10. Sudjelovanje u odlukama

Djeca su važan faktor odgoja i obrazovanja. Bez njih ne bi bilo ni nastave, bez njih mi učitelji ne bi imali posla. No oni su onaj faktor koji sjedi u klupama 5 x po 45 min, rade sve što im se kaže i od njih očekujemo da sve prezentirano usvoje. Od njih se traži puno, a imaju malo mogućnosti izbora.

Nekoć davno, malo im je, ili gotovo nikako, dano prostora da oni odlučuju o nastavnom procesu, da se uključe u njegovo kreiranje.



djeca će uvijek izabrati aktivnost u kojoj je puno smijeha

Srećom danas mnogi učitelji imaju praksu da djecu uključuju u proces rada pa im dozvoljavaju da:
- povremeno sami izaberu zadaću,
- osmisle jedan integrirani šk. sat ili integrirani radni dan,
- daju ideje za projekte,
- izaberu npr. 5 pjesmica iz pjesmarice koje žele učiti te šk. godine,
- od ponuđenih dana koji se mogu obilježiti da odaberu one u kojima žele sudjelovati,
- sami osmisle sat TZK-e, LK-e, GK-e…,
- izaberu tehniku kojom žele crtati ili slikati,
- izaberu grupnu masku za maškare,
- izaberu jednu ili dvije lektire,
- izaberu s kime će sjediti,
- naprave razmještaj klupa u učionici,
- iznesu svoje mišljenje koji bi sve tipovi zadataka trebali biti u ispitu,
- sudjeluju u izradi vježbe pred ispit,
- izaberu igrokaz koji bi htjeli glumiti za božićnu akademiju ili Dan škole,
- izaberu pjesmicu ili tekst koji žele da učitelj obradi,
- izaberu svoj likovni ili literarni rad kojeg bi rado stavili na pano ili u školski list,
- izaberu para ili grupu s kojima rado žele raditi,
- izaberu para ili grupu s kojima dosad nikada nisu radili,
- odaberu miniprojekt koji će sami načiniti i u školi prezentirati,
- sudjeluju u ocjenjivanju literarnih i likovnih uradaka,
- da se samoinicijativno jave za referat i odaberu temu referata…


(Ovdje sam nabacala zbrda zdola neke aktivnosti koje koje su mi trenutno pale na pamet.)


samostalni izbor učenika, rad u paru, projekt Narodna baština zavičaja

Takvi učitelji često znaju pitati: Što bi ste danas, sutra ili prekosutra radili u školi ? Koju biste tvornicu ili muzej željeli posjetiti ? Koji biste film rado gledali ?

- Želite li zadaću za sutra?
- Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !
- Dobro. Izglasano.

Ovo zadnje činim vrlo rijetko, al znam ih iznenaditi.



miniprojekt učenika u sklopu velikog projekta Narodna baština zavičaja

Iako nama učiteljima nije uvijek važno da li će djeca usmeno ili pisano pripovijedati, važno je da pripovijedaju; djeci je sam taj čin izbora jako važan. Osjećaju se važni što sudjeluju u izboru, nauče da većina odlučuje, a nauče se nositi sa porazom kad njihova ideja nije izglasana. Ako učitelj dozvoli djeci da pred razredom iznesu svoje argumente za i protiv jednog ili drugog, naučimo ih i voditi raspravu i „predizbornu kampanju“. Uz sve to ide i učenje odgovornosti da ono što su sami izabrali i sprovedu u djelo.

