Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/budan

Marketing

RIJECKE METAMORFOZE

Borivoj Bukva

Rijecke metamorfoze (1. dio)

RIJECKE METAMORFOZE (u prici, legendi, trostruka spirala i polozaj Rijeke)



Ovaj tekst "Rijeckih metamorfoza" uslijedio je kao rezultat mitskih
slika koje su mi u proteklom periodu pristizale iz podsvijesti, i lagano
sazrijevale izbijajuci na vidjelo kao rezultat drame duse u prisutnosti
svijesti. Dusevne promjene intenzivno su djelovale, a da bi se
oslobodio svih tih vidjenja, gradio sam vlastitu misaonu tvorevinu u interesu
ideje i izbavljenja vlastite licnosti.

Tako Vergilije u Eneidama iznosi: "...u podzemlje lako je sici, vrata
do mrklog su Dita, prohodljiva danju i nocu, ali je napor i muka odande
na svjetlo izici".

Sve stvari, svi napisani oblici, nedaju se pojmiti ako nismo stekli
spoznaju o sebi. C.G.Jung iznosi da: "Spiritualno iskustvo, tj. tumacenje
moglo bi utvrditi kako je sebstvo "duh", sto ozivljuje dusu i tijelo, u
toj stvaralackoj tocki i prodire u vrijeme i prostor".

Tim znacenjem i na taj nacin uslijedile su Rijecke Metamorfoze nakon
dva predhodno napisana teksta: "Istra i sva njena bozanstva" i "Zmajeve
linije Istre i Rijeke".

LITOPUNKTURA ISTRE PREMA MARKU POGACNIKU

Prvi prikaz Litopunkture Istre prema knjizi "Uvod u tajne Istarskog
krajolika" Marka Pogacnika i Dusana Podgornika iz 1992. godine znatno se
razlikuje u odnosu na predavanje odrzano u Rijeci 9.- 10. ozujka
1996.godine. U svakom slucaju dat je realniji pristup i pomak k blizem mogucem
rijesenju. U prvom prikazu M.Pogacnik zaobilazi Rijeku i Pulu sto je
odmah bilo neshvatljivo, cvrsto se drzi Slovenskog primorja i stvara jaku
osovinu Zagreb-Venecija. U drugom prikazu on razmislja nesto drugacije,
priblizava se Rijeci i Puli, ispusta Motovun? Dalje zadrzava Slovensko
primorje ali oslabljeno, uzima u obzir Koper? Spominje jos Postojnu i
Plitvicka jezera. U tijeku predavanja u Rijeci na Trsatu, Marko Pogacnik
locira polozaj Trsata sa najjacim zracenjem, kasnije ipak priznaje da
se iz kanjona Rjecine, dolinom Rjecine siri i pomice ka Delti jace
zracenje, medjutim, polozaj zracenja on ne moze tocno naznaciti. Sto je
sasvim i razumljivo, grad je potrebno poznavati u dusu, srasti sa gradom,
zivjeti u njemu, osjecati ga i razumijeti, da bi tocno mogli znati ono
sto zelimo. U dva do tri dana boravka u Rijeci, spoznati Rijeku to je
nemoguce. Osnovne zmajeve linije koje povezuju Veliku Bozicu Majku
(Bozicu Djevicu, Bozicu Preobrazbe i Bozicu Majku), cine trokut, prema:

- Marku Pogacniku su, Rijeka - Pula - Koper. Predavanje odrzano u
Modernoj Galeriji, Rijeka 09.-10. 03. 1996.
- Moja predodzba je, Rijeka - Pula - Motovun, prema tekstu "Zmajeve
linije Istre i Rijeke" od 23.09.1994.g.

PREOBRAZBA ENERGIJA I UTJECAJ NA PLATANE

Zakone i utjecaje visih svjetova mi ne mozemo da potcinimo, oni su
rezultat naseg sna ili nesvjesnog. Pobjeda nad (-) osjecajima stvara
energiju. U tome su sadrzane sve mogucnosti za razvoj. Osobe sa (-)
osjecajima nikada nista ne nauce. Pozitivne utiske donosimo (+) razmisljanjima,
pamcenjem sebe i promatranjem sebe. Kada se pamti sebe tada se doprema
ugljik na pravo mjesto (mozak), i on moze da preobrazi utiske. Utisak
je najmanja jedinica misli, osjeta (osjecaja). Utisci su najvaznija i
najfinija hrana. Utisci postoje i kada je covjek nesvjestan. Ako
posjedujemo vise utisaka, oni ce privuci i druge, i imat cemo ih vise. Zivi
utisak ne koristi (trosi), vec donosi energiju. Ako posjedujemo zivi
utisak, to znaci da nam odredjena (+) energija dotice. Visi emocionalni
centri ne koriste rijeci, oni koriste samo simbolicke oblike. Oni pruzaju
mogucnost dugacke misli. O tim funkcijama mozga mi veoma malo znamo,
nismo u stanju da koristimo um - suvise su brzi, a mi i suvise usnuli.
Svaka energija pod cijim smo utjecajem istovremeno djeluje (+) i (-),
dobro i lose u kombinaciji su skupa i jedno bez drugog ne moze, sto formira
ono trece (+,-) neutralno. Znaci sve troje skupa (+,-,+ -).

Navedena platana (1) u spiralu se okrece prema gore poput DNK, ona
istovremeno poprima (+,-, kao i + -) energiju. Energije crkava (+,-,i + -),
dozivljavaju preobrazbu molitvom mnostva ljudi u (+) energiju, sire se
okolisem i na mjestu doticaja, tj. sjecista, rezultante svih pravaca
oformljuju mjesto (+), pojacanog zracenja. Kresana, stalno obrezivana
platana (1), svojom molitvom, svoju bol i molitvu prema svim crkvama u
blizoj gradskoj jezgri izrazava naraslim godom, prema svakoj crkvi. Koliko
naraslih godova, toliko i crkava u blizoj gradskoj jezgri s utjecajem
na platanu (1). Za razliku platane (1), preostale dvije, rasle su
normalno u krosnji i stablu, bez vanjskih upliva, energije crkava i doticaja
ruku ljudi. Izmedju ove dvije platane mozete smireno meditirati,
relaksirati se i "puniti svoje baterije" pozitivnim zracenjem aura platana,
uz umirujuci sum vodoskoka fontane koja je smjestena izmedju njih.

GLOBALNA MREZA (GLAVNA MREZA) UNUTAR ZMAJEVIH LINIJA RIJEKE

Na glavnoj mrezi prema Palmu u pravcu Istok - Zapad na pojasu treceg
reda 250-300 m ili Sjever - Jug 200-250 m smjesteni su objekti pod brojem
(...) u odnosu na platanu: - (2) crkva Sv.Nikola 270 m - (5) crkva
Sv.Vida 270 m - (7) crkva Sv.Fabijana i Sebastijana 280 m - (8) Gradski
toranj 270 m - (18) Islamska zajednica 280 m - Kazaliste Ivan pl. Zajc 250
m Globalna (Glavna) mreza stojecih talasa izazvana je po svojoj prilici
pod dejstvom Sunca. Hartman iznosi da dolaze iz utrobe zemlje, i
prolaskom kroz kristale zemljine kore formiraju se u odgovarajucu mrezu. Moze
se uvaziti i jedno i drugo misljenje, a radi se o preplitanju kozmickih
i zemljanih silnica energija, koje na tim mjestima posjeduju svojstvo
pojacanih energija. Podaci za globalnu (glavnu) mrezu preuzeti su iz
"Gradjevinske biologije" str. 29, 30 i 31.

