Povijest je učiteljica života, tako kažu. Ja osobno baš u to ne vjerujem. Ne samo zato što većina modernih managera povijest prijezirno zanemaruje, već zato što današnji umovi ispižđeni (kako se pravilno piše: ispižđeni ili ispiždženi?) idejama koje vode materijalnom blagostanju, doduše najčešće samo njihovom, nisu u stanju interpretirati niti najjednostavnije poruke na ispravan način. I dok je moguće debatirati o tome što je ispravno a što nije i kako je sve to zapravo relativno, siguran sam da svatko od nas osjeća što valja. |
Vip cafe na cvjetnom trgu je nekad odisao toplim bojama diskretno utkanim u zatamnjenu atmosferu ispunjenu cigaretnim dimom koji mi čak nije niti smetao jer je najčešće dolazio sa stolova koje su zauzimale mlade dame, studentice, uglavnom ispodprosječnih godina i natprosječne ljepote, radi čega bih im štošta bio u stanju oprostiti, a ponešto čak ni ne primjetiti. Danas sam ga prvi put posjetio nakon preuređenja koje je po meni, kao i čitav novi Vip korporativni «image», hladno i užasno pretenciozno, kao da očekuje od korisnika da iz te minimalističke ideje nekakvih nepostojećih fraktala i bijele podloge (tabula raze) izvuče neku duboku pouku; pa ako to korisnici i ne mogu, dozvoljeno im je furati se na taj «image» i odavati dojam da su skužili nešto čega zapravo nema. Bijela praznina Vip cafea koja je tokom sat vremena ostala dobrim dijelom neispunjena mi je ostala pred očima i dok sam teturao prema kući, pored HNK (Čajkovski, Trnoružica) i dalje niz Marulićev trg, pored Ministarstva kulture pa ispod željezničke pruge, kroz Martinovku koju sam prije par godina smatrao elitnim kvartom. Na toj praznoj bjelini se nekako posebno tužno ocrtavalo socijalističko sivilo kuća i dugačkih višekatnica s tek ponekom novogradnjom (opet bijelom) i neboderom kao veličanstvenim spomenikom korporativnoj kurčevitosti koja podrazumijeva laku zaradu gradnjom i iznajmljivanjem ureda u kojima će sjediti nove firme koje isto tako grade i iznajmljuju, i tako dalje, već je jasno kuda to ide. Jedan prijatelj mi je potvrdio da i on često razmišlja o tome kako nam je grad jadan; Preradovićeva je već na sto metara od Cvjetnog trga napuštena i pohabana, a Petrinjska je puna gomila krupnog otpada i nekakvih dućana s trećerazrednom robom. Niti Gajeva nije puno bolja. U posljednjih 20 godina zimske aktivnosti su se premjestile s kvartovskih sanjkališta u kvartovske birtije, a nakon toga u vlastite domove iz kojih malo tko i rijetko kad izlazi jer je hipnotiziran bogatim televizijskim programom i Internet sadržajima, zabavnim filmovima i kompjutorskim igrama. I nije to ništa čudno za nas koji smo i u odsudnim povijesnim momentima uvijek bili lijevo krilo neke velike vojske koje je dvostruko najebavalo: od neminovnih poraza koje čekaju sve veličine, a zatim i od gubitka tuđe ideje za koju smo šutke ginuli. I onda dođe petak i subota, i sva ova razmišljanja se utope u pijanu pjesmu i cviljenje kotača nekakvih starih poštarskih bicikla i kolica koje klošari guraju u vječnoj potrazi za plastičnim flašama koje se mogu zamijeniti za pola ili jednu kunu, ovisno o njihovom volumenu. Bilo to fer ili ne, ipak se ne može reći da svatko nije imao svoju šansu. |
Blog.hr je podsjetio na Beast online časopis koji prenosi listu 50 najomraženijih amerikanaca. Na 4. mjestu te liste se nalazi čitaoc, tj. amerikanac, tj. zapravo bilo tko od nas. Prevedimo, dakle, zabave radi: |
