Fotografi svih zemalja naoružajte se...

ponedjeljak, 29.09.2014.

Ivan Ladislav Galeta - Fotografija u Hrvatskoj

29.09.2014. u 00:01 • 0 KomentaraPrint#

nedjelja, 28.09.2014.

Najbolji savjet koji sam dobio kao početnik

Dok sam još bio "zelen" u fotografskom svijetu, i u doba kada sam sa filma prelazio na digitaliju, učlanio sam se na jedan dizajnersko-fotografski portal (na kojem je još uvijek moguće vidjeti neke moje rane radove), u nadi da ću dobiti savjete kako napredovati u fotografiji.

Iako sam u početku dosta zazirao od upotrebe photoshopa (vjerujući u široko rasprostranjen stereotip da "photoshop uništava sliku" i da je "samo nesposobni fotografi photoshopiraju"), jedan od kroisnika mi je dao najbolji savjet po pitanju photoshopa, koji se svodi na to da je photoshop za digitalnu fotografiju ono što je tamna komora za klasičnu filmsku:

[SIC]

"Toco, probaj photoshop zamisliti kao foto laboratorij...ponekad su prčkanja u photoshopu nužna..to su korekcije..i u labosu ćeš "prčkati" po fotkama: nadosvijetljavati, povećavati na kontrasnijem papiru, korisiti meradeći razvijač, tonirati, solarizirati...itd... Probaj postići da ti fotografija privlačno, da privuče pažnju, da osim samim motivom, koji mora biti dobro korektno snimljen, tvoja fotka bude lijepo "zapakirana"...Photoshopom samo emuliraš već postojeće fotografske tehnike, dakle postižeš ono što ti digitalija u startu ne pruža. Nemoj se zavaravati da fotografije koje gledaš i kojima se diviš po raznim časopisima, plakatima i slično ne prođu završnu obradu, odnosno post produkciju., bilo da se radi o digitalno snimljenim fotografijama, bilo onima snimljenim klasičnim putem, na film.
Da samo znaš koliko je posla pravilno obraditi, napr., kolor negativ pa zatim napraviti povećanje iz njega koje će zadovoljavati tvoje kriterije (naravno, ako ih imaš)...E, sad, probaj si zamisliti koji je to posao..lako je imati photoshop, napraviti par nasumčnih klikova mišem i kaj ispadne-ispadne... Da bi pravilno znao koristiti photoshop za korekciju i postprodukciju svojih fotografija, probaj prvo apsolvirati barem osnove klasičnih fotografskih tehnika, puno će ti pomoći, jer kad imaš temelj, dalje će ti biti pjesma raditi s digitalijom.
Meni se dopada što si ti "tvrdoglav" i što tjeraš svoj stil "nedirnute", čiste fotografije ali, za bolje rezultate treba ponekad posegnuti i za teoretskim znanjem, što onim o samom kadriranju i izboru pravilnog svjetla za dobar snimak a što onim o tehnikama obrade, odnosno, proizvodnje same fotografije.
Raspisao sam se, znam, možda sam i dosadan, ali, ovo ti govorim zato što vidim da voliš fotografiju i da se interesiraš a ja si uzimam za pravo (barem toliko) da ti dam koji savjet jer sam već dugo u tim vodama i smatram da ponešto iskustva imam mada još moram strašno puno učiti jer je i meni digitalija (kao i većini) novina i moram proučiti sve njezine mane ali i prednosti da bih znao pravilno uobličiti svoje fotografije...
:-) e jesam ga nasro' "

28.09.2014. u 20:32 • 2 KomentaraPrint#

subota, 27.09.2014.

Davno zaboravljene fotografske vještine

Danas je u fotografskom svijetu više manje sve automatizirano i tehnologizirano. Ljudi su stoga postali vrlo komotni do mjere da se oslanjaju na tehologiju, nauštrb vlastitih vještina.

MIRNA RUKA

Mirna ruka je nekad bila glavna metoda stabilizacije fotoaparata prilikom snimanja. No otkada su se pojavili elekto-optički sustavi stabilizacije slike u aparatima, mirnoća ruku je nekako postala je "nebitna" i više-manje zaboravljena stvar. Tako je danas zapravo svima bitnije da li aparat ili objektiv imaju ugrađen sustav za stabilizaciju slike nego da li oni sami imaju mirne ruke prilikom snimanja.

Štoviše, za mnoge je danas tehnika "priljubi ruke uz tijelo i zadrži dah dok okidaš" totalna nepoznanica. Danas gotovo svi kada snimaju drže ruke ispružene i/ili laktove izbačene od tijela, a što je zapravo vrlo nestabilan položaj i koji može vrlo lako rezultirati mutnim snimkma. Neki će se pravdati da je to zato jer gledaju u ekran a ne kroz "zuher"* (kojeg čak više ni nema na nekim aparatima), no i sa ekranom je moguće primjeniti takvu tehniku tehniku snimanja.

Inače, sustav stabilizacije u aparatu/objektivu je koristan u slabim svjetlosnim uvjetima ljudima koji imaju mirnu ruku a nemaju ili ne mogu korsititi stativ, no ponekad ne pomaže ni pri svijetlu onima koji nemaju mirne ruke, odnosno koji aparat drže aljkavo i nestabilno.

