05.11.2005., subota

Komentari

KIŠA PADA


Image Hosted by ImageShack.us

Kiša pada po livadi, čija je livada?
Livada je djevojačka, čija je djevojka?
Otud ide mlado momče, čizmom rosu trese.
Stan djevojko, dušo moja, moraš moja biti!
Nit ću stati i stajati, nit ću tvoja biti!


Radnja ove pjesme se događa na livadi. Taj ambijent do sada još nismo imali. A livada je ne samo važna zbog trave, sijena kojim se hrani «marva»; ona zbog svojih «idiličnih vrlina»: zelena trava (odmara oči, djeluje umirujuće), mekoće tla (ko ćilim, ne žulja) obično dalje od puta (nudi dobar zaklon), kanala ili potoka koji kraj nje protiče (higijenski razlozi) i drugih, ima određenu prednost, omiljeno je mjesto sastanaka koji upravo zahtijevaju sve ove odlike. Ali danas je taj ambijent sve više negoli inspirativan za spomenute «sastanke» jer «kiša pada po livadi». A uz to se još nazna «čija je livada»? Ako je vlasništvo nekog «zagrebanog» gazde onda se dobro mora paziti da se ne «utaba», da se izbjegne sukob s «goropadnim gazdom». No veoma brzo je jasno:»Livada je djevojačka». E, to je već bolje. Lakše je izaći na kraj s djevojkom nego s «nakim» gazdom. Ali «čija je djevojka»? Kad bi momak to znao bilo bi mu lakše izračunati svoje «šanse», al ona je očito nepoznata, pa se mora upustiti u avanturu s nepoznatim ishodom. No to njemu ne pričinjava nikakav problem. Ovdje njegovo iskustvo itekako dobro dođe. Nije važno čija je, pitat ću je pa će mo vidjeti. Međutim on ne pita djevojku za «podatke iz osobne iskaznice», nego prolazeći kroz rosnu travu naređuje:»Stan djevojko, dušo moja, moraš moja biti!» Ne nudi nikakvu alternativu, ne nudi nikakav razlog zbog čega bi ta djevojka, koje je ipak vlasnica te livade, trebala slijediti njegovu zapovijed. I kad bi sada mogli doživjeti erotiku u jednom doista neobičnom ambijentu, na livadi mokroj od kiše, po kiši, kad bi već mogli početi uočavati obrise djevojačkih grudi pod mokrim oplećcem, kad smo već spremni gledati strasnu ljubav u blatu, kose s koje se cijedi kiša, jauke koji se isprepliću s tonovima krupnih kišnih kapi, gledati kako curi sa svih strana, klizanje po blatu ali i po određenim sekretima, ova nam gazdarica mokre livade bezobrazno krade užitak:»Nit ću stati i stajati, nit ću tvoja biti» i ostavlja nas na kiši, na cjedilu!

Vjerujem da je ona svojim šturim držanjem razočarala ne samo nas nego i ovoga momka. Iako je nije poznavao vjerojatno je zbog činjenica da su na toj iako mokroj livadi, unatoč kiše koja pada sami, da onda nije vrag da neće biti ništa. I kao da gledam ovoga diktatorski nastrojenoga momka kako raširenih nogu, s rukama na kukovima, otvorenih usta u koja mu s kape polako padaju teške kapi hladne kiše, sav zabezaknut gleda i ne može doći k sebi, jer ovako nešto vjerojatno još nije doživio. Da njemu neka cura kaže ne! Da se njemu neka diva ne pokorava! Svašta! Moguće je da on i dalje stoji na toj livadi otvorenih usta i da još nije došao k sebi.

--- pocetak ---


- 02:16 -

Ukupno Komentara (5)

Po sokacki divani ------------U Miraz spremi

03.11.2005., četvrtak

Komentari

NEMOJ, SINE, SRUŠIT STAN


Image Hosted by ImageShack.us

Ante Knežević
NEMOJ SINE, SRUŠIT' STAN

Nemoj sine srušit' stan,
ne otvaraj srcu ranu,
imam samo život jedan,
ispisan je baš na stanu.

Stan je sine, svatove tračio,
stan je kuću u selu kućio,
stan je bio 'ranitelj Šokaca
stan je bio kovnica novaca.

Kada umrem, sin moj,
sruši, prodaj sve na stanu,
koljebicu samo nemoj,
uspomene nek' ostanu.

Stan je sine, svatove tračio,
stan je kuću u selu kućio,
tan je bio 'ranitelj Šokaca
stan je bio kovnica novaca.

U koljebskom toplom gnijezdu,
prvo mliko ti si sis'o,
iz njeg gledam zadnju zvizdu,
tako nam je Bog propis'o.

Stan je sine, svatove tračio,
stan je kuću u selu kućio,
stan je bio 'ranitelj Šokaca
stan je bio kovnica novaca
.


Od kako sam noćas, prevrćući po časopisu za književnost, umjetnost, kulturu i povijest «Hrašće» tražeći neke druge teme i tekstove, otkrio pjesmu Ante Kneževića, s kojim me je upoznao moj prijatelj Mata Blažićev, «Nemoj sine, srušit' stan», nikako mi ona ne ide iz glave, neda mi mira.
Ova me se pjesma doima kao svojevrsna duhovna oporuka oca, koji je očito ili cijeli svoj život proživio na stanu, ili se taj stan do te mjere «usadio» u njegov život i snažno ga determinirao. On, očito već u godinama, nije siguran u svog «modernog» sina kojemu vjerojatno taj stan ne predstavlja ništa ili čak nekakovo opterećenje. Očito nije to sin kao Ilija Andrin, koji u svojoj crtici «Sa stana» kaže:»Kad bih se s dadom vozio doma, u kolima, i prolazio pored koljeba, svaki je stan drugačije mirisao, svaka je šikara imala svoj dah i svoju poruku. I sve sporedne linije su bile obrasle drugačijom travom i svaka je imala svoj vagaš, a ja bih tad uspoređivao tragove kolskih kotača, uspoređivao ih s drugim te se u sebi veselio što bih uvijek mogao prepoznati trag naših «rafova» i tragove potkova naših kobila.
Sanjao sam kad ću narasti da i ja kočijašim i kobile «ćeram» kud ja hoću i kud je ravnije. Sanjao sam kad ću i ja smatat cigaru i držati uzde među koljenima, a onda zaklopiti tozu, netegnuti kajase da kobile dignu glave i krenu kasom.
Sanjajući rastao sam, narastao, vraćao se, došao i nažalost, kasno se vratio. Mnogi su porušeni, oronuli i obrasli trnjem, mnogi su prazni, ali neki žive, neki oživljavaju i kada ih takve vidim, u meni raste sreća, vraćaju se sjećanja u koja bih želio vratiti i svoje kćeri i sina, a brižnu majku i oca u mladost i sve rođene i pokojne koji su me koje čemu korisnome naučili, upućivali u život stanarski


Zato ovaj dado naprosto preklinje sina «Nemoj sine, srušit stan, ne otvaraj srcu ranu»! Ta ne ruši bar dok sam živ ono što mi je život značilo, ono što je bilo moj život, «ispisan baš na stanu».

