RANT
verb: to speak or shout in a loud, uncontrolled or angry way, often saying confused or foolish things.
noun: a long, angry and confused speech
Cambridge Advanced Learner's Dictonary

INVECTIVE
noun: criticism that is very forceful, unkind and often rude
Cambridge Advanced Learner's Dictionary

DIATRIBE
(Greek 'rubbing through')
It now has the more or less exclusive meaning of a rather violent attack on a person or work, couched in vitriolic language.
The Penguin dictionary of Literary Terms and Literary Theory, 4th edition, J. A. Cuddon, Penguin books, 1999

rant

24.04.2009., petak

SFeraKon 2009 počinje danas!

uzti

Sve detalje potražite na www.sferakon.org

- 08:09 - rantaj (3) - nosi doma - #

SFera u Profilu : „Sjaj“ i „42 Pročitaj i daj dalje“


U četvrtak, 18. veljače 2010, u 19h, SFera i Profil Megastore pozivaju vas na predstavljanje novih knjiga dvaju znamenitih hrvatskih žanrovskih autora, Tatjane Jambrišak i njezine zbirke "Sjaj" te Darka Macana i njegove zbirke "42 Pročitaj i daj dalje" koje će se održati u prostorijama Profil Megastorea (Bogovićeva 7, Zagreb).

Sjaj
"Sjaj" je nova zbirka poetsko-fantastičkih tekstova Tatjane Jambrišak, čije smo znanstveno-fantastične pjesme, lirsko-svemirske crtice i blogerske kratke tekstove već imali prilike čitati prije nekoliko godina u zanimljivom troknjižju - "Slova iz snova", "Blogomdana", "Nikad bivša" - nagrađenom nagradom SFERA za poeziju. U ovoj zbirci Jambrišak nam sigurnim izrazom i vještim jezičnim preokretima otkriva nove svjetove, skladne kozmičke slike i prave poslastice esefičnih stihova.

Tatjana Jambrišak nije samo autorica žanrovske poezije već je i jedna od najaktivnijih urednika koji se u Hrvatskoj bave znanstvenofantastičnim i fantastičnim pjesništvom. Naime, pod njezinom uredničkom palicom poezija je našla svoje mjesto i u SFeraKonskim zbirkama domaće znanstvene fantastiku u kojoj tradicionalno prevladavaju kratke priče. Njezine blogove možete pronaći na cudesnibrijeg.blog.hr i slovaizsnova.blog.hr, a po nickom CrystalClear potražite je na Iskrici.


42
Zbirka "42 Pročitaj i daj dalje" nastala je u posljednje 42 godine života kultnog stripaša, SF autora, urednika i pisca za djecu Darka Macana. Objavljena je u, kako Macan opisuje, "dvoličnoj" zbirci dvostruka naslova: knjiga se naime čita s dvije strane (flip), pa se s jedne strane čitaju SF tragedije ("42"), a s druge SF komedije ("Pročitaj i daj dalje"). Da li je tu kraj dvoličnosti ovog Macanovog djela saznat možete samo – čitajući.

"Riječ je o zbirci četrdeset i dvije SF priče nastale tijekom moje prve četrdeset i dvije godine te nazvane 42. Svakome tko čita SF, jasno je zašto je 42 mitski broj. A je li mi ta godina donijela neke odgovore ili samo nova pitanja, saznat ću valjda tijekom iduće četrdeset i dvije", izjavio je Darko Macan koji blogerima nije nepoznat: njegovi su Blogov kolac i Qstrip blog, a danas ga možete pronaći na www.darkomacan.hr

Nezgodna pitanja i škakljive ultimatume u okviru razgovora o znanstveno-fantastičnoj poeziji i simbolici broja 42 u žanru i životu Darka Macana u okvire SFere u Profilu ovom iskusnom žanrovskom spisateljskom dvojcu postavljat će Ana Đokić, koja je s njima radila dugi niz godina i kao autorica i kao urednica.

- 08:09 - rantaj (0) - nosi doma - #

23.04.2009., četvrtak

SFera u Profilu: SF fandom i SF konvencije

U četrvtak, 23. 04. 2009, u 19h, SFera i Profil Megastore pozivaju vas na tribinu SFera u Profilu. (Bogovićeva 7, Zagreb). Ovog mjeseca tribina je posvećena SF fandomu i SF konvencijama, a na noj sudjeluju Milena Benini, Irena Rašeta, Boris Švel i Aleksandar Žiljak.

Večer prije otvaranja SFeraKona, 31. po redu najveće SF konvencije u ovom dijelu Europe, ovaj četvorac SF pisaca i dugogodišnjih fanova predstavit će zagrebačkoj publici SF fandom, tu uvrnutu zajednicu ljudi koje spaja ljubav prema znanstvenoj fantastici, kao i njihova tradicionalna okupljanja - SF konvencije -koja su se posljednih godina u Hrvatskoj toliko rasplamsala da su prestigli Italiju, Njemačku i Teksas.

Milena Benini je višestruko nagrađivana domaća SF spisateljica i vrlo aktivna članica hrvatskog fandoma već dugi niz godina. Ove je godine osvojila istarsku nagradu na Istrakonskom natječaju za SF priče, a posjetitelji SFeraKona pamte je po njenzinim vrckastim predavanjima. Glavna je urednica SF časopisa Futura.

Irena Rašeta, potpredsjednica SFere, SF spisateljica i koordinatorica SFeraKonskog programa, široj publici možda je najpoznatija kao blogerica Ire i kao novinarka magazina Plan B, dok je u fandomu pozdravljena i kao urednica zbirke „B(l)udućnost“, prve hrvatske zbirke erotskih SF priča. Glavna je urednica NOSF magazina i najvećeg domaćeg žanrovskog portala www.nosf.net

Aleksandar Žiljak je po zanimanju informatičar, po profesiji ilustrator, a u slobodno vrijeme nagrađivani domaći SF pisac, te voditelj SF Vintagea, SFerinog programa predavanja i projekcija kultnih starih SF filmova. Član je SFere i aktivan u fandomu preko 15 godina. Suurednik je Ubiqa, književnog časopisa za znanstvenu fantastiku.

