PUT DO DJEČJEG SRCA

27.11.2007., utorak

TABLICA RAZVOJA: UČENJE

2 godine



- Istražuje zašto se stvari događaju i uvijek iznova ponavlja svoja istraživanja. Promatra i zaokuplja se aktivnošću.

- Prepoznaje sebe na fotografijama i u ogledalu. Oponaša, igra se jednostavnih igara pretvaranja i govori o predmetima kao da su živi: 'zločesti stolac', 'mjesec me vidi'.

- Pamti jednostavne pjesmice i pridružuje se radnji. Primijetit će ako izostavite stranicu prilikom čitanja omiljene knjige.

- Voli izlete i nova iskustva.

- Može podijeliti igračke u nekoliko temeljnih kategorija, poput slagalica i plišanih životinja, no ne može razvrstati u manje grupe, primjerice: medvjediće i zečiće. Spojit će crvenu šalicu s crvenim tanjurićem.

- Razumije da se stvari kupuju novcem, no ne razumije vrijednost novca.





2,6 godina



- Brblja, izmišlja jednostavne priče, sjeća se jučerašnjih događaja i važnijih zbivanja iz udaljenije prošlosti. Situacije potiču prisjećanja – kada se vrati na mjesto koje je posjetilo prije više mjeseci, sjetit će se da je na tom mjestu, primjerice, vidjelo kako se ruši stablo. Svih tih mjeseci od prošlog posjeta stablo možda nije spomenuto nijednom.

- Ponavlja stvari kako bi samo sebi pomoglo da ih upamti no u tome nije odveć sustavno. Moguće je da će uspoređivati dva predmeta po visini i komentirati koji je viši no ne uvijek točno.

- Govori kao da dijelite zajedničke misli i iskustva te kao da sve počinje od njega.

- Razvrstava stvari i na temelju najmanjih svojstava.

- Vjeruje da je smrt prolazna. Moglo bi misliti da se ružne stvari događaju zato što je zločesto. Vjeruje da ako je A uzrokovalo B, onda i B uzrokuje A, pa ako se ono udarilo u stolac i stolac se udario u njega.

- Djetetovo razumijevanje uzročno – posljedičnih veza ovisi o tome koliko je što blizu nečega. Na primjer, ono misli da buka motora pokreće automobil.





3 godine



- Lako može složiti slagarice s 4 – 6 dijelova, a nakon vježbe će nastaviti s onima od 10 i više. Uživat će u slagalicama – osobito onima s većim dijelovima.

- Pamti kamo ste odložili njegove stvari – uživat će tražeći vaše ključeve. Iako nije sustavno, sjećat će se gdje ih je vidjelo.

- Uživat će pričajući o tome što ste radili. 'Šetnja' kroz njegova iskustva pomoći će mu naučiti kako može samo ispričati priču.

- Moći će u znakovima na ulici raspoznati prvo slovo svoga imena.

- Komentirat će jučerašnje događaje.





3,6 godina



- Uživa graditi no ne planira unaprijed pa se tornjevi prevrću i predmeti ne spajaju po planu. Prilično je frustrirano kad mu ne uspijeva.

- Govori kao da dijelite ista iskustva, opisujući što je radilo u vrtiću kao da ste i vi bili ondje.

- Pretpostavlja da vi možete vidjeti isto što i ono (iako ste okrenuti prema njemu).

- Brblja i objašnjava što misli zašto se nešto dogodilo.





4 – 5 godina



- Počinje razumijevati stajališta druge osobe u odnosu na svoje pa razumije da mora objasniti što se dogodilo ukoliko vi niste bili prisutni.

- Može povezati dvije ili više stvari i donijeti zaključak.

- Igra jednostavne društvene igre no nema strategiju. Odlično pamti gdje su ostavljene stvari stoga mu igre u kojima je potrebna ta sposobnost odlično idu (npr. memory).

- Zna brojati i zna da je tri više od dva, ali ne shvaća da je šest više od pet. Dvije ili više radnji može koordinirati u jednostavnu vještinu.

- U stanju je samo nešto izgraditi, počinje s planiranjem unaprijed.

- Pripovijeda šale, no ne razumije zašto su smiješne. Onima koje samo smišlja nedostaje smiješni dio.





5 – 6 godina



- Uzima u obzir što drugi ljudi vide i osjećaju no još uvijek ne upotrebljava strategiju. Moglo bi početi razumijevati šale.

- Počinje slagati stvari po redu (od najmanjih do najvećih) i u stanju je razvrstavati stvari prema više kategorija – npr. prema boji i obliku.

