Tekstovi:
1. Utemeljenje ateizma i religije
2. Racionalnost ateizma i religije
3. Čemu animozitet između ateista i vjernika?
4. Je li Bog proizvod ljudskog uma? (Feuerbach)
5. Što je bilo prije Boga?
6. Je li Isus Krist povijesna osoba?
7. Je li Isus Krist povijesna osoba? (2)
8. Hoće li znanost dokazati da Bog ne postoji?
9. Friedrich Nietzsche i religija
10. Činimo li dobro samo zbog Božje kazne?
11. Pretjeruje li Crkva u pogledu seksualnosti?
12. Je li Trojstvo politeizam?
13. Je li kršćanstvo sinkretistička religija?
14. Kako je Crkva birala evanđelja?
15. Zašto poslanice ne sliče evanđeljima?
16. Je li starozavjetni Bog zao?
17. Paradoks kamena
18. Zašto je Katolička crkva griješila kroz povijest?
19. Što Bog hoće?
20. Što bi bilo kad bi čovjek bio besmrtan?
21. Jesu li kršćani većinom neinteligentni?
22. O celibatu i ređenju žena
23. Zašto se Biblija različito shvaća?
24. Je li biblijsko izvješće o stvaranju pogrešno?
25. Što poručuju Adam i Eva?
26. Bog i evolucija
27. Evolucija i kršćanski fundamentalizam
28. Evolucija i ateistički fundamentalizam
29. Kakav je odnos religije i znanosti?
30. Zašto Crkva ne raspodjeli svoja bogatstva?
31. Kršćanska etika i ateistički humanizam
32. Potječe li kršćanstvo od Esena?
33. Je li Crkva desničarska organizacija?
34. Ima li u Bibliji grešaka?
35. Kršćanstvo i društvene promjene
36. Marxova kritika religije
37. Kršćanstvo i socijalno pitanje
38. Jesu li Židovi iskrivili izvorno kršćanstvo?
39. Albert Einstein i religija
40. Ispovijest vjere
41. Zar Bog kažnjava potomke zbog grijeha predaka?
42. Zašto Isus nije ukinuo ropstvo?
43. Psihologija i religija
44. Po čemu je Stari zavjet nadahnutiji od grčkih filozofa?
45. Kršćanstvo i žene
46. Kada se Isus rodio?
47. Kršćanstvo i marketing
48. Tko je Jahve?
49. Smiju li katolici kritizirati Crkvu?
50. Apsurd Isusovih prispodoba
51. Povijesni Isus i Krist vjere (1)
52. Povijesni Isus i Krist vjere (2)
53. Povijesni Isus i Krist vjere (3)
54. Značenje Marije danas
55. Drugi vatikanski koncil
56. Koncilska i pretkoncilska Crkva
57. Pojmiti Boga
58. Concilium
59. Religija iz straha i koristi
60. O molitvi i Božjoj intervenciji
61. In memoriam: Edward Schillebeeckx
62. Što znači da je Isus Sin Božji
63. O Uskrsu
64. O Tijelu Kristovu
65. O Uzašašću
66. Matteo Ricci i inkulturacija kršćanstva
67. Teološki All Stars Team
68. Obraćenje biskupa Romera (1)
69. Obraćenje biskupa Romera (2)
70. Obraćenje biskupa Romera (3)
71. Ekskluziva o Schillebeeckxu
72. Redemokratizacija Crkve
73. Uvod u kršćanstvo
.................................................................


Free counter and web stats


Responder blog banner

11.05.2010., utorak

O Uzašašću

Prema kršćanskom vjerovanju Isus je 40 dana nakon svog uskrsnuća uzašao na nebo, te se taj događaj obilježava kao blagdan Uzašašća ili Spasovo. Koji je smisao biblijskog izvješća o uzašašću? Kazuje li se tu da je Isus još 40 dana nakon uskrsnuća živio na zemlji skrivajući se od ljudi? I podrazumijeva li taj nauk da se Bog nalazi u nebu, negdje među oblacima ili u slojevima atmosfere?

Uzašašće

Biblija je preuzela poimanje koje je starom vijeku bilo spontano i univerzalno, a prema kojem je nebo postojbina Božanstva, a zemlja njegovo podnožje i postojbina ljudi. Misteriozno, beskrajno, nedokučivo, a ipak puno utjecaja na nas ljude, nebo je bilo logično mjesto za Božje prebivalište. Tako npr. u Knjizi proroka Izaije (66,1) Jahve kaže: "Nebesa su moje prijestolje, a zemlja podnožje nogama". Kada pohodi zemlju Bog silazi s neba, tj. spušta se i onda se opet diže na nebo. I premda je ljudima nevidljiv, Bog prema biblijskom poimanju putuje na oblaku (Br 11,25, Ps 18,10, Iz 19,1).

