BURYING THE TRUTH SINCE 1994
BILTEN










BILTEN(c)(tm)(r)(hdz) je web portal (nemojte da vas zavara riječ "blog" u adresi) na kojemu ne možete doznati ništa bitno i pametno o fandomu u Hrvata i ostalih srodnih nakupina. Uostalom, vidite i sami. Suradnici su dobrodošli. Prilozi se ne vraćaju i ne plaćaju. Kontakt? Hehe, ne može svatko raditi za BILTEN. Shvatite to kao filter, odnosno test inteligencije. Ako želite ući u kuću slavnih, potrudite se i doznajte što treba.



2019.
Sferakonski BILTEN
2018.
Sferakonski BILTEN
2017.
Sferakonski BILTEN
2016.
Sferakonski BILTEN
2015.
Sferakonski BILTEN
2012.
SFeraKonski BILTEN


2010.
SFeraKonski BILTEN

2009.
SFeraKonski BILTEN


2008.
Sferakonski BILTEN

2007.
Sferakonski BILTEN

2006.
Sferakonski BILTEN

2005.
Sferakonski BILTEN

2004.
Predsferakonski BILTEN

Sferakonski BILTEN


16.01.2008., srijeda

Boj u pišaoni

U nedostatku aktualnih događaja (dobro, u međuvremenu je bila i ona nesretna Kibergezija ili Kiborgezija ili što već, neću reć da je bolje da nije jer smo regrutirali još još malo topovsk.. ovaj... novih članova, al da je moglo bit bolje organizirano, moglo je, najprije su nas htjeli stavit u predvorje kod restorana, ono, pored reda za studentsku menzu, onda smo se nadurili onda su nas uz protest stavili tamo gdje su na početku i rekli da će nas stavit, onda se jedna radionica nije mogla održati jer vodoinstalater nije vratio ključ od dvorane, onda su rekli da nije u redu da prodajemo knjige jer su stvari na Kiborgeziji ili Kibergeziji ili čemu već besplatne, a da možemo prodavat zadnji dan kad je predviđena burza, a onda je zadnji dan, kad su se svi spremili za burzu, ispalo da burza uopće nije po rasporedu koji piše na internetu, nego po nekom nji'ovom rasporedu za koji nitko ne zna osim njih, pa je ekipa koja je tamo došla uranila ili okasnila nekoliko sati, ne sjećam se više, i tako dalje. Uglavnom, neka nitko više nikad ne kaže da je Sferakon loše organiziran. Sva sreća pa smo dobra ekipa pa smo se igrali sami sa sobom... uh, this didn't sound right... prvi dan smo žderali celer i mrkvu, drugi dan smo igrali Robo Rally, ili je to bio treći dan, ne sjećam se više, i prošo rok, vraga skok na skok ili tako nekako. Uglavnom, bilo je to prije više od mjesec dana, a jebiga, našli ste gdje ćete tražit aktualne informacije... Da, ima sad i neka literarna radionica u SFeri, ali rok za prijave je isteko prije dva-tri mjeseca, zašto pitate?) vadimo jednu stvar iz arhive, ako je netko nije vidio, ili ako je je vidio i zaboravio, nek se podsjeti. Bilo na forumu, a što je na forumu, k'o da nije nigdje, pa da sačuvamo za posteriti.

Dakle, riječ je o junačkom spjevu u formi epskog deseterca, khm, nepoznatog autora koji govori o događajima iz bliske prošlosti, a možda i iz bliske budućnosti (esefovci smo, ne?), a koji je prigodno iskopan prigodom FFK-a '04. ali je zbog niza neobičnih događaja isprint nestao na putu iz motela "Lovac" do kaštela gdje se održavalo pjevanje, pa nije doživio svoju svjetsku lajv premijeru. Uglavnom, ako nemate pametnijeg posla, bacite se na proučavanje hrvatske es-ef-ep baštine (da ne bi netko profulao, ispod epa su i bilješke), tko zna, možda i netko od vas, khm, otkrije nešto slično.

Fanovima iz Slavonije: iako se pretpostavlja da je ep nastao prije svega za izvođenje u formi junačkog deseterca, uz gusle i starog brku, naknadna analiza je pokazala da tekst sasvim fino funkcionira i u formi bećarca.








