jelenski blog

petak, 22.02.2013.

Podsjetnik i Divovi

Prvo i najvažnije, podsjetnik, sutra i prekosutra: u Splitu Izložba Dragocjenih Relikvija:
Photobucket
LINK na prethodni post s detaljima oko izložbe i porukom organizatora

A sada osvrt na događanja od prošle nedjelje, koji sam tek danas dospio dovršiti.
Tako se zbilo da smo riješili poći na kratku rutinsku šetnju u slabo posjećene dijelove planine.

Zbog visokih snježnih nanosa i neobičnih otkrića šetnja se ispostavila ipak ne baš sasvim rutinskom.

Photobucket
Već na početku pješačke ture primijetili smo nešto čudno s druge strane potoka. Neobične snježne rolice.

Photobucket
Malo dalje evo ih i na našem putu!

Photobucket
Izgledalo je kao da su se ogromne spiralne školjke odlomile iz stijena i dokotrljale dolje kao što se ponekad spominje u tibetanskim pričama.

Photobucket
No tek ovdje postalo mi je jasno o čemu se radi. Divovi, kakvi se pojavljuju u Narnijskim kronikama (mislim, jasno na originalnu seriju, a ne na ove patetične moderne holivudske adaptacije) ovdje su dolazili praviti sladoled od snijega, kad su sladoledarskom žlicom zahvatili snježnu padinu formirale su se ovakve spirane formacije- zapravo kugle sladoleda. Iako same Sladoledarske Divove nismo susreli, oko ovog mojeg tumačenja nastanka tih zarolanih snježnih oblika, mislim da stvarno ne može biti nikakve dvojbe. Ako netko ima bolje objašnjenje baš bi me zanimalo!

Photobucket
Radi usporedbe s veličinom čovjeka.

Photobucket
Ako je ovdje riječ o kuglama sladoleda (a mislim da se sad svi slažemo da jest) možete u mašti sami ekstrapolirati proporcije Divova koji su ih pripremili.

Donekle sličan, iako ruku na srce, ne toliko spektakularan kao naš pronalazak imali su i ovi planinari na Dinari:
http://dnevnik.hr/vijesti/zanimljivosti/planinari-na-dinari-naletjeli-na-neobjasnjivu-svjetlost---275541.html

Photobucket
Pošavši u više predjela prolazimo pored potoka

Photobucket
Ovo smeđe na kamenju su nekakve alge koje mogu ali i ne moraju ukazivati na čistoću vode.


Photobucket

Photobucket
U šetnji bez krplji brzo se zamaramo.

Photobucket
Ovdje smo, nakon mukotrpnoga probijanja kroz snježne nanose prema većim visinama, jedva dosegli vjetrometinu na jednom ogromnom golosjeku. Golosjek je padina gdje je provedeno sustavno rušenje stabala.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kolega (nače iskusni planinar i speleolog) je snimio kratki panoramski video iz kojega možete zadobiti bolju 3D perspektivu:


Na povratak preko grebena, na vjetrometini ima puno manje snijega:
Photobucket

Photobucket

Photobucket
Hrpa jelenskoga izmeta, zapravo je sličan zečjem izmetu ali su „bombice“ puno veće u promjeru. Svjestan opasnosti za nadobudne suvremene svjetovne rekreativce moram naglasiti- nikada vam se ne smije dogoditi da takve brabonjke zamijenite sa lješnjacima. Lješnjaci rastu na niskim grmolikim stabalcima- lijeskama, ne pojavljuju u hrpicama na tlu.

Ovaj dio planine poznat je po jelenskoj divljači.
Lovci su toga itekako svjesni zato su tu podigli objekte pomoću kojih vrše svoju funkciju prihrane i „gospodarenja“ sa divljači:

Photobucket

Photobucket
U hranilištu je samo malo trulog sijena, toliko o tome da lovci usred zime hrabro prte snijeg i dopremaju hranu u visoku planinu :-)

Još ne bih davao službeni sud ali blizu sam da ovu zimu proglasim dovoljno snježnom, ipak pričekajmo još malo, vjerujem da može to i bolje.
A u nedjelju, opet u planinu. A vi koji ste u mogućnosti- u Split :-)

Oznake: Split, narnijske kronike, Golosjek

- 19:59 - Komentari (9) - Isprintaj - #

srijeda, 13.02.2013.

Split- 23. i 24. veljače, Velika Izložba Relikvija

Photobucket


Službeno priopćenje organizatora:

POŠTOVANI POSJETIOCI IZLOŽBE

Putujuća izložba relikvija kao dio svjetske duhovne stečevine započela je u ožujku 2001., i prošla do sada svim kontinentima. Prenošenje ovih relikvija je inspirativno za ljude svih duhovnih tradicija i pravaca te potiče na ujedinjenje u zajedničkom iskustvu mira, ljubavi i tolerancije. Time se unapređuje nastojanje oko uspostave svjetskog mira, nenasilnog suživota u zajednicama i kreira ozračje iskrenosti i povjerenja u društvu temeljenog na pozitivnim kvalitetama ljudskog bića. Relikvije su do sada obišle 65 zemalja i doživjele više od 650 javnih postavki, a u svakom gradu gdje su bile izložene nadahnule su lokalnu zajednicu i potakle svjesnost o međuzavisnosti svih čimbenika u društvu. Svjesnost o kojoj je ovdje riječ izrasta iz iskustva međuvjerskog slavlja usmjerenog prvenstveno na razmjenu ljudskih kvaliteta ljubavi, suosjećanja i dobrog srca. Zbog ovakve namjere i uz ovaj cilj izložba relikvija nije obojena nikakvim vjerskim htijenjima već je poruka nesektaške prirode o osnovnim vrijednostima ljudskog društva.
Radujemo se što smo u mogućnosti većim dijelom predočiti katalog u slici o ovoj izuzetnoj kolekciji relikvija nastalih na neuobičajeni način, uz opis i njihovo porijeklo.
U ovoj jedinstvenoj i dragocjenoj kolekciji relikvija nalaze se stotine eksponata velikih budističkih duhovnih majstora i svetaca stare Indije, Burme, Indonezije, Tajlanda, Koreje, Tajvana, Tibeta, Francuske i drugih zemalja, uključujući i iznimnu zbirku relikvija povijesnog Bude Sakyamunija i njegovih bliskih učenika.
Ove relikvije pronađene su u pepelu koji je ostao nakon kremiranja fizičkih ostataka majstora kao pojavne supstance u obliku raznobojnih perli, čistih kristala, kose i sl. Ovi oblici koji su nastali na neuobičajeni način rezultat su najviših duhovnih kvaliteta majstorovih moći realizacije neograničene ljubavi i široke spoznajne mudrosti koje su razvili tijekom života te ostavili utisnuto u supstancu kao svoj blagoslov u naslijeđe budućim pokoljenjima. Ovo bi trebalo podsjetiti sve nas na našu vlastitu suštinsku prirodu čistoće kao i na naš unutarnji potencijal u manifestaciji istog. Relikvije su pohranjene u pozlaćenim konusnim stošcima (stupama) koje svojim oblikom označavaju čistoću prosvijetljene prirode izvora koji sadrže. Perle, kristali i slično posjeduju i danas moć spontanog povremenog umnožavanja.
Javnosti se izlažu relikvije u stupama koje su smještene u središtu dvorane između veličanstvenog spektakla svjetlosti, bijelih svilenih šalova, cvijeća i graciozne statue Bude budućnosti Maitreje, utjelovljenosti same dobročiniteljske ljubavi i uzvišene mudrosti. Po završetku izgradnje velike statue Maitreje u Kushalnagaru-Indija, većina ovih relikvija bit će pohranjena u tijelu statue kao svjetioniku mira, evolucije svijesti i prosperiteta novog tisućljeća.
Relikvije svetaca i realiziranih velikih duhovnih majstora posjeduju iscjeljiteljske moći što svjedoče slučajevi čudesnih izlječenja koja su se dogodila do sada među posjetiteljima diljem svijeta.
Najveće dragocjenosti dolaze iz čistog srca i emitiraju se u prostor u obliku suosjećanja i mudrosti koje iscjeljuju. To nadmašuje sva materijalna dobra.
Relikvije odašilju zračeću energiju koja može otvoriti srca ljudi u trenutku posebnog iskustva i pridonijeti iskrenom odnosu na putu zbližavanja, međusobnog razumijevanja i doživljavanja drugih po jednakosti i sličnosti. Misleći i kontemplirajući o svrsi ljubaznosti i dobronamjernosti ljubavi, mir nastaje prirodno i nenametljivo u našim srcima i širi se svijetom koji nas okružuje. Budući da se vanjski mir postiže kroz unutarnji mir, relikvije imaju važnu ulogu u kreiranju mira kod pojedinaca i u svijetu.
Svi mi smo poput kapi istog oceana života, stoga o čistoći tih kapi ovisi i čistoća cijelog oceana.
Ovom prilikom svim posjetiocima izložbe želimo da u kontaktu s relikvijama dožive predivno iskustvo susreta sa sobom otkrivajući osobni unutarnji mir, radost i nadahnuće bez obzira na duhovnu tradiciju kojoj pripadaju i da to prenesu i nesebično dijele s drugima.
Želja nam je da i ovaj katalog bude trajan podsjetnik na vaš osobni doživljaj u kontaktu s relikvijama.

Više o izložbi može se pronaći na www.padmasana.hr pod 'Izložba relikvija u Splitu 2013'.

Uz štovanje,
Dragutin Šmalcelj
Predsjednik H.B.D. Padmasana,


Moj dodatak:
Unaprijed obavještavam štovano čitateljstvo o ovom važnom događaju, vikenda 23. i 24. ovog mjeseca kako bi eventualni interesenti iz drugih krajeva zemlje stigli na vrijeme osigurati slobodno vrijeme i organizirati putovanje do Splita. Osobito se to tiče onih koji 2011. g. nisu uspjeli posjetiti izložbu Relikvija u Zagrebu. Tijekom sljedećeg tjedna kako se bude bližio datum još ću jednom podsjetiti na početak izložbe.

Na izložbi može se vidjeti relikvije velikih majstora i povijesnih osoba o kojima često pišem na blogu, od povijesnog Buddhe Šakyamunija i Plemenitog Anande pa preko Arye Nagarjune do Jetsuna Milarepa, Arye Atiše, Je Rinpoche-a Tsongkhape, Prvog Gyalwang Karmapa Dusum Khyenpe i mnogih drugih. Susret s dragocjenim relikvijama je osobit doživljaj koji predstavlja ogromnu korist svakome. Istina da su svi ti majstori prošlih vremena čije relikvije su danas dio izložbe bili osobe čvrsto integrirane u povijest i filozofiju buddhizma, no to nipošto ne znači da je izložba relikvija nešto namijenjeno samo „budistima“. Baš naprotiv nastanak tih čudotvornih relikvija koje su pronađene u pepelu nakon kremacije tijela dotičnih visokih bodhisattvi dokazuje njihovu univerzalnu i transcendentnu prirodu, njihovu ostavštinu čiste ljubavi za sva osjetilna bića. Ostavština je to trajna u ljubavi, nenasilju i suosjećanju koje djeluje sa instance puno više od ovih naših svakodnevnih i konceptualnih nazora u sklopu kojih se onda pojavljuju razne žalosne podjele i antagonizmi među ljudima i njihovim religijskim nazorima.
Eto Hrvatska je jedna mala zemlja koja je zahvaljujući trudu i radu naših organizatora Hrvatskog Budističkog Društva Padmasana iz Zagreba (ovog puta u suradnji sa splitskom udrugom Svitlo), već drugi put blagoslovljena posjetom ove putujuće izložbe koja nakon Splita nastavlja u Budimpeštu. U pratnji izložbe je i draga talijanska redovnica, koja već godinama putuje svijetom i skrbi za relikvije. Ako bude u programu ne propustite priliku primiti blagoslov od nje, a i kakvim simboličnim dobrovoljnim prilogom možete pripomoći čitavi Maitreya projekt čiji integralni dio je i sama ova putujuća izložba dragocjenih relikvija.

