Gordian Wolf
25.03.2012., nedjelja
I CHING - Knjiga Promijena - zavrsni dio
Ovo je zavrsni dio posvecen I Chingu, i govori o univerzalnim principima izvedenim iz njega, kao i temeljnim principima koji su okruzivali njegovo tumacenje, a ne izviru iz njega. Kao sto je i karakteristicno za taoisticku filozofsku misao, izuzetno prakticni i detaljni. Odnos odredjenih heksagrama na formiranje ljudskog karaktera: Iz slijedeceg teksta se vidi stil razvoja ljudskog karaktera, koji vjerojatno najblize odgovara opisu europskog antickog ili renesansnog covjeka, u prilicnoj mjeri suprotno od pokusaja uspostave ideala covjeka triju biblijskih religija (jednodimenzionalne poslusne ovce zeljne pastira) ili ideala korporativnog, fasistickog ili komunistickog okruzenja (fah ili korporativni idioti). 1. HODANJE (10) - Ovaj heksagram se odnosi na dobro ponasanje, koje je preduvijet formiranja karaktera. Ponasanje mora biti harmonicno - u skladu sa trigramom 'zadovoljstvo' koji se nalazi unutar heksagrama, i time ostvaruje svoje ciljeve pod teskim okolnostima ("hodanje po tigrovom repu"). 2. SKROMNOST (15) - Ovim se pokazuje stav potreban prije nego sto se krene na formiranje karaktera. Skromnost (planina pod zemljom) postuje druge i time pribavlja postovanje za samu sebe; regulira ljudske odnose na taj nacin da druzeljubivost pobudjuje druzeljubivost. 3. POVRATAK (24) - Zraka svijetla se odbija o donju povrsinu i vraca gore. Predstavlja korijen i osnovu karaktera. Dobro koje se pojavljuje ispod je isprva prilicno beznacajno, ali je dovoljno jako da prevlada u svoj vlastitoj originalnoj formi protiv svakog iskusenja iz okoline. U smislu 'povratka' , sugerira trajnu reformu koja slijedi nakon pocinjenih gresaka, samo-istrazivanje i samo-spoznaju potrebnu za proces reforme. 4. IZDRZLJIVOST (32) - Ovaj heksagram govori o cvrstoci karaktera u jedinici vremena. Pokazuje vjetar sa gromom trajno u zajednistvu; odatle mnostvo pokreta i iskustava, iz kojih proizlazi mnostvo fiksnih pravila, sto rezultira unificiranim karakterom. 5. SMANJIVANJE (41)- Pokazuje smanjivanje utjecaja nizih strasti, divljih instikata, u korist viseg umnog zivota. To je esencija vjezbanja karaktera. Ovaj heksagram pokazuje tesku stvar - kontrolu instikata i strasti - nakon toga laganu fazu, kada je karakter pod kontrolom; time je steta otklonjena. 6. POVECAVANJE (42) - Ovaj heksagram daje potrebnu punocu karakteru. Cisti asketicizam nije dovoljan za formiranje dobrog karaktera: potrebna je velicina. Time "povecavanje" pokazuje organski rast osobnosti, koji nije umjetan i time prosiruje ono sto je korisno. 7. PRITISAK (47) - Individualni razvoj karaktera konacno dolazi na polje na kojem se mora dokazati. Teskoce i prepreke rastu; moraju se prevladati, iako izgledaju nepremostive. On vidi sebe sukobljenim ogranicenjima koja ne moze skloniti, i s kojima se mora suociti jedino prepoznavanjem toga sto zaista ta ogranicenja jesu. U tom prepoznavanju, karakter prestaje mrziti poteskoce, vec smanjuje bijes, i time se cisti i napreduje do viseg nivoa. 8. BUNAR (48) - Ovaj heksagram predstavlja vrelo, koje, iako fiksirano u jednoj tocki, siri blagoslov nadaleko i cini svoj utjecaj dalekoseznim. Time pokazuje polje na kojem karakter moze imati utjecaj. Primjecujemo duboki utjecaj koji isijava iz bogato obdarene i velikodusne licnosti, utjecaj koji nije umanjen cinjenicom da je osoba koja ga siri, u pozadini. Heksagram pokazuje sto je pravo, i time omogucuje to 'pravo' da postane utjecajno. 