Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/novapolitika

Marketing

Uskrsnuće - evolucija čovjeka i društva

Pripremio i napisao : Gordian Wolf





"Drevni kineski um promatra svemir na nacin usporediv modernom fizicaru, koji ne moze zanijekati da je njegov model svemira izrazito psiho-fizicke strukture. Mikrofizicki dogadjaji ukljucuju promatraca, isto kao sto realnost podrazumijevana u I Chingu ukljucuje subjektivna, dusevna svojstva u sveukupnosti trenutne situacije."
- Carl Gustav Jung


I Ching je jedno od temeljnih djela azijske filozofije, najstarije sakralno djelo do sad poznato u svijetu, i na njega se referiraju taoizam i djelomicno konfucijanizam. Temelji se na 64 heksagrama, od kojih se svaki sastoji od 6 linija, yin ili yang, i njima se objasnjavaju sve promjene u prirodi, od fizike i biologije, preko matematike, do genetike, teorije vjerojatnosti i naposljetku ljudskog ponasanja, o cemu upravo I Ching govori. Transmutacije ljudske svijesti, ljudskog drustva, kao i paralele sa pojavama u prirodi i njihovim transmutacijama su kirurskom preciznoscu objasnjene linijama unutar svakog heksagrama i samim polozajem tih linija. Principi se primjenjuju u egzaktnim znanostima kao sto su arhitektura i gradjevinarstvo, do naizgled ne toliko egzaktnih managementa i ekonomije.

Datum nastanka heksagrama seze i do 7000 godina u proslost, ali se ne zna tocno kako su nastali. Strucnjaci za jezik su uvjereni da nisu nastali tijekom kineske civilizacije jer nemaju poveznice sa korijenima kineskog jezika. Komentari kineskih filozofa, posebno Lao Tsea i Konfucija su dodavani tijekom vremena, i time obogacivali slojevitost primjene heksagrama na ljudsko ponasanje, i time je cijelo djelo dobilo nesluzbeni naziv "prirucnik za vladanje" ili "put superiornog covjeka", pri cemu se pod vladanjem ne misli samo na vladanje drzavom, kompanijom, gradom, vec vladanje sobom u svijetu koji se neprekidno mijenja i koji je manifestacija vjecne energije kreacije.

Ovaj tekst nadalje govori o univerzalnim principima izvedenim iz I Chinga, kao i temeljnim principima koji su okruzivali njegovo tumacenje, a ne izviru iz njega. Kao sto je i karakteristicno za taoisticku filozofsku misao, izuzetno prakticni i detaljni.





Odnos odredjenih heksagrama na formiranje ljudskog karaktera:

Iz slijedeceg teksta se vidi stil razvoja ljudskog karaktera, koji vjerojatno najblize odgovara opisu europskog antickog ili renesansnog covjeka, u prilicnoj mjeri suprotno od pokusaja uspostave ideala covjeka triju biblijskih religija (jednodimenzionalne poslusne ovce zeljne pastira) ili ideala korporativnog, fasistickog ili komunistickog okruzenja (fah ili korporativni idioti).

1. HODANJE (10) - Ovaj heksagram se odnosi na dobro ponasanje, koje je preduvijet formiranja karaktera. Ponasanje mora biti harmonicno - u skladu sa trigramom 'zadovoljstvo' koji se nalazi unutar heksagrama, i time ostvaruje svoje ciljeve pod teskim okolnostima ("hodanje po tigrovom repu").

2. SKROMNOST (15) - Ovim se pokazuje stav potreban prije nego sto se krene na formiranje karaktera. Skromnost (planina pod zemljom) postuje druge i time pribavlja postovanje za samu sebe; regulira ljudske odnose na taj nacin da druzeljubivost pobudjuje druzeljubivost.

3. POVRATAK (24)
- Zraka svijetla se odbija o donju povrsinu i vraca gore. Predstavlja korijen i osnovu karaktera. Dobro koje se pojavljuje ispod je isprva prilicno beznacajno, ali je dovoljno jako da prevlada u svoj vlastitoj originalnoj formi protiv svakog iskusenja iz okoline. U smislu 'povratka' , sugerira trajnu reformu koja slijedi nakon pocinjenih gresaka, samo-istrazivanje i samo-spoznaju potrebnu za proces reforme.

4. IZDRZLJIVOST (32) - Ovaj heksagram govori o cvrstoci karaktera u jedinici vremena. Pokazuje vjetar sa gromom trajno u zajednistvu; odatle mnostvo pokreta i iskustava, iz kojih proizlazi mnostvo fiksnih pravila, sto rezultira unificiranim karakterom.

