Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

17.08.2006., četvrtak

Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»

(objavljeno u časopisu VAL, veljača 2006.)

Gotovo da nema kompozicije u rock and rollu koja se toliko uspjela približiti antičkoj tragediji i Nietzscheovom estetskom idealu kao što je pjesma «The End» grupe The Doors. U pjesmi se isprepliće više mitoloških motiva od staro grčkih do kršćanskih i povezuje se antika sa beat generacijom Amerike dvadesetog stoljeća.
Mitološki motivi su sljedeći:

1. Zapad kao smrt – u pjesmi pjevač (J.Morrison) govori o putovanju prema zapada «the west is the best, came here and will do the rest». Mitološke reference su sljedeće-u svim istočnim kulturama zapad je bio poiman kao smrt dok je istok bio poiman kao život, zbog jednostavnog razloga, jer je sunce izlazilo na istoku, a zalazilo na zapadu. The Doors svjesno preuzimaju tu mitološku razliku između istoka i zapada i inkorporiraju je u svoju pjesmu «The End» ili na hrvatskom kraj. Kraj, odnosno smrt. Smrt koja čeka na kraju putovanja i samoostvarivanja, budući da se zapad i amerika nudi kao nešto bogato i poželjno, stoga je u navedenom citatu prisutna i blaga ironija, vi dođite na vaš toliko željeni zapad, a mi čemo se pobrinuti za vas. Ubit čemo vas. Dakle imamo suprotnosti na zapadu dobivamo bogatstvo ali i smrt.Najbolje je citirati Morrisona: «We are from the West. The whole thing is like an invitation to the West. The sunset—This is the end.The night—The sea. The world we suggest is of a new wild west. A sensuous evil world. Strange and haunting, the path of the sun, you know? Toward the end. At least for our first album. We're all centered around the end of the zodiac. The Pacific—violence and peace—the way between young and the old.»W

2. Mit o Edipu – to je dio koji većina povezuje sa pjesmom «The End». Mit o Edipu govori o djetetu kome je proreknuto da će ubiti oca, oženiti majku i preuzeti očevo kraljevstvo. Da se navedene grozote ne dogode roditelji su odlučili ubiti Edipa. Međutim nisu mogli ubiti dijete već su ga ostavili na stijeni da umre od gladi. Djete nije umrlo i razvilo se u mudrog mladića koji je rješio Sfinginu zagonetku, ali je to morao platiti oce ubojstvom i incestom. Opet je uloga tog mita u pjesmi da pokaže spoj suprotnosti, u jednu ruku Edip je mudar i pobjeđuje Sfingu, ali nije dovoljno mudar da shvati da je osoba koju je ubio njegov otac i žene koju je oženio njegova majka. Tako imamo spoj iznimne mudrosti i iznimne gluposti, a shvačanje onoga što je učinio od ljubavi stvara smrt. U tom djelu pjesme pjevač preuzima ulogu Edipa, odnosno stavlja njegovu masku «he took a face from the ancient gallery and he walked down the hall» i ulazi u sobe od roditeljima gdje ponavlja radnje koje je Edip učinio. Osim toga tragični mit je jedan od djelova ključa za vrata percepcije, o čemu će biti riječi pod 4.


3. Zmija zla (Jack Kerouak) – u romanu «Na Cesti» Kerouak donosi dio o zmiji koja živi u centru zemlje i hrani se ljudskim zlom. Međutim Dr.Sax borac protiv zla pobjeđuje zmiju koja se pretvara u bijele golubove koji šire ljubav po cijelom svijetu. Kasnije će Kerouak napisati cijeli roman posvečen toj epizodi koji se zove po glavnom junaku «Dr.Sax». Ovaj dio ima veze sa krščanskom mitologijom (Kerouak je bio katolik) gdje je zmija simbol Sotone. Doorsi preuzimaju tu priču o zmiji da opet bi prikazali spoj suprotnosti. Ovaj put između dobra i zla. «Ride the snake, to the lake, the ancient lake, the snake is long seven miles, ride the snake, he's old and his skin is cold.» time žele pokazati da je potrebno isprobati sve u životu jer negiranje iskustva zla ne može dovesti niti do potpunog iskustva dobra, što se sasvim slaže sa Morrisonovim propagiranjem pretjerivanja u životu (opijatima) da bi se prodrlo u nepoznato. Jer mi normalno percipiramo svijet posredno putem osjetila i ono što nam je izvan spoznaje osjetila nam je nespoznatilivo. Međutim ako pretjerivanjem u opijatima poremetimo svoja osjetila nećemo više stvarnost percipirati posredno putem osjetila, već će mo je percipirati neposredno, postati ćemo jedno sa stvarnošću, sa apsolutom. To je posljedni mitološki aspekt u pjesmi «The End» kojeg Morrison preuzima od Nietzscheovog djela

4. «Rođenje tragedije u duhu glazbe». Da prikažem što jednostavnije, u tom dijelu Nietzsche kaže da su grci prilikom prisustvovanja dramatskom prikazu tragedije(koja se razvila iz dionizijskih orgija-dakle pretjerivanje u opijatima) postajali jedno sa apsolutom sa pravom stvarnošću.Kada bi postali jedno sa apsolutom vše ne bi percipirali posredno putem osjetila, nego neposredno jer bi bili jedno sa apsolutom, budući da ono što dobivamo od osjetila je samo privid iluzija stvarnosti jedina ispravna spoznaja jest bezosjetilna tako da se postane jedno sa apsolutom.Kada se prestane percipirati osjetilima razbija se veo iluzije i prodire se u apsolut u ono što zbilja jest. Elementi koji su im omogučavali spoj sa apsolutom su bili muzika, opijati i prikaz tragedije. Pjesma «The End» posjeduje sva tri elementa i zbilja kada je se sluša pod određenim psihofizičkim stanjima uspjeva otvoriti vrata percepcije. . "There are things known and there are things unknown, and in between are the doors."

MARIN TOMIĆ

- 15:23 - Komentari (1) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  kolovoz, 2006 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»