imalo opravda otmičara, upadajući u zamku sažaljenja, su prilično jalovi jer žrtva također shvaća da on ne potiskuje nikakvu posebnu traumu niti posjeduje naročitu dubinu, "toliko je običan da je zapravo neobičan", konstantira i zaključuje da nema što potiskivati. "On je ružnoća", kaže u jednom trenu.


Miranda je djevojka u koju se lako zaljubiti, izrazito vedra, nadarena, senzibilna, lijepa, umjetnica u svakom smislu i ljubiteljica života, dok njega samog opisuje kao antiumjetnika, čovjeka koji uopće nema vlastito mišljenje, kolekcionara koji sve umrtvljuje, staromodnog malograđanskog nesretnika koji nastoji biti okružen samo finoćom i svime što predstavlja ideal u kojeg se zaljubio, ne podnoseći pritom njezinu životnost; ona to primjećuje preciznom usporedbom s mrtvim leptirima zakačenim na iglu koje on skuplja:
"Ja sam jedan u nizu primjeraka. Moram biti mrtva, pribodena, uvijek ista, uvijek prekrasna. On zna da je dio moje ljepote to što sam živa, ali on želi mrtvu mene. Da to što sam živa i što se mijenjam i što imam vlastiti um i što prolazim kroz različita raspoloženja i sve to, postaje neprilika". Njezinu umjetnost , izrazito neobrazovan i nezainteresiran, ali s bogatom knjižnicom kupljenom samo da njoj ugodi, shvaća na način da je "muzikalna" kad uživa u Mozartu, ili njezinim riječima "Za njega sam ja samo dijete koje se zabavlja".
Izrazito jakog karaktera Miranda u rijetkim trenucima upada u sindrom žrtve , povremeno ga sažaljeva, međutim cijelo je vrijeme svjesna da je iznad njega, o tome piše, shvaća svoju posebnost suočena s mrtvilom i običnošću koja je razara, ali ne osakaćuje njezin duh. Taj duh u dnevniku dolazi do izražaja opisima njezinog života prije tamnice, silnoj kreativnoj snazi i ljubavi prema slikaru o kojem mašta , i uz faze očaja redaju se faze želje za životom, preživljavanjem, stvaralaštvom, ona slika zatočena i razmišlja o svom slikanju, piše o njemu, njezin duh nije mrtav ni potlačen, iako je duboko ponižena i mučena.



Frederick je običan mali čovjek koji skuplja ljepotu da bi je ubio, kao i mnogi , samo je bio dovoljno "odvažan" da svoju neposebnost i frustraciju kanalizira u zločin. To je možda odgovor na ona vječita pitanja kako dobri ljudi, dobri susjedi, očevi, majke jednog dana jednostavno polude i počine zvjerstva. Djelovanje, reakcija na nešto što ih nadrasta, pomakne se neki dio u njima koji je godinama mirovao uljuljkan u svakodnevicu, život prestaje biti običan, dogodi se procjep u kojem sva negativna energija postaje pokretljiva i traži svoj cilj. Pored običnih ljudi takve osobe mogu proživjeti cijeli život mirno, nikad nitko neće saznati njihovu pravu prirodu, možda ta priroda i nije u tom trenutku takva, možda se ona promijeni, pokretanjem nezadovoljstva, unutarnje težine koja biva iritirana nekom novom pojavom i naprosto provali. Miranda kaže : "Osjećam i tugu njegovog života, njegovu tupu veliku beznadnu težinu. Ljudi koji nikad neće vidjeti, osjećati , plesati, crtati, plakati uz glazbu, osjetiti svijet, vjetar zapadnjak. Nikad biti u bilo kojem stvarnom smislu."
Činjenica jest, u psihopatima često nema ničeg dubokog ni intrigantnog, to su ličinke koje nikad neće postati leptiri, ali stalno proživljavaju unutarnju bolnu metamorfozu. Kolekcionari tuđe nesreće. Ne treba ih pokušavati razumjeti jer što više ulazimo u njihovu psihu shvaćamo uzaludnost tog čina, to je onaj zid do kojeg smo barem jednom u životu došli ako smo imali nesreću upoznati osobu s barem par karakteristika psihopata. Predanost koju pokazuju lako možemo pomiješati s ljepotom predanosti jednog ljudskog bića drugom međutim to je samo želja za posjedovanjem leptira i njegovim umrtvljenjem bez imalo interesa za strukturu. Njihove su emocije plitke, gotovo dječje, istodobno popraćene hirovitim ponašanjem koje ponekad ne slijedi ni vlastiti plan manipulacije, mijenja se u hodu, tako u jednom trenutku dolazi do preziranja objekta kojeg nasilno posjeduju jer nije ispunio željeni ideal, to je ključna točka zločina, prekršenje prešutnih pravila, pokazivanje osobnosti; jer ako išta preziru i užasavaju se , to je tuđa osobnost, ona je neprijatelj. Kojeg treba eliminirati. U krajnjem slučaju neuspjeha samu osobu.


Neki imaju sreće pa svoju beznadnost usmjere u cjelodnevno gledanje tv-a, a neki dobiju once in a lifetime chance i ostvare kako kaže Kolekcionar "put na Mount Everest" , jednom budu "veliki" i sposobni za "velike" osjećaje, makar kao zločinci ili zlostavljači(psihički ili fizički). Tako vaš susjed prestane biti dobar, vaš suprug , vaš sin, vaša majka, vaša kći, i ne, niste imali što primjetiti, nekad jednostavno prilika u hipu pokrene ono najgore, iako to nije nužno pravilo i postoji podloga, no poanta je da ona ne mora nužno biti aktivirana, neki je aktiviraju cijelog života u blažim verzijama traženja osoba na kojima će provoditi sustavnu torturu ili je umrtvljena do iznenadnog počinjenja zločina. Cijeli roman osobito podsjeća i na tipičan zlostavljački odnos u romantičnoj vezi i jedna od značajnijih rečenica u kojem se nesretna djevojka konačno odmiče i uzdiže iznad uloge žrtve jest : "Ja ga nikad ne bih mogla izliječiti. Zato što sam ja njegova bolest."

p.s. Završetak romana pokazuje uzaludnost proučavanja kolekcionara...Na samom kraju ponovno jasno sažima kompletnu svoju ličnost u par rečenica : To je bila moja pogreška , ciljao sam previsoko, morao sam shvatiti da nikad neću dobiti ono što želim od nekoga poput Mirande s onim njezinim cifrastim idejama i lukavim trikovima. Trebao sam uzeti nekog tko bi me više poštivao. Nekog običnog koga bih mogao poučavati. "