Boris Švel je također SF pisac, pobjednik ovogodišnjeg Istrakonskog natječaja. Ovaj zagrebački pravnik u fandomu je aktivan preko desetljeća, isprva kao član SFere, a zatim kao čest i zanimljiv predavač na domaćim SF konvencijama, tradicionalni suvoditelj Tribine o stanju u hrvatskom SF-u, urednik Parseka, SFerinog glasila te vrsan poznavatelj fandomske povijesti i SF literature.

Dođite na SFeru u Profilu i saznajte kakvi to ljudi čitaju, gledaju i žive znanstvenu fantastiku, što je to fandom, i koliki je točno onaj hrvatski? Kakvi SFeraKoni, Istrakoni, Rikonu, Euroconi i Worldconi, što su to SF konvencije i kakve veze volonterizam, književnost i znanost imaju sa svim tim?

- 07:15 - rantaj (0) - nosi doma - #

22.04.2009., srijeda

SFeraKon 2009 - 24.-26. 04. FER, Zagreb

31. DANI ZNANSTVENE FANTASTIKE U ZAGREBU
SFERAKON 2009

U petak, 24. travnja 2009., na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu počinje najstarija i najveća konvencija znanstvene fantastike u Hrvatskoj i u jugoistočnoj Europi. SFeraKon 2009 u znaku je zamamnih i čarobnih svjetova zabave izniklih iz znanstvene-fantastike i fantasyja


prviZAGREB, 21.04.2009. – U Zagrebu na Fakultetu elektrotehnike i računarstva će se od petka 24. travnja do nedjelje 26. travnja održati SFerakon 2009 (www.sferakon.org). SFeraKon je najstarija i najuglednija znanstveno fantastična konvencija u ovom dijelu Europe, a ove se godine održava 31. puta za redom. Konvenciju organizira SFera, društvo za znanstvenu fantastiku. Ove godine očekuje se oko tisuću posjetitelja, mahom vjernih zaljubljenika u znanstvenu fantastiku i srodne žanrove.

SFeraKon 2009 u znaku je zamamnih i čarobnih svjetova zabave izniklih iz znanstvene-fantastike i fantasyja. Tako fizičar i redoviti sferakonski predavač Zdenko Franić premijerno će predstaviti znanstvenu fantastiku u hrvatskom stripu. U suradnji s udrugom Crotaku organiziramo prvi javni cosplay (costume play) u Hrvatskoj, tračak japanske popularne kulture, odnosno svojevrsnu predstavu kostimiranih likova iz popularnih anima i mangi. Vizualni fanatik, kako sebe od milja naziva bloger i ilustrator ovogodišnjeg sferakonskog plakata i naslovnice SF&F zbirke, Sadistico Shy, oliti Dejan Barić, predstavit će kontraverznu izložbu fotomanipulacija. Ilustrator, pisac i filmofil Aleksandar Žiljak održat će posebno predavanje i projekciju iz ciklusa SF Vintage o jednom od najpoznatijih sovjetskih SF filmova Aeliti, dok će u sklopu književnog programa koji donosi niz predavanja o SF književnicima, Milena Benini i Marko Fančović razotkriti tajne SF velikana Michaela Moorcocka.

Zamamnim svjetovima zabave izniklim iz SF&F-a zračit će i ostatak SFeraKona. Uz predstavljanje niza udruga koje se bave znanstvenom fantastikom i fantastikom organizirali smo igraonice, turnire i demonstracije RPG igara, zatim sajam knjiga, te zabavni program koji već tradicionalno uključuje popularnu Bočkoteku, opći kviz znanja o znanstvenoj fantastici s posebnim naglaskom na hrvatsku produkciju u žanru, proslavljenu igru SFeraKon Survivor u petak navečer te izazovnu Grunfovu radionicu u nedjelju. Ove godine uveli smo tri nove zabavne igre: glazbenu igru SFera traži zvijezdu, Sfikšineri i Debatni klub.

Počasni gost SFerakona 2009 je kanadski fantasy pisac R. Scott Bakker, veliki zaljubljenik u književni opus J.R.R. Tolkiena, kojeg društvo SFera dovodi u Hrvatsku u suradnji Algoritmom. Bakker je, ponesen zamamnim svjetovima zabave koje je stvarao kao gamemaster RPG igre Dungeons&Dragons, počeo pisati te postao vrlo plodan fantasy pisac. Bakker će na SFeraKonu predstaviti hrvatski prijevod Tisućslojne misli, završne knjige svoje trilogije „Princ ničega“ i roman Rasudno-oko, prvu knjigu iz svoje nove serije o Aspekt-Caru.


drugiSredišnji događaj SFerakona 2009 je svečana skupština u subotu 25. travnja u 20 sati, u okviru koje će se uručiti nagrade „SFERA“ te nagrade „SFERICE“, nagrade pobjednicima SFerinog dječjeg natječaja za najbolje literarne i likovne radove. Nagrade „SFERA“ će pobjednicima uručiti počasni gost, R. Scott Bakker. Najmlađe pobjednike tradicionalno nagrađuju nakladnici sudionici SFeraKonskog sajma knjiga, a ove godine su posebni sponzori nagrada za djecu i mlade su časopis National Geographic Junior, Planetopija, Izvori, Dicovery film &video, Blitz film & video i Continental film.