Ova je pjesma ne samo duhovna oporuka oca sinu, nego me se doima kao duhovna oporuka stare generacije Šokaca novoj, jer očito vide u opasnosti propast onoga što im je život značilo, što ih je činilo onim što jesu.

«Narod bez prošlosti je narod bez budućnosti!» Nije to moja mudrost, a zar nije istinita? Josip Lovretić (30.06.1865 – 27.10.1948.), svećenik, povjesničar, etnograf Šokac rođen u Otoku, kojega se smatra začetnikom hrvatske etnografije, jednom je rekao:»Sve što je u narodu iz naroda je. Smije se pobilježiti i ostaviti narodu na spomen”. Ja bih čak rekao: mora se ne samo pobilježiti nego sačuvati i ostaviti mladim naraštajima na spomen. Ne odnosi se to samo na jezik, književnost, opis pojedinih običaja, slike, pjesme, nego i na ahritekturu, onu jedinstvenu slavonsku, šokačku. Gdje se možemo diviti takovim lijepim štagljevima kao u Šokadiji, gdje tako lijepim kućama, dvorišnim zgradama, vanjskim pećima i ambarima kao u Šokadiji? A sve je to »u narodu i za narod».I sâm sam nažalost bio tužnim svjedokom rušenja ovakvih prastarih svjedoka kulture življenja šokačkog kraja. Morali su praviti mjesto modernim stajama, garažama, kupaonicama, kućama na kat!

Što se to dogodilo sa slavonskim selom?
Povijest je Slavonije moguće najkraće, dakako površno, odrediti kao povijest slavonskog sela i seljaštva. Premda i gradovi Slavonije imaju svoju dugu povijest, selo je ipak davalo pečat životu ovoga podneblja za većinsku populaciju. Veza grada i sela imala je svoj život, ali više službeni, rekao bih proceduralni (npr. odlasci mladića u vojsku, odlasci na sudove, u "velike" kupovine, slanje djece u više škole i sl.). Gradjanski stalež i seoski puk, medjutim, uvijek su ostajali na vidnoj distanci.
Dok se za grad na prijelazu stoljeća nikako nije mogla upotrijebiti sintagma gradska zajednica, selu je, pak, ona u cijelosti pripadala. Selo je uistinu živjelo život zajednice. Kao takvo, ono je u sebi oslikavalo elemente seljačkog društva.

Običaji su takodjer činili selo svojevrsnom zajednicom: tu su običaji kod jela i posla, kod zajedničkih poslova (moba), običaji prela i posila, pravni običaji kod dijeljenja u zadruzi, običaji u druženju. Osim ovih su i godišnji običaji koji se mogu podijeliti na domaće i javne. Svi ti običaji (Badnjak, Božić - prvi dan, drugi dan, treći dan, Stara godina, Sveta tri kralja, Poklade, Cvjetnica, ...) pokazuju uniformnost života svakog mladića i djevojke, starih i mladih, svakog domaćinstva, pa time i cijelog sela. Oni su propisivali ponašanje svim žiteljima sela.

Selo, kao zasebni kolektivitet s njemu svojstvenom kulturom, izučavali su brojni povjesničari, etnolozi i sociolozi. Njegovu je kulturu najsadržajnije sažimala riječ seljak. Seljak otjelovljuje način života, kako proizvodnjom sredstava potrebitih za život, tako i odnosom prema uživanju tih dobara. U proizvodnji i u trošenju seljak je uvijek bio okrenut zajednici. Odnjegovane vrijednosti seljačke kulture potvrđuju ljubav za zemlju, brigu za porodicu i okrenutost kolektivitetu kojemu se pripadalo. Uslijed prodora robnonovčane privrede i industrijalizacije dolazi do zaživljavanja individualizama, koji razara zadruge, a na površinu isplivava stalež neimućnika. Zadrugari su ponosni kad svi žive u slozi i ljubavi. Tu svoju slogu iskazuju riječima:”Pogleđi u moju štalu, a pogleđi u tvoju, pa ćeš viđeti ko je gazda”.Ili “Pogleđi u moj čopor, a pribroji svoj, pa ćeš znat, šta ko vridi”.

Nove vrijednosti, koje ulaze u život sela, razbijaju autohtonost i zatvorenost seljačkog životnog ciklusa, te se selo sve više udaljava od seljaka. Seljak je postao pojam kojim se odredjuje mjesto življenja, a ne i način. Sve se rjedje ovim pojmom misli na kulturu, na cjelinu životnog ciklusa pojedinca i kolektiviteta. Sliku je te cjeline danas moguće oživjeti jedino kroz ostavštinu, kroz ono što nazivamo kulturnom baštinom, koja nam pouzdano predočava sve segmente životne cjeline kolektiviteta i pojedinca, sela i seljaka.
Slavonsko selo obilježavala je zajednica i zajedništvo kroz život zadruga, instituciju susjedstva, vjerski život, običaje i drugo. Danas se ta obilježja sve više smještaju u sferu pamćenja, sve ih se manje živi.
Promjene izazvane modernizacijom tijekom stoljeća učinile su slavonsko selo prepoznatljivim jedino grografski. Kultura življenja sve je sličnija onoj u gradu. Seoski pogled na život i svijet više je oblikovan informatizacijom društva i procesima globalizacije negoli običajima i tradicijom predaka.


Poslije ovoga malog sociološkog ekskursa, koji mi se činio važnim za razumijevanje onoga što se i zbog čega dogodilo s i u slavonskom selu, vratimo se našem dadi, njegovoj oporuci i njegovom sinu.

