Trenerski blog

08.04.2014., utorak

Posjed lopte 4vs4+1 u dva prostora


NAZIV VJEŽBE: Posjed lopte 4vs4+1 u dva prostora
CILJ VJEŽBE: Posjed lopte, pressing u fazi obrane
BROJ IGRAČA: 18
VELIČINA PROSTORA: cca. 55x35m
OPIS VJEŽBE: U dva zasebna prostora igra se posjed lopte 4vs4+1 džoker. Cilj ekipe u posjedu lopte je zadržati ju što dulje kod sebe, a protivničke ekipe oduzeti loptu. Igra traje cca. jednu i pol minutu nakon čega trener daje znak i počinje odbrojavati. Ekipe koje nisu u posjedu lopte mijenjaju prostore i unutar 10 sekundi moraju oduzeti loptu u drugom prostoru. Ako su oduzele loptu dobivaju jedan bod, a ako nisu, ekipa u posjedu dobiva. Nakon toga ekipe nastavljaju igru u prostoru u kojem se nalaze.


KOMENTARI: Čest problem na treninzima je organizacija većeg broja igrača u vježbe u kojima će svi biti maksimalno aktivirani. Prednost ove vježbe je to što je svaki od 18 igrača uključen u igru, pošto u svakom posjedu lopte sudjeluje po 9 igrača. Druga prednost je to što je igra dinamičnija u odnosu na klasičan posjed lopte radi promjene prostora. Ekipa koja nije u posjedu mora na trenerov znak brzo reagirati i u drugom prostoru u dosta kratkom periodu oduzeti loptu.
VARIJACIJE: Glavne varijacije odnose se na brojčani odnos ekipa unutar prostora. Ovisno o broju igrača s kojima raspolažemo na treningu, igrati se može sa jednim ili dva džokera, pa čak i bez.

Oznake: SPORT, nogomet, trening, nogometni trening, posjed lopte


02.04.2014., srijeda

Primopredaja sa istrčavanjima


NAZIV VJEŽBE: Primopredaja sa istrčavanjima
CILJ VJEŽBE: Dodavanje, primanje lopte, istrčavanja u svim smjerovima
BROJ IGRAČA: 10
VELIČINA PROSTORA: cca. 15x15m
OPIS VJEŽBE: U svim prikazanim vježbama igrači rade primopredaju između nasuprotnih kolona, a istrčavanja u različitim smjerovima. U prvoj vježbi igrač na čelu kolone dodaje loptu i istrčava na začelje kolone kojoj je dodao loptu.

U drugoj vježbi igrač dodaje loptu i istrčava na začelje svoje kolone.


U trećoj vježbi nakon dodavanja igrači istrčavaju na kolonu koja se nalazi sa njihove desne, odnosno lijeve strane.


U četvrtoj vježbi vježbi istrčava se na začelje dijagonalne kolone.

Oznake: nogomet, trening, dodavanja, primanje lopte, totalni-nogomet.com


02.03.2014., nedjelja

Posjed lopte 4vs4vs4+2


NAZIV VJEŽBE: Posjed lopte 4vs4vs4+2
CILJ VJEŽBE: Progresija nakon posjeda lopte, korištenje širine i dubine terena
BROJ IGRAČA: 14
VELIČINA PROSTORA: 55x35m
OPIS VJEŽBE: U jednoj polovici terena igra se posjed lopte 4 protiv 4 sa 2 džokera koji stoje van terena na bočnim pozicijama. Ekipa u posjedu lopte mora ostvariti 6 uzastopnih dodavanja dodavajući se između sebe i koristeći džokere. Nakon 6 dodavanja lopta se upućuje ekipi koja se nalazi u drugoj polovici terena. Posjed se tada nastavlja tamo, a ekipa koja nije oduzela loptu u prvoj polovici isto pokušava u drugoj. Džokeri također prate loptu i sada sudjeluju u igri na drugoj strani, također van terena. Kada obrambena ekipa oduzme loptu odmah je upućuje u suprotnu polovicu, a ekipa koja ju je izgubila odlazi tamo i pokušava ju oduzeti.

KOMENTARI: Cilj ove igre je u posjedu lopte raširiti protivnika koristeći džokere i onemogućiti im oduzimanje lopte. Igrajući ovu igru bez džokera igrači će se često grupirati na sredini terena želeći što prije ostvariti potreban broj dodavanja. Korištenjem džokera u igri će se otvoriti prostor u kojemu će se moći ostvariti posjed.
VARIJACIJE: Da bi se igra više usmjerila na korištenje širine, može se dodati zahtjev da ekipa u posjedu mora ostvariti dodavanje sa barem jednim ili oba džokera.

Oznake: posjed lopte, totalni-nogomet.com, nogomet, trening


26.02.2014., srijeda

Dodavanja u trokutu


NAZIV VJEŽBE: Dodavanja u trokutu
CILJ VJEŽBE: Suradnja igrača u fazi napada, dodavanje, primanje lopte, otvaranje u prostor
BROJ IGRAČA: Minimalno 3
VELIČINA PROSTORA: cca. 15x15m
OPIS VJEŽBE: U vježbi broj 1 igrač 1 dodaje loptu igraču 2 koji se otvara pored kapice na kojoj je stajao. Igrač 2 radi prijenos lopte prema igraču 3 kojemu dodaje loptu. Igrač 3 se također otvara pored kapice, radi prijenos lopte prema igraču 4 i do njega vodi loptu.
U vježbi broj 2 igrač 1 dodaje loptu igraču 2 koji mu daje povratnu loptu i otvara u širinu tražeći odigravanje duplog pasa. Igrač 1 odigrava loptu igraču 2 u slobodan prostor. Igrač 2 ponavlja istu akciju sa igračem 3, a igrač 3 nakon primanja lopte vodi loptu do igrača 4.
U vježbi broj 3 igrač 1 dodaje loptu igraču 2 koji mu daje povratnu loptu. Igrač 1 tada odigrava loptu u slobodan prostor igraču 3, koji nakon prijema vodi loptu do igrača 4.

