Želimo još !

Uzgoj mladih biljaka - lavande i ružmarina

U okolišu naše škole ima dosta mediteranskog bilja. Ove godine s prvašićima sam dobila zadatak da uzgojim mlade biljke rezanjem reznica.

Negdje početkom ožujka izašli smo u dvorište i upoznali miris i izgled ružmarina i lavande. A onda smo, kao prvo, naučili slomiti grančicu. Vjerujte, nije baš bilo lako. Tko bi pomislio da te malene ručice , koje spretno i učas odu na Internet i pronađu igricu, ne znaju slomiti grančicu. Iako sam demonstrirala postupak slamanja grančice, bilo je trganja, guljenja, potezanja i čuđenja, no uspješno smo završili taj zadatak.

Sljedeći korak bio je napuniti zemljom pripremljene posude, utaknuti reznicu i zaliti je. Nakon toga pustili smo reznice na otvorenome dok se ne prime i zakorijene.




Prošli tjedan obišli smo naše biljčice i ustanovili da su se zakorijenile. Demonstrirala sam postupak presađivanja u veću posudu, a onda su s velikom ozbiljnošću prvašići obavili svoj dio posla.

Promatrajući ih tako vesele i smirene zaključila sam što ovim novim generacijama nedostaje: prljave ruke, prašina, blato, zemlja, voda, prirodni okoliš… Moja generacija imala je toga u obilju. Danas su svi pod staklenim zvonom i ne dozvoljavamo im ono što ih uistinu veseli.



Trebam li reći da sam na Perući kao dijete doslovno skakala u blato. Roditelji su nas pustili da se izguštamo. Trebam li reći da današnje generacije ne prepoznaju bršljan, peruniku, voćke, životinje… Zbog velike brige i straha od ozljeda gotovo da im je onemogućeno da samostalno borave u prirodi.



Ovih dana, Ježići ponosno odnose svoje biljčice doma, da se pohvale svojim radom. Dobili su zadatak da puste biljke da se ukorijene u sadašnjoj posudi i da ih zatim presade u vrt ili veću posudu.



U ovu aktivnost utrošila sam 2 školska sata. Malen doprinos ekološkom odgoju – jednoj od dimenzija GOO-a, al sigurna sam velik doprinos dječjem samopouzdanju, radoznalosti i strpljivosti u radu sa zemljom i uzgoju biljaka + ogroman užitak prljavih ruku.




Sada sigurno znam da ću sadnji i presađivanju, radu sa zemljom i biljkama te čišćenju okoliša posvetiti više sati u narednim razredima.



Gledati, slušati i primijeniti, posao je koji iziskuje koncentraciju i razumijevanje. Nove generacije sve manje mogu slušati upute, sve više im pažnja bježi, sve su življi i nestašniji. Trebaju im aktivnosti koje smiruju, koje oplemenjuju, koje oslobađaju stres. Rad sa zemljom idealan je za to.

A to, što ću ih kući poslati uprljane i prašnjave, baš me veseli. Znam da će me roditelji podržati.


13.06.2017. u 18:30 | 12 Komentara | Print | # | ^

43. Prvo pisano stvaranje

U planu i programu za 1. razred, u nastavi Hrvatskog jezika, u nastavnom području Jezičnog izražavanja postoji tema Pisanje. Obrazovna postignuća za tu temu su: samostalno oblikovati kraću pisanu poruku.

Sredinom 2. mj. moji su prvašići tek obradili sva tiskana (formalana), slova i ja sam pred njih stavila zadatak da nešto samostalno napišu. Idealan dan bio je Dan zaljubljenih - Valentinovo.

Za bilo kakvo pisano stvaranje, a pogotovo ono prvo u životu, treba se pripremiti. Što djeci više ponudimo, više ćemo i dobiti.

Najgore što može zadesiti učitelja i učenike jest dati djeci prazan list papira, reći temu i narediti: „Piši!“ Učitelj će biti nezadovoljan ishodima, djeca ocjenama. Što smo dobili? Ništa pozitivno.




Uoči Valentinova razgovarala sam s djecom o pojmu simpatije i zajedno smo čitali tekst „Tko koga voli“ te usmeno odgovarali na zadana pitanja. Taj tekst, koji su morali naučiti čitati, bio je poticaj da sutradan ne zaborave obradovati svoju simpatiju i da s lakoćom napišu nekoliko rečenica o svojoj simpatiji ili o pojmu ljubavi.

Pošto prvašićima nije lako sročiti nekoliko povezanih i smislenih rečenica, na dan pisanja pročitala sam im i dva kraća sastavka o simpatiji da dobiju obrazac kako to treba izgledati.


"Ja imam simpatiju. Ona ide u 3. A razred. Lijepa je i uvijek nasmijana. Često se zajedno igramo. Kad god sam tužan, ona me razveseli.“

„Ja imam simpatiju. Zove se Željko. On ima 7 godina. Uskoro slavi rođendan. Poklonit ću mu čokoladu.“


Pretpostavila sam da će svi pisati o simpatiji, međutim većina se izjasnila da je nema. Tako su jedni pisali o simpatiji, a drugi o tome što je ljubav. Raznolikost i ljepota njihovih razmišljanja veoma me obradovala.


U svojem prvom pisanom izražavanju imali su bezbroj pravopisnih grešaka koje sam eliminirala kao kriterij za ocjenjivanje. Gledala sam na njihov napredak od početka šk. godine do sada, na stil i na ono što su uistinu htjeli reći, a nisu znali. Svima sam upisala petice u rubrici pisanog izražavanja.

