šumarKA

Zgode i nezgode jedne šumarice

KARAVANKE: S DOVŠKE BABE NA GOLICU

01.08.2006., utorak

Neće nas Kočna, pa neće. madmadPrognoza za nedjelju govorila je da će prijepodne u Sloveniji biti oblačno, te da će se početi razvedravati sa sjevera uz popodnevne «nevihte». Morali smo pronaći alternativnu turu na sjeveru Slovenije. Složili smo se za kraj, ali ne i vrh(ove). nut Htjela sam na Sleme (2077m), vrh zapadno od Mojstrane koji pripada Julijskim alpama. RR nije htio ni čuti za Sleme. blabla Njegova želja bila je grebenska tura u Karavankama, počevši od Dovške Babe (1891m), koja se nalazi sjeveroistočno od Mojstrane, pa preko Hruškog vrha (1776m) i Kleka (1753m) do Golice (1835m), sjeverno od Jesenica.

Ovaj put bilo je po njegovom. cerek Krenuli smo u 4 sata ujutro. Moglo se reći da su Slovenci 100% «pogodili» prognozu. thumbup Oblačno je bilo, nećete vjerovati, skroz do Mojstrane. Kamniške alpe, i naravno Kočna, bile su u oblaku, kao i svi viši vrhovi Julijskih alpa, a iznad Mojstrane, travnate padine Dovške Babe kupale su se u suncu. A jesmo maheri za odabrati ture. coolthumbup

S glavne ceste Jesenice – Kranjska Gora, u malom mjestu Dovje skrenuli smo na usku, prvo asfaltnu, a potom i makadamsku cestu koja je vodila prema Planini Dovška Rožca. Iako u planinarskom vodiču piše da se do Planine može doći autom na cesti se na cca 1400 metara nadmorske visine preprečila rampa. Nije bilo druge nego tu ostaviti auto. rolleyes

Našim dolaskom omeli smo cijelo stado koza koje je brstilo grmlje uz cestu. Prvo su preplašeno pobjegle, da bi se potom jedna po jedna vraćale. One hrabrije gurale su znatiželjno glavu u prtljažnik našeg auta, a tek kada su shvatile da se RR sprema doručkovati… nut Najednom iz stada izleti ovan i sve rastjera. Koze se razbježale po okolnom grmlju, a mudri ovan počeo žicati hranu. Eto, što ti je muško. cerekcerek Očito mu nije odgovarao bačeni zalogaj RR-ovog doručka, pa je i on otišao.

Radoznalost

Oko 8 sati krenuli smo prema Dovškoj Babi. Prvih 15-tak minuta hodali smo prilično strmom makadamskom cestom, a potom je markirani put skrenuo u šumu. Strmi uspon, s vrlo malo serpentina doveo nas je do pašnjaka ograđenog pastirom. Dalje je sva koncentracija bila usmjerena na izbjegavanje nagaznih, svježih i manje svježih, minskih naprava. Usred pašnjaka, na stablu, primijetili smo upozorenje – hud bik. cerekcerek

Lagano ogledavanje, nigdje krave na vidiku, kamoli bika, ali nije za vjerovati. nut Istina je da održavamo kondiciju za Kočnu, ali za to postoje vjerojatno i bolji načini od bježanja pred razjarenim bikom. winkwink Prestala sam misliti na bika kada smo izašli iz pojasa šume i ugledali malu drvenu kuću smještenu na Planini Dovška Rožca. Iznad se vidio vrh, ali mene je očarao pogled na Mojstranu, dolinu Vrata i Julijske alpe, još uvijek većinom u oblacima.

Planina Dovška Rožca s pogledom na Julijske alpe

Prema vrhu

Možda bi bilo bolje da je umjesto upozorenja o «hudom» biku stajalo jedno o dosadnim muhama. yesyes Na usponu prema Babi nismo smjeli stati, a s obzirom na strm uspon tijelo je vapilo za odmorom, zbog roja dosadnih malih muha koje su oblijetale oko glave. Čim bi se tijelo umirilo slijetale bi ne birajući mjesto. Zbog toga se nismo ni odmarali sve dok nismo došli na vrh.

