Image Hosted by ImageShack.us vjeronauk 7.

SADRŽAJ STRANICE !!! (mjesečni planovi)




KLIKNI za teme iz RUJNA :

* Svatko je od nas jedinstven i potreban drugoga
* Izazovi puberteta
* Idoli i ideali u izgradnji osobnosti
* Zamke suvremenih ovisnosti
* Ljubav prema Bogu




KLIKNI za TEME iz LISTOPADA :

* Savjest-Božji glas u čovjeku
* Jesmo li doista slobodni
* Dekalog i ljudska prava
* Ja sam Gospodin Bog tvoj!
* Ne izusti imena Gospodina Boga svoga uzalud!
* Svetkuj dan Gospodnji!
* Poštivanje roditelja i starijih



KLIKNI za TEME iz STUDENOGA :

* Život nam je darovan
* Živimo li u 'kulturi smrti'
* Dostojanstvo života i tijela
* Ne sagriješi bludno
* Ne ukradi
* Ne poželi nikakve tuđe stvari
* Poziv na istinovljubivost
* ponavljanje


KLIKNI za TEME iz PROSINCA :



* Dekalog – ponavljanje
* Božićno vrijeme
* Sažetak prvog polugodišta


.........................................

KLIKNI za TEME iz SIJEČNJA :

* Vjera u jednoga Boga
* Biblija – Sveta knjiga izraelskog naroda
* Židovski vjernički život i blagdani
* Dijalog Židova i kršćana
* Proroci govore u Božje ime



KLIKNI za TEME iz VELJAČE :

* Proroci-čuvari Saveza
* Zbog nevjere u ropstvo
* Glasnici nade i izbavljenja
* Ivan Krstitelj-Mesijin preteča
*Tko je Isus?
* Veći od proroka!
* Proroci-Božji glasnici –
ponavljanje cjeline
* Isusova želja i molitva za jedinstvom



KLIKNI za TEME iz OŽUJKA

* Nastanak Pravoslavne crkve
* Katolici istočnog pokreta
* Nastanak protestantskih Crkava
* Ekumenski pokret
* Uskrsno vrijeme (izborna tema)



KLIKNI za TEME iz TRAVNJA :


*Svi griješimo
*Ustati nakon pada
* Priznajmo grijeh! Pokajmo se! Obratimo se!
* Nema života bez opraštanja
* Bog nam oprašta po sakramentima krštenja i ispovijedi
* Potreba pomirenja i oproštenja-ponavljanje cjeline
* Želim se pomiriti sa samim sobom-pisanje eseja
* Blagdan Uzašašća (izborna tema)



KLIKNI za TEME iz SVIBNJA :

*Blagdan Duhova (izborna tema)
*Ljudska bolest i patnja
*Strah pred smrću
*Postoji li život nakon smrti?
*Raj, pakao, čistilište
*Posljednji sud i uskrsnuće tijela
*Živjeti po krepostima
*Ususret kršćanskoj nadi



KLIKNI za TEME iz LIPNJA

* Snaga kršćanske ljubavi
* O životu nakon smrti – ponavljanje
* Živimo u vjeri, nadi i ljubavi - ponavljanje
* Ponavljanje gradiva prvog polugodišta
* Ponavljanje gradiva drugog polugodišta




.................................














NEKA TE TVOJ ANĐEO ČUVAR ČUVA OD ZLA...



VAŽNO!
Prisjeti se često ove korisne priče:

Ništa nije važnije u životu kao imati vremena za Boga…
Za osobni odnos s Njim…
Prava je Sotonska zamka da nas odvuče od Njega,
Da nas zaposli toliko da za svog Boga više nemamo vremena…

Pročitaj ovu priču
O tomu kako sotona zna trikove…
Image Hosted by ImageShack.us
Samo da bi nas odvukao…:
Sotona govori svojim pomoćnicima:
"Ne možemo zabraniti kršćanima odlaziti u crkvu.
Ne možemo im uzeti Bibliju i zabraniti da upoznaju istinu.
Ne možemo ih odvojiti od biblijskih vrijednosti, kojima su generacije kršćana odane,
zato moramo učiniti nešto drugo.

Moramo ih zaustaviti u izgradnji osobnog i trajnog odnosa s Isusom Kristom. Image Hosted by ImageShack.us
Kada imaju iskren i pouzdan odnos s Kristom, onda je naša moć slomljena.

Zato, pustimo ih da odlaze u crkvu,
ne uzimajmo im njihov konzervativni stil života,
ali se usmjerimo na njihovo vrijeme,
da nemaju vremena za blizak i iskren odnos s Isusom Kristom.

Svoj cilj ćemo najbolje ostvariti tako što ćemo im praviti prepreke u njihovim težnjama za iskrenim odnosom sa svojim Spasiteljem u samoći.Image Hosted by ImageShack.us

Moramo po čitav dan biti u njihovoj blizini kako bi im onemogućili ostvarenje tog i takvog odnosa."

"Kako ćemo to učiniti?" pitali su sotonini pomoćnici.
"Zabavite ih životnim sitnicama,Image Hosted by ImageShack.us
koristeći različite efektne trikove,
kako bi okupirali njihove misli." odgovorio je sotona.

"Učinite im primamljivim trošenje, trošenje,Image Hosted by ImageShack.us trošenje, a zatim pozajmljivanje, pozajmljivanje, pozajmljivanje.
Preplavite njihove poštanske sandučićeImage Hosted by ImageShack.us reklamnim materijalima, letcima, narudžbenicama i ponudama različitih besplatnih materijala, Image Hosted by ImageShack.us
nudite im razne usluge i lažne nade.

Neka je u njihovom životu novac uvijek na prvom mjestu.Image Hosted by ImageShack.us
Uvjerite žene kako je bolje ne imati djece,
kako bi imale vremena za puno radno vrijeme i izgrađivanje svoje karijere, koja je važnija od obitelji.
Neka muževi rade šest, bolje sedam dana u tjednu, deset a možda i dvanaest sati, kako bi mogli zadovoljiti svoj životni stil.

Zabranite roditeljima provoditi vrijeme s djecom.Image Hosted by ImageShack.us
Tako će se njihove obitelji početi raspadati. Image Hosted by ImageShack.us
Dom neće više biti oaza usred stresa od svakodnevnih briga.
Razdražujte njihova osjetila, kako ne bi mogli čuti tihi Božji glas i razmišljati o Božjoj Riječi.Image Hosted by ImageShack.us
Navikavajte ih na stalno uključen radio, slušanje glazbe kad god su u automobilu. Image Hosted by ImageShack.us

Uvjerite ljude kako treba imati stalno uključen televizor, video player ili računalo.
Neka u svim trgovinama i restoranima svira glasna glazba.Image Hosted by ImageShack.us
To će zaglušiti njihove misli pa neće biti sposobni saslušati jedan drugoga i razbit će njihovo međusobno i njihovo jedinstvo s Isusom.

Ne zaboravite njihove noćne ormariće popuniti novinama i časopisima.Image Hosted by ImageShack.us
Bombardirajte njihove misli novostima 24 sata dnevno.

Pobrinite se za njihove vikende.Image Hosted by ImageShack.us
Neka se s posla vraćaju umorni, bezvoljni i nespremni za dane i tjedne koje dolaze.
Nemojte im dopustiti otići u prirodu na odmor,Image Hosted by ImageShack.us
kako bi se divili prirodnim ljepotama i Tvorcu te prirode.

Dajte im kruha i igara.
Pripremite im hranu za oči. Image Hosted by ImageShack.us
Neka im filmovi budu glavna zanimacija, razdražujte njihova osjetila.
I kada budu na odmoru ne dajte im mira. Pošaljite ih na egzotična mjesta, zabavne parkove... samo neka se zabavljaju...Image Hosted by ImageShack.us
Kada se sastanu, servirajte im malo spletki i svjetskih tračeva,
zasvirajte im malo na osjećaje i živce a iznad svega
nemojte im dopustiti da svoju snagu crpe iz Božje Riječi.Image Hosted by ImageShack.us

Neka se raziđu s opterećenom savješću i razdraženih osećaja.
Ostavite ih da budu dio programa duhovnog nastojanja.
Što više, to bolje. Prepunite njihove živote velikim mnoštvom dobrih razloga protiv trošenja vremena na molitvu
i prilike da se proučava Božja Riječ.

Uskoro će se truditi vlastitom snagom,
žrtvovat će i svoje obitelji
i zdravlje zbog lažnih razloga."
Image Hosted by ImageShack.us

Sotonini suradnici su otišli ispunjavati svoje zadatke
- djelovati da kršćani trče s jednog mjesta na drugo,
s jedne akcije u drugu,
s jednog sastanka na drugi,
tamo i ovamo.
Je li sotonin plan dobar - prosudi…
Ima li sotona svojih suradnika među ljudima oko tebe? - Prosudi…


------------------------


* Zaključivanje ocjena

vjeronauk 7.

četvrtak, 15.11.2007.

PLAN ZA STUDENI


1. Život nam je darovan
2. Živimo li u 'kulturi smrti'
3. Dostojanstvo života i tijela
4. Ne sagriješi bludno
5. Ne ukradi
6. Ne poželi nikakve tuđe stvari
7. Poziv na istinovljubivost
8. ponavljanje

Image Hosted by ImageShack.us

- 12:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Dostojanstvo ljudskog života