ZNACAJNI I POVJESNI OBJEKTI NA UZEM GRADSKOM PODRUCJU NA PRAVCIMA
ZMAJEVIH LINIJA

Energetski utjecaj pozitivnog zracenja zmajevih linija u nizu, za
znacajnim i povjesnim objektima u sprezi na pravcu platane (1), mozemo
primjetiti:

- (3 do 1) Kapucinska crkva Gospe Lurdske-Platana, smjesteni su
objekti: Anticki bedemi na Korzu, Rimske terme, Gradski toranj, Lazaret, Bivsa
Upravna zgrada R. Bencica, Zgrada Radio Rijeke, Bolnica Braca dr.
Sobol, Trznica Brajda, Palaca Ploechovih na Zabici, Kapucinska crkva Gospe
Lurdske, Filodrammatica, Zgrada dviju skola na Dolcu, Cecelinovo - park
na Mlaki.

- (2-9-1) Pravoslavna crkva Sv. Nikola - Sv. Djordje - Platana,
smjesteni su objekti: Rimski bedemi na Rovu, Crkvica Sv. Lovre, Skola na
Brajdici, Gimnazija na Susaku.

- (5-1) Crkva Sv. Vida - Platana, smjesteni su objekti: Stara vrata,
Zvonik, Trg Grivica, Guvernerova palaca.

- (12-1) Franjevacka crkva sa samostanom (Trsat) - Platana: Mostovi na
Rjecini, Hotel Kontinental.

- (14-1) Crkva Sv. Josipa - Platana, na zmajevoj liniji nalaze se
objekti: Stara vrata, Samostan i crkva Sv. Jerolima, Tri skole, Stendardac,
Stara vjecnica - "Palac komuna Rackog", Koblerov trg, Ulica Dolac, Trg
Rijecke rezolucije, Zgrade dviju skola na Dolcu, Zidovska sinagoga,
Kino "Teatro Fenice".

- (17-1) Votovni hram Sv. Romualda i Svih Svetih - Platana: Rijecka
Kalvarija, Gradski bedem, Kolegij, Zgrada Pedagoskog fakulteta, Zgrada
Historijskog arhiva,

- (21-1) Zupni ured Trsat - Platana: Trsatska gradina, Trsatske stube,
Kazaliste I. pl. Zajca.

ZMAJEVE LINIJE RIJEKE SA FORMIRANJEM SPIRALE NA UZEM GRADSKOM PODRUCJU

Crkve koje se mogu povezati u spiralu na uzem gradskom podrucju prema
platani (1) prema slijedu su: 23. Crkva Sv.Ante, 14. Crkva Sv. Josipa,
15. Selezijanska crkva Marije Pomocnice, 16. Samostan srce Isusovo, 17.
Voltivni hram Sv. Romualda i Svih Svetih, 21. Zupni ured Trsat, 12.
Franjevacka crkva sa samostanom - Trsat, 9. Pravoslavna crkva Sv. Djordja,
10. Krscanska Adventisticka crkva, 2. Pravoslavna crkva Sv. Nikole, 3.
Kapucinska crkva Gospe Lurdske, 5. Crkva Sv. Vida, 6. Zborna crkva
Uzasca bl. dj. Marije, 1. Platana.

RAZVOJ IMENA RIJEKA (FIUME)

Vibracije imena u znaku broja, u odnosu na vibraciju boje i razvoj
naziva mjesta, Rijeka (Fiume):

- (1) Phanum (gr.) plava, Fanum (lat.) plava
- (2) Fluvius (lat.) zuta, Tarsatica (lat.) zuta
- (3) Tersactum (lat.) narandzasto - zuta
- (4) - (5) Phanas (gr.) plava, Fanas (lat.) plava, Fluss (njem.)
zuto-zelena, Tarsia (kel.) zuta, Tarsactica (kel. - gal.) narandzasta
- (6) Pflaum (kel. - aus.) plava, Trsat (lat.) zuta
- (7) Tarsach (kel. - gal.) zuta
- (8) Pflaumb (kel. - aus.), Phlawon (kel.) zeleno-plava, Flumen
(mlet.) zuta, Tersato (lat.)zuta, Tersattice (lat) narandzasto - zuta, Reka
(slav.) zuta
- (9) Fiume (ital.) zuto - zelena, Rijeka (slav.) narandzasto - zuta

Nazivi: Grcki (gr.), Latinski (lat.), Keltski (kel.), Njemacki (njem.),
Austrijski (aus.), Mletacki (mlet.), Slavenski (slav.), Galski (gal.),
Italijanski (ital.).

POKLON KAWASAKIA

Za inicijativu poklona skulpture "Majka s djetetom" i "Lanterne",
zbratimljenog grada Kawasakia gradu Rijeci, koja je potekla je od japanskih
studenata Esperantista doznao sam u redakciji Novog Lista. (1*) Osoblje
zaduzeno za projekat i postavljanje fontane,kao i japanski studenti,
postavili su fontanu prema uputama njihovog vodica Feng Shui majstora,
Jahaca Zmaja (Kineski termin za radiestezijstu) upravo na Jelacic placu,
izmedju dviju prekrasnih platana. Ni malo slucajno, u zoni pozitivnog
zracenja na mjestu preklapanja aura jedne i druge platane. Oni su
potvrda mojih postavki za mjesto pozitivnog zracenja u Rijeci. Takodjer,
japanski studenti u razgovoru sa novinarima pridaju kozmopolitski znacaj
grada Rijeke, i vizionarski predskazuju svjetlu buducnost ovom nasem
prekrasnom gradu.

HELENA PETROVNA BLAVATSKY I NJENA RAZMISLJANJA

Jedan od osnivaca Teozofskog drustva, 17.studenog 1875. godine u New
Yorku, Helena Petrovna Blavatsky posjetila je Rijeku. U svom razgovoru i
razmisljanjima jednom je prigodom doticuci se naseg podneblja,
Jadranskog mora i Istre, planini Ucki pridala veliki znacaj na prijelazu iz 20.
u 21. stoljece, ulaskom u eru Vodenjaka i pojavom New Age-a, kojeg je
samo ona mogla naslutiti. Ucka, ako pogledate kartu Istre, nalazi se
unutar trokuta: Pula - Motovun - Rijeka. Jedna misao H.P.Blavatsky: "Zasto
niste nikad pratili one svakodnevne dogadjaje u zivotima svakog od vas
- one sitnice od kojih se zivot sastoji? ...Ja znam da je Ucitelj (ne
ometajuci Karmu) ubrzao ili usporio neke dogadjaje i okolnosti u
zivotima svih vas koji ste iskreni i postojani. Da ste obratili paznju na te
slucajnosti, samo njihovo djelovanje vam je moglo otkriti ruku vodilju."