Znam da će ih ta poticajna ocjena u sljedećem pisanom izražavanju potaknuti da se slobodno izražavaju bez sustezanja i straha. Strah od pisanog izražavanja i uzrečica „ja to ne znam i nikad neću znati“ u ovom razredu za sada ne bi trebali postojati. Jasno je da ću postupno trebati vrednovati i njihov pravopis, no za prvi pisani izričaj to bi bio grijeh.

Što sam dobila ? Lijepe pozitivne misli o ljubavi, čak dvije pjesmice i dva sastavka.

Za uvodni dio sata odabrala sam jedan strip s Interneta o kojem smo razgovarali.


2. STRIP

Zatim smo pogledali nekoliko sličica „Ljubav je“ koje sam ja skupljala kad sam bila dijete.

Ljubav je

LJUBAV JE - LIJEPE IZREKE

Ljubav je kad se dijeli.
Ljubav je kad se voli.
Ljubav je kad si pomažemo.
Mauro K.

Ljubav je kad vodimo brigu o nekome.
Ljubav je kad dijelimo stvari.
Ljubav je kad volimo nekoga.
Julija S.

Ljubav je puna veselih stvari.
Ljubav je tamo gdje ima puno zaljubljenih.
Ljubav je lijepa.
Ljubav je kad se zaljubiš.
Vita Š.


SASTAVCI - MOJA SIMPATIJA

Ja imam simpatiju. Zove se … Ide u 1. A razred. Uredno piše i lijepo čita. Lijepa je, jako lijepa.
Leni M.

Ja imam simpatiju. Zove se … Ide u 1. A. Uvijek kad je pogledam budem veseo. Jako je dobra. Ponekad mi pomaže. Puno je volim.
Roman M.


PJESMICE

Ja imam simpatiju

Ona je divna.
Ona je lijepa.
Ona je draga.
Ona ima lijepu pernicu.
Ona je predivna.
Karlo P.


Ljubav je

mama i tata
kad si zaljubljen
obitelj
simpatija
kad si sretan
dobar osjećaj
David L.


P.S. Poštovani roditelji, hvala što ste mi dozvolili da objavljujem uratke vaše djece. Preporučam da djeca ne znaju za blog. Zbog nemogućnosti da u jednom postu objavim sve uratke, djeca bi se mogla naći uvrijeđena. U daljnjem objavljivanju radova mojih Ježića bit će svi zastupljeni.
Na ovom blogu prikazujem uspješne satove i projekte, a cilj im je prezentacija metodike rada i svih načina odgoja i obrazovanja učenika razredne nastave.








03.03.2017. u 19:41 | 21 Komentara | Print | # | ^

42. Proceduralna pogreška

Sve češće se na internetskim mrežama može pronaći fotografija nekog učeničkog rada, provjere znanja i izvatka iz e-dnevnika. Ogorčeni roditelji koji najčešće nisu zadovoljni ocjenom stavljaju te uratke na svoje stranice i iznose svoja viđenja i osjećaje. Veliki broj komentara u njihovu korist daje im za pravo da sljedeći put naprave isto, da preskoče proceduralni postupak i da prvo popričaju s učiteljem/nastavnikom. A učitelj/nastavnik biva javno osuđen bez mogućnosti da se brani. Iako objava može biti anonimna, lako se može zaključiti o kojoj je školi i kojem učitelju/nastavniku riječ.

A ponekad učitelji ni ne znaju što im se iza leđa radi i kad se nađu u novinama ili na televiziji dožive šok i poniženje. Nisu ni imali mogućnost da svoju ocjenu ili zabilješku obrazlože i s roditeljem na miran i civiliziran način riješe možebitni problem. Nisu imali mogućnost da priznaju grešku i da se ispričaju.

Na prvom roditeljskom sastanku roditeljima se naglasi da ukoliko imaju kakvo pitanje, nejasnoću ili problem da se prvo obrate učitelju razredniku ili predmetnom nastavniku. To je do prije nekoliko godina bio uobičajen način komunikacije škola-roditelj kada nije bilo društvenih mreža i kada su zeleni dnevnici i imenici bili u školi dostupni samo učiteljima/nastavnicima. Međutim danas, kada se uvode e-dnevnici, roditelji sve manje komuniciraju s učiteljima jer sve ocjene i zabilješke vide od kuće. Trenutno nezadovoljstvo ocjenom u roku od 5 minuta zapišu na svojoj internetskoj stranici želeći dobiti zadovoljštinu, ne razmišljajući da će na taj način pokrenuti lavinu koja pada na teret učitelja/nastavnika koji se na stranici proziva kao prijestupnik. Čak se kopiraju dijelovi iz e-dnevnika i tako na vidjelo svima biva objavljen dio školskog dokumenta.

E-dnevnik je dokument u kojem se upisuju zabilješke i ocjene učenika. Je li u redu da se ocjene iz zabilješke kopiraju i stavljaju na društvene mreže ??? Prosudite sami.

I ja imam učenika i znam da ako se pojavi kakav problem da nije ni red ni način da prozivam profesora na društvenim mrežama.

1. korak koji treba napraviti treba sve nejasnoće razjasniti s razrednikom ili predmetnim nastavnikom.

