Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/vajrapani

Marketing

Gdje je Marpa?

Kada je njegova žena ušla da posluži doručak rekla je: „O Gospodine, noćas sam sanjala da su došle dvije žene, rekle su da dolaze iz zemlje Urgyan* na zapadu, a u rukama su nosile kristalni relikvarij koji je bio malo zaprljan. Tražile su od mene da kažem tebi da ti tvoj guru Naropa nalaže da posvetiš taj relikvarij sa svim nužnim ceremonijama pravilnoga posvećenja i da ga položiš na vrh brda. A ti si rekao da je relikvarij već blagoslovio sam veliki svetac Naropa, no da kakav god bio njegov nalog mora se poštovati te si relikvarij tada oprao svetom vodom iz vaze, obavio ceremoniju posvećenja nad njim i položio ga na vrh brda. Relikvarij je onda emitirao svjetlost sjajnu poput sunca i mjeseca, a također je i reproducirao iz sebe nekoliko istih takvih relikvarija koji su se smjestili na vrhunce okolnih brda. Kao zaštitnici predmete su čuvale dvije ženske osobe. Što znači taj san?"

Iako je, čuvši to, u sebi bio vrlo zadovoljan podudarnošću toga sna s onim kojega je on sam usnuo te noći, Marpa je naglas rekao samo: „Ne znam značenje nasumičnih snova. Idem danas uzorati ono polje kraj ceste. Pripremi mi sve za taj posao.“
A njegova žena je na to rekla: „Ali imaš toliko radnika koji rade za tebe. Što će reći ljudi ako ti veliki lama odeš raditi u polje kao običan radnik? Bit će to pravi skandal. Molim te ostani kod kuće, nemoj ići!“
Bez obzira na njene primjedbe, Marpa je otišao na polje samo dobacivši: „Donesi mi dobru mjeru chang-a“ (tibetansko pivo od ječma). Kad mu je kasnije žena donijela puni vrč changa rekao je: „To će možda biti dovoljno za mene, ali donesi još za goste.“ Kad mu je donesen drugi vrč, stavio ga je na tlo i pokrio svojim šeširom, sjeo pored vrča i polako otpijao svoj chang, odmarajući se nakon posla.

U međuvremenu ja sam se približavao cestom ispitujući svakoga koga sam putem sreo: „Gdje bi tu živio Veliki Yogi, Marpa Prvoditelj?“ Ali nitko mi nije znao dati informaciju koju sam tražio. Napokon neki čovjek reče da tu negdje živi jedan Marpa, ali nema nikoga tko bi nosio takvu grandioznu titulu Veliki Yogi Marpa Prevoditelj. Tada sam ga pitao gdje je Žitna Dolina, a on je pokazao rukom i rekao „Evo tamo je“. Onda sam ga pitao tko živi tamo, a čovjek mi je odgovorio da tamo živi taj Marpa kojeg je spomenuo. „Zar ga ne zovu još nikako drugačije?“- odmah sam upitao. Na to mi je odgovorio da ga neki zovu i lama Marpa. To je umirilo moje sumnje i znao sam da to mora biti Marpa kojega tražim. Onda sam pitao kako se zove planinski hrbat na kome smo stajali u tome trenutku i odgovoreno mi je da ime toga mjesta Chho-la-gang (Greben Dharme). Pomislio sam u sebi kako je to vrlo povoljan znamen, što sam ostvario prvi pogled na obitavalište moga gurua sa toga planinskog grebena.

Kako sam dalje napredovao putem ipak sam još neke ljude pitao da li poznaju Marpu Prevoditelja. Susreo sam stočare i pitao njih također. Stariji su odgovorili da ne znaju. Ali tu se našao i neki vedar mladić, u lijepoj odjeći bogato ukrašenoj ornamentima, nauljene i dobro počešljane kose koji mi reče: “Ti zacijelo misliš na moga Gospodina i oca koji je običavao prodati sve iz naše kuće, kupiti zlato i odnijeti ga u Indiju te se vratiti natovaren ogromnom količinom ispisanih svitaka. Ako na njega misliš, on danas ore polje, nešto što ga još nikad nisam vidio raditi.“
Činilo mi se da bi mogla biti riječ o čovjeku kojega tražim ali opet nekako sam sumnjao da bi se velikoga prevoditelja moglo naći kako ore u polju.


* zapadna zemlja Urgyan ili Orgyen koja se spominje dosta u tibetanskoj tradiciji označava područje današnjeg sjevernoga Pakistana gdje je tantričko učenje sazrelo i procvjetalo, veliki učitelji poticali su odande, naravno najveći od tantrika- guru Padmasambhava (koga Tibetanci zovu Guru Rinpoče- Dragocjeni Učitelj) iz 8. st., a koji je trajno ustanovio prisutnost Buddhine Dharme na Tibetu. Također i Marpin guru- mahasiddha Naropa, njega su još nazivali kašmirskim učenjakom, rođen je u tom kraju u gradu Lahoreu.


 photo ZMarpa2_zps3ffb7283.jpg

 photo ZMarpa1_zps9bdbec91.jpg

 photo ZMarpa_zps25b8f7e3.jpg

 photo 937Marpa-1_zpse900d99f.jpg

Marpa iz Lhobraka ili najčešće Marpa Lotsawa (Prevoditelj)
Prvi Tibetanac u lozi gurua tradicije Kagyu (njemu prethode indijski mahasiddhe Tilopa i Naropa), a nasljeđuje ga Milarepa.
Na sve četiri slike primjećujemo zajedničke detalje, dva su najvažnija (ne računam njegovu karakterističnu frizuru i brkove iako i to treba uzeti u obzir), a to je odjeća i mudra tj. simbolična gesta rukama (o mudrama će biti više riječi sljedeći puta).
Eto prilike da obnovimo zapostavljenu tradiciju kviza za čitateljstvo :-)
Da li netko možda primjećuje koji je specifični položaj Marpinih ruku na sve četiri slike i koja je simbolika? To je sasvim lako pitanje, dotična mudra je vrlo poznata iz primjera povijesnoga Buddhe Šakyamunija.

Dakle Marpa je uvijek prikazan u dvostrukoj odjeći- u košulji svjetovnjaka, znači „civilna“ tibetanska odjeća iznutra, a zaogrnut je meditacijskim plaštem ili haljom kakva je karakterističan za yoginske meditante i pustinjake, tantričke praktičare. Tako je stoga jer je Marpa osim što je bio realizirani tantrički majstor bio i zemljoradnik, nakon povratka s prvog putovanja u Indiju i ženidbe s Dagmemom počeo je graditi svoje poljoprivredno gospodarstvo koje je kako i vidimo iz ovog odlomka s vremenom postalo tako uspješno da su posao obavljali njegovi brojni radnici, a on se do kraja života bavio prevođenjem i podučavanjem studenata.

Milarepa:
 photo 921Mila-1_zpsb1c2e8dd.jpg

 photo Mila-3small.jpg

 photo g_milarepanovo.jpg

 photo milarepa1.jpg

 photo Milarepa-1.jpg
Milarepa i još jedan primjer- Milarepin učenik Rechungpa s druge strane oni nisu prikazani sa svjetovnjačkom košuljom ispod yogijske halje jer oni su Herukpe – tj. nagi, oni koji su se sasvim razodjenuli od svjetovnih ambicija i angažmana.

Rechung(pa):
 photo rechupa_zps03c62d7f.jpg

 photo Rechungpa-e1355933096171_zpsd8bf4c19.jpg
Rechunga se bez greške može determinirati na slikama po njegovoj specifičnoj zašiljenoj kapici. Na drugoj slici čak poput Milarepe i Rechung drži ruku iza uha u znak osluškivanja- osluškuje prirodu, orkanski vjetar Himalaja, rijeke, ptice, zahvaljujući svojoj visokoj realizaciji što god sluša čuje Dharmu. A na prvoj slici položaj nogu i ispružena desna ruka odgovara potpuno položaju Milarepe sa prve od njegovih slika (gdje ne drži desnu ruku iza uha nego preko koljena).

Gampopa:
 photo Gampopa276_zps0adafafa.jpg

 photo gampopa.jpg
Drugi Milarepin učenik ujedno i njegov formalni nasljednik u lozi Kagyu- Jetsun Gampopa nije pak bio niti yogi klase Herukpa niti tantrika svjetovnjak poput Marpe nego nešto treće, nešto novo u toj lozi- redovnik. Kaže se da je Jetsuna Gampopu prorekao povijesni Buddha Šakyamuni u Sutri Bijelog Lotosa gdje je zapisano: „Jednog dana Buddha Šakyamuni okrenuo se k svome učeniku Anandi i rekao- Ananda, nakon mojeg odlaska u Parinirvanu, u smjeru sjevera na ovoj hemisferi naći će se potpuno zaređeni redovnik koji će biti poznat kao Bhikshu Liječnik. On će biti netko tko je prošao kroz brojne prethodne živote potpuno posvećene praksi Dharme.“
- Bhikshu Liječnik tj. Redovnik Liječnik uzima se da se odnosi na Gampopu jer on je bio vrlo poznat u Tibetu kao uspješni liječnik, ali u vrijeme epidemije neke bolesti su umrli njegova žena i dijete, kako ih nije mogao spasiti prestao se baviti medicinom i postao redovnik, a kasnije u životu i glavni učenik Jetsuna Milarepe. Kako vidimo na slici Jetsun Gamopopa odjeven je u redovničku odjeću kakvu redovnici nose i danas. Nadalje Gampopin učenik Dusum Kyenpa bio je prvi Karmapa lama, poglavar ustanovljene škole Karma Kagyu kakva se održala do danas.

 photo nm_karmapa_zps83520c7a.jpg
Današnji 17. Gyalwang Karmapa Ogyen Trinley Dorje
S kapom sa širokim resama, sličnoj Gampopinoj kapi sa slike.

 photo Picture-281-500x331_zps2db28c49.png
Na ovoj slici 17. Gyalwang Karmapa sa puno poznatijom kapom- crnom vadžra krunom, ornamentom svih utjelovljenih Karmapa lama počevši s Prvim, spomenutim Dusum Khyenpom, Gampopinim učenikom. O Dusumu Khyenpi i o simbolici njegove vadžra krune više neki sljedeći put.

P.S. kad već obnavljamo zapostavljenu tradiciju kviza za štovano čitateljstvo, evo još jednog pitanja. Tko je bio „vedar mladić, u lijepoj odjeći…“, a kojega je Milarepa susreo tražeći Marpu i koju je ulogu on trebao imati ali što se dogodilo s njime. (Podsjetnik za one koji su se kasnije uključili: riječ je o autonagradnom kvizu, to ne znači da se dobije auto nego osoba koja točno odgovori može se sama počastiti nagradom kakvu god poželi, a jasno računa se kao da je od mene :-)

Post je objavljen 06.04.2013. u 21:01 sati.