PRETPOVJESNE GRADJEVINE NA RIJECKOM PODRUCJU

Energetski utjecaj pozitivnog zracenja Zmajevih linija crkava uzeg
gradskog podrucja sa PRETPOVJESNIM GRADINAMA na Rijeckom lokalitetu, moze
se konstatirati da su u nizu na liniji pravca: - PECINE (Lovranska
Draga) - Platana (1) - TRSATSKA GRADINA - Sv. KRIZ - crkva Sv.Djordje (9) -
Platana (1) - crkva Sv. Nikola (2) - VEPRINAC - KASTAV - crkva Sv.
Josip (14) - Platana (1) - BEZJAKI - Selezijanska crkva Marije Pomocnice
(15) - crkva Sv. Fabijana i Sebastijana (7) - Platana (1) - VELA STRAZA -
Samostan Srce Isusovo (16) - Platana (1) - VELI VRH - Hram Sv. Romualda
i Svih Svetih (17) - Platana (1) - SVETA KATARINA - Dolina Rjecine -
Platana (1) - SOLIN - Platana (1)

Trostruka spirala sa podrucja Lovranske Drage i pretpovjesne gradine
Knezgrad, preko Veprinca, i dalje zamisljenom linijom (Kastav, Bezjaki,
Vela Straza, Veli Vrh), S. Kriz, Solin, nadovezuje se na uze gradsko
podrucje i Crkvu Sv. Kriz (23), naznacenom linijom sve do platane (1).

Rijetko se koja opcina moze pohvaliti tolikim brojem pretpovjesnih
lokaliteta kao Rijeka, gdje se prema svemu sudeci kronologija naseljenosti
povlaci unazad do XI. stoljeca prije nase ere. Pretpovjesne gradine,
cije lokalitete je ispitala prof. Radmila Matejcic na podrucju Rijecke
opcine su: SOLIN, Sv. KRIZ, Sv. KATARINA, VELI VRH, VELA STRAZA, BEZJAKI,
KASTAV. Ispitan je i Veprinac gdje navodno nije pronadjeno nista od
gradje. SOLIN, vrh iznad Martinscice pronadjeni su predmeti koji datiraju
iz VIII. stoljeca prije nase ere. Ako ucrtamo u kartu tocke i povucemo
crte izmedju pretpovjesnih gradina: KNEZGRAD, VEPRINAC, KASTAV, VELI
VRH i SOLIN, gotovo identicne duzine u zracnoj liniji izmedju tih
gradina, predstavlja jos jedan dokaz da je na VEPRINCU bila prisutna gradina,
ciji ostaci su vjerojatno vecim dijelom razneseni ili uzidani u temelj
crkve, koja je smjestena na samom vrhu tog brezuljka podno Ucke.
Pronadjeni nalazi sa Trsatskog brijega, stari su 3000 godina.

"...Pojava jama i spilja na podrucju Lovranstine samo je logican slijed
procesa okrsavanja u geoloskoj proslosti. U podrucju izvorista potoka
Banina registrirane su dvije manje pecine, oko Knezgrada nalaze se
pecina Grnjaca te pecina Pinkina i tri jame. Uz gornji rub kanjona Medveje
je paleontoloski ispitana pecina Oporovina, a u Lovranskoj Dragi i jedna
jama. Manjih speleoloskih pojava sa jamskim nastavcima ima vjerojatno i
u zoni vrtaca u podrucju Gorice, ali nisu jos potpuno istrazene (Malez,
1981). (2*)"

Nas kutak Liburnije je zbog povoljne klime, blizine mora, bogatih suma
i kratkih, ali relativno snaznih vodotoka oduvijek privlacio covjeka.
Tu su brojni polupecinski prostori u kojima se covjek moze skloniti od
vremenskih nepogoda i neprijatelja. On ovdje boravi od paleolitika i
mezolitika i prima prve tekovine neolitske kulturne revolucije koje dolaze
s jugoistoka istocnom jadranskom obalom. Usvaja izradbu keramickih
posuda, pripitomljava kozu i ovcu, ali i dalje zivi na stari nacin. Boravi
u malim teritorijalno izoliranim, razbacanim zajednicama, u istim
pecinskim prostorima negdje na pola puta izmedju dva osnovna izvora hrane -
sume i mora. Ovdje su vec na samom pocetku civilizacije reljef i
geoloska podloga Ucke odigrali kljucnu ulogu u razvoju covjekove ekonomike, a
samim tim njegove materijalne i duhovne kulture. Pogledajte tu
ispresjecanost bila Ucke strmim i dubokim dolinama, te bujne sume klanaca i
vrtaca, a vrlo malo plodne zemlje. Takav reljef nametnuo je lovacko -
sakupljacki karakter privrede, kakav dobro poznajemo iz iskopavanih
nalazista Notranjske i Trscanskog krasa... Neolitski covjek jos nije imao
organizatorske sposobnosti za izgradnju suhozida i gromaca kojima ce
zastititi oskudno tlo od erozija..." (3*)

ISTRA I RIJEKA U LEGENDAMA I PRICAMA

Glasine o Istri mastovito su razradjivane i uklapane u mitski
oblikovanu opcu sliku svijeta. Zemljovidom Istre u anticko doba bavili su se
iskljucivo Grci, mnogo prije Rimljana, tako njihovi podaci pripadaju
dijelom mitskoj geografiji. Seoba riba, koje ulaze u Dunav a izlaze u Istri,
to Jadransko usce Dunava bilo je u sjevernom Jadranu.

Veneti sa svojim vodjom Anteniorom poslije pada Troje, pobjegli na
obale gornjeg Jadrana.

Mentori su pleme u Hrvatskom Primorju, smjestaju ih u Liburne.

Artemidu su stovali Iliri, na nasoj su obali nadjeni kipovi i novci toj
djevicanskoj bozici lova. Postoji mogucnost da se Grcki kult Artemide
nadovezao na domaci, predgrcki kult nekog slicnog zenskog bozanstva.

Vrelo Timava bilo je Diomedovo svetiste na samom vrhu Jadrana. Ono je
imalo luku, prekrasan gaj i sedam izvora pitke vode, koja se sirokom i
dubokom rijekom rusi u more. Diomedovo svetiste na Timavu vjerojatni je
primjer mjesanja uvoznoga Grckog kulta s nekim srodnim domacim kultom.

Kronovo more je jedan od mitskih naziva za Jadransko more. Kron je
jedan od Titana, sinova boga Urana - Neba i Geje - Zemlje.

Apsirtide bili su Jadranski otoci nazvani po Medejinu bratu Apsirtu
sinu Eutovu koji je na jednom od njih na prijevaru ubijen. Po tome se i
otocani zovu Apsirtejci ili Apsirti.

Elektrida ili Jantarski otoci vjerovatno otok Krk, na kojem su Grci
nabavljali jantar koji se kopnenim putem dopremao s Baltickog i Sjevernog
mora.

Ime mjesta Ika preuzeto je od hrama posvecenog boginji Iki koja se
stovala u Japodiji.

Minerva Flanatica bila je bozica vjestina, obrta i zdravlja i stovala
se u Plominu.

Nesactium, danas Vizace, bilo je svetiste oko kojeg se ubrzo razvila
snazna pretpovjesna gradina, a odrzavala veze sa Egejskim i kulturama na
tlu Halije.

Pulu su utemeljili Kolsani sto su bili poslani sa Medejom, pa su, ne
obavivsi posla, sami sebe osudili na progonstvo.

Legenda o Harmoniji koja je prema prici, bila kci boga rata Aresa i
bozice ljubavi Afrodite. Zajedno s muzem Kadmom, koji je utemeljio
znameniti grad Tebu u Beotiji i Grcima donio pismo, sklonila se pod starost k
juznim Ilirima. Na Ilirskoj rijeci smirise vesla, pored grobnog kamena
plavokose Harmonije - Zmije, grad utemeljise: Grk bi mu neki rekao -
"Grad Bjegunaca", no njihov ga jezik imenova Pulom. Cini se da se poznata
Grcka legenda nadovezala na vrlo razvijeno domace stovanje zmija u
Ilira.