9. NJEZNOST, PROBOJNOST(57) - Ovim se heksagramom dobija prava fleksibilnost karaktera. Ono sto je potrebno, to nije rigidnost koja se drzi cvrsto za uspostavljene principe i u realnosti izgleda kao pedanterija, vec mobilnost. Time osoba odmjerava stvari i prodire do potreba danog vremena bez izlaganja same sebe napadu, time se uceci uzimanju okolnosti u obzir i time cuvajuci snaznu jedinstvenost karaktera sa inteligentnom raznolikoscu. Taoizam dijeli ljude u 4 osnovne grupe: zle ljude, male ljude, plemeniti ljude i mudrace. Samo mudraci su kvalificirani da evoluiraju u besmrtna bica. Postoje 3 grupe besmrtnika: transformirani besmrtnik, zemaljski besmrtnik i nebeski besmrtnik. Zli ljudi - samo po obliku su ljudi, ali jos imaju zivotinjsku prirodu. Njihova evolucija iz carstva zivotinja jos nije zavrsena jer ne razumiju i ne cijene kulturu, moral ili znanje. Zabava, zadovoljenje, potrosnja i reprodukcija su njihova cetiri temeljna isntikta koja obuzimaju njihove svakodnevne zivote. U vecini drustava ta grupa se kontrolira silom, jer su sposobni za ubojstva, silovanja i ostala nedjela. Sitni (mali) ljudi - oni su neznalice, nemaju mudrosti, i ogranicenih su sposobnosti. Sve sto ti ljudi cine, cine za postizanje kratkorocnih ciljeva. Clanovi te grupe su sposobni proracunavati i varati za bezvezne, beskorisne stvari - prevelike su kukavice da pocine zlocine ili da pomognu drustvu u vecoj mjeri. Njihove brige i zivoti su sitni. Ta grupa se efektivno kontrolira zakonima u vecini drustava. (Iz ovog tumacenja konacno ona recenica da "nema pravice za malog covjeka" ima svrhu - mozda je upravo to sto mali covjek dobija posteno i pravedno) Plemeniti ljudi - oni shvacaju moral, kulturu i znanje i teze ka tome. Zude za prosvijetljenjem sebe i drugih. Kada broj clanova te grupe raste, drustvo cvjeta. Kada opada, drustvo pati. Plemenite ljude vode njihove vrline. Mudraci - oni potpuno razumiju pravednost. Te osobe rade na tome da poboljsaju i prosvijetle sva ljudska bica, i kreiraju miran svijet. Vodjeni su pravednoscu. Transformirani besmrtnik - odrzavatelj taoizma. Ekstremno mudra, sveta i ljubazna, takva osoba je upletena u poboljsanje svjetskih odnosa. Nakon smrti takva osoba ce biti materijalizirana, ne ostavljajuci tijelo iza sebe (taoisti smatraju Isusa takvim tipom besmrtnika). Ljubav je sila koja vodi te osobe. Zemaljski besmrtnik - taoist koji je svojom mudroscu, svetoscu i nedostatkom ega, iza sebe ostavio sve ljudske osobine. Najcesce zivi u planinama, stoljecima, i povremeno napusta prebivaliste da bi pomogao smrtnicima. Savrsenost je sila koja ga vodi. Nebeski besmrtnik - taoist koji je prezivio tisuce godina i ostvario ogroman broj dobrih djela. Njegovo tijelo je kompletno spiritualizirano (nije ograniceno prostorom i vremenom). On i Bog su jedno. Njegova sila vodilja je Tao u najvisem obliku. Clanovi svih tih grupa imaju fizicko, mentalno i duhovno tijelo. Kod zlih ljudi, fizicko tijelo dominira, kod mudraca mentalno, a kod nebeskog besmrtnika duhovno. Fizicko tijelo je kontrolirano zabavom, konzumacijom, zadovoljenjem i reprodukcijom. Mentalno razmisljanjem, emocijama i vjezbanjem volje (koristi se izraz "vjezbanje" jer je svaka akcija i misao objekt univerzalnog zakona akcije-reakcije, karme, koja vraca sistem u ravnotezu, tako da slobodna volja nije apsolutno moguca), Duhovno tijelo nije ograniceno vremenom i prostorom, sposobno je komunicirati sa Bogom, ima savjest i posjeduje besprijekornu intuiciju. Idealno, fizicko i mentalno tijelo bi trebali biti potcinjeni duhovnom tijelu. Duhovno tijelo koristi mudrost, predvidjanje i savjest, i sva aktivnost je podlozna zakonima svemira. Mentalno tijelo tada vodi fizicko tijelo da te aktivnosti ostvari. Najcesce je slucaj obratan, da je duhovno tijelo zarobljeno u mentalnom tijelu koje je sluga fizickog tijela. Lao Tse: "Kada je Tao izgubljen, ljudi se drze vrlinama, kad vrline nestanu, ljudi inzistiraju na ljubavi, kada ljubav nestaje ljudi zahtijevaju pravednost, kada pravednost nestane, ljudi se oslanjaju na znanje, kada se znanje izgubi, zahtijevaju zakon, kad zakon nestane, dominira sila. Kad i sila nestane, svi tragovi civilizacije su izgubljeni." Evolucija bez znanja univerzalnih zakona je bolno spor proces. Njihova primjena ubrzava evolutivni napredak pomagajuci ljudskoj rasi da akumulira dobre stvari najefikasnijim putem - pomazuci drustvu bez mucenistva. Dugotrajno i funkcionalno fizicko tijelo omogucava da se ostvari mnogo dobrih djela. Mucenistvo sprijecava pritok dobrih djela i degradira evolucijski napredak osobe. Placanje drugome da se moli za osobu ne doprinosi razvoju osobe. Isto kao niti ocekivanje da ce tudje zrtvovanje preuzeti rezultate osobne karme. Ako je otplata automobila toliko teska, kako je moguce da je oduzimanje vlastitih grijeha tudjom smrcu toliko jednostavno? Univerzalni principi vladanja drzavom ili privatnom kompanijom prema taoizmu: A. Velicina vlade mora biti mala B. Zakoni i regulative moraju biti malobrojni i jednostavni (previse zakona = bezakonje. Za vrijeme Han dinastije, zlatnog razdoblja Kine, samo su tri zakona bila na snazi, ali su ih se svi drzali) C. Odnosi moraju biti posteni D. Ekonomski sistem mora biti fer (tko je najvisi mora biti spusten, a tko je najnizi mora biti podignut - poduzetnistvo i ekonomska jednakost - socijalni kapitalizam) E. Porezi moraju biti niski (svaka vlast koja poreze digne iznad 5% se smatra diktaturom (!!!)) F. Rast populacije mora biti kontroliran (prevelik rast populacije dolazi u drustvima koja nisu u skladu sa prirodom i nemaju disciplinu ni obrazovanje, seks je cin ljubavi, intimnosti, razumijevanja i brige, a ne pozudna reproduktivna djelatnost) G. Individualna sloboda mora biti zasticena (taoizam vrednuje i cijeni zivot svih bica, zakon uzroka i posljedice (karma) je neizbjezan i on opcenito stiti zivot od onih koji ga pokusavaju unistiti) H. Obrazovanje mora biti prioritet I. Vojni troskovi moraju biti ograniceni (ratno stanje je dio kreacije, i postoji i u zivotinjskom i biljnom svijetu, nerealan je zahtjev za kompletnim razoruzavanjem, potreba za zastitom vlastita zivota je legitimna, jer u kreaciji postoji masa nesvjesnih i zlih bica, medjutim - Sun Tse ("Umijece ratovanja") - "Bitke se ne moraju voditi, jer jezik od 8 cm je mocniji od topa." - vojska mora biti posljednje utociste, ne garantira pobjedu, ali prazni blagajnu) J. Vodja mora dobrovoljno odstupiti (svemir je u konstantnom stanju promjene i lider mora dobrovoljno odstupiti kad je izvrsio svoju misiju, inace moze naposljetku biti uklonjen, ponizen, ubijen, i uvijek ostati povezan sa prljavstinom i pokvarenoscu) |