Živimo li u kulturi smrtiImage Hosted by ImageShack.us

kkc o 5.bz
Image Hosted by ImageShack.us

prezentacija - klikni na sliku:
Image Hosted by ImageShack.us


Ne ubij! (Izl 20,13).
Culi ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut sudu. A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu (Mt 5,21-22). 2258 "Ljudski je život svet zato što od samog početka uključuje stvaralacko Božje djelo i trajno ostaje u osobitom odnosu sa Stvoriteljem, svojom jedinom svrhom. Samo je Bog Gospodar života od njegova početka do kraja te nitko, ni u kakvim okolnostima, ne može prisvojiti pravo izravnog unistenja neduznog ljudskog bića". I. Poštivanje ljudskog života
SVJEDOČANSTVO POVIJESTI SPASENJA
2259 U izvjescu kako Kain ubija brata Abela, Sveto pismo otkriva da je u čovjeku, od samih početaka ljudske povijesti, bilo srdzbe i pohlepe, posljedica istočnoga grijeha. Čovjek je postao neprijatelj sebi sličnom biću. Bog proglasuje opakost toga bratoubojstva: "Što si učinio? Slušaj! Krv brata tvoga iz zemlje k meni viče. Stoga budi proklet na zemlji koja je rastvorila usta da s ruke tvoje proguta krv brata tvoga" (Post 4,10-11). Image Hosted by ImageShack.us
2260 Savez između Boga i čovječanstva isprepleten je podsjecanjem da je ljudski život Božji dar i da u čovjeku ima ubilackog našilja: A za vašu krv, za vas život tražit cu obraćun (...) Tko prolije krv čovjekovu, njegovu će krv čovjek proliti! Jer je čovjek na sliku Božju stvoren (Post 9,5-6). Stari zavjet uvijek je smatrao krv svetim znamenom života. Taj je nauk potreban u svako doba.
2261 Sveto Pismo potanje određuje zabranu pete zapovijedi: "Ne ubijaj neduzna i pravedna" (Izl 23,7). Hotimicno ubojstvo nedužnoga teško se protivi dostojanstvu ljudske osobe, "zlatnom pravilu" i Stvoriteljevoj svetosti. Zakon koji zabranjuje čovjekovo ubojstvo općevazeci je: obvezuje sve i svakoga, uvijek i posvuda. Image Hosted by ImageShack.us
2262 U Govoru na gori Gospodin podsjeca na zapovijed "Ne ubij" (Mt 5,21), dodajući na to zabranu srdzbe, mrznje, osvete. Štoviše: Krist traži od učenika da pruze i drugi obraz, da ljube svoje neprijatelje. Sam se nije branio i nalozio je Petru da vrati mač u korice.
Image Hosted by ImageShack.us
ZAKONITA OBRANA
Image Hosted by ImageShack.us
2263 Zakonita obrana osoba i drustava nije izuzetak od zabrane ubijanja neduznoga, što predstavlja hotimično ubojstvo čovjeka. "Iz osobne obrane mogu uslijediti dva učinka, prvi je od njih očuvanje vlastitog života, a drugi je ubojstvo napadaca. (...) Prvi je učinak namjeran, drugi nehotican".
2264 Ljubav prema samome sebi ostaje temeljnim načelom ćudoredja. Stoga je zakonito tražiti poštivanje vlastitoga prava na život. Tko brani svoj život ne postaje krivac ubojstva, čak i kad je prisiljen nanijeti napadacu smrtonosan udarac: Ako netko braneci svoj život primijeni vise našilja nego je potrebno, njegov je čin nedopusten. Ako pak na napad odgovori odmjereno, obrana je dopustena (...) I nije za spas duše nužno odreci se zakonite obrane da ne bismo druge ubili. Čovjek je, naime, duzan skrbiti za svoj život vise nego za tudji. 2265 Zakonita obrana može biti ne samo pravo nego i teska obveza onomu tko je odgovoran za živote drugih, za opće dobro obitelji ili građanske zajednice.
2266 Obrana općega društvenog dobra traži da se napadaca onesposobi da čini zlo. S tim u vezi je tradicionalni crkveni nauk priznao utemeljenim pravo i duznost zakonite javne vlasti da određuje kazne srazmjerne tezini prijestupa, ne isključujuci u krajnje teskim slucajevima ni smrtnu kaznu. Iz sličnih razloga nosioci vlasti imaju pravo upotrebiti oruzje da odbiju napadaca od građanske zajednice za koju su odgovorni.
Prvi je cilj kazni popraviti nered prouzrocen zlodjelom. Kad je krivac dragovoljno prihvaća, kazna ima vrijednost zadovoljstine. Osim toga, cilj je kazni štititi javni red i osobnu sigurnost. Napokon kazna ima ljekovitu vrijednost: u granicama mogućnosti, treba pridonijeti popravku krivca.
2267 Ako su nekrvna sredstva dovoljna da se ljudski život obrani od napadaca te se javni red i osobna sigurnost zaštiti, vlast će se zadovoljiti tim sredstvima jer bolje odgovaraju stvarnim uvjetima općega dobra i sukladniji su s dostojanstvom ljudske osobe.
HOTIMICNO UBOJSTVO ČOVJEKA
Image Hosted by ImageShack.us
2268 Peta zapovijed zabranjuje kao teško gresan čin izravno i hotimicno ubojstvo čovjeka. Ubojica i oni koji hotimicno sudjeluju u ubojstvu počinjaju grijeh koji u nebo vapi za osvetom. Image Hosted by ImageShack.usUbojstvo djece, braće ili sestara, roditelja i bracnoga druga izuzetno su teski zločini zbog toga što lome naravne veze. Skrb za rasnu čistocu (eugenizam) ili javno zdravlje (higijena) ne mogu opravdati nijedno ubojstvo, makar ga javna vlast naredjivala. 2269 Peta zapovijed zabranjuje svaki čin učinjen s nakanom neizravno izazvati neciju smrt. Ćudoredni zakon zabranjuje kako nekoga bez teska razloga izloziti smrtnoj pogibli, tako i nekome u opasnosti uskratiti pomoć. Sablaznjiva je nepravda i teski grijeh kada ljudsko društvo dopusta smrtonosnu neimaštinu, a ne nastoji tome pomoći. Oni koji u robnoj razmjeni lihvarskim i trgovinskim postupcima uzrokuju glad i smrt svoje braće po čovještvu, neizravno počinjaju ubojstvo za koje su krivi.Image Hosted by ImageShack.us
Nehoticno ubojstvo nije moralno ubrojivo. Ali se ne može izuzeti od teškoga grijeha onaj tko bi, bez odgovarajucih razloga, činio ono što uzrokuje smrt, makar i nemao namjere ubiti.
POBAČAJ
2270 Ljudski život mora biti cijenjen i sticen bez ograničenja od časa začeća. Ljudskom biću moraju od prvog časa postojanja biti priznata osobna prava, među kojima i nepovredivo pravo svakog neduznog bića na život. Prije nego što te oblikovah u majčinoj utrobi, ja te znadoh; prije nego što iz krila majčina izađe, ja te posvetih (Jr 1,5).
Image Hosted by ImageShack.us
Kosti moje ne bjehu ti sakrite dok nastajah u tajnosti, tkan u dubini zemlje (Ps 139,15). 2271 već od prvoga stoljeća Crkva je isticala moralnu zlocu svakog izazvanog pobacaja. Taj se nauk nije mijenjao. Ostaje nepromjenljiv. Izravni pobacaj, što znači pobacaj koji je zeljen bilo kao cilj bilo kao sredstvo, teško se protivi ćudorednom zakonu: Ne ubij dijete pobacajem niti ga pogubljuj nakon rođenja.
Bog, Gospodar života, povjerio je ljudima uzvišenu zadacu održavati život, i tu duznost moraju vrsiti na način dostojan čovjeka. Stoga život, jednom začet, treba najbriznije štititi; pobacaj i cedomorstvo uzasni su zločini. 2272 Formalna suradnja u vršenju pobacaja teski je grijeh. Crkva taj prijestup protiv ljudskoga života kaznjava zakonskom kaznom izopćenja. "Tko sudjeluje u vršenju pobacaja, upada, ako dođe do učinka, u izopćenje unaprijed izrečeno" "samim time što je učinio prijestup" i pod uvjetima koje Kanonsko pravo predviđa. Crkva time ne kani suziti podrucje milosrđa. Ona iznosi na vidjelo tezinu počinjenog zločina, nenadoknadivu stetu učinjenu ubijenom nevinom biću, njegovim roditeljima i cijelome društvu.