KOMENTARI: Kao što je već napisano glavni ciljevi vježbe su suradnja igrača u fazi napada, dodavanja, primanja lopte i otvaranje u prostor. U prvoj vježbi naglasak je na primanju lopte unutarnjom stranom stopala daljom nogom. Prilikom primanja igrač mora usmjeriti loptu prema igraču kojemu sljedećem mora dodati loptu. U drugoj vježbi igrač koji odigrava povratnu loptu mora se otvarati u širinu da bi dobio loptu u dubinu. On ne smije odmah krenuti u dubinu da ne bi dobio prekratku loptu. U trećoj vježbi bitno je pravovremeno kretanje trećega igrača na loptu koju dobiva u prostor. Mora prvo pričekati da vidi gdje će lopta točno biti dodana da bi mogao krenuti na nju.

Oznake: nogomet, trening, dodavanja, trokut, totalni-nogomet.com, trenerski blog


03.11.2013., nedjelja

Šutiranje na gol nakon primanja lopte sa okretom



NAZIV VJEŽBE: Šutiranje na gol nakon primanja lopte sa okretom
CILJ VJEŽBE: Primanje lopte pod pritiskom, šutiranje na gol, 1vs1 u fazi napada i u fazi obrane
BROJ IGRAČA: 5
VELIČINA PROSTORA: cca. 25x20m
OPIS VJEŽBE: Za ovu vježbu potrebna su 2 gola, 3 igrača i 2 golmana. Golmani brane svaki na svome golu, a igrači stoje po jedan pored svakog gola, dok je treći na sredini terena. Vježba kreće od igrača 1 koji dodaje loptu igraču 2 koji se nalazi na sredini terena. Igrač 2 prima loptu i okreće se prema golu na suprotnoj strani, te šutira. Nakon šuta na gol igrač 2 dobiva loptu od igrača 3, ponovno je prima okrečući se prema golu na suprotnoj strani, te ide u akciju 1vs1 sa igračem 1. U slučaju da igrač 1 oduzme loptu, može postići pogodak na suprotni gol.

KOMENTARI: Da bi ova vježba ima što bolji učinak, vrlo je važno izvoditi je maksimalnim intenzitetom. Igrač 1 čim je dodao loptu igraču 2 izlazi na njega i pokušava mu stati što bliže radi sljedeće akcije u kojoj će igrač 2 primiti loptu od igrača 3 i krenuti 1vs1 sa njim. Igrač 2 u tom će trenutku morati što prije primiti loptu od igrača 1 i šutirati na gol da bi sam sebi omogućio više vremena i prostora za primanje lopte od igrača 3. Primanje lopte ovisit će upravo o tome koliko daleko će se igrač 1 nalaziti od igrača 2.
VARIJACIJE: Kao eventualna progresija ove vježbe može se u zadnjem dijelu dati mogućnost akcije 2vs1. Što znači da igrač 2 u trenutku primanja lopte od igrača 3 ima više opcija. Ako mu igrač 1 onemogućuje okret sa loptom prema golu na koji mora postići pogodak, on može odigrati povratnu loptu igraču 3 i nastaviti se kretati otvarajući prostor samome sebi za dobivanje lopte ili otvarajući prostor igraču 3.

Oznake: SPORT, nogomet, nogometni trening, šutiranje na gol, prijenos lopte, 1vs1, 2vs1, totalni-nogomet.com


11.10.2013., petak

4vs2+1



NAZIV VJEŽBE: 4vs2+1
CILJ VJEŽBE: Korištenje širine i dubine u posjedu lopte, suradnja dva igrača u fazi obrane
BROJ IGRAČA: 7
VELIČINA PROSTORA: cca. 12x12m
OPIS VJEŽBE: U prostoru za igru nalaze se pet napadača i dva obrambena igrača. Napadači stoje u rasporedu tako da su četiri igrača na linijama prostora za igru, a jedan u sredini. Obrambeni igrači su na sredini prostora. Cilj napadača je ostvariti što više dodavanja sa svojim suigračem u sredini, a cilj obrambenih je prekinuti što više dodavanja. Igru je najbolje organizirati tako da isti obrambeni par igra zajedno cca. dvije minute, nakon čega slijedi promjena. U te dvije minute igra će dobiti rezultat, tj. omjer ostvarenih dodavanja sa centralnim igračem i broja oduzetih lopti od strane obrambenih igrača. Npr. 7:5 za napadače. Ili 8:6 za obrambene igrače.

KOMENTARI: Za razliku od posjeda lopte 4vs2 ili 5vs2 u kojem napadači stoje na linijama prostora za igru, u ovoj vježbi centralni igrač dodaje jedan novi element. Napadači moraju maksimalno široko stajati da bi stvorili prostor u sredini za centralnog igrača. Obrambeni igrači moraju što bliže jedan drugome napadati igrača sa loptom pokušavajući oduzeti loptu i istovremeno onemogućiti primanje lopte centralnome.