KORIŠTENJE TRAŽILA

Tražilo fotoaparata (popularno zvano "zuher", od njem od njem. "Sucher") tj. "prozorčić" pomoću kojeg se kadrira slika, danas imaju samo rijetki fotoaparati, uglavnom DSLR-ovi, dok većina ostalih za kadriranje koristi ekran na stražnjoj strani aparata.

Pa se događa se da ljudi koji prime u ruke DSLR čude "kak to da se na ekranu niš ne vidi".

RUČNO FOKUSIRANJE

Danas je sve u autofokusu. Ručni fokus je nekima nepoznanica do mjere da im nije jasno kako su uopće ljudi nekad snimali dok nije bilo autofoskusa.

Štoviše, mnogima je nepoznato to kako se koriste skala udaljenosti i dubinske oštrine, i tzv. "zonsko fokusiranje". Naime, oni malo vještiji fotografi su i bez automatskog fokusiranja dobivala zadovoljavajuće oštre fotografije fokusirane na pravo mijesto. Oni nevješti ni sa autofokusom ne uspjevaju pogoditi fokus na željeno mjesto.

Štoviše, danas aparati i objektivi uglavnom nemaju ni skalu udaljenosti (oznake na koju udaljenost od objekta snimanja je objektiv podešen), kao ni skalu dubnske oštrine (što će biti "oštro" s obzirom na odabrani otvor "blende") već se baš sve prepušta autofokusu. Manualno fokusiranje je tek "usputna" opcija na nekim aparatima.

UMETANJE FILMA

Koliko god smješno zvučalo, umetanje filma u fotoaparat je vještina - kako umetnuti film u aparat, a da se ovaj ne otkvači prilikom premotavanja ili ne osvijetli. Često zna predstavljati problem onima koji su svoju fotografsku karijeru počeli na digitaliji, a ne na filmu. Naravno, sve se može naučiti. Potrebno je samo malo volje i puno vježbe. No ima onih "kojima to ne treba".

Tu vještinu je danas zamjenila vještina mjenjanja memorisjkih kartica i ukapčanja kabela za prijenos slika iz aparata u kompjuter.

27.09.2014. u 20:55 • 0 KomentaraPrint#

petak, 26.09.2014.

Biser američke uprave za šume

Kako javlja PINAC, Američka uprava za šume želi svim posjetiteljima uređenih parkova naplaćivati dozvole za fotografiranje. Cijena takve dozvole iznosila bi 1500$, a bila bi potrebna za sve koji snimaju , bez obzira za koju svrhu (osobno ili komercijalno) i kojom spravom (video kamerom, mobitelom, fotoaparatom..). Štoviše, osobe koje bi snimale bez dozvole, morale bi platiti kaznu od 1000$...

U.S. Forest Service Wants to Charge $1500 For Photography in Parks

Samo još da se još likovi iz Hrvatskih šuma, koji su nedavno objavili nebulozni "cjenik aktivnosti u šumama", ne sjete to isto...

26.09.2014. u 05:31 • 4 KomentaraPrint#

četvrtak, 25.09.2014.

Zvanje policije i paušalne tužbe

Postoje dvije stvari kojima ljudi vole prijetiti fotografima koji im smetaju. To su "zvanje policije" i "sudske tužbe", čak i kada nema nikakvih zakonskih osnova, niti pravih potreba za jedno ili drugo.

Takvim prijetnjama uglavnom pribjegavaju ljudi koji ili ne vole fotografe (štoviše patološki ih mrze pa im nastoje svakom pogodnom prilikom zagorčavati život), ili su pak uvjereni da je bilo kakvo fotografiranje zabranjeno bez posebnih ovakvih ili onakvih dozvola, te da su svi fotografi (sa DSLR aparatima) nekakvi "kriminalci", dok su oni sami još ili ispod one razine da fotografima prijete fizičkim nasiljem i razbijanjem opreme "u ime pravde", ili zbog starosti ili fizičke inferiornosti za fizičko nasilje nisu sposobni.

ZVANJE POLICIJE

Glavno vjerovanje po pitanju "zvanja policije" jest to da ako oni pozovu policiju i prijave nekog fotografa "koji nešto/njih snima, a to im se ne sviđa/misle da je zabranjeno" da će automatski biti po njihovom, tj. da će ili samo spominjanje zvanja policije "preplašiti fotografa" ili pak ako policija dođe, da će fotograf automatski biti odveden u zatvor. Tu se policiju koristi otprilike kao nekakvu vrstu "argumenta sile".

Međutim, dotičnima najčešće nije jasno da fotografiranje samo po sebi, ako je na javnom mjestu, nije protuzakonito, niti su potrebne bilo kakve "posebne dozvole" (ljudi, vlasnika objekata, automobila i ostaloga što se vidi sa javne površine). Razlog? Na javnom mjestu nema privatnosti, pa stoga nije ni potrebno tražiti dozvolu.