Opatija je pripadala starome crkvenome redu benediktinaca, a poput
mnogih prvih opatija osnovana na zemljistu pretkrscanskih hramova. Na
mjestu danasnje Opatije bio je hram ili svetiste boga Apolona, kojemu je
bila posvecena i suma, kao sto su uz izvor rijeka bile svete sume Diane
Etolske, Junone Argonske te Diomedov hram. Apolonov kult napusten je s
prestankom paganskog razdoblja. Na mjesto zastitnika Apolona postavljen
je apostol Sv. Jakov, zastitnik pomoraca.

Na mjestu danasnje Rijeke bilo je liburnijsko svetiste koje je nosilo
ime Phanas, Phanum a zatim Fanum. Bio je to hram, svetiste, koje je
sjajilo kultom ili bozjim blazenstvom. Phanas je bilo Kozmicko bozanstvo,
stvaralacki duh, toplina svijeta. Crkva Sv. Ivana Devinskog sagradjena
je na rusevinama i s materijalom Diomedova hrama.

O preklapanju pozitivnih i negativnih vremenskih zona na odredjenom
mjestu pisao je i Castaneda, ni sam ne razumijevajuci fenomen. Kada se
moguca formula upotrijebi za ovo podrucje, dolazi se do zakljucka da su
49. godine prije nase ere Cezarevi vojnici bili porazeni u velikoj
pomorskoj bici na vodama ispod Krka. Ne zeleci se predati, kako ne bi postali
robovi, medjusobno su se poubijali. Dvije tisuce godina poslije, taj se
"film" reproducira na Golom otoku, poznatim medjusobnim kaznjavanjima
robijasa, kada bi novopridosli robijasi morali proci kroz spalir
udaraca, nazvan "siba".

Nesto slicno o preklapanju vremenskih zona desava se danas iznad spilja
pecinskog covjeka na podrucju Krizevica, tj. Krizni put, na podrucju
Lovranske Drage. Tu postoji "Kuca Duhova", ili ukleta kuca kako sam je ja
prozvao, sa kojom do danas vlasnici kuce nisu imali srece. Sto je to
sto se reproducira na Krizevici, koristeci sposobnost prostiranja ne samo
u prostoru nego, potpuno neocekivano i na velikim vremenskim
rastojanjima? Da li je ovo jedan od onih terena i kuca koje "pamte"? - Tu je
nekada zivio pracovjek i kada su dosla divlja plemena sa sjevera, na
podrucju Krizevice se vjerojatno odigrala odlucujuca bitka. Ni kasnije ovaj
teren nije bio miran i tu su se stvarali snazni etericki valovi koji
prozimaju sve okolne stvari i cine atmosferu mjesta, ostajuci aktivni
godinama. To su vrste gregora koji utjecu na nasu srecu ili nesrecu.

Kulturna bastina Kastavstine veoma je bogata, tako da tradicije i
vjerovanja prenosene s pokoljenja na pokoljenje ostaju u pricama i zapisima
i danas.

Prica o Djevojki Buri. Po narodnom predanju, na Kastavstini ne smije se
psovati buru, jer moze mnogo stete i zla nanijeti ljudima, a to je
sadrzano u prici "Djevojka Bura."

Prica "Zlato u pecini" koja govori o losem i dobrom pastiru i skrivenom
zlatu koje se jos uvijek trazi po pecinama Kastavstine, za ciji se ulaz
nezna gdje se nalazi.

Prica o Marijinoj crkvi na Kastvu, govori da su u XVII. stoljecu
isusovci trebali na mjestu nekadasnje crkve Sv. Marka sagraditi crkvu Sv.
Marije koja je trebala biti toliko velika, da mogu u nju svi ljudi
Kastavstine stati. Po povjesti, crkva nije dovrsena radi novcanih poteskoca.
Po legendi, crkvu je jedna zena proklela tako da se rusila sama od sebe,
da bi je graditelji stalno nadogradjivali i nikad dovrsili.

"Prica koju sam u vise navrata cuo o nesretnoj ljubavi djevojke i
njenoj smrti, podignuta je crkvica na Velom Vrhu, takodjer postoji kamen
usred sume gdje se to desilo, ali se ne zna da li se ona ili su je ubili.
Nesto kasnije mjestani su samovoljno rusili i uzimali gradju
(kamen)crkve, od koje je sagradjena i tako rusili." (4*) Slicna prica o nesretnoj
ljubavi i djevojci, vezana je i uz crkvicu na Katarini, Sv. Katarina.

"Na mnogim mjestima u Kastavstini zivi patuljak kojeg zovu Malik. Zivi
u starim jamama u kojima su bacve zlata kojeg on cuva. Na glavi nosi
crveni klobucic, pa se djeca na pasi cesto igraju pjevajuci: "Malik tece
po putice, va crjenen klobucice." (5*)

"Za razliku od patuljka Malika, postoje divovi koji se u narodu zovu
Haidi. U zbilji postoji prica da je trgovac Karlavaris iz Kastva, narucio
od jednog cuvenog kovaca u Becu ZVONA za Halubjanske zvoncare. Kovac se
nije mogao nacuditi, da tako velika zvona nose ljudi iz ovih krajeva.
"Ta zvona nisu za goveda, vec za Divove", govorio je kovac, cudeci se
velicini narucenih zvona za trgovca Karlavarisa." (6*)

"Bilo je to jako davno kada su u Kastavstini zivjele velike i jake
ljudeskare, pravi divovi, koje je narod zvao Haidi. Bili su to Kastavski
Haidi. Nikad vise nece biti ljudi takve snage, nikog se nisu bojali, cak
su i na dragoga Boga bili goropadni. Dvojica po imenu Bradonja i
Nogonja, htjedose podici svoje gradove na vrhovima Sv. Katarine i Trsatske
Gradine. Bradonja skoci na Ucku, odvali ogromno kamenje, naprti na ledja
i ponese na vrh Sv. Katarine. Nogonja, nogat kakav je bio, u trenu se
stvori na Snjezniku, odvali velike stijene i ponese na Gradinu. Grade
Haidi svoje dvore, ali nedostaje im bat. Nakupe svu silu zeljeza i iskuju
bat tezak 20 centi. Bradonja na Sv. Katarini batom tuce i lupa kamenje,
sva zemlja se trese. Oko podneva umorio se i legao na zemlju da se
odmori. I zaspo bi kad mu doviknu Nogonja sa vrha Gradine, na sat
udaljenosti: "Ala, brat, podaj bat!" Protegne se Bradonja, uzme bat i baci ga na
Gradinu. Dok je Bradonja odmarao, Nogonja je gradio. Nakon sto se
umorio, bacio bi bat Bradonji na Sv. Katarinu. I dok bi se Nogonja odmarao,
Bradonja bi zidao grad. Letio bi bat tako mnogo puta s brda na brdo.
Dojadili dobrom Bogu oholi Haidi i dozlogrdile mu njihove psovke i
pogrde. Posalje jak vjetar koji doceka u zraku bat, pa ga kao da je od pera
baci u more. Proguta more bat, a crna zemlja pogane divove." (7*)

