Denis Avdagic blog

ponedjeljak, 05.04.2010.

Prvi hrvatski auto – realnost?

Zadnjih par mjeseci imamo priliku svjedočiti medijskoj buri promocije prvog hrvatskog automobila – XD concepta, zagrebačke tvrtke DOK-ING d.o.o.

XD concept je najprije predstavljen u Genevi, a usporedo s predstavljanjem krenulo se u medijsku ofenzivu predstavljanja ovog koncepta (protutipa). Nažalost po DOK-ING, ovaj automobil nije našao na veću pozornost svjetskih medija za razliku od onih iz Hrvatske i regije.
Problem je to koji generira nove probleme ovom nadam se budućem proizvođaču električnih automobila.

U Hrvatskoj ne postoji dovoljno kapitala da bi se "pomoglo" proizvodnju, jer i sam DOK-ING priznaje kako je za tako što potrebno negdje od 50-200 milijuna eura, dok s druge strane Hrvatska jednostavno nije najpovoljnija zemlja za stranu investiciju.

Takva situacija navodi na zaključak kako bi DOK-ING u ovome trenutku trebao više težiti stranim medijima u formi prezentacije "prilike" za ulaganje, dok bi komunikacija u domaćim medijima trebala težiti lobiranju prema državi da se hitno krene u izmjene domaće legislative kada su u pitanju električni automobili.

No, u tom slučaju treba reći kako električni automobili uopće nisu jeftin sport, jer čak i kada i ako se krene u masovnu proizvodnju, njegova cijena neće biti ispod 20.000 eura, pa i kada se u obzir uzme ušteda na gorivu, treba držati na umu da je baterija na takvom automobilu kratkoga vijeka, a izuzetno skupa! Ili da to pojednostavimo, kupnja takvog automobila iziskivala bi od građana da svakih otprilike pet godina treba platiti svojevrsnu generalku ili izmjenu baterije po cijeni od nekih minimalno cca 5.000 eura! Isplativo?

Da li je to doista isplativo? Kada bi DOK-ING uz pomoć medija izlobirao od države porezne olakšice, besplatnu registraciju, parking i slično (ako je to uopće moguće zbog pristupanju EU), tada bi smo govorili o sigurnoj budućnosti. Ipak, to i dalje ne znači da će to biti izvozni proizvod! Uz brojna potrebna testiranja potrebno je napraviti (platiti) i veliki broj certifikata da bi takvo vozilo izašlo na strana (Zapadna) tržišta, a onda uložiti u marketing, znajući da XD nije jedini na tržištu! Sve u svemu potrebna su velika ulaganja.

DOK-ING-u je potreban snažan ulagač, a po količini promocije u Hrvatskoj čini mi se da ga nisu pronašli, nego da traže način kako prodati što više primjeraka prve serije u Hrvatskoj (pa ih na taj način i testirati)! Kako stvari sada stoje izgleda mi kao da su se odlučili na postupnu varijantu izrade manjeg broja automobila za naše tržište koje će kupovati "šminkeri"…

Treba reći da pripadam među one koji se nadaju uspjehu XD-a i njegovoj masovnoj proizvodnji, no s druge strane gledajući razvoj događaja, sve više mi se čini kako je riječ o "okretanju ražnja bez zeca". Ovaj puta volio bih da se varam jer tvrtka koja je svojom inovativnošću uspjela doći do ekskluzivnog ugovora s vojskom SAD-a (dugoročni ugovor), kao jedina ne-američka tvrtka, sa strojevima za razminiravanje, sigurno zaslužuje uspjeh!

Ono što nedostaje DOK-ING-ovom projektu je strateška promocija, i snažnije lobiranje u Hrvatskoj. Za uspjeh i ostanak projekta u Hrvatskoj potrebno je mijenjanje domaće legislative, te snažna promocija na Zapadu, a sve to opet košta…

Web prezentacija XD Concepta

XD Concept na Facebooku

- 14:27 - Komentiraj (9) - Isprintaj - Link posta - Pošalji - Naslovnica - -