A kako je to izgledalo u kolovozu 2011. u Zagrebu, možete se podsjetiti preko mojih fotoreportaža:
http://vajrapani.blog.hr/2011/08/1629463887/velika-izlozba-relikvija-u-zagrebu-i-dio-svecanost-otvorenja.html

http://vajrapani.blog.hr/2011/08/1629471227/fotoreportaza-velika-izlozba-relikvija-u-zagrebu-ii-dio.html

Kako ja najvjerojatnije neću doći u Split toga vikenda, odgovornost za blogersku fotoreportažu ovaj put prepuštam nekome od vas!

Svjetski mir mora se razviti iz unutarnjeg mira. Mir nije tek puko odsustvo nasilja. Mir je manifestacija ljudskog suosjećanja.
- HH 14. Dalaj Lama Tenzing Gyatso

Oznake: Relikvije, Maitreya Projekt, Split

- 17:39 - Komentari (7) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 11.02.2013.

Losar Taši Delek- Sretna Nova Godina

Stigao je Losar. Prema tibetanskom lunisolarnom kalendaru počela je godina Vodene Zmije- 2140. Ovaj broj 2140. bitan je kao povijesna zanimljivost, toliko se naime godina uzima da je prošlo od krunidbe prvog zabilježenog tibetanskog kralja Nyatri Tsanpa, 127 godina pr. Kr.

Photobucket

Kako bi smo pokušali barem okvirno shvatiti tibetanski kalendar pripremio sam dva zasebna teksta (Neki će se možda sjetiti tih tekstova od lani kad smo ih isto spominjali povodom Losara, mislim da je prigodno opet se prisjetiti). U prvom tekstu, veliki
Walter Evans Wentz, klasik tibetologije, objašnjava njegove temeljne postavke u fusnotama knjige „Milarepa-Tibet's Great Yogi“, a u drugom tekstu to čini suvremeni velikan tibetologije, Glenn H. Mullin (također sam dodao i njegov tekst o samom kralju Nyatri Tsenpi koji otkriva osobite zanimljivosti o početku dinastije ranih tibetanskih kraljeva) u svojoj knjizi „Fourteen Dalai Lamas, A Sacred Legacy of Reincarnation“.

Tibetanski kronološki sustav vuče kombinirano podrijetlo kako iz kineske tako i iz indijske tradicije. Baziran je na dvanaestogodišnjim i šezdesetogodišnjim ciklusima planeta Jupitera.
U dvanaestogodišnjem ciklusu koji se primjenjuje za računanje kraćih vremenskih perioda svaka godina nosi ime jedne od 12 cikličkih životinja, poimence:
1.) Miš, 2.) Vol, 3.) Tigar, 4.)Zec, 5.)Zmaj, 6.)Zmija, 7.)Konj, 8.)Ovca, 9.) Majmun, 10.) Ptica, 11.)Pas i 12.) Svinja

U šezdesetogodišnjem ciklusu imena tih životinja kombiniraju se sa imenima pet elemenata- Drvo, Vatra, Zemlja, Željezo i Voda. Svakome od tih elemenata pridružuje se par životinja, prva životinja iz para smatra se muškom, a druga ženskom. Na primjer 1900.g. bila je godina Željeznog Miša i 34. u šezdesetogodišnjem ciklusu, jer 1867. bila je godina Vatrenog Zeca i bila je posljednja u šezdesetogodišnjem ciklusu (dakle nakon nje je počeo novi šezdesetogodišnji ciklus). Trenutna godina 1928. (te godine je W.E. Wentz pisao ovaj tekst) jest druga u novom šezdesetogodišnjem ciklusu. Godina Muškog Vodenog Zmaja, kada je rođen Milarepa, bila je dvadeset i šesta u pripadajućem šezdesetogodišnjem ciklusu.

Tibetanska lunarna godina nominalno ima 360 dana. Da bi se pomirilo razlike sa solarnom godinom postoji komplicirani sistem dodavanja prijestupnih mjeseci, sedam prijestupnih mjeseci kroz period od 19. godina (?). (više o prijestupnim mjesecima u tibetanskom kalendaru vidjeti: OVDJE)

Nova godina počinje sa mladim mjesecom u veljači. Tibetanski tjedan prema arijevskom sistemu preuzetom iz Indije sastoji se od sedam dana imenovanih prema nebeskim tijelima: Suncu, Mjesecu, Marsu, Merkuru, Jupiteru, Veneri i Saturnu.


Tako je to davnih dana dvadesetih godina prošlog stoljeća veliki učenjak Sir Evans Wentz zapadnom čitateljstvu pokušavao objasniti princip tibetanskog kalendara.

