Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

22.12.2010., srijeda

Metasmisao V

Podudarnosti baci na čudni put
i promatraj ljude kako traže smisao
sa svojim povečalima i rječnicima
božijim knjigama, tablicama i simbolima
zavedeni snovima gube se

Dal te tjera na smijeh
njihova upornost
ili na divljenje
izvođenje sustava pravila
zbog tvoje igre i njihova očaja?

Metasmisao IV

Metasmisao III

Metasmisao II

Metasmisao I


- 15:26 - Komentari (2) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

15.12.2010., srijeda

I'm Not There - tko sam i što sam?

Film o Bob Dylanu I'm Not There bavi se problemom što je to što čini osobu. Čine li osobu njezina karakterna svojstva ili fizičko tijelo ili nešto treće nedefinirano možda duša?
A ako izgubi svojstva ili promijeni izgled znači li to u očima drugih da to više nije ista osoba? Točnije film propituje kako nas drugi ljudi doživljavaju i kako je moguće da neke osobe koje su nas do jučer obožavale, odjednom nas zamrze zbog neke promjene kod naših bilo karakternih ili fizičkih svojstava.
Upravo iz razloga da se ta promjena što jače istakne Bob Dylana glume različiti glumci različitih rasa, pa čak i spola. Time se ukazuje na taj problem granice identiteta kod percepcije drugih ljudi. Naime, osoba koja se mijenja će sebe doživljavati isto jer ima neposredan dodir s jastvom, dok će promjena postati uočljiva tek kod ljudi što nas gledaju izvana, budući oni imaju posredan dodir s našim jastvom preko, kao što sam već naveo, naših karakrtenih i fizičkih svojstava. Tako je i gledatelj filma kao neka osoba koja uočava metamorfozu kod svog poznanika. Stoga u filmu Bob Dylan nije samo prikazan kao muzičar, već i kroz paralelnu radnju o glumcu koji je igrao ulogu slavnog pjevača u biografskom filmu i kroz figuru Billy The Kida, koji je povezan s Dylanom jer je ovaj radio muziku za jedan od mnogih filmova o Williamu Boneyu. Dodajmo da iako se film temelji na Dylanovom životu, niti jedan od likova ne nosi ime Bob Dylan.
Centralni dio filma i sam početak bavi se preobrazbom Dylana iz folk pjevača u rockera. Ta preobrazba dogodila se 1965. godine na Newport Folk festivalu. Tada su Dylana ljudi koji su se do par sekundi prije kleli u njega izviždali s ogromnom količinom bijesa. Nakon takvog iskustva čovjek ostaje zbunjen i postavi si gore istaknuto pitanje o promjeni jučerašnje ljubavi u mržnju. To dalje vodi u propitivanje vlastita identiteta i ostaju nam dva pitanja.

Tko sam ja i što sam ja?

Čini mi se da odgovor na prvo pitanje možemo dati jedino sami iz navedenog razloga da imamo neposredan dodir s našim jastvom, dok nas drugi ljudi nas mogu doživjeti jedino kroz pitanje što sam ja?, odnosno oni me identificiraju sa nekim mojim vanjskim obilježjima. I ako me vole ili cijene, to čine ne zbog toga što cijene ili vole mene kao osobu, već što vole i cijene taj skup svojstava koji njima odgovara. I dok je moje jastvo kojeg jedino ja mogu doživjeti nositelj tih svojstava ja sam drugim ljudima super, čim promijenim svojstva, dolazi do mržnje.

Ovakva situacija nas dovodi do sljedećeg; koji je stupanj promjene svojstava potreban da se osoba zamrzi i koliko radikalni stavovi neke osobe utječi na to da se i minimalna promjena svojstva smatra potpunom promjenom.
Drugo javlja nam se problem je li uopće moguće reći da volimo neku osobu ili zapravo samo volimo to kako su se neka svojstva posložila na nekom nosiocu jastva.
I treće trebamo li radi svega toga bit robovi percepcije drugih ljudi, odnosno postavlja se pitanje što to znači razočarati?

Krenimo redom:

1.stupanj promjene svojstava i radikalni stavovi. Dakle sa sigurnošću možemo ustvrditi da nas druge osobe neće zamrziti ako minimalno promjenimo neka naša svojstva. Znači promjena treba biti skoro potpuna da bi netko rekao da to više nismo mi, recimo "odokativno" nekih 60%. Ajde, neka, ali ponekad se dogodi da niti tada ne dođe do mržnje naprosto se osoba prihvati. Posebice ako su se svojstva mijenjala postepeno, pa se onda promjena niti ne primijeti. Možemo reći da se primijeti tek kada promijenimo neko esencijalno svojstvo, nešto što nas definira, primjerice kao što je Dylana definirao folk izričaj čija je svirka na akustičnim instrumentima bila u suprotnosti sa rock svirkom na električnim gitarama te su ljubitelji folka iz tog razloga rock i pop muziku smatrali lažnom dok je folk bio neka vrsta iskrenog, prirodno ljudskog izričaja. Znači folk i rock su na suprostavljenim polovima i onaj tko zastupa puritanizma jedne ili druge pozicije je neka vrsta radikala.
Da bi se stvar za Dylana dodatno zakomplicirala, on je bio jedan od nositelja folk scene i time bi spadao pod radikalnu skupinu.
Dakle, budući je Dylan bio noseći stup folk scene i protestnih pjesama, njegov pomak ka rock and rollu i više introspektivnim pjesmama, se doživo kao potpuna izdaja i potpuna promjena svojstava, dok bi ista ta promjena nekom nezainteresiranom promatraču izvana izgledala minimalna. Ispada da što više imamo nekakav radikalni stav i ako smo jedan od glavnih nositelja pokreta temeljenog na takvom stavu, neka i najminimalnija promjena svojstva može se doživjeti kao izdaja. Zato često možemo imati situaciju kod krščana ili kod nekih revolucionarnih pokreta da se više mrze frakcije koje nose isti pokret nego sam neprijatelj.
Osoba koja je promjenila minimalno neko svojstvo, a zbog svog prijašnjeg statusa sad je postala predmetom mržnje može se zapitati "Pa jesu li me ti ljudi uopće voljeli kao osobu ili su samo voljeli ono što ja predstavljam." i onda se jasno upada u krizu identiteta što može voditi i u mizantropiju depresiju i sličnu situaciju.

Dakle 2. možemo li uopće reći da volimo neku osobu?
Iz navedenog ispada da ne jer ono kako mi sebe doživljavamo kroz jastvo, drugi nas naprosto ne mogu doživjeti. Stoga jedino što drugi kod nas mogu voljeti su naše fizičke i karakterne osobine. I ako to znamo onda i mi sami moramo paziti kako mijenjamo svojstva ako nam je stalo do tih drugih osoba, odnosno ako volimo svojstva tih dugih nositelja jastva. Ne možemo očekivati da mi iz nekog hira promijenimo sve ili bitne karakteristike sebe, a da nas drugi i dalje podržavaju (iako velik stupanj obožavanja inercijom dovodi do takvog ponašanja) stoga oprez. Međutim i drugi ljudi, ti koji tvrde da nas vole, moraju biti otvoreni, da ne kažem tolerantni prema našoj potrebi za promjenom. Ne trebaju nas doživljavati slugama koje će im vječno osiguravati postojanje nekog svojstva kojemu se dive, jer time osoba više ne ostvaruje svoje želje već robuje željama drugih, budući im stalno mora ugađati. Drugim riječima, okolina nas voli jedino ako potvrđujemo njihova očekivanja od nas.

Dakle 3. razočaranje.
Ono se javlja kada mi više ne ispunjavamo očekivanja osoba što su nas do tada podržavale. To znači neuspjeh jedino u slučaju ako mi želimo potvrditi očekivanja drugih, samo nismo dovoljno vješti. No je li pravo razočaranje ako kao Dylan želimo promijeniti muzički izričaj, dok okolina od nas želi da ostanemo isti?
Ispada da ako se ne promijenimo robujemo mišljenju većine, no većina može reći da mi naprosto nismo imali vještinu izdržljivosti u zastupanju našeg stava i da smo podlegli iskušenju nekog trenda, izmanipulirani ili nešto treće. Drugim riječima nismo imali snagu karaktera.
Čini mi se da se u navedenom slučaju okolina ponaša previše posesivno i ne dozvoljava svojoj voljenoj figuri osobni razvoj koji je dozvoljen drugim manje voljenim osobama. Što je apsurdno, jer ako se nekoga voli želi se toj osobi najbolje.
No s druge strane njihova reakcija je bitna jer osobi (umjetniku, revolucionaru ili bilo kome drugog zanimanja) daje do znanja da ono što radi ne radi isključivo zbog sebe i da ljubav nije bezuvjetna. I kao što mi imamo slobodu promijeniti sebe drugi imaju slobodu zbog toga nas odbaciti.

Međutim, ako vas netko voli samo zbog jednog svojstva, makar vas to svojstvo u određenom dijelu života definiralo, ne možemo reći da voli u jednakoj mjeri kao osoba koja vas voli zbog više svojstva i lakše će održati ljubav, čak i ako odbacite to esencijalno svojstvo. Osim toga, osoba koja se voli samo zbog jednog svojstva ima pritisak stalno iskazivati to svojstvo. Mora se ponovno dokazivati i uvijek su njezine radnje pod povečalom. A takav život je previše stresan i teško da bi se takav odnos mogao nazvati ljubavlju.
Stoga, najbolje je slijediti svoje želje bez obzira na kritike, jer kritika nije usmjerena na naše nedostatke, nego se bavi nedostatkom osobe koja kritizira.


- 20:03 - Komentari (1) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< prosinac, 2010 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»