"Kastavstina je sumovita, a u njenoj najvecoj sumi Luzini nalazi se
biser prirode, prekrasna Sparozna pecina. Ona izaziva divljenje svojom
lijepotom, a kao i svaka cudesnija stvar na kugli zemaljskoj, ima i ona
svoju pricu. Bilo je to u davna vremena kada su grdni divovi gradili
dvore na brijegu izmedju Jusica i Kastva. Na sirokim plecima vukli su
ogromno stijenje s Ucke i Snjeznika, sve bijeli mramor i sivi vapnenac, a
stanovnike okolnih sela i gradova prisilili na rad. Nisu se obazirali na
starce ni na djecu i sirocad. Svi su morali raditi, a njihovo kamenito
srce ne omeksa ni hropac starca, ni suza sirotinjska. Radilo se svetkom
i petkom. Na muci sagradise ogromne bijele dvore i zidine oko njih, s
visokim zeljeznim vratima sa tornjem do tornja, stupom do stupa. Grad
bijase na ponos zadovoljnim i okrutnim divovima. "Braco, vidite li ono
sjajno Sunce sto luta nebom amo tamo! Ulovimo ga, neka ono sija samo u
nasem dvoru!", - rece divovski car. "Sunce je dobri Bog stavio na nebo,
da i nas grije, da i nama svijetli!" - zavapi uz jecaj sirotinja!
"Sutite i radite bijedni crvi. Sunce ce biti samo nase!" Tada stanu divovi
graditi visoki toranj ne bi li uhvatili Sunce. Sedam su dugih godina
jadni ljudi svaki metar tornja natapali krvlju, znojem i suzama. Kako
gradnja napreduje, orijasi se raduju a sirotinji srce steze, i nestat ce
njihove jedine utjehe. Jednog jutra dohvati toranj nebeski svod, a Sunce
krene na svoj put. Cekaju ga na tornju divovi pruzajuci rucerde, i
bacajuci grdne stijene na zemlju pa se potamni. Prestraseni nevoljnici
zavapise: "Boze pomozi!" Uslisi ih dragi Bog. Digne se magla i strahovita
oluja, tutnji i na nebu i pod zemljom, njisu se brda i dolovi. Strovali
se toranj, raspadose zidine grada. Sjajni divovski grad nesta s lica
zemlje, uz zaglusujucu lomljavu i tresak proguta ga crna zemlja. Tog trena
granu jarko Sunce, nastavljajuci svoj put nebom. Divovski grad je sad
pod crnom zemljom, a vjecna tama vlada dvorima koje su oholi divovi
htjeli obasjati Suncem. Gromni muk je zamijenio njihov grohotni smijeh.
Dobri je Bog pretvorio okrutne divove u kamenje. Nagrdjeni i sakati
sirokim plecima podupiru svodove pecine, bojeci se da se i ona ne strovali
poput dvora. Muk narusavaju jedino suze okamenjenih divova padajuci na
tlo. Placu oni nad sudbinom svojih dvora okajavajuci ludost i okrutnost.
(8*)

"Brusanske njive dijeli potok na Sapjanske i polja Pasjaka, a prica se
da na kraju njiva koje se zovu Luke, potok ponire u jamu koja je bez
dna. Jednom davno u jamu su upali volovi i nestali. Voda ih je drugi dan
donesla u Preluk na more. Tako su oni povezani s morem ali odozdo."
(9*)

"Mjesto Pasjak, nekad davno bio je na drugom mjestu. Na kosini podno
Orljaka u Paskoj gori na dijelu okrenutom nasuprot Suncu. Gradina je bila
na krizanju Histra, Japoda i Liburna. Pod Orljakom su pronadjene dvije
velike pecine jos uvijek nedovoljno istrazene. Uz domacu divljac
pronadjeni su ostaci medvjeda, skoljaka i ognjista. Liburni su trgovali i
donosili ribu i skoljke... (10*)

"U bijeloj kutijici mozete kupiti morcic, prelijepu zlatnu glavicu sto
na neki nacin simbolizira borbu, ali i zelju za mirom, ustrajnost,
zelju za slobodom ljudi Rijeke, Primorja, Dalmacije, Gorskog Kotara i
Istre... Prica pocinje ovako: Put je nosio Turke sjevernim rubovima rijeckog
podrucja i kako se cini, nisu marili za grad iduci do Vinodola, preko
Grobnika prema Klani i dalje na zapad. Citavo XVI. st. otrovano strahom
i ne cudi poistovecivanje turske opasnosti s onom od Maura (Maur - moro
- morcic), Saracena, strasnog nadimka "furiozi". Uostalom, lik Maura
susrecemo u Dalmaciji na novcu i prstenju. Turci su se utaborili na
Grobniku. Strah je harao Rijekom i krajem, Zrinjski s gradine Jelenja
odapinje strelicu, pogodivsi pasu, a Turci se daju u bijeg. Rijecani, ociju
uprtih u nebo, molili su Boga da Turke pobije kamenjem i Bog je Turke
pobio kamenjem. Na poljani su ostali tek turbani Turaka pod kamenjem i
bozanskom kaznom. Kaze prica da su zatim Rijecani, stavili zenama u usi
zlatne glavice sa turbanima - da se ne ponovi!"

(11*) " Grad Hreljin, prema legendama osnovao je grcki herkul "Hrelja"
na jednom od svojih pohoda."

O povijesti gradova na podrucju Istre i Kvarnera malo ima pisanih
podataka prije XIV. st., uglavnom sto se tada zbivalo ostaje nerazjasnjeno.
Kompletna zbrka se odigravala na tim prostorima, na kojemu su vojske
prolazile, ali bez nekih vecih sukoba i incidenata. Rijetki su zapisi
pojedinih mjesta, uglavnom crkveni zapisi ako ih ima, jer su citavi
predjeli izmakli vlasti i vladara, i nisu bili pod kontrolom.

TAJNA VELOG VRHA

Sto se to zbivalo na Velom Vrhu, za mene ostaje velika tajna!? Kada se
pita za nastanak crkve i godinu gradnje, sasvim neocekivano
interpretacije datuma su razlicite, tako:

- Kozar sa kozama koji zivi godinama na Pulcu, nastambe tik uz sami
Veli Vrh, govori da je crkva obnovljena jos davne 1924. godine.

- Susret sa osobom koja cesto ide na Veli Vrh, receno mi je da je
podignuta 1806. ili 1808. nije siguran za godinu gradnje.

- Na Drenovi podno Velog Vrha upitao sam mjestane i receno mi je da je
jako stara.

- Dragica Francetic Danijelova, bakica stara 94 godina, rodjena
18.05.1903. godine iz Podbrijega kraj Drenove. Jos dobro drzeca i vitalna
zena, pokazuje prstom u pravcu Velog Vrha, koji se s tog mjesta jasno vidi,
prica da su tamo kosili travu "travozet". Taj dio pripadao je
Hrvatskoj, kasnije su Italijani u II. svetskom ratu sagradili novu crkvu. Za
staru crkvu koju su posjecivali tvrdi da je stara preko 200 godina. Bilo
je tamo prekrasnog cvijeca i da joj je bilo tamo svaki put lijepo kad bi
posjetila Veli Vrh.