2273 Neotudjivo pravo svakog pojedinog neduznog čovjeka na život predstavlja konstitutivan osnov građanskog društva i njegova zakonodavstva: "Građansko društvo i politicka vlast duzni su priznavati i postivati neotudjiva osobna prava; ljudska prava ne ovise o pojedincima ni o roditeljima niti su povlastica koju bi davala drzava ili društvo. Ta prava pripadaju ljudskoj naravi i prirođena su osobi snagom stvaralackog čina od kojeg ona proizlazi. Među tim osobnim pravima treba u ovom pogledu istaknuti (...) pravo na život i tjelesnu cjelovitost svakoga ljudskog bića od začeća do smrti".
"U času kad neki proglašeni zakon lisava stanovit soj ljudskih bića zastite koju im građansko zakonodavstvo mora pružati, drzava nijece jednakost sviju pred zakonom. Kad drzava ne stavlja svoju snagu u službu prava svakoga građanina, napose onoga koji je slabiji, bivaju ugrozeni sami temelji pravne drzave (...) Dosljedno poštovanju i zaštiti koja ide djetetu od časa začeća, morat će zakon predvidjeti odgovarajuce kaznene odredbe za svako namjerno ugrozavanje njegovih prava". 2274 Budući da s ljudskim zametkom od samog začeća treba postupati kao s osobom, mora on u svojoj cjelovitosti, koliko je moguće, biti sticen, lijecen i njegovan, kao i svako drugo ljudsko biće. Prenatalna dijagnoza moralno je dopustena ako "poštuje život i cjelovitost ljudskog zametka i ploda i ako joj je namjera sačuvati ga ili iscijeliti (...) No ona se teško protivi ćudoredju kad razmatra mogućnost da, već prema ishodu pretrage, izazove pobacaj. Dijagnoza ... se ne smije izjednaćiti sa smrtnom osudom".
2275 "Treba smatrati dopustenima zahvate na ljudskom zametku uz uvjet da mu poštuju život i cjelovitost, da ga ne izlazu nesrazmjernim pogiblima nego da im bude cilj njegovo ozdravljenje, poboljsanje zdravstvenih uvjeta, ili njegovo preživljavanje".
"Nemoralno je proizvoditi ljudske zametke da ih se upotrebi kao raspoloživ `bioloski materijal'".
"Stanoviti pokusaji zahvacanja u hromosomsko ili genetsko našlijedje nisu iscje-liteljski (terapeutski) nego smjeraju proizvodnji ljudskih bića odabranih (selekćioniranih) po spolu ili drugim zeljenim svojstvima. Te se manipulacije protive osobnom dostojanstvu ljudskog bića, njegovoj cjelovitosti i identitetu" jedinstvenom, neponovljivom.
EUTANAZIJA
Image Hosted by ImageShack.us
2276 Oni kojih je život opao ili oslabljen zahtijevaju posebno poštovanje. Bolesne i prikracene osobe treba potpomagati da bi mogle živjeti koliko je moguće normalno.
2277 Kakve god bile pobude i sredstva, izravna eutanazija znaći dokraj-citi život osobama prikracenima, bolesnim ili na samrti. Eutanazija je moralno neprihvatljiva. Tako stanoviti čin ili propust, koji po sebi ili po namjeri izaživa smrt da bi se prekinuli bolovi, predstavlja ubojstvo teško protivno dostojanstvu ljudske osobe i poštovanju prema živome Bogu, njezinu Stvoritelju. Greska u procjeni u koju je moguće upasti u dobroj vjeri, ne mijenja narav tog ubilackog čina, koji uvijek treba osuditi i otkloniti.
2278 Prekid medičinskih postupaka, tegotnih, pogibeljnih, izvanrednih ili gledom na očekivani ishod nesrazmjernih, može biti zakonit. U tom je slucaju riječ o odustajanju od "terapeutske upornosti". Time se ne želi izazvati smrt; prihvaća se činjenica da je nije moguće spriječiti. Odluku treba donijeti bolesnik, ako je kompetentan i sposoban ili, kad nije tako, oni koji na to imaju zakonsko pravo, uvijek poštujuci razumnu volju i zakoniti bolesnikov probitak.
2279 I onda kad se cijeni da je smrt neizbjezna, ne može zakonito biti prekinuto lijecenje koje se redovito pruža bolesnoj osobi. Upotreba analgetika, sredstava za ublaženje patnji umiručemu, makar uz opasnost da mu se skrate dani, može biti moralno u skladu s ljudskim dostojanstvom, ako se smrt ne želi ni kao cilj ni kao sredstvo, nego se samo predviđa i prihvaća kao neizbjezna. Palijativno lijecenje (olaksanje boli) je povlasten oblik nesebicne ljubavi. U to ime, treba ga poticati.
SAMOUBOJSTVO
2280 Svatko je za svoj život odgovoran pred Bogom koji mu ga je darovao. On ostaje vrhovni gospodar života. Mi smo duzni prihvaćati život sa zahvalnoscu i čuvati ga njemu na čast a sebi na spasenje. Upravitelji smo a ne vlasnici života koji nam je Bog povjerio. Njime ne raspolazemo.
2281 Samoubojstvo protuslovi naravnom čovjekovu nagnucu da čuva i trajno održi svoj život. Samoubojstvo se teško protivi ispravnoj ljubavi prema sebi. Ono istodobno vrijeđa ljubav prema bliznjemu jer nepravedno kida veze uzajamnosti sa zajednicom obiteljskom, narodnom i ljudskom, prema kojima imamo obveza. Samoubojstvo se protivi ljubavi živoga Boga.
2282 Ako je počinjeno s namjerom da posluzi za primjer, osobito mladima, samoubojstvo se također opterecuje tezinom sablazni. Dragovoljna suradnja pri samoubojstvu protivi se moralnom zakonu.
Ozbiljni psihicki poremecaji, tjeskoba ili tezak strah od iskusenja, trpljenja ili mučenja mogu ublaziti samoubojičinu odgovornost.
2283 Ne treba ocajavati glede vječnoga spasa osoba koje su same sebe usmrtile. Bog im može, putovima koji su samo njemu znani, pruziti priliku spasonosnog kajanja. Crkva moli za one koji su si oduzeli život.
II. Poštivanje dostojanstva osobe
POŠTIVANJE duše DRUGOGA: SABLAZAN
2284 Sablazan je stav ili ponašanje koje druge navodi na zlo. Tko sablaznjava, postaje bliznjemu napasnik. Nasrce na krepost i cestitost; može brata uvuci u duhovnu smrt. Sablazan je teski grijeh ako onaj tko je izaživa djelom ili propuštom hotimice navodi druge na veliko zlo.
2285 Sablazan poprima osobitu tezinu poradi autoriteta onoga tko je uzrokuje ili slabosti onoga tko joj podliježe. Našem je Gospodinu nadahnula ovo prokletstvo: "Tko sablazni jednoga od ovih najmanjih (...) bilo bi bolje da mu se o vrat objesi mlinski kamen pa da potone u dubinu morsku" (Mt 18,6). Sablazan je teska kad je uzrokuju oni koji su po naravi ili po službi duzni druge učiti i odgajati. Isus to prigovara pismoznancima i farizejima: usporedjuje ih s grabezljivim vucima u ovcjoj kozi.
2286 Sablazan mogu izazvati i zakoni ili ustanove, moda i javno mnijenje. Tako su za grijeh sablazni krivi oni koji promicu zakone ili društveni ustroj koji vode srozavanju ćudoredja i kvarenju vjerskog života, ili uzrokuju "društvene uvjete koji, hotimice ili nehotice, otezavaju ili prakticki onemogucuju kršćansko ponašanje u skladu s (božjim) zapovijedima". Slično se događa s predštojnicima poduzeca koji izdaju takva uputstva da navode na varanje, s učiteljima koji "ozlojedjuju" svoje učenike ili s onima koji manipulirajuci javnim mnijenjem skrecu ga s puta ćudorednih vrijednosti. 2287 Tko se vlašću koju ima tako služi da potiče na zla djela, postaje krivcem sablazni i odgovornim za zlo kojemu je, izravno ili neizravno, pogodovao. "Nije moguće da ne dođu sablazni, no jao onome po kome dolaze" (Lk 17,1).
POŠTIVANJE ZDRAVLJA
2288 Život i tjelesno zdravlje dragocjeni su Božji darovi. Treba ih razumno njegovati, obazirući se na potrebe drugih i na opće dobro.
Skrb za zdravlje građana zahtijeva društvenu potporu kako bi se ostvarili uvjeti življenja koji omogućuju rast i postizanje zrelosti: hrana i odjeća, stanovanje, zdravstvena skrb, osnovno obrazovanje, rad, društveno osiguranje.
2289 Premda ćudoređe traži poštivanje tjelesnoga života, ne čini od njega apsolutnu vrijednost. Ono se, dapače, protivi novopoganskom shvaćanju koje promiče kult tijela kome bi trebalo sve žrtvovati, uzdižući tjelesno savršenstvo i sportski uspjeh kao neka božanstva. Zbog vrednosnog razlikovanja što ga stvara između jakih i slabih, takvo shvaćanje može dovesti do izopačenja odnosa među ljudima.
2290 Krepost umjerenosti raspolaze čovjeka da izbjegava svakovrsno pretjeravanje, zloporabu jela, alkohola, duhana i lijekova. Oni koji u stanju pijanstva ili zbog neumjerena uživanja u brzini ugrozavaju tudju i vlastitu sigurnost na cestama, na moru ili u zraku, postaju teško odgovorni.
2291 Upotreba droge uzrokuje goleme stete ljudskom zdravlju i životu. Osim kad je riječ o strogo propisanom lijecenju, to predstavlja teski grijeh. Tajna proizvodnja i preprodaja droge sablaznjiva su djela; to je izravna suradnja u zlu jer potiče na ponašanje teško protivno ćudorednom zakonu.
POŠTIVANJE OSOBE I ZNANSTVENO ISTRAŽIVANJE
2292 Znanstveni, medičinski ili psiholoski pokusi s osobama ili ljudskim skupinama, mogu pridonositi ozdravljenju bolesnih i napretku javnoga zdravlja. 2293 Osnovno znanstveno istraživanje kao i primijenjeno istraživanje znakovit su izraz čovjekova gospodstva nad stvorenjem. Znanost i tehnika dragocjena su sredstva kad se stavljaju u službu čovjeku promicuci mu cjelovit razvoj za dobrobit sviju; no ipak ne mogu same po sebi pokazati smisao ljudskog postojanja i napretka. Znanost i tehnika usmjerene su prema čovjeku, otud im izvor i napredak; stoga im osoba i njezine moralne vrijednosti naznačuju ciljeve i upozoravaju na granice.
2294 Obmana je proglasavati moralnu neopredijeljenost (neutralnost) znanstvenog istraživanja i njegove primjene. S druge pak strane usmjeravajuca mjerila ne mogu se izvesti ni iz puke tehnicke učinkovitosti ni iz koristi koja može proizlaziti za jedne na ustrb drugih, a niti, što je još gore, iz vladajućih ideologija. Znanost i tehnika po vlastitom unutrasnjem značenju zahtijevaju bezuvjetno poštovanje osnovnih mjerila ćudoredja; moraju služiti ljudskoj osobi, njezinim neotudjivim pravima, njezinu istinskom i cjelovitom dobru u skladu s Božjim naumom i njegovom voljom. 2295 Istraživanja i pokusi s ljudskim bićem ne mogu opravdati čine koji su po sebi suprotni dostojanstvu osobe i moralnom zakonu. Možebitni pristanak onih koji se tome podvrgavaju ne opravdava takovih čina. Pokus s ljudskim bićem nije moralno opravdan ako život ili tjelesnu i duševnu cjelovitost onih koji se pokusu podvrgavaju izlaze opasnostima nesrazmjernim ili takvima da bi se mogle izbjeci. Pokus s ljudskim bićem nije u skladu s dostojanstvom osobe osobito ako se vrsi bez izričita pristanka onoga nad kime se vrsi ili njegovih koji na to imaju pravo. 2296 Presadjivanje organa moralno je neprihvatljivo ako davalac ili njegovi koji na to imaju pravo nisu dali svoj izričit pristanak. Presadjivanje organa u skladu je s ćudoređem i može biti zasluzno ako su stete te tjelesne i duševne opasnosti kojima se davalac izlaze srazmjerne dobru za kojim se u primaocu ide. Moralno je neprihvatljivo izravno izazvati onesposobljujuce osakacenje ili smrt ljudskoga bića, makar to bilo za odgodu smrti drugih osoba.