Budući se po uskrsnuću postiže zajedništvo s Bogom (što se biblijski još iskazuje kao ulazak u slavu ili sjedanje o desnu Ocu) Isus je prema ovoj biblijskoj kozmologiji morao k Bogu biti uzdignut. Taj je događaj u biti istovremen i istovjetan s uskrsnućem, ono predstavlja odgovor Oca na Isusovu vjernost. Očev odgovor nije čekao 40 dana nakon Uskrsa, već se događa odmah, kako se to i izriče u ranim kršćanskim hvalospjevima koji su sačuvani u Pavlovi poslanicama: "(Isus) ponizi sam sebe, poslušan do smrti, smrti na križu. Zato Bog njega preuzvisi i darova mu ime, ime nad svakim imenom" (Fil 2,8-9). No, vremenom je u predaji prvih kršćana uzašašće zadobilo teološku i povijesnu individualnost. Evanđelist Matej ga ne spominje izravno, ali je izgledno da je kod njega ono još vremenski izjednačeno s uskrsnućem, jer uskrsli Isus odmah objavljuje učenicima da mu je dana vlast nad nebom i nad zemljom (28,18), tj. da je već proslavljen i uzdignut k Ocu. Kod Ivana Isus poručuje prvoj vidjelici Mariji Magdaleni da uzlazi k Ocu (20,17), a onda kasnije istoga dana silazi da se ukaže učenicima. Dakle, kod Ivana uzašašće slijedi nekoliko sati nakon uskrsnuća, iako se i dalje ne prikazuje kao zamjetljiv događaj.

Autor koji se najviše usredotočuje na događaj uzašašća i koji ga jasno odvaja od uskrsnuća je Luka. U njegovom evanđelju (24,50-51) Isus je "uznesen na nebo" iz Betanije dok je davao blagoslov svojim učenicima uvečer uskrsnog dana. Taj isti dan je Isus uzašao i prema naknadno napisanom dodatku Markova evanđelja (16,19-20), no taj je opis i sačinjen prema izvješću iz Lukina evanđelja. U Djelima apostolskim (1,3-11) Luka pak opisuje kako je Isus "uznesen" s Maslinske gore ali tek nakon niza ukazanja u razdoblju od 40 dana nakon uskrsnuća. Tu je riječ o teološkoj konstrukciji kod koje se važnost događaja uzašašća i važnost događaja koji su nakon Uskrsa uslijedili naglašava osamostaljenjem uzašašća u odnosu na uskrsnuće. Luka također zacijelo želi naglasiti kako je po uzašašću Uskrsloga započelo doba Duha i Crkve, te kako je Isus sada dostupan u molitvi, otajstvima vjere i svakidašnjem životu. Brojka 40 uzeta kao tradicionalni biblijski simbol punine, označavaući ispunjenje svega što je Isus donio za spas čovječanstva. Jednako tako, nije isključeno da je Isus učenicima pružio neki osjetni događaj svog povratka k Bogu, iz čega bi se razvila teologija uzašašća. Indikativno je da Luka nije poput kasnijih apokrifa u detalje maštovito opisivao događaj uzašašća, već samo navodi da je Isus bio "otet njihovim očima", i to naravno u oblaku u skladu s biblijskom tradicijom, te uz ukazanje anđela koje pisci također redovito koriste kao tumače nadnaravnih događaja.

Garofalo: Uzašašće
Umjetnički prikaz uzašašća
talijanskog renesansnog slikara Garofala