Oznake: nogomet, trening, posjed lopte, ševa, 4vs2+1, faza obrane, faza napada


27.09.2013., petak

2vs2+2



NAZIV VJEŽBE: 2vs2+2
CILJ VJEŽBE: Suradnja dva centralna igrača u fazi napada uz pomoć bočnih igrača (džokera), suradnja dva igrača u fazi obrane, transformacija iz faze obrane u fazu napada i obrnuto, završnica
BROJ IGRAČA: 7
VELIČINA PROSTORA: cca. 35x25m
OPIS VJEŽBE: U prostoru za igru nalaze se dva napadača, dva obrambena igrača i jedan golman. Van prostora za igru nalaze se dva džokera; jedan na desnoj out liniji, a drugi na lijevoj. Džokeri uvijek igraju za ekipu koja je u posjedu lopte. Igra počinje od dva napadača koji kreću u završnicu prema golu. U toj završnici mogu im pomoći džokeri sa kojima centralni igrači pokušavaju raširiti obrambene igrače iz početnog rasporeda i na taj način lakše postići pogodak. U slučaju da obrambeni igrači obrane gol, tj. prekinu napad, mogu uz pomoć džokera iznijeti loptu kroz jedan od dva mala gola na strani terena s koje su krenuli napadači. U tom slučaju moraju u vođenju lopte proći kroz jedan od golova.

KOMENTARI: Ovdje se radi o dosta dinamičnoj i zanimljivoj vježbi, koja sadrži onaj vrlo bitan element za igrače, a to je završnica. U ovom odnosu igrača jasno se vidi da služi za uigravanje formacija kao što su 4-4-2. Džokeri koji stoje van terena omogućuju napadačima više rješenja, stoga oni akciju mogu završiti suradnjom kroz sredinu ili nakon povratne lopte sa bočne pozicije. Nakon oduzete lopte obrambenim igračima postavljen je zadatak, a to je iznošenje lopte. Vježba, kao i sama nogometna igra, nije završena prekidom napadačke akcije, nego je loptu potrebno proslijediti dalje. Također, ovdje se pojavljuje i jedan vrlo bitan trenutak u nogometnoj igri, a to je transformacija iz faze napada u fazu obrane i obrnuto. Ekipe koje ovu transformaciju mogu napraviti velikom brzinom superiornije su nad protivnikom.
VARIJACIJE: Dinamika ove igre može se povećati ograničenjem broja dodira. Npr. džokeri smiju imati najviše 2 dodira, a igrači u terenu 3, itd. Odnosi igrača i veličina terena u vježbi ovise o formaciji koju uigravamo. Kao što sam napisao, ova je za uigravanje sustava 4-4-2.

Oznake: 2vs2, 2vs2+2, nogomet, trening, 4-4-2, faza obrane, faza napada, transformacija, završnica


01.09.2013., nedjelja

1vs1 sa dvije lopte



NAZIV VJEŽBE: 1vs1 sa dvije lopte
CILJ VJEŽBE: Završnica nakon situacije 1 na 1, postavljanje obrambenog igrača u situaciji 1 na 1, agilnost, eksplozivnost
BROJ IGRAČA: 3
VELIČINA PROSTORA: cca. 15x10m
OPIS VJEŽBE: Jedan napadač stoji 15-ak metara udaljen od gola okrenut prema njemu. Nekoliko metara dalje stoji obrambeni igrač okrenut leđima tom istom golu. Između njih dvojice nalaze se dvije lopte postavljene desno i lijevo od obojice. Cilj napadača je odabrati jednu od dvije lopte, povesti je i pokušati postići pogodak, dok ga obrambeni igrač mora spriječiti. Obrambeni igrač smije reagirati tek kada je napadač dotaknuo jednu od lopti, što napadaču omogućuje da kroz što više promjena smjerova zavara suparnika i sam sebi otvori dovoljno prostora za završnicu.
KOMENTARI: U ovoj zanimljivoj vježbi igrači će "kroz loptu", osim nekih tehničkih i taktičkih elemenata, raditi i na razvoju motoričkih sposobnosti, kao što su agilnost i eksplozivnost. Napadača treba poticati da napravi onoliko promjena smjerova, zaustavljanja i ponovnog kretanja koliko mu je dovoljno da obrambenog igrača izbaci iz ravnoteže i udalji ga od sebe kako bi sa što manje otpora šutirao na gol. Na taj način i jedan i drugi igrač će kroz situaciju iz igre napraviti svrhoviti trening razvoja motoričkih sposobnosti, za razliku od vježbanja bez protivnika, lopte i situacije.


Oznake: SPORT, nogomet, trening, nogometni trening, 1vs1, dribling, završnica, šutiranje na gol, agilnost, eksplozivnost


