šumarKA

Zgode i nezgode jedne šumarice

JUŽNI VELEBIT - BOJIN KUK (1110m/nv)

16.04.2006., nedjelja

Mnogi Velebit smatraju našom najljepšom planinom. Bez obzira što i ja tako mislim ona je za mene ostala prilično nepoznata, jer putovi su me češće vodili u Sloveniju i Alpe, nego prema moru. Na južnom Velebitu moja noga kročila je samo na dva vrha: Anića kuk i Vaganjski vrh. Poražavajuće za nekoga tko luta planinama punih 20 godina. Mlada sam, popravit ću tu lošu statistiku. thumbup

Od Karlovca, starom cestom, do Starigrada i dalje parkirališta iznad Velikog Vaganjca došli smo za tri sata vožnje. Dan je bio sunčan i topao, tako da sam kompletnu zimsku opremu ostavila u autu čime sam si znatno smanjila težinu ruksaka. Današnji plan bila je kružna tura od parkirališta, pored Žlibatog kuka na Bojin kuk, spust na Veliko Rujno i povratak do auta, sveukupno nekih 5-6h hoda.

Put se od parkirališta prvo spuštao do Velikog Vaganjca, gdje se nalazi i križanje putova: lijevo za Bojin kuk, a desno za Veliko Rujno. Krenuli smo lijevo, te je ubrzo započeo uspon, ne prestrmom stazom, prema Žlibatom kuku. Do prijevoja s kojeg se otvara pogled na Jagin kuk markacije su svježe obnovljene i put očiščen. Dalje je potreban oprez, jer su oznake izbledjele i teže se uočavaju. yes Promatrajući i slikajući stijene slikovitog oblika i sama sam skrenula s puta. Kako mi se nije dalo vraćati do zadnje oznake krenula sam popreko do markiranog puta što kroz nepristupačan kamenit teren i šikaru nije nipošto lako. Moja lijenost donijela mi je nekoliko ogrebotina po rukama i nogama i neki blaženi osjećaj ugode zbog kratke avanture hodanja bespućem. cool Od parkirališta do prirodnog skloništa u pećini došli smo za 1 sat i 40 minuta.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Od skloništa na vrh vode dva puta: kraći po stijeni s klinovima i okolni duži, ali lakši. Praksa nam je u takvim situacijama na vrh uvijek ići težim, a s vrha lakšim putom. Od skloništa smo prvo malo izgubili na visini, a potom je započeo strm uspon prema vrhu. Stijena je bila uglavnom glatka, ukrašena žljebovima raznih širina i oblika što ih je stvorila voda. Osigurani putovi po stijenama uvijek me ponesu, pa nesvjesno ubacim u veću brzinu, skakućem sa stijene na stijenu tamo gdje mogu, ili četveronoške grabim prema vrhu. nut S nestrpljenjem sam čekala susret s klinovima. U nas Hrvata malo je takvih putova, zato često i bježim u susjednu nam «deželu». thumbup

Kada sam vidjela zadnju stijenu prije vrha i te klinove, malo me oblio znoj. eek Dobro, bila sam ionako mokra od uspona, pa se nije primijetilo, al' nije mi bilo svejedno. Muž mi se već popeo iznad prve skupine klinova i nekako mi je ta glatka stijena izgledala zastrašujuće. To me čudilo, jer ispenjala sam mnoge «zelo zahtevne poti» po Sloveniji i nikad me nije bilo strah strmina, visina i dubina.

Stanem ja tako pod stijenu i počnem gruntati kak' uopće doći do prvog klina. Stijena glatka, ne tako strma, tek jedan uži žlijeb od vode i par neravnina. Ajd' popnem se nekako tih nekoliko metara misleći kako ću se lako dočepati prvog klina, a dalje bi ipak trebalo biti lakše. nono Uslijedilo je razočaranje kada sam shvatila da mi je klin nekih 30-tak cm previsoko i da ga ne mogu dohvatiti. Zar je klinove postavljao dvometraš? Lako je bilo mom mužu, njega ima skoro dva metra, al što ću ja s metar sedamdeset? nut Pogledam prema dolje i pomislim kako se ne bi bilo pametno vratiti. Pogledam prema gore i pomislim, ako mi noga sklizne s glatke stijene prilikom hvatanja prvog klina past ću i razletjeti se po stijenama da me Bog više ne bude uspio skupiti u cjelinu. smijeh Stajala sam dobrih 10 minuta, promatrajući čas stijenu, čas more.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us

I onda sam se odvažila. Uhvatila sam se za neku neravninu, jednu nogu ugurala u žlijeb, drugu oslonila na glatku stijenu i pomislila, ako umrem umrijet ću s lijepom pogledom na more. nutsmijeh Noga mi malo zadrhtala i skliznula koji cm (imam dosta izlizane đonove na baksama), kada sam se već jednom rukom uhvatila za klin. Kratko olakšanje, jer nezgodan je i prijelaz između te prve i druge skupine klinova. Kada se prođu klinovi, otvori se vidik prema vrhu i dalje se lagano četveronoške popne na vrh. Od skloništa do vrha došli smo za 50 minuta.

S vrha se pružao lijep pogled na more, Veliko Rujno i lanac velebitskih vrhova iznad 1500mnv prekrivenih snijegom. Za povratak smo odabrali duži, ali lakši put. Ne može se ni tim putom na vrh doći s rukama u džepovima, ali nije toliko eksponiran kao onaj kojim smo mi došli. Za sat i 15 minuta spustili smo se na Veliko Rujno i još nam je toliko trebalo do parkirališta, sveukupno pet i pol sati hoda.
Velebite, vratit ću se tebi. wavewave