SFeraKonski program za najmlađe, organiziran u subotu popodne, predvode najmlađe predavačice na SFeraKonu dosad, tinejđerke Leona Getz i Jelena Zlatar koje će održati predavanje o fenomenu zvanom Sumrak ili engleski Twilight. Riječ je o nizu knjiga i blockbuster filmu o vampirima tinejđerima. Nadalje, na SFeraKonu je organizirana izložbe likovnih radova mladih iz svih dijelova Hrvatske dobitnika nagrade SFERICAMA, kao i brojne zabavne igre. U sklopu dječjeg filmskog programa u subotu popodne održat će se projekcija hita Čimpanze u svemiru (Space Chipmunks).

Nedjelja je kao i uvijek poseban popularno-znanstveni dan na Sferakonu: tada se održava niz predavanja s naglaskom na „tvrdu“ znanost. Fizičar Davor Horvatić održat će predavanje o mogućnosti putovanja bržeg od svijetlosti, a očekujte još Kvantnu teorija seksa, Paralelne svemire, Realnost života od 1000 godina i Opčinjenost pomrčinom sunca.

Suorganizator: Zagrebački foto-kino savez

Sponzor počasnog gosta SFeraKona: Algoritam

Sponzori SFerakona: Grad Zagreb, HG Spot, Discovery film&video, Blitz film&video, Continental film&video, Presscut.hr

Sponzori dječjih nagrada: Izvori, Bliz film&video, Discovery film&video, National Geografic Junior, Planetopija, Continental film&video

- 18:06 - rantaj (0) - nosi doma - #

18.04.2009., subota

Dobitnici nagrade «SFERA»

Ovogodišnji dobitnici nagrade «SFERA», jedine nacionalne nagrade za najbolja znanstvenofantastična djela objavljena u 2008. godini su, po kategorijama:

• najbolja minijatura – Ed Barol „Zadnja vožnja“ (Dobar ulov, Pučko otvoreno učilište, Pazin, 2008.)
• najbolja priča – Dario Rukavina, „Nek' se ne zna traga, Ljeljo!“ (Zlatni zmajev svitak, SFera & Mentor, 2008. , Zagreb)
• najbolja novela –Zoran Krušvar, „Tako mora biti“ (Ubiq 3, Mentor, 2008. , Zagreb)
• najbolji roman – Sanshal Tamoya, Dobitnik (Slovo, 2008., Zagreb)
• najbolji roman za djecu – Igor Lepčin, Vražje oko (Knjiga u centru, 2008. , Zagreb)
• najbolja ilustracija u boji – Biljana Mateljan, ilustracija naslovnice zbirke „Zlatni zmajev svitak“ (SFera & Mentor, 2008. , Zagreb)
• najbolja crno-bijela ilustracija – Frano Petruša, ilustracije i knjizi „Zvijeri plišane“ Zorana Krušvara (Knjiga u centru, 2008. , Zagreb)
• najbolji esej o žanru: dr. Nikica Gilić, „Filmska fantastika i SF u kontekstu teorije žanra“ (Ubiq 2, Mentor, 2008., Zagreb)
• životno djelo: dr. Darko Suvin, professor emeritus

PROTOSFERU, posebnu nagradu za autora mlađeg od 21 godine, dobila je u kategoriji priče Valentina Mišković za priču Izgubljeni bijeli brat (Eridan 6, Treći zmaj, 2008. Rijeka)


Nagrade SFERA dobitnicima bit će dodjeljene u subotu 25. 04. 2009. u 20h na svečanoj skupštini društva SFera, u sklopu konvencije SFerakon 2009 - 31. Dana znanstvene fantastike u Zagrebu, na Fakultetu elektrotehnike i računarstva, Unska 3.

- 12:08 - rantaj (0) - nosi doma - #

15.04.2009., srijeda

Abeceda opskurnih filmskih klasika

Zarazu mi prenijela Ire, a tko je tome sklon, zna kako ovo ide - kopira se popis i poboldaju odgledani filmovi…


* Alphaville [1965]
* Brainstorm [1983]
* Charly [1968]
* Destination Moon [1950]
* Enemy Mine [1985]
* Frau im Mond [1929]

* Gold [1934]
* Harrison Bergeron [1995]
* The Incredible Shrinking Man [1957]
* Just Imagine [1930]
* Krakatit [1947]
* Lifeforce [1985]
* The Man in the White Suit [1951]
* Night of the Comet [1984]
* On Your Mark [1995]
* Panic in Year Zero! [1962]
* Quatermass and the Pit [1968, a.k.a. Five Million Years to Earth]

* Robinson Crusoe on Mars [1964]
* Soylent Green [1973]
* Them! [1954]

* The Ultimate Warrior [1975]
* Village of the Damned [1960]
* The War Game [1965]
* X: The Man with the X-Ray Eyes [1963]
* Yosei Gorasu [1962]
* Zardoz [1974]

- 09:47 - rantaj (0) - nosi doma - #

14.04.2009., utorak

Fantazija, muška&geek


- 06:52 - rantaj (0) - nosi doma - #

13.04.2009., ponedjeljak

Questo e'...


- 10:43 - rantaj (0) - nosi doma - #

11.04.2009., subota

preeeeeeeeslatko



(via Goran Zec)

- 09:50 - rantaj (4) - nosi doma - #

10.04.2009., petak

Širim glas: Pišite o dinosaurima

Booklaeta kaže:

NATJEČAJ ZA PRIČE O DINOSAURIMA

Ovim se natječajem traže priče iz žanrovskog spektra znanstvene fantastike - fantasyja - nadnaravnog horora koje na bilo koji način obrađuju ili koriste tematiku ili motive dinosaura. Natječaj i Festival posvećeni su otkriću fosilnih ostataka dinosaura u priobalju kod istarskog mjesta Bale zahvaljujući kojima je identificirana i priznata nova vrsta dinosaura – histriosaurus. Stoga, po želji, ali nipošto vas na to nećemo obavezati, ako vas nadahnuće posluži smjestite radnju svojih priča u Istru.

Ako vam to ne odgovara, dinosaurima se možete pozabaviti na bilo koji način.