27.08.2013., utorak

Pomoćno-nastavne igre u nogometu

Autor: Mario Huzjak, voditelj škole Nogometni centar Maksimir


Pomoćno-nastavne igre u nogometu imaju za primarni cilj usvajanje, stabilizaciju i automatizaciju tipičnih struktura situacija (čitaj taktička priprema) koje se pojavljuju u nogometnoj igri. S primjenom pomoćnih igara u sustavu školovanja igrača počinje se nakon što je dijete relativno dobro usvojilo tehničke elemente koji su mu potrebni za kvalitetno ostvarivanje komunikacijskog kanala unutar određenog zadatka. Metodički redoslijed odvija se na više razina, od osnovnih pomoćnih igara 3vs1 i 4vs2 na početku pa do različitih kako informacijski tako i energetski zahtjevnijih igara kroz koje igrač prolazi u svom razvoju (3vs1 sa promjenom mjesta, 4vs2 sa progresivnom predajom prilikom izmjene koridora, posjed 4vs4vs4 sa paraboličnom loptom…itd). Primjena pomoćnih igara na igrače ima visok nivo informacijskog pa često i energetskog opterećenja. Uz već navedeno trener mora imati znanja o energetskim procesima koji se odvijaju u sportaševu organizmu za vrijeme određene pomoćno-nastavne igre kako bi ciljano utjecao na razvoj željenih funkcionalnih kapaciteta igrača, makar sam svjestan da malo stručnjaka ovom segmentu poklanja pažnju, pogotovo u radu s mladim sportašima. Kada govorimo o primjeni pomoćno-nastavnih igara onda moram spomenuti i metodu kojom se koriste mnogi treneri, a koja za cilj ima formiranje osnovnih stereotipa suradnje. Smatram da je to sasvim pogrešan put jer se na taj način ne razvija situacijska inteligencija te kreativnost igrača, za što se smatra da je jedan od bitnih elemenata u kreiranju vrhunskog nogometaša. Pojam stereotip korisnije bi bilo upotrijebiti u tehničkoj pripremi te u poučavanju tipičnih struktura suradnje 2, 3, 4 igrača u fazi napada i u fazi obrane, ali taktičko djelovanje u situacijskim uvjetima sastoji se od prepoznavanja situacije, pretraživanja motoričke memorije te pronalaženja najboljeg rješenja, što se primjenom ove metode ne razvija u potpunosti dok su pomoćno-nastavne igre idealne za razvoj upravo tog segmenta.

Prilikom izbora pomoćnih igara potrebno je voditi računa da su one što bliže situacijskim uvjetima, te da igrač prepozna linije kretanja, principe, te zakonitosti koje igra pred njega postavlja.

Prije svega trener mora poznavati ciljeve i funkciju pomoćno-nastavne igre koju primjenjuje na svojim treninzima. Izuzetno je bitno da prije izvedbe igračima kvalitetno objasni iz kojih razloga se baš ta vježba koristi te kakva je njena situacijska vrijednost. Trener mora objasniti zakonitosti te zahtjeve igre kako bi izbjegao čestu pojavu gdje se pomoćna igra odvija na principu „ja tebi-ti meni“…

Pomoćno-nastavne igre imaju izuzetan značaj u planiranju kondicijske pripreme igrača jer, ukoliko se pravilno izvodi pred igrače postavlja energetske zahtjeve koji su slični nogometnoj utakmici. Integriranim pristupom razvijamo bitne dimenzije treniranosti sportaša koje će mu omogućiti bolju situacijsku efikasnost.

Navest ćemo samo dio pomoćnih igara koje su neizostavni dio u školovanju svakog nogometaša:

A) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs1
a. U koridoru 3 igrača pokušavaju zadržati posjed lopte. Cilj vježbe je upoznavanje igrača sa osnovnim strukturama situacija koje se pojavljuju u nogometnoj igri. Mlađi uzrasti vježbu najprije izvode poluaktivno (širenjem ruku igrač s loptom pokazuje drugima gdje trebaju otvoriti), a kada usvoje linije kretanja, aktivno.

B) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2
a. U koridoru 4 igrača pokušavaju zadržati posjed lopte. U usporedbi sa pomoćnom igrom 3vs1 u ovoj pomoćnoj igri se pojavljuju još dva principa a to su dubinsko rješenje, te suradnja 2 igrača u fazi obrane.

C) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs1 SA PROMJENOM MJESTA
a. Ova igra je nadogradnja na klasičnu 3vs1 s tim da se pojavljuje i situacija promjene mjesta. Nakon odigrane lopte te promjena mjesta dvojice igrača bez lopte, izuzetno je bitna koordinacija između igrača s ciljem pravovremenog popunjavanja prostora.

D) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2 SA PROMJENOM MJESTA

E) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 6vs3

F) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2 SA PROMJENOM KORIDORA
a. Nakon 4 pomoćna dodavanja u jednom slijedi progresivni pass s ciljem tranzicije prema naprijed

G) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 5vs2 – MODIFICIRANO
a. Igrač 1 odigra loptu i izlazi iz kvadrata i ne smije dobiti prvo povratno dodavanje. Igrač 2 odigrava te izlazi van dok se igrač 1 uključuje u igru.

H) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs3+2
a. U koridoru se odvija posjed lopte 3vs3 s tim da ekipa koja je u fazi napada ima i dva pomoćna rješenja izvan koridora. Broj dodira se određuje prema kvalitativnim sposobnostima igrača.

I) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs4vs4
a. U igri sudjeluju 3 ekipe po 4 igrača. Nakon što ekipa 1 odigra 5 dodavanja slijedi parabolična lopta na ekipu broj 2. Treća ekipa ima za cilj izlaskom u presing onemogućiti komunikacijski kanal između ekipa 1 i 2.

Oznake: SPORT, nogomet, trening, pomoćno-nastavne igre, 3vs1, 4vs2, 3vs3+2, 5vs2, 4vs4vs4, Mario Huzjak, Nogometni centar Maksimir, posjed lopte