Na vrhu Dovške Babe

Za razliku od slovenske, travnate i ipak pitome padine, austrijska je bila strmo odrezana i nepristupačna. S vrha se pružao lijep pogled na Julijske alpe. Vidjeli smo greben Debela peč – Viševnik na kojemu smo bili prošli vikend, moje nesuđeno Sleme i lijep pogled na sve tri doline koje se iz Mojstrane uvlače u unutrašnjost Julijskih alpa: Vrata, Kot i Krmu. Sjeverozapadno se uzdizala Kepa (2139m), a prema istoku cijeli greben kojim smo danas namjeravali proći. U daljini, djelomično pod oblacima uzdizao se najviši vrh Karavanki – Stol (2236m).

Pogled s vrha na Mojstranui tri doline: Vrata, Kot i Krma ( s desna na lijevo )

Kako smo auto ostavili pod Dovškom Babom naš plan bio je slijedeći: S Babe na Hruški vrh (1776m) – prijevoj Rožca (1587m) – vrh Klek (1753m) – Jekljevo sedlo (1488m) – Golica (1835m) – spust do Koče na Golici (1582m) – padinom Golice na Jekljevo sedlo – padinom Kleka na prijevoj Rožca. Prema karti dalje padinom puta nema. Morali bi se penjati natrag na Hruški vrh i sa sedla između njega i Dovške Babe presijeći na Planinu Dovška Rožca. To bi više-manje bila neka kružna tura. thumbup

Prema Hruškom vrhu, desni vrh je Klek, a ravno Golica

S Babe smo krenuli prema Hruškom vrhu. Put vodi grebenom, koji je ujedno i granica između Slovenije i Austrije. Kako se pašnjaci nalaze i s jedne i s druge strane cijelim grebenom postavljena je žičana ograda koja onemogućava druženje slovenskih i austrijskih krava. cerek

Na Hruškom vrhu – iznenađenje. Klupa i stol, te panoramski pogled na Jesenice. Točno ispod vrha prolazi tunel Karavanke. yesyes Dok u Sloveniji pogled na ulaz u tunel zaklanja strmi greben iznad mjesta Hruščica u Austriji se lijepo vide naplatne kućice i autoput.

Na Hruškom vrhu, u dolini Jesenice

Pogled s Hruškog vrha na Klek i iza Golicu

S Hruškog vrha spustili smo se na planinski mejni (granični) prijelaz Rožca. Na takvim, obilježenim planinarskim graničnim prijelazima dozvoljen je prolaz planinarima s time da se istim putem moraju za dana vratiti natrag. Slijedeći prijelaz nalazi se podno vrha Golice. Ispod prijelaza u Austriji, nalazi se Rosenkogel Hutte. Sa sedla smo gledali skupinu Austrijanaca kako se penje prema nama.

Na sedlu Rožca, pogled na Hruški vrh (lijevo) i Dovšku Babu (desno)

Uspon na Klek

Nastavili smo dalje prema Kleku, čija se padina strmo rušila prema Austriji. Put je bio strm i vodio je kroz klekovinu. S vrha je avionski pogled na Rosenkogel Hutte, te Dovšku Babu iznad nje. S druge pak strane uzdizala se Golica. Malo je zastrašujuće izgledala rupa između, tj. Jekljevo sedlo. Čekao nas je gubitak od 300 visinskih metara. rolleyes

Pogled s Kleka na Dovšu Babu (lijevo) i Kepu (desno)

U početku je spust padinom bio blag i ugodan s lijepim pogledom na Golicu. Markacije su bile rijetke, a staza povremeno jedva uočljiva, tako da smo malo zastranili. cool Brzo smo shvatili da se trebamo držati slovenske strane, pa smo se strmo počeli spuštati na tu stranu i vrlo brzo došli na markirani put.