5




10




15




20




25




30




35




40




45




50




55




60




65




70




75




80




85




90




95




100




105


Mili Bože čuda velikoga
Kad se skupi na Sferakon raja
Ne mo'š lijevo ne mo'š niti desno
Samo u WC-u nije tijesno
U WC-u, sanitarnom čvoru
Čovjek može doć' do čistog zraka
Da se malo opusti, udahne
Odmori od vel'kog ljudskog tlaka
I baš tamo pored pisoara
U WC-u nasred pišaone
Junak Marko u plač udario
"Zašto nisam SFERU ja dobio?
Zašto SFERU, tu nagradu zlatnu
Ne primih u svoje zlatne ruke
Kada znam da sam je zaslužio
Nitko ne zna umjetničke muke."
Tad se vrata širom otvoriše
Uđe čudan stvor u pišaonu
Iza njega graja, vika, strka
Lelek žena, smješak muškog brka
Što je razlog svoj ovoj pomutnji?
To je BILTEN nekog ogadio
Pljun'o na neku poštenu dušu
Pa je još po podu povlačio
"Slušaj mene, Markane, junače,"
Zagrmi spodoba gromkim glasom
"Tvoja priča bila je za smeće
U životu ja ne vidjeh veće
Stila nemaš, a niti talenta
Likovi su ti k'o stare krpe
Slušaj dobro ovo što ti kažem
Tvojom pričom obrisat ću dupe"
Osta Marko junak zabezeknut
Vrijeđanjem što nije očekiv'o
Od čo'jeka kojeg nije znao
Nit se nikad s njim nije obliv'o
"Tko si ti, govori ili šuti"
Pita Marko čudnovatog stvora
"Ja sa tobom u zavadi nisam"
Zatim ruku pomirenja pruža
"Ja sam tvoja crna noćna mora"
Kaže došljak glasom gromovitim
"Ja sam onaj koji zbori riječi
Od kojih se boje i najveći
Ja sam onaj koji skuplja glave
Nevinih i od njih radi juhu
Crnjeg viteza od mene nema
Ja sam glas sferakonskog BILTENA.
Čuj te riječi Markane junače
Ja sam tad u komisiji bio
Ja sam tvoje djelo oc'jenio
Ja mu nagradu dat nisam htio."
Osta junak Marko zabezeknut
Prikazom što guta ljudske duše:
"Na kakvom su lošem tripu bili
Bozi koji ovoga stvoriše?"
Nakon te molitve ohrabrenja
Usta junak od svog pisoara
Stade svoga maloga da treska
"Slušaj mene, aveti BILTENSKA
Ti si sva nesreća ovog svijeta
Ti si taj zbog kojeg majke plaču
Zbog tebe nam grije se planeta
A radnici ne primaju plaću
Sad ti kažem dosta te je bilo
Nećeš više bol nanosit svima
Ti ćeš otići sa ovog svijeta
Ak' na njemu išta pravde ima"
Avet tada priđe pisoaru
I izvadi ružičastog zmaja
Pustiv' moćni mlaz on reče čvrsto
"Ajde, vidim bar da imaš jaja
Nitko mi se dosad nije hrabro
Hrabro kao ti suprotstavio
Moj je put do sada bio lagan
Nitko nije me zaustavio"
Reče to i završi sa mlazom
Strese snažno, vrati stroj u hlače
"Ovoh puta ja ću te poštedjet'
Ali znaj da sad si im'o sreće"
Reče to i nestane kroz vrata
Prek' dva svijeta avet se prebaci
Sferakona gdje se tiska raja
I mjesta gdje pišaju junaci.
Osta Marko sam u pišaoni
Misleć' o tom što se dogodilo
Avet sad je vani na slobodi
Planira da veliko zlo rodi
Tada junak zavjet Bogu dade
Uzdignuvši visoko svoj falus
"Svijetli svijete budi mi svjedokom
Da od danas neću mirovati
Da ću hrabro putovat' planetom
Dok se avet u Mordor ne vrati
Da ću potjerat' sa ovog svijeta
Nesreću zbog koje majke plaču
Zbog koje nam grije se planeta
A radnici ne primaju plaću"
Rekavši to, spremi mač u hlače
I prođe kroz ista ona vrata
I uđe u životnu arenu
Gdje čovjek čovjeka za vrat hvata
Mili Bože čuda velikoga
Kad se skupi na Sferakon raja
Mudar čovjek odavno napisa
Da je najbolje iza kulisa


