Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/protivnasilja

Marketing

Spolni razvoj djece


U 2011. godini Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti sudionik je kampanje „Jedno od pet“. Republika Hrvatska je potpisala Konvenciju Vijeća Europe o zaštiti djece od seksualnog iskorištavanja i seksualnog nasilja 25. listopada 2007. godine, a Konvencija je stupila na snagu 1. srpnja 2010. godine. Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti se kao koordinator aktivnosti na nacionalnoj razini pridružuje provedbi Kampanje za zaustavljanje seksualnog nasilja nad djecom u Republici Hrvatskoj.

Kako bi mogli educirati o spolnosti, neprihvatljivim dodirima, važno je znati kako teče spolni razvoj djece, kako bi svom djetetu znali pristupiti na odgovarajući način, te kako bi znali prepoznati ponašanja koja, u spolnom razvoju, odstupaju od normale.

DOJENAČKA DOB (prva godina života)


Razvoj spolnog ponašanja kod djece odvija se kroz igru. Igra je često praćena istraživanjem vlastitog tijela. Najučestaliji oblik spolne igre usredotočen je na istraživanje vlastitog tijela i manipulaciju njime. Istražujući svoje tijelo, dijete spontano dodiruje genitalije te tijekom previjanja ili kupanja, kad je nago, slučajno doznaje kako dodirivanje, pritiskanje ili trljanje genitalija dovodi do ugodnih osjeta. Masturbacija se, dakle, otkriva sasvim slučajno, dok dijete spontano istražuje vlastito tijelo. Dječaci redovito imaju erekcije tijekom spavanja, a djevojčice lubrikaciju (vlaženje), što nije odgovor na erotsku stimulaciju nego prirodan odgovor na dodir, potrebu za mokrenjem, hranjenje, sisanje, pražnjenje crijeva, ali i reakcija na bliskost, kao svojevrstan odraz užitka koji ih prati.

RANO DJETINJSTVO (od druge do pete godine)


U dobi od dvije do četiri godine pojavljuje se veće zanimanje za "zahodske aktivnosti", obavljanje nužde i za razliku između spolova u pozama tijekom mokrenja. Djevojčice mogu pokušavati mokriti stojeći. S oko tri godine počinju učiti razliku između muškaraca i žena te proces identifikacije s jednim od spolova. Znaju jesu li djevojčica ili dječak i gotovo sva djeca mogu izraziti spolni identitet.
Uočavaju i između spolova. Prepoznaju, primjerice, ljude na fotografijama i na televiziji kao pripadnike muškog ili ženskog spola. Uče dijelove tijela, te primjećuju kako osobe različitog spola imaju neke organe drugačije – kako bi udovoljili svojoj znatiželji, vrlo često mogu viriti u kupaonicu vršnjacima ili odraslima dok obavljaju nuždu. Kako su s tri godine djeca orijentirana na svoje vršnjake puno više nego ranije, tako se i spolno istraživanje odvija „u društvu“. Vrlo često djeca u ovoj dobi postaju mali egzibicionisti ili voajeri – iz znatiželje tome kako drugi izgledaju, provode vrijeme zatvoreni s vršnjacima. Naglasak je na upoznavanju spolnih razlika i razlika u genitalijama.
Potaknuta snažnom znatiželjom vezanom uz dijelove tijela, djeca se s vršnjacima igraju "pokaži mi što imaš". Počinju i igre doktora, tijekom koje mogu ponoviti neka vlastita iskustva s pregleda, što može uključivati različite dijelove tijela. Takvo je istraživanje razlika bezazleno, usmjereno otkrivanju i nije povezano sa spolnošću odraslih ljudi. Uz to, rado čine stvari koje rade pripadnici suprotnog spola. U petoj godini djeca postaju sramežljivija. Češće se igraju "mame i tate". U toj igri mogu se međusobno grliti i ljubiti, ležati jedno pored drugoga u krevetu. To je prije svega igra oponašanja potaknuta promatranjem roditelja i iskustvom u obitelji.
Odnos roditelja prema spolnosti utječe na razvoj djetetova stava o njoj. Ako roditelj s lakoćom i opušteno pristupa pitanjima spolnosti, djeca će također biti opuštenija kad je posrijedi njihova spolnost. Bitno je ne osuđivati dijete, ne kažnjavati ga i ne pokazivati nelagodu zbog njegova spolnog ponašanja i istraživanja. U protivnom, dijete se može početi stidjeti vlastitoga tijela.