18.07.2013., četvrtak

4vs2 sa promjenom polja



NAZIV VJEŽBE: 4vs2 sa promjenom polja
CILJ VJEŽBE: Posjed lopte, progresija nakon posjeda lopte, korištenje širine i dubine prostora za igru, suradnja 2 igrača u fazi obrane
BROJ IGRAČA: 9
VELIČINA PROSTORA: cca. 20x10m
OPIS VJEŽBE: Za ovu vježbu potrebna su 2 prostora za igru. U jednome četiri igrača (napadača) igraju posjed lopte protiv dvojice obrambenih, a u drugome trojica čekaju loptu od igrača iz prvog prostora. Cilj četvorice iz prvog prostora je napraviti 6 dodavanja i nakon toga proslijediti loptu trojici u drugom prostoru. Kada je cilj ispunjen, dvojica obrambenih idu za loptom u drugi prostor pokušati oduzeti loptu, a trojici napadača priključuje se i jedan napadač iz prvog prostora koji se u tom trenutku nalazi najbliže njihovom.
KOMENTARI: Kvalitetan posjed lopte ili ševa moraju, osim samog zadržavanja lopte, imati nekakav cilj. Zadržavanje lopte u jednom prostoru do unedogled i bez jasnog cilja može biti monotono za igrače, a i nije u funkciji same igre. U ovoj vježbi nakon zadržavanja lopte na jednom dijelu terena, potrebno je proslijediti ju dalje i pronaći nekoga od svojih suigrača na udaljenijem dijelu terena. Na taj način igrači u posjedu lopte u trenutku najvećeg protivničkog presinga mogu prenijeti težište igre na dio terena na kojem ima manje igrača. Najbliži igrač iz polja iz kojeg je lopta upućena u drugo priključuje se u posjedu na drugoj strani terena, te tako u ovoj vježbi dobivamo i jednog "veznog" igrača koji je uvijek u prilazu ekipi koja je u posjedu lopte. Također treba napomenuti i dosta visoke energetske zahtjeve koje ova vježba postavlja pred dvojicu obrambenih igrača. Radi promjene polja mijenja se brzina igre, kao i udaljenost koju obrambeni igrači moraju pretrčati da bi oduzeli loptu.
VARIJACIJE: Igra se može igrati sa više ili manje igrača u poljima, sa većim ili manjim brojem potrebnih dodavanja za promjenu polja, te sa ograničenim ili neograničenim brojem dodira igrača u posjedu lopte. Ono što ja obično stavljam kao pravilo je to da bi dvojica obrambenih postali napadači, moraju ostvariti jedno dodavanje između sebe nakon oduzimanja lopte, što napadačima daje šansu da nakon kratkog prekida posjeda brzo povrate isti. Također, obrambeni igrači nakon oduzimanja lopte obojica postaju napadači, a jedan napadač koji je "pogriješio" i onaj koji mu je dodao loptu, postaju obojica obrambeni igrači.

Oznake: nogomet, trening, nogometni trening, posjed lopte, 4vs2, SPORT, dodavanje, napad, obrana


11.07.2013., četvrtak

3vs3



NAZIV VJEŽBE: 3vs3
CILJ VJEŽBE: Postavljanje u fazi obrane u rasporedu dva stopera i jednog defenzivnog veznog, postavljanje u fazi napada sa centralnim veznim i dva bočna igrača, završnica
BROJ IGRAČA: 8
VELIČINA PROSTORA: cca. 35x25m
OPIS VJEŽBE: Trojica napadača igraju protiv trojice braniča. Napadači stoje u rasporedu sa jednim centralnim i dvojicom bočnih igrača, a trojica braniča sa dva stopera i jednim defenzivnim veznim. Ekipa napadača pokušava postići pogodak, ali također moraju i braniti gol u slučaju izgubljene lopte. Trojica braniča pokušavaju spriječiti napadače u postizanju pogotka i postići pogodak na njihov gol. Ekipa napadača igra bez ikakvih ograničenja u kretanjima, a u ekipi braniča dva stopera smiju se kretati samo unutar svoje polovice, a defenzivni vezni samo unutar protivničke polovice. Isto vrijedi i u slučaju osvajanja lopte od strane ekipe braniča- ako defenzivni vezni oduzme loptu napadačima, mora pokušati postići pogodak bez da mu se stoperi priključe u protivničkoj polovici. Isto tako ako stoperi oduzmu loptu napadačima u svojoj polovici moraju što prije proslijediti loptu defenzivnom veznom u protivničkoj polovici.
KOMENTARI: Kada sam kreirao ovu vježbu, osnovni cilj bio mi je naučiti stopere i defenzivnog veznog pravilnom postavljanju u fazi obrane. Ako ta tri igrača stoje u rasporedu u obliku trokuta, tada je defenzivni vezni najistureniji igrač. On je ujedno i prvi blok ove obrambene formacije, te se treba postavljati uvijek iza lopte, nastojeći spriječiti loptu da prijeđe u polovicu obrambenih igrača. Ako se lopta nalazi kod centralnog napadača, defenzivni vezni stat će se također u centralu i povučeno čekati. Dva stopera postaviti će se njemu dijagonalno iza leđa. Ako se lopta nalazi na desnoj ili lijevoj strani, defenzivni vezni pomiče se na istu stranu i stoji iza lopte, pazeći da lopta ne prijeđe u polovicu njegovih stopera u kojoj on više ne smije igrati. Stoperi se također pomiču prema lopti, s time da onaj na čijoj je strani lopta zajedno sa defenzivnim veznim pokušava spriječiti loptu da prijeđe u njihovu polovicu, pošto su nakon toga brojčano inferiorniji u odnosu na protivnika. Onaj drugi stoper stoji dijagonalno iza leđa stoperu koji je izašao na loptu.


