< srpanj, 2007 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Svibanj 2008 (1)
Travanj 2008 (6)
Ožujak 2008 (6)
Veljača 2008 (6)
Siječanj 2008 (6)
Prosinac 2007 (6)
Studeni 2007 (7)
Listopad 2007 (1)
Rujan 2007 (8)
Kolovoz 2007 (7)
Srpanj 2007 (10)
Lipanj 2007 (10)
Svibanj 2007 (12)
Travanj 2007 (4)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


 RSS | Komentari da/ne?






Tekstovi na blogu sadrže moja osobna mišljenja i ne izražavaju stajališta Glasa Amerike, ustanove u kojoj sam zaposlen kao novinar i producent.

Bojan Klima
Novinar sam i producent na Glasu Amerike u Washingtonu. Od 1993., radim na programima VOA na hrvatskom jeziku.

Pišem za web stranicu www.glasamerike.com. Intervjuirao sam niz američkih i hrvatskih političara koji su bili angažirani na okončavanju ratnog sukoba u RH i BiH, kao i mnoge američke stručnjake za Balkan.

U Sjedinjenim Državama živim od 1986. Magistrirao sam kriminologiju i sociologiju prava na Kent State University, te kao asistent radio na KSU i na Sveučilištu Akron u saveznoj državi Ohio. Diplomirao sam na Pravnom fakultetu u Zagrebu.


Linkovi

Za demokraciju - spremni!

15.07.2007., nedjelja


Tekst o reportaži New York Timesa o Thompsonovom koncertu u Zagrebu inspirirao je pravu erupciju reakcija. Jedino je prošlomjesečni post o Paris Hilton imao više komentara. Zbog polemičnosti rasprave, u mom redovitom odgovoru na Vašu poštu posvećujem se isključivo tom tekstu.

Nakon njega, sljedećih šest tjedana - 'ljetne teme'!

U tekstu sam želio predočiti kako u Americi gledaju na činjenicu da mladi ljudi u Zagrebu dižu ruke na nacistički pozdrav i – čini se - slave u svijetu diskreditiranu ideologiju koja je odgovorna za genocid. Najblaže rečeno, mislim da se to ovdje smatra anakronizmom. Zato sam i naveo članke objavljene u isto vrijeme kada je bio tiskan i članak o Thompsonu – tekst o bičevanju u Iranu i članak o televiziji Hamasa koja u dječjim emisijama propagira mržnju.

To je 'najblaže rečeno'. Za pretpostaviti je da će tipični američki čitatelj, priviknut na paradu bizarnosti u novinama i na televiziji, slegnuti ramenima – 'ako Hrvati misle da je to potrebno slaviti, neka slave'. No, sumnjam da će takva reportaža potaknuti bilo koga da posjeti Zagreb i Hrvatsku.

To je 'najblaže rečeno'. Najozbiljnije u cijelom slučaju je sljedeće. Nije toliko bitno što o Thompsonovom stvaralaštvu misle čitatelji New York Timesa, i stranci općenito. Bitnije je što misle ljudi u Hrvatskoj. 'Bijelac', 'Marko' i 'dinamo' žive u uvjerenju da cijela zemlja – kada je u pitanju Thompson i njegovo stvaralaštvo - isto diše. Njima ne pada na pamet da bi Thompsonov show mogao nekoga uvrijediti u samoj Hrvatskoj – i da se taj, uvrijeđeni, možda boji otvoriti usta.

Ne pada im na pamet ili se prave da im ne pada na pamet.

'Dinamo' čak veli da ga je 'baš briga što u Srbiji dižu tri prsta'. Hrvati u Subotici, Bošnjaci u Sandžaku i Albanci u Preševu vjerojatno o tome misle drugačije.

Ja sam upravo o tome nastojao nešto reći: zašto bez potrebe vrijeđati i provocirati sugrađane kojima ta uzdignuta desnica, pozdrav 'Za dom – Spremni' i te vaše pjesme znače nešto drugo nego vama? Komentatori na ovo pitanje – uz uvrede upućene meni zato što sam pitao – odgovaraju jedino infantilnom tvrdnjom da 'to i drugi rade'. 'I drugi vrijeđaju nas, po cijelom se svijetu ljudi međusobno vrijeđaju i tuku, pa možemo i mi' – tako otprilike glasi sažetak dobrog broja srditih komentara koji su stigli na moj tekst o Thompsonu.

Svatko tko ima klince vjerojatno čuje takvo cendranje svaki dan: 'pa to svi rade!'. Mislim da ispravan odgovor u takvoj situaciji glasi: 'Možda. Ali ti nećeš.'