14.03.2012., srijeda
I CHING - knjiga promjena - 2.dio
Drugi dio clanka o I Chingu baca svjetlo na kompleksnije heksagrame. Prvih 30 heksagrama pocinju sa heksagramima neba (kreativnost) i zemlje (receptivnost), temeljima svega sto postoji u kreaciji. Kompleksniji heksagrami pocinju sa utjecajem (zavodjenje) i trajnoscu (brak) i temelji su svih drustvenih odnosa. Time se objasnjava univerzalna medjusobna privlacnost imedju spolova. Pri zavodjenju, muski princip mora preuzeti inicijativu i postaviti se ispod zenskog principa. Brak, u ovom slucaju ima kompleksno znacenje, koje u sebi uvijek sadrzi odnos temeljen na dogovoru, zelji za zajednickim uspjehom i izdrzljivoscu do dolaska do cilja. Zna se referirati na istinsko krscanstvo, posebno na komunikaciju Isusa sa svojim "ocem", koji je, u stvari, super ego, vise "ja", koje je uvijek prisutno, i brak predstavlja stabilan odnos izmedju ega i intuicije, gdje je intuicija poveznica sa zajednickom svijescu i srzi kreacije. Kako ja to shvacam, ideja superiornog i inferiornog covjeka nije elitisticka niti ikoga iskljucuje, vec odgovara nizem i visem tipu osobe u zapadnjackog astrologiji, i svatko od nas sadrzava elemente jednog i drugog, u odredjenim kolicinama i u odredjenim dijelovima vlastite licnosti. Superiorna osoba tezi funkcionirati u skladu sa univerzalnim zakonima, i steci efekt poluge u vlastitom zivotu i time utjecati na vlastitu okolinu, dok inferiorna osoba svjesno ili nesvjesno ostaje zarobljenik iluzornih, nizih stanja svijesti, sto je opet beskonacno ponavljajuca skola koja prije ili kasnije vodi na put superiorne osobe, jer se sve mijenja i tezi rastu i razvoju. Fokusiranost taoisticke filozofske misli na rezultate se ocituje u izravnosti i preciznosti misli izrazenih u I Chingu, koja ne pokusavaju dokazati niti obraniti ikakvu teoriju, zarad teorije same, vec uvijek gledaju na rezultat i motiv skriven u osobi koja zeli doci do rezultata. 57. Njeznost, prodiranje, vjetar - Princip tame, sam po sebi rigidan i nepomican, biva rasprsen prodiranjem principa svjetla. ...U prirodi, to je vjetar koji rasprsuje skupljene oblake, ostavljajuci nebo cistim i lijepim. U ljudskom zivotu, to je prodorna cistoca prosudbe koja ometa sve skrivene motive. U zivotu drustva, to je snazan utjecaj velike licnosti koji otkriva i lomi intrige kako dolaze na danje svijetlo. Prodiranje proizvodi postepene i neprimjetne efekte. Ne izvodi se nasilnim putem vec utjecajem koji nikada ne prestaje. Rezultati su manje zestoki naocigled, u poredbi sa iznenadnim napadom, no dugorocniji su i kompletniji. 1. linija - Prirodjena njeznost cesto dovodi do tocke neodlucnosti. Osoba se ne osjeca dovoljno snazna da napreduje odlucno. Tisuce dvojbi se pojavljuje, medjutim osoba se ne povlaci vec se krece neodlucno naprijed-nazad. U takvoj situaciji, vojnicka diciplina je rijesenje, tako da osoba moze odlucno izvrsavati prethodno definirane zapovijedi. Odlucna disciplina je puno bolja od neodlucne slobode. 