Blog Sadašnjeg trenutka

utorak, 22.04.2008.

O kapitalizmu

Baš ovih dana pričam s jednom jako dragom frendicom ( wave ) o iskustvima u kapitalističkom sustavu i palo mi je na pamet da bi ta neka svoja razmišljanja mogao pretvoriti u post.
Ukratko, unutar kapitalističkog sustava ja sam se trenutno najbolje našao u tome da budem zaposlenik. Nemam ideje, a ni nekih ambicija trenutno za voditi svoj privatni biznis. S obzirom da je sustav uređen tako da trebam imati određenu količinu novca da bih mogao normalno živjeti kada zbrojim i oduzmem sve minuse najbolja opcija mi je raditi za nekog drugog, u mom slučaju to je jedna privatna firma. Cijena koju ja moram platiti je ta da poštujem određena pravila firme i da proizvedem više nego što me plaćaju. Firma nastoji izvući što više iz mene i ostvariti što više u svojem poslovanju, što je i razumljivo jer je to temeljni cilj u kapitalizmu - zaraditi što više. To samo po sebi i ne bi bilo tako loše da zbog toga društvo i naša planeta ne plaćaju određenu cijenu - pretjerano iskorištavanje prirodnih resursa, stvaranja sve većeg jaza između bogatih i siromašnih i sl.
S druge strane, mislim da je kapitalizam najprirodniji sistem za trenutno stanje svijesti na kojem se nalazi čovječanstvo. Volim vjerovati da svijest čovječanstva evoluira (iako nažalost niti približno brzo kao što evoluira tehnološki - i to može biti opasno). Po meni je kapitalizam bolji sistem od npr. nekad davno prisutnog feudalizma, ili ponegdje još uvijek prisutnog nametnutog komunizma i sl. jer omogućava čovjeku više slobode - iako je ta sloboda i dalje sa određenim ograničenjima, ja imam tu slobodu da biram da li ću raditi za trenutnu firmu ili ću osnovati svoju vlastitiu ili ću biti prosjak ili ću ići raditi za neku drugu firmu. Mogu se i bogato oženiti i živjeti na ženin račun, ali pošto sam već oženjen to mi se ne čini kao idealna opcija. fino

Kakav će netko imati dojam o kapitalizmu jako ovisi i o tome u kakvim se okolnostima nalazi. Ponekad su gazde i šefovi prilično korektni prema radniku, ponekad nimalo nisu. Ponekad je radna atmosfera jako OK, ponekad nije. Koja god vaša bila iskustva sa tim to je ipak trenutno najdominantniji sustav na planeti i tako će i biti dok se nešto ne izmijeni u kolektivnoj svijesti čovječanstva.
Trenutna kolektivna svijest je ispunjena sa mnogim šumovima - iskrivljenim vrijednostima i programima oko toga što je to uistinu bitno u životu. I to je OK, kao što će biti i OK kada se to promijeni - nadam se na bolje, a ne na propast uzrokovan prevelikim tehnološkim napretkom. Šum na kolektivnoj razini je na neki način superpozicija šumova svih pojedinaca koji čine kolektivnu razinu. A pojedinac, gledano u prosjeku, prvenstveno misli na sebe i eventualno svoje najbliže - i mogu i to razumjeti jer nisam ni ja puno drukčiji od toga. Pojedinac živi u brigi kako da preživi, ili ako ima siguran izvor prihoda tada razmišlja kako da ima još više. Govorim u prosjeku, naravno da nisu svi takvi - svijet je ujedno i jako šaroliko mjesto gdje opet ima određeni broj ljudi koji na to gledaju drukčije.
Što možemo uistinu napraviti da bi svijet bio bolji? Ne znam, osim toga da budemo bolji mi sami, ako to ikako možemo.

Moje je uvjerenje da kada kolektivna svijest dalje evoluira da će uređenje biti neka vrsta prirodnog komunizma koji je po svom predznaku potpuno suprotan od nametnutog komunizma. Svatko će imati dovoljno jer pojedincu neće biti prihvatljivo da neki drugi pojedinac nema dovoljno za preživjeti, niti da gomila toliko da bi na taj način oštetio druge - bio to pojedinac ili sama planeta. Kada će do toga doći i da li će uopće čovječanstvo preživjeti do toga dana, sam Bog zna.

prijavi hr.digg - 09:00 - Komentari (5) - Isprintaj - #

My web office's WebRing
Ring Owner: Toni Anicic Site: My web office
Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet Free Site Ring from Bravenet
Get Your Free Web Ring
by Bravenet.com