Otac očito zna koliko taj stari stan vrijedi njegovom sinu. Znao on da će ga ovaj “baštinik” srušiti, ili još gore prodati prije očeve smrti. A vjerojatno zna nažalost i to, da toga sina takav otac koji mu nije ostavio “bogzna šta”, njegovi osjećaji, njegov “promašeni i zaostali” život na blatnom stanu i sa stanom jednostavno ne zanima. Zato otac pokušava pojačati argumente: “Stan je, sine, svatove tračio, stan je kuću u selu kućio, stanj je bio ranitelj Šokaca, stan je bio kovnica novaca.” I očito u velikoj nuždi dada, koji je čitavog svog života uvijek nekome morao popuštati, popušta i pred svojim sinom samo da ga udobrovolji:”Kada umrem, sine moj, sruši, prodaj sve na stanu, koljebicu samo nemoj, upomene nek ostanu.” Tko zna da li će ova velika molba, ma ja je doživljavam kao krik očajnika, udobrovoljiti ovoga “modernog Šokca” koji je možda već novac od prodanog stana uložio u nekakav statusni simbol, “bijesni auto”. Teško nama ako nam statusni simboli moraju biti automobili, kojekakvi izumi modernog doba! Teško nama ako nam je do takvih simbola stalo!Takav simbol danas jeste – a već ga sutra nema. I što onda? A mi bar imamo toliko slavnih simbola koje nemoramo kupovati skupim novcima, za njim nemoramo kuće stavljati pod hipoteku – imamo svoju stoljetnu zlatnu, slavnu, dičnu, junačku prošlost. Imamo svoje na čitavome svijetu najbogatije narodne nošnje, najljepšu pjesmu, autohtono, jedinstveno glazbalo na svijetu – tamburu, imamo jezik naš. Još prije više od stotinu godina Šokci su imali pravopis šokačkog jezika! Koji se još narod na svijetu može pohvaliti takvom kulturnom tradicijom? Stidimo se i tog stana, i te nošnje, i te pjesme jer nam je očito nečiji turbo folk s istoka ili juga ljepši, stidimo se jezika našega, stidimo se uopće reći da smo seljaci, jer upravo ti tako moderni i utjecajni možda i “Šokci” su tu riječ koja je bila sinonimom poštenja, radinosti, čestitosti, pjesme i veselja proglasili psovkom, riječju kojom se vrijeđa.

Otac vadi i posljednji adut iz rukava:”U koljebskom toplom gnijezudu, prvo mliko ti si siso, iz njeg gledam zadnju zvizdu, tako nam je Bog propiso.” Žao mi je ovoga oca. Sve što je u životu radio bilo je najmanje za njega. Svi su bili “preči” pa i taj nazahvalni sin, kojeg je možda stid reći da je rođen na stanu, da je u koljebi odhranjen. Za ovakve moderne sinove je i argument:”tako nam je Bog propiso” preslab. Koliko im je Bog uopće važan? Kakvu ulogu u njihovom modernom, materijaliziranom, lopovskom vremenu, u kojem stare vrline više ništa ne vrijede jer su neisplative, igra Bog? I s njim se nemogu napraviti novci. A uz to on ne popovijeda materijalno bogatstvo. On je po svome Sinu rekao: ”Blago siromasima, jer njihovo je kraljevstvo nebesko!” Isus je rekao:”Tko među vama želi biti najveći, neka bude sluga!” Ovi su doduše sluge svemu onome što posjeduju, a misle da su gazde! Osim toga Isus i njegova vjera zahtijevaju pomoć bližnjemu, idealno prijateljstvo, odricanje. Ali životna “filozifija” ovakih je:”Jedi, pij i uživaj!” Ali ne u društvu, ne u zajednici, ne u komšiluku. Ja sam, meni, moje, samo moje, što više meni! Nikad dosta.

Tako će evo završiti život jednoga poštenoga, radinoga, štedljivoga Šokca. Možda će prije vremena umrijeti od jada i tuge vidjeviši da mu je srušena i posljednja uspomena, isčupama i zadnja “žila” koja ge je još hranila. I možda “zadnju zvizdu” iz svoga stana, iz koljebe neće vidjeti. Možda će umrijeti negdje “ostavljen” u nekakvom staračkom domu od tuge i jada. A tako malo je želio, tako malo tražio!

--- pocetak ---


- 18:43 -

Ukupno Komentara (1)

Po sokacki divani ------------U Miraz spremi

02.11.2005., srijeda

Komentari

ŠOKAČKE PODUKE

O uglazbljenjoj pjesmi
ŠOKAČKE PODUKE
Ilije Andrinog


„Učio me dado i moj dida
Da se kapa praz svakog ne skida.
Čuvaj, dite, poštenje šokačko
Ljubi ono sve što je hrvatsko.“


Neznam koliko sam već puta ponovio ovu pjemsu. Ona mi se i radi glazbe ali možda više radi teksta, uvukla pod kožu i jednostavno me sili da o njoj kažem ono što mislim.

Pred očima mi je slika šokačke zime. Visoki je snijeg prekrio ravnicu, obukao je u bijelo ruho kao udavaču, sve odaje nekakav posebni, svečarski ugođaj. Šokci, paori, nakon naporne jeseni odmaraju svoje tijelo al ne i dušu. Vrijeme je to dugih divana, čijala perja, svinjokolja, ali i svatova. Pa čak i one prigode namijenjene čisto tijelu, Šokci korsite i za dušu. Na čijalu se doduše radi određeni posao, ali je on, reklo bi se, u pozadini. U prvome redu je to zgoda za komunikaciju, pa kao takva ima itekakvu vrijednost. Dobro, da se ta komunikacija proširi i na ogovaranje nije nikakvo čudo, kad su „uposlenici“ uglavnom žene. Muškarci, momci ne čijaju perje, nego od ostataka prave peruške za mazanje kolača, nakite (vrčice) za kapu. Njihova je nazočnost svima znana. Ili im je đevojka na čilu, kako se to kod nas zove čijalo, pa koriste prigodu da se sastanu, ali još važniju, da po završetku budu zajedno ali nasamo. Naravno da to ništa ne izmiče budnim očima baba i starijih snaša,onoj „Mari i Klari“ iz Ilijine pjesme „Kraj ambara“ koje će to već ujutro proglasiti „komšilukom“ a možda i „čitavim atarom“.

Stariji muškarci, očevi i djedovi ne idu na ovake poslove. Ta tko bi čitavu dugu večer izdržao slušati žene? Zato oni, po onoj pametniji popušta, radije ostaju kod kuće i uz toplu peć divane (razgovaraju) međusobom, ili pak sa svojim sinovima. Zima je godišnje doba kada oni imaju vremena. Njihov dnevni posao je ograničan na hranjenje marve (stoke), sušenje mesa, čišćenje snijega, cijepanje drva. Sada, sjedeći uz toplu peć, se mogu posvetiti i razgovorima s djecom u kojima ih uče i podučavaju.

Stari je šokački običaj da se kapa, iz poštovanja, skida (nažalost skidala) pred crkvom, pred nekom uvaženom osobom sela ali i pred kumovom kućom i pred svakom starijom osobom. Međutim ova sintagma ima i još jedno značenje. „Ne skidati kapu praz svakoga“ znači nikoga ne moliti. Klinčiti se? Možda, ali ne mora uvijek to biti razlog. Ja sam svoj gazda, ne ovisim od nikoga i zašto da „prid svakim skidam kapu“, zašto da se „njekom klanjam“. Dakle čak se više radi o ponosu nego o inatu. A u umjerenom ponos sigurno nije ničega lošega.

