jelenski blog

četvrtak, 28.04.2016.

Mic po mic

Stoljeće i pol je jedva prošlo od našeg zadnjeg susreta s Mongolima. Džingis, Ogotaj, Subutaj i europska kampanja, pa zatim vrhunac carstva za vladevine Kublaj kana, seoba prijestolnice iz Har Horina u Peking, sve to je sad samo daleko sjećanje na izgubljeni svijet.

Pogledajmo ukratko što se u međuvremenu događalo- otkako su 1368. kineski pobunjenici iz Pekinga protjerali Toghana Temüra posljednjeg vladara mongolske dinastije ništa više nije bilo isto. Samo stopedesetak godina nakon Džingisa Mongoli su se morali vratiti na sjevernu stranu pustinje Gobi.

Toghanov sin Ayurshiridhara je pokušavao objediniti plemena oko stare prijestolnice Har Horina (obično se u zapadnoj literaturi naziva iskrivljeno Karakorum) koju je počeo raditi Džingis, a dovršio Ogotaj. Tamo je namjeravao obnoviti snagu na izvornim mongolskim stepama. Sanjao je da će se jednoga dana vratiti u Peking na prijestolje koje je njegov otac izgubio...

Međutim u Kini se uspostavila dinastija Ming čiji vladari su bili Han Kinezi, njihovo vrijeme je stiglo. Mingovska vojska se osilila i više puta provaljivala na mongolski teritorij, 1380.g. dosegli su Har Horin i razorili ga, a 1388. nanijela je Mongolima najteži poraz poslije kojeg je nastalo rasulo među mongolskim plemenima.
Prvi put od vremena Džingisa nad svim plemenima više nije vladao jedan kan nego su neka plemena proglasila autonomiju, ubrzo su se zavadila i počela ratovati međusobno, povijest Mongola se preokrenula u stanje anarhije prije Džingis kana.

Na zapadu su zavladali Ojrati, skupina mongolskih plemena koja za vrijeme Imperija bila marginalna, jer nisu (za razliku od istočnih Mongola ili "džingisida") bili u krvnom srodstvu s drevnom vladarskom lozom Bordžigin, koja je potekla još od Kabul Kana (Džingisovog pradjeda).

u 15. st. pod vodstvom karizmatičnoga Esen-kana Ojrati su pokorili istočne Mongole/džingiside, a 1449.g. stigli su nadomak Pekinga. Esen-kan je u bitci zarobio mingovskog cara Ying-tsunga, ali kineski generali su i bez njega uspjeli odbiti Ojrate i protjerati ih na sjever preko Gobija.
1455. Esen-kan umire i dominacija Ojrata slabi. Istočni Mongoli se nakon dugogodišnjeg rasula ponovno bude i to prvi put u svojoj povijesti pod vodstvom jedne žene- katun (kraljica) Mandughai Setsen ili Mandughai Mudra.
Udovica Manduul-kana koji je ubijen (otrovan) u klanovskoj jagmi za vlast. U seriji bitaka 1491./92. izbacuje Ojrate s teritorija istočnih Mongola, nameće im stroge uvjete mira te ponovno uspostavlja dominaciju loze džingisida. Osim s Ojratima obračunava i s mingovskim Kinezima protiv kojih bilježi nekoliko pobjeda.

Valja napomenuti da bitke Mandughai Khatun nisu bitke pod navodnicima, ona je u tradiciji mongolskih vojskovođa u svakom trenutku rame uz rame sa svojom vojskom, nosi kacigu i mač i jaše sa svojim suborcima. Tako i u trudnoći kad je ranjena u borbi.
Mandughai je vladala kao regent, a za muža i budućeg kana je izabrala mladog plemića Batmunk Dayana izravnog potomka Džingisove loze. Kad je dječak napunio 19 godina udala se za njega i formalno ga predstavila kao novoga kana, ali njen utjecaj je u svemu i dalje bio dominantan.