Oznake: nogomet, nogometni trening, vježba, 3vs3, napad, obrana, trokut


17.05.2013., petak

4vs2 u 2 polja



NAZIV VJEŽBE: 4vs2 u 2 polja
CILJ VJEŽBE: Brza transformacija iz faze obrane u fazu napada, posjed lopte
BROJ IGRAČA: 8
VELIČINA PROSTORA: cca. 20x10m
OPIS VJEŽBE: Osmero igrača podijeljeno je u dvije ekipe po četiri, s time da svaka ima svoje polje. Igra počinje tako da četvorica igrača jedne ekipe, u svome polju, igraju posjed lopte protiv dvojice iz suparničke ekipe. Druga dvojica iz suparničke ekipe ostaju u svome polju. Četvorica u posjedu, moraju loptu što duže zadržati kod sebe, a dvojica oduzeti loptu i proslijediti je suigračima u suprotno polje. Nakon što je lopta oduzeta igra se seli u drugo polje u koje ulaze dvojica igrača koji su u prethodnoj akciji bili obrambeni i dvojica koji su bili u posjedu lopte, a sada postaju obrambeni. Igra se dalje nastavlja kao i maloprije.
KOMENTARI: Ovo je jedna vrlo zanimljiva vježba u kojoj je, kao što je već napisano, naglasak na što bržoj transformaciji iz faze obrane u fazu napada i obrnuto. Obrambeni igrači nakon oduzimanja, loptu moraju proslijediti svojim suigračima i što prije im se priključiti u ulozi napadača, odn. ekipe u posjedu lopte. U tom trenutku napadači brzom reakcijom stignu oduzeti loptu čak i prije nego ona napusti njihovo polje.
VARIJACIJE: U igru se može uvesti bodovanje. Npr. nakon 10 uzastopnih dodavanja ekipa dobiva jedan bod. Tako ćemo nakon određenog vremenskog perioda koliko traje jedna igra dobiti i rezultat (npr. 4:3).


Oznake: SPORT, nogomet, nogometni trening, 4vs2, posjed lopte, obrana, napad


14.05.2013., utorak

Nogotenis

Otkad sam započeo raditi trenerski posao treninge održavam kombinirano u "tri smjene"- ujutro, popodne i navečer. Dok popodne i navečer obično radim grupne treninge u kojima se baziram na raznim igrama, kako bih aktivirao što više igrača i utjecao na razvoj ekipnog djelovanja, u jutarnjoj smjeni, radi manjeg broja igrača, provodim treninge u kojima pokušavam utjecati na individualne sposobnosti i znanja pojedinaca. U treninzima takvog tipa klasična igra na 2 gola u glavnom dijelu nije bila moguća, već smo trebali naći nekakvu alternativu. Nakon kratkog eksperimentiranja i isprobavanja igri koje bi na najbolji način objedinile natjecanje i zabavu koju igračima pruža i sama igra nogometa, stali smo na nogotenisu kao najboljem rješenju... Nije dugo trebalo da igrači jednostavno postanu ludi za ovom igrom i željni nadmetanja jedni protiv drugih. I dok su se igrači natjecali i zabavljali, mi treneri mogli smo promatrati pozitivne učinke ove igre na njihove sposobnosti i znanja. U tim trenucima javila se ideja da organiziramo natjecanje u kojem bi naši igrači međusobno odmjerili snage, ali u kojem bi ipak na prvom mjestu bili druženje i "odmor" od svakodnevne borbe za bodove na utakmicama. Međutim, vijest o turniru ubrzo se proširila i van našeg kluba, pa čak i kvarta, te su se ubrzo počeli prijavljivati igrači iz klubova diljem grada Zagreba (pa čak i okolice). 17. i 18.3.2012., zajedno sa svojim kolegama Jakobom Delićem i Mislavom Gašparovićem, organizirao sam prvi nogotenis turnir za dječake rođene 2000. i 2001. godine pod nazivom "Trešnjevka 2012.", na kojem je nastupilo 24 para iz mnoštva različitih klubova (Trešnjevka, Dinamo, Zagreb, Lokomotiva, Inter Zaprešić, Croatia Sesvete, Sesvetski Kraljevec, itd.). Turnir je bio pun pogodak i još i prije završetka tog prvog turnira, djeca su počela ispitivati kada će biti sljedeći. Do danas su održana ukupno 3 turnira (jedan svakih pola godine) i na svakom sljedećem turniru broj prijavljenih parova bivao je sve veći. Na zadnjem, održanom 27. i 28.4.2013., parovi su bili raspoređeni u 8 skupina po 4 ekipe.
Prva dva turnira pobjednici su bili dečki iz GNK Dinamo Zagreba, Filip Kosić i Leo Rajnović, koji su svojom igrom to definitivno zaslužili, a ponašanjem pokazali što je fair play. Treći puta najbolji su bili bivši Trešnjevčani, a danas igrači NK Zagreba, Karlo Prpić-Bosanac i Sven Vujković.



U cijeloj toj nogotenis maniji, koja je zahvatila sve te klince, i kod mene se javila želja da još više proučim ovu igru. Htio sam detaljno proučiti na koje to sposobnosti utječe ova igra, kada je najbolje i u konačnici ima li je smisla uopće primjenjivati u treningu nogometaša. Moj kolega za Kineziološkog fakulteta u Zagrebu, Marijan Tukerić, napisao je diplomski rad na temu "Primjena nogotenisa u razvoju funkcionalnih i motoričkih sposobnosti nogometaša". U nastavku teksta nalazi se sažetak toga rada sa nekima od njegovih važnijih dijelova...