POŠTIVANJE TJELESNE CJELOVITOSTI
2297 Otmice i uzimanje talaca uvode teror te, s prijetnjama, vrse nepodnosive pritiske na žrtve. Ta su djela moralno nedopustena. Terorizam koji bez odabira prijeti, ranjava i ubija, teško se protivi pravednosti i ljubavi. Mučenje (tortura) koje se služi tjelesnim i duševnim našiljem za iznudjenje priznanja, za kaznjavanje krivaca, za strasenje oporbe, za zadovoljavanje mrznje, protivi se postivanju osobe i ljudskog dostojanstva. Izuzevši lijecnicke (medičinske) zahvate strogo iscjeliteljskog značaja, teško se moralnom zakonu protive amputacije, sakacenja ili sterilizacije koje se izravno i hotimicno vrse nad neduznim osobama. 2298 U prošlosti su zakonite vlasti općenito pribjegavale okrutnim mjerama za očuvanje zakona i poretka, često bez prosvjeda crkvenih pastira, koji su i sami u vlastitim sudovima glede torture bili prihvatili propise rimskoga prava. No, uz te zaljenja vrijedne postupke Crkva je ipak uvijek naučavala duznost blagosti i milosrđa; a svecenstvu je zabranila da prolijeva krv. U novije doba postalo je očevidnim da te okrutne mjere nisu bile nužne za javni poredak niti u skladu sa zakonitim pravima ljudske osobe. Naprotiv, vode najgorem srozavanju. Treba se zauzimati za njihovo dokidanje. Treba moliti za žrtve i njihove krvnike.
POŠTIVANJE MRTVIH
2299 Umirucima treba pokloniti paznju i njegu da im se pomogne proživjeti posljednje trenutke s dostojanstvom i mirom. Neka ih oni koji su im bliski podupru molitvom. Ovi će se pobrinuti da bolesni pravodobno prime sakramente koji pripremaju za susret s Bogom živim.
2300 S tjelesima pokojnika treba postupati s poštovanjem i ljubavlju u vjeri i nadi uskrsnuća. Pokopati mrtve djelo je tjelesnog milosrđa; jest iskaživanje časti djeci Božjoj, hramovima Duha Svetoga. 2301 Autopsija leseva može biti moralno dopustena s razloga zakonske istrage ili znanstvenog istraživanja. Dragovoljno darivanje organa poslije smrti zakonito je i može biti zasluzno.
Crkva dopusta spaljivanje mrtvih tjelesa (kremiranje), ako ta odluka ne dovodi u pitanje vjeru u uskrsnuće tijela.
III. Obrana mira
MIR
2302 Pozivajuci se na zapovijed: "Ne ubij" (Mt 5,21), nas Gospodin zahtijeva mir srca i prokazuje nećudorednost ubilacke srdzbe i mrznje.
Srdzba je zelja za osvetom. "Nije dopusteno zeljeti osvetu kao zlo onome koji biva kaznjen", ali je hvalevrijedno nametnuti stanovitu naknadu "da se poroci isprave i usčuva blago pravednosti". Ako srdzba prelazi u namjeru ubiti bliznjega ili ga okrutno raniti, srdzba se teško protivi ljubavi te je smrtni grijeh. Gospodin kaže: "Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut sudu" (Mt 5,22).
2303 Hotimicna mrznja protivi se ljubavi. Mrznja prema bliznjemu jest grijeh kad čovjek bliznjemu naumice želi zlo. Mrznja prema bliznjemu teski je grijeh kad mu se naumice želi teska steta. "A ja vam kažem: ljubite svoje neprijatelje, molite za one koji vas progone da budete sinovi svoga Oca koji je na nebesima (...)" (Mt 5,44-45).
2304 Poštivanje i razvoj ljudskog života zahtijevaju mir. Mir nije tek odsutnost rata i ne može se svesti na osiguranje ravnoteze među suprotstavljenim silama. Mir se na zemlji ne može postići bez zastite osobnih dobara, bez slobodne komunikacije među ljudima, bez postivanja dostojanstva osoba i naroda, bez postojano življena bratstva. Mir je "spokoj poretka". On je plod pravednosti i učinak ljubavi.
2305 Zemaljski je mir slika i plod Kristova mira a Krist je "Knez mironosni", Knez onog mesijanskog mira (Iz 9,5). Krvlju svoga križa on je ubio "u sebi neprijateljstvo" (Ef 2,16), pomirio je ljude s Bogom i Crkvu učinio sakramentom jedinstva ljudskoga roda i njegova sjedinjenja s Bogom. "On je mir nas" (Ef 2,14). Njegov je proglas: "blago miro-tvorcima" (Mt 5,9).
2306 Oni koji se u obrani ljudskih prava odricu našilja i prolijevanja krvi te pribjegavaju sredstvima obrane kojima raspolazu slabiji, svjedoče time evanđeosku ljubav, dokle god to nije na stetu prava i duznosti drugih ljudi i društva. Oni koji tako postupaju zakonito potvrdjuju u kako teske fizicke i moralne pogibli uvodi pribjegavanje našilju koje uzrokuje rusevine i smrt.
IZBJEGAVANJE RATA
2307 Peta zapovijed zabranjuje hotimicno uništavanje ljudskog života. Zbog zala i nepravdi što ih rat izaživa Crkva uporno sve poziva moliti i djelovati da nas Božja dobrota oslobodi starog robovanja ratu.
2308 Svi građani i svi nosioci vlasti duzni su se zauzimati za izbjegavanje rata.
"Dokle god bude postojala pogibelj rata i dokle god ne bude međunarodne nadleznosti koja će raspolagati prikladnim snagama, dotle se neće moći drzavama zanijekati pravo na zakonitu obranu nakon iscrpljenja svih mogućnosti mirnih pregovora".
2309 Treba pomno razmatrati stroge uvjete koji opravdavaju zakonitu obranu vojnom silom. Takva odluka je zbog svoje tezine podlozna strogo određenim uvjetima moralne zakonitosti. Istodobno treba:
Da je steta koju napadac čini narodu ili zajednici naroda trajna, teska i izvjesna.
Da su se sva ostala sredstva kojima bi se tome stalo na kraj pokazala neprimjenjiva ili bezuspjesna.
Da postoje ozbiljni uvjeti uspjeha.
Da pribjegavanje oruzju ne prouzroci zala i nereda većih od zla kojem se želi doskočiti. U ocjenjivanju ovoga uvjeta veoma veliku tezinu ima moć suvremenih sredstava razaranja. Ovo su zapravo tradicionalni uvjeti nabrojeni u učenju o tako zvanom "pravednom ratu". Procjena tih uvjeta moralne opravdanosti spada na razborit sud onih koji su odgovorni za opće dobro.
2310 U takvu slucaju javne vlasti imaju pravo i duznost građanima nametnuti obveze potrebne za naćionalnu obranu.
Oni koji se posvećuju službi domovine u vojnickom životu služitelji su sigurnosti i slobode naroda. Ako svoje duznosti vrse ispravno, istinski pridonose zajedničkom dobru naćije i odrzanju mira.
2311 Javne vlasti pobrinut će se jednako i za one koji iz razloga savjesti odbijaju upotrebu oruzja. Takvi su ipak duzni na neki drugi način služiti ljudskoj zajednici.
2312. Crkva i ljudski razum proglasuju trajnu valjanost ćudorednog zakona za vrijeme oruzanih sukoba. "Samim time što je rat nesrecom buknuo nije protivnim stranama sve dopusteno".
2313 Treba postivati i čovječno postupati s neborcima, s ranjenim vojnicima i zarobljenicima.
Djela ocigledno suprotna pravu narodâ i njegovim opcim načelima kao i odredbe koje ih namecu, jesu zločini. Slijepa poslušnost nije dostatna da opravda one koji se takvim nalozima podvrgavaju. Tako istrebljenje nekog naroda, naćije ili narodne manjine treba osuditi kao smrtni grijeh. Postoji moralna obveza oprijeti se naredbama koje naredjuju genoćid.
2314 "Svaki ratni čin koji bez razlikovanja ide za unistenjem cijelih gradova ili prostranih krajeva zajedno s njihovim stanovnistvom, zločin je protiv Boga i protiv samoga čovječanstva te mora biti odlučno i bez oklijevanja osudjen". Pogibelj je suvremenog rata što onome koji posjeduje znanstveno, osobito nuklearno, biolosko i kemijsko oruzje, pruža priliku činiti takve zločine.
2315 Gomilanje oruzja mnogima izgleda paradoksalnim načinom da se moguci protivnici odvrate od rata. Takvi u tome vide najuspjesnije sredstvo za osiguranje mira među narodima. Takav način odvraćanja od rata podliježe strogim moralnim ogradama. Utrka u naoruzanju ne osigurava mir. Mjesto da ukloni uzroke rata, opasnost je da ih oteza. Ulaganje golemih bogatstava u proizvodnju uvijek novih oruzja priječi pomaganju siromašnih naroda, zaustavlja razvoj naroda. Prekomjerno naoruzanje umnaza uzroke sukoba i povećava opasnost njihova sirenja.
2316 Proizvodnja i trgovina oruzjem ugrozavaju opće dobro naroda i međunarodne zajednice. Javne vlasti imaju stoga pravo i duznost da to dovedu u red. Traženje privatnih ili skupnih probitaka u kratkom roku ne može opravdati pothvate koji pothranjuju našilje i sukobe među narodima i ugrozavaju međunarodni pravni poredak.
2317 Nepravde, prekomjerne nejednakosti na gospodarstvenom i društvenom podrucju, zavist, nepovjerenje i oholost što bujaju među ljudima i narodima, trajno ugrozavaju mir i uzrokuju ratove. Sve što se čini za uklanjanje tih nereda pridonosi izgradnji mira i izbjegavanju rata: Ljudima kao gresnicima uvijek prijeti opasnost rata i prijetit će sve do Kristova dolaska. No, ukoliko u ljubavi sjedinjeni uspijevaju nadvladati grijeh, nadvladavaju i našilje, sve dok se ne ispuni riječ: "maceve će prekovati u plugove, koplja u srpove. Neće vise narod dizat maca protiv naroda, nit se vise učit ratovanju" (Iz 2,4).
Ukratko
2318 Bogu "u ruci (...) lezi život svakog bića i dah životvorni svakog ljudskog tijela" (Job 12,10).
2319 Svaki ljudski život, od časa začeća sve do smrti, svetinja je zato što ljudsku osobu sveti i živi Bog hoće radi nje same na svoju sliku i priliku.
2320 Ubojstvo ljudskoga bića teško se protivi dostojanstvu osobe i Stvoriteljevoj svetosti.
2321 Zabrana ubojstva ne dokida pravo da se nepravednom napadacu oduzme mogućnost da nanese zlo. Zakonita obrana teska je duznost onome koji je odgovoran za život drugih i za opće dobro.
2322 Dijete ima pravo na život od samog začeća. Izravni pobacaj, bilo da je zeljen kao cilj bilo kao sredstvo, je "sramotna" praksa, teško protivna ćudoredju. Crkva taj prijestup protiv ljudskog života kaznjava zakonskom kaznom izopćenja.
2323 Budući da se prema ljudskom zametku od samog začeća treba ponašati kao prema osobi, treba ga štititi u njegovoj cjelovitosti, njegovati i lijeciti kao svako drugo ljudsko biće.
2324 Hotimicna eutanazija, na koji god način i iz koje god pobude, predstavlja ubojstvo čovjeka. Teško je protivna dostojanstvu ljudske osobe i štovanju Boga živoga, njezina Stvoritelja.
2325 Samoubojstvo teško je protivno pravednosti, nadi i ljubavi. Zabranjuje ga peta Božja zapovijed.
2326 Sablazan je teski grijeh, kad onaj koji je izaživa, djelom ili propuštom naumice drugoga potiče na grijeh.
2327 Uzimajući u obzir kolika zla i nepravde rat uzrokuje, treba činiti sve što je razumno moguće za izbjegavanje rata. Crkva moli: "Od kuge, glada i rata, oslobodi nas, Gospodine".
2328 Crkva i ljudski razum proglasuju trajnu valjanost moralnog zakona i u doba oruzanih sukoba. Postupci suprotni pravu naroda i njegovim opcim načelima, kad se naumice provode, pravi su zločini.
2329 "Utrka u naoruzanju jedna je od najtezih rana čovječanstva i nepodnosivo steti siromašnima".
2330 "Blago mirotvorcima: oni će se sinovima Božjim zvati" (Mt 5,9).