I Dayan Batmunk se pokazao kao sposobni ratnik te su on i Mandughai usprkos razlici u godinama bili idealan par, vratili su značajne mongolske teritorije na jugu koje su u godinama rasula zaposjeli Kinezi, suzbili su i novu pobunu Ojrata na zapadu. Kinezi su zbog njihovih aktivnosti počeli obnavljati i proširivati već zapušten Kineski Zid te masovno primjenjivati barutne topove kako bi ostvarili prednost na bojnom polju.

Na planu unutarnjih refromi Dayan kan i Mandughai katun raspustili su feudalni sistem "taiša" tj. korumpirane lokalne vlastele i državu organizirali na zdravijim organizacijskim temeljima, podijelili su teritorij istočnih Mongola na 6 tümena. Na prijelazu iz 15. u 16. stoljeće to dvoje izuzetnih ljudu kao da je obnovilo dio stare slave i visokih moralnih standarda iz vremena osvita Mongolske Imperije. Zahvaljujući njima Mongoli su se vratili iz totalnog rasula i sljedećih stotinjak godina Mongoli su živjeli skladno na unutarnjem planu, bez građanskih ratova, a na vanjskom planu su čak povećavali teritorij.
Čak i kineski povjesničari su Dayan kana nazivali "svetim carem" koji je obnovio davnu mongolsku slavu. No ključnu ulogu u toj renesansi bez ikakve sumnje odigrala je ipak najviše Mandughai katun kao regentica, Dayanova mentorica i naposlijetku supruga.
Povijesna je nepravda što Mandughai Mudra iako faktička vladarica u jednom jako teškom, sudbonosnom periodu mongolske povijesti nije mogla i formalno biti uvrštena na popis mongolskih kanova jer ta uloga je bila rezervirana za muške "džingisoviće"- tj. nasljednike loze Bordžigin. Zato ako gledate kronologiju mongolskih vladara kroz stoljeća vidjet ćete da nakon njezinog prvog muža (otrovanog) Manduul kana slijedi odmah njen drugi muž Dayan kan, a Mandughai katun se spominje uvijek posebno.
Mongolski film iz '80-ih snimljen prema njenoj životnoj priči možete pogledati s engleskim titlovima, (u tražilicu na youtubu upisati "Queen Mandukhai the Wise") Gledanjem filma umanjit ćete povijesnu nepravdu prema ovoj iznimnoj ženi. Ja sam pokušao gledati nekoliko minuta ali izgleda da nisam dovoljno jaki entuzijast :-S

Mandughai je umrla oko 1510.g. a Dayan-kan (najkasnije) 1543.

Njihov sin Barsbold preuzeo je mjesto kana iako je Dayan za života izabrao izravno već svoga nasljednika i to unuka Bodi Alagha. Barsbold je smatrao da ne treba riskirati prijelaznu nestabilnost s mladim neiskusnim novim kanom.
Nekoliko godina kasnije Bodi Alagh je uz potporu jednog od stričeva suprotstavio se stricu uzurpatoru- Barsboldu. Situacija kakva je u vremenima prije Dayana i Mandughai uobičajeno rezultirala krvavim klanovskim borbama.
Ali za čudo, tada se dogodilo da su suprotstavljene strane, prisjetivši se naslijeđa Dayan kana i Mandughai katun i bratoubilačkih ratova koji su prethodili njima, postigle dogovor i prvi put je jedan kan mirno predao titulu rivalskom kandidatu. Barsbold je priznao nećaka Bodhi Alaga za vrhovnog kana. Govori se da je ta predaja kanovske titule na Barsbolda djelovala tako potresno da je nedugo poslje umro od tuge. Naravno može biti da je umro iz nekog drugog razloga.

