Pismo iz Rusije

30.03.2019.

Vlak je otišao nažalost ( ili na sreću ) prebrzo, nije bilo uobičajenog dugog mahanja.Bio sam beskrajno umoran i emocionalno potpuno prazan
( možda bi trebalo složiti bioritam za taj dan!).Izdržao sam budan do Varaždina, istrčali smo iz vlaka i „ukrcali“ Dubravka ( Dudu).Legao sam i zaspao.Probudili su me mađarski carinici.Opet sam legao i prospavao čitav ponedjeljak.Ponovno me budi prvo mađarski, a zatim i ruski carinik.Čekamo u Čopu punih 5 sati zbog iskliznuća vlaka negdje kod Kijeva.Sad sam malo odmoreniji.Gledam kroz prozor Ukrajinu.Snijega malo, topi se.Ponovno spavam.Prolazi mi u snu Lvov, budim se na kratko u stanici Kijev.Na satu 2, 45 minuta.Ponovno spavam.Budim se oko 7,30 i gledam sada Rusiju.Da nema stupova –nosača za struju čovjek bi pomislio da su na prozor zalijepili sliku.Samo snijegom pokrivena šuma.Satima.Stižemo u Moskvu sa 2 i pol sata kašnjenja, naš čovjek nas čeka.Vani -12 stupnjeva, podnosim bez problema,osim što mi je pri istovaru pukla guma na gaćama.
Hodam do auta , a gaće padaju.Stižemo u Gordanov stan.Kuham juhu i pečem meso s krumpirima za nas 12-oro.Stižu Litović i Batić (išli avionom taj dan), naši dečki.Juha izvrsna, svi traže repete.Mažemo meso iz juhe ( 5 kg) s hrenom, pečenje.Prava domaća atmosfera.Voze nas u drugi stan na spavanje.Temperatura pada, jer je vedro.Gotovo ni ne spavam, jer me muči WC i promjena ritma spavanja.
Jutro u Moskvi.
Stiže kolega s autom po nas i s rubljama.Mijenjao sam 50 dol., dobio 6.500 rubalja.Ne znam gdje bi spremio tolike novčanice.Idemo na doručak u Mc Donalds, košta 128 rublja, niti 1 dol.Jurimo po dućanima.Dućani prazni od robe, a puni ljudima.Kupujem si sat za 380 rublj.( da znam koliko je sati!).Vani -20 stupnjeva celzijusa, malo štipa za uši.Stojimo u redu pored Pizza-Hut oko 15 minuta da bi ručali.Zebu mi noge.Jurimo na vlak, stižemo se ukrcati 10 minuta prije polaska.Sad sam sam u kupeu s brdom stvari.Vagon 500 % bolji nego onaj do Moskve.Sređujem utiske o Moskvi.
Konstalacija-ogroman površinski, složen kao da su se mala djeca igrala s kockama.Mnoštvo ružnih, ciglenih 10-oro katnica u soc-realističnom stilu i široke, široke ulice.
Putujemo prema Ufi, snijega sve više, temperatura sve niža ( vedro je).Na radiju kažu da je
-26 stupnjeva.Prozori iznutra uz donji rub zaleđeni , s ledom debljine mog palca, a u kupeu toplo.Kod Uljanovska prelazimo zaleđenu Volgu:to traje oko 5 minuta!Table, natpisi podsjećaju neupućene da je tu rođen Lenjin.Vozimo se uglavnom kroz beskonačno ledeno prostranstvo.Kao vanzemaljac mi izgleda čovjek koji stoji i čeka da prođe vlak; ide iz nikuda nikamo.
Nigdje kuće, naselja.Pred Ufom stajemo.Čekamo 1 i pol sat , jer se zaledila lokomotiva ( strela).Stiže druga i ulazimo u Ufu.Znam da je vani -26 stupnjeva i da puše vjetar pa sam lukaviji:oblačim gege, duple čarape.Spuštam naušnjake na kapi i sve je OK.Čekaju nas naš prevodilac i šofer.Prevodilac Viktor Vojnović ( pola Srbin-pola Rus ) i Rafael, vozač, Tatarin.Krećemo krcatim kombijem ka Salavatu.

Po Moskovskom vremenu je 22 sata i 3o minuta, po ovdašnjem oo,30 u petak.Izlazimo iz grada na nestvarnu cestu:široka oko 30 m.!) relativno neočišćena ( ili oćišćena, ne znam).Vjetar luduje, na mjestima izgleda kao da smo u magli, a Rafel vozi kao Alain Prost.Navikavam se na njegov stil vožnje i kužim da je u biti strašno dobar vozač.Oko nas noć, nigdje ničega.Odjednom, betonsko osvijetljena kućica i semafori na obje strane.Gori crveno.Rafael staje.Izlazi.Policija i kontrola,ali samo vozač prijavi koga vozi.Nakon 20-ak kilometara ponovno.I konačno-Salavat.Ulazimo u centar, na glavni trg.Velik cca 2xod Jelačić placa,s kružnim tokom u sredini.0,3 sata su ujutro po lokalnom vremenu.Dolazim u stan.Na 3-em je katu, jednosoban s dnevnom sobom ( koja je prolazna).Color TV, namještaj iz raznih doba.Izgleda otprilike ovako:

Image and video hosting by TinyPic

Ima po mojoj šacometriji oko 40m kvadratnih.
Legao sam oko 04, 30 minuta,a probudio se oko 0.8 sati.Otišli odmah u dućan.Temperatura
-5 celzija s laganim snijegom.Dućani , naših seoskih tipova,ali gotovo prazni, bez izloga.Kruh 3 rublj. se čeka u redovima,ali ga mi kupujemo u restoranu gdje ručamo.Cijene:10 komada jaja 21,60 rublj, voćni sokovi ˝ L. 4,30 R.,američko ,ili njemačko pivo u limenkama 30 R, mandarine ( trule) 30 #, Napoleon vinjak 245,22R, prenosivi kasetofon 5.000 R.Prosjećna plaća ( po novome) oko 800 R.Ručak nas košta oko 15 R ( slata, juha,glavno jelo, kolač,čaj).Javili se u -bazu- da smo došli.Svi iznenađeni da smo došli na gažu iako smo doputovali to jutro.Upoznavanje.Bezbroj lica, sličnih imena;
( Ivan Ivanović,Vladimir Ivanović....Lida,Liba,Ljuba...vrag će ih sve popamtiti.)

Svi mi govore da odlično govorim ruski.Fasciniraju me ženske, odnosno njihova zubala.Ne kužim da li je to moda , ili pokazivanje blagostanja, ili pak zubari nemaju drugu metodu – uglavnom sve imaju dva-tri normalna zuba, a ostatak je pokriven zlatom.Imam dojam da sam u SF filmu da su to mali Frankensteini.

Bio na tržnici.Ima svega i nema ničega, treba se psihički priviknuti.Kupio 2,6 kg junećih šnicli za cca 140 CRD.Ima mesa, jaja, sira, voća ( uglavnom jabuke- loše i mandarine), a za naša primanja beznačajne svote.Skuhao si juhicu, ispekao meso i krumpire.Ruski krumpiri – to je nešto što je užasno crno od zemlje, kao da raste u nafti, a ne u zemlji.Večeras je Viktor častio s tolstolobicima ( 3 „ribice“ od po 1,5 kg ).Mrknuli smo sva 3 komada.Podijelili klopu što je častio K.I.

Image and video hosting by TinyPic

Frižider mi je pun ( puniji nego u Zagrebu).Hranim se odlično.U ovih desetak dana smo napravili i tri zajedničke večere:permenji (kuglice od mljevenog mesa u tijestu – a la lazanje), tolstolobik ( 3 „ribice“ od po 1,5 kg) te šaran+skuše.Još nisam ispekao pizzu,ali mislim da ću ovih dana, kad dobijemo sir.Klopam mandarine i jabuke od voća,a kruhom se opskrbljujemo u restoranu gdje ručamo, tako da ne čekamo u redovima.Što se tiče pranja veša, ni to mi ne predstavlja neki problem, jer perem manje količine- čim mi se napuni lavor.
Prošetao po Salavatu; bio u muzeju ( izložba slika) –ulaz 50 kopjejki.

Bože, Rusija je zemlja apsurda.Vani je toplo, šetao u tenisicama po krasnom snijegu.
Grad je pun spomenika svemu, svačemu i svakom od 1917.-e do današnjih dana.Lenjin, ovaj, onaj, heroji rada, partija, tko zna kome još.Shvatio danas da nisam uspio doći u SSSR, već u SND ( CHF ).Vijesti govore o nemirima u Gruziji, štrajku u Donjecku, nemirima u ......., a naši Baškirci ne bendaju puno politiku i furaju neki svoj film.Pitamo Rafaela o svemu, a on se samo smije.Za Lenjina kad smo ga pitali kad će ga i oni maknuti-kaže-sa nama će stajati još 100 godina, tko će raditi ( skidati).....

Danas, prvi puta čuo svoju voljenu udaljenu par tisuća kilometara i 4 sata vremena.
To zvuči strašno čudno.Zvuk je kao maestral, a vjerojatno i KGB ima uključeno uho ( provjereno)...

Zalutao sam od osnovne teme!( ovo više liči na pismo).

Temperatura u Salavatu.U principu dobra.Sposobna da u par sati siđe s -2 stupnja Celzijusa na -23 stupnja.
Uputa; nosi gege, šal, rukavice bez obzira kakvo je vani vrijeme.
Ovdje ima bazen.Olimpijski.Bili na pregledu kod liječnika.Može ( mislim ići na kupanje- naravno uz propusnicu sa slikom).Imam sliku svoju.
Radilišta:pokrivena snijegom , u zapusima i cca 75 cm, hladno.Mnogo mehanizacije ( bageri, buldožeri, rovokopači).Zemlja smrznuta.Jedan buldožer ima priključak-pilu za zemlju.Pili
Da bi hidraulični bager mogao kopati.
Manje iskope rade pneumatskim bušilicama i štemajzlima.Štemaju ZEMLJU!
Betonaža na -21 stupanj Celzijusa.Beton se puši ko juha, griju ga posebnim elektro-grijačima.Babuške ( kao male smeđe-žute lopte)gore na skeli na visini od cca 10 m zidaju cigleni zid.

Još apsurda; Kozmonauti imaju plaću 400R.Ovi u Bajkomuru u centru su najavili zbog toga štrajk.
Ona dvojica u svemiru zasad ne komentiraju ništa, valjda čekaju prvo da ih spuste.

Strani filmovi na TV;Sinhronizirani na ruski, najčešće tako da jedan glas čita sve tekstove.Jako zanimljivo gledati npr.;“Poštar uvijek zvoni dvaput.“Jacka Nicholsona kako govori;“Spasibo tebja moj drug....“

Eto, to bi bile prve impresije.Molim sačuvati!