FUSNOTE:
1-8: Po mišljenju stručnjaka, autor u ovom dijelu ironizira "gužvu na Sferakonu" koja se, po povijesnim izvorima, rijetko događala. Moguće je da je prava istina drugačija, ali po zapisima suvremenika, Sferakon je često bio "slabo posjećen". Ipak, neki izvori navode drugačije, tako da će se ova tematika morati još dodatno istražiti

11-16: Nije jasno o kojem Marku se ovdje radi. Po povijesnim zapisima, u tom povijesnom periodu postojao je jedan SF autor koji se zaista zvao Marko i koji bi po nekim pokazateljima mogao biti junak ovog epa. Međutim, među većinom historičara prevladava mišljenje da je ovdje riječ o prenesenom značenju i da je autor zapravo sakrio ime glavnog junaka kako bi izbjegao sukob. Mišljenja se razilaze o tome koji bi to junak zapravo mogao biti. Analiza imena toga doba, kao i navika ondašnjih pjesnika navodi na pomisao da je riječ o nekom sličnom imenu: Mirko, Mihael, Mario, Marin, Martin. Isto tako, postoji struja povjesničara koji tvrde da je cijeli ep zapravo alegorija muško-ženskih odnosa te da je "Marko" zapravo ženska osoba. Primijetimo da se radnja odigrava u muškom dijelu sanitarnog čvora što bi moglo odražavati prevladavajući stav toga doba da je ondašnji svijet "muški svijet" i da u njemu vladaju muškarci. U kasnijim stihovima primijetit ćemo često spominjanje simbola muškosti što možda nije slučajno - moguće je da se autor poziva na tada stotinjak godina staru teoriju o "zavisti za penisom" i da ovim djelom zapravo želi reći da žene nemaju što raditi u SF književnosti. Međutim, kao što smo rekli, ova je teorija manjinski zastupljena u postojećim tumačenjima "Boja u pišaoni". Prevladava mišljenje da je "Marko" zapravo personifikacija nekog drugog - muškog - autora toga doba.

18: Nije jasno što se misli pod terminom "čudan stvor" te ćemo ovdje iznijeti nekoliko jednakopravnih mišljenja. Prvo je da je to jednostavno opis lika: na SF konvencijama je čest običaj da se posjetioci maskiraju u kostime svojih omiljenih junaka što je znalo rezultirati vrlo atraktivnim pojavama. Drugo je mišljenje da je ovo opis psihičkog stanja došljaka. Naime, u vrijeme nastajanja ovog epa, mnogi su ljubitelji SF-a bili smatrani čudacima od svoje sredine. Kao obranu, od toga su napravili statusne simbole tako da je na konvencijama biti "čudan stvor" zapravo značilo nešto pozitivno. Ipak, i čudaci su imali svoje čudake, no na tome ćemo stati jer za daljnju analizu ovdje nemamo toliko prostora. Treće mišljenje - koje će pronaći svoje pokriće u kasnijim stihovima - govori o tome da je "čudan stvor" zapravo prikaza, simbol "komisije" koja autoru nije dodijelila nagradu te da se stoga cijeli događaj, kako je opisan u epu, uopće nije dogodio, ili da se događa samo u glavi glavnog junaka. Kod ovog mišljenja ipak moramo staviti ogradu da ovaj ep nije nastao u vremenu kad su se ljudske osobine stapale s nadnaravnim pojavama. U predindustrijska vremena moglo se dogoditi da se za nekog vrlo jakog čovjeka kaže da posjeduje "božansku snagu". Međutim, u vrijeme pisanja ovog djela to više nije bio slučaj. Više o ovoj tematici može se pronaći u ostalim analizama.

20: Ovaj stih je glavni argument pobornicima gore spomenute teorije da je cijeli događaj alegorija muško-ženskih odnosa; po njima "Lelek žena" i "smješak muškog brka" upravo govori o činjenici, ili možda samo želji, da se svijet toga doba percepira kao "muški"

21-24: Na prvi pogled samo nevezana crtica iz toga razdoblja, ovi stihovi zapravo samo pripremaju scenu za objavljivanje prave prirode "čudnog stvora" koji je ušao u pišaonu. Treba napomenuti da je sferakonski BILTEN povijesna činjenica o kojoj postoje mnogi dokumentirani dokazi, te da opis nije tipično pjesničko pretjerivanje kakvo bi se moglo očekivati od ove vrste djela.