Primaju se priče napisane na hrvatskom jeziku, duljine do 10 novinskih kartica (18.000 znakova, uključujući i razmake).

Priče moraju biti originalne tj. neobjavljene. Neobjavljenom se pričom smatra ona koja još ni na koji način nije pružena na uvid javnosti u tiskanom ili u elektronskom mediju, uključujući i internet.

Priče treba slati u jednom primjerku otisnute na papiru, potpisane imenom i prezimenom autora, s detaljnim podacima o autoru u prilogu, uključujući kontakt-podatke, te kraći životopis i bibliografiju (materijal za bilješku o piscu). U koverti s pričom OBAVEZNO treba priložiti i disketu ili CD s pričom u elektronskom obliku (u .rtf datoteci, bez posebnih formatiranja teksta).

Prosudbena komisija odabrat će najbolje priče za objavljivanje u zajedničkoj zbirci, koja će biti predstavljena na 8. Festivalu fantastične književnosti koji će se održati u Balama i Pazinu, u kolovozu 2009. godine.

Priče odabrane za objavljivanje u zbirci se ne rangiraju i ne nagrađuju posebnim nagradama. Autori čije se priče odaberu za zbirku bit će pozvani da svoje priče predstave na spomenutom Festivalu.

Priče treba slati na adresu:

Pučko otvoreno učilište u Pazinu
(za priče o dinosaurima)
Šetalište Pazinske gimnazije 1
52000 Pazin

Rok za slanje priča je 15. svibnja 2009. godine.

- 07:09 - rantaj (0) - nosi doma - #

09.04.2009., četvrtak

how i feel today

From razno


photo by Bernard

- 10:15 - rantaj (1) - nosi doma - #

08.04.2009., srijeda

Širim glas: Strip natječaj

Zatrpana poslom. Prevoditeljskim, kao i onim volonterskim.

Pa samo prenosim:

Q STRIP i STRIPGEN raspisuju:

Natječaj za strip po zadanom scenariju (a i natječaj za scenarij!)

StripGen misli da nam fale serijali, lijepi starinski serijali koji pale maštu čitatelja! Q stripu se teško ne složiti s time nakon što je vidio više kreativne energije u malo vremena upucane u Sergeja nego u gotovo bilo što drugo na ovom području! StripGen je svoje uvjerenje spreman potkrijepiti novcem! Q strip ga je spreman pustiti da to učini!

I evo što smo smislili: StripGen je predložio tri pulp-premise u tri različita žanra, a Q strip je nekako nagovorio Darka Macana da iz njih napiše scenarije prvih epizoda triju serijala. Scenariji (za po pet stranica/tabloa/ploča svaki) oblikovani su u .pdf fajlove i spremni su za daunloud na adresi www.stripgen.com.

I što sad? Sad propozicije NATJEČAJA ZA STRIP PO ZADANOM SCENARIJU:

* Sudjelovanje u natječaju otvoreno je svima koji ga mogu pročitati i u stanju su ga razumjeti.
* Za sudjelovanje je potrebno nacrtati kompletnu epizodu po jednom od scenarija (mazohisti mogu i više, tko smo mi da ih sprječavamo) i poslati je do 1. srpnja/jula 2009. na e-mail poligon.stripgen@gmail.com
* Stranice trebaju biti prilagođene objavljivanju u crno-bijeloj tehnici na B5 fomatu (okvirno 16*23 cm); za natječaj je dovoljno poslati grayscale .jpge visine 25 cm na 100 dpi rezolucije (moram napomenuti jer svašta viđam: skenirajte na 300-600, ZATIM smanjite na 100; NE skenirajte na 100).
* Tko ima poteškoća s razumijevanjem prethodne točke, neka ponovo pročita prvu.
* U poslanim stripovima ne moraju biti ucrtani naslovi ni oblačići s tekstom, ali za njih treba biti predviđeno mjesto; odabere li netko ucrtati oblačiće i upisati tekst - samo naprijed, dok god doprinosi općem dojmu ne može biti na odmet.
* Izbor stila je, jasno, na dušu svakom natjecatelju, ali osim same kvalitete crteža ocjenjivat će se i prikladnost stila temi i žanru.
* Nagrade su: a) 50 eura za najbolji objavljiv rad po svakom od 3 scenarija (ukupno 3 otkupne nagrade, dakle) i objavljivanje u jednom od Q stripova ili srodnih izdanja i b) dodatnih 50 eura za ukupno najbolji rad jednome od tri “finalista”. Nagrađeni autori, kao i oni kvalitetni ali nenagrađeni bit će također c) kontaktirani radi nastavka rada na navedenim serijalima pri čemu će uvjeti biti posebno dogovarani. Bilo bi ludnica kad bi nagrađeni autori mogli preuzimanje nagrada osigurati u Hrvatskoj, ali ‘ajde dogovorit ćemo se ako baš nikako ne bude moglo.
* Sigurno ima neka šušumiga koja pažljivo proučava uvjete natječaja ne bi li naišla na kakvu nepravilnost ili sumnjivo mjesto te se već nakvačila na riječ “objavljiv” iz prošle točke … Što je dobro, jer nam pruža priliku objasniti kako svrha natječaja jest objavljivost te se neobjavljiv rad, pa makar bio najbolji u svojoj kategoriji, neće nagraditi.
* Nagrađeni radovi postaju vlasništvo StripGena i Q stripa te će se s njihovim autorima potpisati ugovor glede uvjeta daljeg korištenja likovnih rješenja likova i njihovih epizoda.
* U žiriju će Ivica Marušić predstavljati StripGen, a Darko Macan Q strip; njihove odluke, ma kako vam se činile upitnima, bit će konačne.