2273 Neotudjivo pravo svakog pojedinog neduznog čovjeka na život predstavlja konstitutivan osnov građanskog društva i njegova zakonodavstva: "Građansko društvo i politicka vlast duzni su priznavati i postivati neotudjiva osobna prava; ljudska prava ne ovise o pojedincima ni o roditeljima niti su povlastica koju bi davala drzava ili društvo. Ta prava pripadaju ljudskoj naravi i prirođena su osobi snagom stvaralackog čina od kojeg ona proizlazi. Među tim osobnim pravima treba u ovom pogledu istaknuti (...) pravo na život i tjelesnu cjelovitost svakoga ljudskog bića od začeća do smrti".
"U času kad neki proglašeni zakon lišava stanovit soj ljudskih bića zastite koju im građansko zakonodavstvo mora pružati, drzava nijece jednakost sviju pred zakonom. Kad država ne stavlja svoju snagu u službu prava svakoga građanina, na


- 12:30 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Dostojanstvo ljudskog tijela i bračna čistoća

ŠESTA ZAPOVIJED
"Ne učini preljuba!" (Izl 20,14; Pnz, 5,18).
"čuli ste da je rečeno: `Ne čini preljuba!' A ja vam kažem: Tko god s pozudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu" (Mt 5, 27-28).
I. "Muško i žensko stvori ih..."
Image Hosted by ImageShack.us
2331 "Bog je ljubav i u sebi živi otajstvo osobnog zajedništva i ljubavi. Stvarajuci ljudsku narav muskarca i žene na svoju sliku (...) Bog u nju upisuje poziv, pa prema tome sposobnost i odgovornost ljubavi i zajedništva".
"Na svoju sliku stvori Bog čovjeka (...) muško i žensko stvori ih" (Post 1,27); "plodite se i mnozite" (Post 1,28); "kad je Bog stvorio čovjeka, napravio ga je na priliku svoju; stvorio je muško i žensko. A kad ih je stvorio, blagoslovi ih i nazva - čovjek" (Post 5,1-2).
2332 Spolnost obuhvaca sve vidike ljudske osobe u jedinstvu njezina tijela i duše. Ona se posebno odnosi na afektivnost, sposobnost voljenja i rađanja i, na općenitiji način, na sklonost sklapanju veza zajedništva s drugima.
2333 Svatko, muško i žensko, treba da prepozna i prihvati svoj spolni identitet. Fizicka, moralna i duhovna razlika i komplementarnost usmjerene su prema dobrima braka i razvoju obiteljskog života. Sklad bracnog para i društva dijelom ovisi od načina na koji su življeni komplementarnost, obostrana potreba i potpora između spolova.
2334 "Stvorivsi ljudsko biće kao muško i žensko, Bog na jednak način daje osobno dostojanstvo muskarcu i ženi". "Čovjek je osoba, i to vrijedi jednako za muskarca kao i za ženu jer oboje su stvoreni na sliku i priliku osobnog Boga".
2335 Jedan i drugi spol je, s jednakim dostojanstvom, iako na različit način, slika Božje moći i njeznosti. Sjedinjenje muža i žene u braku jest jedan način nasljedovanja, u tijelu, Stvoriteljeve plemenitosti i plodnosti: "Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uz svoju ženu, i bit će njih dvoje jedno tijelo" (Post 2,24). Iz tog sjedinjenja potjecu sva pokoljenja čovječanstva.
2336 Isus je došao obnoviti stvorenje u čistoci njegovih početaka. U Besjedi na gori On strogo tumači Božju namjeru: "Culi ste da je rečeno: `Ne čini preljuba!' A ja vam kažem: Tko god s pozudom pogleda ženu, već je s njom učinio preljub u svom srcu" (Mt 5,27-28). Čovjek ne smije rastaviti ono što je Bog sjedinio.
Crkvena je predaja shvatila sestu zapovijed kao onu koja obuhvaca cjelokupnost ljudske spolnosti.
II. Poziv na čistoću
Image Hosted by ImageShack.us
2337 čistoca izražava ostvarenu integraciju spolnosti u osobi i time nutarnje čovjekovo jedinstvo u njegovu tjelesnom i duhovnom biću. Spolnost, kojom se očituje čovjekova pripadnost tjelesnom i bioloskom svijetu, postaje osobnom i stvarno ljudskom kad je integrirana u odnos osobe s osobom, u potpun i vremenski neograničen uzajaman dar muža i žene.
Krepost čistoce, sadrži, dakle, cjelovitost osobe i potpunost dara.
Image Hosted by ImageShack.us
Cjelovitost osobe
2338. čista osoba održava cjelovitost snaga života i ljubavi koje su u njoj. Ta cjelovitost osigurava jedinstvo osobe i protivi se svakom ponašanju koje bi je ranilo. Ne podnosi ni dvostruk život, ni dvostruk govor.
2339. čistoca zahtijeva postizavanje gospodstva nad sobom, što je odgoj za ljudsku slobodu. Alternativa je jasna: ili čovjek zapovijeda svojim strastima i postiže mir, ili se pusta da ga zarobe i postaje nesretan. " Čovjekovo dostojanstvo zahtijeva da on radi po svjesnom i slobodnom izboru to jest potaknut i vođen osobnim uvjerenjem, a ne po unutarnjem slijepom nagonu ili pod čisto vanjskim pritiskom. Do takva dostojanstva čovjek dolazi kada, oslobadjajuci se svakog robovanja strastima, ide za svojim ciljem odabiruci u slobodi dobro te svojom umjesnoscu i zdusnoscu nastoji sebi pribaviti prikladna sredstva."
Usp. Mt 19,6.
Usp. Mt 5, 37.
Usp. Sir 1,22.
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 17.
2340. Tko hoće ostati vjeran obećanjima svoga Krštenja i oprijeti se napastima nastojat će upotrebljavati potrebna sredstva za to: upoznati sebe, voditi asketski život već prema prilikama u kojima se nalazi, slušati Božje zapovijedi, vjezbati se u moralnim krepostima i biti vjeran molitvi. "Uzdrzljivost nas sabire i dovodi k jedinstvu koje smo izgubili rasipljuci se."
2341. Krepost čistoce uska ovisi o štozernoj kreposti umjerenosti koja ide za tim da razum upravlja strastima i težnjama osjećajnosti.
2342. Gospodstvo nad sobom djelo je duga nastojanja. Nikad ne možemo reci smo ga stekli jednom za svagda. Ono pretpostavlja uvijek novu obavezu u svim razdobljima života. Napor koji se traži može u određenim razdobljima biti intenživniji, tako i na primjer, dok se oblikuje osobnost, u djetinjstvu i mladenastvu.
2343. čistoca poznaje zakone rasta, koji prolazi kroz stupnjeve obiljezene nesavršenoscu i vrlo često grijehom. "Krepostani čist čovjek" izgradjuje se iz dana u dan brojnim slobodnim opredjeljenjima. Zato on spoznaje, ljubi i čini moralno dobro u skladu sa stupnjevima rasta."
2344. čistoca predstavlja izrazito osobno zalaganje, uključuje također kulturni napor, jer postoji "međuovisnost između rasta ljudske osobe i razvoja samog društva." čistoca pretpostavlja poštivanje osobnih prava, posebno pravo na obavijesti i odgoj koji u skladu s moralnim i duhovnim zahtjevima ljudskog života.
SV. AUGUSTIN, Confessiones, 10, 29, 40.
Usp.Tit 2,1-6.
IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 34.
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 25.
2345. čistoca je moralna krepost. No, ona je i Božji dar, milost, plod Duha. Onomu koji je vodom Krštenja nanovo rođen Duh Sveti daje da nasljeduje Kristovu čistocu.
Cjelovitost dara samoga sebe
2346. Ljubav je lik "forma" svih kreposti. Pod njezinim utjecajem, čistoca seočituje kao skola osobnog darivanja. Gospodstvo nad sobom usmjereno je na to darivanje sebe. Onaj koji živi čisto postaje za bliznjega svjedok Božje vjernosti i njeznosti.
2347. Krepost čistoce razvija se u prijateljstvu. Ona upućuje učenika kako da nasljeduje i ide za Onim koji nas je izabrao za svoje prijatelje, dao se potpuno nama i čini nas dionicima svoga božanskog stanja. čistoca je obećanje besmrtnosti.
Cistoca se pokazuje naročito u prijateljstvu prema bliznjemu. Kad se gaji između osoba istog ili različitog spola, predstavlja veliko dobro za sve. Ona vodi duhovnom zajedništvu.
Različiti oblici čistoce
Image Hosted by ImageShack.us
2348. Svaki je krstenik pozvan na čistocu. Kršćanin je "zaodjenuo Krista" (Gal 3,27), uzora svake čistoce. Svi su Kristovi vjernici pozvani da provode čist život prema svom posebnom životnom stanju. U času Krštenja kršćanin se zalozio da će svoju osjećajnost živjeti u čistoci.
2349. "Cistoca mora razlikovati osobe u njihovim različitim životnim stanjima: jedne u djevicanstvu i posvećenom celibatu, što je izvrstan način da se čovjek nepodijeljena srca lakse preda jedino Bogu, druge na način kako to za sve određuje moralni zakon, već prema tome jesu li u braku ili nisu" Ozenjene osobe pozvane su da žive bracnu čistocu; ostali žive čistocu u uzdrzljivosti:
Tri su oblika kreposti čistoce: jedna je bracna, druga udovicka i treća djevicanska. Ne hvalimo jednu od njih isključujuci druge. U tome je nauk Crkve bogat.
Usp. Gal 5,22.
Usp. 1 Iv 3,3.
Usp. Iv 15,15.
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Izjava Persona humana, 11, AAS 68 (1976), 77-96.
SV. AMBROZIJE, De viduis, 23: PL 153, 225A.
2350. Zaručnici su pozvani da žive čistocu u uzdrzljivosti. U toj će kušnji otkriti uzajamno poštivanje, vjezbat će se u vjernosti i u nadi da će se primiti jedno drugo kao dar Božji. Odlozit će za bracno vrijeme očitovanje njeznosti vlastito supruznickoj ljubavi. Uzajamno će se pomagati da rastu u čistoci.
Povrede čistoce
2351. Bludnost je neuredna zelja ili razuzdana naslada spolnog uzitka. Spolni uzitak moralno je neuredan kad se traži radi samog sebe, izdvojeno od svrhovitosti rađanja i sjedinjenja.
2352. Pod masturbacijom treba razumjeti svojevoljno uzbudjenje spolnih organa radi postizanja spolnog uzitka. "U skladu sa stalnom predajom i crkveno Učiteljstvo i moralni osjećaj vjernika masturbaciju su bez kolebanja smatrali činom koji je u sebi i teško neuredan." "Kakav god bio razlog tome, svojevoljno služenje spolnom sposobnosti izvan normalnog bracnog općenja bitno se protivi njenoj svrsi." Spolni se uzitak tu traži izvan "spolnog odnosa što ga traži moralni poredak i po kojemu se, u okviru prave ljubavi, ostvaruje cjelovit smisao uzajamnog darivanja i ljudskog rađanja."
2353. Blud je tjelesno sjedinjenje slobodna muskarca i slobodne žene, izvan braka. On se teško protivi dostojanstvu osobâ i ljudske spolnosti koja je prirodno usmjerana bilo dobru supruznika bilo rađanju i odgoju djece. Osim toga to je teska sablazan kad se time kvare mladi.
2354. Pornografija se sastoji u izvlacenju spolnih čina, stvarnih ili glumljenih, iz intimnosti partnera da se naumice pokazu drugim osobama. Ona vrijeđa čistocu jer izopacuje bracni čin, intimni dar supruznika jednog drugome. Ona teško povredjuje dostojanstvo onih koji joj se predaju (sudionike, prodavace, gledateljstvo), jer svatko postaje za drugoga objekt rudimentarne naslade i nedopustenog probitka. Ona gura jedne i druge u iluziju jednog nestvarnog svijeta. Ona je teski prijestup. Građanske vlasti moraju spriječiti proizvodnju i sirenje pornografskih proizvoda.