'Marko' je – kako mi se čini – tri ili četiri puta komentirao moj tekst, ako nije riječ o više osoba s istim 'imenom'. Ali na mene 'ne želi trošiti riječi', jer takvih kao ja ima svugdje i njih se 'narod ne ponosi'. Ja ne držim prst na bilu niti jednog naroda, ja ne znam čega se narod 'ponosi', a čega ne. Ja sam napisao što mislim. Marko Perković Thompson se već godinama ograđuje i distancira, kumi i moli svoje obožavatelje da 'prestanu' - valjda za to postoji razlog.

'Marko' inače veli da na koncertu nije vidio ustaško znakovlje, koje 'bezrezervno osuđuje i priželjkuje da to policija spriječi' (Gdje li je komentator 'Marko' stajao ili sjedio u Maksimiru? Možda na pozornici?). 'Marko' je, uz to, smatrao potrebnim da nas obavijesti da je 'prijatelj sa Židovima.' Uuu – onda vam je Marko sve oprošteno! (Već četrdeset godina, u Americi se kripto-rasisti najlakše prepoznavaju po rečenici koja počinje s 'Ja imam puno prijatelja crnaca....) Ne znam što je Marka navelo da s nama podijeli ovaj interesantni detalj iz privatnog života, ali već kad me vuče za jezik evo reći ću što o tome mislim. Riječ je o čudnom prijateljstvu, vas i vašeg frenda židovskog podrijetla. Vi volite poskočice o 'Jasenovcu i Gradiški staroj', njemu je možda tamo 'zaglavila' rodbina, ali bez obzira na to - dobri ste kompići. Blago nama.

I onda se – to je već u Hrvatskoj postao refleks - počinju navoditi primjeri 'iz Amerike'. 'Bijelac' koji isprva tvrdi da su ustaše bili domoljubi, već u sljedećoj rečenici kaže da 'i u Americi ima rasista i neo-nacista'. Točno, ima ih - ali oni se ne okupljaju na najvećem stadionu u zemlji. Koncerti njihovih omiljenih bandova ne prenose se na nacionalnoj televiziji. Na te koncerte ne dolaze ministri i istaknuti sportaši. 'Tvrtko' je, možda nenamjerno, dao pravi odgovor na otrcani argument koji počinje s riječima 'pa, i u Americi...'. On je, naime, prošle godine vidio kukaste križeve u javnom zahodu na odmorištu auto-ceste u Alabami!

U Americi je upravo na tom mjestu i 'pohranjen' kukasti križ i slično znakovlje – u javnom zahodu. Za razliku od Njemačke ili Austrije – s kojima bi se Hrvatska u ovom slučaju trebala uspoređivati – u Sjedinjenim se Državama nitko kazneno ne goni zbog crtanja kukastih križeva, međutim, ljudi koji to rade 'smješteni' su na strogu marginu društva.

Ne zato što u Americi nema ljudi koji mrze. Ima ih. Amerika je krcata ljudima koji su došli s raznih strana, sa svojim frustracijama i osjećajem da im je netko učinio nepravdu. Ukratko, 'Bleiburga' i 'Jasenovaca' – koliko hoćeš. (Kada bi svi ovdašnji 'Thompsoni' počeli nastupati na televiziji, za tri dana Amerika bi eksplodirala.) Uz to, Amerika ima i tragičnu povijest kada je u pitanju rasa, po površini koje je tek zagrebla. Međutim, ovdje o tome postoji svijest, a ne kolektivna amnezija kao u Hrvatskoj. U Americi je očit napor - nekad i ne odveć inteligentan - da se 'grijesi okaju' te da se društvo nekako 'oduži' zajednicama kojima je u prošlosti bilo načinjeno zlo, iako je to vjerojatno nemoguće. Prvi korak u tome je 'ne provocirati, ne izazivati, ne vrijeđati'. Nezahvalan i često mukotrpan rad na tom planu odvija se prvenstveno u američkim školama i na fakultetima, ali i u javnom životu općenito - primjerice na radnom mjestu, ili u show-bizu gdje su svi protiv rasizma. (Zamislimo samo da se na hrvatskoj estradi organiziraju protivnici Thomsonova 'znakovlja' te da krenu u javnu kampanju objašnjavanja zbog čega njihov kolega šteti Hrvatskoj. Za sada, čista fantastika.)