To nam ostavlja još i propozicije NATJEČAJA ZA SCENARISTE:

* Sudjelovanje u natječaju otvoreno je svima koji ga mogu pročitati i u stanju su ga razumjeti.
* Prije sudjelovanja je potrebno pročitati scenarije prvih epizoda serijala postavljene u .pdf formatu na stranici www.stripgen.com te poseban fajl “Upute za scenariste”, postavljen na istom mjestu.
* Za sudjelovanje je potrebno napisati kompletnu epizodu od pet stranica koja će služiti kao druga epizoda neke od natječajnih serija i poslati je do 1. srpnja/jula 2009. na e-mail poligon.stripgen@gmail.com.
* Maksimalan broj scenarija po jednom scenaristu je dva (znamo vas, skribomani jedni!).
* Jezici na kojima smo ih spremni čitati: hrvatski, srpski, bošnjački, slovenski, crnogorski, makedonski; engleski vam ne vjerujemo da znate dovoljno dobro, a ostale mi ne znamo dovoljno dobro. Ruku na srce, ne znamo ni makedonski, ali bilo nam ga je bed isključiti pa ispasti šoveni.
* Scenarij može biti u pisanom obliku (prema predlošku danih scenarija) ili crtanom; kome nije jasno što je crtani scenarij, neka ponovo pročita prvu točku ovih propozicija.
* Dodijelit će se tri otkupne nagrade od 25, 15 i 10 eura onim scenarijima, nevezano za seriju, koji nam se budu najviše svidjeli. Nagrađenim i kvalitetnim nenagrađenim autorima ponudit će se nastavak suradnje na serijalima pri čemu će uvjeti biti naknadno dogovoreni. Bilo bi ludnica, blablabla, vidi gore.
* Nagrađeni radovi postaju vlasništvo StripGena i Q stripa te će se s njihovim autorima potpisati ugovor glede uvjeta daljeg korištenja istih.
* U žiriju će Ivica Marušić predstavljati StripGen, a Darko Macan Q strip; njihove odluke, ma kako vam se činile upitnima, neće biti ništa manje konačne no u prethodnom natječaju.

I za kraj, najvažnije:

MOLIM VAS, PROSLIJEDITE OVAJ NATJEČAJ SVIMA ZA KOJE MISLITE DA BI MOGLI BITI ZAINTERESIRANI! Naš cilj su što bolji stripovi i što više njih.

Hvala na pozornosti (a i pažnji)!

Ivica Marušić i Darko Macan

- 13:05 - rantaj (0) - nosi doma - #

04.04.2009., subota

Američkom autoru ne vjeruju da je vjenčan jer se oženio Srpkinjom!

brucejasminaPrije nekoliko godina, balkanskim se SF fandomom brzo poput ljetnog požara proširila vijest da poznati američki pisac SF-a i futurolog Bruce Sterling oženio srpskom pollitičkom aktivisticom, novinarkom i redateljicom, Jasminom Tešanović.

Domaći, hrvatski, kao i svi SF fanovi susjednih i obližnjih zemalja, skoro pa su umrli od sreće: naime, ženidba s 'djevojkom iz susjedstva' značila je da će i sam Bruce u tom susjedstvu, barem jedan dio godine, obitavati. Te stoga postoji i realna šansa da se istog upozna!!!

Što je, naravno, značilo i da ga neće biti toliko jako teško nagovoriti da bude GoH SFeraKona, što smo prije dvije godine i učinili. Na SFeraKon 2007 s Bruceom je došla i Jasmina, kako je i SF krugovima uobičajeno - autor za sudjelovanje u fandomskim, volonterskim konvencijama nikada ne traži novac te pristaje putovati u ekonomskoj klasi, a organizator zato rado ugošćuje i životnog partnera svoga GoHa. Istina je da Jasmina u nekim esefičarskim krugovima zbog svog političkog aktivizma bila toliko popularna da su pojedini SF fanovi gospodina GoH-a te godine gotovo pregazili u žurbi da se upoznaju s njom. (E, da mi je slika toga!)

Danas, četiri godine nakon sklapanja braka, Amerikanci Bruceu i Jasmini ne vjeruju da im je brak pravi, a kao argumente koriste to što njih dvoje ne posjeduju zajednički račun u banci, zajedničku nekretninu niti zajedničku djecu. Moram priznati da kad sam to čula, da sam se potpuno zblesirala, a potom razbjesnila. Da, da, jasno je meni da je to posljedica američke imigracijske politike i sličnih sranja, ALI i ja sam udana, već nekoliko godina, a ni ja nemam ni jednu od te tri navedene stvari, znači li to da i moj brak samo na papiru ili to nema veze obzirom da smo moj muž i ja iz iste zemlje, a niti jedna od njih nije debilni USA? Dvostruka pravila igre me izluđuju, gotovo jednako kao i američka arogancija.

A pišem o ovome jer su Jasmina i Bruce zamolili sve koji su ih upoznali, vidjeli, doživjeli kao par, da posvjedoče o tome, napismeno i pošalju to na "UNITED STATES CITIZENSHIP AND IMMIGRATION SERVICES" u Vermont, USA. Naime, ispada da pri dokazivanju činjenice da im je brak pravi mož pomoći i velik broj svjedoka. Detalji na Wiredu.