Pogled na Austriju i Dravu sa spusta na Jekljevo sedlo

Pogled na Golicu sa spusta na Jekljevo sedlo

Jekljevo sedlo obraslo je bukovom šumom u kojoj smo potražili zaklon od sunca. Odabrali smo dobar dan za ovu otvorenu, grebensku turu. Povremeno bi sunce skrivali oblaci što bi bilo dovoljno da predahnemo od njegovog jakog utjecaja – bar prividno. Da, opet sam unatoč zaštitnoj kremi uspjela izgoriti po rukama i nogama. mad

Na Sedlu je na tabli pisalo da do Golice ima 40 minuta. Krenuli smo dobro utabanom stazom. Nakon 15-tak minuta hoda po slojnici shvatili smo da idemo prema Koči na Golici, a ne vrhu. rolleyes Nije nam bilo jasno gdje smo trebali skrenuti za vrh, ali nismo se zamarali. Otići ćemo na vrh od Koče. Put je vodio padinom, povremeno vrlo blago se uspinjući. Kasnije se s puta vidjela Dovška Baba.

Put padinom Golice s pogledom na Klek, Dovšku Babu i Kepu

Koča na Golici (1582m) smještena je na njezinoj južnoj padini, odmah iznad pojasa šume. Golica je u prvom redu poznata po narcisima koji u 6. mjesecu potpuno prekriju njezinu padinu, pa djeluje kao da je prekrivena snijegom. Nažalost, nisam to vidjela u živo, jer sam i prilikom prvog posjeta Golici odabrala krivo vrijeme.

Koča na Golici

Pogled na vrh od Koče

Put od Koče na vrh je strm do izlaska na greben. Dalje grebenom, uz pogled na austrijsku ravnicu s Dravom već se lakše dolazi do daha.

Uspon na greben, špica lijevo je Dovška Baba

Na grebenu

S vrha pogled doseže do vrhova na kojima smo danas bili, zatim Stola, Julijskih Alpa, Koče pod Golicom i naselja pod nazivom Planina pod Golico (najbliži pješački prilaz).

Na vrhu s pogledom na Dovšku Babu

Planinski mejni prehod s pogledom na Dravu

Spust na Jekljevo sedlo

S vrha smo se spustili na Jekljevo sedlo i ustanovili da nije čudno što smo promašili put na vrh. Sa sedla treba pet minuta hodati u smjeru Koče, a zatim nakon prelaska pastirske ograde skrenuti lijevo, strmo uzbrdo uz ogradu na greben. Dalje je staza uočljiva. cool Sa sedla je uslijedio kratak uspon na padinu Kleka, te smo po slojnici zaobišli vrh i došli na prijevoj Rožca. Dalje smo nastavili dobro ugaženom stazom koja je vodila dijelom uz rub šume. Taj put nije markiran, ali je orijentacija laka. Put vodi padinom Hruškog vrha. Tokom puta lijep je pogled na Jesenice i pastirski stan na Hruškoj planini. Mislili smo tim putem doći na sedlo između Hruškog vrha i Dovške Babe, te nastaviti markiranim putem koji s njega vodi na Planinu Dovška Rožca. Ispalo je da smo se malo previše spustili. rolleyes Vidjeli smo kuću na Rožci. Staza je bila kozja, mjestimično dobro utabana.

Brezpotje

Prije ulaska u smrekovu šumu vidjeli smo cestu koja vodi na Dovšku Rožcu, konkretnije oštar lijevi zavoj. Popeli smo se iznad zavoja. Kako smo bili u šumi više nismo vidjeli cestu, ali smo dobro procijenili gdje se nalazimo, te se samo strmo spustili na nju. Nakon možda 15-tak minuta spusta cestom došli smo do mjesta gdje smo jutros skrenuli sa ceste u šumu. Bilo je 16.30h kada smo stigli do auta.

A što da kažem? cool Opet jedna predivna tura upotpunjena hodanjem po brezpotju (što bi rekli Slovenci). Put grebenom je više-manje slabo markiran, no orijentacija je laka, a tu je i ograda. Markacije na Golici su ok. Put s Golice natrag, po padinama vrhova je uglavnom nemarkiran. Orijentacija nije problem, samo se treba držati slojnice i ne spuštati se previše.
Mala doza avanturizma ne škodi. cerekcool