Komentari

vajrapani.blog.hr

Dodaj komentar (6)

Marketing


  • Joanna has left Stepford

    nevezano sad izravno za članak i konkretnu temu, ali jel ti čudno da u ovom vremenu sad uopće ima toliko budista?ne znam o tome dovoljno, ali ono što o budizmu znam se totalno kosi sa svim postulatima ovakvog vremena i društva u globalu, zato mi je zanimljivo da takva prenekompetitivna i totalno nenasilna religija opstaje

    avatar

    22.07.2011. (13:56)    -   -   -   -  

  • jelen

    @Joanna: tvoje pitanje je kolosalno da se blago izrazim. Mislim da ipak malo premašuje moje kapacitete ali eto probam ti odgovoriti. Prvo nije mi čudno da ima "toliko" budista jer ih ima nevjerojatno malo u usporedbi sa ostalim vjerskim zajednicama (gledamo globalno cijelu planetu, ne pojedinačne zemlje).

    Istina je to što kažeš da se u budizmu puno toga kosi sa postulatima današnjice i sigurno da su dvije monoteističke religije koje su doživjele žešči boom u 20.-om st. taj boom doživjele s razlogom (pogledajmo način razmišljanja koji je dominirao 20im stoljećem) . Posljedice toga osjećamo i danas i osjećati će ih brojne generacije koje će živjeti na Zemlji.
    Nasilno (ili fizičko ili umno/duhovno nasilje) i kompetitivnost su temelj kapitalizma, komunizma, fašizma i još nekih uvjerenja koje nećemo navoditi ali nije temelj prirode uma i tu treba tražiti glavni razlog opstanka budizma. Iako se Dharma može zbrisati nasiljem iz postojanja na ovom svijetu (što kažu i budistička proročanstva) ne može se izbrisati iz prirode uma jer je ona takva kakva je. To je kao da npr. neka totalitarna vlast ukine matematiku, čitanje i pisanje. Može se ekstremnom silom to znanje uništiti ali s vremenom će ga ljudski um sam od sebe povratiti.

    Ovdje je konkretno prikazan slučaj Rusije koja je kroz povijest šireći se apsorbirala regije s narodima koji su tradicionalno budisti tibetanske tradicije- u članku spomenuti Kalmici, Burjati i Tuvinci (plus još neki sasim malobrojni narodi sa Altajskog gorja). Mislim da nema realne opasnosti za budizam u takvim tradicionalnim društvima jer za njih je to i dio nacionalnoga identiteta. Pokušaji raznoraznih modernih misionara u budističkim zemljama imaju uspjeha zbog te tolerancije i nenasilja ali dugoročno ne mjenjaju opredjeljenje cijelog društva. Rusija ima dobre zakone koji ograničavaju rad agresivnim sektama iz Amerike čiji misionari djeluju prema najranjivijima i najsiromašnijima nudeći im instant rješenja. Čak i u Mongoliji koja je preplavljena američkim i korejskim misionarima koji grade crkve na svakom koraku dolazi do zasićenja jer ljudi uviđaju da im nekakve vjerske doktrine ne mogu promjeniti konkretne životne uvjete i neimaštinu i na kraju krajeva ljudi nisu totalno blesavi i uviđaju nelogičnosti i umne isključivosti koje propovjedaju te "zapadne" religije.
    Znači jedan veliki dio budista jesu budisti zato jer im je to tradicija u kojoj su rođeni. Jasno možeš onda postaviti pitanje koliko to ima veze sa naukom Tathagate Gautame Sakyamunija koji upozorava na kult tradicije i na opasnost vjerovanja u "nešto zasnovano na pukoj tradiciji". Da, može se postaviti pitanje razumjevanja Dharme u masama tradicionalno budističkih naroda ali opet isto tako ne smijemo biti bahati i pretpostaviti da su oni svi blesavi i da vjeruju u nešto samo zato jer i njihove strine, bake i dede vjeruju u to isto. Riješenje je u sustavnom učenju i mislim da su na dobrom putu, a i Dalaj Lama je preporučio prevoditi knjige i tekstove na narodni jezik da budu na raspolaganju svima.

