šumarKA

Zgode i nezgode jedne šumarice

JULIJSKE ALPE - JUŽNO OD TRIGLAVA

24.07.2006., ponedjeljak

Više i ne pamtim dane kada smo izlete planirali tjednima unaprijed i to do najsitnijeg detalja. Kroz godine planinarenja pokazalo se da su najbolji bili oni izleti kojima se cilj odredio dan uoči polaska, a detalji se rješavali u hodu. thumbup Tako sve do petka navečer uopće nismo odlučili gdje ćemo i hoće li izlet biti jednodnevni ili dvodnevni. Bilo je sigurno samo jedno, a to je da nećemo na Kočne. Prošli vikend imali smo pauzu, pa smo zaključili da bi Kočne bile prevelik zalogaj. rolleyes Odabrali smo Julijske alpe i Debelu peč (2014m).

Kako bi zbog velikih vrućina što ranije započeli s usponom odlučili smo krenuti vrlo rano. Kada je u pola tri zazvonio sat jedva sam otvorila oči. eek U autu sam brzo zaspala. Tek povremeno, u polusnu, primjećivala sam svjetla kolone automobila koja su nam išla u susret. Gužve prema moru su započele. Svitanje nas zateklo negdje oko Kranja. Gledala sam jasne obrise Kamniških alpa i Karavanki, a nakon Kranja i Juliskih. Triglav se kupao u suncu, a na nebu nije bilo ni oblačka. Imat ćemo lijepo vrijeme, pomislila sam. yes

Debela peč je najistočniji dvotisućnjak u Julijskim alpama. Zadnja je u nizu vrhova koji čine greben koji započinje iznad Vodnikove koče - od Tosca pa preko Velikog i Malog Draškog vrha, Debelog vrha, Lipanskog vrha i Brda. Na jugoistočnoj padini Lipanskog vrha smjestila se Blejska koča na Lipanci, naš prvi današnji cilj.

Već negdje oko pola 7 bili smo na kraju šumske ceste i najbližem prilazu Blejskoj koči. Nadmorska visina od cca 1350m i gusta smrekova šuma nudile su svježinu, čak je malo bilo i prohladno.

Put s ceste vodi više-manje blago uzbrdo i to lošom i uskom šumskom cestom prohodnom jedino za terenska vozila. Do Blejske koče na Lipanci (1630m) hodali smo malo više od pola sata.

Planina Lipanca, u sredini je Blejska koča

U Koči smo kupili dnevnik (kartončić) obilaznice Lipanski gams, koja obuhvaća 7 vrhova prije navedenog grebena: Okroglež (1965m), Debela peč (2014m), Brda (2009m), Lipanski vrh (1975m), Mrežce (1965m), Debeli vrh (1962m) i Viševnik (2050m). Sjedili smo na klupi ispred Koče i promatrali planinarsku kartu. Da li napraviti cijelu kružnu turu ili ne? Svi vrhovi osim Viševnika bili su koliko-toliko blizu, jedino je on odstupao ( od Blejske koče do Viševnika ima 2.30h hoda ). Iako su vrhovi skoro podjednake visine između svakog od njih gubi se nešto na visini, a s obzirom da se radi o 7 vrhova (koji ulov) nakupit će se visinske razlike. Ostavili smo sve mogućnosti otvorene. cool

S Blejske koče zaputili smo se prema Debeloj peči. Put je vodio kroz rijetku ariševu šumu i klekovinu. S nadmorskom visinom otvorio se pogled na greben Spodnjih Bohinjskih gora, te Lipancu. Serpentine su ublažavale uspon tako da je put lagan i ugodan za hodanje. Izlaskom na greben ostala sam zatečena predivnim pogledom na Rjavinu (2532m), a kasnije i Triglav (2864m), od kojih nas je dijelila dolina Krma.

Izlazak na greben

Izlaskom na greben otvorio se pogled na Debelu peč. Istočna padina, po kojoj smo išli, nije bila strma i obrasla je klekovinom, dok se sjeverna strmo rušila u dolinu Krma.