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Izjava Persona humana, 9.
2355. Prostitucija vrijeđa dostojanstvo osobe koja se prostituira svodeci je na spolni uzitak što ga nudi. Onaj koji placa teško grijesi protiv sebe samog: oskvrnjuje čistocu na koju ga obvezuje krštenje i kalja svoje tijelo, hram Duha Svetoga. Prostitucija je društvena rana. Obicno pogadja žene, ali i muskarce, djecu i mlade u razvoju (u ova posljednja dva slucaja grijeh je u isto vrijeme, i sablazan). Ako je uvijek teško gresno odavati se prostituciji, ipka krivnja može biti umanjena uslijed bijede, ucjene i društvenog pritiska.
2356. Silovanje znaći našilan ulazak, grubom silom, u spolnu intimnost neke osobe. Ono krsi i pravdu i ljubav. Silovanje duboko vrijeđa pravo svakoga na poštivanje, slobodu, fizicku i moralnu cjelovitost. Ono nanosi tešku stetu koja može obilježiti žrtvu za cijeli život. U sebi je uvijek zao čin. još je teze silovanje kad ga počine blizi srodnici (usp. rodoskvrnuce ili incest) ili odgojitelji nad pitomcima koji su im povjereni.
Cistoca i homoseksualnost
2357. Homoseksualnost oznacava odnose između muskaraca ili žena koji osjećaju spolnu privlačnost, isključivu ili pretezitu, prema osobama istoga spola. Očituje se u vrlo različitim oblicima kroz vjekove i u različitim kulturama. Njezino psihicko postanje ostaje velikim dijelom neprotumačivo. Oslanjajuci se na Sveto pismo, koje ih prikazuje kao teško izopačenje, Predaja je uvijek tvrdila da su "čini homoseksualni u sebi neuredni." Protive se naravnom zakonu. Oni spolni čin zatvaraju daru života. Ne proizlaze iz prave cuvstvene i spolne komplementarnosti. Ni u kojem slucaju ne mogu biti odobreni.
2358. Nezanemariv broj muskaraca i žena pokazuju duboke homoseksualne težnje. Ne biraju oni svoje homoseksualno stanja ono za večinu njih predstavlja kušnju. Zato ih treba prihvaćati s poštivanjem, suosjecanjem i obazrivoscu. Izbjegavat će se prema njima svaki znak nepravedne diskriminaćije. Te su osobe pozvane da u svom životu ostvare Božju volju iako su kršćani, da sa žrtvom Gospodinova Križa sjedine poteškoće koje mogu susresti uslijed svojega stanja.
Usp. 1 Kor 6,15-20.
Usp. Post 19,1-29; Rim 1,24-27; 1 Kor 6,10; 1 Tim 1,10.
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Izjava Persona humana, 8.
2359. Homoseksualne osobe pozvane su na čistocu. Krepostima ovladavanja sobom, odgojiteljicama nutarnje slobode, kadšto uz potporu nesebicna prijateljstva, molitvom i sakramentalnom milošću, one se mogu i moraju, postupno i odlučno, približiti kršćanskom savršenstvu.
III. Bracna ljubav Image Hosted by ImageShack.us
2360. Spolnost je određena za bracnu ljubav muskarca i žene. U braku intimna tjelesnost supruznika postaje znak i zalog duhovnog zajedništva. Između krstenika bracne su veze posvećene sakramentom.
2361. "Spolnost, kojom se muž i žena jedno drugomu predaju činima svojstvenim i isključivim supruznicima, nije nešto tek biolosko, već zadire u samu jezgru ljudske osobe kao takve. Ona se na uistinu ljudski način ostvaruje jedino ako je sastavni dio ljubavi kojom se muž i žena potpuno zalazu jedno za drugo sve do smrti":
Tobija ustade s postelje i rece: "Ustaj, sestro, molimo se da nam se Bog smiluje". Onda se Tobija poce moliti: "Blagoslovljen da si, Bože naših otaca (...). Ti si stvorio Adama i dao mu pomoćnicu Evu: od njih je proizasao ljudski rod. Ti si rekao: `Nije dobro da čovjek bude sam; načinimo mu pomoćnicu sličnu njemu'. Gospode, ne uzimam zbog pohote ovu svoju sestru, nego iz prave ljubavi. Smiluj mi se i učini da s njom doživim starost." I zajedno rekose: "Amen, amen." I zaspase oboje te noći (Tob 8, 4-9).
2362. "Čini kojima se supruzi međusobno u čistoj intimnosti sjedinjuju jesu časni i dostojni. Kad se vrse na doista ljudski način, izražavaju i produbljuju međusobno darivanje, kojim se supruzi, u radosnoj zahvalnosti, uzajamno obogacuju." Spolnost je vrelo radosti i zadovoljstva:
Sam Stvoritelj (...) je odredio da u tom posvemasnjem uzajamnom fizickom darivanju supruznici osjećaju uzitak i zadovoljstvo tijela i duha. Supruznici, dakle, ne čine ništa zlo tražeci taj uzitak i uživajuci u njemu. Oni prihvaćaju što im je Stvoritelj namijenio. Ipak, supruznici moraju znati držati se granica prave umjerenosti.
2363. Sjedinjenjem supruznika ostvaruje se dvostruki cilj ženidbe: dobro samih supruznika i prenošenje života. Ta se dva značenja ili vrijednosti ženidbe ne mogu odvojiti a da se ne oslabi duhovni život ženidbenih drugova i kompromitiraju dobra braka i budućnost obitelji.
Bracna ljubav između muža i žene stavljena je tako pod dvostruki zahtjev vjernosti i plodnosti. Image Hosted by ImageShack.us
IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 11.
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 49.
PIO XII., govor 29. listopada 1951.
Zenidbena vjernost
2364. Bracni par oblikuje "intimnu zajednicu života i ljubavi, koju je Stvoritelj utemeljio i providio vlastitim zakonima", a koja se "sazdaje bracnim savezom to jest osobnim neopozivim pristankom." Oboje se daju neopozivo i potpuno jedno drugome. Oni vise nisu dvoje, nego odsada čine jedno tijelo. Savez koji su slobodno sklopili nalaze supruznicima duznost da ga drze jedinstvenim i nerazrjesivim. "Što je Bog zdruzio, čovjek neka ne rastavlja" (Mk 10,9).
2365. Vjernost izražava postojanost u održavanju zadane riječi. Bog je vjeran. Sakramenat ženidbe muža i ženu uvodi u vjernost Krista svojoj Crkvi. Bracnom čistocom oni tu tajnu svjedoče pred svijetom.
Sv. Ivan Zlatousti svjetuje mladim muževima da odrze ovaj govor svojim suprugama: "Uzeo sam te u svoje ruke i volim te, volim te vise od svoga života. Jer sadašnji život nije ništa, i moj najgorljiviji san jest provesti ovaj život s tobom, tako da budemo sigurni da nećemo biti odijeljeni u onome koji nam je namijenjen (...). Stavljam ljubav prema tebi iznad svega i ništa mi ne bi bilo bolnije nego kad ne bih uvijek mislio kao ti."
Bracna plodnost
2366. Plodnost je dar, jedna od svrha ženidbe, jer bracna ljubav po svojoj naravi tezi da bude plodna. Dijete ne dolazi izvana da se pridoda uzajamnoj ljubavi supruznika; nice iz samog srca njihova uzajamnog dara kojemu je plod i dovršenje. Također Crkva, koja se "opredjeljuje za život", uči da "svaki bracni čin mora ostati otvoren za prenošenje života". "Učiteljstvo je ovu nauku izlozilo u vise navrata, i ona se temelji na neraskidljivoj vezi između dvojakog značenja bracnog čina: značenja sjedinjenja i rađanja. Tu je povezanost Bog ustanovio, i čovjek je ne smije samovoljno raskinuti."
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 48 [[section]] 1.
Usp. Zakonik kanonskog prava, kan. 1056.
Usp. Mt 19,1-12; 1 Kor 7,10-11.
SV. IVAN ZLATOUSTI, Homiliae in Ephesios, 20, 8: PG 62, 146-147.
IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 30.
108 PAVAO VI., Enciklika Humanae vitae, 11.
Isto,12; usp. PIO XI., Enciklika časti connubii.
2367. Pozvani da daju život, supruznici sudjeluju u Božjoj stvarateljskoj moći i očinstvu. "U duznosti prenošenja i odgajanja ljudskog života, što treba smatrati njima svojstvenim poslanjem, supruzi znaju da su suradnici ljubavi Boga Stvoritelja i na neki način njezini tumači. Stoga će svoju zadacu ispuniti s ljudskom i kršćanskom odgovornoscu."
2368. Posebni vidik te odgovornosti tice se regulacije poroda. Iz opravdanih razloga, supruzi mogu zeljeti rasporediti rađanje svoje djece. Na njima je da i provjere da njihova zelja ne dolazi iz sebicnosti, nego da je u skladu s pravom velikodusnoscu odgovornog roditeljstva. Osim toga oni će uskladiti svoj postupak prema objektivnim moralnim mjerilima:
Stoga, kad je riječ o uskladjivanju bracne ljubavi s odgovornim prenošenjem života, moralnost postupanja ne ovisi samo o iskrenoj nakani i o procjeni motiva nego je treba odrediti prema objektivnim mjerilima, koji se temelje na samoj naravi osobe i njezinih čina, mjerilima koji, u okviru iskrene ljubavi, poštuju puni smisao uzajamnog darivanja i rađanja koje odgovara čovjeku. To se pak ne može postići ako se iskreno ne njeguje krepost bracne čistoce.
2369. "Ako se čuvaju oba dva bitna vida - vid sjedinjenja i vid rađanja - bracni čin u cijelosti zadržava smisao uzajamne i istinske ljubavi kao i svoju usmjerenost prema uzvišenoj zadaci roditeljstva, na koju je čovjek pozvan."
2370. Periodicno uzdržavanje, metode regulacije poroda na temelju samopromatranja te primjena neplodnih razdoblja jesu u skladu s objektivnim moralnim mjerilima. Ove metode postivaju tijelo supruznika, potiču ih na međusobnu njeznost i pomazu odgoj za autentičnu slobodu. Naprotiv, u sebi je zao "svaki čin koji ili u vidu bracnog čina ili u njegovu vršenju ili u razvoju njegovih prirodnih posljedica ima za svrhu ili je sredstvo da se onemoguci rađanje novog života":
Usp. Ef 3,14; Mt 23,9.
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 50.
Isto, 51.
PAVAO VI., Enciklika Humanae vitae, 12.
Usp. isto, 16.
Isto,14.
Govoru, koji prirodno izražava uzajamno i posvemasnje darivanje supruznika, kontracepcija suprotstavlja objektivno proturjecan govor, u kojem vise nije posrijedi posvemasnje darivanje drugome. Iz tog proizlazi da se ne samo pozitivno otklanja otvaranje životu već i krivotvori unutarnja istina bracne ljubavi, koja je pozvana na osobnopotpuno darivanje. Ta antropoloska i moralna razlika između kontracepcije i koristenja ritmickih razdoblja podrazumijeva dva poimanja osobe i ljudske spolnosti koja su nesvodiva jedan na drugi.
2371. "Svima neka bude jasno da se ljudski život i duznost njegova prenošenja ne ogranicuju samo na ovaj svijet niti se mogu samo po njemu mjeriti i shvatiti, nego da se uvijek odnose na vječno određenje ljudi."
2372. Drzava je odgovorna za blagostanje građana. Zbog toga je zakonito da ona poduzima mjere u svrhu usmjeravanja demografije pucanstva. To može to činiti obavjescujuci objektivno i s poštivanjem, a autoritativnim, i prisilnim naredbama. Ona ne može zakonito zamijeniti inicijativu supruznika koji su prvi odgovorni za rađanje i odgoj svoje djece. Drzava nije ovlastena da promiče sredstva demografske regulacije protivna moralu.