Kad iza ove poduke nebi slijedilo „Čuvaj, dite, poštenje šokačko“ onda bi čak mogli reći, da je Šokac odgojen na inat. Ja tvrdim da je inat sastavni dio Šokca, da bez inata nema „pravog“ Šokca. U mojem sam „Mati“ rekao:“[I] Ma jebem ti ja Šokca koji ne zna pravit inat. Ta di bi bila Slavonija bez inata? Dok je Šokac nosio bile čorape drugi su odali bosi, dok je on bio obistan, krisko prid tamburašima, drugi su samo sanjali o kruvu, dok je on rasipo imanja, davo novce za ljubavi kojekaki Tena, drugi još ni ni bilo!“

Inat ne mora uvijek biti negativna osobina čovjeka. Iz inata se može recimo „njekom pokazati da i ja mogu“. Dakle inat može biti motivacija za postizanje određenih materijalnih napredaka. „Štaj on bolji no ja“, „Kad more on, mogu i ja“, „Pokazaću ja njemu da i ja mogu“, sve su to eto povodi toj motivaciji. Dakle inat je najprije osobina koja se mafinestira u materijalnom smislu. Inat, kao motivacija duhovnog nepretka loš je savjetnik, zapravo nikakav. Meni bar nije poznat ni jedan primjer, da je netko iz inata postao boljim. Kod Šokaca postoji i inat u međuljudskom pa čak i emotivnom odnosu. Nije rijedak slučaj da se „đevojka“ iz inata jednom, udala za drugoga momka. No taj inat nije bezrazložan. Njen je prvi momak morao „prolit sirće“, dakle morao ju je povrijediti prevarom s nekom drugom, nekakim „skokom ustranu“ s nekom „komšenicom“ ili pak odugovlačeći sa ženidbom. Vjerujem da Šokac nikada nije izgubio djevojku jer bi joj rekao da ju ne voli. Makar šta! Šokac sve njih „voli“, pa makar ih bilo deset. One će same, već prema stupnju zaljubljenosti, polako shvaćati da se u njega ipak nemogu pouzdati i tražiti drugoga.

Što sve spada u „poštenje šokačko“? Prije nego odgovorimo na ovo pitanje morali bismo malo analizirati riječ „poštenje“ u šokačkom smislu. Kao pošten čovjek slovi onaj koji nikoga nije prevario (pa niti đevojku dok je još bio momak – bar što se zna), koji živi od truda svojih ruku, čovjek u kojega se može pouzdati, dakle čovjek od riječi. To je eto ono što nam kod riječi „poštenje“ u šokačkom kontekstu pada na um.

Mogli bismo, dakle, reći, da je Šokcu ipak važnija prva poduka:INAT,a tek onda POŠTENJE. Nisu ovaj ni dada ni dida svojem unuku tek tako „dilili“ poduke napamet. Znaju oni što su njima prenijeli njihovi stari. To je dakle isti odgoj, koji se prenosi već stoljećima od generacije na generaciju. A prošlost je potvrdila da je to bilo ispravno, jer prošlost šokačka je duga, a bila je i slavna. Ta ime nam se spominje već 1702. godine!

„Ljubi ono sve što je hrvatsko“. Ta ne misle ovi iskusni šokački „pedagozi“ na neko nekritično, južnjačko, ruralno, tomsonovsko hrvatstvo. Šokačko je hrvatstvo racionalno. Možda su nam zbog toga neki „veliki Hrvati“ i spočitavali da nismo dovoljno samosvjesni, jer nam je često puta na prvom mjestu bilo naše šokačko, a tek onda hrvatsko podrijetlo. Ima itekako pravo Martin Vuković kad kaže:“Ta, tko bi nama koji se dičimo tim imenom, riči našom slavonskom, ruvom i običajima, koji osluškujemo zvono pastirsko, koji mirišemo Peićevu crnicu, koji udišemo Kozarčeve šume, koji se sladimo iz papučkih i krndijskih vinograda, koji ne brišemo sjećanja na naše bake i blagoslov žita, koji stalno gledamo sliku majke iza tkalačkog stana, koji i danas čekamo dadina kola i konje, koji ju slavimo i kojoj se dičimo - zar svi mi nismo Šokci i Šokice koji su Šokadiju obranili od svih nasrtljivaca na njezino hrvatstvo.“

Nikada Šokci nisu iznevjerli svoje hrvatstvo. Živimo u vremenu kad upravo nama, Šokcima, kapu kroje baš ti „veliki Hrvati“ koji svoje hrvatstvo znaju itekako unovčiti. To Šokac nikada nije radio, jer on je pošten prema svakome pa i prema svojoj domovini! Naše je geslo uvijek bilo: tuđe neću – svoje nedam! A zar i to ne spada u to naše poštenje? Mi se nikada nismo zanosili nikakvim idologijama, pa dolazile one s lijeva il zdesna. Nikada nas nisu povijali idološki vjetrovi, nikada naše „ćurakle, štrikano špencle il reklju“ nismo okretali naopako, što nas je sigurno puno puta stajalo čak i života. Dakle Šokac je kongruentan. I to također spada u njegovo „šokačko poštenje“.

"Voli zemlju na kojoj si nico
A sa praga da se nisi mico.
I duboko ti pusti korinje
Da sačuvaš to šokačko ime."


Nitko nezna toliko voljeti zemlju kao Šokci. Zemlja ga je od pamtivijeka hranila. Između Šokca i zemlje nastala je jedna, za neupućene, čudna simbioza. Usudim se reći: ljubav.

Kako se s koljena na koljeno prenosilo „šokačko poštenje“, tako se prenosila i ljubav prema zemlji. Ovdje se misli na zemlju crnu, oranicu, koja stoljećima hrani Šokca. A on nikada nije bio gladan. S puno ljubavi obrađivao je svoju zemlju, milovao je, udvarao joj i u nju vjerovao. Dok su drugi morali ići bijelim svijetom trbuhom za kruhom, Šokac je bio sit pa često puta i objesan. Ali to mu nitko nije poklonio doli njegova „zemlja, na kojoj je nico“. Nama Šokcima predbacuju da smo statičari, neodlučni, da se samo držimo te zemlje od koje, baš u novo vrijeme, i nema nekakve koristi. Šokac nikada nije bio u neprilici da mora eksperimantirati. On je znao: pa ako godina baš i ne urodi neću biti gladan. Međutim ta zemlja nije samo bila njegova hraniteljica. On ju je doživljavao, a poneki i danas, iako se njih već pomalo smatra čudnim, i kao majkom. Jer kako majka hrani svoju djecu, tako crna zemlja već stoljećima hrani svoje Šokce. Dakle voli, dite, tu svoju zemlju, jer ona će te rijetko iznevjeriti. U nju je već stoljećima pouzdanje, ona je polog sigurnosti.
Ljubav Šokca prema zemlji nikada ne prestaje. Pa ako je on više i ne obrađuje, ako ode iz Šokadije u grad, on joj ostaje privržen. Nabolje nam to kaže A.G. Matoš u svojoj „Običnoj šetnji – 1913: „Nije mi bilo suđeno da idem za ovcama, da hvatam ribu u ritovima, da sviram gajde u kolu na mjesečini, da se tučem i opijam po vašarima, da ašikujem s djevojkama po bostanima i salašima, da padam od umornosti kod žetve u rađam djecu kao svoj gazda. Moje građanstvo ostade tek na površini, na odijelu, pa shvaćam jasnije no ikada da sam ostao u duši Šokac i paor ...“

Do sada je ton „odgojnih mjera“ bio po prilici moderatan. Međutim sad od savjeta prelazi u zapovijed:“A sa praga da se nisi mico“! Znaju i dada i dida da su tu, na tom pragu, rođene i odresle generacije njegovih potomaka. A znaju oni i to, da bi „micanje s praga“ značilo propast. Okrenuti pragu leđa ravno je izdaji. Nije ovo blaga molba, čak vapaj Kneževićevog dade koji moli sina „Nemoj, sine, srušit stan“. Zbog toga se ovaj „savjet“ i doima kao stroga zapovijed, kako bi se naglasilo njena važnost. Međutim nije dovoljno samo ostati na pragu, nego treba:“duboko pusit korinje“. Dobro ukorjenjeno stablo i jaki vjetar teško ruši. Biti ukorijenjen znači ne samo deklarativno prihvatiti „sve što je šokačko“, nego se to sve u Šokcu mora inkorporirati. On mora biti uvjereni Šokac a ne samo od zgode do zgode kao obuče „ćurakle“ da drugi vide. On mora voliti tu svoju Šokadiju, sve što je njeno mora biti i njegovo, jer inače neće biti u stanju „sačuvati šokačko ime“ prenoseći ga na svoje potomke.

"Učila me i mama i baka
Nikud, dite iz svojeg budžaka.
Čuvaj svoje izvezeno ruvo
Jer njega je i prađed sačuvo."


U istom smjeru ide i mamin i bakin nauk. Možda zbog one simbioze Šokca s njegovom crnom zemljom, zbog te ljubavi prema zemlji, ali i prema „svem što je šokačko“, Šokac se najbolje osjeća u „svojem budžaku“. A ako i ode onda cijeli svoj život pati od nostalgije, jer „nige ni lipo ko doma“. On će doduše prihvatiti prednosti grada i „gospockog“ života, al će patiti zbog manjka „šokačke nadgradnje“. Zato će pokušati zadovoljiti, ta ja bih rekao malo zaliječiti svoje „rane“ izazvane izbivanje iz Šokadije i recimo u Zagrebu tražiti utjehu i tu nadgradnju u udruzi „Šokadija“. Već spomenuti Martin Vuković, Šokac, Babogradac, kaže u predogovru monografije udruge „Šokadija „ Zagreb i ovo:“I zar treba išta više tražiti za sliku osjećaja, neki bi se usudili reći, naravi naših. Od rođenja na slavonskoj crnici, do posljednjeg daha, ma gdje Šokac bio. Mnogi, u Zagrebu. Upravo njima: u gospodskim odilima, s riči svojom šokačkom -ikavicom otegnitom, njima koji se nikada i nigdje nisu postidili svojega i svojih, njima kojima je na Zrinjevcu mirisala Slavonija a na Trgu svirala tambura, njima koji su pokazivanjem naštirkanih rubina i zlatom izvezenih marama Esplanade hotel pretvorili u svoj cintor i nedjeljnu prijepodnevnu svetkovinu...“

Ničija narodna nošnja nije tako bogata kao šokačka. Zlatnom niti izvezene „kukme“ i „šamije“, „krpe“, „rubine“ i „zapregovi“ ženski, „prsa“ na rubinama muškaraca, na „gaćama i rubini“, a za kapom broš od tri dukata! Ali šokačko „ruvo“ je mnogo više od narodne nošnje. Zima je oduvijek bila vrijeme kad se tkalo i prelo,vezlo, šlingalo i „sastavljalo“. Djevojački se miraz, dakle ono što će ona udajom odnijeti u svoj novi dom, počeo „namicati“ već od njenog rođenja. Tkali su se „otarci“ i „otarčići“, „stojnici“ i „ponjave“, torbe i vreće, „gube“ i „asure“, ponjavci i tepisi. Šlingali se jastuci i jastučići, „šliferi“ i „miljeta“. Bezbrojne su „trube tkanja“ doživjele svoju matamorfozu u „kućaru“, na „siniji“ i „trpezi“, u krevetu, na „federsicu“ i konjima, u „šifunjerima“ i „ladičarima“. Kod nas je bio običaj da mlada seli uoči svatova. Ovaj selidbeni „transport“ mora proći kroz cijelo selo da svi vide „kaki je miraz mlada odnila“. I sve se to neprocjenjivo blago čuvalo od „prađeda“ do praunuka. Rabilo se samo u posebnim zgodama, tako da je bilo od koristi generacijama.

"Ne miči se iz ove ravnice
Na njoj rastu Šokci i Šokice."


Mama i baka i sa svoje strane, na svoj suptilniji, ženski način potvrđuju savjete dade i dide. I što žele reći:Ta, budi svoj na svome i svoj među svojima! Nigdje ti neće biti bolje, nigdje nećeš biti gazda. Ali isto tako: nedaj da se raseli Šokadija, da izumre, da nas nestane, da je infiltriraju „došlje“ koji je ne vole nego samo izrabljuju. U mojem sam „Mati“ rekao i ovo:“Al osim mene! Neće oni prćkat po mojoj zemlji! Samo ja to smijem, jer meni ona neće zamjerit, ona je moja!“

"Daj i' Bože kao žitni vlati,
Neka ravnicu prikriju Hrvati."


Da se Slavonije prije, davno prije, ovako ali ustrajno molila Bogu, vjerjujem da bi glede napučenosti autohtonim pučanstvom stanje danas bilo daleko bolje. Nisu samo bolesti bile uzrokom visokok mortaliteta, nego i „bijela kuga“. U šokačkim obiteljima je bilo jedno, silom dvoje djece, jer „troje đece je živo rasulo“. Pa čak i onda kad je Šokac mogao posjedovati zemlje koliko je htio, nije baš ulagao u „veliku obitelj“, da se „grunt nemora dilit“. Ova je molitva došla prekasno.