- Sestre Vidriceve, Pepina, Modesta i Fani. Bakica Fani u poodmaklim
godinama, pricala mi je da su nekad davno bile jako bogate, da je
zavrsila muzicki Konervatorij u Austriji, i da je svirala na orguljama i
pjevala gore u crkvi na Velom Vrhu. Pricala mi je da je crkva posvecena
Majki Bozjoj Karmelskoj iz Perzije. Spominje da je crkva stara preko 200.
godina, da se jos odem informirati kod svecenika Perkana. Italijani
kasnije podigli kapelicu, brdo su zvali Montanja. Otisao sam od Fani, sada
sva u sirotinjskim prnjama i pogledom zamisljenim i sjetnim na
prohujalu proslost. Veselo me otpratila do trosnih vrata i sigurno se zapitala
- koji je ovo cudak bas nju posjetio?

- Gospodja Zdenka preporucila mi je da posjetim Mariju Ivancevu
Francetic, a ona tvrdi da je crkva podignuta u vrijeme II. sv. rata.

- Marija Ivanceva Francetic, gospodja stara 84.godina, prica mi da su
na Veliki Petak Italijani presli na tom mjestu (Veli Vrh) i to bez
borbe, i onda sagradili crkvu upravo na tom mjestu. Pri kraju rata, jedna je
avionska bomba pala, dijelomicno ostetila crkvu i ubila jednog vojnika.
Bio je to Italijan iz Trsta, zvao se Djuzepe Gravatini vojnik sahranjen
na hrvatskom groblju. Nakon rata po njega je dosla rodbina i prenijela
kosti u Trst. Nakon toga narod odnosi gradju i rusi crkvu, lagano je
unistava. Kraj crkve bio je lijepi park, u kojem su rasle jagode.

- Gospodja Kocjancicka, govori da su Italijani presli granicu na tom
mjestu bez ispaljena metka, i tu podigli crkvu, - nazvala me telefonom. -
Ostali mjestani uglavnom spominju gradnju iza 1941.

Istu crkvu vidjeti razlicitim ocima i interpretirati na razlicit nacin,
u svakom slucaju mogu smatrati zagonetkom, ili primjeniti drugu
varijantu, bila bi pridati mnogo veci znacaj i oznaciti Veli Vrh "posvecenim
mjestom" odnosno "svetistem". Svetiste samo po sebi u svom izvoru, odraz
je bozanskog svijeta, njena slika je covjekova predodzba o bozanskom.
Tako je kozmologija i teologija povezano u duhu covjekovu kao i njegova
djela posvecena bogovima. Na taj nacin sam univerzum postaje jedno
Svetiste, a ljudska dusa Svetiste duha svetoga, - jednom prigodom u
razgovoru spomenuo mi je Ninoslav Volaj, astrolog i teozof. Nisu li
posveceniji (iniciraniji) pojedinci vidjeli razlicito istu stvar, prevladavanjem
jednog starog nacina zivota, sluzeci kao kanal kroz koji se prelijeva i
svrsi kojoj sluzi energija Svetista. Nije li time oznaceno i zaceto
"mjesto moci", u ono vrijeme razruseni ostaci crkvice na Velom Vrhu.
Dobivajuci na znacenju, hoce li Veli Vrh postati Svetiste novog utjecaja
dozivjevsi vlastitu transformaciju i inicijaciju u ovim nasim nadolazecim
vremenima, ostaje za sada tajna!?

CRKVA GOSPE TRSATSKE I FRANJEVACKI SAMOSTAN NA TRSATU

Crkva Gospe Trsatske navodno je i medjunarodno svetiste vezano uz
cudotvornost ikone Gospe od Milosti, koja je izlozena za adoraciju u
svetistu na glavnom oltaru. Gradnja crkve je obavijena legendom vezanom za
cudo prijenosa Bogorodicina doma, u kojemu su se dogodile Blagovijesti, iz
Nazareta u Evropu. "Po legendi andjeli su prenijeli kucicu na Trsat 15.
svibnja 1291, gdje je ostala do 10. prosinca 1294, kada su je andjeli
odnijeli u Italiju na Rekatanske poljane, a kasnije je zavrsila u
cuvenom svetistu u Lorettu. Gospodar Trsata, knez Nikola I, podize na mjestu
gdje je bila sveta kucica kapelu koja privlaci hodocasnike. Trsacani i
Rijecani ne tjese se da su izgubili svetu kucicu, te za utjehu sinovi
kneza Nikole I dobivaju iz Rima od pape Urbana V cudotvornu Bogorodicinu
sliku, koju je po predaji naslikao Sv. Luka... Knez Martin Frankopan
1453. podize na mjestu kapele kasnogoticku jednobridnu redovnicku crkvu,
i uza nju franjevacki samostan. Samostanska zgrada je izgorjela 1629, a
novi samostan je sagradjen do 1691. godine. Crkva je dobila novo
procelje 1824. u stilu hrvatskog bidermajera." (12*)

SVETI VID

Sveti Vid zastitnik grada Rijeke, rodio se u mjestu Mazzera del Valla
na otoku Siciliji, a kao progonjeni,bio je mucen pod carom
Dioklecijanom. Kult mu se poceo siriti oko 600-te, kada je njemu u cast sagradjena
prva crkva u Rimu. Sve crkve Sv. Vida sagradjene su na uzvisinama,
odatle Sv. Vid, kao nekada Sventovid "sve vidi". Sv. Vid bio je zastitnik
bakraca, kotlara, bacvara i gostionicara. Prizivali su ga bolesnici,
gluhi, nijemi, s visokom temperaturom, zivcani bolesnici i drugi. Te
nemirne kretnje bolesnika nazivali su "ples Sv. Vida". Takodjer Sv. Vid je
zastitnik plesaca, akrobata i glumaca. U nasim krajevima Sv. Vid bio je
zastitnik ociju, zastitnik covjecjeg vida. 10. X. 1627. dolaze Isusovci
u Rijeku, koji 15. VI. 1638. postavljaju kamen temeljac crkve Sv. Vida.
Stara crkvica datira iz IX. stoljeca. Od 1296. u njoj se cuva
"Cudotvorno Raspelo". Legenda govori kako se pod trijemom Sv. Vida kockalo
nekoliko gradjana. Jedan od njih - zvao se Petar Loncaric, pripit, razjaren
sto je izgubio u hazardnoj igri kockanja, tesko je opsovao i svetogrdno
se nabacio kamenom na razapetog Krista. Tamo gdje je kamen udario
drveno raspelo, ono je prokrvarilo, a pod bogohulnikom rastvorila se zemlja
koja ga je progutala. Samo je iz zemlje ostala viriti svetogrdna ruka
koja je bacila kamen na razapetog Krista. Od tada se u Rijeci stvorio
kult "Cudotvornog Raspela", koji su isusovci unaprijedili kao protutezu
kultu "Gospe Trsatske".

GRCKA I RIMSKA BOZANSTVA PRISUTNA NA OVIM NASIM PROSTORIMA

Apolon, jedan od dvanaest olimpijskih bogova. Bio je utjelovljenje
klasicnog grckog duha, olicujuci racionalnu i civiliziranu stranu ljudske
naravi... ...Poslije su ga poistovjecivali sa suncanim bogom Helijem
(Solom), koji je danomice vozio kola preko neba; kult se boga Sunca veoma
prosirio pod rimskom vlascu... ...Uz njega se pojavljuje i neobicna
neman sa tri glave - vucjom, lavljom i psecom - i to s tijelom od
isprepletene zmije, to je, izvorno pripadalo egipatskom suncanom bogu Serpasu,
a Apolonu su dometnuli renesansni mitografi... (13*) Uz to Apolon je
bog ljepote i mudrosti, zastitnik pjesnistva i glazbe, obozavan u
Delfima, gdje je imao svoje prorociste i preko Pitije proricao buducnost. Bog
je svjetla, uma, umjetnosti, iscjeljitelj i prorok.