Ukoliko razrednik ili nastavnik nije korektan ili vam nije dao zadovoljavajuće odgovore roditelj može popričati s pedagoškom službom škole (pedagogom, psihologom, logopedom) i s ravnateljem škole. Ako oni uoče da postoji problem s učiteljem/nastavnikom razgovaraju s njim.

Neki roditelji preskaču proceduru i žale se odmah ravnatelju, savjetnici, prosvjetnoj inspekciji, ministarstvu te dječjoj pravobraniteljici. Na taj način, bez prethodnog razgovora s učiteljem dovode u pitanje učiteljev/nastavnikov ugled pa čak i posao. Ujedno mu i nanose duševnu bol.

Mene zanima zašto se svaka pogreška i „pogreška“ javnih djelatnika prima kao senzacionalistička vijest. Mi učitelji smo ljudi od krvi i mesa koji mogu pogriješiti i koji su kadri priznati grešku i ispričati se.

No moram napomenuti da u „svakom žitu kukolja ima“ . Učiteljima koji omalovažavaju djecu, koji nisu korektni u ophođenju s djecom i roditeljima, koji ne rade svoj posao za koji su plaćeni (odgoj i obrazovanje) nije mjesto u školi.

Možda ćete povezati ovaj post sa jučerašnjom senzacionalnom vijesti u Dnevniku Nove TV. Ja sam doživjela šok. U trenutku sam osjetila suosjećanje prema učiteljici na koju se obrušila hrpa roditelja i sama televizija. Shvatila sam da smo totalno nezaštićeni.

Je li učiteljica pogriješila? Po meni jest jer zagonetke su teške i nisu mjerilo dječjeg znanja. Prvašići moraju znati nabrojati dane u tjednu i znati koji je dan bio jučer, koji je danas i koji je sutra. Zagonetke su zgodne za igru ili uvod u nastavni sat.


No ja je ovdje ne linčujem i ne blatim. Ovdje je branim. Jer njeno je pravo da se brani.

A je li se mogla braniti ? Je li se mogla shvatiti da je pogriješila i ispričati ? Je li vijest o negativnim ocjenama izašla na mrežama prije razgovora s njom ?

I hoće li se nezadovoljna majka ispričati učiteljici zbog javnog osuđivanja ? Hoće li se Nova TV javno ispričati i isplatiti odštetu učiteljici za duševnu bol ?

Učiteljica je mogla doživjeti moždani udar gledajući Dnevnik !!!

18.02.2017. u 13:12 | 15 Komentara | Print | # | ^

41. Intelektualno vlasništvo na Internetu

Jučer je održan jedan dobar webinar s temom Intelektualno vlasništvo na Internetu.

Po pretraživačima koje su nam ponudili na webinaru, a na kojima možemo pronaći fotografije i druge digitalne materijale koje možemo koristiti u radu, nisam pronašla niti jednu jelkicu koja mi se sviđa.

Možda se većina slika i fotografija s Googlovog pretraživača može preuređivati, no ja sam odlučila sama kreirati matematičke zadatke da vidim koliko ću vremena potrošiti i da svoj uradak podijelim svima koji ga žele.

Do sada sam stavljala sličice loga na svoje uratke, ne da ih zaštitim, nego više da ih označim kao mojih ruku djelo.






Zadnja kuglica je za napredne kojih u svakom razredu ima.

Nekoliko puta sam provjerila rješenja, ali ako mi se zbog umora potkrala kakva greška unaprijed se ispričavam. U rad utrošila oko sat i pol. Svoje intelektualno vlasništvo danas poklanjam svim učiteljima 1. razreda.

A o mojoj umješnosti crtanja ne želim raspravu. Napokon će prvašići vidjeti da crtaju bolje od mene.

Na webinaru je postavljeno pitanje smiju li se dječji radovi stavljati na Internet, no nisu odgovorili na njega.

U našoj školi, a pretpostavljam i u drugima, roditelji potpisuju da se dječji radovi i fotografije mogu stavljati na stranicu škole. No što je sa ostalim web stranicama i portalima? Voljela bih znati jesam li u prekršaju.

Pretpostavljam da i djeca imaju svoja autorska prava i da je dozvola roditelja potrebna za bilo kakvu objavu. Znam da ću uskoro zatražiti od roditelja dozvolu da s inicijalima objavim neke dječje uratke na blogu, samo me mori to što će oni željeti znati koji je to blog.

16.12.2016. u 21:25 | 16 Komentara | Print | # | ^

40. U blagdanskom ruhu

Vanja: Sutra s roditeljima i djecom izrađujem razne stvari za projekt „Škole za Afriku“, a vrata ćemo obući u velikog Djeda Mraza.

Ja: Kako ćete napraviti Djeda Mraza ?

Vanja: Obući ćemo cijela vrata.

Ja: Obući ???

Vanja: Pogledaj na Internetu. Uguglaj „ school door“.

Ja: Ma ne mogu još i to. Ne da mi se.

Vanja: Ma daj, pogledaj. Baš bi bilo lijepo da svi tako okitimo vrata.

U 16:15 ipak pogledam ta školska vrata i uđem u svijet bajke. Zar se i to može ? Valjda može.
Zapne mi za oko snjegović i učas sam u knjižari, kupujem hamer, režem, lijepim. S prijateljicom Tanjom eto me predvečer u školi da okitimo vrata. U manje od sat vremena snjegović je gotov. Jedva čekam da ga moji Ježići vide. Nadam se da mu šešir preko noći neće pasti.