Dar djece
2373. Sveto pismo i tradicionalna praksa Crkve gledaju u brojnim obiteljima znak božanskog blagoslova i velikodusnosti roditelja.
2374. Velika je bol bracnih parova koji otkriju da su neplodni. Abraham pita Boga što će mu dati i dodaje: "Čemu mi tvoii darovi kad ostajem bez djece?" (Post 15,2). Rahela vice svom mužu Jakovu: "Daj mi djecu! Inace cu svisnuti!" (Post 30,1).
IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 32.
II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 51.
Usp. PAVAO VI., Enciklika Humanae vitae, 23; ISTI, Enciklika Populorum progressio, 37.
Usp. II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 50.
2375. Treba ohrabriti istraživanja koja idu za tim da se smanji ljudska neplodnost, pod uvjetom da budu "u službi ljudske osobe, njezinih neotudjivih prava, njezina pravog i cjelovitog dobra u skladu s Božjim naumom i njegovom voljom."
2376. Tehnike koje uzrokuju odvajanje roditelja, zahvatom strane osobe u bracnipar (davanje sperme ili ženske gamete, posudba maternice), teško su nemoralne. Te tehnike (inseminaćija i heterologna umjetna oplodnja) vrijeđaju pravo djeteta da bude rođeno od oca i majke koje poznaje i koji su među sobom vezani ženidbom. One su izdaja "isključivog prava supruznika da postanu otac i majka samo jedno pomoću drugoga".
2377. Ako se te tehnike (inseminaćija i homologna umjetna oplodnja primjenjuju u krilu bracnog para, mozda su manje stetne ali ostaju moralno neprihvatljive. One odvajaju spolni čin od čina rađanja. Čin zasnivanja djetetova postojanja nije vise čin kojim se dvije osobe daju jedna drugoj, već čin koji "život i identitet zametka povjerava vlasti lijecnika i biologa uvodeci gospodovanje tehnike nad početkom i sudbinom ljudske osobe. Takav odnos gospodovanja u sebi je suprotan dostojanstvu i jednakosti koja mora biti zajednička roditeljima i djeci"."S moralnog stanovista rađanje je liseno svog vlastitog savršenstva kad nije zeljeno kao plod bracnog čina, to jest specificnog čina sjedinjenja supruznika (...). Samo poštujuci vezu koja postoji između značenja bracnog čina i postivanja jedinstva ljudskog bića moguće je rađanje u skladu s dostojanstvom ljudske osobe."
2378. Dijete nije neki dug, nego dar. "Najuzvišeniji dar braka" jest ljudska osoba. Dijete se ne može smatrati objekttom vlasnistva, čemu bi moglo voditi priznavanje nekoga toboznjeg "prava na dijete". Na tom podrucju samo dijete posjeduje istinska prava, to jest "da bude plod posebnog čina bracne ljubavi svojih roditelja kao i pravo da bude postivano kao osoba od trenutka svoga začeća".
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Naputak Donum vitae, Uvod 2.
Isto, II, 2, 2.
Isto, II, 5.
Isto, II, 4.
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Naputak Donum vitae, II, 8.
2379. Evanđelje pokazuje da fizicka neplodnost nije apsolutno zlo. Supruznici koji, nakon što su iscrpli zakonite utoke zdravstvu, trpe od neplodnosti pridruzit će se Gospodinovu Križu, vrelu svakoj duhovne plodnosti. Oni mogu pokazati svoju velikodusnost usvajajuci napustenu djecu ili vrseci zahtjevne službe u korist bliznjega.
IV. Grijesi protiv dostojanstva ženidbe
2380. Preljub. Ta riječ oznacava bracnu nevjeru. Kad dvoje njih od kojih je barem jedno u braku, stupaju u spolni odnos, makar i prolazan, čine preljub. Krist osuđuje preljub, pa bio učinjen i jednostavnom željom. Sesta zapovijed i Novi zavjet bezuvjetno osudjuju preljub. Proroci ukazuju na njegovu tezinu. U preljubu vide oblik grijeha idolopoklonstva.
2381. Preljub je nepravda. Onaj koji ga počinja iznevjerava svoje obaveze. On ranjava znak saveza što ga tvori bracna veza, vrijeđa pravo drugog supruga i steti ustanovi braka, krseci ugovor na kojem se temelji. Preljub dovodi u pogibelj dobro ljudskog roda i djece koja trebaju postojanu vezu roditelja.
Rastava
Image Hosted by ImageShack.us
2382. Gospodin Isus je naglasio izvornu nakanu Stvoritelja koji je htio nerazrjesivu ženidbu. On dokida popustanje koje se bilo uvuklo u stari Zakon.
Između krstenih katolika "tvrda i izvrsena ženidba ne može se razrijesiti nijednom ljudskom vlašću, a ni zbog ikakva razloga, osim smrću".
Usp. Mt 5,27-28.
Usp. Mt 5,32; 19,6; Mk 10,11; 1 Kor 6,9-10.
Usp. Hos 2,7; Jer 5,7; 13,27.
Usp. Mt 5,31-32; 19,3-9; Mk 10,9; Lk 16,18; 1 Kor 7,10-11.
Usp. Mt 19,7-9.
Zakonik kanonskog prava, kan. 1141.
2383. Odvajanje supruznika sa zadržavanjem ženidbenog veza može biti zakonito u određenim slucajevima koje predviđa Kanonsko Pravo.
Ako građanska rastava ostaje jedini moguci način da se osiguraju određena zakonita prava, kao briga za djecu ili zastita vlasnistva, može se podnijeti a da ne predstavlja moralne krivnje.
2384. Rastava je teski grijeh protiv naravnog zakona. Ona hoće da raskine ugovor koji su supruznici slobodno sklopili da žive jedno s drugim sve do smrti. Rastava vrijeđa Savez spasenja što ga sakramentalni brak oznacuje.Sklapanje nove veze, makar bila priznata građanskim zakonom, povećava tezinu loma: supruznik koji se ponovo vjencao nalazi se u stanju javnog i trajnog preljuba:
Ako se muž, nakon što se rastavio od svoje žene, približi jednoj drugoj ženi, on je preljubnik, jer čini da ta žena počini preljub; a žena koja živi s njim je preljubnica, jer je privukla k sebi muža druge žene.
2385. Nemoralan značaj rastave dolazi također od nereda koji unosi u obiteljsku stanicu i u društvo. Taj nered uzrokuje teske stete: ostavljenom supruzniku; djeci koja su ranjena rastavom roditelja i često razvlacena između njih; i društvu zbog zaraznog učinka, kojim rastava postaje pravom društvenom ranom.
2386. Moguće je da jedan od supruznika bude nevina žrtva rastave proglašene građanskim zakonom; on tada ne krsi moralnu zapovijed. Velika je naima, razlika između supruznika koji se iskreno trudio da bude vjeran sakramentu ženidbe, a vidi da je nepravedno napusten, i onoga koji, zbog teske svoje krivnje, rusi kanonski valjani brak.
Drugi grijesi protiv dostojanstva ženidbe
2387. Može se shvatiti drama onoga koji, zeleci se obratiti Evanđelju, mora otpuštiti jednu ili vise žena s kojima je godinama dijelio bracni život. Ipak mnogozenstvo je protivno moralnom zakonu. Ono se u temelju protivi bracnom zajedništvu: "izravno nijece Božji naum kakav nam je na početku objavljen; protivno je jednakom osobnom dostojanstvu žene i muža koji se u braku jedno drugome daruju u posvemasnjoj ljubavi, koja je zbog toga jedinstvena i isključiva." Kršćanin bivsi poligamist teško je obvezan iz pravednosti postivati obveze preuzete prema svojim bivsim ženama i svojoj djeci.
Usp. Zakonik kanonskog prava, kan. 1141; kan. 1151-1155.
SV. BAZILIJE VELIKI, Moralia, pravilo 73: PG 31, 849D-853B.
Usp. IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 84.
Usp. IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 19; usp. II. VATIKANSKI SABOR, Gaudium et spes, 47.
2388. Rodooskvrnuce oznacava intimne odnose između rodjaka ili osoba u tazbinstvu na razini koja između njih zabranjuje ženidbu.Sv. Pavao zigose taj posebno tezak grijeh: "Općenito se cuje o bludnosti među vama (...) da netko ima očevu ženu. (...) Snagom Gospodina našega Isusa Krista, neka se takav preda Sotoni na propast tijela ..." (1 Kor 5,1.9-5) Rodooskvrnuce kvari odnose u obitelji i oznacava nazadovanje prema animalnosti.
2389. Rodooskvrnucu možemo pridodati i spolne zloporabe koje odrasli učine nad djecom ili mladima koji su im povjereni na brigu. U tom slucaju grijeh se udvostrucuje sablaznjivim ugrozavanjem fizicke i moralne cjelovitosti mladih, koji će time ostati obiljezeni cijelog života, i ujedno povredom odgojiteljske odgovornosti.
2390. Slobodna veza postoji kad muskarac i žena odbijaju dati pravni i javni oblik vezi koja uključuje spolnu intimnost,.
Izraz je varljiv: što može znaćiti veza u kojoj se osobe ne obvezuju jedna prema drugoj i tako svjedoče manjak povjerenja jedne u drugu, u same sebe, ili u budućnost?
Izraz prikriva različite situacije: konkubinat, odbijanje braka kao takvog, nesposobnost vezati se obvezama na dugi rok.
2391. Mnogi se danas zalazu za neku vrst "prava na pokus", kada postoji nakana za vjencanje. Kako god bila cvrsta odluka oni koji se opredjeljuju za preuranjene spolne odnose takvi odnosi "nipošto nisu kadri u punoj iskrenosti i vjernosti osigurati međusobni odnos muskarca i žene, a još ga manje mogu zaštititi od tlapnji i hirova". Tjelesno jedinstvo moralno je zakonito samo onda kad se između muskarca i žene uspostavi neopoziva zajednica života. Ljudska ljubav ne podnosi "pokusa". Ona zahtijeva potpun i definitivan međusobni dar osoba.
Usp. Lev 18,7-20.
Usp. IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 81.
KONGREGACIJA ZA NAUK VJERE, Izjava Persona humana, 7.
Usp. IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio, 80.
Ukratko
2392. "Ljubav je temeljni i urođeni poziv svakog ljudskog bića."
2393. Stvarajuci ljudsko biće kao muško i žensko, Bog daje osobno dostojanstvo jednom i drugom jednako . Na svakome je od njih, muskarcu i ženi, da prepoznaju i prihvate svoj spolni identitet.
2394. Krist je uzor čistoce. Svaki krstenik pozvan je voditi čist život, svatko prema svom životnom stanju.
2395. čistoca znaći integraciju spolnosti u osobi. Ona uključuje osobno vladanje samim sobom.
2396. Među teske grijehe protiv čistoce treba navesti masturbaciju, blud, pornografiju i homoseksualne odnose.
2397. Savez koji su supruzi slobodno sklopili uključuje vjernost, a nalaze im duznost da čuvaju nerazrjesivost svog braka.
2398. Plodnost je dobro, dar, jedna od svrha ženidbe. Darujuci život, supruzi imaju udjela u Božjem očinstvu.
2399. Regulacija poroda predstavlja jedan od vidika odgovornog očinstva i majčinstva. Ispravnost nakana supruznika ne opravdava pribjegavanje sredstvima koja su moralno neprihvatljiva (npr. izravna sterilizacija ili kontracepcija).
2400. Preljub i rastava, mnogozenstvo i slobodna veza teske su povrede dostojanstva ženidbe.
Usp. IVAN PAVAO II., Apostolska pobudnica Familiaris consortio,1