U suvremenoj su egzegezi ovakvi zaključci općenito prihvaćeni pa tako npr. profesor biblijskih znanosti na KBF-u u Zagrebu dr. fra Mario Cifrak u zbirci "Poslanje egzegeze u Katoličkoj crkvi" ukazuje na tu Lukinu teologiju koja je formirala uzašašće 40 dana nakon Uskrsa. Cifrak pokazuje kako niti kod Luke uskrsnuće i uzašašće faktički nisu razdvojeni, ali evanđelist naglašava protek 40 dana između ta dva događaja kako bi dodatno naglasio Isusovo djelovanje po uskrsnuću: "Novi zavjet nikada ne predstavlja uskrsnuće Isusovo kao ''ustajanje'', tj. povratak prijašnjem načinu fizičke i zemaljske egzistencije kao recimo kad se govori o Lazaru (usp. Iv 11,43-44; 12,1-2). Isus nije nikad oslikan u Novom zavjetu kao da bi kroz četrdeset dana stanovao na zemlji ili kao onaj koji bi se ukazivao narodu kao netko tko se skriva iza zavjese. Doduše, on putuje iz Jeruzalema u Emaus sa Kleofom i njegovim drugom: trebalo bi se možda pitati odakle se Isus njima ukazuje na tom putu? Što je bio ''terminus a quo'' tog ukazanja? Nikada se ne kaže izričito u Novom zavjetu odakle se Isus ukazivao svojim učenicima za vrijeme svoga uskrslih susreta. Redovito se kaže na početku tih susreta samo da ''im se ukaza'', ali na kraju, kamo odlazi? Neki je trag, doduše, skriven u pripovijedanju puta u Emaus, a na koji se većina čitatelja ne osvrće. U jednom trenutku Isus reče dvojici učenika: ''Nije li trebalo da Krist sve to pretrpi i uđe u svoju slavu?'' (Lk 24,26). Tako se na isti dan uskrsnuća Luka poziva na Isusa kao onoga koji je ušao u ''svoju slavu'', tj. slavu Očeve prisutnosti. Po sebi je razumljivo, dakle, da se raspeti i uskrsli Krist ukazuje svojim učenicima iz slave, tj. iz slavne prisutnosti nebeskog Oca s čije desne je već postavljen. … Luka nije uzeo ''uzašašće'' kao nešto različito od Isusova uskrsnuća, ali ga je ''historizirao'', prije svega uvodeći oznaku vremena ''četrdeset dana''. To je Luka učinio zbog svog interesa za povijesnu perspektivu, koju je unio više od ostalih evanđelista u svoj oblik prvobitne kršćanske kerigme i u Isusovu povijest, pokušavajući tako izraziti ono što je ''neizrazivo''."


- 18:19 - Komentari (17) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< svibanj, 2010 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Svibanj 2011 (1)
Srpanj 2010 (3)
Lipanj 2010 (4)
Svibanj 2010 (1)
Travanj 2010 (1)
Ožujak 2010 (3)
Veljača 2010 (1)
Siječanj 2010 (2)
Prosinac 2009 (2)
Studeni 2009 (3)
Listopad 2009 (2)
Kolovoz 2009 (1)
Srpanj 2009 (1)
Svibanj 2009 (1)
Ožujak 2009 (1)
Veljača 2009 (1)
Siječanj 2009 (1)
Prosinac 2008 (1)
Studeni 2008 (2)
Listopad 2008 (1)
Rujan 2008 (2)
Kolovoz 2008 (1)
Srpanj 2008 (12)
Lipanj 2008 (12)
Svibanj 2008 (15)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga:
Blog Responder (eng. onaj koji pruža pomoć) je mjesto promišljanja o nekim teološkim temama koje se autoru čine zanimljivima. Ako nekome bude od pomoći ili ga tkogod nađe interesantnim, ispunit će svoju funkciju.

kontakt: responder.hr@gmail.com

Drugi o Responder blogu:
“Eto danas sam po prvi puta otkrio ovaj blog i 3h se nisam maknuo od njega, moram priznat da me se izrazito dojmio i na neka pitanja me je stvarno prosvjetlio, mogu samo da pohvalim autora i da mu dam potporu da samo tako i nastavi.”
"Svakako najkvalitetniji blog na ovu temu na čitavom hrvatskom webu."
Anonimac

"Htio bi reći samo da pratim redovito tvoj blog, neke tekstove i koristim u svome radu. Moram reći da je blog jedinstven i fantastičan. Mnogo se toga dobrog može naći i u komentarima."
Supek

“Čini se pomalo modernistički inficiran.”
Toma Blizanac

“Blog s katoličkim podvalama o evoluciji.”
ProtestantZg

“Tipičan primjer zlobnih laži o Isusovoj povijesnosti.”
My Exercises

"Skoro pa profesionalni antiateista i branitelj križa."
Pavaogc

“Hvala bogu što još ima mislećih bića, koji ne potiskuju bitna i goruća pitanja Crkve. Teme koje otvarate već dugo i predugo nas glođu i bojimo se da nas ne izglođu. Utješno je uočiti da nas more ista pitanja. Dao vam bog bistar um, zašiljeno pero, dar znanja i poseban dar da nam na ovakav način služite! Bog vas blagoslovio! Pišite nam!”
demokracija



Katkad svratim na:
Portali
→ Spiritus movens
→ National Catholic Reporter
→ Clerical Whisper

Progresivizam
→ Young Adult Catholics
→ The Progressive Catholic Voice
→ J. Cecil's Progressive Catholic Reflections
→ Vatican II Voice

Tradicionalizam
→ Toma Blizanac
→ Romancatholicism
→ Tradition in Action

Ekumenizam
→ Faith and Theology
→ The Piety That Lies Between

Tiskovine
→ Svijetlo riječi