Hvala Vanji i Tanji !




I već imam ideju za sutra. Kako bi i djeca sudjelovala, dodat ćemo snjegoviću malo snijega oko njega, povećat mu crnu dugmad i napravit mu bijelu kosicu ili smeđu slamu na glavi jer mi nešto nedostaje između šešira i očiju.



Korišteni materijal: hamer papir, silikonski pištolj za lijepljenje dijelova hamera, običan selotejp i samoljepljiva traka koja lijepi s obje strane. (Kolegica je već lijepila sa samoljepljivom trakom i tvrdi da ta traka neće skinuti boju s naših vrata.)

Ne samo da ću razveseliti djecu nego sam razveselila i sebe. Eto, takva sam ja učiteljica, djetinjasta i malo trknuta.

14.12.2016. u 20:17 | 15 Komentara | Print | # | ^

39. Odgoj za humanost

Čovječnost (ili ljudskost, humanost) je pojam koji ima dva značenja. Prvo je neutralno stajalište da čovječnost sadrži i obuhvaća sve karakteristike čovjeka, dobre i loše. Drugo, i općenito više prihvaćeno i korišteno stajalište, je da opisuje razne predodžbe vrijednosti humanizma prema kojima djeluju pojedini individualci: sreća i dobrobit pojedinca i društva; poštovanje dostojanstva, identiteta i života čovjeka; razvoj čovjeka; dopuštanje razvoja dostojanstva i slobode ljudi u društvu.
Wikipedija

Na stranici AZOO-a nalazi se IZVOD IZ PROGRAMA MEĐUPREDMETNIH I INTERDISCIPLINARNIH SADRŽAJA GRAĐANSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE.

http://www.azoo.hr/images/goo/Program_medjupredmetni-interdisciplinarni_sadrzaji.pdf

Copyright © Agencija za odgoj i obrazovanje. Prenošenje sadržaja dopušteno je uz navođenje izvora.



U tom dokumentu pronašla sam dosta sadržaja po različitim dimenzijama Građanskog odgoja i obrazovanja koje upućuju učitelje da s djecom volontiraju i uče ih humanosti. Ako mi je koja tema promakla nek' mi oprosti moje ministarstvo.

U našoj školi već dvije godinu provodi se UNICEF-ov projekt „Škole za Afriku“. Glavni nosioci projekta u našoj školi su učiteljice četvrtih razreda, no u humanitarnoj akciji sudjeluju svi učenici škole. Kolegice su organizirale više humanitarnih prodaja i humanitarni koncert. Prikupljeno je dosta novca.






Evo primjera iz "IZVODA IZ PROGRAMA MEĐUPREDMETNIH I INTERDISCIPLINARNIH SADRŽAJA GRAĐANSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE" na kojima se može raditi na promicanju humanosti.

1. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti
o Upoznavanje s dječjim pravima
o Ravnopravnost u odnosu na dob i spol, nacionalnu ili vjersku pripadnost, sposobnosti i imovinsko stanje

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Dostojanstvo osobe

2. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti
o Upoznavanje s dječjim pravima
o Ravnopravnost u odnosu na dob i spol te etničke, nacionalne, vjerske, rasne i druge razlike

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Volontiranje u razredu i školi

3. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti
o Upoznavanje s ljudskim i dječjim pravima
o Ravnopravnost u odnosu na dob i spol te etničke, nacionalne, vjerske, rasne i druge razlike
o Suzbijanje ponižavajućeg i nepoštenog ponašanja

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Volontiranje i društvena solidarnost u lokalnoj zajednici

4. Među/kulturna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Osobni identitet, kulturni identiteti i međukulturni dijalog
o Interkulturna otvorenost i komunikacija
o Osvještavanje i uklanjanje stereotipa i predrasuda

XVII. Izvanučoničke aktivnosti
Volontiram – pomažem djeci …

4. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti
o Upoznavanje s Konvencijom UN-a o pravima djeteta
o Ravnopravnost u odnosu na dob i spol te etničke, nacionalne, vjerske, rasne i druge razlike
o Suzbijanje ponižavajućeg i nepoštenog ponašanja

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Timski rad
o Volontiranje i akcije društvene solidarnosti u lokalnoj zajednici

5. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Želje i potrebe
o Osnovne potrebe ljudskih bića koje se moraju zadovoljiti kako bi čovjekovo dostojanstvo bilo potpuno
o Osnovne potrebe ljudskih bića temelj za nastanak ljudskih prava
o Prava koja imamo jednako pripadaju svakom drugom čovjeku bez obzira na
spol, rasu, nacionalnu ili vjersku pripadnost, sposobnosti i imovinsko stanje

4. Među/kulturna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Osobni identitet, kulturni identiteti i međukulturni dijalog
o Međukulturna otvorenost i komunikacija
o Osvještavanje i uklanjanje stereotipa i predrasuda

6. Ekološka dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Zaštita okoliša i održivi razvoj
o Izrada različitih predmeta od otpadnog materijala

IX. Izvanučioničke aktivnosti - primjeri:
Primjeri:
Obrada teme „Proizvodnja i sudjelovanje u stvaranju novih vrijednosti u novcu i
zajedničkim društvenim dobrima“ može se povezati s prepoznavanjem poduzetnika u
lokalnoj zajednici, sudjelovanjem učenika u radu školske zadruge, prepoznavanjem i
sudjelovanje u istraživanju i rješavanju manjih problema društvene zajednice, sudjelovanjem
u volonterskim aktivnostima – Crveni križ, Caritas, u aktivnostima mladih tehničara i sl.
Praktično upoznavanje s medijima može se pospješiti tako da učenici izrađuju razredne
novine; uče o strukturi toga medija; prikupljaju i pišu o događajima iz škole i lokalne sredine itd.

6. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti
o Temeljna načela Konvencije o pravima djeteta: pravo na sudjelovanje, pravo da
razvijemo naše potencijale, pravo na sigurnost i dobar život, pravo na zaštitu
o Osobno dostojanstvo i ravnopravnost, uključivanje umjesto isključivanja

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Solidarnost i društveno koristan rad: pomoć slabijim učenicima, volontiranje

4. Među/kulturna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Osobni identitet, kulturni identiteti i međukulturni dijalog
o Među/kulturna osjetljivost: prepoznavanje i uklanjanje stereotipa i predrasuda

5. Gospodarska dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Gospodarstvo, poduzetnost, upravljanje financijama i zaštita potrošača
o Poduzetnost u pokretanju projekata istraživanja i rješavanja problema u društvenoj zajednici, volontiranju, korisnog rada u školskoj zadruzi i sl.

XIII. Izvanučioničke aktivnosti – primjeri
o Pokretanje projekta istraživanja i rješavanja problema u lokalnoj zajednici, volontiranja, korisnog rada u školskoj zadruzi i sl.

7. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti građana
o Ravnopravnost spolova, povijest borbe za ženska prava te mijenjanje položaja žena tijekom povijesti Pravo glasa žena
o Donošenje Deklaracije o pravima čovjeka (povijest)
o Pojava humanitarnih organizacija u zaštiti ljudskih prava (povijest)

2. Politička dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Demokratska država i uloga građana u demokratskoj državi
o Zajednička dobrobit i društvena solidarnost osnova opstanka i razvoja društvene zajednice

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Društvene komunikacijske vještine
o Volontiranje i dobrovoljni društveni rad u zajednici: volonterstvo, etički kodeks volontiranja, iskustvo volontiranja
o Društvena isključenost, predrasude, diskriminacija, koruptivno ponašanje
o Društvena solidarnost prema učenicima i osobama s invaliditetom

8. RAZRED

1. Ljudsko-pravna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Prava, slobode, dužnosti i odgovornosti građana
o Problemi u svijetu: glad, siromaštvo, terorizam, rat, ekološki problemi, ugrožene vrste, kloniranje

3. Društvena dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Socijalne vještine i društvena solidarnost
o Volontiranje i dobrovoljni društveni rad u zajednici: volonterstvo, etički kodeks volontiranja, iskustvo volontiranja
o Društvena solidarnost prema osobama s invaliditetom

4. Među/kulturna dimenzija povezana s ostalim dimenzijama
Kulturni identiteti i međukulturni dijalog
o Stereotipi i predrasude


Prepisani dijelovi iz "IZVODA IZ PROGRAMA MEĐUPREDMETNIH I INTERDISCIPLINARNIH SADRŽAJA GRAĐANSKOG ODGOJA I OBRAZOVANJA ZA OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE". (AZZO)


Moram napomenuti da se humanosti tj. humanom odnosu prema sebi i drugima kao i životinjama djeca uče i kroz program Zdravstvenog odgoja.


Dakle prema svemu ovome svaki učitelj koji je razrednik i svaki učitelj koji vodi bilo koju skupinu u školi može odvojiti nekoliko sati humanitarnog rada za izradu predmeta za prodaju. Satovi razrednika, Likovne kulture i Tehničke kulture idealni su za izradu različitih predmeta, ali u planu lijepo piše da se Građanski odgoj i obrazovanje treba provoditi kroz sve predmete, pa nema prepreka da se uključe svi.

Pošto se na ovom blogu samo hvalim, pohvalit ću se što sam sve načinila za taj projekt. S djecom izrađujem humanitarne čestitke i predmete za prodaju i to na Likovnoj grupi i na satovima razrednika.






Ove godine u prosincu bit će ponovna akcija humanitarnih priloga „Škole za Afriku“.

Za tu prigodu izdvojila sam dosta svojeg slobodnog vremena i načinila dvadesetak ukrasnih kutijica na rezaču sizzix, vijence za vrata i nekoliko kuglica za bor. Znam da će to obradovati četvrtaše i moju kolegicu koja mi je ujedno i prijateljica.
















Idealan primjer učenja humanosti je imati na nivou škole grupu koja promiče humanost i volonterstvo. Ove godine jedna moja kolegica izabrala je za slobodnu aktivnost upravo takvu grupu - Humane vrednote.

Eto zašto me nije tako dugo bilo. Prvi je razlog moji prvašići, a drugi što volim kreativan rad.


27.11.2016. u 14:15 | 12 Komentara | Print | # | ^

38. Snjegović

Ako trebate u kratkom vremenu načiniti s djecom puno čestitki za npr. vašeg dragog sponzora, tada već sada razmišljate što će to biti i kako čestitke što brže i kvalitetnije načiniti.

Moj omiljeni motiv je snjegović. Svake godine radim ga s djecom na nekoliko različitih načina.

Ove godine načinila sam tri šablone snjegovića koje se precrtaju na presavijenu polovicu A4 bijelog papira.