27-32: Ovi stihovi ostavljaju otvorenom još jednu mogućnost, a to je da se ovdje uopće ne radi o nagradi SFERA, nego da je ep također alegorija, ali ovaj put odnosa pisaca i njihovih kritičara. Moguće je da je čitavo ovo djelo vapaj neshvaćenog autora čiju su karijeru kritičari pokopali i prije nego što je započela. Stih 35 dodatno pojačava ovu mogućnost opisujući spodobu kao "nepoznatu". Moguće je da je autor ovime htio reći da su književni kritičari toga doba bili anonimusi koji nisu drugačije mogli doći do pažnje javnosti osim kroz pljuvanje po poznatima, tj. onima koji su nešto stvorili.

36: "oblivati" - kolokvijalizam toga vremena koji znači "napiti". Ovaj stih jednostavno pojačava prethodnu tvrdnju da je "čudan stvor" netko nepoznat glavnom junaku

39-40: Iako neki analitičari tvrde da ovi stihovi kriju neko dublje značenje, prevladava mišljenje da oni samo imaju svrhu karakterizacije glavnog lika koji je miroljubiv i ne želi sukob, ali će kasnije ipak hrabro ustati protiv zla i nepravde. Sličan se motiv nalazi u mnogim drugim mitologijama i književnim djelima.

41: Fraza "najcrnja noćna mora" govori da je autor epa itekako bio svjestan pop-kulture oko sebe. Naime, taj se izraz vrlo često koristio u akcijskim djelima toga vremena, i to ne samo kao rečenica zlih likova, nego i onih dobrih. Ovaj stih mnoge navodi na pomisao da je sukob koji se odigrava u epu također alegorija sukoba kvalitete i šunda - glavni junak je miroljubiv i sebe smatra umjetnikom, dok je došljak agresivan i koristi rječnik iz šund-djela. Ostale naznake ovog djela ne potvrđuju tu teoriju, ali moguće je da je autor i to imao na umu što samo govori da se ovdje radi o duboko promišljenom i višeslojnom djelu.

43-52: Vjeruje se da je povezivanje nagrade SFERA i sferakonskog BILTENA samo proizvod mašte autora. Najvjerojatnije je ovdje riječ o hiperboli kojom se u jednoj osobi želi personificirati sve zlo ovog svijeta što je temelj crno-bijelih mitoloških epova; glavnom junaku se pridaju sve moguće i nemoguće pozitivne osobine, dok negativac nosi sve što je loše i negativno. Ovo se posebice ističe u stihovima 61-64.

70-71 (usporedi s 59): Ovdje se u priču unosi još jedan element - borba Davida protiv Golijata: "mali" protiv "ružičastog zmaja" koji pušta "moćni mlaz". Ovime se želi reći da će pravda uvijek pobijediti, bez obzira na njenu prividnu snagu.

81-84: Vrata koja dijele dva svijeta čest je element u svim mitologijama iako ovdje simbolika nije potpuno jasna. Je li "Sferakon gdje se raja tiska" metafora bučnog svijeta ispunjenog mediokritetima, a "mjesto gdje pišaju junaci" mitski Avalon do kojeg mogu doći samo odabrani, što bi bio znak autorovog elitizma, ili je možda onaj prvi svijet običnog puka, malog čovjeka koji trpi i vodi svijet u bolje sutra, dok je potonje nekakav "elitistički klub" gdje se okupljaju viša bića koja s prezirom gledaju na "raju" (je li možda autor htio reći i da pišaju po njima?), još uvijek nije u potpunosti razjašnjeno.

89-98: Ovo je tipični odlomak gdje se junak zavjetuje na vječitu borbu protiv zla koji vjerojatno, od cijelog djela, ima najmanju povijesnu, ali zato najveću moralnu vrijednost. Naime, iako povijesni zapisi govore o čestim pobunama i kritikama na račun Sferakona i žirija za dodjele nagrade SFERA, nigdje nije zabilježeno da je netko od njihovih protivnika zaista i napravio nešto konkretno što bi ostavilo svoj povijesni trag. Međutim, ovi stihovi govore o volji da se ustraje na "borbi" do samog kraja što je temelj svih junaka moderne, a i ostalih mitologija.

