18. Pojektić - Srdela

Evo primjera kako se i u 1. razredu može izvoditi projektna nastava. Djeca već od vrtića sudjeluju u raznoraznim projektima, tako da izgovor da su djeca mala baš i ne stoji. S malima se može puno načiniti, to dokazuju tete u vrtiću.



Negdje pred kraj prvog polugodišta, kad su prvašići naučili prva slova, provela sam anonimnu anketu o konzumaciji srdela. (Čitala sam im anketu i pojašnjavala detalje.)



Na roditeljskom sam prezentirala rezultate ankete i predložila roditeljima da imamo projekt Srdela. Ne samo da su se složili već su se odmah javili za suradnju.
Dogovoreno je da ćemo probati jesti slane, pržene i pohane srdele i da će nam na nastavu doći tata ribar.




Tata ribar došao je u punoj radnoj spremi tako da su djeca mogla vidjeti njegovo odijelo, kako krpa mrežu, a samoinicijativno je načinio prezentaciju o ulovu srdela.



Naučili smo da je srdela plava riba koje ima najviše u našem moru i da je najzdravija riba Jadrana. Naučili smo više naziva za tu ribu i više načina pripreme.
Vidjeli smo srdelu, crtali je, opisivali i kušali.




Iako je projektić mali, imao je velik učinak, većina je djece kušala srdele i vjerujem da ih i dan danas jedu.
Dogovoreno je s roditeljima da će im kod kuće nuditi srdele spravljene na različite načine.




Za zadaću ili za rad u paru ili skupini u školi, djeca su ponovila što su sve naučila.



Popunjavajući ovaj zadatak dajemo im primjer sastavka što je jako dobro za njihovo usmeno i pisano izražavanje. Iako je se zadatak čini težak, u skupini su ga riješili bez problema jer smo sve to naučili. A i učiteljica je tu da priskoči u pomoć ako gdje zaškripi.



Koliko ćete vremena posvetiti projektu ovisi što ćete sve raditi. Mislim da sam ga ja rastegla na 2 - 3 mjeseca. Što se duže radi na projektu njegov učinak je bolji.


P.S. Iskreno ja sam zaboravila na ovaj projektić. Prelistavajući fotografije prisjetila sam ga se. Nažalost u digitalnom obliku imam fotografija samo zadnje 3 generacije. A u 25 godina radilo se svega i svačega. Zato mi je pisanje ovog bloga dobrodošlo, da podijelim iskustva i DA NE ZABORAVIM.

Pozdrav od Mele !



28.08.2015. u 20:49 | 33 Komentara | Print | # | ^

17. Rasprava

U 3. r. osnovne škole obrađuje se rasprava. Ako imate kakav poticajni tekst u čitanci dobrodošao je, ali i ako nemate možete početi s malom raspravicom ( koja to još uvijek nije ) o tome npr. koja je igra zanimljivija računalna ili igra vani u parku.

Ako imate projektor u školi u Wordu možete načiniti sličan dokument i projicirati ga. Uz pomoć njega ćete djecu naučiti osnovna pravila vođenja rasprave. Isti takav dokument možete im isprintati da zalijepe u bilježnice.




Nakon čitanja i objašnjavanja pravila dobro je djeci dati predloške načina komuniciranja u raspravi.

Rečenice koje su poželjne u raspravi:
Slažem se s tvojom tvrdnjom.
U pravu si, ali ja mislim da…
Dobro si to rekao/la, ali ja smatram…
Poštujem tvoje mišljenje, ali ja vjerujem…
Nisam siguran/na da si u pravu. Ja smatram…
Ne slažem se s tvojom tvrdnjom. Ja mislim…
Ne mogu se složiti s tobom. Tvrdiš da je… Ja smatram…


Rečenice koje vrijeđaju:
Pričaš gluposti !
Ne lupetaj !
Lažeš !
Tko ti dade riječ da govoriš !?
Glup si ! Bolje ti je da šutiš !
Ne blebeći !
Ti šuti !
Najpametniji si kad šutiš !
Pametan šuti, glup blebeće!


I eto tako prođe jedan sat.

Kvalitetnu i zanimljivu raspravu dobit ćete tek kad djeca dobro uvježbaju raspravljati. No nemojte se obeshrabriti. Nije lako isprovocirati djecu da samostalno i suvislo iznose svoja mišljenja na zadanu temu.

Teme mogu biti raznolike, a mogu ih i sam djeca odabrati. Djeca se podijele u dvije skupine, a dva učenika ostavimo po strani da zajedno s učiteljicom poslije odluče koja je grupa imala bolje argumente i bolje obranila svoje stajalište. No ne morate se uvijek natjecati.

Na kraju rasprave mogu se istaknuti pohvalni i zanimljivi zaključci.

Tema može biti prikazana dvojako:

a) Afirmacijska i negacijska skupina iznose svoja mišljenja.

1. Dobro je biti učitelj. Nije dobro biti učitelj.

2. Treba vjerovati ljudima. Ne treba vjerovati ljudima.

3. Računao može zamijeniti prijatelja. Računalo ne može zamijeniti prijatelja.


b) A mogu se suprostaviti mišljenja i ovako:

Što je bolje, biti pilot ili učitelj ?

1. grupa zagovara zanimanje pilota
2. grupa zagovara zanimanje učitelja


Koliko vremena provodim igrajući računalne igre ?

1. grupa zagovara igranje najviše do 1 h dnevno.
2. grupa zagovara igranje dok se ne umore.


Kad rasprava prijeđe u prepirku i svađu treba se isključiti iz nje.

Pozdrav od Mele !

