utorak, 11.07.2017.

Sapun od smilja



Kozmetika, pogotovo prirodna kozmetika i izrada domaćih sapuna, se vezuje za namirnice specifične za kraj u kojem nastaje. Osim u ekonomskom i ekološkom smislu, to je bitno i zbog marketinga. A kad si poljoprivrednik, tada ne trebaš kupovat namirnice ;-) Sapuni od maslinovog ulja su s razlogom popularni stoljećima. Smilje je turbopopularna i korisna biljka koje imamo na našoj zemlji u izobilju, unatoč tome što nam je ovaj požar prije mjesec dana sa najdražim maslinikom usput odnio i plantažicu smilja. Ali da li je sapun sa smiljem logičan i kako ga napraviti?

Cilj: Napraviti sapun sa smiljem da ima dodanu vrijednost za osjećaj na koži i da je dostupan "normalnim" kupcima
Glavna mana: cijena smilja

Hidrolate u sapune ne bih nikad stavljala jer nema baš svrhe tj. žao mi hidrolata kad reagiraju sa natrijevom lužinom. Tako da to nisam niti razmatrala.

Eterično ulje u sapunu; Ne!
Iako je ubranom smilju počela padat cijena pa je sve manje berača po padinama Biokova, samo eterično ulje kao finalni proizvod nije promijenilo cijenu.
Smilje će uvijek biti skupo, pa čak i kad bi mu upola pala cijena. Ako kupite 10 ml smilja u maloprodaji, možete ga kupiti za nešto malo manje od 400 kuna. To znači da bi na jedan sapun od 100 grama trebao iznositi minimalno 100 kuna, ako ćete staviti 2% eteričnog ulja u sapun. Dakle preskup i nepotreban sport, osim ako ne radite sapun za šeikovu omiljenu kći ili vas je bogata mater rodila uz to i ekstravagantne. Nisam napravila sapun sa eteričnim uljem smilja.

Macerat u sapunu; Svakako!!!
Sam macerat od smilja je skup, ali ako se stavi 45% maceriranog maslinovog ulja, cijenu neće toliko dignuti u oblake, pogotovo ako sami radite macerat.. Maceriram osušeno smilje 40 dana u hladu i izgubim tu možda 20% ulja. Radila sam sapun od 100% macerata smilja u maslinovom ulju i usporedivši ga sa sapunom od 100% maslinovog ulja, došla sam do zapanjujućeg otkrića: Sapun od 100% macerata smilja pjeni za razliku od sapuna od samog maslinovog ulja. Zašto se to događa, ne mogu reći. Ali mnogi moji "pokusni kunići" su potvrdili. Saponini možda?! I onda, kada sam napravila sapun sa 45% macerata od smilja, 25% kokosa i 30% shea buttera, sapun je imao puno bolju kremastu, ludo kremastu divnu pjenu nego isti recept u kojem je bilo korišteno "obično" maslinovo ulje i čija pjena nije bila toliko gusta i kremasta. Pročitala sam davno o saponifikaciji smilja u svrhu postizanja boljeg mirisa. Pa eto, ovaj sapun i lipo miriše. Voljela bih znati više o tome zašto se to događa, ali eto barem znam da se događa...

Cvjetovi smilja u sapunu; Da, za piling
Dobro samljeveni su divan piling. Kupila sam davno u nekoj prilici popularni blender Vitamix koji samlije sve, tako da je idealno da cvjeće izblendate u super blenderima da se bolje rasprši u sapunskoj smjesi. Ne volim da mi iz sapuna ispadaju veliki cvjetovi ili druge stvarčice. (ali ako želite nekome stavit zaručnički prsten u sapun tu sam za Vas). Usitnjeni cvjetići će promijeniti boju djelovanjem natrijeve lužine, iz zlatno-žute u ljubičasto-smeđu kao što vidite na slici. Gotovom sapunu će dati nježan piling, a takav mi je najdraži. Iako nisam ljubitelj cvjeća u sapunu, na ovome sam ostavila i cvijetić smilja kao dekoraciju na vrhu.

Tako da sam napravila sapun i sa maceratom i cvjetovima smilja i pokazao se nježan i pjenušav a to je kombinaciju koju većina kupaca obožava. To je ovaj smeđi sa slike koju je slikala moja draga Katarina Jakelić, najbolja šminkerica u županiji čiji sud oko kvalitete sapuna veoma cijenim.

Odlučila sam malo više pisati na ovom blogu, jer sam shvatila da me ta radnja opušta, da volim podijeliti neka stečena znanja sa svijetom. Uskoro će biti još novih tema za sve ljubitelje domaćih sapuna.











Oznake: sapun, smilje, izrada, SAPUNA

- 21:22 - Komentari (6) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>