Kad postoji vremenski odmak od ponuđenog izbora do samog glasovanja, učitelj ih vrlo lako na izmišljenim primjerima, može naučiti što je mito i korupcija i da to nije prihvatljivo ponašanje. Uvijek postoje glasnogovornici među djecom koji lako zavedu drugu djecu nudeći mi da sjede zajedno, kakav slatkiš ili druženje. ( Podsjetimo ih na Peru iz Vlaka u snijegu.)



zaželjeli se igrati, jedan SRZ-e posvetili smo igri


Ako sva djeca jednoglasno izaberu neku aktivnost uspješnost te aktivnosti je zagarantirana. Lukavi učitelji, koji su najbolji manipulatori, mogu djecu poput skretničara navesti na pravi put, pravi zaključak, što u nastavi često radimo. Tako djeca imaju osjećaj da su sama došla do spoznaje Pitagorinog poučka, a ne da ga je davno on zaključio. Takvi učitelji mogu navesti djecu da glasaju i za i protiv neke ideje.

No o takvom odlučivanju ovdje nije riječ. (He, he, he, vidjet ćete poslije.)

Kod davanja djeci slobodnog izbora, treba računati da brodica zna krenuti i u krivome smjeru. Tada je učitelj kormilar koji će uz povoljan vjetar i mirno more, vratiti brodicu na pravi put.

A može učitelj i sam dati ideju, kako bi npr. izvježbao zbrajanje i oduzimanje do 100, snalaženje sa novčanicama i kovanicama te ponavljanje i primjenjivanje pravila ponašanja u trgovini.

- Želite li se igrati trgovine ?
- Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !
- Izrežite novčanice i kovanice koje imate na kraju udžbenika i donesite u školu predmete sa označenim cijenama.






Evo jedan primjer sata TZK-e na kojem su „sami“ birali svoje aktivnosti.

- Djeco danas ćete raditi sve što želite na satu. Odabrat ćete one aktivnosti koje smo do sada naučili i dobro izvježbali.

- Graničara ! Jupiiiiiiiiiiiiii !

- Samo to danas nek’ ne bude igra graničara. Igrali ste graničara prošli put.

- Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

- Zar ništa drugo ne znate osim igrati graničara ? ( Malo su zbunjeni. Iznenadila sam ih. Ja malo tobože razočarana.)

- Što smo još naučili ?

- Preskakanje vijače, naskok na sanduk, kolut naprijed i kolut nazad, hodanje po gredi, skok u dalj, zvijezdu ( premet strance )…

- Želite li izabrati što ćete danas raditi ?

- Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

- Postrojit ćete se u vrstu. Otrčat nekoliko krugova. Odradit ćete vježbe razgibavanja. Dogovorite se tko će pokazivati vježbe. Podijelit ćete se u grupe po 5 učenika i iz spremišta svaka će grupa donijeti sve što joj treba za rad. Nakon 5 puta odrađene vježbe, mijenjat ćete se s drugim grupama.

- Toooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

( Ovo je primjer moje manipulacije. Dala sam im izbor da biraju, no dala sam im i uvjet što ne dolazi u obzir. Svejedno, s veseljem su prihvatili izbor kao njihov izbor, što je i djelomično bio.)

Odradiše pripremni dio sata najbrže što su mogli, rastrčaše se po dvorani ko mravi kad ih voda iznenadi, dok ja sve promatram i zadovoljno trljam ruke.

Imali smo 3 grupe. Svaka grupa izabrala je različitu aktivnost. Nije bilo svađe i prepirke. Sat je tekao bez problema. Sve su točno posložili i s guštom radili. Bilo je i poligon, a nisu zaboravili ni gdje trebaju biti strunjače kao zaštita od pada. Ja sam radi sigurnosti stajala uz grupu koja je odabrala penjanje na kvadratne ljestve.

Pošto im se ovaj oblik rada jako svidio, nastavili smo ga tu i tamo primjenjivati. Prvi put, pri dječjem izboru, morala sam intervenirati kod igre graničara jer oni bi je igrali do iznemoglosti.



oni koji žele prezentiraju svoj hobi ili sport kojim se bave

Važna napomena: Kod ovakvog oblika rada po izboru na satu TZK-e, nipošto se djeci ne smije dati da rade nešto novo, neobrađeno, neizvježbano jer postoji vjerojatnost da se ozlijede. Isto tako nije poželjno da se izaberu tri aktivnosti, a da sve tri zahtijevaju da učitelj bude u neposrednoj blizini zbog sigurnosti.