24.08.2015. u 21:09 | 20 Komentara | Print | # | ^

16. Moj hobi

Hobi je naziv za aktivnosti koje se rade zbog osobnog zadovoljstva, a ne zbog novčanih nagrada ili primanja. Kroz hobi osoba može proširiti znanje, vještinu i iskustvo te uspostaviti (brojne) kontakte s drugim ljudima koje zanima isti hobi. Za postignuća u hobiju osoba može dobiti i nagrade od kruga istomišljenika ili od šire zajednice (npr. za slikanje ili fotografiju), ali osnova hobija je osobno zadovoljstvo.
Wikipedija



mentalna mapa koju su dobili uoči sata, da se mogu pripremiti za sat prezentacije

35 sati Sata razredne zajednice daje nam mogućnost da planiramo u sklopu toga sata zdravstveni i građanski odgoj, projekte, ali druge aktivnosti koje usrećuju djecu i nas. Tako sam prije 8 godina sjetila da bi smo mogli imati jedan neobičan sat na kojem ćemo prezentirati svoje hobije.



Na satu hobija svaki je učenik, koji je želio prezentirati svoj hobi, odabrao mjesto gdje će hobi prezentirati ( klupa, pano, ploča ) i pri prezentaciji objašnjavao svoj hobi ( što mu je hobi, zašto se time bavi, koliko se njime bavi, koliko vremena posvećuje svome hobiju).




Iako se prije 8 g. prezentacija hobija svela prvenstveno na sakupljanje i izradu različitih stvari, ipak su djeca dobila spoznaju o tome da se ljudi u slobodno vrijeme svačime bave i naučili su nekoliko stranih riječi kao filatelija, numizmatika, astronomija, opsesija…



Nabrajali smo što sve ljudi sakupljaju i razgovarali kako se razmjenjuju s naglaskom na poštenu razmjenu. Otkrili smo važnost kvalitetnog provođenja slobodnog vremena i opasnost kada neki hobi postane opsesija. Upozoreno je da se na hobi ne smije trošiti previše novca i vremena jer onda nam to više ne predstavlja zadovoljstvo već problem ( financijski i zdravstveni ).




Sat je brzo prošao u veselom ozračju, pa preporučam svim učiteljima da ga probaju osmisliti. Ako imate puno učenika u razredu možete imati i blok sat.



Nakon takvog neobičnog sata pisanje sastavka po zadanim pitanjima ili natuknicama je dobrodošlo. Natuknice mogu biti i počeci rečenica što djeci olakšava proces stvaranja. Najbolje je da to bude sutradan da nastavnik može pripremiti djeci različite planove sastavaka.



Ove planove za sastavke sam našvrljala sad na brzinu, pa ako ima grešaka nemojte zamjeriti.
Iako se možda čini da plan u obliku početaka rečenica umanjuje dječju kreativnost, ja bih rekla da je to jedan od poželjnih načina ili metoda kako djecu poučiti da stvore kvalitetan sastavak. U procesu učenja stvaranja kvalitetnog sastavka sve metode su poželjne. Dobit će prostora i vremena da stvaraju potpuno samostalno.



i ja sam sudjelovala u prezentaciji, tada se još nisam bavila čestitkama

Dan hobija

UVOD
- jučer, škola, prezentacija
- učenici, donijeli
GLAVNI DIO
- moj hobi
- njime se bavim
- raduje me
- povremeno
- razmjenjivanje
- uživam
ZAKLJUČAK
- danas smo naučili




Dan hobija ( za one koji nemaju hobi )

UVOD
- jučer, škola, Dan hobija
- neki učenici, prezentacija
GLAVNI DIO
- nemam hobi
- sa zanimanjem sam
- posebno mi se svidjelo
- naučio/la sam
ZAKLJUČAK
- razmišljam
- možda





Moj hobi ( za one koji nešto sakupljaju )

UVOD
- hobi je
- moj hobi je
GLAVNI DIO
- prije nekoliko godina
- trenutno imam
- u slobodno vrijeme
- često se mijenjam
- rado pokazujem
- ukućani me razvesele
ZAVRŠNI DIO
- veseli me
- nadam se
- kad odrastem



Moj hobi ( za one koji nešto istražuju ili izrađuju )

UVOD
- hobi je
- moj hobi je
GLAVNI DIO
- prije nekoliko, godina, mjeseci
- trenutno istražujem, izrađujem
- veseli me
- ponekad mi se pridruži
- do sada sam
ZAKLJUČAK
- veseli me
- nadam se
- kad odrastem





Moj hobi ( za one koji se bave čitanjem )

UVOD
- hobi je
- moj hobi je
GLAVNI DIO
- od kada sam naučio/la čitati
- pokloni, knjižnica
- ponekad kupim
- raduje me
- u čitanju provodim
- nakon čitanja, zdravlje
ZAKLJUČAK
- čitanje me
- nadam se



Moj hobi ( za one koji se bave sportom )

UVOD
- hobi je
- moj hobi je
GLAVNI DIO
- oduvijek sam želio/željela
- roditelji su me podržali i upisali
- veseli me
- tjedno
- napredujem
ZAKLJUČAK
- otkad se bavim
- nadam se
- u zdravom tijelu, zdrav duh





Ciljevi, zadaće, kompetencije ovog sata su:
- učenje prezentacije kao jednog oblika nastavnog procesa,
- razvijanje govornih sposobnosti,
- poštivanje govornika slušanjem, razgledanjem, davanjem komplimenta i pljeskanjem,
- poštena razmjena sakupljanog materijala,
- opasnosti koje nam prijete pri prekomjernom i nekontroliranom bavljenju nekom aktivnosti,
- bogaćenje rječnika,
- dužnosti i obveze učenika koje ne smije zanemariti zadovoljavajući se samo aktivnostima koje ga vesele,
- opasnosti koje mogu naići na internetu u želji da razmjenjuju predmete koje sakupljaju,
- uočavanje širokog spektra aktivnosti kojima se ljudi bave kao svojim hobijem i poticanje zanimanja učenika da se i oni bave nekom aktivnošću.




U ovoj generaciji sportove smo prezentirali u sklopu projekta Najbolji navijči.

Iz svega se može iščitati da je su ovom satu ili blok satu obrađeni i zdravstveni i građanski odgoj.

P.S. Nisam teoretičar, već samo praktičar, zato kod mene nećete naći na detaljno razrađene ciljeve, zadatke, kompetencije po nekom logičkom slijedu i pravilima priprave za rad. Meni je najvažnije da znam što ću i kako ću i da to odradim najbolje što mogu.





22.08.2015. u 15:05 | 19 Komentara | Print | # | ^

15. Kako Wordov dokument pretvoriti u sliku

Oduvijek me zanimalo kako od Wordovog dokumenta dobiti sliku. Naime ako želim na blogu prezentirati neke svoje dokumente koji su puni slika i fotografija uz popratni tekst, trebala sam pronaći rješenje.



Uspjela sam nedavno otkriti jedan način koji se čini kompliciran, a i ne uspije mi svaki put.Najprije stranicu dokumenta treba kopirati u tablicu i popravit ako se što pošemerilo.
Otkrila sam da ako uz tekst stoji sličica da se klikom na nju otvara prozor Oblik, a klikom na njega da se slika može obrezati. Pomičući kutove obrezivanja na cijelu stranicu, klikom na Obreži i lijepljenjem te iste u Paintu stvorimo sliku.




No taj oblik rada ne urodi uvijek plodom. Evo sam nekoliko sati provela eksperimentirajući na taj način, da bih sada na kraju otkrila najjednostavniji mogući način:

- selektirate stranicu dokumenta,
- desnim klikom zadate Izreži,
- spustite Wordov dokument,
- otvorite Paint i u njemu zadate Zalijepi,
- snimite kao JPEG sliku,
- u Paintu ili XnView programu obrežete bijeli dio slike,
- U Wordu nemojte spremiti promjenu jer ćete izbrisati/izrezati dio
dokumenta.




Nadam se da sam vam malo pomogla.



Sve slike na dokumentima su sa interneta.



A evo i jedna moja šifrirana. Tko razbije šifru dobije nagradu.






Pozdrav od Mele !



Novo dopunjeno izdanje, 19.8. 2015.

Zaškakljao me Sjedokosov savjet.

S PDF formatima nisam se previše susretala. No pošto ga Word nudi kao mogući izvoz podataka načinila sam slijedeće:

1. sam probala bilo koji dokument pretvoriti u PDF. Ne mogu. Zašto ne mogu ? Kako ne mogu ?...

2. Onda sam čačkala kod Save us ili Snimi kao i dana mi je mogućnost da s interneta dopunim tu mogućnost izvoza u PDF formatu.

3. Išla sam tamo, pa ovamo, pa daunlodala, pa ga opet nema, pa se vratila i našla da je preuzeto, pa preuzeto preuzela uz sve moguće rizike i NAPOKON kod Spremi kao imala mogućnost PDF-a.

E kad mogu ja nešto instalirati, možete i vi.

4. Onda sam odgledala Nisin prijedlog i isto ili slično probala sama.



Wordov dokument- označi - izreži - u Paintu zalijepi



Word - Adobe Reader (pdf) - Paint

Iz priloženog se vidi da je slika uz pomoć PDF formata bolja.

Print Screenom se služim samo u posebnim prilikama. On mi ne nudi kao sliku cijeli Wordov dokument, pa mi samim time nije dobar za spremanje dokumenta kao slike.

Al mi je zato poslužio za ovaj mali tutorial.



Ako u Wordu možete snimati PDF sve ostalo je piece of cake iliti u prijevodu mačji kašalj.

Čim snimite dokumet u PDF formatu automatski se otvara Adobe Reader sa dokumentom.





U Editu izabirete Take s Snapshot koji vam dozvoljava da selektirate dokumet.




Čim selektirate dokumet, otvori vam se prozorčić da je selektirano snimljeno i kliknete OK. Spustite program Adobe i otvorite Paint.




U Paintu u prozoru Zalijepi kliknete na Zalijepi i dokument je spreman da ga snimite kao sliku različitih formata JPEG, GIF, PNG, BMP... Ja uvijek koristim JPEG.




Klikom na Prikaz smanjite sliku i uočavate da ima bjeline koju treba izrezati.




Klikom na Početak u okviru Odaberi odaberete ozačavanje ( selekciju) pravokutnikom. Njime označite samo dokumet.




Kad je dokument označen kliknete na Obreži i svoj dokument spremite kao sliku.

Hvala Sjedokosome i Nisi ! Oni su me potakli da probam i uspijem.

19.08.2015. u 23:39 | 35 Komentara | Print | # | ^

14. Iz učionice moje mame: Tri metra

Učenje kroz pjesmicu jedan je od mnogih načina kako motivirati djecu za rad. Djeca vole pjesmice, lako ih čitaju i razumiju. Kad su popraćene slikama još su im pristupačnije i zanimljivije.


Ovo je pjesmica iz zbirke pjesama i igrokaza moje mame. Ona je također učiteljica.

Tri metra

Tri metra su složna braća
koja uvijek nešto mjere.
A da ne bi nastala svađa,
posao među sobom
strogo dijele.

Zbog istog imena
djeci često
pravu pomutnju prave.
Zato su dvojica
na dogovoreno mjesto
stavili mali
broj iznad glave.




1. METAR (m)

Prvi je metar običan,
bez ikakvog znaka na sebi.
On mjeri DULJINU,
ŠIRINU i VISINU
i bez njega braća
mogla ne bi.


Taj metar
različite oblike ima
ovisno koji se zanatlija
služi s njima.




Ovo je trgovački metar
i njemu je u trgovini mjesto
jer trgovci tekstila s njim
služe se vrlo često.





Ovo je krojački metar.
i uopće nije krut
da bi krojači njime mogli
lako izmjeriti struk.





Stolarski je metar ovo.
Gle, slomiti se može.
S njim stolari rado mjere,
a na kraju ga samo slože.





Ovo je školski metar.
Još mu je ravnalo ime.
Učenicima je dobro poznat
jer se stalno služe njime.





Ovo je zidarski metar.
On svako gradilište prati.
Smotan je u kutijici maloj
da bi i u džep mogao stati.





2. METAR ( m2 )


Drugi je metar drugačiji
I ne sliči na mlađeg brata.
On mjeri samo POVRŠINU,
a javlja se u obliku
KVADRATA.





Složni mi smo razred mali.
Na KVADRATNI METAR svi smo stali.
No, možemo sigurno reći:
To neće biti moguće
kada budemo malo veći!






3. METAR ( m3)



Treći je metar zamišljeno TIJELO
U kojem prostor spava.
On mjeri OBUJAM
( VOLUMEN)
i izgledom je KOCKA prava.





Ako je šupalj
KUBNI METAR
djeci može i skrovište biti.
U njega stanu šćućureni
tri tvoja prijatelja i ti.



Liješ li vodu u kubni metar
1 000 će litara u njega stati.
To je kubik vode.
Po toj mjeri svaki građanin
svoju vodu plati.


Najnovije otkriće laserskog metra,
veliku pomoć daje.
Mjereći duljinu, površinu ili volumen,
brzina mjerenja kratko traje.


Mila Š.K.


Ovo gradivo iz Matematike u 4. r. osnovne škole kod djece stvara veliku zbrku i probleme. U malo nastavnih sati učitelj treba djecu naučiti različite metre kojima mjerimo duljinu, kvadrat i kub. U višim razredima od njih se očekuje da to gradivo znaju i da znaju preračunavati jedinične dužine.
To im je gradivo potpuno apstraktno i ako se učitelj bazira samo na učenje po udžbeniku od razumijevanja nema ništa.

Jedno od didaktičkih načela je i princip zornosti koji se donosi na zorno doživljavanje nastave svim osjetilima. Što više osjetila i radnji uključimo u nastavni proces to će nastava biti djelotvornija.

Djeca će prije naučiti metar kvadrtarni ako ga zajednički naprave i na njega stanu, nego ako im mi 100 puta ponovimo da je to kvadrat kojemu je duljina stranice 1 m.
Ako takvim kvadratima i izmjere površinu svoje učionice zapamtit će to za sva vremena.


Ako se u obradi ovog gradiva poštuju didaktička načela kao "od bližeg, ka daljem", "od lakšeg, ka težem", "od jednostavnog ka složenom" i "od konkretnog, ka apstraktnom" onda najteže gradivo iz Matematike, i nije neki bauk.


Ova je pjesmica nastala kao slijed usvajanja nastavnog gradiva u učionici moje mame. Možete je slobodno koristiti za poučavanje svojih učenika.
Sva autorska prava zadržava Mila Š.K.

Pozdrav od Mele i njene mame !

16.08.2015. u 19:10 | 22 Komentara | Print | # | ^

13. Terenska nastava u Vrsaru


Međunarodna kiparska škola Montraker

Uskoro će završiti naš godišnji odmor i počinje stvaranje kurikula za narednu šk. godinu. Evo vam ideja kako u rujnu osmisliti terensku nastavu u Vrsaru.



Svake godine u Vrsaru se organizira Međunarodna kiparska škola Montraker na istoimenom poluotočiću. Profesori sa svojim studentima, iz ogromnih kamenih gromada, klešu raznim alatima svoje skulpture, koje kasnije završe u vrsarskim parkovima i na rivi. Cijeli je Vrsar okićen skulpturama, a na rivi bitvama različitih oblika.


bitve ili kolone

Jedinstven je doživljaj doći na Montraker i promatrati kipare u radu. Ukoliko se najavite, voljni su i objasniti proces nastanka skulptura i pokazati alate kojim rade.



Ove godine škola traje od 31.8. – 13. rujna.2015. ( str. TZ Vrsar ). Organizatori su TZ Vrsar i POUP Poreč.



Rijetko kada vodimo djecu van, na satove Likovne kulture. Ova terenska nastava omogućit će vam da djeca uživo dožive umjetnika – kipara, da vide i opipaju kamene skulpture i tako uoče različite teksture na kamenu, da vide modele po kojima nastaje skulptura, da uoče apstraktne i konkretne motive, da vide alate kojima se služe kipari…




Ukoliko ste u blizini Vrsara, svakako svratite. I naša škola je nekoliko puta bila na Montrakeru. Kipari i kiparice bili su vrlo ljubazni.



Nakon posjeta kiparskoj školi, možete u razgledanje skulptura po gradu. U debelom hladu nekog parka ili plaže možete crtati svoje skulpture koje ćete kasnije u školi realizirati u glini. A ako niste pri moru eto vam i mogućnosti za plivanje i igre u moru.



Ako tražite kiparsku školu i dođete do ovog križa, znajte da ste na pravom putu. U rupi lijevo nalazi se škola na otvorenom užarenom suncu.


vidikovac na Montrakeru

Ukoliko imate u planu pisanje razglednice eto ideje da ih kupite i primijenite naučeno, a možete dati djeci fotoaparat da uslikaju dio Vrsara i od tih fotografija u školi načinite svoje razglednice.




mjesto održavanja kiparske škole

U starom dijelu Vrsara ima više predivnih vidikovaca, a sa zvonika puca pogled sve do Rovinja. Pošto je Vrsar malen, lako ga je razgledati. Već s autobusnog kolodvora, pored kojeg je nekoliko skulptura vaša terenska nastava može početi.


biciklist kraj autobusnog kolodvora

Terensku nastavu najbolje je provesti u 3. ili 4. razredu, ovdje mislim prvenstveno na razrede razredne nastave. Naravno da je posjet Međunarodnoj kiparskoj školi dobrodošao za učenike svih dobi kao i studente.


model za buduću sklulpturu

Ako pišete sate terenske nastave moglo bi to izgledati ovako:
1. LK - Posjet Međunarodnoj kiparskoj školi
2. LK – Razgledavanje skulptura po Vrsaru
3. LK – Crtanje svoje skulpture
4. HJ – Pisanje razglednice
5. TZK - Plivanje
6. TZK – Plivanje
7. TZK – Hodanje




Inspirirani viđenim djeca su se oslobodila i u školi od gline načinila puno lijepih originalnih skulptura.

Što djeca nauče ovom posjetom ?
Osim likovnog obrazovanja djeca nauče:
- cijeniti zanimanje kipara,
- alate kojima se služe,
- važnost zaštite na radu,
- da uživaju u umjetninama,
- i kao dio građanskog odgoja, razvijaju potrebu njihova čuvanja.



Vrsarani imaju sreću što im je kiparska škola tik do škole. Često vode djecu na Montraker koji je nekoć bio kamenolom. Znaju cijeniti trud kipara koji im svake godine poklone nekoliko skulptura. Turisti i građani uživaju u razgledavanju. Pa zašto ne biste i vi ?

Pozdrav od Mele !

11.08.2015. u 22:19 | 31 Komentara | Print | # | ^

12. Rad u paru u Likovnoj kulturi


tema: kromatsko-akromatski kontrast, motiv: zalazak sunca zaljubljenih maca, vrijeme: Valentinovo

Rad u paru jedan je od izvrsnih načina kako djeca mogu zajedničkim snagama odraditi jedan zadatak. Često se koristi u nastavi Matematike, Hrvatskog jezika, Prirode i društva te u jezicima. U paru se može istraživati na zadanu temu, ponavljati i uvježbavati, ali i likovno izražavati.

Izrada scenske lutke idealna je za rad u paru ili grupi.



majstor Mrkonja i majstorica



Gita, Bundaš i šegrt Hlapić



crni čovjek


Potreban pribor za rad donose i učenici i učitelj. Što učitelj ima veću zalihu svakovrsnih otpadnih materijala to će djeci olakšati rad. Moj portapak od auta i ormari u školi uvijek su puni, a ideja sine kad se najmanje nadam.


izrada fuži, njoki i pljukanci od gline


u prvoj generaciji od glinenih fuži, njoki i pljukanci radili smo u paru ritam oblika


u drugoj generaciji ptice koje je škola dala uokviriti, svojevrstan mozaik u kojem smo radili naopačke, prvo modelirali, pa lijepili i na kraju obojali

Parovi se izabiru po dječjem izboru, po izboru učiteljice ili nasumice.

Dječji izbor je dobar jer im daje vlastiti izbor, ali često se događa da bude i neizabranih što stvara nejednakost i nezadovoljstvo.

Kad učiteljica izabire, tada ravnomjerno raspoređuje snage, kako bi približno svaki par postigao jednak uspjeh, a pazi i da se druže oni koji se rijetko druže.

Nama se učiteljima preporuča nasumičan izbor, jer nema odabranih i neodabranih, no može se dogoditi da tim izborom imamo nejednake snage u znanju i sposobnostima.

Najbolje je mijenjati načine odabiranja parova, pa su sve ovce na broju i svi vuci siti.



istarski vol boškarin, kaširanje uvijek zahtijeva rad u paru ili grupi



Raspodjela posla važna je u učenju dogovaranja tj. uvažavanja tuđih ideja i mišljenja.

Zahtjevni zadaci iz Likovne kulture, koje djeca ne bi ni u blok satu sama riješila, najbolje je riješiti u paru.



Provela sam jednu malu anonimnu anketu među djecom i svi su se izjasnili da jako vole raditi u paru i grupama (skupinama). Čak me nekada i priupitaju mogu li zadatak riješiti u paru.



Koliko su radovi u paru kvalitetniji i kreativniji, prosudite sami.





Pozdrav od Mele !

09.08.2015. u 15:08 | 22 Komentara | Print | # | ^

11. Pametne ploče u nastavi


anagram ili premetaljka, idealna za uvodni dio sata, djeca rukom pomiču loptice

Tehnologija ide naprijed, a mi učitelji moramo ići ukorak s njom.


sat lektire

Prije nekoliko godina stigla je u našu školu prva pametna ploča, a s njome i oni koji su nam prezentirali njene mogućnosti. Sa strahom sam gledala u to čudo od ploče. Toliko mogućnosti, a ja nikakvo znanje o njoj.

Taj prvi susret nije se proslavio. Ploča je stajala netaknuta u knjižnici škole. Svi smo zazirali od nje.



već načinjena igra koju nudi pametna ploča


na ploči se može učiti očitavati temperaturu, vježbati na sat pa čak i svirati

Sad imamo svi pametne ploče u učionici, no zadržali smo zelene ploče. Na pametnim pločama pišemo i radimo različite aktivnosti. Zelena uskače kao pomoćna ploča za prezentiranje geometrije, kao podloga za različite igre kartončićima ili kao pano za likovne uratke.
Kad nestane struje, ona je neophodna.



kroz igru lakše se uči


ideja je bezbroj, treba se samo okuražiti i početi istraživati

Imali smo više edukacija na kojima smo mogli vidjeti nebrojene mogućnosti tih ploča. No najbolja edukacija je kad se sam uloviš u koštac s njom.

Svaki učitelj doma može instalirati program pametne ploče i stvarati na njoj dokumente za nastavu.



nema predmeta u kojem se ploča ne može primijeniti


sat dodatne nastave iz Matematike, nakon što su pisano naučili dijeliti


Prednosti pametne poče su velike, no ona ima i neke nedostatke:

- previše blješti zadana bijela pozadina, zato treba naći drugu pozadinsku boju i boju olovke i snimiti ih za daljnji rad,

- ne reagira ploča na sve ljude jednako, naša energija može biti takva da ploča ne reagira na dodir, no uvijek imamo miša i tipkovnicu,

- za sada sve su upute napisane na engleskom jeziku što neke odbija da se upuste u rad, kad ja nešto ne razumijem idem sistemom pokušaja pogreške što iziskuje puno strpljenja i oduzima vrijeme,

- ploča je uska pa se na njoj ne može rastegnuti u širinu, što pojedini zadaci zahtijevaju,

- često olovka „bježi“, pa se treba prekinuti rad i namjestiti postavke olovke,

- urednost pisanja je teže postići, ali zato se može pisati uz pomoć tipkovnice.

Kad se sve zbroji i oduzme, ovi nedostaci su zanemarivi u odnosu na to što nam ploča pruža.
Još nisam "uvozila" film, zvuk i radila animacije. Svakog ljeta malo istražujem.



igru memori djeca obožavaju, a kroz nju mogu puno naučiti, ovdje je trebalo pridružiti sliku i riječ, tema je narodna baština zavičaja

Rad s pametnom pločom u moj rad unio je osvježenje. Djeca se najviše vesele igrama kao: memori, kviz, otkrivanje riječi, premetaljka, pridruživanje, razvrstavanje…



Aktivnosti koje se nude mogu se upotrijebiti za uvod, glavni dio ili završni dio sata, bilo na satu obrade, vježbanja ili ponavljanja.
Velika je šteta ako vam ploča služi samo za pisanje i projiciranje prezentacija ili filmova.




Ploča nudi 18 aktivnosti u kojima se lako snalazi. Malo je teže kod ubacivanja slika jer im negdje treba zadati da su pozadina. Evo pregleda kako pronaći te aktivnosti.













Ako želite sami načiniti jedan svoj dokument na pametnoj ploči, a da nije u već zadanim aktivnostima, direktno na pametnoj ploči možete ga osmisliti i spremiti.
Za sat obrade Pisanje naziva nebeskih tijela, uz pomoć prve fotografije djeca su prstićima vozala njihove nazive . Usput su naučili da postoje planeti, zvijezde, sazviježđa i galaksije, što je gradivo predmetne nastave. Naravno da oni trebaju samo znati pravilno pisati nazive.





fotografije i slike s interneta

Pozdrav od Mele !

07.08.2015. u 15:37 | 12 Komentara | Print | # | ^

10. Sudjelovanje u odlukama

Djeca su važan faktor odgoja i obrazovanja. Bez njih ne bi bilo ni nastave, bez njih mi učitelji ne bi imali posla. No oni su onaj faktor koji sjedi u klupama 5 x po 45 min, rade sve što im se kaže i od njih očekujemo da sve prezentirano usvoje. Od njih se traži puno, a imaju malo mogućnosti izbora.

Nekoć davno, malo im je, ili gotovo nikako, dano prostora da oni odlučuju o nastavnom procesu, da se uključe u njegovo kreiranje.



djeca će uvijek izabrati aktivnost u kojoj je puno smijeha

Srećom danas mnogi učitelji imaju praksu da djecu uključuju u proces rada pa im dozvoljavaju da:
- povremeno sami izaberu zadaću,
- osmisle jedan integrirani šk. sat ili integrirani radni dan,
- daju ideje za projekte,
- izaberu npr. 5 pjesmica iz pjesmarice koje žele učiti te šk. godine,
- od ponuđenih dana koji se mogu obilježiti da odaberu one u kojima žele sudjelovati,
- sami osmisle sat TZK-e, LK-e, GK-e…,
- izaberu tehniku kojom žele crtati ili slikati,
- izaberu grupnu masku za maškare,
- izaberu jednu ili dvije lektire,
- izaberu s kime će sjediti,
- naprave razmještaj klupa u učionici,
- iznesu svoje mišljenje koji bi sve tipovi zadataka trebali biti u ispitu,
- sudjeluju u izradi vježbe pred ispit,
- izaberu igrokaz koji bi htjeli glumiti za božićnu akademiju ili Dan škole,
- izaberu pjesmicu ili tekst koji žele da učitelj obradi,
- izaberu svoj likovni ili literarni rad kojeg bi rado stavili na pano ili u školski list,
- izaberu para ili grupu s kojima rado žele raditi,
- izaberu para ili grupu s kojima dosad nikada nisu radili,
- odaberu miniprojekt koji će sami načiniti i u školi prezentirati,
- sudjeluju u ocjenjivanju literarnih i likovnih uradaka,
- da se samoinicijativno jave za referat i odaberu temu referata…


(Ovdje sam nabacala zbrda zdola neke aktivnosti koje koje su mi trenutno pale na pamet.)


samostalni izbor učenika, rad u paru, projekt Narodna baština zavičaja

Takvi učitelji često znaju pitati: Što bi ste danas, sutra ili prekosutra radili u školi ? Koju biste tvornicu ili muzej željeli posjetiti ? Koji biste film rado gledali ?

- Želite li zadaću za sutra?
- Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !
- Dobro. Izglasano.

Ovo zadnje činim vrlo rijetko, al znam ih iznenaditi.



miniprojekt učenika u sklopu velikog projekta Narodna baština zavičaja

Iako nama učiteljima nije uvijek važno da li će djeca usmeno ili pisano pripovijedati, važno je da pripovijedaju; djeci je sam taj čin izbora jako važan. Osjećaju se važni što sudjeluju u izboru, nauče da većina odlučuje, a nauče se nositi sa porazom kad njihova ideja nije izglasana. Ako učitelj dozvoli djeci da pred razredom iznesu svoje argumente za i protiv jednog ili drugog, naučimo ih i voditi raspravu i „predizbornu kampanju“. Uz sve to ide i učenje odgovornosti da ono što su sami izabrali i sprovedu u djelo.

Kad postoji vremenski odmak od ponuđenog izbora do samog glasovanja, učitelj ih vrlo lako na izmišljenim primjerima, može naučiti što je mito i korupcija i da to nije prihvatljivo ponašanje. Uvijek postoje glasnogovornici među djecom koji lako zavedu drugu djecu nudeći mi da sjede zajedno, kakav slatkiš ili druženje. ( Podsjetimo ih na Peru iz Vlaka u snijegu.)



zaželjeli se igrati, jedan SRZ-e posvetili smo igri


Ako sva djeca jednoglasno izaberu neku aktivnost uspješnost te aktivnosti je zagarantirana. Lukavi učitelji, koji su najbolji manipulatori, mogu djecu poput skretničara navesti na pravi put, pravi zaključak, što u nastavi često radimo. Tako djeca imaju osjećaj da su sama došla do spoznaje Pitagorinog poučka, a ne da ga je davno on zaključio. Takvi učitelji mogu navesti djecu da glasaju i za i protiv neke ideje.

No o takvom odlučivanju ovdje nije riječ. (He, he, he, vidjet ćete poslije.)

Kod davanja djeci slobodnog izbora, treba računati da brodica zna krenuti i u krivome smjeru. Tada je učitelj kormilar koji će uz povoljan vjetar i mirno more, vratiti brodicu na pravi put.

