Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/markopudina

Marketing

SOJA

Inače privatno obožavam jesti soju. Obožavam sojine odreske, sojino mlijeko pa ćak i sojin puding i tvrdim da je to nešto najbolje što sam ikada probao, mislim na puding. Pa upravo zbog toga objavljujem ovaj članak o soji.

SOJA - zdravlje u tanjuru

Nova tema 'Zdrave prehrane' - novi pogled na biljku koja se u nekim dijelovima svijeta koristi više od tisuću godina. Biljka s osobinama mesa trebala bi naći mjesto u prehrani svih koji misle na zdravlje. Da bi vam olakšali prve pokušaje pripreme, tu su i recepti.

Veliki grah - sveta biljka
Zašto je posebna?
Soja u raznim oblicima


Veliki grah - sveta biljka

Negdje sam pročitala kako zemlje Europske zajednice uvoze oko 90% soje koju troše uglavnom za prehranu stoke. Nije li neobično da se mahunarka daleko bogatija bjelančevinama od bilo kojeg mesa - troši upravo za uzgoj tog mesa, kojeg i jedemo prvenstveno radi bjelančevina!?

Nije mi namjera pisati o lošim stranama mesa kao hrane , već poticati sebe samu i druge da vjerujemo prirodi kada nam nudi "ta - teou" ili "veliki grah" kako su soju nazivali stari Kinezi tisućama godina prije Krista, svrstavajući je u red svetih biljaka.



Zašto je posebna?

Ova nevjerojatna biljka sadrži, ovisno o vrsti (žuta, zelena crna soja), između 37 i 50% proteina, uključujući sve esencijalne aminokiseline! Osim toga, pravi je rudnik minerala, vitamina i vlakana!

Pogledajte tablicu sastava i prehrambenih vrijednosti soje i nekih prerađevina (količina - 100 grama):



Soja u raznim oblicima

U nizu raznovrsnih proizvoda od soje (možete ih nabaviti u trgovinama zdrave hrane ili neke od njih i sami pripraviti), u svojoj kuhinji prednost dajem tofu - sojinom siru i mlijeku iz grupe nefermentiranih namirnica, te sojinim klicama kao izuzetno vrijednoj sirovoj namirnici koja je osim esencijalnih aminokiselina prepuna encima, vitamina i oligoelemenata. Povremeno koristim i fermentirane namirnice: tempeh kruščiće, tamari sos i miso pastu. Sojin lecitin koristi cijela obitelj u obliku tableta ili perli kao dodatak prehrani, jer sadrži sastojke koji su esencijalni za metabolizam jetre, funkcioniranje živaca, apsorpciju masti, koagulaciju krvi -Najrjeđe, iako su najrašireniji u ponudi, koristimo industrijski obrađene proizvode: pahuljice, ljuskice, komadiće, medaljone. Iako su izuzetno jednostavni za pripremanje i bogati bjelančevinama, temeljita industrijska obrada oduzima im znatan dio hranjive vrijednosti na račun encima i vitamina. Međutim, takva namirnica još uvijek je bolji izbor od masnog mesa. To, dakako, nije sve. Postoje raznovrsni namazi i umaci, sojina šunka, proizvodi oblikovani kao "faširana smjesa", razni napitci na bazi soje, sojino brašno u masnom, polumasnom i nemasnom obliku. Ova raznolikost omogućuje oblikovanje jelovnika koji bi uz sezonsko voće i povrće, žitarice, sjemenke, mliječne proizvode i jaja -mogao sasvim istisnuti meso ili ga svesti na minimalne količine, a da budete savršeno zadovoljni raznovrsnošću okusa.


Kuhanje soje prilično traje: zrna žute soje kuhaju se 3 sata ili 45 minuta u ekspres loncu (u oba slučaja prethodi najmanje 24 - satno namakanje).


U današnje vrijeme žurbe i instant obroka, gotovi proizvodi od soje iz trgovina zdrave hrane izvrsna su osnova za oblikovanje jelovnika. To je , dakako, skuplja varijanta kada su u pitanju namazi, dimljeni tofu, tempeh i slično. Medaljoni, komadići i pahuljice smiješno su jeftini u odnosu na npr. meso a izdašno vas opskrbljuju bjelančevinama. Poželjno je u tjednom jelovniku planirati i kuhana jela od zrna soje i uzgojiti sojine izdanke. Kuhanje soje prilično traje: zrna žute soje kuhaju se 3 sata ili 45 minuta u ekspres loncu (u oba slučaja prethodi najmanje 24 - satno namakanje). Zelena soja iziskuje najmanje 8 sati namakanja i kuhanja 45 - 60 minuta na umjerenoj vatri (ili 15 minuta u ekspres loncu). Da biste uzgojili izuzetno vrijedne sojine izdanke do dužine od optimalnih 4 cm, potopite ih preko noći na mračnom mjestu i temperaturi od oko 23 stupnja C.
Slijedeća 3, 4 dana treba ih 3 - 4 puta dnevno ispirati tako da stalno budu vlažna. Za uzgoj izdanaka preporuča se zelena soja. Već čujem prigovore na temu nedostatka vremena, no neki poslovi poput njegovanja izdanaka soje mogu biti obiteljska obaveza na zadovoljstvo i korist sviju.
Uz nešto osobnog truda ( i priličnu bakinu pomoć pri kuhanju), te redovnog odlaska u nabavku u trgovine zdrave hrane, soja je postala bitan izvor proteina u jelovniku naše obitelji i smanjila potrebu za mesom (u pravilu, 4 glavna obroka tjedno za ručak ili večeru i 2-3 manja obroka za doručak ili večeru).



Post je objavljen 08.06.2004. u 23:38 sati.