Naravno, postoje neke točno određene iznimke koje jesu kažnjive zakonom i u kojima je opravdano zvanje policije, ali one obuhvaćaju snimanje djece u pornografske svrhe (o čemu nema govora ak djeca nisu gola), voajersko snimanje u privatnim ili od pogleda zaklonjenim prostorima (o čemu nema govora ako je snimanje obavljeno na javnoj površini) i naravno kršenje istaknutih znakova zabrane snimanja (s time da fotograf mora biti biti unutar zone omeđene znakom zabrane, jer zabrana vrijedi tek nakon znaka).

Štoviše, čini se da je danas nekako vrlo popularno zvanje policije "jer netko snima djecu" (primjer takve lažne prijave).

PAUŠALNE TUŽBE

Prijetnje paušalim sudskim tužbama zbog snimanja je druga stvar kojoj neki pribjegavaju. Tu prednjače oni koji sve gledaju kroz kriterij novca i koji jedva čekaju da im se pruži prilika da nekoga tuže. Slično kao i sa zvanjem policije, i takve paušalne tužbe se rado koristi kao argument sile.

Štoviše, takvi su često vrlo uvjereni u to kako je samo dovoljno nekoga tužiti i da će oni kao tužitelji automatski dobiti tužbu "pa će tuženi završiti u zatvoru" i/ili "njima morati ispaltiti masnu odštetu". Takva vjerovanja su zapravo domeni "wishful thinkinga" i najlakši recept da dotični sami sebi stvore enormne sudske i odvjetničke troškove, i osiguraju dugogodišnje vucaranje po sudovima.

Svatko tko se iole razumije u pravo, za razliku od većine onih koji tako olako prijete tužbama, jest da je prilikom bilo kakve sudske tužbe teret dokazivanja na tužitelju. Drugim riječima, kada se podigne tužba, tužitelj je taj koji mora dokazivati krivicu tuženoga, a ne da tuženi mora dokazivati svoju nevinost; na tome počiva princip da nitko nije kriv dok ga sud ne proglasi krivim. No svejedno ima puno onih koji uporno vjeruju da je obratno (kriv dok se ne dokaže suprotno, pa čak ni tada).

25.09.2014. u 19:59 • 4 KomentaraPrint#

subota, 06.09.2014.

Robert Doisneau

06.09.2014. u 22:08 • 2 KomentaraPrint#

četvrtak, 04.09.2014.

Omjeri stranica

Danas rijetko tko printa snimnljene fotografije na papir, i sprema ih u albume. Uglavnom ih većina fotografa ičuva samo u digitalnom obliku na tvrdom disku računala, ili nekom drugom mediju za pohranu (USB stick, CD...). Međutim, kada se netko odluči isprintati fotografije u foto studiju, a nije upućen u određene fotografske "cake" (a što je najčešći slučaj s ljudima koji bez fotografskog znanja kupe fotoaparat), zna se dogoditi da isprintane fotke koje dobiju u foto studiju ne budu baš ono što su očekivali.

Najčešće problem predstavlja format slika, tj. odnosi duljine stranica. Kako je najpopularniji format za albume 10x15cm, nemali broj fotografa se iznenadi kada otkriju da im na papiru tog formata dio slike fali, ili pak da se na njoj vide nekakve "bjeline" uz rubove.

Danas su u digitalnim fotoaparatima najčešći dostupni omjeri stranica 1:1, 3:2, 4:3 i 16:9. Osim ovih, postoje još i drugi formati kao npr. 5:6, 7:6, 3:1 i slično, no oni su danas rijetki.

1:1

Širina slike je jednaka visini. Kvadrat. Tzv. kvadratni format. Ovaj format su nekad korsitili srednjeformatni fotoaparati koji su snimali na tzv. roll-film, i snimali slike dimenzija 6x6cm. Danas postoji kao opcija u nekim digitalnim fotoaparatima.

Kod isprinta ovog formata na papir veličine 10x15cm, neizbježne su bjeline na rubovima foto-papira.

3:2

Ovaj format odgovara omjerima stranica slika kakve inače nastaju na 35mm filmu, a to je 36x24mm. Ili (rijeđe) 18x24mm, ako se radi o tzv. "poluformat" aparatima. Također, neki srednjeformatni aparati koji snimaju na roll-film snimaju slike u dimenzijama 9x6cm, a što također predstavlja omjer stranica 3:2. Danas većina boljih digitalaca (pogotovo dSLR-a) snima u 3:2 formatu.

Prilikom isprinta na papir dimenzija 10x15cm nema nikakvih problema jer je upravo taj format fotoapaira ima ovaj omjer stranica.

4:3

Tzv. "digitalni fotmat". Neko vrijeme je bio i standardni format TV ekrana i kompjuterskih monitora (gdje mu je primat preuzeo 16:9). U ovom formatu danas snimaju uglavnom jeftini aparati (ali i neki "profesionalni"), te popriličan broj mobitela sa ugrađenim kamerama.

Ako se ovaj format stranica pokušava isprintati na papir dimenzija 10x15cm, moguće su dvije opcije... ili će gornji i/ili donji dio kadra biti odrezani, ili će sa lijeve i desne strane ostati bijeli rub.

Ovakav omjer starnica će umjesto na 10x15, najbolje stati u 11,5x15 cm koji je približno (ali ne apsolutno točno) omjera stranica 4:3.