Vrh Debele peči

Na vrhu je bilo puno planinara. S obzirom na lak pristup i nezaboravne vidike vrh je popularan i jako posječen, pogotovo s obiteljima s djecom. Pogled s vrha je fantazija – na zapadu Triglav, sa cijelom svojom istočnom stijenom, do njega Rjavina, na sjeveru Sleme ( 2077m), manje poznati vrh zapadno od Mojstrane (pikiram ga već neko vrijeme cerek), Mojstrana, pa prema istoku Karavanke ( Dovška baba (1891m) – i nju pikiram, cerek Golica (1835m), Stol (2236m)), mutni pogled na Kamniške alpe, na jugozapadu Spodnje Bohinjske gore, a duboko pod nama dolina Krma. S vrha se lijepo vidio greben i naši slijedeći ciljevi. U daljini, južnije od grebena stršio je Viševnik. Nije izgledao tako daleko, a i greben je izgledao «pitomo» smijeh tako da sam odmah pomislila da bi mogli napraviti cijelu turu.

Pogled na Triglav (2864m) i Rjavinu (2532m)

Pogled s Debele Peči na greben, u daljini, lijevo je Viševnik

Iako smo bili na 2000 metara i bilo je tek 9h sunce je već prilično pržilo. Nakon 20-tak minuta odmora krenuli smo dalje. Slijedeći vrh bio je Okroglež (1965m). Vratili smo se istim putem kojim smo došli do table i odvojka za vrh. Od odvojka nas je put poveo strmo uzbrdo, kroz klekovinu na vrh. S obzirom na malu udaljenost između ta dva vrha nastavili smo dalje, bez odmora.

Na Okrogležu (1965m), iza Debela peč

Pogled s Okrogleža na Brda (2009m) – lijevo, Triglav (u sredini i Rjavinu (desno)

Brda (2009m) je vrh koji se uzdiže malo poviše mjesta gdje put iz Lipance izlazi na greben. Spustili smo se na grebensku stazu i krenuli prema vrhu Brda. Put se kroz klekovinu uspinjao na travnati vrh. S vrha je lijep pogled na Debelu peč i njezinu zapadnu stranu koja se okomito ruši u dolinu Krma. Na vrhu smo se odmorili. Primijetila sam da trošimo jako puno vode i zapitala se hoćemo li je imati dosta za cijeli dan. Bilo je nesnosno vruće. nut Hlada nigdje nije bilo, a osvježenje su nosila tek povremena slaba strujanja vjetra. Jedino što nam je preostalo je dobra zaštita od sunca kremom za sunčanje i to sa zaštitnim faktorom 20.

Pogled s Brda na Debelu peč

Pogled s Brda na Krmu

Put nas je dalje vodio na Lipanski vrh (1975m). Oduševio me dio puta osiguran sajlom. Radilo se o stijeni dužine petnaestak metara i avionskom pogledu na Lipancu.

Sajla na putu za Lipanski vrh

Popevši se na Lipanski vrh nalazili smo se skoro na pola puta između Debele peči i Viševnika. thumbup Slijedeći vrh, Mrežce (1965m) nalazi se vrlo blizu i od Lipanskog vrha ga dijeli samo jedan usjek osiguran sajlom i klinovima.

Pogled s Lipanjskog vrha na Debelu peč (sredina slike - slabo uočljiva)

I Viševnik (sredina slike)

Put između Lipanjskog vrha i Mrežce

Na Mrežci prestaje i vrlo prometna kružna staza koja se s Lipance, pa preko Debele peči, Brda i Lipanskog vrha spušta natrag na Lipancu.

Mi smo nastavili prema Debelom vrhu (1962m). Sada smo već dosta izgubili na visini. Osjećala sam umor. Najviše me je iscrpljivalo sunce, a i s vodom sam već bila štedljiva. Na Debelom vrhu napravili smo malo duži odmor. Problem je bio što nije bilo hlada. Osjećala sam kako sunce prži, koža na rukama me već prilično pekla, a i noge iznad koljena poprimile su žarko crvenu boju. mad Namazala sam se još jednom kremom za sunčanje.

Na Debelom vrhu s pogledom na Triglav

Desno je Veliki Draški vrh, špica je Mali Draški vrh, u prvom planu je V. Selišmik, a skroz lijevo Viševnik.

Viševnik nije izgledao tako daleko. headbang Procijenila sam da bi za maximalno sat vremena trebali biti na njemu. headbang Po jugoistočnom grebenu vidjeli smo nekoliko planinara kako se penju na vrh. Gledala sam teren prema Viševniku. Djelovalo je da se ne gubi puno na visini. headbang Pokopala me pogrešna procjena kada smo se počeli spuštati s Debelog vrha. headbang Nakon 15-tak minuta strmijeg spusta došli smo na stazu koja s Lipance vodi na Viševnik. Postalo je jasno da se na vrh nećemo penjati jugoistočnim grebenom (kasnije se ispostavilo da je to put iz Rudnog polja). Promatrala sam rupu u koju se moramo spustiti. Dalje, naprijed vidio se Srenjski preval (1959m), prijevoj između Viševnika i Malog Draškog vrha (2132m).