Imati izbor i pravo glasa jedno je od osnovnih načela demokracije. Ovakvim načinom rada odrađuje se građanski odgoj.


Pozdrav od Mele !


05.08.2015. u 13:21 | 15 Komentara | Print | # | ^

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< kolovoz, 2015 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Lipanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (3)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (3)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (10)
Srpanj 2015 (5)
Ožujak 2015 (2)
Veljača 2015 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Crtice iz školskog života viđene očima učitelja i učenika.
Samohvala koja će nekima smetati pa me možete kuditi.

Linkovi

Obožavam svoj posao zato mu posvećujem ovaj blog.

Nastava ne mora i ne smije biti dosadno i prezahtijevno prenošenje poruka, informacija iz raznih izvora, a nažalost ponajčešće iz glave učitelja u glavu učenika. Osvježenja kojima učitelj razbija monotoniju čine doživljaj škole lijepim i poželjnim. Nitko nama učiteljima neće zamjeriti ako u svoj posao unesemo malo razbibrige, neobičnosti, rukotvorina, zabave i igre. Dapače. Takvi oblici nastave su poželjni jer opuštaju i odnose stres.

Stoga drage mlade kolegice i kolege, opustite se i osluškujte svoju djecu. Ispunite svoj razred veseljem i smijehom jer će jednog dana eho njihovih glasova postati i vaša sreća. Provodimo s tom dječicom velik dio njihova života, oblikujemo ih i fizički i mentalno i naša odgovornost je velika. Iako važim za vrlo strogu učiteljicu, pravila se znaju i poštuju, važim i za "puknutu" i cool ili zakon učiteljicu ( riječi djece).

Nije oduvijek bilo tako. Djeca su me načinila takvom. Kao što ja klešem njih, tako su oni oblikovali mene. Nisu dozvolili da nestane dijete u meni i zato im veliko hvala.

Pišem ovaj blog da podijelim svoja iskustva i da dam krila mladim snagama, da znaju da smo mi učiteljice i učitelji kreatori svojega sata i sretnog dječjeg djetinjstva.

HJ
Rasprava
Stvaranje sastavka
Prvo pisano stvaranje

LK
Rad u paru
Kiparska škola - Montraker
Maske
Dizajn - Narukvice i broševi
Dizajn - Sandale



GK

MAT
Tri metra

PID

TZK

SR
Moj hobi

LIKOVNA GRUPA
Pokloni za Dan žena
Maske
Snjgović - čestitka

GOO
Sudjelovanje u odlukama
Rasprava
Projekt "Najbolji navijači"
Šikaniranje
Ekološki odgoj - Izrada kamenjara
Ekološki odgoj - Recikliranje
Manipulacija
Odgoj za humanost
Uzgoj lavande i ružmarina

ZO
Projekt "Srdela"


INTEGRIRANI NASTAVNI DAN
Za najboljeg tatu
Dan životinja
Dan laganja

TERENSKA NASTAVA
Terenska nastva - Pazin
Kiparska škola - Vrsar

IZLETI
Dvodnevni izlet 4. razreda

PROJEKTI
Projekt tolerancije - Kako je biti drugačiji
Projekt "Srdela"
Projekt "Najbolji navijači"
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Usmena narodna predaja
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Običaji pred Božić
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Štrige, štriguni, vukodlaci i babaroge
Projekt "Nardona baština zavičaja" - Izrada suvenira kažuna
Knjiga - Narodna baština zavičaja
IGRE
Igra vjenčanja

SURADNJA S RODITELJIMA
Suradnja s roditeljima

POSEBNI DANI
Dani koji se pamte - Dan ludih frizura

OSTALO
Pametna ploča u nastvi
Kako od Wordovog dokumenta napraviti sliku
Oproštaj s jednom generacijom
Školska vrata u blagdanskom ruhu
Intelektualno vlasništvo na Internetu
Proceduralna pogreška

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se