Prvi korak je, kako rekoh, pokušati 'ne vrijeđati nikoga'. Mukotrpnost promicanja ove ideje u Americi dolazi do izražaja u javnoj i sudskoj bitci oko 'južnjačke zastave', koja je dobrom broju ljudi na Jugu SAD izraz njihova kulturnog identiteta, i nastoje uvjeriti cijelu naciju da ta zastava nije rasistički simbol. Drugi, pak , misle drugačije. Mržnja se očito ne može iskorjeniti, ali je moguće sabiti je negdje ispod površine. Vrijeđati ljude koji su drugačiji postupno ipak postaje 'društveno neprihvatljivo ponašanje' – kao recimo podrigivanje kod stola. Stanje u Americi daleko je od savršenog, neće nikada niti biti savršeno, ali se poduzima napor – to je otprilike moja poanta. Kao kada smo u osnovnoj školi dobivali ocjenu 'iz zalaganja' – možda nisi izvrstan učenik, ali se trudiš, što je također vrlo bitno.

Ja sam svjestan da ljudi koji isključivo ovise o hrvatskim medijima sada misle da ja ovdje pričam bajke. 'Svi znaju' da je Amerika 'rasistička zemlja'. 'I je, i nije. Trudi se da ne bude' – to je moj odgovor, nakon dvadeset i jedne godine života u Americi. Trudi li se, i koliko, Hrvatska da ne bude rasistička zemlja? Što se tiče već otrcanog anti-amerikanizma u hrvatskim medijima, priupitat ću Vas samo ovo: vjerujete li u potpunosti medijima kada izvještavaju o tome što se događa u Hrvatskoj? Ako ne, zašto im vjerovati u potpunosti kada govore o Americi?

U Zapadnoj Europi oni koji pjevaju pjesme koje slave koncentracione logore – ako ih uopće ima - ne nastupaju javno. Je li demokracija u, recimo, Njemačkoj zbog toga jača ili slabija od hrvatske demokracije? Na temelju komentara na moj tekst, čini se da Black Pearl i ostali misle da je njemačka demokracija zbog toga slabija. Ja mislim da je jača. Ako ovu 'nijansu' hrvatski mediji i hrvatski političari do sada nisu 'iskomunicirali' svojoj javnosti, onda joj čine veliku štetu.

Ali, riječ je o pukom 'buntu mladih' – obavještavaju nas 'Bijelac' i 'Marko'. U to je teško povjerovati – koncert se emitirao na televiziji, a Thompsona očito vole i ministri. Mislim da je priča o 'buntu' svojevrsni demagoški jiu-jitsu kojim se često služe oni koji su, zapravo, u dominantnom položaju. Zadržavaju ga tako što se predstavljaju outsiderima, slabijom stranom. Po tome, u Hrvatskoj su, zapravo, najugroženiji Hrvati. U Americi, republikanci non-stop tamburaju o 'liberalnom establishmentu' i 'ugroženim kršćanskim vrijednostima' – iako drže gotovo sve poluge vlasti. Ima i bijelaca koji se žale što 'manjine sve uzimaju u svoje ruke'. Muškarci tvrde da 'vladaju žene'. Heteroseksualci se žale na 'manjinski položaj' u odnosu na homoseksualce.

Iako je nakon otprilike tri sekunde razmišljanja jasno da čovjek koji to tvrdi, najblaže rečeno, iskrivljava stanje, razmjerno je puno ljudi ipak sklono povjerovati u takve bedastoće.

U slične bljezgarije spada i 'Markova' tvrdnja o 'židovskom lobiju' koji, navodno, vlada američkim medijima. Pa jasno, i to u Hrvatskoj vjerojatno 'svi znaju'. (Ako ćemo 'vladarima' američkih medija uopće davati neku nacionalnost, etnicitet ili vjeru – što je prilično dubiozno, zbog kompliciranih koncepcija vlasništva, međusobne isprepletenosti i novih medijskih formi – onda se meni čini da američkim medijima vlada 'britanski lobi', naime većina 'glavnih' je anglosaksonskog podrijetla.)

Da nije riječ o 'ofucanoj', ali i opasnoj laži o 'židovskom lobiju', čovjek bi možda 'Marka' i pitao: jeste li vi to negdje pročitali, možete li nam podastrijeti neke dokaze kojima bi potkrijepili svoju tvrdnju? 'Tomislav' se čak i usudio nešto poput toga reći, no Marko ga je podučio da ne bude 'naivan'. Tako je – u Hrvatskoj je najgore biti 'naivan'. Puno bolje je biti totalni ignoramus, koji 'sve zna' i prosipa mržnju i lijevo i desno.

Kada čovjek bolje promisli, 'Marko' možda zbog 'moćnog židovskog lobija' i druguje s ljudima židovskog podrijetla – čime nam se pohvalio.

Koje li ironije, tradicionalni anti-semiti stoljećima nas uvjeravaju da su jedino Židovi koristoljubivi.

Jedna od formi antisemitizma je i neiskreni filo-semitizam. No, to je za našeg 'Marka' još uvijek 'viša matematika'.
objavljeno: nedjelja - 15.07.2007. - 19:29 - Komentari (41) - Ispis - #

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje - Bez prerada