16:9

Ovaj format je danas dosta popularan, a prvi put se pojavio u APS aparatima koji su se pojavili pred sam kraj "filmske ere", prije nego što je "digitalija" postala dostupna širokim narodnim masama. Iako je pogodan za snimanje panorama, ima onih koji ga koriste jer im se čini "cool", nesvjesni da zapravo sami sebi rade medvjeđu uslugu po pitanju printanja.

Na papiru formata 10x15cm kadar će biti će biti ili poprilično odrezan, ili će na printu biti velike bjeline. Slike s ovim omjerom stranica se može printati na papir formata 9x16cm, ako u foto-studiju postoji ta opcija.

Inače, osim ovih danas popularnih formata, puno su veći problem "cropane" (izrezivane) fotografije koje često imaju potpuno nasumični omjer stranica, ili pak panorame složene od više fotografija...

04.09.2014. u 23:26 • 4 KomentaraPrint#

utorak, 02.09.2014.

Traktat o artistima i modelima

autorica: Staša Sahman
(sva prava pridržana, objavljeno uz dozvolu autorice)

1. U pravilu su najfotogeničnija lica četvrtastog oblika, naglašene čeljusti i visokih jagodica zato jer on a djeluju najvise trodimenzionalno...

2. 1) fotografi mrze kada ih se ne potpiše
2) fotografi mrze kada bilo ko osim njih drka po njihovim fotkama
3)fotografi mrze kada model kuka kako ga drugi fotograf tretira
4)fotografi su u pravilu egotriperi

3. Hebo vas LOGO prek pola fotke da vas heba! Cem to sluzi osim kaj kvari fotku? Ak vec mora....postoji kut!!! Jeste vidli kad slikara da se potpise prek pol plätna?????

4. ART!!! Nisam jos cula za prezime Art, jedino za Arta Gartfunkela, a i on je Artur! Ne razmem, delate fotke za ARTura?

5. Pravi model ne ide na snimanje bez 2 pärä vesä, 2 pärä cipelä, 2 pärä cäräpä, bez cesljä zä kosu i osnovnog mäke upä! I bez boce hebene vode sä sobom!!!!

6. Baba na zidu, na drvetu, na sijenu, u vodi,.....po mogucnosti u vrtoglavo visokim stiklama i balskoj haljini nije fashion vec trash! Ja nis znala da se po livadi trci u stiklama, nit se iste nose na plazu!!! Katastrofa! Cemu i kome täkve fotke sluze osim sprdäcini ?

7. kad model kaze " Ja tebi cinim uslugu" ak je tak ne treba mi ni biti model...samom tom izjavom znam kakav ce biti finalni rezultat! Stoga dok vam vjezbe poziranja i moje slike nisu ono sto vas potice, nadjite nekog drugoga kome cete glumit mrtva puhala i primadone. Mene to ne pali...a i ne trebam hrpu smeca na HD, ma koliko vi divne, krasne i prelijepe bile! Kad nes delam delam jednako bilo to placeno il sebi iz gusta, isto ocekujem i od drugih.....inace je sve besmisleno( i jako preskupo)

8. zenski atributi......Za fotkanje cica i guzica imate fotografa koliko zelite...Ja sam staromodna i podrzavam tezu da navedeni oblici samo krase portret, a ne obrnuto. Erotika i ljepota dolaze iz lica jednako kao i vulgarnost, a ne iz velicine cica! Ne znam kako da ste gradjene i kakva tjelesna "bomba" bile, ako imate MENI ne interesantno lice niste mi zanimljive....a ne volim odvec slike bez gava...

9. ne podnosim kad mi model veli sto na njemu trebam retusirati, imam dovoljno dobro oko da vidim sto treba ,a sto su komplexi....za to je potreban plasticni kirurg ( i psihijatar) ,a ne ja. Mrzim drasticne mjere slanja fotki pojedinim modelima "prije-poslije" P.S. Ne razmem ako imate toliki problem sa sobom zasto se uopce fotkate....P.P.S. Fotografi mogu iz modela izvuci najbolje (il najgore) ali nisu carobnjaci...

10. kad smo vec kod lajkova.....broj lajkova ne govori o kvaliteti fotografije vec o kolicini modelovih frendova ili u gorem slucaju kolicini vulgarnosti i golotinje na fotki.Amen!

11. "dali mozes doci poslikati...." Mogu, kosta toliko i toliko! Ja ne udjem u ducan i ne pitam smijem li uzeti kruh vec ga platim, a bome se niti ne cjenkam!
"Ti zaradjujes na meni..." zapravo ne! gubim puno vise od tebe! Vrijeme, izradu kostima, make upa, rekvizite. Nabijam kilometrazu Matildi (tako dotična naziva svoj fotoaparat, op.ur.), trosim struju, sate u PSu, a cesto i benzin.( to je koliko vremena i novaca, da bi na kraju mozda dobila par dobrih slika?) Ti-potrosis nesto vremena, poziras i dobijes slike koje bi inace plätila XY kuna. ( dio o pro bono radu) Ne podcjenjujem modele, no vi ste na dobitku, a ne na gubitku...

