Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/mcmlx

Marketing

arcana imperii

Bilder-Upload.eu - share DEINE Bilder

Nikada do sad nije bilo toliko informacija na dohvat ruke.
Međutim, algoritamske procedure koje strukturiraju naše znanje, poigravaju se iz prikrajka.

Prije pet godina kad su pirati bili na svome vrhuncu, a WikiLeaks kao moralistički regulator pravednika sukcesivno objelodanjivao diplomatske depeše, aktivisti za tipkovnicama su povjerovali kako je gotovo s državnim tajnama i netransparentnim zakulisnim politikama.

U međuvremenu se došlo u ideološku slijepu ulicu: Assange petu godinu ne izlazi iz ekvadorskog veleposlanstva, a njegova platforma je pod sumnjom selekcije materijala, te tako dospjela u kategoriju javnog mnijenja - „tiraniju transparentnosti“.

Kao da se povijest poigrala, sada su digitalizacijom nastale neke nove tajne, naime u google PageRank algoritmu, bez upliva javnosti, determiniraju se granice slobode mišljenja i utire put vladavini.

Tehnološki kritičari govore o opacitetu algoritama, tj. njihovom stupnju prekrivenosti odnosno prozirnosti.

Google se brani od pritiska za više transparenstnosti svojih algoritama, pravdajući to poslovnom tajnom i mogućim informacijskim kolapsom; spameri bi zatrpali tražilice smećem pa korisnici više mogli pronaći ono za čim tragaju.

Težnja googlea i FB da softwareom filtriraju fake news, rasvjetljava ne samo naivno poimanje istine („jedne istine“), nego i matematičko-redukcionističko poimanje stvarnosti.

Algoritmi nisu rješenje problema nego njegov uzrok.

Tek je automatizacija čitanja vijesti otvorila šverc fabriciranih informacija.

Istina je ono što je viralno.

Googleov samoproklamirani cilj – „organizirati informacije svijeta, te ih svima učiniti dostupnim i korisnim“ čini se kao himera, i kao neukusni reklamni slogan.
Znanje svijeta je doduše klikom miša postalo dostupno, no algoritamski autoriteti tretiraju korisnike kao digitalne štićenike, kojima se za njihovo dobro servira informacijski fast food bez oznaka podrijetla i sastojaka.

Prosvijetljenje valjda ne donosi oslobođenje nego depresiju. nekada čudotvorna aura oko omiljenih aplikacija, blogova i socijalnih medija je passe. brisanje, dijeljenje, lajkanje je postalo bezdušnom rutinom i praznom gestom.

U vrijeme socijalnih mreža živimo u nekoj hiperrealnosti.

Kibernetički prostor se pretvorio u jednu kuću koja sadrži jedan grad koji se pretvorio u pustopoljinu u kojoj se kreirana transparentnost pretvorila u paranoju (Lovink/Baudrillard).

Nismo izgubljeni u labirintu, nego bačeni u otvorenu, nadziranu i manipuliranu pučinu bez kontroliranog svjetionika.

Inflacija informacija dovodi do paradoksa; nikad više informacija, poodmakle demokratizacije znanja kao temelja prosvjetiteljstva, a ipak potraga za istinom nije nikad bila teža, jer se svatko proglašava njenim vlasnikom utvrđujući vlastiti spoznajno-teorijski zamak.

Od Trumpovog izbora vlada debata da li je postmoderna s maksimom „ne postoji istina“ samo pozicije i stajališta, pripremila tlo za navodno postfaktičko doba.
Assange u svojoj knjizi „When Google met WikiLeaks“ (2014) na jednom mjestu u vezi verifikacije izvora apsolutistički kaže:
„Ako su istinite informacije, nama je svejedno odakle dolaze.“ i potom „Mi verificiramo dokumente, a ne činjenice.“ čime potvrđuje kako mu nije do traženja istine nego do autentičnosti dokumenata.

Aktualnost knjige leži u istini kao pitanju političkog oportuniteta.

Problem je što organizacije kao google i WikiLeaks svijet vijsti na mreži sve više struktuiraju i kao redari autoritarno određuju što spada u informacijski sustav a što ne.
Apstraktnije formulirano – oni odlučuju o egzistenciji informacije i ne-informacije.

Da bi informacija došla do čitatelja i tako postala informacijom, ona treba agregatore na mreži.

Tako je privatnost googleovih algoritama postala strogo povjerljiva kao nijedan vladin dokument.

Selektivno objavljivanje tajnih dokumenata govori kako je manje riječ o rasvjetljavanju, a više o geopolitičkim interesima nekih igara daleko od očiju.

Što je dakle istina? Pokretna vojska metafora, metonimija, antropomorfizama.

I Nietzsche je istinu podredio moći, umjesto da moć podredi istini – stoga ...

Bilder-Upload.eu - share DEINE Bilder


Post je objavljen 06.08.2017. u 18:33 sati.