Photobucket
Evo sheme koja zorno prikazuje kako u praksi kako izgleda jedan šezdesetogodišnji ciklus tibetanskog kalendara.

Prošla godina (prema gregorijanskom kalendaru 2012/13.) bila je godina Muškog Vodenog Zmaja:
Photobucket

Ista dakle kao 1052. u kojoj je prije 961 godine, u mjestu Kyanga Tsa osamdesetak kilometara sjeverno od grada Katmandua, prijestolnice današnje države Nepal, rođen Jetsun Milarepa. Zato sam tokom prošle godine kroz pisanje na blogu obilježavao 960.g. od njegovoga rođenja.

Photobucket
Nova godina koja počinje danas- prema gregorijanskom kalendari 2013./14. je godina Ženske Vodene Zmije- vidimo jasno da se promijenio spol i životinja, a element- voda je ostao isti jer element ostaje isti dvije godine zaredom. Ove godine završava ciklus elemenata- Voda je posljednja u nizu i onda opet počinje novi ciklus sa elementom Drva, sljedeća životinja na redu je Konj, spol Muški, pa godinu nakon toga životinja Ovca, ženskog spola, elementa Drva itd.


A ovako je u modernija vremena princip tibetanskog kalendara koncizno opisao moj učitelj i prijatelj iz vremena provedenoga u Mongoliji- G. H. Mullin u svojoj knjizi „Fourteen Dalai Lamas, A Sacred Legacy of Reincarnation“. :

Tibetanci imaju svoj vlastiti kalendar. Za računanje vremena rabe dvanaestogodišnji ciklus sa godinama imenovanim po 12 životinja, slično kao u kineskom kalendaru, kombiniraju imena tih 12 životinja sa nazivima 5 elemenata da bi dobili šezdesetostruki sistem od 12 x 5. Prije sredine 11.st. nisu brojali šezdesetogodišnje cikluse tako da npr. Godina Željeznog Psa prije 11.st. može biti smještena u bilo kojem velikom ciklusu. Kasniji tibetanski povjesničari pokušavali su retroaktivno sortirati ranije datume ali općenito postigli su samo daljnju zbrku u godinama. Prema tome svaki tibetanski datum raniji od 11. st. nije pouzdan osim u slučajevima koji se tiču interakcija i incidenata s Kinom, u tim slučajevima se može uzeti kineska kronologija da se usporedi točnost.

Tibetanska godina je lunarna- mjeseci počinju s mladim mjesecom. Nova godina najčešće počinje s mladim mjesecom u veljači ali to nije uvijek pravilo. Zbog prirode lunarnog ciklusa svake godine izgubi se nekoliko dana u odnosu na solarni ciklus. Da bi se razlika nadoknadila, svake četiri godine dodaje se prijestupni mjesec. Budući da je čitav mjesec dodan, godina koja slijedi nakon prijestupne počinje kasnije, a onda svaka sljedeća nekih tjedan dana ranije. Nova godina neposredno prije prijestupne može početi rano u slučaju mladog mjeseca na kraju siječnja, dok Nova godina nakon prijestupne može početi na kraju veljače. Da bi se stvari još zakomplicirale neke „sitne“ nepodudarnosti poravnavaju se dodavanjem „duplih datuma“ tako da na primjer neki mjesec može imati dva uzastopna dvanaesta datuma, a isto tako može se dogoditi slučaj da neki mjesec nema uopće dvanaesti datum.

Zapadni istraživači često griješe površno tretirajući tibetanske godine kao da se identično poklapaju sa zapadnim kalendarom. Zbog toga se, na primjer, kao godina smrti Prvog Dalaj lame najčešće navodi 1474. jer zna se da je umro u godini Drvenog Konja koja pak u dotičnom šezdesetogodišnjem ciklusu koincidira s 1474.g. Međutim njegova smrt dogodila se u zoru osmog dana, dvanaestog mjeseca, što u konačnici znači da je umro sredinom siječnja 1475.g.

Kralj Nyatri Tsanpo i rođenje DinastijeYarlung

Kralj Nyatri Tsanpo je općenito smatran prvim zabilježenim tibetanskim monarhom i začetnikom Dinastije Yarlung. Egzaktni datumi njegova vladanja nisu poznati ali službena kronologija tibetanskog kalendara smješta početak njegove vladavine u 127. g. prije Krista.
Zapadni istraživači u svojim istraživanjima smještaju ga najčešće dva stoljeća ranije u prošlosti.
Yarlung je dolina jugoistočno od Lhase. Važno obilježje toga kraja je blizina svete planine na kojoj su prema legendi živjeli Majmun i Snježna Žena- preci ljudskih bića (tibetanska verzija Adama i Eve, op. prev.). Cijela dolina smatra se kolijevkom tibetanske civilizacije jer kraljevska dinastija koja će odavde poteći s vremenom je stekla kontrolu nad cijelim Tibetom.