Lijevo, ispod grančice ariša je Srenjski preval

Desno je Srenjski preval, skroz lijevo je vrh Viševnika

Prilikom uspona na prijevoj nalazili smo se u žlijebu u kojem uopće nije bilo strujanja zraka. nut Već dugo nije tako jako curilo s mene. Znoj se pomiješao s kremom za sunčanje i nudio mi ljepljivost i specifičan smrad. Brisala sam lice u potpuno mokru majicu. Oči su me pekle od soli. Razmišljala sam o tome da imamo samo još dvije litre vode. Ipak, osmjeh na lice mamio mi je Mali Draški vrh koji je iz ovog kuta djelovao prilično opako i nepristupačno. thumbup

Viševnik pred Srenjskim prevalom

Sa Srenjskog prevala se otvorio pogled na put koji iz Rudnog polja vodi na Vodnikovu koču.
Jako dobro sam ga se sjećala iako sam njime prošla prije punih 16 godina. Bio je to tada moj prvi izlet u Alpe i prvi uspon na Triglav. Sa Srenjskog prevala put je bio blaži, pogotovo kada smo došli na južnu padinu. Na vrh sam stigla prilično iscrpljena.

Pogled na Triglav (2864m) vratio me u «život». yes Najviši vrh Slovenije počeli su okruživati oblaci. Pod južnom triglavskom stijenom vidio se Dom Planika (2401m), a pod istočnom Triglavski dom na Kredarici (2515m). Stijena Malog Draškog vrha izgledala je okomito i nepristupačno što su odmah opovrgla dva planinara koja smo vidjeli na vrhu. Debela peč jedva se uočavala na kraju prehodanog grebena. Sjedila sam na vrhu, gledala Triglav i razmišljala. Baš smo bili pametni. headbangheadbang Kočne su nam se činile teške, a s ovih 7 vrhova natukli smo popriličnu visinsku razliku. Nije mi bilo žao, sav proliveni znoj se isplatio, umor je izgubio značenje pred pogledima na vrhunce Julijskih alpa. yes

Pogled s Viševnika prema Debeloj peči koja se nalazi zadnja u nizu i jedva se primjećuje

Pogled s Viševnika na Triglav i lijevo od njega Veliki Draški vrh, te desno Mali Draški vrh

Kako su se iz pravca jugozapada počeli skupljati crni oblaci odlučili smo krenuti nazad. Stigavši na Preval razmišljala sam da «trknemo» na Draški vrh – kada smo već tu. cerekcerek RR nije htio. Primijetila sam da ga je dotuklo sunce, a i imali smo još samo litru vode, a do auta je dug put. Razmišljala sam da sama odem na vrh, ali odustala sam jer je zaista bilo strmo. rolleyes To je možda najbliži vrh na koji nisam otišla. Po mojoj procjeni popela bi se na njega za nekih pola sata.

Krenula sam polako za RR-om. Tempo je bio spor. Spust je išao kako-tako, ali ono malo uspona po padini Debelog vrha dalo mi je do znanja da bi Kočna ovaj vikend bila čisti promašaj. nut Put do Blejske koče bio je dugotrajan, ali ugodan. Uglavnom je vodio po slojnici padinom većine vrhova na kojima smo danas bili. Za vrijeme jednog kratkotrajnog odmora RR je izjavio da ima prijedlog. Točno sam znala što će reći, jer je isto palo meni na pamet. Oboje smo željeli kući. smijeh Ovako opečene kože i umorni nismo imali volje za sutrašnje planinarenje. Ono što je bilo čudno, oboje smo željeli sutradan rane liječiti u bazenima Topuskog.

Blejska koča donijela je osvježenje u vidu hladnog soka. Nismo se dugo zadržavali, jer što sam dulje sjedila teže mi se bilo dići i krenuti dalje, pa smo se polako spustili do auta. Predivna današnja kružna tura. thumbup Prednost ovog grebena je što nakon svakog vrha postoji spust do Blejske koče, pa si svatko, ovisno o kondiciji, može složiti turu. S obzirom da je Viševnik daleko mislim da ga je bolje planirati s Malim i Velikim Draškim vrhom.

Kod auta smo se dosta dugo odmarali. Čekali smo noć kako bi se kući vraćali po mraku. U autu sam brzo zaspala, što nije bilo čudno s obzirom da sam ustala u pola tri ujutro.