SREDNJE DJETINJSTVO (od pete do osme godine)


U ovoj dobi javlja se osjećaj srama, koji s godinama raste, pa se djeca dok su naga često skrivaju, pogotovo od brata ili sestre suprotnog spola. Zanima ih ljudsko tijelo i fotografije muškaraca i žena, ali pokazuju nelagodu i smijulje se ako vide kako se odrasli ljube. Istodobno ih i privlači i odbija otvoreno iskazivanje nježnosti. To može odražavati javljanje osjećaja privatnosti.
Počinju koristiti žargonske i vulgarne izraze za intimne dijelove tijela i opčinjeni su pričanjem "prostih" šala i viceva. U ovoj fazi imaju "cure" i "dečke" te se mogu držati za ruke ili izmjenjivati poljupce, donositi darove. Nisu više sklona pokazivanju vlastitih intimnih dijelova tijela te se skrivaju tijekom preodijevanja ili kupanja, ogrću se ručnikom, a mogu zahtijevati i da im se kuca prije ulaska u sobu.
Djeca postaju svjesna nepromjenjivosti spola, odnosno da će uvijek biti muškog ili ženskog spola i da to ne mogu promijeniti samom promjenom ponašanja. Dijete, primjerice, postaje svjesno da je i dalje dječak bez obzira na to što je odjenuo maminu haljinu. Šestogodišnjaci mogu postavljati pitanja o trudnoći, menstruaciji, spolnom ponašanju i o tome "kako se rade djeca". Zanima ih cijeli proces reprodukcije.
Roditelji trebaju imati na umu kako je spolnost prirodan dio života te biti spremni odgovarati na pitanja te pružiti informacije jednostavno i primjereno djetetovoj dobi. Bitno je ne izbjegavati pitanja o spolnosti, ne zastrašivati dijete te ni na koji način ne pobuditi sram zbog njegove spolnosti.

KASNO DJETINJSTVO (od osme do dvanaeste godine)


Osma godina je godina separacije u istospolne skupine. Dječaci i djevojčice ne druže se previše međusobno, što se odražava na to da djeca mogu imati simpatije, dečka ili curu, ali je to najčešće izvor srama i ne govori se nikome.
Deseta godina kod djevojčica je obično vrijeme romantične zaljubljenosti u starijeg mladića ili nekog odraslog muškarca i maštanja. Počinju pisati dnevnike, imati tajne te su okupirane romantikom i ljubavlju. To je i vrijeme kad obično počinje pubertet, razdoblje u kojem se javlja niz promjena koje završavaju postizanjem spolne zrelosti i sposobnošću reprodukcije. Djevojčicama rastu grudi, stidne dlačice te dobivaju mjesečnicu, dječacima se produbljuje glas, rastu genitalije i stidne dlačice. Povećava se svjesnost o vlastitom tijelu, pa djetetu može biti neugodno da ga roditelj ili osoba suprotnog spola vidi golog.

ADOLESCENCIJA (od trinaeste do šesnaeste godine)


Ovo je razdoblje života koje karakterizira povećan spolni interes. Za to postoji nekoliko razloga: tjelesne promjene, povećana razina spolnih hormona, povećano kulturološko naglašavanje spolnosti te vježbanje spolnih uloga odraslih. Spolno ponašanje sve više počinje poprimati značajke spolnog ponašanja odraslih osoba.
Spolnost sa sobom dovodi brojna pitanja, za koja je važno da mladi postave odrasloj osobi od povjerenja – to ne mora nužno biti roditelj, češće se odabiru tete, ujne, stričevi, kumovi…

Na fiziološkom planu razvijaju se sekundarne spolne karakteristike i kod dječaka i kod djevojčica, što postaje središtem njihova interesa. Ogledalo im je najbolji prijatelj i najgori neprijatelj. Neki postaju, upravo zbog toga, "popularni" u društvu vršnjaka.
Javlja se pojačano zanimanje za romantične veze i ljubavi prema vršnjacima, ali i prema nekim odraslim uzorima. Obično je to vrijeme prvih ljubavi koje se ne taje i oko kojih se otvoreno iskazuju emocije. Neki adolescenti uspostavljaju romantične veze ("hodanje") koje uključuju eksperimentiranje ljubljenjem, milovanjem preko odjeće, uzajamnu masturbaciju ili međusobno dodirivanje genitalija. Spolne aktivnosti obično se odvijaju u tajnosti, iako se mnoga iskustva prepričavaju u vršnjačkim skupinama.

Korišteni izvori:
materijali Poliklinike za zaštitu djece grada Zagreba
Vasta, haith, Miller: Dječja psihologija
_____________________________________________
članak napisala: Sandra Matošina Borbaš, prof. psihologije
stručna radnica - psihologinja

preuzeto od Obiteljskog centra Virovitica




Post je objavljen 13.03.2011. u 18:32 sati.