DEFINICIJA DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA

21.11.2017.



Društveno odgovorno poslovanje jest ideja da poslovanje tvrtke uspostavi pozitivan balans između stvaranja profitnih aktivnosti sa aktivnostima koje pridonose dobrobiti društva (zajednice), tj. društveno odgovorno poslovanje podrazumjeva ono poslovanje koje je u pozitivnoj korelaciji sa društvom u kojem pojedino poduzeće djeluje.


Poslovanje poduzeća je orijentirano na zadovoljenje želja i potreba kupaca, putem kojih ono ostvaruje profit, te isto rezultira eksternalizacijom aktivnosti koje su usmjerene na prosperitet zajednice u sklopu društvene odgovornosti poduzeća.

U kontekstu razmatranja društveno odgovornog poslovanja možemo postaviti pitanje ponašaju li se poduzeća društveno odgovorno isključivo radi ostvarenja dobiti ili zaista žele omogućiti dobrobit za društvo u kojem djeluju, tj. je li riječ o besplatnosti aktivnosti usmjerenih na dobrobit zajednice ili jest isključivo riječ o latentnom marketingu?

Prema autoru L. Bruniu, u djelu Ekonomija zajedništva potrošači su sve osjetljiviji na vrijednosti, na poštivanje prirodnog i društvenog okoliša, te tamo gdje je civilno društvo zrelije zahtjevaju društvena poduzeća.
Društveno odgovorno poslovanje povezuje interesno-utjecajne skupine, tj. potiče investitore da ulažu u tvrtku, jer istovremeno kupci projiciraju sliku o poduzeću kao moralnom te kupuju proizvode i usluge od navedenog. Društveno odgovorno poslovanje između ostalog svoju efikasnost pronalazi i u volonterizmu, kojim ono sa stajališta kupaca, u usporedbi sa konkurencijom ima prednost.

U Hrvatskoj smo upoznati sa konkretnim primjerima društveno odgovornog poslovanja u kojem poduzeća ili osiguravaju financijska sredstva za pojedine humanitarne projekte, ili sudjeluju u volonterskim aktivnostima, promičući DOP kao zasebni poslovni subjekt, ili u suradnji sa nekim drugim poduzećem ili neprofitnom organizacijom.

PRIMJER DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA

Prvo poduzeće koje se često ističe kao primjer društveno odgovornog poduzeća je DM koji u Hrvatskoj djeluje još od 1996. godine. DM svake godine ima barem po jednu društveno odgovornu inicijativu. Neke od humanitarno-edukativnih, ekoloških i zdravstvenih inicijativa su:

• Program babybonus-prijatelj djece
• Sve za nju
• Sve za prirodu
• Tu čuvam prirodu
• Prekrižimo rak vrata maternice

Poduzeće je više godina za redom dobitnik priznanja „najbolji poslodavac“ koje dodjeljuje portal Moj posao. Nagrade za poslodavca godine temelje se na istraživanju na više od 5000 zaposlenika, a provedeno je putem upitnika koji se sastoji od 78 ključnih tvrdnji iz devet područja istraživanja:

• Izazovnost radnih zadataka
• Lojalnost zaposlenika
• Organizacija rada
• Radni uvjeti
• Osobni rast i razvoj
• Uključenost u donošenje odluka
• Posvećenost poslu
• Međuljudski odnosi
• Komunikacija u tvrtki

Društveno odgovornim poslovanjem poslovni subjekt doprinosi boljem društvu, čišćem okolišu sa naglaskom na ljudsku egzistenciju.
Odgovornost se postiže kroz korektan odnos prema zaposlenicima i svim drugim sudionicima na koje poslovanje ima utjecaj. Današnja poduzeća smatraju kako postaju društveno odgovorna poduzeća ispunjavanjem zakonskih obaveza, međutim nije dovoljno samo ispunjavati zakonske obveze nego pružiti više od toga investiranjem u ljude, okoliš i ostale aktivnosti koje utječu na dobrobit zajednice.
Promicanjem društvene odgovornosti poslovni subjekti projiciraju bolji dojam prema zajednici te tako postižu konkurentsku prednost naspram poslovnih subjekata koji ne ističu društveno odgovorno djelovanje. Poslovni subjekti koji će isticati društvenu odgovornost izazvati će simpatije kod potrošača te će oni kao proritetni izbor češće odabirati kupnju kod društveno odgovornog poslovnog subjekta.

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.