Glas potrošača

ponedjeljak, 11.05.2009.

Kome dati povjerenje ?

U tijeku je predizborna kampanja za lokalne izbore. Takmaci se razbacuju obećanima, a od konkretnih programa kandidata za gradonačelnike nema gotovo ništa.

Malo ili gotovo nitko ne polazi od bilance vrijednosti koje lokalna samouprava raspolaže, vrijednosti objekata, stanova, poslovnih prostora, zemljišta, komunalnih firmi, jasno sve izraženo u kunama. Sagledavajući realne vrijednosti, uključujući i izvore komunalne naknade, izvore prireza, najma poslovnog, stambenog, otvorenog i inog kapaciteta, ponuditi program kojim će se povećavati vrijednost lokalne samouprave, ulaganja u obrazovne, sportske, komunalne i druge investicije.

Drugim riječima, primopredaja grada/općine pretpostavlja preuzimanje odgovornosti za daljnji razvoj po osnovi vrijednosne bilance stanja, godišnjih i višegodišnjih prihoda, kao i plan održavanja sustava i plana investicija u narednom periodu.

Svega toga na predizbornim skupovima nema. Programi, u pravilu, su opći, a kampanja se svodi na izjave: oni raniji nisu napravili koliko su mogli, pokrenut ćemo gospodarstvo, izgradit ćemo igrališta, nove ceste, mostove, pa sve do «auto ceste do Rusije» …., a ima i onih koji kažu „izaberite mene, meni će biti bolje, a vama će ostati isto (ili gore)“.

Većina ne zna, ili nije upućena, da lokalna samouprava nije zadužena za razvoj gospodarstva, što je tek donekle točno. Naime, gospodarske odnose reguliraju se, prije svega, zakonima (koji nisu u nadležnosti gradova i općina), te mjerama državne ekonomske politike. Ono što lokalna samouprava može i treba činiti, kada je u pitanju razvoj gospodarstva, jeste utvrđivanje prostornih planova, komunalno opremanje (prilazne ceste, komunalni priključci…. ) buduće gospodarske lokacije. Ulaganja u gospodarstvo svako nije u domeni grada ili općine. Stoga obećanja gospodarstvenika koji se natječu za gradonačelnike nemaju logično uporište. Prije će, kao i iz dosadašnjih iskustava, gospodarstvenici – gradonačelnici biti u sukobu interesa htjeli to biti, ili ne.

Tko sam to ja, običan građanin, „mali čovik“, da nekome „dijeli lekcije“ o načinu prezentiranja kampanje? Međutim, kao građanin sam porezni obveznik, obveznik plaćanja komunalne naknade, i potrošač-kupac komunalne usluge, potrošač/korisnik gradske/općinske infrastrukture, kulturne, sportske, i ine „usluge“. Upravo zato, nadam se, imam pravo znati: (1) za dosadašnja plaćanja, u što utrošen gradski/općinski, dakle, naš, stoga i moj novac, i (2 ) u što će se uložiti (i moj) novac. Dakle, mene kao potrošača živo interesira što nam nude kandidati za čelnike grada/općine, a da bi to kandidat pokazao morao bi znati vrijednosnu situaciju proračuna, a potom da ponudi program za mandat do slijedećeg izbora. Zadovoljilo bi me da svaki od kandidata građanima-potrošačima ponudi:
- namjenu korištenja komunalne naknade,
- plan korištenja prihoda od korištenja javno prometnih površina, od najma poslovnog i stambenog prostora i drugih prihoda,
- program racionalizacije komunalnih firmi u vlasništvu grada, procjenu cijena komunalnih usluga,
- program uređenja gospodarskih zona,
- program i namjenu gradskog/općinskog građevinskog i(ili) poljoprivrednog zemljišta, …….

Program svakog od kandidata na opisani način bio bi realna osnova za opredjeljenje prema onim osobama koji se nude za čelnike grada/općine. Sve ostalo: stranka, imovina, osobni izgled, spol i drugo, bile bi manje bitne odrednice za odabir osobe nositelja konkretnog programa za funkcije gradonačelnika/načelnika lokalne samouprave.




- 23:41 - Komentari (0) - Isprintaj - #