No nemoramo se baš bojati da će tijekom vremena nestati Šokadije. Uvijek se rodi „njeko pravo dite“ kojega dada i dida, mama i baka od malena uče, evo baš ovako kao ovi u pjesmi. Zato upravo ovdje vrijedi ona:“Na mlađima svijet ostaje“.
Nemogu a da u ovome kontekstu ne spomenem jedno „tako dite“, nadu roda našeg dičnog šokačkog, Ivana Brkića iz Vrbanje, koji je kao učenik 8. razreda osnovne škole napisao:

"SLAVONIJO, DOK TI IME TRAJE..."
Pišem, da mi ne umre Slavonija. Pjevam, da probudim slavonske atare, ambare, đerme i stanove. Ne dam posila, češljopere, komušanja, ne dam kola i konje, ne dam moje kurjače. Ostavite lipu rič šokačku, bile misirske ponjave, gube i ponjavce. Čuvajte mi koršove, plejane zdile i tanjure, avane i stublike, naćve i okna, pustite dicu da se sakriju u čardak, da se kupaju u valovu, neće više marva tu vodu popit.

Čuvajte mi veškorpu, polosmaku, srp i kosu, spremite lampu petrolejku u kredenac i kanape, jastuke od perja, perine u starinske krevete...
Uželio sam se prove i kiselog mlika, rezanaca s makom i štrudle. Sio bi' u upregnita kola, zavitlo kandžijom, pa kroz selo, a onda prtenim putom do stana.

Ej, miline. S tornja zvono zvoni, prikrstim se i šapnem: "Bože, čuvaj mi Slavoniju!"

Amen!

A evo i moje pjesme, koja govori o ljubavi Šokca i njegove crne zemlje:

CRNA MAJKA

Ore te, zemljo, paor tvoj,
al ko da te miluje, nježno,
pila si ti i njegov znoj,
gazi po tebi, sinovski brižno.

Ta koliko put je reko ti:mati,
jer ti ga raniš od rođenja,
sve šta moš rasipno mu dati,
nige na svitu takog voljenja.

Nikad na tebe on bisan nije,
pa ni kad se potepe na tebe,
ta teško mu, slabo se smije,
i u žetvi on stalno jadan zebe.

Al zato kad ste vas dvoje sami,
sjedne, grubom te miluje rukom,
ko s pravom majkom on divani,
tuži se, reda muku za mukom.

Ti ga brižno primamiš da legne,
tvoja toplina mu ćera brige,
sve no teško u njem se slegne.
Ta take majke nema nige!

Tolike si sinove na noge digla,
'ranila vike kruvom bilim,
ni jedna te mati još ni stigla,
Šokac te pronio svitom cilim.

Šokca nebi bilo brez tebe.
Tvoja mu brazda belka bila.
Šokac i njegova mati crna,
Vječno stara a vječno mila.


--- pocetak ---


- 22:13 -

Ukupno Komentara (0)

Po sokacki divani ------------U Miraz spremi

PRID ŽETVU


Image Hosted by ImageShack.us

Ovaj mi je tekst poslao moj prijatelj Ilija Andrin.

PRID ŽETVU

Nedilja je poslije podne. Iza naše koljebe,sjedi moj dado,đed Ivša Pavin i đed Pera Katačin. Sva trojica su gleđela u pravcu žita koje se zlatilo na suncu dok je u vršikama vlati nješt pucketalo.
Đed Ivša,podbočit na svojeg vrču reče:»Stipo,zrelo je treba ga kosit.»
Đed Pera se podiže,zakorači u žito i otkide njekoliko vlati te opet sjede na svoj tronožac. Svakom pruži po jednu vlat i onda je počeše mervati dlanovima.
Pribacivali su smrvljenu vlat s dlana na dlan,a pljevu su otpuvljivali s ruku.
U dlanovima je ubrzo ostalo samo sjajno zrnje. Đed Pera je odvajo zrno pozrno i brojio. Nabrojio je četrdeset dva.
Otac je namjerno uzeo kraću vlat i nabrojio trideset i šest.
Đed Ivša ni brojio,već i je njekoliko zdrobio zubima,a onda gledajući i na dlanu procinjio:
«Tvrdo je i brašneno,a vlate su ga pune i sjajnije je no lane,nema se šta čekat.,»
U mojeg dade se ozari lice,a iz očiju mu proviri sjaj koji mu odade sreću i zadovoljstvo. Lanjske godine nam je žito potuko led,a dok je bilo u krstačju
nedilju dana je padala kiša. Puno ga je isklilo u snoplju i jedva smo imali za nas.
Bio je uvjeren da će nam dragi Bog ve godine bit puno milostiviji.


Moje razmišljanje o tekstu «Prid žetvu»