Dječji je zadatak da ga ukrase flomasterima. Dobro je da se maleckima demonstrira rad da vide kako se radi desna i lijeva strana rukavice, kako bi bile simetrične (desno, pa lijevo, desno, pa lijevo...).
Zadnji se lijepi nos.
Kad se snjegović zgotovi, ponovno se presavije i na podlogu se čestitke zalijepi samo desna strana, cijela polovica osim ruke.

Čestitka bi trebala izgledati ovako.





moji uradci


uradci prvašića

Kad otvorite čestitku i malo je zakrenete dobijete prividno prostornog snjegovića koji vas želi zagrliti.



Na kraju, djeci treba priuštiti i radost kićenja šljokicama, zvjezdicama... Tu ih treba nadzirati i naučiti ih da budu umjereni.



VAŽNA NAPOMENA: Na sredini snjegovića ne smije se zalijepiti ništa što bi spriječilo da se čestitka preklopi.

Maloj djeci učitelj precrtava i reže snjegoviće, a veći to sve mogu uraditi sami. Dobro je čak većoj djeci dati zadatak da sami izrade šablonu.

30.10.2016. u 18:50 | 5 Komentara | Print | # | ^

37. Manipulacija i građanski odgoj

Manipulacija je upravljanje nekim (osobom, grupom ljudi ili narodom) u svrhu vlastite koristi i užitka. ( Moja definicija manipulacije ljudima.)

Manipulatori mogu biti dobri i loši: jedni nas osvješćuju, drugi zaglupljuju; mogu nam ispirati mozak u svrhu nametanja svojih ideala, ponašanja, vjerovanja… Moralne vrednote koje dobivamo u obitelji i u školi mogu se kositi sa moralnim vrednotama manipulatora pa je pitanje samo tko je bolji govornik i manipulator, tko će pobijediti.

Od vrtića djeca uče što je dobro, a što nije i ako imaju savjest, znat će u određenom trenutku jesu li učnili dobro ili loše. Od malena se uče moralnim vrijednostima, samo je pitanje jesu li te vrijednosti uistinu vrijednosti, je li onaj tko im ih je servirao, pozitivan ili negativan manipulator. No ne uče ih da prepoznaju kad ih netko izmanipulira ili kada su oni bili manipulatori.

Manipulatori mogu biti svi i odrasli i djeca.

Djeca su vrhunski manipulatori kada vrte svoje roditelje oko maloga prsta i dobiju baš ono što žele. Da bi dobili pažnju znaju manipulirati i svojim učiteljima, a međusobno znaju toliko manipulirati da već prvog dana vrtića ili nastave imaju podosta svojih sljedbenika.

Često roditelji nisu svjesni da su izmanipulirani plakanjem, durenjem, inatom… Učitelji se također katkada iznenade svojoj naivnosti.

Tko su manipulatori ?

Slobodno bih rekla svi. Neki više, neki manje, u životu smo vjerojatno pokušali nekoga pridobiti za nešto, ako ništa drugo da pogleda neki film, pročita neku knjigu…

Vrsni manipulatori su: roditelji, učitelji, svećenici, političari, redatelji, pisci, novinari, vojskovođe, šefovi, vidovnjaci, članovi sekti, sve vrste medija, menadžeri, velike kompanije, znanstvenici, psiholozi i psihijatri, nadrliječnici, bogataši, medijske zvijezde…

Manipulacija se provlači kroz sve segmente društava i zato treba da postoje manipulatori-anitimanipulatori koji će sve greške ispravljati, a to je vrlo težak zadatak.

Evo vam pitanja na koja mi ne trebate odgovarati:

- Je li zmija izmanipulirala Malog princa i na taj način ga navela na čin samoubojstva samo da bi došao do svoje ruže ?

- Je li Potjeha izmanipuliran od Svarožića kako bi pošao tražiti istinu umjesto da je ostao na krčevini svojega djeda i bio s njim dok je živ ?

- Je li Stanley Kubrick u filmu Paklena naranča uspio izmanipulirati glazbu kako bi onaj tko voli Beethovena zbog uživanja u muzici ujedno uživao u scenama nasilja ?

Kako s malom djecom u sklopu GOO odraditi moralne vrijednosti ?

Kao što plan i program nalaže u svim predmetima, kroz razne radionice i terensku nastavu.

Idealan primjer učenja antikorupciji i mitu je roman ili igrani film Vlak u snijegu gdje Pero podmićivanjem prisvaja djecu na svoju stranu. I u romanu ili filmu Družba Pere Kvržice djeca mogu puno naučiti. Kroz razgovor i raspravu nakon čitanja i odgledanog filma djeca su u stanju razlučiti što je dobro, a što loše.

Evo do kojih smo zaključaka došli.

Negativnosti u romanu:

- djeca se često tuku i vrijeđaju,
- roditelji tuku svoju djecu,
- djeca prijete da će istući Budalu i Divljaka,
- odrasli se daju podmititi rakijom,
- Divljak i Budala uništavaju sve što su djeca načinila,
- djeca bježe iz škole i lažu učitelju i roditeljima,
- kradu trešnje,
- nepromišljeno upadaju u opasne situacije,
- lonac i oderanu vidru djeca su bacila u jezero.

Pozitivnosti u romanu:

- djeca složno obnavljaju mlin,
- marljivo rade,
- znaju čuvati tajnu,
- složnija su od roditelja,
- svojim primjerom dali su odraslima lekciju,
- opraštaju i daju novu priliku da se netko popravi,
- prihvaćanje djevojčica kao ravnopravnih članica družine.