Prema legendi kralj Nyatri Tsanpo bio je potomak indijskog Šakya kralja kojeg Tibetanci nazivaju imenom Maggyapa i koji je bio iz Licchavija . Dakle Nyatri Tsangpo bio je po rođenju Indijac. Priča o njegovu djetinjstvu donekle je slična priči o Mojsiju. Njegovo tijelo bilo je obilježeno mnogim neobičnim znamenjem, neki prsti na rukama i nogama bili su spojeni zajedno, tirkizne oči imale su vjeđe koje su se zatvarale odozdo prema gore, a zubi su mu bili u obliku ljušture školjaka. Njegov otac pobojao se da dječak predstavlja loš znak, položio ga je u bakreni sandučić koji je bacio u rijeku Ganges. Sandučić je plutao niz rijeku dok na kraju dijete nije spasio neki zemljoradnik.
Kada je dječak odrastao i saznao što mu se dogodilo savladala ga je tuga i strah. Pobjegao je u Himalaje i pristigao u dolinu Yarlung. Stanovništo Yarlunga bilo je fascinirano njegovom neobičnom pojavom i pitali su ga odakle je došao. Ne razumijevajući njihov jezik podigao je ruku u zrak, a oni su shvatili da je sišao s nebesa. Podigli su ga na ramena i odnijeli u svoje selo gdje su ga okrunili za svoga kralja.
Njegovo ime Nyatri Tsanpo doslovno znači „Gospodin koji je nošen na ramenima“ i posljedica je njegovog prvog susreta s Tibetancima. Postao je prvi u liniji od 33 monarha Dinastije Yarlung, tridesettreći i posljednji u tome nizu bio je Songtsen Gampo koji je sredinom sedmog stoljeća formalno prihvatio budizam i preselio prijestolnicu iz Yarlunga u Lhasu.

Neke pred-budističke tradicije Tibeta iznose drugačiji izvještaj o kralju Nyatri Tsanpu i ne povezuju ga s Indijom. Umjesto toga oni vjeruju da je sišao direktno s nebesa preko mističnih ljestava od užeta. Njegovo tijelo kao i tijela šestorice njegovih nasljednika na prijestolju nestala su u trenutku smrti jer kažu da se tih prvih sedmoro kraljeva vratilo direktno u nebesa preko spomenutih ljestava zajedno sa svojim zemaljskim tijelima. Građanski rat je izbio za vladavine osmog kralja i mistične ljestve uništene su i od toga vremena nasljedni vladari pokapani su u mjestu Chonggyey.

Jedna tibetanska legenda povezuje njihovu drevnu povijest sa indijskim epom Mahabharatom u kojoj petorica Pandeva braće ulaze u građanski rat sa svojim rođacima. Prema toj legendi jedna frakcija pobjegla je s bojišta i zaputila se na sjever preko Himalaja da bi na kraju stigla do doline Yarlung na Tibetu. Vođa skupine bio je princ Rupati.

Sabirući sve prethode legende i sagledavajući ih zajedno zapadni istraživači rane povijesti Tibeta pretpostavljaju da se najvjerojatnije dogodilo sljedeće: mala vojska Indijaca je bježeći od sukoba u svojoj domovini pristigla u regiju Yarlung na Tibetu negdje između 400. i 150. godine prije Krista. Za takvu sofisticiranu ratničku skupinu ne bi predstavljalo problem zavladati dolinom Yarlung i odande postupno dovesti susjedna plemena pod svoj utjecaj.

Stoji konsenzus da je kralj Nyatri Tsanpo bio indijskog podrijetla i da je bio potomak kraljevstva sa sjevera centralne Indije tj. regije Bihar-Benares. Ujedinio je centralno tibetanska plemena i sagradio ono što se danas smatra najstarijom građevinom u Tibetu- palaču Yambu Lagang koja stoji na rubu doline Yarlung i koja je bila prijestolna palača nasljednih kraljeva. Ta predivna građevina postala je prototip za ono što će kasnije postati jedinstveni tibetanski arhitekturni stil. Izgrađena je od teških kamenih blokova izrezanih u zadivljujućim linijama, a stojeća je na vrhu planine sa panoramskim pogledom na dolje na dolinu i rijeku i gore na nebo uokvireno prstenom planina- potpuna geomantička slika snage i ravnoteže.

Photobucket
Palača prvih tibetanskih kraljeva Yambu Lagang Tsetang, nad dolinom Yarlung, srećom očuvala se u nekom obliku i do današnjih dana.

Kao što je u 15. st. istaknuo tibetanski povjesničar Gos Lotsawa u svome slavnom djelu Plavi Ljetopisi, kralj Nyatri Tsanpo identificiran je kao prvi tibetanski monarh samo zato jer je stvorio trajnu federaciju od dvanaest glavnih plemena centralnog Tibeta. Neki od poglavara tih pojedinih plemena su zacijelo već prije postigli takvu uniju ali njihova vlast nije potrajala. Nyatri Tsanpo ističe se kao poseban jer začeo je dinastiju koja je potrajala i stoga mu je dano posebno počasno mjesto u tibetanskim povijesnim zapisima. Razmjeri teritorija kojim je vladao i metode kojima je postigao i održavao stečenu prevlast ostaju nepoznanica. Možemo samo reći da tibetanska civilizacija kakvu danas podrazumijevamo potječe od dvanaest plemena kojima je on vladao i koje je ujedinio u naciju.

Tibetanski povjesničari sedmog i osmog stoljeća govorili su o kralju Nyatri Tsampu kao o emanenciji Avalokitešvare, bodisatve Suosjećanja. Budući da je Atišin učenik Lama Drom (Tonpa) također bio smatran emanencijom Avalokitešvare bilo je sasvim prirodno pripisati njemu i tu prethodnu inkarnaciju. Prvi Dalaj Lama, kao reinkarnacija lame Droma automatski je stekao nasljedstvo u liniji (ranih tibetanskih vladara).