Da, dragi moj prijatelju, ovaj me je tekst «Prid žetvu» doista ganuo. Nekoliko sam ga puta pročitao, zatvorio oči, o njemu meditirao i gledao što se događa. Vidio sam tvog dadu i njegove prijatelje đeda Ivšu i đeda Peru. Zanimljiva je ova «sprega». Možda je bila slučajna, ali možda je tvoj dado tražio iskustvo za potvrdu svoje ocjene. Iz ovoga izvire i stanovita nesigurnost, jer «Lanjske godine nam je žito potuko led, a dok je bilo u krstačju nedilju dana je padala kiša», čak bih rekao bojazan, a u pitanju je egzistencijalni strah. Što ako se isto dogodi ove godine? Nije u pitanju samo uzaludni trud: oranje, pa zubljenje, pa đubrenje, pa sijanje, pa zebnja hoće li biti dovoljno vlage, hoće li kad isklije pasti snijeg i pokriti žito da ne smrzne i... Bez obzira na materijalnu bazu domaćinstva žito je uvijek bilo jamstvo da neće biti gladi. Ako si ti ovo doživio kao dječak, onda su to bile teške godine. Tada žito nije rodilo ko sad, nije bilo «talijanke», svaki meter žita je bio važan, svaka vreća je bio jamačni kruh svakdanji da prehrani čeljad.
Vjerujem da se ovdje očituje još nešto, što iz ovoga teksta dolazi na kraju, a što je ipak najvažnije, a to je jedna druga sprega: sprega Šokca, paora i Boga! Tvoj je dado «bio uvjeren da će nam dragi Bog ve godine bit puno milostiviji.» Evo dok pišem ove retke osjećam nekakvo čudno kucanje srca. «Sjeo» mi je ovaj tekst, uvuko mi se pod kožu. I sada razmišljam i kao sin toga roda našega, tvoga dadu doživljavam kao moga rađenoga oca, ali i kao vjernik. I možda je neobično da bih čak mogao i zaplakati, zaplakati ali ne od žalosti, jer kraj teksta je lip! «U mojeg dade se ozari lice,a iz očiju mu proviri sjaj koji mu odade sreću i zadovoljstvo»! Ma taj je sjaj upravo ono što mi u ovom trenutnku zaokuplja srce i dušu. Taj je sjaj odsjaj njegove žive vjere, njegovog nepokolebivog pouzdanja u Boga. Ne slovimo mi Šokci kao «veliki vjernici», ali Boga nismo nikada ostavili. Ja sam u mom «Mati» napisao i ovo:»Mi jesmo čeljad vilenja, al smo vridni, pošteni. Neće nas niko zavest. Nije nas zavodila nikaka zvizda. Ni crvena ni žuta. Crvenu i nako nismo gledali a žutu smo volili. Volili smo tu žutu zvizdu, volili sebe, volili pod njom ko bogata trpeza prostrtu našu Slavoniju. Ali nismo se mi ni njoj klanjali. Ma kom se mi Šokci klanjamo? Samo Bogu i tebi zemljo crna, teška, blatna, ravna, ma draga, ma mila, ma slatka.Ti si nam sve!” Mi se dakle niti onda, kad nije nimalo bilo oportuno a još manje unosno vjerovati u Boga i svoju vjeru, pa makar jedanput godišnje “demonstrirali” odlaskom u crkvu, nismo odrekli Boga; radije smo birali stranu “gubitnika” ali s čvrstim uvjerenjem da će mo nekada pobjediti, da je Bog na našoj strani. Naše su đedove, čiče i dade tjerali u zatvor, na prinudni rad, na “Jelas polje”. Sve su oni to stoički podnijeli. Unatoč svih izazova Boga se nisu odrekli.
U «Selu u pohode» sam o toj vridnoj ruki seljačkoj napisao:“Dobra žuljava ruko seljačka. Vrednija si hvale od svih stvaralaca moderne civilizacije, jer si poštena, vrijedna i plemenita i dok držiš plug i motiku, kosu i srp, sjekiru i pilu, uzde i ulare. Ta u stanju si ispružiti se na pozdrav i sućut, pomilovati, otrti suzu, obijesno razbiti čašu, sitno prebirati po tamburi i vaditi dušu, opiti nikada zasitno srce, prekrižiti i sklopiti se na molitvu. Plemenita dušo seljačka, vrednija od svih duhova modernog čovječanstva. Plemenitost te uzvisuje, dobrota te diči, snaga te drži i vjera krijepi.”
Eto, dragi moj prijatelju, to je onaj “sjaj” koji je “provirio iz očiju tvoga dade”. To je još jedna potvrda onoga što je on od malih nogu znao, što su mu i njegov đed i baka i dada i mama usadili u poštenu široku šokačku dušu: vjeru u Boga! Sveti Pavao u drugoj poslanici Efežanima kaže: «Ali Bog, bogat milosrđem, zbog velike ljubavi kojom nas uzljubi, nas koji bijasmo mrtvi zbog prijestupa, oživi zajedno s Kristom - milošću ste spašeni! - te nas zajedno s njim uskrisi i posadi na nebesima u Kristu Isusu: da u dobrohotnosti prema nama u Kristu Isusu pokaže budućim vjekovima preobilno bogatstvo milosti svoje. Ta milošću ste spašeni po vjeri!» Znao je on: ako je Bog s nama – tko nam što može! Nije ovo nikakvo nagađanje, ovo je jamstvo Onoga koji nas toliko ljubi, da je svoga Sina jedinorođenoga poslao u smrt da nas spasi. Apostol Ivan u svojoj prvoj poslanici tvrdi:»U ovom je ljubav: ne da smo mi ljubili Boga, nego - on je ljubio nas i poslao Sina svoga kao pomirnicu za grijehe naše... I mi smo upoznali ljubav koju Bog ima prema nama i povjerovali joj. Bog je ljubav i tko ostaje u ljubavi, u Bogu ostaje, i Bog u njemu.« Doista od te “ljubavi nema veće, da netko život svoj daje za svoje prijatelje”. A Pavao u 2. poslanici Timoteju: «Jer nije nam Bog dao duha bojažljivosti, nego snage, ljubavi i razbora.»Taj nas je vjerni Bog pradjedova i otaca naših promovirao u svoje prijatelje. A prijatelja se ne ostavlja u nuždi, na cjedilu. Zato je tvoj dado «bio uvjeren da će nam dragi Bog ve godine bit puno milostiviji»! On nije sumnjao – on je bio uvjeren! I reagira «ozarenim licem,a iz očiju mu proviri sjaj koji mu odade sreću i zadovoljstvo»!

Tu čvrstu vjeru očituje «moj dado» u mom «Šokačkom očenašu» i za tvog dadu kad kaže:

«Oče moj ja znam ge si.
Tod si samnom, al i na nebesi.
Dok orem zemlju tvoju crnu
il odam bos po trnju.»

Prošle je godine tvoj dado «hodao po trnju» jer «je žito potuko led,a dok je bilo u krstačju nedilju dana je padala kiša» I njegovim se ambarom «prazim širila duva».» No unatoč svega on se

»prikrsti uvik kad ide leć,
ide i u crkvu kad može već.
I prid crkvom uvik kapu skida,
svake se godine jedanput ispovida».

Moj mi je prijatelj Mata na moj «Šokački očenaš» ovako odgovorio:» nakon toliko ljeta, a seljak nikad nisi bio, toliko poznaš dušu, trudove, patnje i grije (slabosti) naše (svoje). I danas se molimo istom Bogu i isti nas vrazi potrgaše. Nije li to seljačka kob?».

Hvala ti, prijatelju dragi, što sam bar na ovaj načim upoznao tvoga dadu, što sam se smio s njim suživiti, što sam ga smio bar na trenutak nositi u srcu i u njegovo ime, ali i u ime svih naših šokačkih dada zahvaliti Bogu vjernom.»Jer velika nam djela učini Svesilni, sveto je Ime njegovo. Od koljena do koljena dobrota je njegova...» (Magnificat).


--- pocetak ---



- 10:57 -

Ukupno Komentara (2)

Po sokacki divani ------------U Miraz spremi

EROTIKA U ŠOKAČKIM PJESMAMA objevljenim na CD-u "Stari glas" i "Konji bijelci" Udruge za promicanje i očuvanje šokačke baštine "Šokadija" Babina Greda

Image Hosted by ImageShack.us

SAD ĆE, ZORA ĆE
Sad će, zora će - sad će, svanit će. - Sad se moje rosno cviće - po krevetu primiče.
Sad će, zora će - sad će, svanit će - Sad se moja bila ruža - po krevetu pruža.
Sad će, zora će - sad će, svanit će. - Oj da mi je pružit tilo - uz to janje milo!