A može učitelj i sam dati ideju, kako bi npr. izvježbao zbrajanje i oduzimanje do 100, snalaženje sa novčanicama i kovanicama te ponavljanje i primjenjivanje pravila ponašanja u trgovini.

- Želite li se igrati trgovine ?
- Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !
- Izrežite novčanice i kovanice koje imate na kraju udžbenika i donesite u školu predmete sa označenim cijenama.






Evo jedan primjer sata TZK-e na kojem su „sami“ birali svoje aktivnosti.

- Djeco danas ćete raditi sve što želite na satu. Odabrat ćete one aktivnosti koje smo do sada naučili i dobro izvježbali.

- Graničara ! Jupiiiiiiiiiiiiii !

- Samo to danas nek’ ne bude igra graničara. Igrali ste graničara prošli put.

- Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

- Zar ništa drugo ne znate osim igrati graničara ? ( Malo su zbunjeni. Iznenadila sam ih. Ja malo tobože razočarana.)

- Što smo još naučili ?

- Preskakanje vijače, naskok na sanduk, kolut naprijed i kolut nazad, hodanje po gredi, skok u dalj, zvijezdu ( premet strance )…

- Želite li izabrati što ćete danas raditi ?

- Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

- Postrojit ćete se u vrstu. Otrčat nekoliko krugova. Odradit ćete vježbe razgibavanja. Dogovorite se tko će pokazivati vježbe. Podijelit ćete se u grupe po 5 učenika i iz spremišta svaka će grupa donijeti sve što joj treba za rad. Nakon 5 puta odrađene vježbe, mijenjat ćete se s drugim grupama.

- Toooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

( Ovo je primjer moje manipulacije. Dala sam im izbor da biraju, no dala sam im i uvjet što ne dolazi u obzir. Svejedno, s veseljem su prihvatili izbor kao njihov izbor, što je i djelomično bio.)

Odradiše pripremni dio sata najbrže što su mogli, rastrčaše se po dvorani ko mravi kad ih voda iznenadi, dok ja sve promatram i zadovoljno trljam ruke.

Imali smo 3 grupe. Svaka grupa izabrala je različitu aktivnost. Nije bilo svađe i prepirke. Sat je tekao bez problema. Sve su točno posložili i s guštom radili. Bilo je i poligon, a nisu zaboravili ni gdje trebaju biti strunjače kao zaštita od pada. Ja sam radi sigurnosti stajala uz grupu koja je odabrala penjanje na kvadratne ljestve.

Pošto im se ovaj oblik rada jako svidio, nastavili smo ga tu i tamo primjenjivati. Prvi put, pri dječjem izboru, morala sam intervenirati kod igre graničara jer oni bi je igrali do iznemoglosti.



oni koji žele prezentiraju svoj hobi ili sport kojim se bave

Važna napomena: Kod ovakvog oblika rada po izboru na satu TZK-e, nipošto se djeci ne smije dati da rade nešto novo, neobrađeno, neizvježbano jer postoji vjerojatnost da se ozlijede. Isto tako nije poželjno da se izaberu tri aktivnosti, a da sve tri zahtijevaju da učitelj bude u neposrednoj blizini zbog sigurnosti.


Imati izbor i pravo glasa jedno je od osnovnih načela demokracije. Ovakvim načinom rada odrađuje se građanski odgoj.


Pozdrav od Mele !


05.08.2015. u 13:21 | 15 Komentara | Print | # | ^

9. Dani koji se pamte

Postoje mnogi dani u školama koji se obilježavaju: Dan kruha, maškare, Valentinovo, Eko dan, Dan tolerancije, Dan grada, Dan škole…

Od svih njih djeca se najviše raduju maškarama i Valentinovu.

Neke škole proširile su svoja obilježavanja s nekim od dana kao: Hrvatskim olimpijskim danom, Danom smijeha, Danom zagrljaja, Danom kravata, Danom jabuka, Ljubičastim danom, Danom spomena na žrtve Vukovara, Danom županije i dr.

U našoj školi u dugogodišnjoj praksi sve se to odrađivalo.



djevojčice imaju više mogućnosti, a mame su vrlo kreativne



A zašto u školama ne bi postojali i posve neobični dani kao: Dan crvenih majica, Dan zelene boje, Dan sladoleda, Dan čokolade, Dan kolača, Dan računala, Dan ideja, Dan zamjene profesora i učenika, Dan manekena, Dan pjevanja karaoka, Dan zagonetki, Dan igranja šaha, Dan čovječe ne ljuti se, Dan hobija, Dan malih znanstvenika, Dan prskanja vodom, Dan laganja - apri-li-li-li, Dan filmova, Dan bicikla, rola i romobila …???

Djeca rado učestvuju u svemu što je neobično. Kroz neki „ludi“ dan mogu ih nastavnici i učitelji poučiti mnogočemu. A ako jedan dan bude ispunjen samo smijehom i veseljem, pa nije to smak svijeta.



i dečki su se potrudili, neki su puštali da im kosa naraste do Do dana ludih frizura



Čula sam od jednog poznanika kako u Americi djeca imaju dan prskanja vodom i dan kad se dječaci preobuku u djevojčice, a djevojčice u dječake. Tim se danima silno raduju i s nestrpljenjem ih očekuju.

Malo me zagolicalo to američko napredno obrazovanje koje ima za cilj izbacivanje negativne energije, stresa i učenje spolnoj toleranciji. Mozgala sam što bi to mogla učiniti da djeci unesem veselje i radost, a još k tome da ih nečem poučim.




Na satu SRZ-e iznijela sam svoj prijedlog da osmislimo jedan neobičan dan. Tako je nastao Dan ludih frizura koji se svima svidio. A svidio se i roditeljima jer su ga zdušno podržali.