Nadam se da ste uživali u ovom povijesnom štivu. Meni je osobno najvrednija spoznaja o tome kako je tibetanski narod sačuvao uspomenu na indijsko porijeklo svoga prvog vladara, ujedinitelja tibetanskih plemena i začetnika državnosti. Prema svemu sudeći taj kralj „strane krvi“ bio je dakle iz naroda sjeverno indijskih, ratnika kšatrijske kaste od kojih je negdje u to vrijeme ili par stoljeća ranije potekao i Šakyamuni Tathagatha- blagoslovljeni povijesni Buddha našeg vremena. Možemo zaključiti da su veze Tibetanaca sa Indijom fascinantno duboke. Od sedmog stoljeća kada se budizam počeo ozbiljno ustanovljavati na Tibetu uspjeli su uza sve padove i mukotrpne uspone sačuvati i rafinirati ono što je u Buddha Dharmi esencijalno i najefikasnije i najkorisnije na čovjekovom putu pronalaska prirode svoga uma, ono što u drugim tradicijama najčešće ipak ostane nedotaknuto ili jedva okrznuto. No ovom pričom o prvom tibetanskom kralju vidimo da su njihove veze s Indijom još dublje i sežu praktički u vrijeme kada je i sam Buddha Šakyamuni živio, a kao što sam već spomenuo u jednom članku i mi danas imamo priliku i privilegiju sami se uvjeriti u živo(tno)st te velike karmičke sveze koja se nastavlja i danas u ovom našem tzv. 21. stoljeću na jedan čudesan način.

Photobucket
Svako dobro želim Vam u godini Vodene Zmije, neka sve bude povoljno!

Oznake: Losar, kralj Nyatri Tsanpo, Dinastija Yarlung

- 19:59 - Komentari (5) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< veljača, 2013 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Listopad 2017 (1)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (1)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (3)
Rujan 2016 (3)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (3)
Lipanj 2016 (2)
Travanj 2016 (2)
Ožujak 2016 (2)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (2)
Prosinac 2015 (2)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (2)
Srpanj 2015 (2)
Lipanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (2)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (2)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (4)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (3)
Prosinac 2013 (3)
Studeni 2013 (3)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (2)
Srpanj 2013 (3)
Lipanj 2013 (3)
Svibanj 2013 (2)
Travanj 2013 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • jelenske teme

    CURRENT MOON


























Linkovi

  • Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa lošom namjerom govori ili radi, tog patnja prati kao kotač volovsku zapregu.

    Um je preteča svih stvari, um ih stvara i njima upravlja. Tko sa dobrom namjerom govori ili radi, tog sreća prati nerazdruživo kao sjena
    Buddha Sakyamuni

    Onaj tko se svim raspoloživim sredstvima
    Trudi postići zadovoljstva samsare
    I nije mu stalo do nikoga osim njega samog
    Toga se može nazvati Inferiornom Osobom.

    Onaj tko zapostavlja životne užitke
    I okreće se od grešnih djela
    Ali ipak brine samo za svoj osobni mir
    Taj treba biti nazvan Osrednjom Osobom.

    Onaj tko sasvim traži potpuno dokinuće
    Svih patnji svih bića jer njihova patnja
    Pripada njegovom vlastitom toku svijesti
    Taj jest Superiorna Osoba.

    Atisha, "Svjetiljka na Putu do Prosvjetljenja"


    Jedna baklja može raspršiti tminu koja traje tisuću eona.
    -Tilopa

    Kada pravilno ispitaš svoj um, prestaješ za svoje probleme okrivljavati druge.
    -Lama Thubten Yeshe

    -Moderni čovjek živi u obmani da zna što želi, dok u stvari želi ono što se od njega očekuje da želi
    -Erich Fromm

    Nije nikakav znak zdravlja biti dobro prilagođen bolesnom društvu.
    -Krishnamurti

    Ako sam slobodan to je samo zato jer uporno bježim.
    -Jimi Hendrix

    Neznalice postavljaju pitanja na koje su mudri ljudi odgovorili pred tisuće godina.
    -Johann Wolfgang von Goethe

    Kada postane očigledno da se cilj neće moći ostvariti, nemoj promjeniti cilj, promjeni postupak ostvarenja cilja.
    -Konfucije

    Pijevac kukuriče samo kad ugleda svjetlost zore. Stavite ga u tamu i nikad neće zakukurikati. Ja sam vidio svjetlo i kukuričem!
    -Muhammad Ali

    Kakva bi tišina nastala kad bi svi ljudi govorili samo ono što znaju.
    -Karel Čapek

    Po meni čovjek treba marljivo brusiti vlastiti dijamant, ne preostaje mu ništa baš ništa drugo za raditi u životu. Odnosno, nit ne može ništa drugo nego ili dangubiti (što ležeći, što kopajući po vrtu, što filozofirajući i premišljajući) ili aktivno brusiti. Ako je priroda njegovog dijamanta jednostavnost, rezultat će i biti jednostavnost. Biti će jednostavan na početku , na putu i na cilju. Ako je pak kompleksnost, kompliciranost (ili što god drugo smatrali opreci jednostavnosti) , biti će onda to. Jednostavno, ne može biti ništa drugo.
    -Lilianke

    Istina je da smo ujedno fantastačna bića ali si tako lako prerežemo krila u čast onoga što se zove "matrica".
    -Neverin

    Avalokitešvara ima svoje planove i uopće ne mora značiti da se oni i ne provode. Božansko suosjećanje ima vrlo široku platformu koja nije na prvu loptu...
    -Mariano Aureliano

    Moja poanta je bila ta da mi se čini da većina ljudi stupi u život jako nesigurno, a onda počne raditi samo ono što vide oko sebe; ponavljati neke određene obrasce ponašanja. Nakon nekog vremena život uzme svoj zamah i nema više vremena za preispitivanje i uskoro smo u penziji i čekamo da smrt pokuca na vrata.
    -Unusual suspect

    “Intuitivni um sveti je dar, a racionalni um onaj koji vjerno služi.
    Stvorili smo društvo koje odaje počast slugama, a koje je zaboravilo na dar.” - Einstein