O NOGOTENISU

Nogomet i različite varijante nogometne igre ostavile su mnogo tragova u različitim kulturama. Na svijetu danas ne postoji osoba koja nije čula za nogomet ili neku njegovu modifikaciju. Počeci nogometne igre mogu se pratiti kroz različite kulture širom svijeta. Tako otprilike prije 3000 godina „tsu chu“ se igrao u Kini. Riječ „TSU“ (eng. kick the ball with feet) u prijevodu znači udarac lopte nogom, a „CHU“ (eng. a ball made of leather and stuffed) lopta načinjena od kože. Kako se razvijao nogomet kao sport tako se paralelno s njim razvijao i nogotenis, iako pravila igre nisu još dugo utemeljena. Danas smo svjedoci toga da je nogotenis postao neizostavni dio nogometnih treninga diljem svijeta, te često možemo pročitati u različitim novinskim člancima : „Messi se odmara u rodnom Rosariju i igra nogotenis“ , „Mandžukić otkrio: 'Škarice' sam isprobao na nogotenisu“, „Nogotenis na popodnevnom treningu - NK Dinamo Zagreb!!“. Moramo spomenuti i slavne tenisače, Rafaela Nadala i Novaka Đokovića, koji su također zaigrali nogotenis.
U svijetu postoji preko 80 godina i trenutno ima preko 50 000 registriranih natjecatelja u više od dvadeset zemalja. Svjetska organizacija koja okuplja nogotenisače zove se FIFTA (Federation International Footballtennis Association). Najrazvijenija nogoteniska velesila je Češka koja ima registriranih 565 nogoteniskih klubova raspoređenih u sedam liga. Nogotenis je nastao u Čehoslovačkoj tijekom treninga nogometaša juniora NK Slavije Prag oko 1922. godine. Cilj igre je bio da se igrači zabave s loptom na način da tehniciraju i prebacuju loptu preko nekakve prepreke. Isprva su koristili drvenu klupicu, a nedugo nakon toga počeli su koristiti užad zavezanu za stupove zabijene u zemlju. Istovremeno slična igra se igrala u mjestu České Budějovice. Na početku je to bila igra za svakoga koja nije bila zahtjevna i sadržavala je vrlo jednostavna pravila. Prva pravila se spominju 1940. godine od autora Kulhánek-a, Borkovec. Kako je igra postajala svake godine sve popularnija tako se sve više zemalja uključivalo u natjecanja, pa se 1987. godine osniva International Footballtennis Association (IFTA) u Biel u Švicarskoj. Međunarodnu nogotenisku organizaciju (IFTA) činile su sljedeće zemlje: Švicarska, Engleska, Italija, Rumunjska i Njemačka. Prvo europsko prvenstvo u Švicarskoj organizirano je 1991. godine koje koje je osvojila reprezetnacija Slovačke, dok je prvo svjetsko prvenstvo organizirano u Slovačkoj 1994. godine. Od tada, pa sve do danas redovno se održavaju Europska i svjetska prvenstva u nogotenisu.
Nogotenis je sportska igra u kojoj igrači naizmjenično prebacuju loptu preko mreže, pri čemu su napad i obrana osnovni taktički principi. Za vrijeme svakog udarca igrač se nalazi u napadu, a nakon njega u obrani pri čemu napad i obranu ne smijemo zamijeniti s ofenzivnim i defenzivnim udarcima. Igrač odigrava ofenzivni udarac kada je u mogučnosti kontrolirati pravac i brzinu udarca te ravnotežu tijela. U protivnom igrač će odigrati defenzivni udarac.


ZAŠTO PRIMJENJIVATI NOGOTENIS U NOGOMETNOM TRENINGU?

Nogotenis je sport koji je izuzetno pogodan u svim uzrasnim kategorijama nogometaša za razvoj bazičnih antropoloških karakteristika kao što su zdravstveni status, funkcionalne, motoričke i kognitivne sposobnosti, te konativne osobine ličnosti.

ZDRAVSTVENI STATUS - sprječavanje nastanka ozljeda kroz različite oblike dinamičkog stretchinga i povećanje fleksibilnosti donjih ekstremiteta čime se utječe i na povećanu amplitudu pokreta koja je izuzetno važna kod izvođenja udaraca. Također utječe i na poboljšanje rada proprioceptora koji su izuzetno važni da ne dođe do nastanka ozljede uganućem ili iščašenjem.

FUNKCIONALNE SPOSOBNOSTI - povezane sa djelotvornošću sustava za transport kisika. Svatko tko je jednom igrao nogotenis zna da zahtijeva izuzetno naprezanje transportnog sustava u organizmu. Ti zahtjevi se mogu povećavati ili smanjivati u zavisnosti o postavljenim pravilima, većem ili manjem terenu, te o broju igrača unutar jednog polja.

MOTORIČKE SPOSOBNOSTI - razvoj kvantitativnih motoričkih sposobnosti. U nogotenisu su to najviše snaga i fleksibilnost, iako najviše dolazi do razvoja kvalitativnih sposobnosti i to koordinacije, agilnosti, ravnoteže i preciznosti.

KOGNITIVNE SPOSOBNOSTI - razvoj ove sposobnosti izuzetno je važan u razvoju mladih nogometaša jer one utječu na prijem, obradu, zadržavanje i korištenje motoričkih informacija.

KONATIVNE OSOBINE LIČNOSTI - kroz nogoteniski trening dolazi do lakše socijalizacije unutar ekipe, suradnje sa svojim suigračem ili više njih, te razvoja osobina ličnosti koji su izuzetno bitni za nastavak sportske karijere.

Kondicijska priprema mladih nogotenisača prije svega služi kao prevencija ozljeda i kao izgradnja temelja koji neće biti odmah vidljiv u igri, ali će u budućnosti omogućiti nesmetan razvoj mladog nogometaša. Kao što sam prije napomenuo nogotenis ne zahtijeva mnogo uvjeta koji su potrebni za njegovu izvedbu. Pogodan je za uvodni dio treninga u kojem igrači pripremaju svoj organizam za glavni dio. Također se može primjenjivati i u završnom dijelu kao sredstvo relaksacije i smirivanja napetosti. Često je primjenjiv i kao dopunska vježba.
Ono što je važno naglasiti je da je izuzetno bitan za razvoj tehnike u svim uzrasnim kategorijama koja se očituje u svim aspektima koje nogometna igra zahtjeva od nogometaša.
Sami intenzitet postavlja trener brojem igrača u polju i veličinom terena, a ekstenzitet vremenom.