Već drugu generaciju mi slavimo taj dan koji nema datuma. Kad djeca požele, dogovorimo se i dođemo u školu sa svojom najluđom frizurom. Odradimo nastavu po planu, ali u malo ležernijem obliku, ili smo na klupicama i stolovima u parku ili na piknik-učenju na plaži. Obavezno se jedan šk. sat prošećemo gradom da se pokažemo i počastimo sladoledom.



mama frizerka načinila je neobičnu frizuru - gnijezdo


i mama ugostiteljka pokazala je svoju kreativnost, začudo taj lagani plastični voćni aranžman preživio je cijeli dan

Nije se lako roditeljima ustati u rano ujutro i raditi frizuru. No svi su do jednog taj dan podržali. Srećom otkrili smo da je tempera jako dobra za bojanje kose, a poslije se bez problema opere.

A što su djeca dobila tim danom ? Kao prvo puno smijeha, radosti i pozitivne energije, a uče se i toleranciji, da drugačiji izgled ne znači loš i zao i da dječaci i djevojčice mogu imati „ludu“ frizuru.



većina kreacija je domaće radinosti, no neki su radije otišli kod frizera


Uz obavezne dane koje svi obilježavaju u školi ja sam do sada kroz rad obilježila sljedeće neobične dane:
- Dan ludih frizura,
- Dan najboljih navijača,
- Dan smijeha,
- Dan jabuka,
- Dan božićnih keksa,
- Dan kravata,
- Ljubičasti dan,
- Dan životinja,
- Dan sporta.

Neke sam dane odrađivala više puta, a Dan kravata, Dan životinja i Dan jabuka bili su mi idealni za integrirani radni dan. Imali smo i sate na kojima smo prezentirali svoj hobi i sport kojim se bavimo.





Osluhnite dječje želje i udovoljite im. Trud će se isplatiti. Djeca će se tog dana sjećati s veseljem. Ako im još poklonite fotografije imat će ga u trajnoj uspomeni.

P.S. Pišući post u glavi mi se zakotrljala ideja o Danu laganja ( 1. travnja). Mogao bi to biti jedan odličan integrirani radni dan u kojem ćemo se nalagati do mile volje: vježbati pripovijedanje, vježbati stvaranje smišljajući duhovitu priču, smišljati duhovite matematičke zadatke s preuveličavanjem, izvrnuti činjenice u nekoj temi iz Prirode i društva ili Matematike tako da djeca pronađu laži, osmisliti basnu , pjesmu ili strip pod nazivom "U laži su kratke noge"…
No vidjet ćemo što će djeca reći.


Ako provedem u djelo, javim vam.

Pozdrav od Mele !




01.08.2015. u 12:29 | 34 Komentara | Print | # | ^

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< kolovoz, 2015 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Lipanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (3)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (3)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (10)
Srpanj 2015 (5)
Ožujak 2015 (2)
Veljača 2015 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Crtice iz školskog života viđene očima učitelja i učenika.
Samohvala koja će nekima smetati pa me možete kuditi.

Linkovi

Obožavam svoj posao zato mu posvećujem ovaj blog.

Nastava ne mora i ne smije biti dosadno i prezahtijevno prenošenje poruka, informacija iz raznih izvora, a nažalost ponajčešće iz glave učitelja u glavu učenika. Osvježenja kojima učitelj razbija monotoniju čine doživljaj škole lijepim i poželjnim. Nitko nama učiteljima neće zamjeriti ako u svoj posao unesemo malo razbibrige, neobičnosti, rukotvorina, zabave i igre. Dapače. Takvi oblici nastave su poželjni jer opuštaju i odnose stres.

Stoga drage mlade kolegice i kolege, opustite se i osluškujte svoju djecu. Ispunite svoj razred veseljem i smijehom jer će jednog dana eho njihovih glasova postati i vaša sreća. Provodimo s tom dječicom velik dio njihova života, oblikujemo ih i fizički i mentalno i naša odgovornost je velika. Iako važim za vrlo strogu učiteljicu, pravila se znaju i poštuju, važim i za "puknutu" i cool ili zakon učiteljicu ( riječi djece).

Nije oduvijek bilo tako. Djeca su me načinila takvom. Kao što ja klešem njih, tako su oni oblikovali mene. Nisu dozvolili da nestane dijete u meni i zato im veliko hvala.

Pišem ovaj blog da podijelim svoja iskustva i da dam krila mladim snagama, da znaju da smo mi učiteljice i učitelji kreatori svojega sata i sretnog dječjeg djetinjstva.

HJ
Rasprava
Stvaranje sastavka
Prvo pisano stvaranje

LK
Rad u paru
Kiparska škola - Montraker
Maske
Dizajn - Narukvice i broševi
Dizajn - Sandale



GK

MAT
Tri metra

PID

TZK

SR
Moj hobi

LIKOVNA GRUPA
Pokloni za Dan žena
Maske
Snjgović - čestitka

GOO
Sudjelovanje u odlukama
Rasprava
Projekt "Najbolji navijači"
Šikaniranje
Ekološki odgoj - Izrada kamenjara
Ekološki odgoj - Recikliranje
Manipulacija
Odgoj za humanost
Uzgoj lavande i ružmarina

ZO
Projekt "Srdela"


INTEGRIRANI NASTAVNI DAN
Za najboljeg tatu
Dan životinja
Dan laganja

TERENSKA NASTAVA
Terenska nastva - Pazin
Kiparska škola - Vrsar

IZLETI
Dvodnevni izlet 4. razreda

PROJEKTI
Projekt tolerancije - Kako je biti drugačiji
Projekt "Srdela"
Projekt "Najbolji navijači"
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Usmena narodna predaja
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Običaji pred Božić
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Štrige, štriguni, vukodlaci i babaroge
Projekt "Nardona baština zavičaja" - Izrada suvenira kažuna
Knjiga - Narodna baština zavičaja
IGRE
Igra vjenčanja

SURADNJA S RODITELJIMA
Suradnja s roditeljima

POSEBNI DANI
Dani koji se pamte - Dan ludih frizura

OSTALO
Pametna ploča u nastvi
Kako od Wordovog dokumenta napraviti sliku
Oproštaj s jednom generacijom
Školska vrata u blagdanskom ruhu
Intelektualno vlasništvo na Internetu
Proceduralna pogreška

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se