12. Model Release oli ti ugovor, dajte konacno naucite da sa istim stitite i sebe, a ne samo mene! Ali ne, potpisati ugovor u Hrvata je sumnjivo djelo! E pa, jbg. ja bez istoga necu delat! Ne trebam konflikte jer se model predomislio, no isto tako ne zelim slusati "kaj da sad radim jer me taj i taj..." Nek te je! Postoji stavka na ugovoru u koju upises sto ne zelis! Naucite da su fotke fotografovo vlasnistvo cak i kada ih platite....za ostalo postoji ugovor, dogovor i povjerenje!

13. nonsalantnost i nepostivanje osobe niti dogovora.....sto bi znacilo....kasnjenje na set, jel more danas ,a ne sutra, otkazivanje snimanja par sati prije posebno narucenih sa izgovorom nesto mi je iskrslo ili nemam vremena, odlasci sa seta kada zazvoni telefon i sl.Zamislite da imate birtiju i vas vam konobar veli: sutra necu doci raditi, nemam vremena.Svijet nece zbog toga propasti....ali nakon par puta ovakvih izgovora sa vama vise nitko nece raditi. dobar glas daleko se cuje, los jos dalje....

14. moze li mi tko objasniti jesu li ludji modeli koji ne razlikuju dobru od lose fotke (bar ukusnu od neukusne) ili imatelji kamere koji misle da su fotografi i jos imaju gro modela? Ok, ok....vecina onih koji zele biti modeli ne vide i nikad nece vidjeti drugo osim sebe i to sebe iz ogledala.Gotovo uvijek ,takovi modeli ce odabrati najgore fotke sa shootinga ( najlosijeg stava, bez ijedne emocije, cesto i tehnicki neispravne)....sto bi znacilo da 'ne modeli' imaju njuh za ono sto ne valja i to im je bas supac! Imatelji kamere....njima je jasno da u kadru treba imat babu, pardon 'cice i guzice' lako bi se mogli docnije istim kurcit frendovima u birtiji (citaj na FB), uvjeravati ostale 'moderne' cure kak je to eroticno i fashion.........i bla, bla ugl. Nadam se da ce Hrvati ipak jednom prestati biti umjetnici 'svaki drugi po glavi stanovnika'

15. "Budes to u photoshopu" Ne, ne bum! Sve ono kaj se vama sprdne ne bu PS rijesil! Pricate o njemu kao da je svemoguc! Samo u njega stavite fotku i on bu u sekundi (sam) napravio cudo! Dajte shvatite da se od lose fotke ne moze napraviti dobra, da se od Angele Merkel nemre napraviti Kate Moss, da se model slikan u mracnoj sumi ne moze smjjestiti na pjescanu plazu! Shvatite da su za jedno retusiranje potrebni sati rada, a za mnoge manipulacije i dani. PS ne dela sam! I svatko imalo normalan ce se potruditi u startu napraviti dobru fotku upravo da bi u PSu imao manje, a ne vise posla!!!

16. Fotograf ne radi po vasim idejama besplatno, osim u iznimnim situacijama kada od toga ima neke koristi ( ili je model poznat ili je ideja za popizditi) . U svim ostalim situacijama vasa ideja je ili smijesna ili ne zanimljiva ili tehnicki totalno ne izvediva ( daleko ste od modela koji bi podrzao vasu pricu ili za izvesti ideju treba Hollywoodski budjet), takodjer "BOOK" slike nisu zanimljive nikome osim vama ili frendovima sa FB...Situacija opisana kao "ja imam viziju, ali nemam pojma kako to izvesti".
Stoga, platite…dogovorit cemo se

17. " I ja bi radio/la takve slike da fotkam stalno ko ti" Sto te sprjecava? Uzmi kameru, nadji model i lokaciju, izadji i stvaraj! Ako zbilja tvrdis da mozes bila bi uzasna steta da to i ne radis!

18. "Samo moram stisnuti gumb!" Ne! Prvo moras imati ideju (skicu),naci odgovarajuci model, lokaciju, outfit, make up, frizuru, poze… Zamisliti kadar i kompoziciju,pravilno namjestiti kameru (ekspoziciju, brzinu okidaca, ISO, otvor blende, postaviti fokus, odabrati objektiv…i sve ono cemu vecina ne zna ni nazive…. Kada sve to poslozis tek tada mozes stisnuti gumb

19. Snimanje ne traje onoliko koliko model ima vremena, vec onoliko koliko je fotografu potrebno da napravi unaprijed zamisljenu fotografiju, odnosno da realizira ideju.. Sto model vise suradjuje sniimanje ce teci brze i jednostavnije. Uzalud sve ideje, svi stylisti, lokacije i visazisti ako model sjedi kao vreca krumpira, gleda na sat ( u novije vrijeme na Ajfon), dosadjuje se i u glavi ima misao : Dovoljno je da sam ovdje, lijepa sam i svijet se vrti oko mene. U tom slucaju modeling definitivno nije za taj "model", ima hrpa srodnih profesija, npr. dijeljenje letaka

20. Vecina bi rado zeljela imati lijepe, kvalitetne, smislene fotke. Ista ta vecina ce platiti ugradnju noktiju 150-200 kn, otici na frizuru i platiti je dodatnih 200kn, Otici u DM i potrositi XY kn na dekorativnu kozmetiku, no od fotografa ce ocekivati besplatne fotke. Zasto? Jer su ih imatelji DSLR kamera tako naucili. U zenskim glavama ( isprika manjini) stoji da je stricek s velikom kamerom über fotograf, odabrao je i komplementirao bas nju i sada je on a über model za kojim se svi trgaju! Zene, zene! Niti ste vi über model, niti je on über fotograf ( ponavljam, cast izuzecima)….no publike i popularnosti u kvartovskoj birtiji vam nece nedostajati...Samo bez placa, molim!