5. SMANJIVANJE (41)
- Pokazuje smanjivanje utjecaja nizih strasti, divljih instikata, u korist viseg umnog zivota. To je esencija vjezbanja karaktera. Ovaj heksagram pokazuje tesku stvar - kontrolu instikata i strasti - nakon toga laganu fazu, kada je karakter pod kontrolom; time je steta otklonjena.

6. POVECAVANJE (41) - Ovaj heksagram daje potrebnu punocu karakteru. Cisti asketicizam nije dovoljan za formiranje dobrog karaktera: potrebna je velicina. Time "povecavanje" pokazuje organski rast osobnosti, koji nije umjetan i time prosiruje ono sto je korisno.

7. PRITISAK (47) - Individualni razvoj karaktera konacno dolazi na polje na kojem se mora dokazati. Teskoce i prepreke rastu; moraju se prevladati, iako izgledaju nepremostive. On vidi sebe sukobljenim ogranicenjima koja ne moze skloniti, i s kojima se mora suociti jedino prepoznavanjem toga sto zaista ta ogranicenja jesu. U tom prepoznavanju, karakter prestaje mrziti poteskoce, vec smanjuje bijes, i time se cisti i napreduje do viseg nivoa.

8. BUNAR (48)
- Ovaj heksagram predstavlja vrelo, koje, iako fiksirano u jednoj tocki, siri blagoslov nadaleko i cini svoj utjecaj dalekoseznim. Time pokazuje polje na kojem karakter moze imati utjecaj. Primjecujemo duboki utjecaj koji isijava iz bogato obdarene i velikodusne licnosti, utjecaj koji nije umanjen cinjenicom da je osoba koja ga siri, u pozadini. Heksagram pokazuje sto je pravo, i time omogucuje to 'pravo' da postane utjecajno.

9. NJEZNOST, PROBOJNOST(57)
- Ovim se heksagramom dobija prava fleksibilnost karaktera. Ono sto je potrebno, to nije rigidnost koja se drzi cvrsto za uspostavljene principe i u realnosti izgleda kao pedanterija, vec mobilnost. Time osoba odmjerava stvari i prodire do potreba danog vremena bez izlaganja same sebe napadu, time se uceci uzimanju okolnosti u obzir i time cuvajuci snaznu jedinstvenost karaktera sa inteligentnom raznolikoscu.






Taoizam dijeli ljude u 4 osnovne grupe: zle ljude, male ljude, plemeniti ljude i mudrace. Samo mudraci su kvalificirani da evoluiraju u besmrtna bica. Postoje 3 grupe besmrtnika: transformirani besmrtnik, zemaljski besmrtnik i nebeski besmrtnik.

Zli ljudi - samo po obliku su ljudi, ali jos imaju zivotinjsku prirodu. Njihova evolucija iz carstva zivotinja jos nije zavrsena jer ne razumiju i ne cijene kulturu, moral ili znanje. Zabava, zadovoljenje, potrosnja i reprodukcija su njihova cetiri temeljna isntikta koja obuzimaju njihove svakodnevne zivote. U vecini drustava ta grupa se kontrolira silom, jer su sposobni za ubojstva, silovanja i ostala nedjela.

Sitni (mali) ljudi - oni su neznalice, nemaju mudrosti, i ogranicenih su sposobnosti. Sve sto ti ljudi cine, cine za postizanje kratkorocnih ciljeva. Clanovi te grupe su sposobni proracunavati i varati za bezvezne, beskorisne stvari - prevelike su kukavice da pocine zlocine ili da pomognu drustvu u vecoj mjeri. Njihove brige i zivoti su sitni. Ta grupa se efektivno kontrolira zakonima u vecini drustava. (Iz ovog tumacenja konacno ona recenica da "nema pravice za malog covjeka" ima svrhu - mozda je upravo to sto mali covjek dobija posteno i pravedno)

Plemeniti ljudi
- oni shvacaju moral, kulturu i znanje i teze ka tome. Zude za prosvijetljenjem sebe i drugih. Kada broj clanova te grupe raste, drustvo cvjeta. Kada opada, drustvo pati. Plemenite ljude vode njihove vrline.

Mudraci - oni potpuno razumiju pravednost. Te osobe rade na tome da poboljsaju i prosvijetle sva ljudska bica, i kreiraju miran svijet. Vodjeni su pravednoscu.

Transformirani besmrtnik
- odrzavatelj taoizma. Ekstremno mudra, sveta i ljubazna, takva osoba je upletena u poboljsanje svjetskih odnosa. Nakon smrti takva osoba ce biti materijalizirana, ne ostavljajuci tijelo iza sebe (taoisti smatraju Isusa takvim tipom besmrtnika). Ljubav je sila koja vodi te osobe.

Zemaljski besmrtnik - taoist koji je svojom mudroscu, svetoscu i nedostatkom ega, iza sebe ostavio sve ljudske osobine. Najcesce zivi u planinama, stoljecima, i povremeno napusta prebivaliste da bi pomogao smrtnicima. Savrsenost je sila koja ga vodi.

Nebeski besmrtnik
- taoist koji je prezivio tisuce godina i ostvario ogroman broj dobrih djela. Njegovo tijelo je kompletno spiritualizirano (nije ograniceno prostorom i vremenom). On i Bog su jedno. Njegova sila vodilja je Tao u najvisem obliku.

Clanovi svih tih grupa imaju fizicko, mentalno i duhovno tijelo. Kod zlih ljudi, fizicko tijelo dominira, kod mudraca mentalno, a kod nebeskog besmrtnika duhovno.
Fizicko tijelo je kontrolirano zabavom, konzumacijom, zadovoljenjem i reprodukcijom. Mentalno razmisljanjem, emocijama i vjezbanjem volje (koristi se izraz "vjezbanje" jer je svaka akcija i misao objekt univerzalnog zakona akcije-reakcije, karme, koja vraca sistem u ravnotezu, tako da slobodna volja nije apsolutno moguca), Duhovno tijelo nije ograniceno vremenom i prostorom, sposobno je komunicirati sa Bogom, ima savjest i posjeduje besprijekornu intuiciju.

Idealno, fizicko i mentalno tijelo bi trebali biti potcinjeni duhovnom tijelu. Duhovno tijelo koristi mudrost, predvidjanje i savjest, i sva aktivnost je podlozna zakonima svemira. Mentalno tijelo tada vodi fizicko tijelo da te aktivnosti ostvari.
Najcesce je slucaj obratan, da je duhovno tijelo zarobljeno u mentalnom tijelu koje je sluga fizickog tijela.






Univerzalni principi vladanja drzavom ili privatnom kompanijom prema taoizmu:

A. Velicina vlade mora biti mala

B. Zakoni i regulative moraju biti malobrojni i jednostavni (previse zakona = bezakonje. Za vrijeme Han dinastije, zlatnog razdoblja Kine, samo su tri zakona bila na snazi, ali su ih se svi drzali)

C. Odnosi moraju biti posteni

D. Ekonomski sistem mora biti fer (tko je najvisi mora biti spusten, a tko je najnizi mora biti podignut - poduzetnistvo i ekonomska jednakost - socijalni kapitalizam)

E. Porezi moraju biti niski (svaka vlast koja poreze digne iznad 5% se smatra diktaturom (!!!))

F. Rast populacije mora biti kontroliran (prevelik rast populacije dolazi u drustvima koja nisu u skladu sa prirodom i nemaju disciplinu ni obrazovanje, seks je cin ljubavi, intimnosti, razumijevanja i brige, a ne pozudna reproduktivna djelatnost)

G. Individualna sloboda mora biti zasticena (taoizam vrednuje i cijeni zivot svih bica, zakon uzroka i posljedice (karma) je neizbjezan i on opcenito stiti zivot od onih koji ga pokusavaju unistiti)

H. Obrazovanje mora biti prioritet

I. Vojni troskovi moraju biti ograniceni (ratno stanje je dio kreacije, i postoji i u zivotinjskom i biljnom svijetu, nerealan je zahtjev za kompletnim razoruzavanjem, potreba za zastitom vlastita zivota je legitimna, jer u kreaciji postoji masa nesvjesnih i zlih bica, medjutim - Sun Tse ("Umijece ratovanja") - "Bitke se ne moraju voditi, jer jezik od 8 cm je mocniji od topa." - vojska mora biti posljednje utociste, ne garantira pobjedu, ali prazni blagajnu)

J. Vodja mora dobrovoljno odstupiti (svemir je u konstantnom stanju promjene i lider mora dobrovoljno odstupiti kad je izvrsio svoju misiju, inace moze naposljetku biti uklonjen, ponizen, ubijen, i uvijek ostati povezan sa prljavstinom i pokvarenoscu)






Post je objavljen 08.04.2012. u 15:50 sati.