100-102: Mnogi analitičari se slažu da ovi stihovi predstavljaju alegoriju odrastanja i spremnost da se napusti možda smrdljivo, ali sigurno utočište i uputi u okrutni svijet koji ne mora uvijek biti milostiv prema nečijim standardima. Doduše, postoji i manjina koja tvrdi da ovaj dio epa govori o spremnosti junaka da se kompromitira kako bi ispunio svoj cilj. Po toj teoriji, moralna degradacija društva koje se opisuje u epu je potpuna zato jer su se i snage Dobra i snage Zla stopile u jedno vatreno kolo u kojemu je svejedno tko je na kojoj strani, samo je bitno da se postigne pobjeda.

105-106: Na ove stihove posebno treba obratiti pažnju. Iako nemaju veze s ostatkom epa, oni odaju da je autor dobro upućen u tadašnje odnose na SF i fandomskoj sceni. Naime, jedna od posebnosti Sferakona bila je da je na toj konvenciji zanimljivije onima koji rade na nečemu, nego onima koji su samo došli "konzumirati proizvod". Prevladavajuće tumačenje ovih stihova glasi da je autor jednostavno konstatirao činjenicu - bit će vam zanimljivije ako ste u središtu zbivanja. Međutim, postoje mišljenja koja kažu da je autor epa htio skrenuti pozornost na činjenicu da zapravo sve aktivnosti koje su se događale "na otvorenom" zapravo služile kao zabava onima "iza kulisa", ma tko oni bili. Također je moguće je da je ovime htio iznijeti kritiku opće podijeljenost tadašnjeg fandoma na "radnike" i "neradnike": dok su "radnici" organizirali razne konvencije, "neradnici" su ih samo posjećivali i stvorili mit oko toga koja je "bolja" iako još nitko nikad nije uspostavio mjerilo kvalitete. Po toj teoriji, situacija je bila ekvivalentna onoj u nogometu: postojala je povlaštena klasa onih na koje je bio uperen reflektor, te niža klasa onih koji, nogometnim rječnikom, "idu po utakmicama, navijaju za svoj omiljeni klub/konvenciju, mrze sve ostale i, generalno, nemaju život". Međutim, jedna od najvećih mana ovoj teoriji je što ne odgovara na pitanje na koga je upućena ta zamišljena kritika: na elitu ili na konzumente.
- 21:50 - Komentari (1) - #








Nikada tako velika skupina ljudi nije dugovala tako puno uvreda tako malom broju pojedinaca kao što je hrvatski fandom dugovao BILTENU.
Winston Churchill

Smetenjaci i smutljivci, mutikaše i bezglavnici, jalnuški diletanti i, jednostavno, prodane duše.
Dr. Franjo Tuđman

Uskoro će biti objavljena sva imena i želim da vam kažem da će oni koji su se poslužili ljudima da manipulišu, radi ostvarenja političkih ciljeva protiv Jugoslavije, biti kažnjeni i biti uhapšeni. (...) Ne čujem dobro... Ne čujem dobro to što od mene zahtevate... Ali mi ćemo uhapsiti sve koji su odgovorni, uključujući i one koji su se poslužili BILTENOM. U ime rukovodstva Socijalističke Republike ja vam to garantujem!
Slobodan Milošević

I oni na istoku i ovi na zapadu treba da budu načistu sa time da mi ne skrećemo sa toga puta u svojoj politici koga smo sebi prokrčili, to jest da imamo svoj sopstveni BILTEN, da smjelo kažemo šta je pravilno na ovoj strani, a šta nije i šta je pravilno na onoj strani i šta nije. Treba da bude jasno svakome da mi ne možemo biti ničiji privjesak za ničiju politiku da imamo mi svoje gledište da znamo oceniti šta je pravilno, a šta nije pravilno...
Josip Broz - Tito

sranje od bloga koji je ionako samo ispucavanje privremenih frustracija zbog sitnog kurca ili gljivične upale hemeroida (...) sprdnja i trošenje viška vremena poslje drkanja (...) feminiziran, latentni homoseksualac (...) voli pratiti stvari iz sjene i onda pljuvati, jer nema jaja doći direktno, pa se skriva (...) gadno se nekome zavlači u dupe, pitam se zašto kad ga ni oni ne jebu ni 5% (...) svake godine obilazi oko naseg shanka a nikako da dobije kulena ili rakije, a možda je od nekoga i macolu popio (...) likovi su totalni kreteni (...) Mislim treba imati poprilično petlje da dođeš na 'kon' gdje su poneki ljudi završavali s vrećama na glavi u gepeku i bili voženi preko Drave u minsko polje. Svjedok.
članovi osječkog SF-kluba Gaia