Pouka romana:

Djeca mogu svladati velike zadatke kad su složna i odgovorna.
Djeca mogu dati pouku odraslima.
Kad se male ruke slože, sve se može, sve se može.

OSNOVNI ZADATAK UČITELJA JE DA KOD DJECE IZGRAĐUJE KRITIČKI STAV PREMA SVIJETU.


Osobno smatram, kao što sam napisala kod Fride, da o pojmu manipulacije djecu treba sustavno učiti i to da znaju njenu DEFINICIJU i POJAVNE OBLIKE : dodvoravanje, laskanje, ulizivanje, huškanje, ubjeđivanje, ispiranje mozga, laganje, prikrivanje istine, širenje dezinformacija, reklamiranje, ucjenjivanje, prijetnje…

Je li važnije naučiti ih to ili ih učiti o ustrojstvu općine i države???

I za kraj nekoliko mozgalica za samoprocjenu.

- Za koga ćete sutra glasovati ?

- Je li to vaš osobni izbor ili vam je nametnut ?

- Glasujete li samo da glasujete ili tražite promjene ?

- Jeste li povodljivi ?

- Glasujete li za svoju stranku iako znate da nije najbolja ?

- Jeste li izmanipulirani ?

- Jesam li ja vas izmanipulirala ?

10.09.2016. u 15:48 | 23 Komentara | Print | # | ^

36. Oproštaj s jednom generacijom

Na kraju 4. razreda mi učiteljice uobičavamo s djecom napraviti priredbu. Ona se uobličava i vježba skoro mjesec dana. Djeca joj se raduju i s nestrpljenjem je čekaju.

Naravno da sam i ja ta koja joj se neizmjerno veseli. Za tu prigodu posebno se dotjeram.




Na priredbi djeca pokažu sve svoje sposobnosti (pjevanje, sviranje, recitiranje, vođenje programa, žongliranje, ples, pričanje viceva, rad na računalu i dr.). Učiteljice nastoje da u programu sudjeluju sva djeca i izabiru se točke u kojima su najuspješniji. Na svečanosti učiteljica može i prirediti prezentacije s fotografijama od 1. do 4. r.

Za ovu generaciju priredila sam 4 prezentacije uz prigodnu glazbu:

- izlet,
- projekt Najbolji navijači,
- maškare i
- lude frizure.

Bilo je to iznenađenje za roditelje i djecu jer su to fotografije iz moje arhive koje nikada nisu vidjeli.



Na priredbu koja bude u poslijepodnevnim satima pozivaju se roditelji, djedovi i bake, braća i sestre i ostali gosti. Svečanost vode i otvaraju djeca. Tek tada kad ih vidite na djelu shvatite koliko su napredovali u te 4 godine i kako su vrlo samostalni.

Već dvije generacije pratkticiram da na kraju priredbe bude mala zakuska i okrijepa, a na samom kraju slijedi igra graničara roditelji protiv djece. Zanimljivo je gledati s koliko žara i veselja djeca gađaju baš svoje roditelje.

Već treću generaciju djeci na kraju poklonim podatkovni DVD sa svim njihovim fotografijama od 1. razreda te prigodnu pjesmu koju za njih napišem. I djeca mene obdare cvijećem i darom.

Prošla generacija uspjela me je čak i rasplakati jer sam od njih dobila knjigu sa njihovim fotografijama i rečenicama upućenih meni. Od ovogodišnje generacije dobila sam poklon bon da si sama načinim sličnu knjigu.








O obdarivanju učitelja i prosvjetnih djelatnika imam svoj stav, a to je da dar ne smije biti skupocjen i da ga učiteljice preko svojih prijateljica ne smiju naručivati kao što sam čula da se negdje radi. To je prestrašno i trebalo bi se prijaviti.

Najvrjedniji dar je onaj kojeg djeca sama načine, kakva zajednička slika ili čestitka.


Generacija mačića imala je iznenađenje za roditelje. Na samom kraju priredbe izašli smo svi van, stavili rajfove sa ušima, nacrtali si njuškice i brkove i djeca su izvela svoj ples koji su sami izmislili i izvježbali. Zanimljivo je što su u ovoj generaciji željeli plesati i dječaci. To me posebno obradovalo.

Asistentica i ja smo bile maskirane.




Mačići moji

mačići htjeli ste biti
nestašni, veseli i znanja siti
hranila sam vas svakog dana
ponekad bila prava mama

u četiri godine druženja našeg
postala sam dio života vašeg
puno toga zajedno smo prošli
i eto da kraja druženja došli

mačići moji, vi idete dalje
u nove spoznaje, nove sanje
na rastanku ovom želim vam reći
sada kada ste mačići veći:

ne grebite, ne pršite jedni na druge
volite život i sve ljude
učite vrijedno kao do sada
u razredu sloga i veselje nek' vlada

ne dozvolite zloglasnom pubertetu
da napravi veliku štetu
budite ponos meni i školi
i znajte da vas učiteljica neizmjerno voli


Jedva čekam da dovršim knjigu u programu fotoknjige.hr. To će mi biti trajna uspomena na moje mačiće.

P.S. Hvala svim mojim posebnim uzvanicima: kolegicama, vodiču D i našoj blogerici Zvonki koji su mi bili podrška i pomoć.

