Gagh

10.12.2007., ponedjeljak

Moralna štaka

+++Neki dan sam se našao na tzv. duhovnoj obnovi za mlade koju je predvodio jedan poznati velečasni, navodno karizmatik. Odabrao sam otići na taj skup iz čiste znatiželje jer do sada, u svojih 30 godina života, još nikada nisam čuo neku crkvenu propovjed od početka do kraja. Istina, jednom sam bio na cijeloj misi, ali radilo se o prijateljevoj krizmi pa na tome valjda nema propovjedi, a u 3-4 navrata sam bio na nekim prigodnim misama povodom vjenčanja ili drugih okolnosti, ali nikad nisam imao želudac propovjedi (koje su u pravilu bile gomila bljezgarija bez glave i repa) odslušati do kraja pa bi si olakšao život i izašao na zrak. Pošto trenutno čitam "Povijest Europe" od Henri Pirennea gdje mi je posebnu pažnju privukla uloga crkve u razvoju zapadne civilizacije te pošto se već dugo vremena ne mogu načuditi činjenici da određena skupina ljudi može vjerovati u nešto što im netko drugi kaže bez potrebe daljnjeg traženja konkretnih empirijskih dokaza, odlučio sam otiči na to predavanje i proučiti način prenošenja vjerskih informacija i zanosa. Očekivao sam dubokouman i duboko duhovan govor, prožet strašću, ljubavlju, zanosom, poletom i većom količinom "velikih" rečenica koje će nadahnuti masu da očarana ode sa skupa i još dublje ukorijeni svoju vjeru.
+++Ono čemu sam nazočio bilo je nešto prilično drukčije. Simpatični, stariji, proćelavi svećenik u smeđoj mantiji s kapuljačom na leđima i konopcem oko pojasa ispod kojega se ugodno smjestio opušten trbuščić i s cvikerima na nosu započeo je svoj monolog govorom o Isusu i trojstvu, svetom pismu i iskušenjima Sotone. Spomenuo je nezaobilazne Adama i Evu, a našao je koju riječ i za Judu, Židove, progonstva, Svetu Zemlju... Nakon toga je prešao na važnost duhovnog zdravlja mladih, na iskušenja koja im Sotona nudi u današnjem svijetu, na grijehe zbog kojih mogu na onom sutrašnjem ispaštati, na sve gadosti moderne civilizacije od konzumerizma, degradacije obiteljskih vrijednosti, materijalizma, zanemarivanja duhovnih vrijednosti pa sve do homoseksualnih brakova, legalnog abortusa i eutanazije. U svemu tome se naravno dotakao i droga kojima su jadni, izgubljeni mladi danas tako masovno izloženi. U zadnjih 15 minuta predavanja počeo je učestalo pogledavati na sat, što mu ne zamjeram jer to pokazuje da je dovoljno pametan da zna da su preduga predavanja davež, bez obzira o kojoj se temi radi. Tako je završio izlaganje nakon cca 50 minuta te bio ispračen glomoglasnim aplauzom.
+++A ja sam ostao razočaran puno više nego što sam bio prije te "duhovne obnove". Ne radi se ni o tome da je tip više djelovao kao ufurani dječačić koji uživa u Teletubbyesima (čak je povremeno cupkao s noge na nogu), nego kao netko tko ima nešto ozbiljno i duboko za reči. Ne radi se tu o razočarenju moralnim porukama koje je taj čovjek uputio mladima, jer su one u principu O.K. i s većinom se u potpunosti slažem (osim s onima o homo brakovima, abortusu i eutanaziji). Da, mislim da je ova civilizacija prilično zastranila i da ide putem bezumnog hedonizma te da se humanistička vrijednost slobode uma dovela do apsurda jer si je taj um (apsulutno manipularan od strane beskrupuloznih profitera) dozvolio potpunu pasivizaciju, a time i sve dublju dekadenciju.
+++Ono što me tu posebno ražalostilo činjenica je da danas, u 21. stoljeću još uvijek postoji potreba za apstraktnim duhovnim autoritetom, eksternalnim super-egom koji će određivati ljudima što je dobro, a što nije, potičući ih i plašeći ih pritom takvim pričama kojih se ne bi posramio ni Hans Kristijan Andersen!!! Da su u publici bili nepismeni seljaci s početka 11. stolječa, iz vremena u kojem nije bilo nikakve druge mogućnosti da se upristoji primitivna masa koja bi inače klala, silovala i pljačkala po želji ili neki jadnici koji su izgubili sve u životu pa traže utjehu u bilo čemu, ne bi mi bilo ništa čudno, ali u publici su bili mladi ljudi 21. stoljeća koji će za par godina pozavršavati fakultete, dakle steći VISOKU naobrazbu i postati tzv. intelektualna elita ovog društva!!! Zar je njima potrebno da im netko govori da će goriti u paklu ako rade krivo? Zar je njima potrebna Božija kazna? Zar je njima potreban oslonac u vidu apstraktne pojave koja, ako joj se dovoljno mole, može učiniti određene preinake u njihovu životu???