Artemida (grc. Artemis) bozica lova i mjeseca, kci Zeusa i Lete, sestra
blizankinja Apolona. U rimskoj mitologiji odgovara joj Dijana. U
arhijsko doba prikazuje se okruzena zivotinjama, u zivom pokretu, odjevena u
kratku haljinu, s lukom i tobolcem i u pratnji jelena. (14*)
Staroitalska bozica svjetlosti, lova, prirode i poroda, zastitnica plebejaca i
robova.

Cerera (grc. Demetra). U Grckoj mitologiji bozica ratarstva, osobito
povezana sa zitom, katkad je bila stovana kao majka zemlja prvo vrelo
plodnosti.

Diomed (grc. Diomedes), mitski Grcki heroj, Argovac, sin Tidejev.
Sudjelovao je u ratu epigona, kasnije u Trojanskom ratu. Ljubimac Palade
Atene. Prema legendi osnivac nekih gradova u juznoj Italiji, gdje ga stuju
kao boga (Homer ga opjevao u Ilijadi)... (15*)

Hera, vrhovno zensko bozanstvo u Grckoj mitologiji, kcerka Krona i
Reje, sestra i zena Zeusa. Zastitnica majka i bracnog zivota. Kod rimljana
identicna sa Junonom. (16*) Bozica neba, mjeseca i braka. S Jupiterom i
Minervom zastitnica Rimske drzave. Svetkovinu su Rimske zene slavile 1.
ozujka (Matronalia).

Jupiter (gr.Zeus), vrhovni upravljac bogova i smrtnika i poglavar
Olimpljanima. U njemu su bile utjelovljene sve bozanske moci i zadace. Bio
je bog neba i nevremena te munjama unistavao neprijatelje. Bio je i
milosrdan i zastitnik slabijih. U Grckoj je jedno od glavnih sredista
stovanja bio Zeusov hram u Olimpiji... (17*)

ZMAJ SA TUHOBICA

Koncem 1993.sa grupom planinara PD. Platak penjao sam se iz pravca
Plasa na Tuhobic. Vrijeme je bilo vise nego idealno za taj nepovoljan
period godine, suncano i nesto vjetrovito. Po usjecima i dolovima mirno i
toplo, obasjano Suncem. Penjuci se prema vrhu nakon dva sata hoda, na
strmoj izbocini sa koje se vidi cesta Rijeka - Karlovac, sumom obrastao
dio Tuhobica u jesenjem bljestavilu boja kupao se. U daljini vidjelo se
Fuzinsko jezero, mjesto Fuzine i meni bliski borovi iznad Vulkanovog
odmaralista, kojeg sam cesto posjecivao,a jos dalje visovi Visevice i
Bitoraja. Tu, na tom prevoju osjetio sam jaki bocni udar vjetra, zvuk uz
fijuk u zraku, kliktanje uz tupi udar raznolikog glasanja, kao da je
nesto tako blisko i meni znano preletjelo iznad moje glave. Tog momenta,
prvo sto mi je palo na pamet i prisjetio se, bila je gusterolika
pticurina nalik na pretpovijesnog reptila, koja bi se tajnovito i strelovito
obrusavala na plijen u brisucem letu. Na strani Tuhobica koja gleda prema
moru, raslinja gotovo da i nema, osim onizih bodljikavih grmova
poleglih po visokoj travi, koje je bura svojom silinom tako oblikovala i
prikovala uz zemlju. Jos jedan prelet iznad glave, stekao sam osjecaj da
trebam poleci u bodljikavo grmlje, ili pobjeci dolje, stotinjak metara
nize prema prvom sumarku. Shvatio sam, u pitanju su prosli zivoti! Pokusao
sam se prisjetiti mojih prijasnjh inkarnacija. Kada se to zbilo? U
kojem zivotu? Dali sam bio lovac? Ili, mozda sam egzistirao kao bice sa
kojim se po prvi puta susrecem u ovom zivotu. Sezem u daleku, daleku
proslost, i neke davne, jos neslucene inkarnacije!? U tom trenutku prekine
me u mojim razmisljanjima poziv, i na primjedbu kolege planinara da ga
ne slusam sto on govori, blago se nasmijesi i potapsa me po ramenu.
Zadovoljan sa smjeskom na licu, veseo stecenim iskustvom, znao sam da sam
bio u doticaju sa nasim Zmajem. Tu na Tuhobicu, osjetio sam prisustvo
Zmaja, njegov let, klepet krila, udar zraka i glasanje odaslano iz daleke
proslosti u vjecnost. Bio je to Zmaj, nas Tuhobicki Zmaj.

MISTERIJSKA PRAVILA PLAVE TORBE PRIMJENJIVA ZA RIJEKU

Prekrasan Kineski tekst, nepoznatog porijekla i datuma nastanka,
primjenjiv za grad Rijeku objasnjava nam slijedece: Kineski zemljovodi
nacrtani su tako da se Jug nalazi na vrhu, tj. Kvarnerski zaljev, to je
ujedno i nacelo za razumijevanje krajolika. Zeleni Zmaj od Istoka je na
nasoj lijevoj strani, i dolazi sa Tuhobica, koji je ujedno Yang. Bijeli
Tigar jeseni je na desnoj, dolazi sa Ucke, i on je Yin. Ispred nas je
Sunce, biti ce u zenitu, a iza nas je tama zime, tj. Crna Kornjaca koja
dolazi sa Grobnickih Alpa. Sunce je u znaku ptice Feniks, ono je ispred
nas i obasjava nas svojom svjetloscu, za razliku tamne hladne zime iza
nasih ledja. I planina je Yang, takodjer i velike stijene, kaskade,
vodopadi, stare sekvoje, cempresi, Yang je sve sto je na suncanoj strani.
Yin je u sijeni, on obuhvaca sve sto je duboko, supljikavo i u dolini.
Ukoliko hocete mjesto za gradnju kuce, ili za zakapanje predaka, vi
morate ici na juznu kosinu, tako da se krajolik Zelenog Zmaja nadje lijevo,
a Bijeli Tigar se sunja bezazleno sa desne strane i ovo dvoje
zaokruzuju polozaj, sa sjenom koja se nalazi u zavoju. Sa vase prednje strane
treba da se nalazi tijelo. Sama fizionomija krajolika toliko je
kompleksna da nikada necete biti sigurni bez pomoci Feng Shui rasljara, koji
razumije kako svaki krajolik dise. Feng Shui vjetar i voda, odaju dvije
najznacajnije karakteristike Zmajeva daha, a za ostale rasljaru je
potreban kompas. Kompas mora imati 38 koncentricnih prstenova, tako da svaki
prsten mora biti podijeljen u jedan od idealnih mjera vremena i
prostora. Koristeci se time, rasljar koristi vene Zmaja, koji cine obris
krajolika, a oznacene su vodenim tokovima, odredjenim stijenama i grananjem
dolina. Kuca (grad) sagradjen na takvom mjestu imati ce svoju
buducnost, i predak pokopan na takvom mjestu imati ce blagoslov svojih
nasljednika. Mjesto zvano Zmajeva Glava (u nasem slucaju grad Rijeka), mora biti
utjelovljen u Zmaju, i kad je grad Rijeka u potpunosti dovrsen
(sagradjen), Zmaj je pozvan da se nastani u specijalnom kutu, "nisi", u nasem
slucaju Crkvica na Velom Vrhu - Trecem oku grada Rijeke. I vrt mora
pocivati po istim pravilima, gdje je svijet Yanga i Yina, gdje se Zmaj moze
sa ljubavlju zabavljati, i gdje on moze biti pocascen svojim znakom, da
ga podsjeca na srecu - SIMBOL grada Rijeke. Feng Shui rasljari sami su
napunjeni snagom Zmaja, ne samo sto oni razlucuju zmajeve, vec i zato
sto oni mogu utjecati na sebe, da se ponasaju po principima "Plave
torbe" koja je njihov izraz za Univerzum. Rasljari su znatno odgovorni i
zasluzni za upotrebu zemljovida koje svijet priznaje, i iz istog razloga
Kineski zemljovidi nacrtani su najjasnije i najmisterioznije.