3.linija - Prodiruca refleksija ne smije biti pretjerana, jer ometa sposobnost odlucivanja. Kada je problem temeljito proucen, nuzno je formirati odluku i djelovati. Ponovo proucavanje donosi svjeze dvojbe i pretjeranu obzirnost, i samim tim ponizenje, jer osoba pokazuje nesposobnost djelovanja. 58. Zadovoljstvo, jezero - Suprotno prvom pogledu, nije popustanje to sto doprinosi zadovoljstvu. Atribut popustanja ili tamnog principa nije zadovoljstvo, vec melankolija. Medjutim, zadovoljstvo je ukazano cinjenicom da u sebi sadrzi 2 snazne linije, koje se izrazavaju kroz medij njeznosti. Prema tome, pravo zadovoljstvo lezi u snazi i cvrstoci unutar osobe, manifestirajuci se prema van kao popustljivost i njeznost. opca slika - Jezero se isparava prema gore, i time postepeno isusuje; no, kada su dva jezera spojena, ne suse se tako brzo, jer jedno obnavlja drugo. Isti princip je primjenjen na znanje. Znanje bi trebalo biti osvjezavajuca i ozivljavajuca snaga. Ono time postaje stimulirajucom komunikacijom prijatelja koji su slicnog razmisljanja, sa kojima osoba diskutira i vjezba primjenu zivotnih principa u praksi. Ucenje postaje visestrano i donosi uzbudljive iskre znanja. 1. linija - Tiho, neizreceno, samodovoljno zadovoljstvo, zeleci nista izvan sebe, odmarajuci se prihvacajuci sve oko sebe, ostaje slobodno od svih egoisticnih teznji i mrznji. U toj slobodi lezi sreca, jer cuva tihu sigurnost srca osnazenog iznutra. 3. linija - Pravo zadovoljstvo dolazi iznutra. Ako je osoba iznutra prazna i totalno predana svijetu, prazna zadovoljstva dolaze izvana, poput diverzije. Tko nema unutrasnju stabilnost i treba taj tip zabave, uvijek ce naci priliku za to. Takvi privlace vanjsku zabavu prazninom vlastite prirode. Sve vise se gube, sto naravno donosi lose rezultate. 6. linija - Tasta priroda priziva ometajuca zadovoljstva i prisiljena je patiti u skladu sa svojim izborom. Osoba je pometena zadovoljstvima koja konzumira. Ovdje se vise ne postavlja pitanje opasnosti, srece ili nesrece. Osoba je digla ruke od smjera vlastita zivota i sve sto se desava s njim ovisi o slucajnostima i vanjskim utjecajima. 60. Ogranicenje - Jezero je ograniceno. Voda je neumorna. Jezero sadrzi odredjenu kolicinu vjecne kvalitete vode; to je njegovo svojstvo. U ljudskom zivotu je isto, osoba postize znacaj kroz diskriminnaciju i uspostavljanje granica. Zbog toga nastaje problem cistog definiranja tih granica, i time se stvara kicma moralnosti. Bezgranicne mogucnosti ne pasu covjeku; kad bi one postojale, njegov zivot bi se rasprsio u bezgranicnosti. Da bi postao jak, covjekov zivot treba granice organizirane njegovom svrhom i dobrovoljno prihvacene. Osoba dobija znakovitost kao slobodan duh okruzujuci se tim granicama i odlucujuci sto je njegova svrha. 6. linija - Ako je osoba pregruba u postavljanju ogranicenja, ljudi ih nece izdrzati. Sto je grubost veca, situacija je losija, jer je dugorocno reakcija neizbjezna. Na isti nacin, izmuceno tijelo se buni protiv pretjeranog asketicizma. Jedini razlog za upotrebu grubosti i okrutnosti su vremena kada je to jedini nacin borbe protiv zlocina i grizodusja. U takvoj situaciji, te metode su ucinkovite za spasavanje necije duse, inace bi osoba pala pod utjecaj neodlucnosti i iskusenja. 