21.08.2016. u 11:10 | 32 Komentara | Print | # | ^

35. Primijenjeno oblikovanje - dizajn



Od 1. razreda osnovne škole pod izbornim temama iz Likovne kulture nastavno je područje Primijenjeno oblikovanje - dizajn.




Do 4. razreda djeca nauče mnogo toga o dizajnu i dizajniranju predmeta za svakodnevnu uporabu.





U 4. razredu, u mjesecu svibnju, djeca su dobila zadaću da donesu svoju kartonsku stopu i klamaricu. Svaki učenik dobio je zadatak da dizajnira jednu žensku sandalu.

Dečki su se malo bunili zašto oni rade ženske sandale, ali kad sam im objasnila da među vrhunskim dizajnerima ženske odjeće i obuće ima puno muškaraca, bili su zadovoljni.






U dva školska sata djeca su uz pomoć kolaža stvarala svoje kreacije. Bilo je malo tehničkih problema zbog toga što u početku sve sandale nisu bile uoptrebljive, tj. nisu se mogle obuti.

Nazuvajući svoje sandale shvatili su da dizajnerski posao nije baš lagan. Trebalo je voditi brigu o uporabljivosti tj. smještaju prstiju, ristu i širini gležnja, skladnosti boja, veličini i širini trakica, ukrasnim detaljima…




Ovaj zadatak veoma ih je obradovao i skoro svi su vrlo uspješno obavili zadatak.



Osim dizajnerskog zadatka, pošto nisu svi razlikovali natikaču, sandalu i japanke, dobili su još jednu poduku. A neki su i prvi put čuli za rist i gležanj.



Tko zna, možda na jednoj od ovih sandala bude pisalo Made in Croatia.

16.07.2016. u 15:03 | 12 Komentara | Print | # | ^

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< lipanj, 2017  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Lipanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Prosinac 2016 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Kolovoz 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (3)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (3)
Studeni 2015 (1)
Listopad 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Kolovoz 2015 (10)
Srpanj 2015 (5)
Ožujak 2015 (2)
Veljača 2015 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Crtice iz školskog života viđene očima učitelja i učenika.
Samohvala koja će nekima smetati pa me možete kuditi.

Linkovi

Obožavam svoj posao zato mu posvećujem ovaj blog.

Nastava ne mora i ne smije biti dosadno i prezahtijevno prenošenje poruka, informacija iz raznih izvora, a nažalost ponajčešće iz glave učitelja u glavu učenika. Osvježenja kojima učitelj razbija monotoniju čine doživljaj škole lijepim i poželjnim. Nitko nama učiteljima neće zamjeriti ako u svoj posao unesemo malo razbibrige, neobičnosti, rukotvorina, zabave i igre. Dapače. Takvi oblici nastave su poželjni jer opuštaju i odnose stres.

Stoga drage mlade kolegice i kolege, opustite se i osluškujte svoju djecu. Ispunite svoj razred veseljem i smijehom jer će jednog dana eho njihovih glasova postati i vaša sreća. Provodimo s tom dječicom velik dio njihova života, oblikujemo ih i fizički i mentalno i naša odgovornost je velika. Iako važim za vrlo strogu učiteljicu, pravila se znaju i poštuju, važim i za "puknutu" i cool ili zakon učiteljicu ( riječi djece).

Nije oduvijek bilo tako. Djeca su me načinila takvom. Kao što ja klešem njih, tako su oni oblikovali mene. Nisu dozvolili da nestane dijete u meni i zato im veliko hvala.

Pišem ovaj blog da podijelim svoja iskustva i da dam krila mladim snagama, da znaju da smo mi učiteljice i učitelji kreatori svojega sata i sretnog dječjeg djetinjstva.

HJ
Rasprava
Stvaranje sastavka
Prvo pisano stvaranje

LK
Rad u paru
Kiparska škola - Montraker
Maske
Dizajn - Narukvice i broševi
Dizajn - Sandale



GK

MAT
Tri metra

PID

TZK

SR
Moj hobi

LIKOVNA GRUPA
Pokloni za Dan žena
Maske
Snjgović - čestitka

GOO
Sudjelovanje u odlukama
Rasprava
Projekt "Najbolji navijači"
Šikaniranje
Ekološki odgoj - Izrada kamenjara
Ekološki odgoj - Recikliranje
Manipulacija
Odgoj za humanost
Uzgoj lavande i ružmarina

ZO
Projekt "Srdela"


INTEGRIRANI NASTAVNI DAN
Za najboljeg tatu
Dan životinja
Dan laganja

TERENSKA NASTAVA
Terenska nastva - Pazin
Kiparska škola - Vrsar

IZLETI
Dvodnevni izlet 4. razreda

PROJEKTI
Projekt tolerancije - Kako je biti drugačiji
Projekt "Srdela"
Projekt "Najbolji navijači"
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Usmena narodna predaja
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Običaji pred Božić
Projekt "Narodna baština zavičaja" - Štrige, štriguni, vukodlaci i babaroge
Projekt "Nardona baština zavičaja" - Izrada suvenira kažuna
Knjiga - Narodna baština zavičaja
IGRE
Igra vjenčanja

SURADNJA S RODITELJIMA
Suradnja s roditeljima

POSEBNI DANI
Dani koji se pamte - Dan ludih frizura

OSTALO
Pametna ploča u nastvi
Kako od Wordovog dokumenta napraviti sliku
Oproštaj s jednom generacijom
Školska vrata u blagdanskom ruhu
Intelektualno vlasništvo na Internetu
Proceduralna pogreška

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se