21. Netko mi je nedavno rekao da modeli ako im se moja ideja ne svidja ili im se ne uklapa u portfolio zele biti placeni. Svatko od nas zeli biti placen, no jednako tako treba razlikovati neke stvari. Jedno je snimati modne i reklamne kampanje u kojima su svi placeni, a drugo raditi stvari iz gusta za web (fotografa) i portfolio (modela). Za reklamne kampanje najcesce se i onako biraju vec provjereni modeli, a ne modeli iz hobija. Da bi model iz hobija postao vise od toga treba iskustvo i portfolio. Kako ce to najjednostavnije izgraditi ako ne na dobrovoljnoj bazi?( a ne da placa fotografa ) Model uvijek moze odbiti fotografa ako mu se ideja "ne uklapa" no jednako tako uvijek moze zamoliti par fotki "po svom". "Modeli" nikako da shvate da ce ih bolje prezentirti razliciti autori i stilovi od 1000 jednakih fotki gdje bleje u kameru….no, to je vec tema "Sto treba sadrzavati modelov portfolio"

22. "To su moje fotografije" Ne, nisu! Fotograf je jedini nositelj autorskih prava na fotografije koje snimi. Dakle, jedanaka je stvar da li ste pozirale besplatno ili ste te iste fotke platile. Fotograf je iskljucivi vlasnik uvijek i zauvijek! Koristenje fotki se rijesava ugovorom, licencom i cijenom….na zadovoljstvo obje strane.

23. "Izgledam si glupo!" Model prihvati snimanje, odnosno ulogu, a onda krene….Ne svidja mu se make up, otrci u kupaonu i krene "popravljati". Ne svidja mu se haljina, pronadje sto izgovora zasto je ne bi obukao…."ja tako ne nosim, JA tako ne bi nikada, Ja izgledam ko glupaca, ja,ja,ja….."Djevojke, ako zelite biti vi i znate bolje od onih koji se time bave, mjenjajte profesiju….Ovaj HOBI nije za vas! Za modeling je potrebna "lutka", glumica, a ne VI!

24. "Fashion" U svakom razgovoru s modelima pitam model kakve fotke voli…Od 10 samo jedna ne odgovori "fashion". Kada pitam sto bi to tocno bilo svih 9 pokaze na look book fotku nalik onima iz Burdi ili onima na letcima Lidla koje dobivamo u kaslice.U boljem slucaju odaberu neprepoznatljive portrete medijskih licnosti.E sad se ja pitam trebam li sprovesti edukaciju barem o editorijalnoj ili story fotografiji ili samo da klimam glavom i govorim…That`s OK! (prim.prev.Ic okej! B.B.)

25. Fotografi vole biti obavjesteni ako im fotke izlaze na blogovima, raznoraznim stranicama ili se koriste u casopisima sa natpisom "iz arhive modela". Nije nuzno, no bilo bi lijepo. Jednako kao sto model voli i zeli znati gdje su mu fotke, to voli i fotograf… po mogucnosti uz spomen imena…..te bez nevjestog "prepravljanja" fotki.

26. Na shootingu ne postoje vazni ni manje vazni. Kao i u bilo kojem poslu svatko bi trebao znati gdje mu je mjesto, odnosno koji mu je posao. Model je ovdje da pozira, stilisti i visazisti da srede model i paze na detaljcice tijekom snimanja, a fotograf da sve to prezentira sto je najbolje moguce. Ovdje postoje stvari koje bune. Fotke koje se rade za odredjenog dizajnera kao prezentacija njegovog dizajna, fotke koje prikazuju razno razne modne kombinacije(posudba iz ducana), fotke smjestene u vrijeme ili koncept za koje se posebno rade kostimi. U sva tri slucaja ako ne postoji "dizajnerova" gotova ideja, fotograf bi trebao biti dovoljno educiran da zna da se barokna haljina ne snima u tramvaju, vecernje haljine na zeljeznickoj pruzi, kupaci kostimi na snijegu, niti make up u krevetu. Da skratim…styling odredjuju dizajneri, stilisti ili sam fotograf ako se radi o story ili konceptualnoj fotografiji…….sve ostalo su pizdarije…….( u prici izostavljam tzv. stilske oli ti alt modele, oni su posebna prica…) Kombinacija fotografa koji nema pojma o modi i modela koji se "zna" obuci sam zavrsi bombasticnim trash( ili porn) prizorima…No, da toga nema u enormnim kolicinama masa se ne bi imala s cime hraniti, a ja o cemu pisati......bilo bi dosadno