+++Zar su tako slabi da nisu u stanju oslonce potražiti u sebi? U mom sustavu vrijednosti, životni cilj je postati cjelovita osoba, dakle proučiti sebe, suočiti se sa sobom i osvijestiti svoje dobre i loše strane te raditi na sebi da postanem kvalitetnija osoba. Smatram da imam odvoljno vlastite volje i razuma za to te da mi nije potreban nikakav vanjski autoritet da mi govori što je dobro, a što loše. I po tome se ne smatram posebnim jer znam da svaki čovjek može imati kapacitet za takva promišljanja i zauzimanje kvalitetnih stavova. Odbijam vjerovati u to da je većina ljudi nesposobna i slaba i da im je taj vanjski autoritet potreban. Baš tu, na površinu isplivava glavni problem ove civilizacije, a vjerojatno i jedan od uzroka njenog aktualnog kretanja po stramputici. Religija. Ili bolje reći pristup kojim religija i dalje djeluje na mase te time sustavno otupljuje njihov vlastiti kapacitet za promišljanje i zauzimanje kvalitetnih stavova. Marx je to vidio prije više od sto godina! "Religija je opijum za mase" najbolje opisuje njenu samu bit u 21. stoljeću! Opijum umrtvljuje mozak i slabi čovjekovu volju! Ona nije bila opijum za mase u negativnom smislu prije recimo 1000 godina jer je tada društvo itekako trebalo moralnu štaku koja će ga koliko-toliko organizirati i uljuditi, no nakon tih tisuću godina ta štaka je postala teret koji je doveo do atrofije udova koje je tako dugo potpomagala. Kontradikcije realnosti s religijskim pričama koje su danas vidljive čak i najvećim vjernicima, iako ih si oni nikada ne bi priznali, dovode samo do iskrivljavanja pozitivnih pogleda na svijet koje bi, da je drukčije usmjeravano, čovječanstvo već odavno moglo imati. To je kao s odlukom o prestanku pušenja. Pušač danas zna sve opasnosti cigareta, ali svejedno puši jer odagnava misli o štetnosti koristeći određene psihološke mehanzme. Isto tako vjernik vjeruje da će ga Bog kazniti ako zgriješi, ali svejedno griješi jer upotrebljava te iste mehanizme. I vjernik i pušač u ovom primjeru imaju isti problem - nisu sami odlučili da neće činiti ono što nije dobro, već im poticaj dolazi izvana. Dakle, mehanizam vjere, u vremenu u kojem je ljudski um ipak razvijeniji i sposobniji koristiti se raznim psihološkim mehanizmima, nego u vremenu izmišljanja religije, jednostavno više ne daje željene rezultate. Najveći problem koji proizlazi iz toga nije sama činjenica trenutne neefikasnosti tj. daljnjeg skretanja društva u moralni ponor, već to da indoktriniranje ljudi vanjskim moralnim autoritetom sužava prostor jačanju osobnih potencijala za preuzimanje odgovornosti tj. stvaranje internaliziranog sustava vrijednosti koje će biti puno kvalitetnije primjenjivane jer su vlastite! Npr. Isus je (navodno) rekao: "Čini drugima ono što želiš da drugi čine tebi (i obratno)". Poanta apsulutno stoji, no zar ljudima treba neki vanjski autoritet da im to kaže? Ne može li ih se odgajati i bez toga? Barem bez izmišljenog vanjskog autoriteta koji jesi na nebesi??? Kao što rekoh, ako navedenu izjavu uzmem kao "od Boga" onda ću ga u kritičnom trenutku moći zanemariti i opravdati to gubljenjem vjere (vanjskog čimbenika), ali neću ako ju uzmem kao svoju vlastitu vrijednost koju ne mogu izgubiti jer je dio mene (unutarnji čimbenik). Sad vjernik može reći da je i vjera dio njega, no tu se ne bi složio jer niti jedan vjernik do vjere nije došao sam, svojim promišljanjima, već mu je data izvana pa je tako dio njega isto koliko i košulja na njegovim leđima te ju po potrebi može i izgubiti.
+++Iz svega navedenog proizlati da je društvu potrebna promjena i to u pristupu dušebrižništvu njegovih članova. Ne budu li se religijske institucije mijenjale i nastave li inzistirati na prenošenju moralnih poruka putem priča za malu djecu, kad-tad će propasti ili će propasti svijet koji će zaglibiti u dekadenciju i nemoral zbog neefikasnog i zastarjelog pristupa moralnoj potpori koji je nekad funkcionirao kroz institucionaliziranu religiju. To što želim reći ne smatram napadom na crkvu ili bilo koje drugo religijsko poduzeće niti izrazom osobnog protivljenja konceptu tih drevnih institucija, već dobronamjernim razmatranjem mogućih pozitivnih pomaka unutar njih jer smatram da ljudima svakako trebaju kvalitetni humanistički mislioci i filozofi koji će ih poticati na intelektualni i moralni razvoj, a koji bi mogli biti slijedeća faza razvoja tih institucija. Tako Židovi, iznimno inteligentna skupina ljudi već po tome što su se prvi sjetili osmisliti i provesti monoteističku religiju, osim manjeg broja ortodoksnih vjernika, već dobrano svoju religiju pretvaraju u filozofski sustav koji se sve više zasniva na intelektualnom, humanističkom pristupu, a sve manje na pričicama, sve više na praktičnoj primjeni kulture, a sve manje na vjerskim autoritetima. I dobro im ide. Zaslužili su status najbogatijih, najmočnijih, najprosvječenijih i najproduktivnijih pripadnika suvremene civilizacije i idu dalje, dok ostale religijske institucije sa svojim zastarjelim načinima prodavanja moralnih štaka i dalje uporno guše napredak čovječanstva. Šteta.