50. Kazan - ... Ovdje drvo sluzi kao hrana plamenu, dusi. Sve sto je vidljivo mora teziti rastu izvan sebe, u zonu nevidljivoga. Na taj nacin dobija istinsku posvetu i cistocu i pusta cvrst korijen u kosmickom redu... 2. linija - U razdoblju napredne kulture, od najvece je vaznosti da osoba zeli postici nesto znacajno. Ako se osoba koncentrira na takve poduhvate, mogla bi iskusiti zavist i neodobravanje, ali to nije opasno. Sto se vise osoba ogranicava na vlastita dostignuca, manje stete mu zavidni ljudi mogu nanijeti. 4. linija - Osoba je pred kompliciranim i odgovornim zadatkom za koji nije adekvatna. Jos gore, ne posvecuje mu se u potpunosti, vec se udruzuje sa inferiornim ljudima; zbog toga izvresnje zadatka propada. Takodjer, time priziva vlastito sramocenje. 49. Revolucija - Dolje vatra, gore jezero, bore se da uniste jedno drugo. Upravo tako se tijekom godine bore sile svjetla i mraka, rezultirajuci promjenom godisnjih doba. Covjek postaje strucnjak za te mijene opazajuci njihovu pravilnost i oznacavajuci protog vremena kako se one desavaju. Na taj nacin opaza red i zakonitost u naizgled kaoticnim promjenama, i moze se prilagoditi zahtjevima koje promjene donose. 3. linija - Kada je promjena nuzna, dvije se greske moraju izbjeci. Prva lezi u pretjeranoj zurbi i grubosti, koji donose propast. Druga lezi u pretjeranom neckanju i konzervativizmu, koji su takodjer opasni. Ne treba svaka zelja za promjenom postojeceg stanja biti uzeta u obzir. Na drugu stranu, ne treba se oglusiti na uzastopno ponavljane prigovore. Kada se tri puta cuje prigovor, i kada je jasno artikuliran, tada se treba sudjelovati u promijeni. Tada se akcija srece sa uvjerenjima i doci ce do rezultata. (Goetheova prica "Das Marchen" u kojoj je fraza "Cas je kucnuo!" ponovljena tri puta prije nego sto je transformacija pocela). 4. linija - Radikalna promjena zahtjeva adekvatan autoritet. Osoba mora imati unutrasnju snagu kao i utjecajnu poziciju. Ono sto cini mora odgovarati visoj istini, a ne naginjati ka dogovorenim ili sitnim motivima; tada donosi srecu. Ako revolucija nije utemeljena na takvoj unutrasnjoj istini, rezultati su losi i nece imati rezultata. Jer, naposljetku, ljudi ce podrzati samo one akcije za koje instinktivno osjecaju da su pravilne. 5. linija - Tigrovo krzno je jako vidljivo sa crnim trakama na zutoj podlozi, i time pokazuje razlicitost iz daljine. Isto je i sa revolucijom koju vodi velik covjek: velike, jasne niti vodilje postaju vidljive i razumljive svakome, i dobijaju spontanu podrsku ljudi. 6. linija - Kada su veliki fundamentalni problemi rijeseni, male reforme i objasnjenja za njih su nuzne. Kao posljedica, promjene takodjer dolaze medju inferiorne ljudime. U konformizmu sa novim poretkom, oni mijenjaju perje. Ta promjena, naravno, nije zaista duboka, no to ne mozemo ocekivati od njih. Moramo biti zadovoljni sa onim sto je kod njih dostizno. Ako zelimo ici predaleko, i traziti previse od njih, stvoricemo nemir i nesrecu. Jer cilj velike revolucije je osiguranje generalne stabilizacije utemeljene na onome sto je u trenutku moguce. 39. Problem - Teskoce i problemi vracaju covjeka njemu samome. Kada inferiorna osoba trazi nacin da okrivi druge osobe, pokusavajuci izbjeci svoju sudbinu, superiorna osoba trazi gresku unutar sebe sama, i kroz introspekciju, vanjska prepreka njemu postaje prilika za unutrasnje bogacenje i obrazovanje. 