Teško mi je o ovoj temi pisati bez teških osjećaja iz više razloga: prvo, nekom neobjašnjivom slučajnošću čitava ljudska povijest, sve ono što se dešavalo od kamenog doba naovamo, sve one zagonetke stvaranja prvih organskih molekula i prateće evolucije, sva ljudska djelatnost, napor da se taj lomljiv život održi, svi ratovi vođeni iz zaluđenosti apstraktnim idejama, svi izumi svih nauka svijeta su rezultirali društvenim uređenjem koje obilježavaju sasvim trivijalne ekonomske kupi-prodaj igre, sveopća čovjekova fascinacija posjedovanjem i razvijanje kulta egocentričnosti. Čini mi se da je ovaj posljednji koncept otišao toliko daleko da u ovom trenutku u «razvijenom» svijetu ima otprilike onoliko religija koliko i ljudi. Drugi razlog koji me često rastužuje jest taj da naši tobože razvijeni umovi nisu u stanju obavljati niti navedene trivijalnosti kako valja; pomućeni tezama o predodređenosti vlastitog uspjeha i uljuljkani u materijalnu sigurnost bez iskustva ijednog dana gladi, ti umovi najčešće propuštaju zbrojiti dva i dva i dobiti četiri; iako zaista, da bi ekonomija kao takva imala smisla, dva i dva bi morali dati pet, ili barem 4,2 u godinu dana kako bi tih pet posto zarade nadmašilo inflaciju. |
I tako smo neko vrijeme razmijenjivali anegdote uglavnom negativnih konotacija, pa nam se to nije svidjelo jer smo se rastužili; nastavili smo umjereno pretencioznom raspravom o poslu i kulturi u Hrvata, jer Nada je restaurator i veliki zaljubljenik u povijest i umjetnost (ne nužno i u povijest umjetnosti), a Igor je pravnik koji radi u Šibeniku i netom je zbrisao iz posrnulog TLM-a. Pa veli Nada kako se kod nas može organizirati kuratz od izložbi jer je našem Ministarstvu sve skupo. Onda nam atmosfera na izložbama liči na karmine na koje je red doći, ali s kojih svi gledaju kako bi što prije zbrisali. «Dobro, obavili smo i to, idemo sad kući» - misle posjetitelji odajući posljednju počast kulturnom životu Hrvata. Velim ja, sasvim uvjeren kako je to rješenje, da treba pozvati one fotografe iz Nacionala i Globusa koji u svakom broju napune nekoliko stranica fotografijama ljudi koji su poznati jedino radi medijske pompe oko njih, koja je tim veća što su oni poznatiji i tako dalje, gdje se svi grle i smiju kao da su provalili tajnu vječnog života, frču prste oko čaša s vinom postavljenih ispred svojih ponosno ispravljenih tjelesina ogrnutih u toalete vrhunskih modnih kreatora. Pošto radi skromnog proračuna za kulturu ne možemo računati na neke spektakularne specijalne efekte (koji uostalom odvraćaju pažnju s predmeta izložbe), najbolje što možemo napraviti je da pozovemo par poznatih osoba – zvijezde Big Brothera neminovno padaju na pamet – i njihove komplementarne elemente, reportere. Svima obećamo besplatnu žderačinu kako bismo zagarantirali visok postotak odaziva, zavalimo se u tvrde stolice u uredima kustosa i uživamo u tome kako se stvari same od sebe razvijaju neslućeno dobro. |
Aleksandar Solženjicin je još živ. Nakon 2. svjetskog rata u kojem je bio izviđač, nakon 8 godina kazamata u kojeg su ga poslali 1945, nakon tumora od kojeg je skoro krepao, nakon života u egzilu unutar Rusije (Rusija je vjerojatno jedina zemlja u kojoj možete biti u egzilu unutar njenih granica), nakon Nobelove nagrade 1970, progonstva 1974 i povratka u Rusiju 1994, njegov glas je moguće čuti u dokumentarnoj seriji na programu NTV. Nakon sve te muke iz tisuću i "Jednog dana u životu Ivana Denisoviča" i "Arhipelaga Gulag", stari je još imao jaja da piše nekakva pisma vođama tadašnjeg Sovjetskog Saveza, da se buni i joguni, iako ga je od likvidacije možda dijelila tek čašica dobrog raspoloženja nekakvog visokog časnika KGBa. Ja bih strašno volio popričati s Aleksandrom Isaevičem, onako, ljudski. Ne bismo pričali o patnjama koje ljudi nanose jedni drugima; to je sve shvaćeno, prihvaćeno i gotovo passé kao tema. Sve je to ionako bilo, i vjerojatno će biti opet, bez obzira na svo moraliziranje svijeta: Tolstoj je, eto, čvrsto vjerovao u čovjekov osjećaj za moral, Dostojevski ga je smatrao preslabim i gotovo nevrijednim pažnje, a ljudsko stremljenje nekakvoj duhovnosti koja bi nadmašila sasvim fizičke patnje je za njega bilo upravo neprimjereno - "postoji li uopće biće koje ima pravo to sve oprostiti... je li moguće graditi hramove bogovima ako je makar u jednoj njihovoj cigli sadržana patnja makar i jednog nevinog bića?..." (Ivan Karamazov). |
< | veljača, 2006 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv