Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/zoranostric

Marketing

Rezultati izbora znatno se razlikuju od sve četiri ankete

Oko tjedan dana prije prvog kruga izbora, objavljene su četiri ankete.

Anketa agencije Promocija plus (RTL TV, 19. prosinca)

Anketa agencije Ipsos Puls (NOVA TV, 19. prosinca)

Anketa agencije 2X1 Komunikacije (portal direktno.hr, 22. prosinca)

Anketa udruge "Promatrač" (objavljena na njihovoj fb stranici, 21. prosinca)

14-07-11 Volilna napovedUsporedba s rezultatima izbora pokazuju da za sve četiri postoje znatne razlike.

(Izlazna anketa, koju je proveo Ipsos Puls, dobro se slaže s rezultatima izbora.)

Ako zanemarimo neodlučne, te radi usporedbe iskažemo postotke samo među onima koji su se izjasnili za koga će glasati, imamo slijedeću tablicu (objavljenu na forum.hr, komentar #590. Prvi broj je postotak (zaokružen na jednu decimalu) prema PROMOCIJA PLUS, drugi prema IPSOS PULS, treći prema 2X1 KOMUNIKACIJE i četvrti prema UDRUGA PROMATRAČ.

Prve dve možemo nazvati "Stari" (jer se radi o agencijama koje su na tržištu više od desetljeća), a druge "Novi" (Agencija 2X1 je objavila prije ovoga samo jednu anketu, pred izvanredne izbore u Sisačko-moslavačkoj županiji, a udruga "Promatrač" sad se javlja prvi put).

IJ 47,1 - 47,6 - 40,5 - 39,9
KG 34,1 - 35,7 - 42,6 - 41,6
MK 10,4 - 7,4 - 12,9 - 12,0
IS 8,4 - 9,4 - 4,0 - 6,5


Vidimo da su se dosta dobro slagali međusobno Stari i međusobno Novi, a razlika među njima postoji u tome, što su novi igrači navodili bitno veći postotak za KGK i MK, a manji za IJ i IVS.

Usporedba s rezultatima izbora pokazuje da je kod sve četiri ankete došlo do znatnih razlika u odnosu na rezultate izbora.

Za usporedbu s gore navedenim postocima, gdje je suma 100%, treba korigirati postotke iz službenog izvještaja DIP-a, jer su oni dati u odnosu na ukupan broj ljudi koji su pristupili glasovanju (u što su uračunati i oni koji nisu predali listić, kao i nevažeći listići).

U slijedećoj tablici prvi broj je postotak prema DIP-u (stanje u 06:00, nije obrađeno samo jedno glasačko mjesto), a drugi korigirani (tako da je suma 100%).

IJ 38,46 - 39,09
KGK 37,22 - 37,83
MK 6,30 - 6,40
IS 16,42 - 16,69


U slijedćoj tablici, date su razlike u rezultatima za svaku agenciju i svakog kandidata, te u 5. retku suma apsolutnih vrijednosti svih odstupanja, a u 6. retku suma kvadrata odstupanja.

IJ +8,0 +8,5 +1,4 +0,8
KGK -3,7 -2,1 +4,8 +3,8
MK +4,0 +1,0 +6,5 +5,6
IS -8,3 -7,3 -12,7 -10,2
UKUPNO =24,0 =18,9 =25,4 =20,4
KVADRAT =163 =131 =228 =150


Kako vidimo, kod svih agencija su odstupanja znatna.

Sve ankete daju znatno manji postotak za IVS-a nego što je on dobio na izborima. Kod Novih je razlika znatno veća.

Ankete Novih, kao i "Promocije" (iako potonje manje) dale su znatno veći postotak MK-u nego što je dobio na izborima.

Ankete Starih dale su IJ znatno više nego što je dobio na izborima, dok se ankete Novih dobro slažu s rezultatima izbora.

Ankete Starih dale su manje za KGK nego što je ona dobila na izborima, iako u okviru očekivane greške ili malo izvan (uz granice tolerancije 95%). Ankete Novih dale su veći rezultat nego što je dobila na izborima, i to u većoj mjeri.

Ukupno su dakle sva odstupanja znatna.

Nažalost, sve su ankete bile obavljane deset i više dana prije samih izbora.

Ne možemo sigurno reći, što je razlog odstupanja.

Namjerno namještanje u interesu izborne kampanje? U slučaju Starih, to bi onda bilo u korist IJ, a u slučaju Novih, u korist KGK i MK.

Možda, ali ne možemo to sa sigurnošću tvrditi.

Moglo se raditi o nekim sistemskim greškama u metodologiji provođenja anketa (nereprezentativan uzorak, sugestivno postavljanje pitanja, neuvježbani anketari idr.).

Može se raditi o razlikama, koje unose oni, koji odbijaju sudjelovati u anketi li se odbijaju izjasniti za koga će glasati. To se ponekad u svijetu događalo (ali se ne događa uvijek).

A može se raditi i o tome, da je u danima između zaključenja ankete i održavanja izbora došlo do pomaka u raspoloženju birača.

Na to upućuje anketa, koju je proveo Ipsos Puls, o ocjeni nastupa kandidata u zadnjem sučeljavanju na HRT. IS je tu bio drugi po broju onih koji su imali pozitivan utisak, malo iza IJ. (Nije bilo pitanje "za koga ćete glasati?"; uzorak ionako nije reprezentativan, jer je obuhvatio samo one, koji su gledali sučeljavanje.)

IS je bio iznenađujući kandidat, i velika većina birača imala je svega dvadesetak dana da ga upozna. Nije neobično ako su mnogi u prvo vrijeme bili nepovjerljivi, a kasnije je dio odlučio dati mu glas. Privukao je sve "prosvjedne" glasove, koji su išli protiv "političkog establišmenta" čiji su dio svo troje ostalih kandidata.

Sličan slučaj je zabilježen na parlamentarnim izborima u Sloveniji u srpnju ove godine. O tome sam pisao na forum.hr (komentar #4197). Dragocjeno je, što su u tjednu pred izbore bile provedene četiri ankete od strane iste agencije (u ponedjeljak, srijedu, četvrtak i petak). Izvještaj o tim anketama (na slovenskom) Ovdje.

U ponedjeljak, šest dana pred izbore, Združena levica Slovenije dobila je samo 1,3% glasova. U četvrtak, tri dana pred izbore, bilo je posljednje suočenje na TV, gdje je u glasanju gledatelja predstavnik ZLS Luka Mesec bio drugi, gotovo izjednačen s Mirom Cerarom (kasnije pobjednikom izbora).

U petak, anketa je dala 4,2% za ZLS (što znači da prelazi izborni prag od 4%), a na izborima je dobila 6,0%.

Tako su te ankete pokazale trend.

Nažalost, kod nas toga nema. Bilo bi vrlo korisno, kad bi neka od većih medijskih kuća ubuduće organizrala takve brzo provođene ankete pred izbore, da se uoče trendovi.

Ako pretpostavimo, da se radilo o promjeni raspoloženja birača u posljednjih desetak dana pred izbore, onda je po Starima on oduzeo glasove IJ-u (po Promociji također i MK-u), a po Novima MK-u i KGK.

Ne možemo znati što je slučaj. Drugi krug nam može dati izvjesnu indiciju o tome, ali slabu jer naravno može biti pomaka u raznim smjerovima.

Tako ostaje, da ubuduće prema svim anketama trebamo biti sumnjičavi. Ali nema razloga ni da ih a priori odbacujemo.

Drugi krug će biti zanimljiv.

Post je objavljen 29.12.2014. u 01:13 sati.