    Opasno je živjeti u svijetu i to ne zbog onih koji čine zlo, već zbog onih koji to gledaju i ništa ne čine.
    -Albert Einstein

    Parafrazirati ću Thoreaua… radije nego ljubav, nego novac, vjeru, slavu i poštenje… daj mi istinu.
    Christopher McCandless (Alexander Supertramp)

    Ne šalji um u potragu za samim sobom;
    nema uma, njegova suština je prazna.
    Pa ipak, iako prazan, nema mu kraja,
    i sve je jasno.
    U velikom spokoju, gde jasnoća i praznina nisu odvojeni,
    budi vrhunski meditant neometene meditacije nemeditacije.
    -Lama Gendun Rimpoche

    Ako koristiš svoj um za proučavanje stvarnosti nećeš razumjeti niti svoj um niti stvarnost.
    Ako proučavaš stvarnost ne koristeći um, razumjeti ćeš oboje.
    -Bodhidharma


    Nisam ovdje ni tamo.
    Nisam u pravu niti u krivu.
    Ne postojim,ali nisam ne-postojeć.
    Nit sam u Samsari niti u Nirvani.
    Svim Buddhama klanjam se zbog učenja o praznini. Hvala Vam!

    Pobjednička zastava Buddhine Mudrosti
    Šesnaesti Gyalwa Karmapa Rangjung Rigpe Dorje vidio je ovu zastavu u snu i objavio „Gdje se god bude vila ova zastava Dharma će cvjetati“ Povijesno gledano predviđanja Karmapi pokazala su se točnima

    Pravo je tibetanskoga naroda samoodređenje i slobodna praksa tradicije Prosvjetljenja u svojoj vlastitoj zemlji.

    Veliki orao istoka
    Maše krilima i leti s lakoćom
    Lebdeći slobodno na nebu
    Bez ikakva straha od pada.
    Na isti način nevezani yogi
    Prirodno živi u zabačenim i izoliranim mjestima,
    Ne radi straha od buke ili smetnje
    Nego zato jer je to put siddha.
    -Milarepa


    Dok trčiš za svojim mislima
    poput psa si koji ganja bačeni mu štap
    Svaki put kad je štap bačen trčiš za njim
    Umjesto toga budi poput lava
    koji umjesto da lovi štap
    svoj pogled skreće prema bacaču.
    Na lava se štap baca samo jedanput!
    -Milarepa


    Mila'i Mgur Bum, Milarepina Pjesma Ljubavi i Suosjećanja

    Prostirem se pred Marpom Prevoditeljem
    Neka me blagoslovi i čuva od sukoba

    Blagoslov moga lame dopire do mojeg uma
    Nikada me nisu porazile smetnje

    Meditirajući na ljubav i suosjećanje
    Zaboravio sam na razliku između sebe i drugih

    Meditirajući na svojeg lamu
    Zaboravio sam one koji su utjecajni i moćni

    Meditirajući uporno na svoj yidam
    Zaboravio sam na prosti svijet osjetila

    Meditirajući na upute tajne tradicije
    Zaboravio sam dijalektičke knjige

    Održavajući čistu svjesnost
    Zaboravio sam iluzije neznanja

    Meditirajući na osnovnu prirodu uma- Trikayu
    Zaboravio sam svoje nade i strahove

    Meditirajući na ovaj život i onaj nakon njega
    Zaboravio sam na strah od rođenja i smrti

    Iskusivši radost osamljenosti
    Zaboravio sam na potrebu ugađanja prijateljima i rođacima

    Usvojivši učenje u svoj tijek svijesti
    Zaboravio sam upuštati se u doktrinarne polemike

    Meditirajući na ono što ne nastaje, ne nestaje i ne traje
    Odbacio sam sve konvencionalne forme

    Meditirajući na percepciju svih fenomena u vidu Dharmakaye
    Zaboravio sam na sve konceptualne forme meditacije

    Boraveći u nepromijenjenom stanju prirodnosti
    Zaboravio sam putove licemjerja

    Živeći ponizno u tijelu i umu
    Zaboravio sam prijezirnost i aroganciju velikaša

    Načinivši samostan unutar svoga tijela
    Zaboravio sam samostan izvan njega

    Prigrlivši duh radije nego slovo
    Zaboravio sam igre riječima


    Ova priča o oslobođenju Milarepe
    Poput Dragulja koji ispunjava želje sjajeći svjetlom akcije
    Osvijetlila je učenje svih Buddha
    I ispunila nade i težnje osjetilnih bića.
    Neka ovaj dragocjeni dar bude ugodan Buddhama prošlosti.

    Arya Nagarjuna

    Buddha je neke ljude podučavao učenjem dualizma da im pomogne
    izbjeći grijeh i zadobiti duhovnu dobrobit.
    Druge je podučavao ne-dualizmu, koji je nekima bio zastrašujuć.

    Prinijeti kao žrtvu tri stotine posuda hrane triput dnevno ne može se mjeriti sa
    duhovnom korišću koja se postigne jednim trenutkom ljubavi.