No ono po čemu je Barsbold još važniji je sin kojeg je ostavio iza sebe, a to je već dobro nam poznati Altan kan koji je vladao južnim Tümed Mongolima, a s kojim je započela jedna nova era i sasvim nova i neslućena povijesna uloga mongolskog naroda. O Altan kanu i o tome koga je on i odakle pozvao u goste te kako je svoga gosta poetski imenovao, o tome smo govorili već dosta puta, ne sumnjam da svi to znate, pa neću ponavljati.
Ovim kratkim pregledom samo sam htio napraviti poveznicu, zatvoriti prazninu između epoha o kojima smo svi ponešto načuli ali nismo mogli povezati u koherentnu cjelinu. Tako se mic po mic približavamo poznavanju imena i termina iz dalekih prostorno-vremenskih koordinata, a s kojima se danas-sutra možemo nenadano susresti u osobnoj sadašnjosti :-)


Oznake: Mandughai katun, Dayan, Altan

- 20:47 - Komentari (46) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< travanj, 2016 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Srpanj 2018 (1)
Svibanj 2018 (1)
Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Veljača 2018 (4)
Prosinac 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (1)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (3)
Rujan 2016 (3)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (3)
Lipanj 2016 (2)
Travanj 2016 (2)
Ožujak 2016 (2)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (2)
Prosinac 2015 (2)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (2)
Srpanj 2015 (2)
Lipanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (2)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (2)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (4)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (3)
Prosinac 2013 (3)
Studeni 2013 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • jelenske teme

    CURRENT MOON


























Linkovi

  • Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa lošom namjerom govori ili radi, tog patnja prati kao kotač volovsku zapregu.

    Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa dobrom namjerom govori ili radi, tog sreća prati nerazdruživo kao sjena
    Buddha Sakyamuni

    Onaj tko se svim raspoloživim sredstvima
    Trudi postići zadovoljstva samsare
    I nije mu stalo do nikoga osim njega samog
    Toga se može nazvati Inferiornom Osobom.

    Onaj tko zapostavlja životne užitke
    I okreće se od grešnih djela
    Ali ipak brine samo za svoj osobni mir
    Taj treba biti nazvan Osrednjom Osobom.

    Onaj tko sasvim traži potpuno dokinuće
    Svih patnji svih bića jer njihova patnja
    Pripada njegovom vlastitom toku svijesti
    Taj jest Superiorna Osoba.

    Atisha, "Svjetiljka na Putu do Prosvjetljenja"


    Veliki orao istoka
    Maše krilima i leti s lakoćom
    Lebdeći slobodno na nebu
    Bez ikakva straha od pada.
    Na isti način nevezani yogi
    Prirodno živi u zabačenim i izoliranim mjestima,
    Ne radi straha od buke ili smetnje
    Nego zato jer je to put siddha.
    -Milarepa


    Dok trčiš za svojim mislima
    poput psa si koji ganja bačeni mu štap
    Svaki put kad je štap bačen trčiš za njim
    Umjesto toga budi poput lava
    koji umjesto da lovi štap
    svoj pogled skreće prema bacaču.
    Na lava se štap baca samo jedanput!
    -Milarepa


    Mila'i Mgur Bum, Milarepina Pjesma Ljubavi i Suosjećanja

    Prostirem se pred Marpom Prevoditeljem
    Neka me blagoslovi i čuva od sukoba

    Blagoslov moga lame dopire do mojeg uma
    Nikada me nisu porazile smetnje

    Meditirajući na ljubav i suosjećanje
    Zaboravio sam na razliku između sebe i drugih

    Meditirajući na svojeg lamu
    Zaboravio sam one koji su utjecajni i moćni

    Meditirajući uporno na svoj yidam
    Zaboravio sam na prosti svijet osjetila

    Meditirajući na upute tajne tradicije
    Zaboravio sam dijalektičke knjige

    Održavajući čistu svjesnost
    Zaboravio sam iluzije neznanja

    Meditirajući na osnovnu prirodu uma- Trikayu
    Zaboravio sam svoje nade i strahove

    Meditirajući na ovaj život i onaj nakon njega
    Zaboravio sam na strah od rođenja i smrti

    Iskusivši radost osamljenosti
    Zaboravio sam na potrebu ugađanja prijateljima i rođacima

    Usvojivši učenje u svoj tijek svijesti
    Zaboravio sam upuštati se u doktrinarne polemike

    Meditirajući na ono što ne nastaje, ne nestaje i ne traje
    Odbacio sam sve konvencionalne forme