Rijeka, 8.12.2007.

p.s.

Evo nekoliko zgodnih citata koje sam pronašao na
http://listverse.com/religion/top-15-quotes-by-famous-atheists/


1. Creationists make it sound like a ‘theory’ is something you dreamt up after being drunk all night — Isaac Asimov

2. I don’t believe in God. My god is patriotism. Teach a man to be a good citizen and you have solved the problem of life. — Andrew Carnegie

3. All thinking men are atheists. — Ernest Hemingway

4. Lighthouses are more helpful then churches. — Benjamin Franklin

5. Faith means not wanting to know what is true. — Friedrich Nietzsche

6. The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. — George Bernard Shaw

7. Say what you will about the sweet miracle of unquestioning faith, I consider a capacity for it terrifying and absolutely vile. — Kurt Vonnegut

8. I believe in God, only I spell it Nature. — Frank Lloyd Wright

9. Man will never be free until the last king is strangled with the entrails of the last priest. — Denis Diderot

10. A man is accepted into a church for what he believes and he is turned out for what he knows. — Samuel Clemens

11. The whole thing is so patently infantile, so foreign to reality, that to anyone with a friendly attitude to humanity it is painful to think that the great majority of mortals will never be able to rise above this view of life. — Sigmund Freud

12. Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful. — Seneca the Younger

13. The church says the earth is flat, but I know that it is round, for I have seen the shadow on the moon, and I have more faith in a shadow than in the church. — Ferdinand Magellan

14. Not only is there no god, but try getting a plumber on weekends. — Woody Allen

15. It’s an incredible con job when you think about it, to believe something now in exchange for something after death. Even corporations with their reward systems don’t try to make it posthumous. — Gloria Steinem


<< Arhiva >>