- 12:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 02.11.2007.

Poziv na istinoljubivost

Ne reci lažno svjedočanstvo

šala:

Vozio se otac s djecom u tramvaju.
Vozač je upitao dječaka koliko ima godina.
Dječak je odgovorio da ima četiri.
Vozač je bio sumnjičav pa je ponovio pitanje.
Dječak je odgovorio ponovno isto: četiri.
Vozač malo preokrene pitanje: A kad ćeš imati pet?
- Kad iziđem iz autobusa, odgovori dječak.



druga šala:

Vjeroučitelj je rekao djeci da će sljedeć put na vjeronauku učiti Božju zapovijed: ''Ne reci lažno svjedočanstvo!'', a za domaći rad im je zadao da pročitaju evanđelje po Marku, 17 poglavlje.
Sljedeći sat upita učenike: ''Tko je pročitao Mk 17?''
Većina ruku je bila u zraku.
- ''Evanđelje po Marku ima samo 16 poglavlja!'', reče vjeroučitelj…
a sad imamo lekciju o istini i laži…



- 21:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Poštovanje tuđe imovine

Ne ukradi
Ne poželi nikakve tuđe stvari


šala:

DOVEDITE IH U RED, KRADU…
Majka je bila na rubu snaga ne mogavši utjerati u red svoja dva sina.
Imali su naviku krasti. Obrati se za pomoć svećeniku.
Svećenik pozove jednoga i upita ga: - Dječače… kaži mi… gdje je Bog?
Dječak šuti… čudi se kakvo je to pitanje.
Svećenik ponovi malo jačim tonom: - Gdje je Bog?
Dječak šuti.
Gdje je Bog, pitam te… svećnik ponovi još glasnije…
Dječak se skoči i pobježe. Pronađe brata pa će mu:
''Brate, u gadnoj smo nevolji.
Vjernici su izgubili Boga i sad nas okrivljuju.
Bježmo!''

- 21:28 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Rujan 2008 (1)
Lipanj 2008 (3)
Svibanj 2008 (5)
Travanj 2008 (4)
Ožujak 2008 (3)
Veljača 2008 (4)
Siječanj 2008 (4)
Prosinac 2007 (4)
Studeni 2007 (5)
Listopad 2007 (5)
Rujan 2007 (5)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
materijali za vjeronauk

stranica ZA VJEROUČITELJE
i za one koji žele znati kada koje teme obrađujemo

U izradi stranice pomažu učenice (sedmašice)

- Mia Rogošić,
- Ana Perišić,
- Marija Plazibat
- Ivona Bosančić
- Sara Radan
- Meri Rogošić
- Tomislava Rogošić
- Matea Kardum
- Maja Perišić
- Mirna Perišić
-...




blog counter





prezentacije:
do kojih možete doći klikom na SLIKU:

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us


HVALOSPJEV LJUBAVI JEDNOG UČITELJA
Kad bih poučavao vještinom
najboljih učitelja,
a ljubavi ne bih imao
bio bih samo pametan govornik i simpatičan zabavljač.
I kad bih poznavao sve tehnike i ispitao mnoge metode,
i kad bih imao toliko obrazovanja da bih se osjećao kompetentnim,
a ne bih shvaćao način na koji moji učenici razmišljaju i osjećaju
ne bi bilo dovoljno.
I kad bih provodio mnoge sate u pripremanju
da bih postao napet i nervozan,
a ne bih imao ljubavi i razumijevanja
za osobne probleme mojih učenika
to još ne bi bilo dovoljno.
Učitelj koji ljubi je strpljiv, dobrostiv;
ne sablažnjava se kad mu se ljudi povjeravaju;
ne ogovara; ne obeshrabruje se lako;
nije nepristojan
nego je uvijek svojim učenicima živi primjer
dobrog načina života o kojem govori.
Ljubav nikad ne prestaje.

Programi? - Zastarjet će;
Metode? - Postat će staromodne;
Tehnike? - Bit će napuštene;
Jer, ograničeno je naše znanje,
I samo malo ga možemo predati svojim učenicima;
Ali ako imamo ljubavi
Onda će svi naši napori postati stvaralački,
I naš utjecaj ostat će zauvijek
Prisutan u životima učenika.
A sada ostaju vještine, metode i ljubav,
to troje
ali najveća je među njima ljubav.
Anonymous (prema I. Korinćanima 13)


Na DAN DANAŠNJI tu vas je:





METODE...
Image Hosted by ImageShack.us

Metode u korištenju tekstova na nastavi:

- SLUŠATI TEKST S KASETOFONA…
(Kod težih tekstova dobro je da učenici istodobno i slušaju i prate tekst)
- GLEDATI TEKST NA PREZENTACIJI PPT.
(Tekst popraćen sa slikama i glazbom duže ostaje u pamćenju)
- NASTAVNIK PIŠE KRATKI TEKST, šutke, čeka komentar učenika
(citat, aforizam…)
- GRAFIČKO OBLIKOVANJE TEKSTA NA RAČUNALU
Na računalu se tekst oblikuje u raznim fontovima i stilovima pisanja…
Umetanje tablica…
- SAŽIMANJE DUŽEG TEKSTA
Učenici kod kuće čitaju neki duži tekst, sažimlju ga u nekoliko teza…
- PRIPRAVLJENI SUSRET S TEKSTOM
Kod težih tekstova pripremiti učenike na ono što će pročitati u tekstu: o stručnim pojmovima, o kontekstu, o osnovnom problemu, o učinku koji bi neki tekst mogao imati…
- PREDHODNA ANALIZA ODLOMKA NEKOG TEKSTA
(Teži dio se posebno protumači… možda pomoću skice na ploči…)
- TEKST – SLAGALICA (PUZZLE)
Određeni tekst se razreže na manje dijelove…
Učenici sastavljaju rečenice…
Umetnuti i dijelove koji ne pripadaju rečenicama…
- NADOPUNJAVANJE TEKSTA
( u tekstu su praznine u koje treba upisati riječi koje nedostaju)
- OZNAČAVANJE I POTCRTAVANJE TEKSTA
Učenici Podcrtaju ono što se njima čini najvažnije.
Kasnije brisati suvišno podcrtavanje.
- OD TEKSTA DO TABLICEObjasniti učenicima kako će podatke iz teksta unijeti u tablicu
- JE LI TEKST ISINIT?Kod čitanja usporedbi, bajki, prispodoba… upitati učenike je li taj tekst istinit… odrediti značenje usporedbe, bajke, prispodobe
- RAŠČLANJIVANJE TEKSTA
Učenici označavaju 'naslovima' pojedine dijelove teksta… Uočavajući unutarnju podjelu teksta…
- PRECRTAVANJE NEPOTREBNOG TEKSTA
Učenici precrtaju nepotreban tekst – kako bi ostale samo najvažnije informacije iz teksta
- RAZRADA TEKSTA POMOĆU UVODNIH PITANJA
Na tekstu su uvodna pitanja koja učenici trebaju odgovoriti.
Na drugoj strani teksta mogu biti odgovori kako bi mogli provjeriti svoje rezultate
- OBRADA RAZLIČITIH TUMAČENJA
Učenici se podijele u grupe. Dobiju isti tekst. Na tekstu dobiju pitanja na koja trebaju odgovoriti, ali ne ista nego različita. Odgovori će stoga biti različiti i imat ćemo nekoliko različitih tumačenja (biblijskog) teksta. Iznose rezultate.
- USPOREĐIVANJE TEKSTA
Tekstovi mogu imati različit završetak… različite motive.. različit početak… te se trebaju usporediti i preispitati u svojoj uvjerljivosti
- USPOREDBA BIBLIJSKOG TEKSTA S PREOBLIKOVANJEM
Biblijski tekst se preoblikuje te usporedi s izvornim…
(npr. Priča o milosrdnom samaritancu… može biti preoblikovana u priču o milosrdnom čovjeku iz nama susjedne zemlje… a ranjenik njihov mještanin…)
- TEKST PREPRIČAN U SLIKOVNOJ PRIPOVIJESTI
Koje bi se slike mogle napraviti vezane uz pročitani tekst? (Upitati učenike… a po mogućnosti i skicirati to na ploču) Ukoliko nije prezahtjevno za učenike i oni će tekst likovno prikazati
- IZRADA FILMSKIH KADROVA
U odgovarajuću tablicu učenici upisuju mjesta, likove, radnju i dijalog…
Učenicu stvaraju scenarij
Pojedine scene raditi u grupi
- SHEMATSKI PRIKAZ
Odnosi između osoba u tekstu prikažu se grafički (krugovi, strelice, kvadrati… s upisanim imenima i odnosima)
- IZBOR I KOMENTIRANJE AFORIZMA
Izabire se jedan aforizam i objašnjava izbor. Objašnjenja se uspoređuju.
- PREOBLKOVATI (BIBLIJSKI) TEKST
Paziti da tekst ostane sadržajno isti a od njega probati napraviti:
- sažetak, novinski izvještaj, policijski izvještaj, pismo, …
- PERSPEKTIVNO BIBLIJSKO PRIPOVIJEDANJE
Biblijski tekst pripovijedati sa stajališta nekog od likova u tekst
- AKTUALIZACIJA BIBLIJSKIH TEKSTOVA
Biblijski način izražavanja prilagoditi današnjem načinu govora… zadatak za učenika.
- PISANJE NOVIH PRISPODOBA
O kraljevstvu Božjem…
- STAV PREMA TEKSTU
Što mi smeta? Što mi se ne dopada u tekstu? (rad u tišini… eventualno u paru…)
- ZA I PROTIVUčenike podijeliti u skupine. Jedni će braniti tekst, jedni će ga osporavati. Kod kuće će prikupiti argumente. Pripremiti obranu svog stava i sljedeći sat raspravljati (parlaonica)
- VAŠ NASTUP
Osoba se poistovjeti s nekim likom iz Biblije. Kod kuće će se pripremiti. Učenici će mu postavljati pitanja…može biti i više učenika koji će imati isti zadatak (više različitih likova)
- BIBLIJSKI KVIZ
Kviz 'Tko sam ja?... (učitelj ili učenik preuzima ulogu nekog biblijskog lika); pantomima: pogoditi o kojoj je situaciji riječ; asocijacije;
ODGONETANJE BIBLIJSKIH CITATA
Učenici traže navedeni citat: (Izlazak 3,7), organizirati natjecanje u traženju tekstova, …
UČENJE BIBLIJSKIH TEKSTOVA NAPAMET
Ponoviti neke važnije citate, molitve - više puta… naučiti ih napamet (ograničiti se na bitni dio!, jer je ova metoda došla na zao glas…)
PROCJENA IZABRANIH BIBLIJSKIH TEKSTOVA
Pronaći u bibliji tekst koji najbolje odgovara današnjoj situaciji … npr. Tekst o pravdi… (potrebno da učenici imaju Biblije)
MOJI TEKSTOVI – MOJE BLAGO
Sastavljanje vlastitih tekstova koje učenici izabiru kao posebno lijepe, važne, vrijedne… 'poetski album' … Nastavnik može koristiti tekstove iz nečije antologije.
SAT ČITANJA
(Predstavljanje tekstova koje su učenici sakupili u svojoj antologiji i koji se njima čine važni… u slobodnom satu čitanja ili sa unaprijed određenom temom…)


Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se