Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/duh-jedinstva

Marketing

ŠTO JE TO ZEN? II. DIO

Image and video hosting by TinyPic

Jedna legenda na Zapadu, koja trascendentira sve ostale kao zrcalo naše suštinske prirode, jest ona o Svetom Gralu. Njena središnja tema uključuje Kralja Ribara koji je ranjen. Posljedica toga jest da je njegova zemlja postala Pusta Zemlja (naše stanje). Mladi vitez Percival (što znači "probada kroz sredinu") koji je u potrazi za Svetim Gralom, stiže na Kraljev dvorac. U prvom pokušaju ne uspijeva izliječiti Kralja jer se ponaša onako kako su ga uputili društvo i crkva, umjesto da bude vjeran svojoj spontanoj prirodi. Posramljen, luta Pustom Zemljom, odričući se Boga i crkve dok ponovno ne otkrije ljubav kroz ženu. U svom srcu se vraća Bogu, no ne Bogu crkve nego onome kojega otkriva u srži svoje prirode. U tom prirodnom stanju, zadobiva Gral i postavlja pitanje koje iscjeljuje Kralja i obnavlja zemlju.
Ova legenda središnja je tema svake samospoznaje. Odvija se daleko od Tao i Ch an mistika Kine, no njihova poruka je identična - samo budi prirodan jer si već ono što tražiš i što se više trudio pronaći svoju unutarnju prirodu u vanjskom svijetu, to ćeš se više od nje udaljiti. Vitez Grala u svojoj potrazi za svojom pravom prirodom putuje daleko tražeći je. U stvarnosti, ona ga nikada nije napustila.
To otkriva ugrađenu apsurdnost svih naših duhovnih potraga. Kristova uputa: "Traži i naći ćeš" samo je dio puta. On vas zapravo može odvesti još dalje od sebe.

Gautama Buda napustio je svoju ženu, njihovo dijete i svoju palaču kako bi tražio istinu.
Tek kad se odrekao svog duhovnog cilja, zbog iscrpljenosti od iskušavanja svake meditacije, strogosti i tehike, konačno je shvatio. Trebao je samo ostati gdje je bio, jer to je bilo gdje je on bio.

Postoji još jedna priča iz sedmog stoljeća, iz Kine, koja je paralelna s onima o Budi i gralu.
Jednom je neki čovjek otišao do Petog Zen Patrijarha kako bi postao redovnik. Patrijarh ga je upitao: "Želiš li znati o istini ili biti istina?" Čovjek je odgovorio: "Biti istina." Dali su mu nizak posao čišćenja i tucanja riže za samostan, no bez duhovnog vodstva i inicijacije. Polako, opustio se u svoje prirodno stanje i samo tucao rižu.
Patrijarh je bio nasamrtiitreao mu je nasljednik. Rekao je stotini svojih redovnika da napišu pjesmu kako bi pokazali što su naučili dok su bili s njim. Tko napiše najbolje stihove, primit će odoru kao šesti Patrijarh.
Glavni učenik, Shenxiu, bio je najobrazovaniji redovnik i najmarljiviji meditant. Napisao je:

Tijelo je Bodhi stablo savršene mudrosti,
Um kao sjajno zrcalo,
U svako vrijeme marljivo ga briši
I ne dopusti da se uhvati prašina.


Patrijarh ju je proglasio dobrom, no daleko od savršene. Hui-neng, čistač riže, bio je nepismen pa je morao zamoliti nekoga da zapiše njegovu pjesmu:

Nikad nije bilo Bodhi stabla,
Niti sjajnog zrcala,
U suštini, postoji ne-um,
Pa gdje onda skupljati prašinu?


Patrijarh je odmah prepoznao čija je to pjesma i predao odoru Hui-nengu.

Ova priča otkriva dva osnovna stava prema duhu. Jedan je da možete, kroz disciplinu, sjedenje prekriženih nogu, prisustvovanje ritualima i traženje znanja pročistiti tijelo, um i dušu. Ili, kao što otkriva čovjek poput Hui-nenga, cijela zamisao traženja ili pokušaja da se učini nešto za pročišćenje uma nebitna je izbunjujuća.Naša istinska priroda već je čistai svakipokušaj da je se pročisti zapravobi je onečistio.Svaka umjetnadisciplia odvodias sve dalje i dalje od našeg prirodnog stanja koje se zove ne-um.
Obje metode imaju svoje slabosti. Ako čujete da već jeste Buda, nemate poticaja da se potpuno probudite i to spoznate. Možete biti lijeni, vjerovati nekome na riječ i nastaviti sa svojim uobičajenim hrkanjem. Ako, s druge strane, težite k tome da se transformirate,krećete sedaljeod onoga tko već jeste, razvijajući više od prosječnog duhovnog ega u tom procesu.
Rješenje leži na putu između dvaju stavova, poput "probadanja kroz sredinu" ili Percivala, Viteza Grala. Taj srednji put je prihvaćanje toga tko ste, savršeni u svojim nesavršenostima. Nema ničega čemu treba težiti. Vi niste ni vrijedni ni nevrijedni, ni svetac ni griješnik. Vaša prirodna suština je božanska. A vaša stvarna priroda je već Buda.

(izv. iz knjige: "Tko ste? 101 način da vidite sebe i druge", Malcolm Godwin)

Riječ po sebi je verbalni pokušaj prijenosa misli koja je i sama mentalni konstrukt. Zen škola je i tim više teža za objasniti putem pisanog jezika. Budući da se sam prijenos mudrosti u Zen-u odvija putem doživljaja, to jeste direktnim pokazivanjem od strane učitelja prema učeniku.

Image and video hosting by TinyPic

Post je objavljen 25.11.2011. u 16:14 sati.