    Sve filozofije su mentalne fabrikacije.
    Nikada nije postojala jedna jedinstvena doktrina po kojoj bi pojedinac mogao spoznati pravu srž stvari.
    -Nagarjuna

  • Niti na nebu
    Niti na dnu oceana
    Ni u planinskoj špilji
    Ne može se naći mjesto na svijetu
    Gdje može krivac uteći
    Od posljedica svoje krivnje.
    Buddha, Dh 127


    Odajem poštovanje umu,
    koji je poput dragulja koji ispunjava želje,
    kojim možemo postići sve naše ciljeve.
    Priroda uma osnova je svega;
    ni u Samsari, ni u Nirvani, ničega nema što iz njega ne izvire.
    Guhyagarbha tantra

    Na putu ka istini
    čovjek moze napraviti
    samo dvije greške.
    Da ne prođe cijelim putem,
    ili - da ne krene.
    -Buddha


    "Ja nisam, Ja neću biti.
    Ja nemam, Ja neću imati.
    Ovo plaši svu djecu…,
    I ubija strah u mudrima."
    -Nagarjuna


    Uzrok nemira jest egocentrični um. Kada pojedinac
    prihvati ideju o "Ja" egu nema kraja! Samo Buddha je rekao
    da je to "Ja" bez osnove, nitko drugi nije. Prema tome nema
    druge metode osim njegove da se postigne potpuni mir.
    -Kamalasila


    Kakva god je radost na svijetu
    Proizlazi iz želje da drugi budu sretni,
    A kakva god je patnja na ovom svijetu
    Proizlazi iz želja da ja budem sretan.

    Postoji li potreba da se kaže nešto više?
    Djetinjasti rade u svoju korist,
    Buddhe rade za dobrobit drugih.
    Pogledaj samo razliku među njima!
    -Shantideva


    U radosti i boli svi su jednaki
    Dakle budi čuvar svih kao samoga sebe
    -Shantideva

    Spasi me od sumnje, toga strašnog duha,
    Okrutnog koji plovi nebom
    Krajnje sljepoće, koji šteti
    Mojem stremljenju ka uvjerenju,
    Koji ubija moje oslobođenje
    -Prvi Dalaj Lama Gedun Drub


    Ako se pokušaš na trenutak sprijateljiti
    s neprijateljem postat će ti prijatelj.
    Ako se ponašaš prema prijatelju kao
    prema neprijatelju isto će se tako promjenit
    i u suprotno. Zato mudri nikada ne podliježu
    vezivanju za hranu, odjeću ili ugled kao ni za
    prijatelje i neprijatelje razumijevajući ne-trajnost
    privremenih odnosa. Otac postaje sin u
    drugom životu, majka postaje žena,
    neprijatelj prijatelj. Sve se uvijek mijenja.
    Prema tome ništa nije definitivno u Samsari.
    -Shakyamuni Buddha


    Buddha reče i ovo:

    "Duga je noć onom koji bdije, dug je put budalastome, koji ne zna za zakon istine.
    Ako putnik ne sretne boljeg od sebe ili bar ravnog sebi, bolje je da sam produži svojim putem,
    jer sa budalastim nema korisnog prijateljstva.

    Budalast čovjek koji je svjestan svojih gluposti, mudar je bar u tome,
    ali budala koja sebe smatra mudrim, stvarno je prava budala.
    Budalasti je najveći neprijatelj samom sebi, jer on čini losa djela koja mu donose samo gorke plodove.

    Jedno djelo je loše djelo kada se čovjek zbog njega mora kajati i njegove plodove sa strahom i suzama primati.
    A dobro djelo je ono djelo za koje se čovjek ne kaje i
    čiji plod prima radosno i zadovoljno."

    " Moji sinovi pripadaju meni i ovo bogatstvo pripada meni.
    Ovakvim mislima budalast čovjek muči sebe.
    Pa, on sam ne pripada sebi, kako će onda sinovi i bogatstvo?"

    "Dobro je lako činiti od dobrog, ali teško od lošeg.
    Loše je lako činiti od lošeg, ali teško od dobrog."

    "Volja za životom je zakon života,
    ko ga ne ispunjava nestaje,
    odnosi ga bujica okolnosti.
    Junak koji stvarno živi,
    uživa radosti življenja."

    Nitko na svijetu ne može promijeniti Istinu. Ono što možemo i trebamo učiniti jest tražiti istinu i služiti joj jednom kada ju pronađemo. Pravi sukob je unutarnji sukob. Iznad okupacijskih vojski i hekatombi eksterminacijskih logora postoje dva nepomirljiva neprijatelja unutar svake duše: dobro i zlo, grijeh i ljubav. Od kakve koristi su pobjede na bojnim poljima ako bivamo poraženi u dubini našeg samog bitka?
    -- Sv. Maximilian Kolbe

    „Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Kommunist.
    Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Sozialdemokrat.
    Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert; ich war ja kein Gewerkschafter.
    Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.“
    -Martin Niemöller

    Lice Tibeta se mijenja ali po volji kineskih vlasti. Tibetanci u svojoj zemlji polako postaju manjina. O tome u našim medijima ni slova a predsjednik Josipović, kao i ostali svjetski političari, putuju u Kinu i dive se njihovim dostignućima. Svaka im čast na dostignućima u ekonomiji, ali, po mom mišljenju, u ljudskim pravima su u Tibetu i Xinjiangu danas najbliže fašizmu.
    -Stipe Božić


    Ovo je moja bitka i samo je na meni da snagu svoju usporedim sa snagom tih čudovišta i samo je moja uloga ovdje biti herojem.
    -Beowulf

    Beowulf: kažu da imate čudovište ovdje? Da je vaša zemlja prokleta?
    Vojnik: Zar tako kažu?
    Wiglaf: Bardovi pjevaju o sramoti Hrothgarovoj od smrznutog sjevera do obala Vinlanda.
    Vojnik: Zar je sramota biti žrtva moćnih demona…
    Beowulf: Ja sam Beowulf i došao sam ubiti vaše čudovište.

    …ako umremo bit će to za slavu… ne za zlato!
    Misliš da si ti prvi koji me pokušao ubiti?
    -Beowulf



    free counters

    Free Counter
    Free Counter


    Locations of visitors to this page

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se