    Meditirajući na percepciju svih fenomena u vidu Dharmakaye
    Zaboravio sam na sve konceptualne forme meditacije

    Boraveći u nepromijenjenom stanju prirodnosti
    Zaboravio sam putove licemjerja

    Živeći ponizno u tijelu i umu
    Zaboravio sam prijezirnost i aroganciju velikaša

    Načinivši samostan unutar svoga tijela
    Zaboravio sam samostan izvan njega

    Prigrlivši duh radije nego slovo
    Zaboravio sam igre riječima


    Ova priča o oslobođenju Milarepe
    Poput Dragulja koji ispunjava želje sjajeći svjetlom akcije
    Osvijetlila je učenje svih Buddha
    I ispunila nade i težnje osjetilnih bića.
    Neka ovaj dragocjeni dar bude ugodan Buddhama prošlosti.

  • Niti na nebu
    Niti na dnu oceana
    Ni u planinskoj špilji
    Ne može se naći mjesto na svijetu
    Gdje može krivac uteći
    Od posljedica svoje krivnje.
    Buddha, Dh 127

    "Ja nisam, Ja neću biti.
    Ja nemam, Ja neću imati.
    Ovo plaši svu djecu…,
    I ubija strah u mudrima."
    -Nagarjuna


    Uzrok nemira jest egocentrični um. Kada pojedinac
    prihvati ideju o "Ja" egu nema kraja! Samo Buddha je rekao
    da je to "Ja" bez osnove, nitko drugi nije. Prema tome nema
    druge metode osim njegove da se postigne potpuni mir.
    -Kamalasila


    Buddha reče i ovo:

    "Duga je noć onom koji bdije, dug je put budalastome, koji ne zna za zakon istine.
    Ako putnik ne sretne boljeg od sebe ili bar ravnog sebi, bolje je da sam produži svojim putem,
    jer sa budalastim nema korisnog prijateljstva.

    Budalast čovjek koji je svjestan svojih gluposti, mudar je bar u tome,
    ali budala koja sebe smatra mudrim, stvarno je prava budala.
    Budalasti je najveći neprijatelj samom sebi, jer on čini losa djela koja mu donose samo gorke plodove.

    Jedno djelo je loše djelo kada se čovjek zbog njega mora kajati i njegove plodove sa strahom i suzama primati.
    A dobro djelo je ono djelo za koje se čovjek ne kaje i
    čiji plod prima radosno i zadovoljno."

    " Moji sinovi pripadaju meni i ovo bogatstvo pripada meni.
    Ovakvim mislima budalast čovjek muči sebe.
    Pa, on sam ne pripada sebi, kako će onda sinovi i bogatstvo?"

    "Dobro je lako činiti od dobrog, ali teško od lošeg.
    Loše je lako činiti od lošeg, ali teško od dobrog."

    Lice Tibeta se mijenja ali po volji kineskih vlasti. Tibetanci u svojoj zemlji polako postaju manjina. O tome u našim medijima ni slova a predsjednik Josipović, kao i ostali svjetski političari, putuju u Kinu i dive se njihovim dostignućima. Svaka im čast na dostignućima u ekonomiji, ali, po mom mišljenju, u ljudskim pravima su u Tibetu i Xinjiangu danas najbliže fašizmu.
    -Stipe Božić

    Ovo je moja bitka i samo je na meni da snagu svoju usporedim sa snagom tih čudovišta i samo je moja uloga ovdje biti herojem.
    -Beowulf

    Beowulf: kažu da imate čudovište ovdje? Da je vaša zemlja prokleta?
    Vojnik: Zar tako kažu?
    Wiglaf: Bardovi pjevaju o sramoti Hrothgarovoj od smrznutog sjevera do obala Vinlanda.
    Vojnik: Zar je sramota biti žrtva moćnih demona…
    Beowulf: Ja sam Beowulf i došao sam ubiti vaše čudovište.

    …ako umremo bit će to za slavu… ne za zlato!
    Misliš da si ti prvi koji me pokušao ubiti?
    -Beowulf

    Locations of visitors to this page