- 18:14 - rantaj (0) - nosi doma - #

Širim glas: Model Bijelog štrajka nastavnika

Pa kaže Pax & Discordia:

Model Bijelog štrajka nastavnika

teacherOvaj tekst je prvi prijedlog dokumenta koji, ukoliko bude volje i podrške, ima ambiciju postati uputa za štrajk zaposlenih u obrazovanju koji bi vrlo skoro mogao uslijediti. Svi dosadašnji štrajkovi su patili od neke boljke i prijedlog koji je pred vama je pokušaj da se te boljke izliječe i pronađe novi model po kojemu bi štrajk ojačao kao oblik javnog pritiska, ali i kao inicijativa za pokretanje nekih bitnih pitanja koja se već gotovo dvadeset godina spremaju pod tepih. Ovo je inicijalni prijedlog, materijal za raspravu i sve razumne kritike, komentari i prijedlozi za poboljšanje su dobrodošliMeđutim, komentari tipa "Ovo nikad neće uspjeti", "Ovo se ne može izvesti" ili "Ovo je neprovedivo, uzalud se trudite" su nepoželjni i bit će obrisani. Želim skretanje pažnje na konkretne probleme, još više želim prijedloge konkretnih rješenja tih problema, a najviše želim pomoć u širenju ovog prijedloga kako bi se stvorila neka kritična masa koja bi ovaj prijedlog - ili ono u što se ovaj prijedlog tansformira - i pretvorila u stvarnost. Molim sve nastavnike - i one koji misle da bi mogli doprinijeti društvenoj koristi - koji pročitaju ovaj tekst da ga kopiraju, proslijede dalje i preporuče svima za koje misle da bi im mogao biti zanimljiv. Posebno molim da ga što više sindikalnih podružnica proslijedi svojim sindikalnim središnjicama jer jedna je stvar kad netko nekome pošalje nekakav prijedlog, a drugo kad taj prijedlog odjednom dođe iz deset podružnica koje misle da je stvar zanimljiva i da bi o njoj vrijedilo razmisliti. Naravno, sva pisma i telegrami podrške su dobrodošli, a ideje i inicijative za okupljanje kritične mase ljudi za konačno poboljšanje položaja obrazovanja u Hrvatskoj još poželjniji. Hvala svima na dosadašnjim porukama i komentarima na tekstove koji su bili autorski i osobni, ako ste zaista mislili to što ste napisali, pomozite da se neke stvari promijene, pročitaje ovo, predložite konkretne promjene i šaljite dalje. Pozdrav.

-------------------------------------

teacherMnogo je razloga zašto će se svaki štrajk školskih nastavnika naći u specifičnoj situaciji u odnosu na ostale štrajkove, ali onaj glavni je zajednički svim državnim službenicima: za razliku od štrajkova u proizvodnim poduzećima, obustava rada javnih djelatnika - a pogotovo nastavnika - neće pogoditi one koje bi trebala pogoditi, dakle one koje se štrajkom želi natjerati da popuste štrajkaškim zahtjevima, državu-poslodavca, nego one koji za cijeli sukob nisu ni najmanje krivi. U ovom slučaju, štrajkom nastavnika najviše će biti pogođena djeca, dok će dugoročno svaki štrajk imati posljedice na jedan od najosjetljivijih segmenata društva - obrazovanje. Zbog toga bi bilo dobro pronaći novi model štrajka kojim bi se izvršio pritisak na one koji su zaista najviše krivi za stanje koje je uzrokovalo štrajk - državu, vladajuće strukture i izvršnu vlast - a da se kolateralna šteta za ostale dijelove društva smanji na minimum ili, ako je moguće, potpuno eliminira.

Model Bijelog štrajka nastavnika polazi od sljedećih dviju postavki:

1. Nastavnički posao je društveno koristan rad, ali upravo zbog toga je i društveno obvezujući. Dakle, svaki nastavnik ima obavezu u više smjerova: a) prema društvu, za čiju dugoročnu korist se brine obrazovanjem osoba koje će u budućnosti postati funkcionalni dijelovi društvenog mehanizma, b) prema djeci koju obrazuje, osposobljava ih za život i podučavanjem im omogućava da zauzmu svoje mjesto u društvu, i c) prema državi-poslodavcu, tako što svoj posao radi na propisane načine i pritom se drži svih donesenih administrativnih propisa, a u svrhu kontrole i ispunjavanja interesa za koje je država procijenila da su primarni.

U ovoj situaciji trostruke obaveze nastavnika, za štrajk se može pokazati dovoljnim prihvaćanje i održavanje obaveza prema društvu i djeci i istovremena suspenzija obaveze prema državi-poslodavcu, pogotovo u svjetlu činjenice da upravo država zloupotrebljava djecu i društvo, držeći ih kao taoce u svom sukobu s nastavnicima.

2. Svaki posao na ovom svijetu se može okarakterizirati s dva faktora: uvjetima rada i nagradom. Posljedično, svaki sukob između radnika i poslodavca se odvija na istoj liniji - radnik želi poboljšati uvjete rada i/ili povećati nagradu, dok poslodavac želi povećati profit i smanjiti troškove. Općenito, štrajk je način da se poslodavca prisili da poboljša uvjete ili poveća nagradu. Međutim, predloženim modelom Bijelog štrajka nastavnika, čak i ako dođe do dugotrajne borbe, nastavnik će, za vrijeme trajanja štrajka, održati "proizvodni proces" bez gubitaka onima koji od tog procesa imaju koristi - što u ovom slučaju nije poslodavac - a istovremeno sam sebi poboljšati uvjete rada. Drugim riječima, nastavnik će istovremeno štrajkati, obavljati društveno koristan rad i time ne-kažnjavati one koji za štrajk nisu krivi, vršiti pritisak na one koji ne ovise o neposrednom radu nastavnika, a istovremeno smanjiti mogućnost pritiska na sebe da prekine štrajk "jer time šteti onima koji su najmanje krivi". Ovakav model omogućava vrlo, vrlo dugotrajan štrajk, pa možda čak i takav da ga mnogi nastavnici uopće ne budu htjeli prekinuti.

Dakle, model Bijelog štrajka nastavnika ne podrazumijeva potpunu obustavu nastave, kao što je bio slučaj u dosadašnjim slučajevima, nego obustavu samo onih aktivnosti koje od nastavnika traži neposredni poslodavac, dok se ostale aktivnosti i dalje odvijaju na isti ili, eventualno, malo modificirani način.