    A kad je riječ o budizmu na zapadu tu tek nema nikakva straha jer praktički sva budistička društva zasnovana su na konkretnim temeljima od strane sposobnih i educiranih ljudi koji svoje znanje marljivo prenose svima koji imaju ozbiljnog interesa za Dharmu.

    avatar

    22.07.2011. (15:34)    -   -   -   -  

  • Joanna has left Stepford

    :)) oke stavimo stvari onda ovako; koliko misliš da utječe religija na razvoj društva ili obrnuto ili kombinirano? jer nisu ni sve kršćanske frakcije iste (recimo pogledaj protestante i recimo pravoslavce), a pogotovo ako odemo u neku totlano drugu priču kao što je hinduizam dakle barem slika iz mog kuta je da su totalni fatalisti, ono šta bude bit će, šta ne bude vidimo se u idućem životu, i pogledaj kakvo je društvo tamo, tek unazad 20ak godina Indija ima gospodarsku ekspanziju i to govorimo samo o velikim gradovima (ne za naš pojam nego generalno veliki) ili tako nekako:)

    avatar

    22.07.2011. (22:01)    -   -   -   -  

  • jelen

    @Joanna: religija utječe prije svega na razvoj arhitekture ako pitaš mene, za sve ostalo tu su neke druge "sile". Ne može se komentirati ekonomske probleme kroz religiju pojedinog društva to pripada nekim pričama o protestantskim naprednim zemljama i korumpiranim katolicima, hinduskim fatalistima itd. Nisam uvjeren u to niti ne pokušavam rezonirati na taj način. Problemi u ekonomskim odnosima današnjice- korupcija, razvoj gospodarstva, raspodjela nužnih sredstava za dostojanstveni život stanovništva sve to nadzire jedna jedinstvena nadreligija- praktički živo biće koje samo sebi uzima žrtve za svoje zadovoljstvo. Ljudi koji su se bavili proučavanjem te zvijeri nazvali su je korporativizam, je mislim da možemo reći i kapitalizam. Nema danas na planetu nikakve zemlje niti tradicije niti religije koja može egzistirati izvan njene kontrole. To je ono što treba otvoreno reći, sve drugo je pijesak u oči.

    avatar

    23.07.2011. (11:29)    -   -   -   -  

  • Joanna has left Stepford

    ne znam, meni se čini da je religija do unazad 100godina imala strašan utjecaj, sad on jasno slabi, i zato se javlja ta trulokapitalistička posljedična katarstrofa, ali u načelu misli mda je religija jako utjecala na oblikovanje društva

    avatar

    23.07.2011. (13:40)    -   -   -   -  

  • jelen

    @ Joanna: pa najviše je imalo poimanje religije kao organiziranog kulta koji drži pod paskom svoje sljedbenike, svoje stado u kojem svaka ovca mora imati unaprijed zacrtani životni put. Takvo razmišljanje se sigurno unatrag 100g. odrazilo na politička zbivanja koja sam spomenuo u prvom odgovoru. Tako je i danas- trulokapitalistička katastrofa prisutna je jednako u vjerskoj državi Saudijskoj Arabiji, komunističkoj Kini i kvazisekularnoj Hrvatskoj tak da ne znam... Isto tako kao danas poduzetnike, biznismene, menađere imamo u svim kulturama i religijama, prije su bili prekupci, nakupci, trgovci robljem, vlastelini, plemići, kler itd. Nešto je temeljno krivo u svim našim poslovima bilo svjetovnim bilo duhovnim! To ti je samo moje mišljenje ali drago mi je da postavljaš zanimljiva pitanja i navodiš me na razmišljanje o stvarima koje nisam toliko razmatrao ranije.

    avatar

    23.07.2011. (14:11)    -   -   -   -  

  •  
učitavam...