Zamke religije, duhovnosti i samospoznaje (6)

nedjelja, 04.11.2012.

Čovjek je slabo naučeno biće

Među teolozima i drugima koji proučavaju detalje djelovanja Isusa iz Nazareta, javlja se pitanje logike postupka gomile koja je Isusa pred uzalak u Jeruzalem dočekala slavljenički kao spasitelja, a na suđenju pred razapinjanjem bila razjarena i tražila njegovu osudu.

Ono što to pitanje rasvjetljava su sve one forme žrtovanja, ljudi, životinja, biljaka, predmeta i drugog što je služilo kao žrtva bogovima ili počelima; danas malo poznate baš zbog pokušaja političke centralizacije koja je oduvijek u nekoj mjeri značila i oblikovanje sadržaja domena „duhovne vlasti“... S tim u vezi s razlogom se postavlja pitanje i čeka se rasvjetljavanje detalja grčkih, egipatskih i inih obreda i formi štovanja božanstava i od domene indoeuropskih jezika – da bi uvidjeli jesu li i evanđelja kojima se u okvirima kršćanskih kultura plagijat svega toga pomalo u pakovanju antičkog Rima.

S druge strane, i bez toga, ljudko je ponašanje naučeno. Ljudska priroda je „misterij“ baš kao što ta riječ označava skrivenu stranu nekog od obreda. Bilo da na sprovodu nekog čovjeka svoju ulogu igraju narikače, bilo da se netko fizički baca po kutiji u kojoj je tijelo preminule osobe, forma u kojoj se izražava emocija pokazuje to isto. Da je tako i kod veselja vidimo tek kada pobijedi netipičan atletičar na natjecanju; iz kulture podalje od mreže globalnih utjecaja, pa tako gledam jednog Afrikanca kako veseleći se, legne na pod te maše rukama i nogama, smijući se i čini se plačući od sreće u isto vrijeme...

Tražeći u svom životu izlaze iz raznih osobnih i socijalnih problema, viši smisao, koji ako nije pomaknut u sfere eventualnog zagrobnog života duha, duše ili što god po željama vjernika raznih vrsta bi možda moglo preostati od fizičkog čovjeka – smisao bi se mogao možda najbolje prevesti kao traženje više sreće, ili užitka...

Pošto je ljudsko ponašanje naučeno, i ono što donosi užitak plagirati se može još i svrsishodnije u smislu kanaliziranja kretanja gomile, kao što i kolektivni osjećaji patnje, agonije... Od euforije na sportskim događajima do oblikovanja heroja-ideala u formi potrošača i posjednika simbola društvene moći i prestiža. Znakoviti su tako plakati muškarca i žene s jedne i druge strane granice Južne i Sjeverne Koreje – oni su drugačiji; odnosno oblikovani su politički i kulturološki ujedno. Na jednoj strani slavi se radnike, djecu, plodove zemlje, na drugoj ljude u lijepoj odjeći, šminku, frizuru...


raštika
Obično tekstu priložim pokoju fotografiju vezanu uz temu, ovaj put prilažem rezultat s google-tražilice za pojam raštika, jer je to vrsta povrća koji pomaže moj osjećaj slobode i dovoljno dobre volje za bavljenjem teologijom :)


Bit je prepoznati da društvo nameće svoju sliku čovjeka, a othrvaju li se pojedinci u svom istraživačkom stavu, pa i metodi, da ne bi bili žrtve postavljanju ljudi u „ladice“, odnosno odnosu ljudi jedni prema drugima po tome koliko oni i kako pripadaju već stvorenim pomodnim slikama o tome što je to dobro, mogu se prikloniti tom tragu potrage prema čovječnosti kroz vrijeme.

Ne treba ići daleko u prošlost ili društva koja se narcisoidno pa i nacistički olako karakteriziraju primitivnima. Isaak Newton je tako da bi očuvao svoj status u znanstvenoj zajednici krio bavljenje alkemijom, a isto bi mu stvorilo probleme i u onoj religioznoj. Ludwig Feuerbach bavio se teologijom, ali kada je zauzeo ateistički stav na temelju svojih proučavanja; pruska država i crkva ujedno onemogućile su mu rad, konfiscirale knjigu, tako da je preselio na selo i od tamo učinio dalje što je mogao na temu kojom se bavio. Dok je češki telogo Jan Hus privezan za stup čekao da ga spale na lomači gledao je u neku ženu kako indifirentno sakuplja drva pa izgovorio „Blaženog li neznanja!“...

To „neznanje“ postupanje je po naučenim obrascima, bivanje bićem stada, nečinjenje napora opažanja, učenja, dopuštanja mogućnosti da se kroz život može i drugačijim; kreativnijim pristupom. To emocionalno guljenje kore sa sebe može biti bolno za svakog tko ne traži i nalazi oblik cilja ili ciljeva koji će podržati njegovo traženje... Postoje brojni načini i komponente potrage za komadićem meditativne nirvane u sebi potrebne za novo učenje i drugačiji pristup, a jedan je vrlo jednostavan. Izaberite barem jednu osobu, i odlučite je voljeti, dok god i ma kako prolazili kroz život.