Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/toco1980foto

Marketing

Sadržaj i kontekst

Fotografsku sliku prvenstveno definira njen sadržaj. Ono što se nalazi na slici, odnosno u njenom kadru. To ovisi isključivo o tome što je u kadar zahvatio snimatelj prilikom snimanja, a prikazuje ono što se pred kamerom odvijalo u trenutku pritiska na okidač.

Kontekst je okruženje u kojem se ta slika negdje nalazi. Na internetu, društvenim mrežama, u medijima...

Taj kontekst u vidu drugih slika ili teksta može biti ili dopuna slici, ili obratno, slika može poslužiti kao ilustracija, odnosno dopuna tekstu.

Međutim problem je u tome što kontekst u kojem se neka slika nalazi uopće ne mora biti istinit. On može biti lažan ili izmišljen. Stavljanje odgovarajućih slika u neki kontekst je glavno sredstvo svake propagande.

Još je veći problem u tome što kontekst može toliko utjecati na doživljaj slike od strane (u današnje vrijeme izuzetno površnih, naivnih i intelektualno prikraćenih) promatrača do mjere da se sadržaj slike u potpunosti ignorira, odnosno da se kontekst uzima zdravo za gotovo. Čak i kada slika po sadržaju ili okolnostima nastanka uopće ne odgovara kontekstu, odnosno ono o čemu se radi u kontekstu uopće se ne može iščitati iz same slike.

Primjeri:

** Ako se radi o slici neke osobe, a iz koje se ne može iščitati apsolutno ništa o toj osobi, i ako ispod slike stoji napis da je osoba fakultetski obrazovana, inteligentna, bogata i slično, promatrač će (ako mu je osoba nepoznata) na osnovi konteksta zaključiti da je doista tako. I suprotno, ako ispod slike piše da je osoba propalitet, masovni ubojica ili nešto treće, opet, promatraći će samo na temelju konteksta izvesti zaključak da je ta osoba na slici dosta takva.

** Ako se slika neke oskudno odjevene djevojke nađe na nekakvoj porno stranici, promatrači će samo ne temelju toga u kojem se kontekstu nalazi zaključiti da se doista radi o pornografiji, iako sadržajno ona uopće nije pornografska (ne pokazuje nikakvo spolno općenje, ni spolne organe). Da se ista slika nađe na nekoj umjetničkoj stranici, ili stranici s modnom fotografijom, promatrač će opet, samo ne temelju konteksta zaključiti da se radi o modnoj ili umjetničkoj fotografiji.

(Koliki utjecaj ima kontekst na doživljaj fotografija dovoljno govori nedavni primjer kada su slike djevojaka sa Facebooka stavljane u grupu naslovljnu "Kurve", uz omalovažavajuće komentare, pa se digla velika prašina oko toga, pa se grupu nazivalo "pedofilskom" i "pornografskom" iako na slikama nije bilo nikakve eksplicitne pronografije, u najgorem slučaju djevojke u provokativnim pozama; da su se kojim slučajem te iste slike našle u grupi nazvanoj "Ljepotice", uz pohvalne komentare, vjerojatno nitko ne bi imao ništa protiv. op.a.)

** Ako slika prikazuje radnika kako radi, bez ikakvog konteksta promatrač će zaključiti da radnik doista radi. No ako netko ispod slike napiše "da je radnik samo pozirao za snimanje", promatrač će zaključiti da je radnik doista samo pozirao. S druge strane, ako slika prikazuje radnika kako sjedi i pije pivo u kontekstu "radnik u trenutku odmora nakon napornog rada", promatrači će izvući zaključak da je tako. No ako ispod slike netko napiše da nije ništa radio čitav dan, opet tome odgovarajući zaključak... itd. Ignorirajući to da kontekst (opaska uz sliku) može biti lažan, odnosno izmišljen.

(Jedne godine, po zimi, netko je iz automobila pored neke pečenjare snimio nekoliko parkiranih ralica, te napisao kako "nitko ništa ne radi", na temelju vlastitog proizvoljnog zaključka izvučenog iz kratkotrajnog promatranja u kojem je i nastala fotografija, te je takav lažni kontekst servirao publici, nakon čega su svi, uzevši tu lažnu informaciju zdravo za gotovo, sasuli drvlje i kamenje po dotičnima. Nikome nije palo na pamet da su vozači zapravo bili na pauzi za gablec i WC, na što, kao i svi drugi radnici, imaju pravo. op.a.)

** Nedavno se na Facebooku širila priča o "gadno opečenom psu koji je spaiso svoju obitelj" gdje se tražilo da se slika dijeli i "lajka". Ljudi su toliko gledali samo kontekst, odnsono samo naslov i tekst (te dijelili i lajkali sliku) da se nitko nije potrudio malo bolje zagledati u sadržaj same slike. Radilo se o potpuno zdravom psu - sa komadom šunke na glavi.


Post je objavljen 04.01.2016. u 00:01 sati.