RIJEKA U IDEALNOM FEG SHUI POLOZAJU

"Primjenom drevnog tajnovitog umijeca, konstatirano je: Hong Kong,
jedan od najbogatijih gradova Dalekog istoka, ali i jedan od najbogatijih
gradova na svijetu. U cemu je tajna njegovog uspjeha? Osim konfucijanske
etike i budisticke i dualisticke vjere koje prozimaju kulturu Dalekoga
istoka, tu je i tajnovito umijece koje nazivaju fengshui (citaj:
fongsvej)... Prije no sto je Hong Kong 1997. ponovo pripojen Kini, neki su
poslovni ljudi, zabrinuti za svoju buducnost uposlili skupinu fengshui
majstora koja je negdje drugdje trebala pronaci novi Hong Kong. Mjesto
koje ce imati ista, ili barem slicna fengshui obiljezja kao i pravi Hong
Kong. Uspjeli su pronaci svega dva slicna mjesta, a jedno od njih bio
je grad Rijeka. Zasto onda Rijeka nije bogata kao Hong Kong? Izmedju
ostaloga i zato jer ne znamo iskoristiti svoj gotovo idealni fengshui
polozaj... Stara kineska izreka glasi: "Prva je sudbina, druga je sreca,
treci je fengshui, cetvrte su vrline, i peto je obrazovanje." Na prve
dvije stvari ne mozemo utjecati. Sudbina i sreca su nam odredjene u
trenutku rodjenja. Sve sto mozemo, ako za njih znamo, je da im se
prilagodimo. Vrline i obrazovanje ovise o nama samima, i trebali bi se potruditi
da u tome budemo sto bolji. A fengshui je dijelom odredjen (zadanim
krajolikom, stranama svijeta i qijem), a dijelom na njega mozemo utjecati
(mijenjati taj krajolik, prilagodjavati ga i koristiti povoljan qi). Da
li cemo zanemariti prostor u kojem zivimo, ili cemo ga pokusati
iskoristiti na najbolji moguci nacin i za nas, i za prirodu koja nas okruzuje,
ovisi samo o nama i nasoj duhovnoj zrelosti. Kao sto nije svatko
lijecnik, tako ne moze svatko biti ni fengshui majstor, no to nas ne
sprijecava u nastojanju da se potrudimo da bolje razumijemo svijet u kojem
zivimo i nasu ulogu u njemu. Sto vise ljudi bude u svome zivotu koristilo
drevno umijece fengshuia, to ce svijet biti ljepse i bolje mjesto za
zivot kako nama samima, tako i narastajima koji dolaze za nama." (18*)

Po ko zna koji put, kretao sam se tih dana put Velog Vrha, jednom od
najljepsih setnjica grada Rijeke. Ulicom Kalvarija do Kozale, dalje
Katarine i crkvice Sv. Katarina uz Pulac, dobrom markacijom PD. Ucka sve do
crkvice na Velom Vrhu. Tu nadomak Rijeke, na samo dva sata hoda u
prekrasnom ambijentu borove sume, sa Velog Vrha, mozete uzivati
razgledavajuci krajolik koji se pruza pred vama. Nenadano iznad Grobnika u mojoj
ravnini nadvi se soko i strmoglavi u brisucem letu, nestajuci dolje u
kanjonu Rjecine, kada se prisjeti Branka Fucica i njegovih rijeci u "Terra
incognita": Dodje li ikad do referenduma o grbu grada Rijeke, glasovat
cu za heraldiku, za stari, povijesni Leopoldov grb s orlom i sa
"indeficienter". Samo, meni ce "indeficienter" znaciti ne neko odano sluzenje
Habzburzima, nego zelju da onako, kako nepresusno tece Rjecina, tako
neka Rijekom tece i promet i stvaralastvo i napredak i blagostanje.
Prozet radosnim trenucima koji me sustizu i idejama koje neprestance iskre,
razapet izmedju neba i zemlje, tu na Velom Vrhu kako to obicno biva, s
papirom i olovkom u ruci sve se mora registrirati i zapisati. U
simbolici nadolazeceg moram potraziti sebe, jer kako biva: "Lak je prijelaz
onima koji imaju simbol!" ...

Koristena literatura:

- Novi List 10.08.1996, Jelena Sedlak, novinar (1*)

- GEOMORFOLOSKE, HIDROGEOLOSKE I SPELEOLOSKE OSOBNOSTI LOVRANSTINE,
str.30, Dr. Srecko Bozicevic (2*)

- STANJE ISTRAZENOSTI LOKALITETA NA PODRUCJU LOVRANSTINE U VREMENSKOM
RAZDOBLJU NEOLITA DO ANTIKE, str.50, Ranko Starac (3*)

- Prema kazivanju Barbare i Momira Vucinovica, Kastav, sto su oni culi,
procitali i registrirali na Kastavstini (4*,5*,6*,7*,8*)

- Novi List(Liburnijski, svibanj 2000), Marija Stambulic Barburina
(9*,10*)

- Novi List, 4. rujna 1994, Nevena Segota (11*)

- Rijeka, Turisticka monografija, Zagreb 1988, str. 98 (12*)

- RIJECNIK TEMA I SIMBOLA U UMJETNOSTI, Zagreb 1991. James Hall(13*
str.15, 14* str.163, 15* str. 53, 16* str. 524, 17* str. 148)

- Novi list 07.05.2000, Robert Matusan-Boyler (18*)

- KAKO CITATI GRAD, Rijeka 1998, Radmila Matejcic

- CETVRTI PUT, P. D. Uspenski

- ANTICKA SVJEDOCANSTVA O ISTRI, Mate Krizman

- POVIJEST RIJEKE, Kobler

- PEJSAZI I VEGETACIJA LOVRANSTINE, Zdenko Sila

- POVJESNO-PRAVNI ASPEKTI STAROG LOVRANA, Dr.Margetic Lujo

- RJECNIK EZOTERIZMA, Pierre Riffard

- LEKSIKON JLZ Miroslav Krleza, Zagreb 1974.

- MAGIJA, Djecje Novine 1988, Zan Pjer Spilman

- ORIJENTALNA MAGIJA, Bigz, Idris Sah

- MISTIKA U POTRAZI ZA ZIVIM BOGOM, Astra, Nikostrat S. Simovic D.


Tekst napisan u Rijeci 02.01.1997. godine


Post je objavljen 07.04.2005. u 18:59 sati.