1. linija - Kad osoba nailazi na prepreku, najbolje sto se moze primjeniti je refleksija na nacine kako savladati prepreku. U opasnosti, osoba ne smije slijepo ici naprijed, jer to donosi jos vise komplikacija. Ispravna je stvar, nasuprot, privremeno, ne odustati, vec cekati pravi moment za akciju. 36. Tamnjenje svijetlosti - Za vrijeme tame, bitno je biti oprezan i rezerviran. Ne smije se nepotrebno buditi sveopce neprijateljstvo bezobzirnim ponasanjem. U takva vremena osoba ne smije pasti pod utjecaj ostalih; niti ih nasilno pokusati odvuci u svjetlost. U socijalnim odnosima osoba ne smije biti sveznajuca. Mora dozvoliti da mnoge stvari prodju mimo nje, ne dozvoljavajuci da bude zavedena i zaglupljena. 6. linija - Vrhunac tame je dostignut. Tamna sila je toliko snazna i u zenitu, da moze ozlijediti sve koji su na strani dobra i svjetlosti. Ali naposljetku, slabi zbog svoje vlastite tame, jer zlo mora poceti slabiti u samom trenutku kada potpuno nadvlada dobro, time konzumirajuci energiju kojoj zahvaljuje svoju trajnost. 33. Povlacenje - Planine se izdizu pod nebom, ali zahvaljujuci svojoj prirodi, konacno se zaustavljaju u svom rastu. Nebo se, s druge strane izdize, povlaci, i ostaje van dosega. To simbolizira ponasanje superiorne osobe prema inferiornoj koja se penje; zadrzava za sebe svoje misli, dok se inferiorna osoba priblizava. Ne mrzi je, jer je mrznja oblik subjektivne umijesanosti pomocu koje postajemo vezani za objekt mrznje. Superiorna osoba pokazuje snagu (nebo) kojom dovodi inferiornu osobu u stanje mirovanja (planina) svojom dostojanstvnom rezerviranoscu. 5. linija - Na superiornoj je osobi da shvati kada je vrijeme za povlacenje. Kada je trenutak izabran, povlacenje mora biti izvedeno u obliku perfektnog prijateljstva, bez potrebe za diskusijom. Apsolutna cvrstoca odluke je nuzna da osoba ne bi bila povucena nebitnom obzirnoscu. 34. Snaga velicine - - Snaga je vec prosla zenit, i potrebno je sto dulje ostati na poziciji moci. Moc se treba znati odrzavati. Jer zaista velika moc je ona koja se ne degenerira u cistu silu, nego je iznutra ujedinjena fundamentalnim principima postenja i pravde. Kada shvatimo tu stavku - da velicina i pravda moraju biti nedvojbeno ujedinjene - tada mozemo shvatiti istinsko znacenje svega sto se desava na Zemlji. 40. Smanjivanje -, 3. linija - Kada su tri osobe zajedno, raste ljubomora. Jedna od njih mora otici. Bliska veza je moguca jedino izmedju dvoje ljudi. Ali kada je jedna osoba usamljena, veoma je vjerojatno da ce tada naci prijatelja koji ce joj biti komplementaran. 41. Povecavanje, rast - - Ideja povecavanje je izrazenja cinjenicom da je snazna najniza linija gornjeg trigrama (njeznost, vjetar) potonula na dno donjeg trigrama (uzbudjenje, grom). Taj koncept takodje izrazava fundamentalnu ideju Knjige Promjena - istinski vladati znaci sluziti. promatrajuci medjusobni osnazavajuci utjecaj vjetra i groma, osoba moze primjetiti nacin poboljsanja same sebe. Kada otkrije dobro u drugima, to dobro treba oponasati, cineci sve na Zemlji svojim. Ako primjeti nesto lose u sebi, treba se toga rijesiti. Time se cisti od zla. Ta eticka promjena predstavlja najbitniji rast licnosti. |