NASTAVA

Nastava se održava u onom svom dijelu koji podrazumijeva obrazovanje. Dakle, svaki će predavač nastaviti s onim dijelom svoga rada koji uključuje podučavanje, obrazovanje, usmjeravanje, iznošenje infomacija učenicima koje je dužan podučiti i pružanjem sve pomoći koja im je potrebna kako bi stekli znanja i vještine koje žele, za koje su sposobni i koje će društvu u budućnosti možda biti potrebni. Efektivno, to znači pridržavanje nastavnog rasporeda kakav je postojao i prije štrajka i to u svim njegovim segmentima, uključujući i dodatnu, dopunsku, izbornu i sve ostale oblike nastave. Time će nastavnik ispuniti svoje obaveze prema društvu. Treba naglasiti da svaki pojedinac - a pogotovo maloljetni učenik - ima pravo na obrazovanje i društveni je interes - a time i interes nastavnika - da mu se to pravo ne uskraćuje. Isto tako, svaka obustava ove komponente nastavničkog rada podrazumijeva nenadoknadivu štetu upravo za onaj dio društva koji je najmanje odgovoran za situaciju koja je proizvela štrajk i zbog toga taj segment društva ne treba kažnjavati. Svakako ne treba zanemariti niti činjenicu da će se potpuna obustava nastave odraziti i na sam nastavnički proces nakon štrajka, drugim riječima, da će obustava nastave otežati posao i samim nastavnicima koji će morati ili nadoknađivati gradivo ili trpjeti posljedice toga što njihovi učenici nemaju predznanje potrebno za savladavanje nekog novog gradiva.

Međutim, po ovom modelu, nastavnik će suspendirati svoje obaveze prema državi - administraciju, vođenje službenih bilješki i, ovo je možda najvažnije i najdalekosežnije, evidentiranje učenika koji dolaze na nastavu i vođenje sve s tim povezane dokumentacije. Naime, evidentiranje (ne)dolazaka na nastavu je kontrolni mehanizam propisan od strane države i na samu kvalitetu obrazovnog procesa ne utječe direktno. Naravno, evidentiranje učenika funkcionira uglavnom kao sredstvo prisile prema (nekim) učenicima i bez njega takvi učenici vjerojatno ne bi uopće pristupili nastavi. Međutim, to nije u suprotnosti s proklamiranim premisama:
a) da svi imaju pravo na obrazovanje - jer oni koji ne žele doći na nastavu toga se prava svojevoljno odriču,
b) da nastavnik želi obrazovati mlađe naraštaje - jer ta se želja odnosi najviše na one koji to obrazovanje žele primiti, dok su oni na koje se moraju primjenjivati sredstva prisile najčešće samo smetnja obrazovnom procesu.

Treba svakako napomenuti da se odricanjem od sredstva prisile čini šteta društvu u onom segmentu u kojemu će ono ostati uskraćeno za određeni postotak "prisilno obrazovanih", ali u ovom slučaju može se reći da, u sukobu države i nastavničke profesije, ni društvo nije potpuno nevino i da i ono treba preuzeti svoj dio pregovaračkog pritiska. Isto tako, evidentiranje izostanaka je samo neposredno sredstvo prisile; ono posrednije, i daleko važnije, je ocjenjivanje usvojenih znanja i vještina, te ono i dalje u potpunosti ostaje na raspolaganju nastavničkoj profesiji. No, o tome više u odjeljku koji se bavi ocjenjivanjem.

strajkTreba još jednom naglasiti da nastavnici, dakle, moraju dati mogućnost obrazovanja svim učenicima koji to žele, ali, naravno, u okviru nastavnog rasporeda. Učenici koji ne prisustvuju predavanjima čine to na vlastitu odgovornost (i na odgovornost roditelja); oni su svoje nedolaske slobodni nadoknaditi ili učenjem iz udžbenika, ili radom s kolegama koji su bili na nastavi, ili plaćenim instrukcijama, ili na bilo koji drugi način. I, kad dođe do ocjenjivanja znanja i vještina, na ma koji način to bilo, dužni su zadovoljiti propisane kriterije kako bi dobili pozitivnu ocjenu.

Ukoliko se dogodi slučaj da na nastavni sat ne dođe nijedan učenik, nastavnik bi trebao odraditi svoj dio posla - i obaveze prema društvu, a i svojoj savjesti - i potrošiti tih 45 minuta na ostavljanje pisanog traga koji bi učenicima bio dostupan, a koji bi naznačavao, imenovao ili usmjeravao na dio gradiva na koji se odnosi potrošeni nastavni sat. Taj bi se pismeni trag - u obliku popisa gradiva, stranica u udžbeniku ili čak cijelog predavanja sa zadacima - mogao ostaviti u tajništvu škole, u knjižnici, na internetu ili apsolutno bilo kojem odgovarajućem, dostupnom ili dogovorenom mjestu kako bi zainteresirani učenici do njega mogli doći. Time bi zadatak nastavnika bio ispunjen.

ISPITIVANJE I OCJENJIVANJE

Poput prava na obrazovanje, pravo je učenika da se njegov rad ocijeni od strane stručne i za to zadužene osobe. Međutim, s obzirom na specifične okolnosti - štrajk - to bi se ispitivanje moglo obavljati na nekoliko načina i treba odabrati onaj koji najbolje odgovara trenutnoj situaciji.

VARIJANTA 1: Ispitivanje i ocjenjivanje tek po završetku štrajka

Ova bi varijanta bila u duhu ideje štrajka i, iako bi pritisku ovdje bili izloženi i oni koji su za štrajk najmanje krivi, taj bi pritisak, kod kratkog ili srednje dugog štrajka, bio minimalan. U ovoj varijanti problem bi predstavljala situacija dugotrajnog štrajka koji bi se možda protegnuo i na prijelaz između dvije nastavne godine. Jedno od mogućih rješenja je uvjetni upis - viši razred upisuju svi, što se onda verificira ispitivanjem i ocjenjivanjem nakon prestanka štrajka. Međutim, kod vrlo dugog trajanja štrajka ova bi varijanta mogla izazvati velike probleme; kao prvo, od učenika je teško očekivati istovremeno odgovaranje velike količine gradiva iz tako velikog broja predmeta koji postoji u hrvatskim školama; kao drugo, ovdje postoji rizik od već utvrđene prakse da netko drugi zaključi ocjene učenicima kojima predaje nastavnik koji je u štrajku, što može rezultirati i neuspjehom i odustajanjem od štrajka, a o neobjektivnosti ocjenjivanja da i ne govorimo.