Oznake: SPORT, nogomet, nogotenis, nogometni trening, Jakob Delić, Mislav Gašparović, Marijan Tukerić, Trešnjevka 2012., Trešnjevka 2013., nogotenis turnir


09.04.2013., utorak

6vs4



NAZIV VJEŽBE: 6vs4
CILJ VJEŽBE: Široko stajanje igrača u fazi napada, zajedničko djelovanje u fazi obrane
BROJ IGRAČA: 10
VELIČINA PROSTORA: cca. 15x15m
OPIS VJEŽBE: U ovoj igri 6 igrača igra posjed lopte protiv 4 suparnika. Igrači stoje u rasporedu prikazanom na gornjoj slici, i to na sljedeći način- u ekipi od šest igrača četvorica stoje izvan prostora za igru, a dvojica unutar. Njihova četiri suparnika svi stoje unutar prostora.
Igra počinje od ekipe šestorice koji moraju dodavanjima ostvariti što duži posjed lopte, dok ekipa četvorice mora taj posjed prekinuti, ne izlazeći iz prostora za igru, tj. ne napadajući vanjske igrače. Nakon što je posjed prekinut, ekipa četvorice pokušava ostvariti što više dodavanja, a od ekipe šestorice, svi igrači pokušavaju u što kraćem vremenu povratiti posjed. To znači da vanjski igrači moraju ući u prostor za igru da bi to ostvarili. Nakon povratka posjeda lopte, ekipa šestorke što prije mora stati u početni raspored i nastaviti sa posjedom.
KOMENTARI: Svi smo mi treneri nebrojeno puta govorili svojim igračima "u fazi napada se raširite, a u fazi obrane skupite". Evo i vježbe koja to automatski zahtijeva od igrača. U rasporedu na početku igre ekipa u posjedu lopte stoji široko. Nakon gubitka posjeda igrači koji su stajali široko moraju ući u prostor za igru i pokušati uzeti loptu. Samim ulaskom u taj prostor ekipa radi gustoću na terenu, odn. skuplja se.
VARIJACIJE: U naprednijoj varijatni može se uvesti bodovanje nakon ostvarivanja određenog broja dodavanja. Npr. ekipa šestorke dobiva jedan bod nakon ostvarenih 8 dodavanja, a ekipa četvorke nakon 5. Na taj način igra će postati još dinamičnija, a ekipa šestorke će još brže morati djelovati u fazi obrane, odn. u fazi oduzimanja lopte.

Oznake: SPORT, nogomet, 6vs4, posjed lopte, obrana, napad, trener, nogometni trening, trening, vježba


02.12.2012., nedjelja

Pozdrav

Pozdrav svima i dobrodošli na blog posvećen nogometnim treninzima, utakmicama i nogometu općenito.

Da odmah bude jasno, ovo nije blog nekog velikog trenerskog stručnjaka, nogometnog prof-a, dr-a ili slično, nego trenera koji još uvijek uči svoj zanat. A ako i najveći svjetski treneri govore da još uvijek uče nogomet, onda moram i ja..

Na ovom blogu pokazivat ću puno vježbi individualnog, ali i grupnog karaktera, pisati svoja mišljenja o nekim aktualnim stvarima u nogometu i, nadam se, razmjenjivati iskustva sa drugima. Iako sam ja nogometni trener, i iskreno vrlo malo pratim druge sportove, htio bih čuti savjete trenera iz drugih sportova. Dobro je poznato da se u današnjem nogometnom treningu koriste metode i vježbe iz atletike, gimnastike, itd.
U zadnje vrijeme bavim se snimanjem raznih vježbi sa svojim igračima i rezanjem nekih zanimljivih situacija sa utakmica Lige prvaka, španjolske i engleske lige. Vježbe ću stavljati često, dok utakmice nešto manje (autorska prava na You tube-u me tu malo koče). Mislim da je baš gledanje utakmica i prepoznavanje pojedinih situacija vrlo bitno kako bi svaki trener prema njima kreirao svoje vježbe i usmjeravao igru. Zašto trenirati stvari koje se ne događaju na utakmicama?? Jedan takav primjer je omiljena vježba svih nogometnih trenera- završnica nakon križanja dva igrača. Jedan igrač probija po bočnoj poziciji, a dva napadača u šesnaestercu rade križanje, dobivaju povratnu loptu i zabijaju gol. Moram priznati da sam tu akciju radio od svoje 12-e do 25-e godine na treninzima, a nijednom nisam vidio da je netko postigao zgoditak na utakmici na taj način, a pogotovo ne ekipe u kojima sam ja igrao. U nogometu je bitno biti aktualan, inovativan i pratiti trendove. Do nedugo sam posuđivao i kupovao hrpu dvd-ova i tražio što više vježbi koje bih radio na treninzima, da bih zaključio da većinu toga već i radim na treninzima. Isto tako sam shvatio da kopirajući druge neću ništa postići. Ako kao trener po nečemu nisi poseban, onda si samo "jedan od". Ili kako kaže bivši izbornik Bjelorusije Bernd Stange: "Lerne von den Besten und gib Deiner Mannschaft ein Gesicht" ("Uči od najboljih i daj svojoj ekipi vlastiti izgled").

Toliko za sada. Pokušat ću biti redovan u postovima.

Oznake: nogomet, trening, treneri


<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.