Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zoranostric

Marketing

Nešto o anketama javnog mnjenja (popularnost stranaka)

Dve ankete javnoga mnjenja o politici, objavljene isti dan (jučer).

Crobarometar (agencije Ipsos Puls, za Nova TV): HDZ 30,0%, SDP 23,0%, ŽZ 11,6%, ORaH 9,2% (neodlučnih 7,0%, uzorak: 976).

Do you trust...Istraživanje je provedeno u razdoblju od čak 15 dana, između 1. i 15. ožujka. To smanjuje pouzdanost, zbog mogućih promjena tijekom tih dana, a osim toga je do trenutka objave prošlo čak 10 dana. Očito ispitivanje radi manji broj anketara, od kojih svaki obavi mnogo poziva, a to smanjuje pouzdanost jer su moguće i nesvjesne pristrasnosti (profesionalne organizacije za ispitivanje javnoga mnijenja u svijetu, na osnovu ogromnoga iskustva, to ističu kao jedan od značajnih problema. Neke preporuke navode da jedan anketar u istoj anketi ne bi smio ispitivati više od 20, pa čak ni više od pet ispitanika.)

Novost je u posljednjih nekoliko objavljenih anketa, da se u prezentaciji rezultata eksplitno spominju i granice greške uzorka. Nije točno navedeno (nažalost, kao i obično, nije nam dostupan originalni i potpuni izvještaj agencije koja je provela istraživanje), ali očito je navedeni raspon uz stupanj pouzdanosti od 99%.

Dakle: u uzorku od 976 ispitanika, 30,0% je reklo da bi glasalo za HDZ. U generalnoj populaciji, naravno, broj onih koji su u vrijeme provođenja ankete voljni glasati za HDZ može biti nešto manji ili veći. S vjerojatnošću od 99%, stvarna podrška HDZ-u u općoj populaciji je u vrijeme provođenja ankete bila između 26,6% i 34,4%. Za SDP, s 99% pouzdanosti, stvarna podrška u općoj populacije je između 19,9% i 26,1%.

To su granice greške, koje se u prezentacijama obično ne spominju, pa se govori o "trendovima" čak i ako se radi o par promila razlike. Onda dolazi do toga, da se neki ljudi čude i zgražaju nad razlikama od 1-2%, jer ne razumiju osnovne stvari.

U veljači je HDZ imao 28,7% (dakle, sada porast za 1,3%, što može biti statistička varijacija) a SDP 19.8% (porast za čak 3,2%, pa je manje od 1% vjerojatno da se radi o statističkoj varijaciji - tj. radi se vjerojatno o stvarnom povećanju).

U anketama je pak redovno slučaj, da kad se pita za koalicije, one dobivaju manje glasova, nego što je suma glasova za pojedine stranke koalicije. Uvijek se događa da npr. dio glasača HRAST-a nije sretno koalicijom sa HDZ-om isl.. Ima nekih pokazatelja i na izborima da sinergija može biti negativna. (Kukuriku koalicija je pobjedila na izborima za Sabor 2011., ali je dobila manje glasova, nego što je bila suma glasova četiri članice koalicije 2007.. "Savez za Hrvatsku", koalicija osam stranaka", na izborima za Europski parlament u svibnju 2014. dobila je znatno manje glasova nego što je bila suma šest stranaka, koje su 13 mjeseci ranije nastupile pojedinačno.)

Agencija 2X1 (za portal direktno.hr): HDZ 36,81% SDP 17,70%, ŽZ 7,11%, HSS 3,90%, Bandić-RIS 3,09%, ORaH 2,91% (neodlučni 5,40%, uzorak: 3.333 ispitanika).

Oni ne navode datume provođenja ankete, ni granice greške uzorka.

Razlike u postocima su velike. Ne mogu biti obje ankete točne.

T-statistika, u usporedbi rezultata za HDZ = 3,916, Two-tailed probability = 0,01%. Za navedene rezultate ORaH-a, t-statistika=8,487, two-tailed probabiliti <0,01%. (Za taj izračun koristim StatPac Statistical Calculator. O toj vrsti testiranja pogledajte jedan moj tekst na forum.hr, koji se odnosi na neke ankete pred prvi krug predsjedničkih izbora u prosincu 2014.)

Bar jedna agencija ili pravi tešku metodološku grešku, ili vara. Možda obje.

Gledajući sve okolnosti, rezultati agencije 2X1 izgledaju malo vjerojatni. HDZ je po tome jači nego ikada nakon 1995. (godine 2007. imao je 34,9%), a SDP lošiji nego ikada od 2000.. Nije nemoguće, ali ne izgleda vjerojatno. Navedena razlika između HDZ-a i SDP-a (a još više kad se radi o koalicijama) je daleko veća nego na izborima za EP u svibnju 2014., na izborima za predsjednika u drugom krugu (gdje je u Hrvatskoj razlika bila manja od 0,1%) i na izvanrednim lokalnim izborima u 17 jedinica lokalne samouprave 8. ožujka (gdje su, sumirajući broj dobivenih glasova, HDZ-ove koalicije tek za vlas bolje od SDP-ovih).

Iako su se pokazale neke razlike na nekim posljednjim izborima i kod etabliranih agencija Ipsos i Promocija, u rezultatima anketa objavljenim desetak dana pred izbore u odnosu na rezultat izbora (izbori za EP 2013. i 2014., prvi krug predsjedničkih izbora), druga je također imala velike razlike (zapravo, znatno veće) a nema tradicije i iskustva (osim što isti vlasnik, član HDZ-a, posjeduje još dvije agencije, koje su svojedobno objavljivale vrlo sumnjive rezultate anketa - npr. da na izborima za gradonačelnika Zagreba 2013. HDZ-ova kandidatkinja ulazi u drugi krug).

Nema sumnje da su HDZ i HDZ-ova koalicija u prednosti, ali ne toliko kako tvrdi Agencija 2X1.

S druge strane, nije neobično da SDP raste. Događa se polarizacija, zbijanje snaga na oba pola: rastu HDZ i SDP, a padaju svi njihovi koalicijski partneri. To je bilo vidljivo u oba redovna mjesečna istraživanja, cro-barometar i cro-demoskop, već u siječnju.

Indicija za to zbijanje snaga jest i to, što je u drugom krugu predsjedničkih izbora, kad je ostalo samo dvoje kandidata, izlaznost bila znatno veća (čak za 400.000).

Nije neobično da ORaH i ŽZ dobivaju u anketama za Sabor znatno više, nego što su dobile na ovim izvanrednim lokalnim izborima. Lokalni izbori su specifični, stranke koje imaju razgranatu i uhodanu mrežu su u znatnoj prednosti.

Kao i prije, sumnjivo mi se čini što 2X1 navodi tako veliki uzorak. To zahtijeva desetine uvježbanih ispitivača, troškovi su veliki a dobitak u smanjivanju granice greške uzorka relativno malen (triput veći uzorak donosi približno za trećinu manju grešku uzorka). Nije jasno zašto bi trošili puno više novca nego što je potrebno.

Njihova istraživanja objavljuje jedino direktno.hr koji je vrlo jasno politički desno svrstan i vrlo otvoreno navijački. Sami prikazi rezultata uključuju neumjerno hvaljene Agencije 2X1 kao dokazano najpouzdanije, što, matematički dokazano, ne stoji (dapače, dokazano je najlošija).

Usprkos primjedbama i manjkavostima, agencije Ipsos puls i Promocija plus i dalje su vjerodostojnije od konkurencije. Ne sasvim zadovoljavajuće, ali najbolje što imamo.

Post je objavljen 26.03.2015. u 12:19 sati.