VARIJANTA 2: Normalno ispitivanje i ocjenjivanje

U ovoj varijanti nastavnici bi ispitivali i ocjenjivali učenike kao i izvan štrajka. Naravno, neki bi učenici uložili napor kako bi izbjegli ispitivanje i ocjenjivanje, ali jasno je da je za prelazak u sljedeći stupanj školovanja formalna ocjena nužna i da neodgovorni učenici ne bi mogli izbjegavati sudbinu unedogled. Kao podvarijanta štrajka - i dodatno sredstvo pritiska - može se predložiti neodržavanje popravnih ispita, pa tko voli - nek' izvoli.

ZAKLJUČAK

ticericaSasvim je moguće da će prvi komentar na ovaj prijedlog biti "Kakav je to štrajk ako održavamo nastavu i ocjenjujemo učenike? Onda uopće ne moramo štrajkati!" Međutim, štrajk kao suspendiranje obaveza prema državi može značiti i suspendiranje pravila koja je država propisala, a koji nisu u interesu nastavničke profesije, a često niti u interesu učenika samih. Ozloglašeni Pravilnik o ocjenjivanju samo je jedan primjer. Isto tako, ne treba zaboraviti da, pošto ciljevi za koje se sindikati bore nisu krajnji, niti sredstva za njihovo ispunjavanje ne moraju biti krajnja. Kakav god bio ishod štrajka, čak i onaj najbolji mogući, da se ispune svi zahtjevi sindikata, on i dalje neće bitno popraviti položaj nastavnika u Hrvatskoj. I u najboljoj varijanti nastavničke plaće i dalje će biti ispod državnog prosjeka. I zato se treba boriti i za neke druge stvari, a ne samo za matematički iznos koji vam svaki mjesec sjeda na račun. Kao prvo, već se toliko puta ponovilo da je profesija nastavnika danas u Hrvatskoj potpuno obezvrijeđena da se i ova fraza poprilično izlizala. Međutim, ovaj model štrajka udara u sam centar tog obezvređivanja - u pravilnike i propise koji su mnoge naveli da škole i nastavnike uzimaju zdravo za gotovo, u pravilnike i propise koji su mnogim nastavnicima drastično otežali obavljanje svog posla (najnoviji primjer: "produženi stručni postupak") i u percepciju države koja je najviše odgovorna za to obezvređivanje. Ovaj model govori, vrlo pojednostavljeno: "Ako me nećete platiti, onda ću bar raditi ono što mislim da treba onako kako treba, pa da vidimo tko će dulje izdržati!" Ako je štrajk jedan od načina za ostvarivanje radničkih prava - a jest - onda ne treba zaboraviti da se radnička prava ne odnose samo na garantirani iznos plaće, nego i na na normalne uvjete rada, pravo na postavljanje dostižnih, a ne nemogućih ciljeva koji se protive svakoj logici i zdravom razumu i na pravo radnika da se prema njemu odnosi s osnovnim ljudskim poštovanjem i respektom prema struci, prema ljudima koji nisu pali s kruške, nego valjda posjeduju neke kvalifikacije za posao kojim se bave.

U krajnjoj liniji, ako je štrajk jedini način da vlast shvati da ljudi koji su odabrali obrazovanje kao svoj poziv neće dozvoliti da vlast to obrazovanje sroza i uništi do kraja, onda imamo ne samo mogućnost, nego i obavezu da takav štrajk započnemo. Svaka borba za unapređenje položaja školstva nije i ne može biti samo "borba za materijalnu korist nastavnika", nego i borba za hrvatsku budućnost koja je u ovom trenutku vrlo, vrlo mračna. Ako će se vlastodršci brinuti isključivo za sadašnjost i svoje fotelje, onda je posljednja nada na nastavnicima, ljudima kojima je valjda jasno što su čovjek i nacija bez obrazovanja i kakve šanse imaju u današnjem svijetu. Ako neće vlast, onda moramo mi, jer ako nećemo mi, neće nitko. A ako neće nitko, onda je tristo kuna manje ili više apsolutno najmanji problem koji će ovu zemlju snaći u desetljećima koja dolaze.

- 09:00 - rantaj (1) - nosi doma - #

03.04.2009., petak

Talk like a Dalek Day

dalekDanas je Talk like a Dalek Day. (Ako kojim slučajem ne znate što je Dalek, idite ovdje).

Ja sam ga pronašla na ovom blogu o Dr. Whou, ali izgleda da je započeo na Facebooku.

Posebno mi se sviđa što je današnji datum odabran zbog rođendana Petera Hawkinga koji je dao glas prvim Dalecima!



- 17:19 - rantaj (0) - nosi doma - #

02.04.2009., četvrtak

London



(via Beler on twitter)

- 15:20 - rantaj (1) - nosi doma - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

< travanj, 2009 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Ispušni ventil, moj
Jarci, kažu, ujutro mrze sebe, a popodne cijeli svijet. Zmajevi, pak, rigaju vatru. I Jarčica i Zmajica, ponekad se, eto, naljutim. Krene logično, pravo jarčevski, a ubrzo odleti, poput zmaja, bez obzira na eventualnu gravitaciju argumenata koji letenje ni u teoriji ne dopuštaju. I zato sam ovdje: da mogu rantati preko svake mjere kad me pamet napusti, a vatra ispuni.

You have been warned.

rantalica na gmail.com

copyright © 2005. - 2009. by mmp