Ovu pjesmu sam naučio još kao mladić, ali nikada me se nije tako snažno dojmila kao sada. To je za mene najerotskija šokačka pjesma. To je probrana, fina erotika, čak joj je i melodija zavodljiva, i dobro je da se izvodi a capela, da tambure svojim raskošom ne narušavaju ovu “svetu” atmosferu. A “počimalji”, koji ju je očito isčupo iz dna srca, čak ponestaje daha. Čujem kako je izvlači iz duše, moglo bi se reći kako “reve od želje”.

Čitava je pjesma jedan jedinstveni duboki uzdah, čežnja par exellence. “Sad će, zora će - sad će, svanit će.Sad se moje rosno cviće - po krevetu primiče.” Očito da ove noći nitko ne spava: niti ovaj čeznutljivi muškarac, niti njegovo “rosno cviće”, koja se po krevetu prevrće, sâmo, koje zbog neispunjene želje jednostavno ne može zaspati, pa grli i ljubi jastuk, na kojem je neke druge noći ležala lijepa glava, mrka kosa najdražega. Slaba utjeha, jer krv vrije i nikakvi je jastuci ne mogu umiriti. To “rosno cviće”, simbol jedrosti, mladosti, mirisa, nježnosti, strasti noćas pati. Ne može zastapi, jer stalno joj je pred očima i na pameti on.
A on? Očito niti on ne može zaspati. On stalno misli na nju. Pate i jedno i drugo. Uzdisaji njegovi se dižu k nebu kao velika molba, lamentacija.

“Sad će, zora će - sad će, svanit će - Sad se moja bila ruža - po krevetu pruža.” Nije to ono zadovoljno “pružanje” poslije, kad joj se crna ispružena kosa lijepi na oznojeno lice, kad joj pokriva bijela ramena i tvrde naburale grudi, kad još mišići pomalo drhte, kad zatvorenih očiju sjedi u golom krilu dragoga i čvrsto mu na jedre grudi privlači mokru glavu, kad mu na vratu još uvijek osjeća jako kucanje srca i tiho grčenja mišićavih ruku. Nije čudo da ovaj muškarac samo što ne jaukne, glas mu je sve tiši, jedva do kraja otpjeva svoju, solo dionicu “sad će, zora će, sad će svanit će”! Kao da je u predinfarktnom stanju.

Kulminaciju patnje ipak najzornije dočarava posljednji stih:”Sad će, zora će - sad će, svanit će.Oj da mi je pružit tilo - uz to janje milo!” Pjevač ovaj “Oj da mi je pružit tilo uz to janje milo” pjeva s toliko osjećaja, imam dojam da pjeva kroz suze, da je uzdigao obje ruke visoko k nebu odakle očekuje pomoć: ostvarenje svoje žarke želje. Taj njegov “Oj” je u svari krik i kod slušatelja pobuduđuje želju da se sada nešto dogodi, da se prekine ta patnja, da konačno ode, pa makar i u zoru, svojoj dragoj, da dođe do hapy enda, da se ta dva užarena tijela konačno spoje i izgore u slatkoj vatri, da im se iz grla vine krik slasti a ne bola i čežnje, i da ovaj patnik, čeznutljivac konačno zadovoljan “pruži tilo uz to janje milo” i da oboje konačno usnu miran san.

No sve ipak ostaje na želji, čežnji, boli, kriku očaja. U tom i jeste ta posebnost ove divne pjesme. Tu ništa ne ruši ovaj erotski sklad. Nastavak bi je “degradirao” na možda neki bezosjećajni sex “na brzinu”, jer zora će, nema se vermena, svanit će, hajd, ispucaj se, odradi posao i posprema!

--- pocetak ---



- 00:40 -

Ukupno Komentara (1)

Po sokacki divani ------------U Miraz spremi

 

 

 


< studeni, 2005 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


 

O lipoj, ponosnoj, prkosnoj i bećarskoj Slavoniji i svemu što je ljudsko, ali i Božje

Evo još jednog novog šokačkog bloga:

RATAR I BEKRIJA


Posjetiti lijepi blog novoga blogera:
ŠOKAC GRANIČAR


Posjetiti novi šokački blog - nećete se pokajati, sigurno:
ZLATNI DUKAT







Ja sam samo neizgledna školjka u kojoj se krije biser: SLAVONIJA!

Otišao sam iz Slavonije, ali Slavonija nije iz mene!

„Nije mi bilo suđeno da idem za ovcama, da hvatam ribu u ritovima, da sviram gajde u kolu na mjesečini, da se tučem i opijam po vašarima, da ašikujem s djevojkama po bostanima i salašima, da padam od umornosti kod žetve i rađam djecu kao svoj gazda. Moje građanstvo ostade tek na površini, na odijelu, pa shvaćam jasnije no ikada da sam ostao u duši Šokac i paor…“

A.G.Matoš

Free Website Counter
Free Website Counter

Image Hosted by ImageShack.us


«Šokica je zapravo maneken slavonske prirode.Glava joj u zlatari, u žitnom klasju, ramena u hrastovu lišću, grudi u grozdovima vinove loze, u pasu joj potok, brzac, od pasa do pete livada je puna cvijeća.»
Matko Peić

Image Hosted by ImageShack.us


„Tek kad se rubina nabora niz dva lijepa ženska bedra, tek onda možeš spoznati što znači izraz da je rubina "skitita". Moraš vidjeti žive te grudi, bokove i leđa na koja će doći ornamenti zvani klas, paunovo perje i rastov list! Gledajući povorke u narodnoj nošnji, imaš osjećaj da su livade umarširale u grad, i da ne prolaze momak i djevojka, nego raspupao grm divlje ruže i mlada šljiva u cvatu. Narodna je nošnja ovog kraja kao što su i tijelo i duh čovjeka ...”
Matko Peić



PJESMA SLAVONIJI

Image Hosted by ImageShack.us


Ja sam se rodio u Slavoniji,
gdje zoru radjaju Bosut i Sava,
gdje zemlja miri ko jedra cura,
dok na ruci bećaru spava.

Slavonijo,mila mati moja,
ti imas oči,sjajne,zelene,
od vinograda i žitnih polja
i od tri vode,tije,studene.

Ja sam tvoj sin i ti to znaš,
u meni žive tvoje pustare,
šume i doli,njive orane,
i one pjesme,šokačke,stare.

Gdje god da krenem,gdje god da stignem,
jedna mi slika u duši sija,
zeleno polje,mirisno,rosno,
moj rodni kraj,Slavonija!


Vjekoslava Vukelić

Komentari da/ne?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Design Kenguur 2008