- Raspoznaje slova i jednu ili dvije riječi, prepoznaje ih na ulici i u knjigama.
- Pokažete li mu kako, moći će napisati svoje ime. Znat će brojati do deset no još uvijek neće razumjeti da je devet više od osam.

- Može istraživati: 'Što bi se dogodilo kad bih…' , pažljivo promatrajući i nudeći objašnjenja.

- Pamti što se dogodilo jučer. Priča i o događajima iz dalje prošlosti.

- Radnje izvodi s više sustavnosti i metodičnosti.

- Logika mu ostaje jednostavna: i dalje je uvjereno da u visokoj uskoj čaši ima više soka nego u niskoj širokoj.





- 10:04 - Reci što ti je na srcu (0) - Stavi blizu srca - #

26.11.2007., ponedjeljak

KRALJICA DUGA


Jednog su dana sva bića na zemlji odlučila da, po uzoru na ljude, između sebe odaberu kralja, nekoga tko će vladati nad svima.
- Ljudi su mudri i oni sigurno znaju zašto je dobro da netko bude kralj – govorili su jedni drugima.
I jer nisu znali kakav bi kralj trebao biti i što bi on trebao raditi, dugo su raspravljali koga bi bilo najbolje zakraljiti. Napokon se svima najmudrijim učini prijedlog visokog jablana.

- Mislim da bi najbolje bilo da duga kraljuje nad nama – rekao je on. – Ona ionako nad svima nama, zna gdje se tko od nas nalazi, a vjerojatno nas i najbolje poznaje. I tako duga postane kralj, točnije: kraljica, nad svim bićima na Zemlji.

Kao kraljica, trebam biti bolja od svih – pomisli duga. – Tako ću opravdati što su me izabrali. I ne smijem si dopustiti da se pred ikim posramim.
Jedva što je to pomislila, začu predivan slavujev pjev.
- kako prelijepo pjeva – zadivi se duga. No u isti čas se namrgodi.
- Ja nikada neću pjevati kao ona –zaključi.
I da je nitko ne bi nadmašio u pjesmi, ona svima zabrani pjevati. Ali zbog toga se nije osjećala nimalo bolje. Nije proteklo mnogo vremena i ona osjeti predivan miris cvijeća. Neko je vrijeme uživala u njemu, ali se ubrzo oneraspoloži.

- Ja nikada neću mirisati kao cvijet - reče tiho, tako da je nitko ne čuje, a onda glasno izda nalog kojim svima zabrani mirisati. Ali zbog toga se nije osjećala nimalo bolje, zapravo osjećala se još i gore.
Snuždeno je promatrala svijet ispod sebe. Odjednom ugleda ribu kako hitro pliva.

- Kako je brza – reče pomalo neveselo. - A ja se tako sporo krećem.
I jer joj je bilo neprihvatljivo da itko bude brži od nje, ona gromkim glasom zapovijedi da se više nitko ne smije kretati. Ali zbog toga se osjećala loše, posve loše.

U noći dok su svi spavali, ona oprezno probudi visokog jablana: on joj je bio najbliže.
- Reci mi, zbog čega sam tako nesretna? U čemu griješim?

- Biti kralj ne znači u svemu biti bolji od svih – reče jablan. – Netko lijepo pjeva, netko lijepo miriše, a netko se brzo kreće. I, ako to čini sa srcem, onda je to uistinu lijepo. A ti ne kraljuješ sa srcem. Dok si bila obična duga, bila si sretna što svojim lijepim bojama možeš sve nas nadsvoditi… Kraljevati znači svojom ljepotom pomoći svima da budu najljepši što im je moguće biti. Pokušaj sutra iznova. I, ako pokušaš sa srcem, vjerujem da ćeš uspjeti. Duga je neko vrijeme šutke razmišljala, a onda blago, posve blago dotakne vrh visokog jablana.


Stjepan Lice




- 17:11 - Reci što ti je na srcu (0) - Stavi blizu srca - #

25.11.2007., nedjelja

TABLICA RAZVOJA: JEZIK

2 godine



- Koristi rječnik od oko 50 riječi, a razumije nekoliko stotina. U dobi od dvije godine izgovara rečenice od dvije riječi, povećavajući i na tri ili više s dvije i pol godine.

- Počinje upotrebljavati zamjenice (ja, on) i prijedloge (u, na) no jezik mu je još uvijek telegrafski 'Ja to raditi', a ne 'Ja želim to raditi', 'Ide autom', umjesto 'Idemo li autom?'. Neke riječi ili njihovi završeci još uvijek nedostaju.