27. "Nudisti" i Akt fotografi- Fotografiranje akta je jedna od najtezih stvari u fotografiji, no ocito i jedna od najintrigantnijih. Da bi se snimio dobar akt, osim sto treba znati tehnicku stranu, prvenstveno poznavanje svjetla, treba jako dobro poznavati i fizionomiju pojedinoga modela, da ne pricam o portretu. Akt nisu cice i guzice ( osim ako ne snimate za "Smokvin list" ili kako se vec danas zovu razno razni pornografski casopisi) vec zena kao cjelina, zena kao osoba sa emocijom i karakterom. Ako ne snimate dijelove tijela gdje su najvazniji elementi poza i savrseno osvjetljenje, a citav model, naucite da akt nosi lice (portret), a ne velicina grudi! Ne znate li vidjeti zenu, njenu emociju molim vas da se okanite snimanja aktova. Pornografije ima posvuda i bez vas. Na kraju krajeva erotika, uostalom kao i ljepota dolazi iznutra, a manje je vise...

28. "Da li bi me slikali golu, ali…" Vrlo cesto se desava situcija u kojoj dobijete ponudu za fotkanje golotinje ALI pod uvjetom da model ne plati, a vi da nigdje ne objavljujete te fotke. Mene zanima jedna stvar, misle li doticne dame da su fotografi u pravilu voajeri pa ce se sretno nasladjivati njihovim fotkama na ekranu? Ajmo ovako…ta ponuda i nije tako losa ako fotograf trazi modele za vjezbu, no kako vi to mozete znati? Ajmo i ovako…svaki tko na tako nesto pristane ( "bez objavljivanja") jest voajer i pametna zena ne bi na to pristala… Ovako nesto moze vam snimiti iskljucivo dobar frend, osoba od povjerenja….no i dalje se provlaci pitanje, tko je u ovoj prici zapravo egzibicionist?

29. Razgovor i upoznavanje s modelom…je divna stvar! Osim sto uocite enormnu fizicku razliku izmedju osobe koju ste vidjeli na FB profilu i osobe uzivo, izgradite i psiholoski profil doticne osobe…ovdje nema pretjerane glume. Salu na stranu…modeli ne vole previse ove susrete, a najvise se cude pitanju "bi li snimali nude". Trebale bi nauciti da je to pitanje sasvim normalna stvar. Fotograf po odgovorima na takva pitanja stvara sliku modela, biljezi si kakve uloge sa pojediniim modelom moze razradjivati, prati izraze, emocije, kretnje koje bi mogao upotrjebiti u evenualnom, buducem shootingu. Takva pitanja ne postavljaju se u svrhu provjere da li bi mu dala, ako zelite to cete i onako ponuditi same. Nije citav svijet napaljen na vas!

30. "Zgodni fotografi" Tocno to sto pise! Fotografi cesto u profilima imaju vlastite fotke na kojima izgledaju, brat bratu, kao nestvarni Apoloni. Jos kada na to stave dodatni rekvizit, objektivcinu od pola metra ne mogu biti nista drugo do Bozanskih profesionalaca koji ne rade fotke vec stvaraju sama cuda! Da nije zalosno, bilo bi smijesno jer cure mahom pristaju na snimanja sa njima, ne provjerivsi uopce tko je ta osoba, a jos manje kakvu galeriju fotografija doticni imaju i imalju li ih uopce! Smatram modele glupima? Ponekad da! Jer ovakve stvari ne bi trebala popusiti siparica, a kamo li zene iznad 20...

31. Zenski Fotograf nije "lezbaca" ako fotografira zene i govori im sa su njezne, slatke, lijepe, sexy niti je "zla, frustrirana babetina" ako slucajno podigne glas i veli modelu da se prestane prciti ili da pokrije cice. Muski fotograf nije "pedercina" ako vas ne primi za dupe i kaze pokrij umjesto otkrij!
Fotografi bi trebali biti estete, a modeli bi trebali nauciti da ono sto je njima samima najljepse na njima cesto nije i realno najljepse. To "najljepse" slobodno nastavitie fotkati Ajfonima, stavljajte na FB i i zabavljajte masu. Usput naucite da se ne veli lezbaca niti pedercina za ljude koji su drugacije sexualne orjentacije…..i uglavnom su puno veci estete od nas "normalnih"

32. Model nije ovdje da bi ucio fotografa koje bi poze bile bolje za njega vec je ovdje da bi izveo zamisljene poze od strane fotografa. Savrseno je jasno da modeli pocetnici nisu vjesti, no doci na snimanje i ocekivati da ga se doslovno namjesta kao marionetu nije najnormalnije. Ako ste pristali na odredjeni tematski shooting od vas se, ako nista drugo ocekuje da razumijete pojmove kao sto su naprijed-natrag, lijevo-desno, gore-dolje, profil, poluprofil, osmijeh, ozbiljnost, digni-spusti, pogrbi se-ispravi se! Ako niste u stanju niti to onda mi nije jasno kako uopce mozete ocekivati i jednu normalnu fotku, a kamo li vise njih. Neke stvari se mogu uvjezbati i pred ogledalom kada vas nitko ne gleda…A kada vec zelte "fashion" malo proucite kako modeli drze ruke i sto znaci elegantno sjesti. Niste u birtiji, niti u saloonu!

33. Lazi! Dogovoren shooting, kostimi i storry book izradjeni za odredjen model….stize SMS: Oprosti, poslat ces me podalje, ali imam hitan slucaj u obitelji, moram hitno otputovati…. Jasno! SMS stize dva dana do dva sata prije snimanja! Sve OK, nitko nije nezamjenjiv, navikoh! Ima veci problem od toga. Kako vas nije sram pokopati pola obitelji, a drugu polovicu smjestiti po bolnicama, dok u isto vrijeme po FB objavljujete statuse kako uzivate negdje s nekim? Ako vec lazete, lazite kako spada! No , puno je jednostavnije, postenije i ljudskije reci: Oprosti, shebala sam, nije to za mene. Prepala sam se ili cak uletio mi je dobar tulum, nego pokopavati obitelj!

34. Zasto se za zene kaze da su bolji fotografi…Osim one klasike da zena bolje razumije zenu, te vidi zenu u kompletu, kao osobu sa njenim emocijama, a ne "cice i guzice", postoji jos jedna stvar. Modeli muskim fotografima poziraju agresivnije, vjerojatno zakonom prirode moraju pokazati sekisipil i izreci da su zenke….ili jednostavnije, vec po deafultu misle da se to od njih trazi…

35. Svaka zena ( a bome i muskarac) prema sebi je samokriticna. Neke vise neke manje. Nemali broj ih gadno pretjeruje……no, postoji i realna kritika. Fotke sa nepotrebnim grimasama, smijehom gdje se kroz usta moze vidjeti sadrzaj necjeg zeluca, fotke na kojima osoba primjerice kopa nos, ima puna usta hrane i sl. nisu fotke emocije vec sprdacina i iste nisu smijesne niti simpaticne ni modelu na njima niti promatracu. Ako su fotografu fora neka fotografira sebe u jednakim situacijama i pokazuje svijetu… Cak i u "dokumentarizmu" postoji neki bonton….


[SIC]

02.09.2014. u 22:22 • 1 KomentaraPrint#

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>



< rujan, 2014 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Blog za promicanje kulture fotografije, prava fotografa i borbe protiv ljudske gluposti

Fotoaparat nije oružje, a fotografiranje nije zločin. Međutim, nakon terorističkih napada na WTC u New Yorku (2001.) i podzemnu željeznicu u Londonu (2005.), te nakon pojave interneta i digitalne fotografije, fotografi i fotoreporteri su demagogijom raznih "velikih moralista", dušebrižnika i drugih lažnih autoriteta, od hobista, umjetnika, turista i profesionalaca, pretvoreni u "teroriste", "voajere", "pedofile" i "dežurne krivce za sva zla koja se događaju u svijetu".

Mole se svi koji imaju potrebu komentirati postove da se drže teme koju obrađuje post, da se pridržavaju bon-tona, da ni ne pokušavaju provocirati, patronizirati ili trolati, već da koriste logički ispravne argumente. U suprotnom, kao i u slučaju bilo kakvog spama, komentari će biti izbrisani bez pardona.

Linkovi

Fotografski blogovi
Alexxl
Bablfotograf
Fotografske priče
GP-Zagrebancije
Klik-Po Europama
Kojekakve
Nachtfresser
Nepoznati Zagreb
Splitkarenje u po bota

Ostali blogovi
Bitke kroz povijest
Euro smijeh
Plastično je fantastično
Saddako's apprentice

Ostali linkovi
Blog.hr
Google

Kontakt
toco1980blog(at)net.hr

Copyright

Copyright © Toco1980
Sva prava pridržana.

Nije dozvoljeno korištenje materijala s bloga bez odobrenja autora, osim onih dijelova koji su zasebno označeni kao (cc) creative commons ili public domain.

Arhiva

Kolovoz 2017 (2)
Srpanj 2017 (6)
Lipanj 2017 (30)
Svibanj 2017 (31)
Travanj 2017 (32)
Ožujak 2017 (28)
Veljača 2017 (26)
Siječanj 2017 (32)
Prosinac 2016 (16)
Studeni 2016 (22)
Listopad 2016 (15)
Rujan 2016 (13)
Kolovoz 2016 (15)
Srpanj 2016 (15)
Lipanj 2016 (14)
Svibanj 2016 (7)
Travanj 2016 (7)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (19)
Siječanj 2016 (25)
Prosinac 2015 (18)
Studeni 2015 (16)
Listopad 2015 (18)
Rujan 2015 (21)
Kolovoz 2015 (9)
Srpanj 2015 (19)
Lipanj 2015 (16)
Svibanj 2015 (18)
Travanj 2015 (11)
Ožujak 2015 (14)
Veljača 2015 (13)
Siječanj 2015 (25)
Prosinac 2014 (24)
Studeni 2014 (10)
Listopad 2014 (10)
Rujan 2014 (8)
Kolovoz 2014 (14)
Srpanj 2014 (14)
Lipanj 2014 (15)
Svibanj 2014 (20)
Travanj 2014 (24)
Ožujak 2014 (13)
Veljača 2014 (23)
Siječanj 2014 (19)
Prosinac 2013 (23)
Studeni 2013 (14)
Listopad 2013 (16)
Rujan 2013 (12)

Početak

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se