- Izražava ponavljanje – 'Još slatkiša', nepostojanje – 'Nema više mlijeka', osobine – 'Veliki auto', imenovanje – 'Ona lopta', radnju – 'Pas grize' i objekt – 'Pas grize kost'.

- Razumije jednostavne upute i priča o tome što je radilo. Ako ga ohrabrite, reći će što želi.

- Voli da mu se čitaju priče i pamti jednostavne priče.

- Voli promatrati vaše lice dok mu govorite.

- Zna svoje ime i prezime, možda i gdje stanuje.





2,6 godina



- Svakoga mjeseca nauči oko 50 novih riječi pa ih u dobi od oko dvije i pol godine poznaje oko 1000. Govori u rečenicama s 2 – 3 riječi no još su uvijek vrlo telegrafske.

- Zna izreći imena članova svoje obitelji i ljubimaca te gdje stanuje.

- Često rabi zamjenicu 'ja' i 'moj' no ne uvijek točno. Koristi prijedloge.

- Pokušava mijenjati glagole po licima, tvoriti množinu imenica i označavati posjedovanje – 'Ivanov kaput'.

- Zna upotrebljavati prošlo vrijeme glagola, primjerice 'Šalica se razbila' i sprezati glagole po licima.

- Zna izreći kako se osjeća, raspituje se za značenja riječi i nazive predmeta.

- Voli knjige pripovijedaka i u stanju je pratiti složeniji jezik i duže priče.





3 godine



- I dalje svoj rječnik mjesečno bogati s 50 riječi.

- Upotrebljava rečenice s 2 – 4 riječi, često ih spajajući kako bi izrazilo složenije ideje. Kaže što hoće i kako se osjeća te je u stanju ispripovijedati događaje tijekom dana.

- Zna koristiti negacije. 'Nisam', 'nemoj', 'nitko', 'ne mogu', 'ne možeš'.

- Neprestano zapitkuje – zašto, što, gdje, kako. Postavlja pitanja koristeći složene glagolske oblike, no katkad poremeti red riječi u rečenici.

- Govori: 'Ja bih volio' ili 'To ću vidjeti', upotrebljava pomoćne glagole.





3,6 godina



- Poznaje oko 1250 riječi i nastavlja svakog mjeseca u svoj rječnik dodavati po 50.

- Rečenice mu imaju daleko složeniju strukturu – 'Misliš da ja to mogu napraviti' – 'Jasno mi je što si mislila'. Može ispričati jednostavnu priču.

- Nastavlja mnogo zapitkivati, ali i dalje mu je teško odgovarati na takva pitanja. Upotrebljava veznike 'ako' i 'zato'.





4 – 5 godina



- Poznaje 1800 riječi i nastavlja svakog mjeseca proširivati svoje rječnik za još 50.

- Govori u rečenicama s 4 – 5 riječi. Govor mu ej tečan i s manje pogrešaka.

- Razumije, ali će vjerojatno teško samo izgovoriti rečenicu poput: 'Znala je da im je prijatelj bio obećao pomoć.'

- Upotrebljava složene rečenice: 'Volim slatkiše, ali sad sam sita.', 'Želim otići u trgovinu i kupiti sendvič.'

- Svojim plišanim igračkama priča pripovijetke i pretvara se da im čita knjigu. Priča dok se igra i često se može čuti kako razgovara samo sa sobom.





5 – 6 godina



- Zna više od 2000 riječi i učit će oko 1000 riječi godišnje tijekom sljedećih nekoliko godina.

- Govori u dugim rečenicama (6 – 8 riječi).

- U stanju je slagati rečenice složenih konstrukcija poput: 'Pojest ću varivo, ali to ne želim.' 'Josip je znao da ja želim pisati tom olovkom.' 'To je točno, zar ne?' 'To nije u redu.'





- 11:40 - Reci što ti je na srcu (0) - Stavi blizu srca - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

< studeni, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Komentari DA/NE?

Put do dječjeg srca?

DA!
Pomoć kod putovanja do dječjeg srca, ali ne samo do njega!!



"BITNO JE OČIMA NEVIDLJIVO.
SAMO SE SRCEM DOBRO VIDI."

(Mali princ
Antoine de Saint-Exupery)




Ako netko želi reći nešto od srca k srcu može to učiniti na sljedećoj adresi:

djecjivrtic@gmail.com




free web counter
Visit Now




srce traži put




Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


RAZLIČITI PUTOVI

Neka te blagoslovi Gospodin i neka te čuva!

Neka te Gospodin licem svojim obasja, milostiv neka ti bude!

Neka pogled svoj Gospodin svrati na te i mir ti donese!


(knjiga Brojeva 6, 24 - 26)






Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se